Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Miért ne vegyünk ma ingatlant?

2018. január 15. - Szarvas Norbert

laka_s.png

Sokak fejében megfordult már, hogy miért lenne érdemes lépni valamilyen formában (CSOK?, hitel?, megtakarítás felbontása? családi segítség?) és megpróbálni beszállni az ingatlanpiacba. Hogy miért? Mert olcsóak a hitel! Mert az ingatlanárak növekednek! Mert soha nem volt ennyire egyszerű albérlőt találni! Mert az albérlet ROI mutatója az egeket verdesi! Oké, ez így mind szép és jó, de beszéljünk a másik oldalról, hogy miért ne vegyünk ma ingatlant?

Mert azonnal bukunk

A túlárazott ingatlanpiacnak a legnagyobb hibája, hogy bármelyik percen kipukkadhat a lufi. Ilyenkor érdemes azon gondolkozni, hogy mikorra várjuk ezt a visszaesést? A köztes időben képesek leszünk legalább a visszaesés összegét kompenzálni azzal, hogy albérleti díjat szedtünk be (a lakhatás céllal megvásárolt lakásokról már ne is beszéljünk).

Tehát veszel egy 20M forintos panelt, amit ki tudsz adni havi nettó 80 000 forintot nyereségért albérletbe. Ez évente 960 000 forintot jelent a családi költségvetésünknek. Azonban, ha kipukkad a lufi, akkor az ingatlan máris 15M forintot ér (példa) majd és egyből realizáltunk egy 5M forintos veszteséget elméletben (ne zárjuk ki az esélyét a jövőbeni ingatlanárak emelkedésének sem).

Kérdés az, hogy szerinted ebben a statikus példában van esélyünk arra, hogy 5 évig marad a mostani piaci helyzet? Ha igen, akkor 5 év a mi menekülési pontunk, azaz az időtáv, amíg beszedve az évi 960 000 forintokat tudunk nullára kerülni a mostani befektetésünkhöz képest...

 

Mert nagyon szemtelenek a bankok

Tapasztalatból állítom, hogy a bankrendszerben a megnövekedett ügyfélérdeklődés miatt egyre kevésbé számít az ügyfél, mint egyén. Képzeld magad egy vágóhídra tartó tenyészállatnak, akit eszközként használnak és sosem tudni, hogy mikor kerülsz sorra.

Hitelügyintézésnél, hiába készülsz fel rendesen és szedsz össze minden papírt, egyre távolabb kerülünk az áhított 3 hetes ügyintézési időtől. Ugyanis a rendszer túlterhelt, kevés az ügyintéző, kevés az értékbecslő, kevés a döntnök. Mindenféle hülye indokkal kijátsszák a határidőket (érthetetlen hiánypótlások). Az egész ügyintézés egy idegjáték, aminek a végén nem biztos, hogy mosolyogva távozol az asztaltól!

 

Mert a Bitcoin többet fial

Vérmesebb olvasóim gondolhatják, hogy minek kéne a csúcspontján beszállni az ingatlanpiacba, miközben a Bitcoin és más kriptovaluta csomagok elképesztő bányászati eredményeket szállítanak stabilan. Persze ez csak a humor része a cikknek, hiszen kifejezetten hülyeség lenne a lakásra szánt pénzünket betenni ebbe a piacba, ami szintúgy bármikor kipukkanhat, amint a birka tömeg talál magának egy másik befektetői "szórakozást".

Mert lehetetlen felújításba kezdeni

Veszel egy lakást és azt hiszed, hogy minden rendben van? Hacsak nem vagy DIY zseni, akkor bizony szükséged lesz a felújításhoz szakemberekre. Na egy vízvezeték szerelőt vagy elektromos hálózati szakembert leakasztani ma már szinte a lehetetlen küldetés, vagy legalább feláras dolog.

Ez azt jelenti, hogy a csúcsán levő ingatlanpiacon megvásárolt önmagához képest túlárazott lakásod soha nem látott nyereségessége jelentősen csökkenhet, amikor megkapod a felújításnak a számláját. Kérdezd meg magadtól, hogy megéri e az egész ügymenet, hogy elmondhasd magadról: "boldog" lakástulajdonos vagyok.

Mert a CSOK felverte az árakat

Bármilyen hihetetlen, de amikor az ingatlanárakat próbálod megérteni, akkor látnod kell, hogy nem pusztán az olcsó hitelek, de a CSOK vissza nem térítendő állami támogatása is jelentősen beépült az árakba és felverte a keresletet. Tényleg te akarsz lenni a stróman, aki az állam pénzét átpumpálja egy másik szektorba?

Merthogy nagyon hamar elveszik tőled ezt a pénzt. Gondolj bele, hogy a CSOK 10+10 előtt egy ikerház került a kedvenc környékeden 30M forintba. Most kerül 55M forintba. Mi történt? Hát például a CSOK 10+10 történt. És amint megvásároltad ebben a konstrukcióban az ikerházat, máris használt lakásnak minősül és a piaci értékéből eltűnik a CSOK és már csak 25-30M forintot ér.

