Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Hogyan gyárts magadnak két havi biztonsági tartalékot?

2018. január 08. - Szarvas Norbert

hogyan_gyarts.png

Az MNB legújabb felméréséből kiderül, hogy a magyaroknak továbbra sincsen biztonsági tartalékuk, tehát egy vis major esetén már az első hónapban elbukna a legtöbb ember. Tényleg szükséges ennyire kicentizni az életünket és hónapról hónapra élni? Talán nem véletlen, hogy a magyarok az egyik legfeszültebb, legpesszimistább nemzet a világ. Összefüggés lehet eközött? Azért vagyunk feszültek mindig, mert mindent kicentizünk? Nézzük meg, hogyan vethetünk ennek véget!

Próbáld ki, milyen érzés, amikor pénz van a zsebedben. Amikor nem kell aggódnod amiatt, hogy elhagyod a pénzt a zsebedből, mert nem okozna különösebb gondot. Képzeld el az érzést, amikor úgy kelsz fel, hogyha a következő két hónapban nem kelsz ki az ágyból, akkor is minden marad a régiben...

1. lépés- Alapozz a számlákkal

Két dolgot tehetünk az életben: csökkentjük a kiadásainkat vagy növeljük a bevételeinket. Én mindkettőt javaslom, mivel nagyon egészséges dolog csökkenteni ÉS növelni. Ettől függetlenül azt gondolom, hogy érdemes lenne egy hétvégét erre a célra rászánni és minden előfizetői szerződéseden végigfutni.

Nézz utána, hogy mennyit fizetsz folyószámlára, lakásbiztosításra, hitelre, az internetre, az áramra...stb. Ha megvannak a számok, akkor tedd fel magadnak a kérdést, hogy valóban szükséged van e mindenre, amit fizetsz! Gondolok itt olyan tételekre, minthogy fizetsz a full UPC csomagra havi 13 ezer forintot, miközben nem is nézel több csatornát, mint ami a közepes csomagban benne van.

Vagy tényleg szükséged van a nagyobb tv-re hitelből vagy kp-ból? Teljesen mindegy ezen a ponton, hiszen a legtöbben a biztonsági tartalékukból veszik el ezt a pénzt. Ha pedig már ez is elfogyott, akkor irány a hitelpult!

Ezeknek a felesleges kiadásoknak véget kell vetni!

2. lépés A pénztárca szabályozása

A finomkodás ideje lejárt. Ha eddig x év alatt nem sikerült összehoznod két havi biztonsági tartalékot, akkor számodra nem jelentenek megoldást a 8-12 havi stratégiák. A rossz hírem az, hogyha április 1 -ig nem leszel képes létrehozni ezt a biztonsági tartalékot, akkor az idei évre elbuktad teljesen és továbbra is pengeélen táncolva imádkozol a munkahelyed és munkaképességed végett.

Először számold ki, hogy mennyibe kerül neked egy hónapban a megélhetésed. Ebbe beletartoznak a fix kiadások és a mozgó tőke is (egy kis mozi itt, egy kis étterem ott, egy új cipő amott). Kijön egy szám, ami legyen a családnak 300 000 forint. Ez azt jelenti, hogy áprilisig legalább 600 000 forintnak kellene ott landolnia a biztonsági tartalékban.

1. Állítsd le a folyamatban levő beruházásaidat

Én sem gondolom, hogy képes leszel pusztán a fizetésedre hagyatkozva kigazdálkodni ezt az összeget. Ide több kell. Biztosan most is vannak pénzigényes futó projektjeid, mint például "nyaraláspénz" vagy "hónap végén elmegyünk étterembe".  Rosszabb esetben most tervezed, hogy akkor veszel egy új gépet, tv-t, gitárt, kismalacot.

Egyszerűen állíts le mindent és az idáig felhalmozott pénzt+ az ide felhalmozandó pénzt helyezd át a biztonsági tartalékba. Állítom, hogy sokan ezzel a lépéssel máris 1 havi megélhetési költséget össze tudnak iparkodni.