 

 

►►►►

Nyugdíjmegtakarítás: Klikk

ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.

Ez a cikk 2018. január. 15. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr7013577673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VT Man 2018.01.16. 09:14:26

1 Bitcoin decemberben 19000 dollar volt, most 13-14000 kozott. Nem igazan nyereseges.

Persze 2017 egeszeben nagy rally volt, december kozepeig.

Visceroid 2018.01.16. 14:59:08

"Mert a Bitcoin többet fial"

Jaj, ezt szerintem nagyon gyorsan felejtsük el. Kedves újságíró/blogger remélem kifizeti majd Átlagjózsi temetését, ha ilyen mondatok után véletlenül kiugrik az ablakon. Jó lenne, ha nem biztatnák bitcoinnal való kereskedésre a jónépet, mert annak nagyon csúnya vége lesz!

erkölcsi hulla 2018.01.16. 15:13:42

@Visceroid: 1 mondattal utána mondja hogy ez csak egy vicc, ne tedd a pénzed bitcoinba. Odáig már nem sikerült elolvasni.

kékféltégla 2018.01.16. 15:18:21

ha még most elkezdtek rakni 3-4 fundamentát, akkor pont a következő lufipukkanásra ki fog futni és meg lesz az önrész egy kis lakáshoz, most nem éri meg venni

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.01.16. 15:20:34

@Visceroid: Nem árt ha nem csak egy-két mondatot olvasol el egy posztból.

Szarvas Norbert 2018.01.16. 15:23:20

@Visceroid: az egy cinikus rész volt, mert nem hagyhattam ki! Senki ne tegye a lakáspénzét Bitcoin-ba, mert elsírom magam!

vavhab 2018.01.16. 15:36:14

@VT Man: 2017 januarjaban meg $900, ahhoz kepes a $13000 szerintem eleg szep profit. :D
Mint ahogy ingatlant sem veszunk eppen akkor amikor tetozik a piac, ugyanugy cryptocurrencyt sem veszunk all time high-on.

Brix 2018.01.16. 15:42:11

Én a vàlsàgban vettem ingatlant. Most csak a paliadarak vesznek, mert szinte dupla àron van minden. A bérek nem emelkedtek ilyen mértékben...

Kicknick 2018.01.16. 15:43:48

Amúgy a csokos ház baromira nem 35-t ér ha 50-ért vetted... mert nem adhatod el 10 évig, csak ha visszafizeted az összes támogatást. Szóval vagy minimum 60-ra árazod vagy fizeted.
Érdekes mód havonta belefut az ember hasonló okoskodásba, hogy majd kipukkad a lufi. Kíváncsi leszek vajon ez bejön-e, mert igazából semmi nem indokolná az áresést. Max stagnálást tudok elképzelni, de mivel nincs elég kőműves, meg egyéb szaki, kereslet meg van ezért én azt mondanám innen még bőven lesz drágulás.
A bankok meg két hónapja egyáltalán nem voltak szemtelenek. Tapasztalat. Nem tudom milyen helyről jött az infó a bloggernek.

ProsTata 2018.01.16. 15:59:03

@Kicknick:
Nem arról van szó, hogy a CSOK-os vevő el akarja adni az ingatlant 10 éven belül. Ő nem befektető, ezt senki nem állítja!
A CSOK egyszerűen a vásárlóerőként jelentkezik. És igen a világ legnagyobb baromsága a CSOK, hiszen az a piac törvényei szerint azonnal, vagy még annál is hamarabb beépül az ingatlan árakba, mint minden "ingyen pénz". Még be se terjesztették a Parlament elé a törvényt, már ugrik az ár!
Senkinek nem jó, csak annak aki ingatlant ad el, vagy korábban abba fektetett be. Annak akinek adják, annak pláne nem, hiszen ezt-azt azért vállalnia kell az "ingyen pénzért". Mégcsak nagyobb, vagy jobban felszerelt ingatlant sem kap érte, mint CSOK nélkül, de többet várnak el tőle.

tomfree 2018.01.16. 16:04:16

@Brix: Na jó, de ki garantálja, hogy ez tényleg lufi és nem piaci trend? A környező volt szoci ország fővárosában még így is magasabbak az árak mint Pesten. Igazából mindenki csak találgat mert mehet még felfelé az ár akár és beállhat egy közép-európai árszintre (akkor még most is jókor szálltál be) vagy egyszer csak kipukkad és lufi volt az egész valóban. Mondjuk nem normális, hogy 100%-al mentek fel az árak kb 6 év alatt.

tomfree 2018.01.16. 16:06:17

@Brix: Mákod volt amúgy. Én 2011-ben vettem 10-ért most meg elment 18-ért ugyanaz. Azért ez nem normális trend még ha jól is jártunk mindketten.

ProsTata 2018.01.16. 16:19:10

CSOK helyett adókedvezményt kellett volna adni, nem is terhelné annyira és hirtelen az államkasszát és az ingatlanpiacon sem hajtaná felfelé az árakat olyan direkt módon.
Például aki ingatlant vásárol saját részre, az 10 évig levonhatja az SZJA-ból gyerekenként 250 ezer forintot, összesen maximum az ingatlan vételárának a 30%-át. Ez két gyereknél maximum 5 millió forint és már 15 milliós ingatlanra vagy afelett felett tudja igénybe venni.
Aki meg építkezik, azt az ÁFA visszatérítésével lehetne ösztönözni, mondjuk gyerekenként 4 millió forint erejéig. Ez két gyereknél egy kb 30 milliós kivitelezési költségű lakóépület teljes ÁFA tartalmát fedezné.
Utóbbi még az építőipari vállalkozók számlaadását is elősegítené.

pangea 2018.01.16. 16:19:45

Nagy fos cikk. Meg igy is alacsonyak az árak.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2018.01.16. 16:39:05

Szerintem a legcélszerűbb mindig abból kiindulni, hogy a jelenlegi árszínvonal lesz a jellemző a jövőre is, tehát sem csökkenni, sem emelkedni nem fognak az árak. Természetesen emelkedhetnek és csökkenhetnek is, de mivel nem tudjuk, mi fog történni a jövőben, ez a leginkább konzervatív és racionális feltételezés.

A cikk gondolom azoknak szólt, akik befektetési célból vennének készpénzért vagy készpénz+hitel kombinációból lakást. Ha valaki saját célra vesz lakást, ott számtalan egyéb szempont játszik. A bérleti díjból származó folyamatos jövedelem mellett egy átmeneti lakásár-csökkenés nem különösebben kell, hogy aggassza a befektetőt, mert a bérleti díjak nem árazódnak át azonnal a lakásárak változásával (semelyik irányba sem), és lefelé amúgy is elég rugalmatlanok a díjak. Természetesen hosszabb távon van kapcsolat a lakásárak és a bérleti díjak között, főleg a piac olyan szegmenseiben, ahol a befektetési célú vásárlás a jellemző (a panellakás pont nem ilyen).

A cikk sugallata, miszerint idióta, aki most befektetési célból lakást vesz, nem igazán állja meg a helyét, amennyiben valakinek az infláció elleni védelem és egy kiszámítható, folyamatos jövedelem a célja. Ilyen szempontból az ingatlan egy osztalékfizető részvényhez hasonló, ahol a pillanatnyi részvényárfolyam változás nem érinti közvetlenül azt, aki az osztalékért tartani szándékozik a részvényt. Alternatívát a cikk nem javasolt azoknak, akiket éppen az ingatlanvásárlásról próbál lebeszélni. Én nem látok ilyen alternatívát, aminek ne lenne legalább akkora, vagy még nagyobb kockázata, mint az ingatlannak. Ami az ingatlan ellen szól, és erre a felújítás kapcsán utalt is, hogy a lakástulajdonlásnak vannak olyan költségei, amelyeket figyelembe kellene venni egy hosszú távú projektnél, de hajlamosak elfeledkezni róla az emberek. A magyar ingatlanállomány mögött irdatlan méretű, halasztott beruházási-karbantartási igény van, amire a tulajdonosok nincsenek felkészülve.

szocske_ 2018.01.16. 16:40:10

drága most az ingatlan, de mi a helyzet ha hitelből veszem, hiszen a hitel olcsó?

Tegyük fel, hogy van most 20M Ftom, amiből vehetnék egy lakást.
Én viszont felveszek 20M hitelt 3,5% kamattal 10 éves kamatperiódussal.

Ha az ingatlanárak leszakadnak, akkor a kamatok emelkedni fognak, viszont nekem be van betonozva 10 évre a hitelkamatom, és a meglévő 20M könnyen többet is hozhat, mint a lakáshitelre kifizetett kamat, így (részben) kompenzálom az ingatlan áresését.

kurvaszatokat 2018.01.16. 16:44:00

Te jó isten milyen buta post.

Vettem egy lakást 19 misiért tavaly, 3-ból kipofoztam, havonta hoz 1000€-t airbnb-be. Szar befektetés?

Brix 2018.01.16. 16:44:35

@tomfree: Egész Európàban emelkedő trendben vagyunk évek óta, Görögorszàgot és Spanyolt kivéve, ahol még most forfult a piac. Azt gondolom, hogy 2010 óta irreàlisan alacsony vannak kamatszintek vilàgszerte , ez hajtja felfelé az ingatlanàrakat, es az emberek illúziója, ami töretlen az ingalanbefektetesekbe...Ha most kellene vennem, akkor Németorszàgban vennék. Ott tényleg egyre több az új ember, aki lakni akar valahol. Egyszer kell megvenni egy nagyobb hàzat, és egy életen àt biztos megélhetest biztosít, anélkül hogy nagyobb kockàzatot felvàllalnànk.