2. A fizetésedből fizess magadnak fizetést

Eddig sem működött az a lazaság, hogy majd te beosztottad random módon a fizetésedet. Helyette adjál magadnak fizetést a fizetésedből! Ha 300 000 forintot keresel, akkor legyen a fizetésed 250 000 forint és a köztes pénzt helyezd el a biztonsági tartalékban, amíg fel nem sikerül tölteni azt.

De utána sem szabad visszatérni a régi szokásokhoz, hiszen ez a legnagyobb hiba, amit elkövetsz. Aki 300 000 forintot keres, annak nem szabad 250 000-nél több pénzből élni. Aki 500 000 forintot keres, annak a megengedhető keret 400 000 forint kell, hogy legyen. Máskülönben teljesen mindegy, hogy mennyit keresel, soha nem éred utol magad, hiszen mindig nadrágszárig költekezel ki.

3. Két hónap böjt

Harmadik lépésként ideje pénzügyi böjtbe kezdened két hónapig, azaz el kell felejteni a mozikat, kávézókat, ajándékokat, éttermeket, mindenféle pikniket és fizetős programot. Hidd el, hogy ezt te okoztad magadnak azzal, hogy az elmúlt években felelőtlenül kiköltekeztél mindig az "ez még belefér" jeligére!

Két hónapot kell kibírnod és megváltozik a világ számodra, hiszen máris lesz egy szabad szemmel látható összeg a biztonsági tartalékodban, ami megnyugvással tölt majd el. Menet közben pedig észreveszed, hogy kevesebb pénzből is ugyanolyan boldog és teljes életet tudsz élni. Két hónapig nincsen felesleges kiadás. Két hónapig a családot DIY programokra viszed és megtapasztalod, milyen az, amikor egymásra figyeltek, együtt alkottok és gondolkodtok.

 

Ezek voltak az én tanácsaim az "azonnali pénzügyi beavatkozáshoz"- remélem megfogadod őket! A Te érdekedben...

 

►►►►

Nyugdíjmegtakarítás: Klikk

ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.

Ez a cikk 2018. január. 08. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr3513558565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2018.01.08. 17:08:19

Elhiszem hogy van sok ember aki "áprilisig" képes lehet kéthavi költségét megtakarítani... azaz négy hónap alatt.

BitPork 2018.01.08. 17:43:41

LOL
A korunk miatt nincs munkahelyünk , de majd jól tartalékot képzek amikor 40 felett már jogi diplomával sem tud az ember elhelyezkedni.

Olliék 2018.01.08. 18:13:22

A posztolónak nincs házastársa,gyerekei,és gondozásra szoruló szülei. Továbbá nem hiszem,hogy lenne hitele, hisz nincs mire költeni,tán már összerakott egy lakásra valót.

P1sty 2018.01.08. 18:28:56

"azaz el kell felejteni a mozikat, kávézókat, ajándékokat, éttermeket, mindenféle pikniket és fizetős programot"

háháhááhhá. Nem hogy elfelejtettem, hanem sose volt... Na hogy takarítsak meg, okoska? Havi nettó 150-ből?

room_101 2018.01.08. 18:58:12

Vagyont úgy gyűjthetsz (az elején), hogy több a fizetésed, mint a költésed. Második fokozatban a megtakarításodat okosan, és aktívan fekteted be.
Amikor a befektetéseid hozama eléri a havi költésedet, akkor a melót akár el is felejtheted, vagy lecserélheted kevésbé macerásra. Így több időd lesz a befektetéseiddel foglalkozni, és még növekedni is fog az elkölthető pénzed.
www.30asnyugdijas.hu/
Persze ehhez jó fizu kell már az elején, de mondjuk egy informatikában, távközlésben, pénzügyi szektorban szakértőként dolgozó, 1-2 nyelvet jól beszélő ezt simán megteheti.
Nekem is sikerült (hitel nélkül) hegyvidéki ház, külföldi nyaralás, család mellett, a párom közszféra beli keresetét zsebpénzének tekintve, igaz, nem 30, hanem 54 évesen. Bónuszként azt csinálhattam, amit szeretek, és segget sem kellett nyalni hozzá.

Torz 2018.01.08. 18:59:08

Az első példaember vagyok 300e nettóval. 150-ből élek, a többit félreteszem későbbre (lakás, gyerek). Persze, jó érzés ahogy írod, hogy nem kell kicentizni, de inkább a középtávú dolgokra teszek félre, nem pl nyugdíjra. Ez csak a nulladik lépés, sajnos.

VT Man 2018.01.08. 19:17:30

Az ötletek közepesen jók.

Nekem is van ötletem még:
1. "Takaríts meg többet holnap" - ha fizetésemelést kapsz, akkor egy részét, pl. felét tedd félre. Ha 7000et emelnek, tegyél félre 3500-at.

2. Lehet kicsiben kezdeni a megtakarítást. Első hónapban 1%-ot félretenni, másodikban, vagy pár hónappal később 2%-ot, fokozatosan emelve, mondjuk 5-10%-ig. A 10% lenne az ideális, az egy év alatt több mint egy havi fizetés félretéve.

Amit félreteszel, azt hónap elején kell félretenni, elkülönítve.

VT Man 2018.01.08. 19:19:19

@Olliék:
"A posztolónak nincs házastársa,gyerekei"

Az tény, hogy amíg a feleség gyerekkel otthon van (inaktív), addig szinte lehetetlen a megtakarítás, de ha már iskolába jár a gyerek, van rá esély.

Olliék 2018.01.08. 19:30:48

@VT Man:
Esély lehet,de lehetőség alig. Minket kinyírt a spórolás áprilistól nyárig,hogy a táborokat kifizessük. Aztán. Jött a szeptember, amiből ha felálltunk,jött a karácsony. Amiből ha felálltunk,jött a táborozási pénz. Egy örökös spórolás.... Emellett ha megdöglött valami venni kell, a gyerekek nőnek stb....

commentes nikk 2018.01.08. 20:23:08

Jószándékú, de kicsit félresiklott ötletek ezek, és tényleg inkább az egyedülálló, átlagon felül kereső embereket célozza, mert ugye 300 havi fizuval számol, úgy, hogy négy hónap alatt két havit félre lehet tenni, ez azt jelenti, hogy négy hónapig a havi lóvé felét kapásból félre kell tenni, ezt mondjuk akkor lehet probléma nélkül kivitelezni, ha az ember anyuéknál lakik kb nulla kiadással, vagy van egy tehermentes kecója nem túl magas rezsivel. Ha van gyerek, hitel, vagy a bejövő pénz kevesebb, akkor ez az egész bukó. Egy átlagos magyar családnál mondjuk a 12 hónap alatt félretett kéthavi bevétel a reális, de még az is túltervezett, ha mondjuk el akarnak menni nyaralni, vagy beüt egy mosógépcsere, komolyabb autójavítás, ilyesmi.

...aTi... 2018.01.08. 20:56:14

Nagyon rosszul érzem magam, ha nem sikerül minden hónapban a fizetésem jelentős részét félretenni. A jó hír, hogy csak az elején kell megszorítani, utána az összegyűlt pénzt lehet forgatni, dolgoztatni. Vannak olyan lehetőségek, amikhez nem kell sok pénz, csak egy ötlet, illetve el lehet kezdeni kicsiben.

Tévedés, hogy ehhez köze lenne a fizetés nagyságának: kicsi pénzből is lehet lehet kicsit félretenni, és havi egy millát is el lehet tapsolni könnyedén. A vagyon fejben dől el, a 'hogy lehet félretenni család/gyerek/szülők/kutya/macska mellett...' típusú gondolatok miatt. A jó hír, hogy a világtörténelem során sosem volt ennyi lehetőség pénzt keresni, nyitott szemmel kell járni és folyamatosan fejlődni.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.01.09. 08:00:29

@VT Man: Nekünk az volt a mélypont, amikor kettőnek kellett egyszerre a pelus, plusz a kicsinek a bébiétel. Onnantól jött a nemzetközi enyhülés, és elkezdtünk tudni félretenni.

@Torz: Ez így van. 30 évesen az ember főleg lakásra tesz félre, vagy azt törleszti, de a nyugdíjat is érdemes valami jelképes összeggel elkezdeni (nekem pl. 2-3% koruli összeg volt anno), hogy “bent legyen a tudatodban”.