FlybyWire 2018.01.16. 16:45:02

Egy a baj pubikám.
Ha most, túlárazottan eladom a belvárosi garzonom XY millióért, akkor semmi másba nem tudom veszteségmentesen belefektetni, csak másik ingatlanba.
Ha ugyanis 1 éven belül nem veszek belőle másik (saját) ingatlant, akkor csattan rajta az SZJA-tiló....
De meg egyébként is: most ki van adva, ha eladom, bukom a bevételem, amiben én lakom azt tovább kell fizetnem ergo csak a saját megvásárlása, azaz az eladott kecó önrészbe való forgatása az egyetlen járható út.

FlybyWire 2018.01.16. 16:46:55

Ja, a fő hülyeség-motívum nem is ez, hanem hogy a szerző szerint most ingatlan-buborék van.

Hát kapaszkodj meg, még mindig a piaci ár ALATT vannak az ingatlanok.
Igen, Budapesten is.
A piacot ugyanis nem a pofátlanul alacsony magyar átlagbér hajtja, hanem a kereslet, ami viszont nemzetközi. Többek között. De ráaásul még a reálbérek is nőnek, ergo...

telkoe 2018.01.16. 17:19:23

@FlybyWire: a fő hülyeség az hogy a jóember pénzügyi tanácsadásból akar pénzt keresni.

Void Bunkoid 2018.01.16. 18:37:15

Pont akartam szólni, de már mások is megírták. Én kb hét éve halogatom már az ingatlanvételt, mindig arra várva, hogy húú, de magasak az árak, de majd kipukkan a lufi.

Hát kurvára nem akar az a lufi kipukkanni, az ingatlanárak szépen, stabilan emelkednek. Eleve a jórészt ingatlanban is utazó gazdpolitikai nómenklatúrának (elnézést, hogy ezt a kommunista időkből származó kifejezést használtam, de a mai országvezetés sajnos egyre jobban emlékeztet a régi káder-rendszerre) marhára nem is érdeke, hogy csökkenjenek az ingatlanárak, hiszen akkor csökkenne a vagyonuk, meg nem tudnák szép lassan felvásárolni az országot (mert ugye amit megvettek, azt szépen bérbe is adják, azt is egyre emelkedő árakon).

A bitcoin meg akármilyen "bányászati lehetőségek" vannak, szerintem játékpénz, nincs fedezete, ha éppen valami durvább gebasz (lásd 2008, de akár egy lokális háború a Távol-Keleten is ezt hozná) történik, egy pillanat alatt nullára redukálódik az értéke.

Muzsikok közt 2018.01.16. 19:09:21

biztos ide jön erre a blogba aki be akar szállni az internetbe

bár a számolással gondok szoktak lenni

Muzsikok közt 2018.01.16. 19:54:28

@kurvaszatokat: az tiszesseges haszon, de nem kell beszarni azert eves 16%tol

plane h egy csomot kellett dolgozni vele

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.16. 20:08:04

@Void Bunkoid: A lufi fújásának már csak az a természete, hogy "addig nem akar kipukkadni", amíg tényleg ki nem pukkad. Emlékszem a 2000-es évek elejére. Bombabiztos befektetésnek tertota mindenki az ingatlant, még hitelre is. Aztán lett ami lett..

contractor 2018.01.16. 20:22:41

Az ország demográfiai spirálban van, csak veszíteni lehet az ingatlanon.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.16. 20:44:48

@contractor: Igaz, sokan mennek el, és csökken a szaporulat, viszont az is igaz, hogy Bp és Pest megye népessége nem csökken, sőt.

HaD 2018.01.16. 22:03:39

1.) Tételezzük fel hogy az emút 20 évben megvalósultak állami pénzen túlárazott építőipari beruházások melyek extra profitja magánkezekbe került.
2.) Azon paradigma hogy ezt a népekkel tényként fogadtatják el az egy tudatos összehangolt rendszer eredménye. Az elit elhordja az elitet mindenféle tolvajnak de semmilyen jogi konzekvencia nem követi..marad a paradigma.
3.)Ezen pénzek egy része elhagyta az országot az esetleges menekülő út biztosítására.
4.) A másik része viszont maradt azért hogy egy legalizáló folyamat végén tisztára mosva szolgálja a hatalom megtartását.
5.) Az itthonra szánt összeg legtutibb kifehérítési módja ha egy központi az elit által generált olyan programba töltik ahol sok sok kis tételben megfordul...na ez a lakásprogram.
6.) Nagy előnye hogy a adóból(csok/kamat támogatás stb.) megpörgetett piacon lehet érvényesíteni a svarc zs-t,pláne úgy hogy az újabb extra eredményt hoz.
7.) A gojok egységnyi lakhatásért ugyanannyit güriznek mint előtte bármikor,és fizetik a művileg generált bérükből a művileg generált négyzetméter árakat.(+ haszon hogy kb. 300 ezer munkanélkülit felszív a rendszer). ÜGYES