Terézágyú 2018.01.09. 08:24:56

Magyar ember nem spórol!!!! Coki!!!! Eburafakó!

Terézágyú 2018.01.09. 08:27:45

@commentes nikk:
"ezt mondjuk akkor lehet probléma nélkül kivitelezni, ha az ember anyuéknál lakik kb nulla kiadással"

Az a vicc, hogy ez sem az ördögtől való állapot!...

Terézágyú 2018.01.09. 08:30:37

@...aTi...:
"Nagyon rosszul érzem magam, ha nem sikerül minden hónapban a fizetésem jelentős részét félretenni. A jó hír, hogy csak az elején kell megszorítani"

Ez nagyon igaz. Én a munkába állásomkor, a legeslegelső pár havi fizumat tettem el annak idején (szerettem volna venni magamnak egy kütyüt, DE vártam pár hónapig!) - és azóta sem volt soha anyagi gondom...

werinter 2018.01.09. 08:50:40

jó kis vicc ez a poszt, gyakorlatilag teljesen értelmetlen. Havi 300 ezer nettó a legtöbbünknek egy elérhetetlen álom. Minimálbérből vagy annál vmivel többől nem tudsz félretenni, mivel a havi kiadásokra sem elég, nagyjából az éhenhalásra igen. Olyan posztokat miért nem csinál valaki, hogy hogyan lehet megélni havi 120 ezer nettóból, úgy hogy eszünk, van rezsink, nem költünk semmilyen luxusra? Mert szerintem a legtöbb embernek ez okozza a legnagyobb nehézséget. 300 nettóból nem nagy dolog félrerakni. Arra bárki képes.

Terézágyú 2018.01.09. 09:02:18

@werinter:
"Havi 300 ezer nettó a legtöbbünknek egy elérhetetlen álom."

Ez így van. De nem a számadat az érdekes, hanem az, hogy mennyire AKARSZ félretenni...

"Olyan posztokat miért nem csinál valaki, hogy hogyan lehet megélni havi 120 ezer nettóból, úgy hogy eszünk, van rezsink, nem költünk semmilyen luxusra? "

Vannak ilyen posztok. Tele van a net "hogyan spóroljunk"-cikkekkel. Éppen az a baj, hogy az embere nagy többsége, aki nem spórolt eddig, az ezután sem fog, mert egyszerűen NEM AKAR...

Hány és hány olyan emberrel találkoztam már, akik panaszkodnak arra, hogy sosincs pénzük, hogy egyik hónapról a másikra élnek - de amikor mondom nekik, hogy miért dobjátok ki a tegnapi kenyeret, miért nem lehet ezt megenni, akkor fel vannak háborodva, hogy nehogy már ezen kelljen sprórolni, ő nem szereti a tegnapi kenyeret és kész! Amikor megkérdezem valakitől, hogy miért vagy a 25-6 fokra felfűtött lakásban egy szál pólóban és gatyában, miért nem veszed lejjebb a fűtést 22-re, és magadra kapsz egy pulcsit, akkor ezen háborodik fel, hogy nehogymá bundában kelljen ülni a saját lakásomban!...
Hány és hány olyan embert láttam, aki megvette a 120 centis tévét hitelre - holott egy 2-3 éves 100 centis, tökéletes működő tévéje volt... mert "nehogymá ezen is spróroljak"...
Ja, hát éppen ez az, hogy SEMMIN sem spórolsz, csak panaszkodsz, haver...

Visceroid 2018.01.09. 09:17:21

Magyarországon, Orbánisztánban felejtsük már el a "hogyan spóroljunk" posztokat. Kellene inkább egy "hogyan legyünk államtitkárok", vagy "hogy legyünk talpnyaló bloggerek a Simicska-indexen" című bejegyzés.

Kivlov 2018.01.09. 09:31:44

Kíváncsi lennék, hogy aki azt mondja, hogy nem tud félretenni, az pl dohányzik-e? Ablakon kidobott pénz...

Fodor Balázs 2018.01.09. 09:39:04

@werinter: "Minimálbérből vagy annál vmivel többől nem tudsz félretenni, mivel a havi kiadásokra sem elég, nagyjából az éhenhalásra igen."