A baj ott kezdődik amikor a nem termelő(ez európai szint) beruházások nem hoznak piaci előnyt és az adott régió(Európa) elkezd(ett) lecsúszni...és elfogy a zs. Akkor bezuhannak a lakásárak és itt zárul a kör...erodálták a lopásokat,az elit felhalmozott vagyona pedig olyan régiókban fog tovább fialni ahol időközben valódi technológiai fejlesztés zajlott le. A várható lázongások idejére pedig már rég kiépítik azt a rendszert amiben korlátozhatják az emberek mozgásterét a balhéra(erre szolgál pl. az idegengyűlölet és az arra adott válasz aminek a népek most tapsikolnak...).
Remélem nem voltam túl bonyolult cimborák:)????

asdfrew 2018.01.16. 22:29:03

@kurvaszatokat: Hol és milyen ingatlant vettél 19millióból, amit ki tudsz adni havi 1000 euróért? Pontosabban többért, mert ugye ennyit hoz, de azért biztos vannak költségeid is.

Pöff 2018.01.16. 22:37:54

A gond a 10+10 millióval kezdődött..valamint az ingatlanosok árfelverésével (mert a jattért "dolgoznak").
Az ingatlan kereskedők nyertek a legjobban az egész bulin, a bennfentes információikkal az olcsón megvett majd felvert árú ingatlanjaikkal..
TUDOM, mert én is belefutottam ilyenbe...(15 éves sori ház...potyán megszerezte..közepes állagra hozta fel. 13-ért árulta...de a környék szar volt, eltelt 1 hét már csak 11volt ...annyiért már elvitték. Ha igent mondunk 2 misit nyer rajta.
2014-ig kuss volt, aztán azt kezdték hajtogatni hogy érdemes lakásába fektetni, meg mennek fel az árak...jah ők verték fel...

A másik a kamat...azért vesznek az emberek lakást, mert a pénz nem kamatozik..így kénytelen a lakásba fektetni..hátha jobb a kamat rátája (csak hogy ez olyan mint a részvény)
Eshet is...

Ha a Fidesz stabilan nyer, akkor tovább növekszik az ár.

A gond csak az, hogy ennyiért már külföldön is kapni lassan jó környéken lakásokat, sőt házakat. Csak éppen nem nettó 150-300eFt a fizetés. hanem a legalja 400e és ha valamihez ért az 600E nettó és az albérletből is bőven el lehet éldegélni mert nem egy putri lakás.
De ha éves szinten 2 ember 12*5000eurót keres és megtakarít 30-40eEurót akkor
4-5-6 év alatt kint is van egy szép háza egy nyugati kertvárosban.
és a 2500euro HAvi nem egy nagy eresztés...bőven van fejjebb
szóval rosszabb az itthoni helyzet mint a külföldi

a 10+10 millió már semmire nem elég már, ráadásul azok jártak vele jól, akik egyébként is gazdagok voltak.
60+ milliós házak (ami eddig 20-at se ért?) az 200e Euró!!! Gondolkozzunk már!!!!
Ennyiért már kint is patika házak vannak!!!
De van fizetés meg életkörülmény is!!!

A magyar ingatlan piac totál beteg:
a lakosság létszáma csökken, pestől nem messze a vidék fullig van eladhatatlan régi 50 éves házakkal nadrágszíj rossz elrendezésű telkekkel 25-35+ milliókért.(amik 15-öt nem érnek)
Új Panelok házak nem épültek, ezért ami van az áruk megy fel.(legjobb megoldás az ingatlan kereskedők részéről...)
De hát már azok is 50-60-70 évesek!!!
És nem elit környék.

Lakást 40 millió alatt képtelenség építeni a legolcsóbb vidéki telekre is...
Röhög az összes építési vállalkozó a markába, hogy hülyére keresik magukat, jobb pénzek vannak már, mint külföldön, de fele annyi elvárásnak nem kell megfelelni.

Mondom agybaj ami folyik, és nagyon durván visszafog ütni, 2008-2010 lófasz nem volt ami ezek után jönni fog.

Ha lehetne sortolni, mikor omlik összeez az egész szar én tennék rá pénzt rendesen.
Egyébként The Big Short...akik rájöttek a problémára, azok sem akarták elhinni hogy még mi fújja a lufit. már 2005-2006-ban be kellett volna dőlnie de kibírt 2 évet...
Akkorra érte el azt a szintet, hogy a szart már nem lehett vissza tartani. Mint a gleccser.

Én még 2 évet adok neki kb sajnos
olyan 2019 vége vagy 2020 eleje
Ha nem is durran ki, eléri azt a szintet, hogy kifizetetlen...magyar bérből.
és drágább is lesz mint kint. nem éri meg befektetésnek se...és kijózanodnak az emberek.

Pöff 2018.01.16. 22:45:10

@FlybyWire: az ingatlan infláció magasabb mint a bér emelkedés...
másrészt nem olyan vonzó BP mint azt te gondolod...ideig óráig...aztán rájön a külföldi hogy ez egy putri pár utcát leszámítva..semmi nincs nem hogy a városban de az egész országban

És nem gondolom hogy a külföldi 10 emeletes panelben vesz 20milliós lakást...
Mikor Bécsben 35-ért kap kb hasonlót

graphite 2018.01.16. 22:52:49

@telkoe: "a fő hülyeség az hogy a jóember pénzügyi tanácsadásból akar pénzt keresni. "

:)

10pont :)

jajdehülyevagyok 2018.01.17. 07:14:59

Ez egy baromság. Jelenleg az ország nagyvárosaiban lakáshiány van, és az is marad még pár évtizedig. Megismétlődik az 50 es évek tendenciája, a munkaerő a munkahelyek feĺé áramlik. Vissza sosem fog, nem fog egyetlen lakótelep sem elnéptelenedni. A CSOK a minőségi ugrást támogatja, de a lakásszámot az igényekhez képest csak kicsit növeli meg. Igazából az építőipart tömi ki pénzzel, illetve a bérköltséget finanszírozza. A válság idején a 100 ezres fizetéshez és a passzív bankokhoz, valamint a devizahitel miatt bedőlt kínálatnövekedéshez igazodtak az árak. Most más a helyzet.
Amúgy jobb befektetést senki sem tud ajánlani, a fenti pénzügyi tanácsadó sem, csak posztolgat a kattintásért.

HaD 2018.01.17. 07:26:02

@jajdehülyevagyok: a kulcsszó a "jelenleg"...és mi lett az '50-es évek "nagyvárosaival"??? Se szén se acél..nem is volt soha...kizárólag egy agyament politika hívta létre és bszta el egy nemzedék munkáját...ezóta egyét ellopták..most a következőét bszák el....miféle ÖNÁLLÓ saját hatáskörben kivitelezhető mondhatnám szuverén gazdasági rendszer(NER:))mondja hogy Borsod vagy Somogy avagy Békés szarabb fejlesztési terület mint mondjuk Győr-Moson vagy Fejér??? Mondjuk a német autóipar még egy darabig húzza az ejut(amíg van hova a használt roncsokat elpasszolni....meg nem üt be egy nem benzin alapú technológia...ami azért sanszosnak tűnik)... Esetleg egy középtávú spekuláció????

HaD 2018.01.17. 07:46:39

@Pöff: nagyjából igaz az okfejtés. Annyit azért hozzátennék hogy az ejuban azért a havi nettó 2500 az egy kicsit nem az átlag...az havi 4000 bruttónak felel meg. Pl a német adórendszer valahol olyan 4500-tól "bünteti" a magas jövedelmet,csak megjegyezném:). Másrészt évi 30-40 ezer megtakarítás is sántít azért egy kicsit(persze ez szubjektív:)). ,de ha össze is jön akkor sem lehet "kertvárosban) venni 5-6 év elteltével belőle házat...itt nyilván a " kertváros"-on van a hangsúly....de beugrónak biztosan elég az a 200 ezer EUR környéke ha a fenti jövedelem valóban annyi amennyi...persze ez is szubjektív,hisz az sem mindegy mekkora házacskáról beszélünk és az melyik város kertvárosa....München Berlin Bécs Salzburg Graz biztosan NEM!!!

Medgar 2018.01.17. 09:06:14

@Pöff: Ne keverd a nettót és a bruttót

pepoThink 2018.01.17. 09:08:18

Mi a helyzet akkor, ha nem befektetési célból, hanem saját lakhatásra vennék első lakást?
Jelenleg havi több, mint 100ezret pumpálok valaki más lakásába, amiből később semmim nem lesz. Ezzel szemben a törlesztő ugyanennyi lenne és 10 év múlva van egy lakásom. Ha bezuhan a piac, az mindegy, mert a lakásom szükséglet, nem befektetés, nem fogom realizálni. Egyetlen kockázatnak az alapkamat és a törlesztő emelkedését látom.
Jól gondolom, hogy így nekem ez a legelső és legfontosabb cél jelenleg, még a jelenlegi lakásárak mellett is? Van egyáltalán bármilyen más befektetés, aminél megéri inkább évekkel elrakni az első lakás vásárlását (azon kívül, hogy fogom magam és külföldre költözök munkát vállalni)?

pizo 2018.01.17. 10:26:55

@ProsTata: Végre valaki megérti hogy mekkora kiszúrás a CSOK - mindenkivel, aki normál lakásvásárló és nem befektető.

Zoli

tomfree 2018.01.17. 10:29:13

@Brix: Igen, a kamatszintek irreálisan alacsony szinten vannak. Ergo aki befektetni akar, az lakást vesz, részvényt vesz, kihelyezi a pénzét a piacra. Azonban ahogy nőnek a bérek, az árak is ami nyomja szépen fel a kamatszintet idővel. Elvileg ez a piaci egyensúly, ami vagy befagyasztja az ingatlanár emelkedéseket vagy ha marad a kereslet (főleg külföldi) akkor mérsékli legalább. Mivel a kapitalizmus sajátja a ciklikusság, így benne van a rendszerben egy válság időről időre, csak nyilván kérdés mekkora válság, hol és mennyire érint majd minket.

teetotaler 2018.01.17. 11:51:50

"Merthogy nagyon hamar elveszik tőled ezt a pénzt. Gondolj bele, hogy a CSOK 10+10 előtt egy ikerház került a kedvenc környékeden 30M forintba. Most kerül 55M forintba. Mi történt? Hát például a CSOK 10+10 történt. És amint megvásároltad ebben a konstrukcióban az ikerházat, máris használt lakásnak minősül és a piaci értékéből eltűnik a CSOK és már csak 25-30M forintot ér. "

Ekkora faszságot rég nem olvastam. Miért vesztené el az értéke felét egy ház attól, mert megvásárolom CSOK-kal? Honnan tudja a piac, hogy én egy adott házat saját pénzből, hitelből vagy CSOK-kal vettem meg? Ráadásul használt lakást is lehet venni CSOK-kal, nem csak új építésűt. A budapesti lakásárak amúgy nagyjából most kezdenek egy szinten lenni a régiós versenytársakkal (Prága, Pozsony, Varsó stb.).

Miért érez mindenki késztetést arra, hogy blogot írjon olyan témákról, amikről lövése sincs?

Szarvas Norbert 2018.01.17. 12:50:42

@teetotaler: nagyon egyszeru. Mert bekoltozok a hazba es onnantol hasznalt haznak minosul, amire mas mar nem veheti fel a CSOK10+10-et

Tehat kiesik az allami ajandekpenz az arkepzesnel es meg hasznaltnak is minisul, ami kevesebbet er

Andy73 2018.01.17. 12:54:58

Iszonyú gagyi írás, tele tartalmi és helyesírási hibával. Sok kommentelő már rávilágított néhány kirivóbb hibára - ezek közül a legnagyobb talán a CSOK-ról írottak, megadva a slusszpoént a szöveg végére, de ez már régóta vesszőparipája a bloggernek.
A blogger még azzal sincs tisztában, hogy mi a különbség a saját célú (lakhatási igények kielégítése) és a befektetési célú vásárlás között, pedig erről szeretne tanácsot adni.
Akinek van befektetési célú tőkéje, csak nevet az ilyen posztokon, aki meg magának venne lakást, az bosszankodik, hogy ilyenek akarnak tanácsot adni.

Andy73 2018.01.17. 13:02:44

Mindazonáltal a blogger számolhatja a kommenteket és a kattintásokat, tovább javulnak a mutatói. Az már úgy sincs benne a statisztikájában, hogy a legtöbb komment erősen negatív kritika - hogy finoman fogalmazzunk.

Andy73 2018.01.17. 13:05:22

Ezeket kihagyta a blogger, pedig ezek is hasonló színtű érvek:

Mert jobb a híd alatt lakni.
Mert jobb albérletben, az egyre növekvő bérleti díjak mellett is.

2018.01.17. 13:30:24

Az ilyen bloggerekre szokták mondani, hogy "igazi hülye".

_B_ 2018.01.17. 13:45:30

Ha hosszú távra tervezel akkor továbbra is jó az ingatlan.
Persze ha hitelre veszed, és a hitelt a bérleti díjból törleszted. Igaz ekkor nem tudsz könnyen 2 év után kiugrani.
Az 5M veszteség teljesen fiktív, te még akkor is nyersz az egészem 10M-t.
A hitelt nem te, hanem a bérlőid fizetik majd ki.

Trompf · http://trompf.blog.hu 2018.01.17. 13:52:43

Kivéve ha Európa pénzemberei itt akarnak ingatlan piacba fektetni, mert akkor érdemes lakást venni mielőbb, és nem lesz kipukkadás sem.

www.portfolio.hu/ingatlan/iroda/mar-a-bloomberg-is-kiemelten-foglalkozik-a-regios-csodaval.3.273803.html?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link
..
A Közép- és Kelet-Európát jellemző hatalmas nemzetközi befektetői érdeklődésről már mi is többször írtunk, a Bloomberg által közölt hír inkább azért érdekes, hogy már ilyen, nagyon sok nemzetközi szereplőt elérő híroldal is foglalkozik a régió kereskedelmi ingatlanpiacának szárnyalásával.

nolto 2018.01.17. 14:12:36

Nagyjából másfél-két éve érte el a lakásom ára a rajta lévő hitel értékét, azóta azon kattogtam, hogy mikor adjam el. Tartottam tőle, hogy jönnie kell egy áresésnek, ráadásul idén januártól a korábbi árfolyamgát miatt emelkedett volna a törlesztőm is, így ősszel eladtam. Aztán elmentem albérletbe, egy nagyobb, újabb lakást bérelek, ennek végre erkélye is van, és most havi 25 ezerrel fizetek többet ezért az albérletért, mint amennyi az új (árfolyamgát miatt megnövelt) törlesztőrészletem lenne.
Nagyon örülök, hogy ezt megléptem!

teetotaler 2018.01.17. 14:40:59

@Szarvas Norbert: És magyarázd már el nekem, hogy miért ne lehetne eladni egy házat ugyanannyiért, amennyiért vettük (vagy éppen drágábban) egy olyan vevőnek, aki nem kíván CSOK-ot igénybe venni? Tíz- meg tízezer ház és lakás cserél gazdát CSOK nélkül, mi tavaly nyáron vettünk így ingatlant.

Simon Géza 2018.01.17. 15:40:39

@teetotaler: " És magyarázd már el nekem, hogy miért ne lehetne eladni egy házat ugyanannyiért, amennyiért vettük (vagy éppen drágábban) egy olyan vevőnek, aki nem kíván CSOK-ot igénybe venni?"

El lehet, csak magának az eladásnak az esélye kisebb egy adott ár mellett. Tehát ha CSOK-kal vetted és már CSOK-os nem tudja megvenni, vagy nem ugyanannyi CSOK-kal, akkor valójában az történt, hogy az állam az építők kezébe áramoltatta a sok pénzt, strómannak használva mindazokat, akik a CSOK-ot igénybevették, ráadásul torzították, rontották azok számára a helyzetet, akik nem tudnak CSOK-ot felvenni. Ennyi az egész.

Void Bunkoid 2018.01.17. 17:07:20

@EU zászlót mindenhova!: ja és hát nem igazam lett, most zuhant a béka segge alá az összes kriptovaluta értéke :)

Kjos 2018.01.17. 17:12:59

Már megint zseni. Miért realizál veszteséget, az, aki vett egy lakást (ez nem jelenti, hogy "belevág az ingatlanbizniszbe"), és lakása piaci ára adott időpontban alacsonyabb, mint amikor vette azt? Nem befektető, vásárló. Semmi nem következik egyik okfejtésből sem. Kisemberi logika.

bakkermann 2018.01.17. 17:38:57

Albérletbe? Hol èlsz te pénzügyi nagyokos? IKV, Sztk, tanács...?

Pöff 2018.01.17. 21:05:56

@HaD:
Hát...függ ez attól is hogy mit végez...és mennyire van nyugatra...Berlin mellett nem igen
Hollandhoz közel simán.
netto 600-at megkapják a szakmunksások, középvégzettségűek.
Sőt norvégia kezdő ennyi (oké az más kategória)
Mérnöki részen inkább 800-1M-1,3M
Jobb helyeken SW és HW fejlesztők 1,5-1,8M
Egyébként jobb nyugati cégek/multik itthon nem azt nézik, mennyibe fogfájni, mennyi a bruttó..hanem hogy netto-ban mennyiért kap olyan embert aki el tudja végezni a feladatot.
És pedig azért, mert így is a legrosszabb esetben is felébe 1/3-adába kerül mint kinti mérnök vagy dolgozó.de általában inkább ötödébe. és 2xer annyit ki lehet belőle préselni.

úgyhogy nagyon is reális az a netto 5-600e ha nem valami kulimunkát végez
Az viszont igaz, hogy nem 1-2+ milliós városban...vagy annak közvetlen környezetében.
Inkább vidék, de nyugaton nem gond a közlekedés vidéken...
Szóval sok sok apró dolog van, amit figyelembe kell venni...de nem reménytelen a saját lakás nyugaton...mint ahogy azt sokan harsogják..
Itthon se egyedül se...az a gond hogy ha meg is veszi, a környezet a szociális rendszer a társadalom elég alacsony szintet üt meg,
Kint azért minőségibb a ház, a környezet az életmód...
ÉS ez csak az EU...Kanada USA...ha van eszed két kezed elképzeléseid..(sokszor nem is nagyok) simán jól élsz a nyálcsorgatás szintű házakban.

Többől több marad...

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.17. 23:13:49

@bakkermann: A kétezres évek közepén mindenki röhögött rajtam, hogy albérletben lakom. Aztán 4-5 év múlva én röhögtem rajtuk..

szida05 2018.01.19. 15:33:18

Alacsony színvonalú, értelmetlen írás, kár volt elolvasni.
süti beállítások módosítása