A költségek átrendezésével, költözéssel, teljes átreformálással el lehet érni azt, hogy félre tudj rakni, viszont az kevés fizetés esetén nem lesz túl nagy összeg. Azt pedig ne higyje senki, hogy mondjuk havi 2-3 ezer forint az elég lesz bármi komolyabb kiadásra (iskolázásra, nyári táborra, háztartási gép javítására/cseréjére, lakásfelújításra, nyugdíjra, stb.).

Sir Galahad 2018.01.09. 09:39:51

A szerző fordítva ül a lovon. Úgy tesz, mintha nem az volna a probléma, hogy alacsonyak a jövedelmek, hanem hogy mindenki talicskával viszi haza a fizetését, csak elszórja hülyeségekre. Tessék kimenni a való életbe az irodai okoskodás helyett és megkérdezni mondjuk egy szabolcsi kis falu közmunkását, hogy ő miért nem tesz félre.

Terézágyú 2018.01.09. 09:42:26

@Fodor Balázs:
"A költségek átrendezésével, költözéssel, teljes átreformálással el lehet érni azt, hogy félre tudj rakni, viszont az kevés fizetés esetén nem lesz túl nagy összeg."

Nyilván nem, de itt (is) az elv számít. Akar valaki spórolni, vagy nem akar.
Mellesleg a spórolás, a megtakarítás egy hosszútávú folyamat, és az egész egyfajta életmód kérdése. Akár az, hogy sportolsz, vagy nem sportolsz, dohányzol, vagy nem, iszol vagy nem.
Mindezeknek hosszabb távon lesz hatása.

Terézágyú 2018.01.09. 09:59:16

@Sir Galahad:
"Úgy tesz, mintha nem az volna a probléma, hogy alacsonyak a jövedelmek, hanem hogy mindenki talicskával viszi haza a fizetését, csak elszórja hülyeségekre. "

Miért, ha mindenki talicskával vinné haza, akkor nem szórnák el hülyeségekre???

"Tessék kimenni a való életbe az irodai okoskodás helyett és megkérdezni mondjuk egy szabolcsi kis falu közmunkását, hogy ő miért nem tesz félre."

Most te ülsz fordítva a lovon, mert ez a poszt nyilván nem a szabolcsi közmunkásoknak szól.

(Ámbár nekem kifejezetten falusi tapasztalataim vannak ezzel kapcsolatban, és pl. van egy olyan gyanúm, hogy a falusi munkanélküli sem fog pl. krumplit ültetni, mert csak. Inkább pénzt ad érte, holott éppen arról van szó, hogy neki a pénze kevés - és a munkaereje meg az ideje sok.)

werinter 2018.01.09. 10:18:40

@Terézágyú: Te biztosan tudod "haver", hogy én mennyit spórolok, de elárulom neked, hogy ennél többet spórolni nem lehet, ahogy írtam az már az éhhalál szintje.
Mert persze Magyarországon biztos nem az a gond, hogy a bérek a béke segge alatt vannak, hogy kb. a világ legszegényebb országaiban keresnek ennyit. Á tuti nem! Meg nem azzal van a gond, hogy pl. Lengyelország sokkal rosszabb szintről indult anno, mint mi, most mégis kb másfélszer annyit visznek haza átlagban, nagyjából azonos árszínvonal mellett.
Áá dehogy! Ez nem probléma! Drága magyar honfitársak, szorítsunk még a nadrágszíjon, még lehet egy két centit, nem kell itt panaszkodni. Ez a megoldás! Mindenki egyen szárazkenyeret vízzel! De szigorúan összegyűjtött esővízzel mert ugye a vezetékesért fizetni kell.
A fő ellenvetésem a cikkel kapcsolatban nem magával a mondanivalójával szemben fogalmazódott meg, hanem pusztán a ténnyel, hogy ez kizárólag olyan embereknek lehet hasznos akik normális fizetéssel rendelkeznek. Mert NEM IGAZ, hogy a fizetés csökkenésével a kiadások is arányosan csökkennek. Enni, lakni, rezsit fizetni mindenkinek kell, amin nem igazán lehet változtatni. Az embernek vanna kalapszükségletei amik igenis (majdhogynem) fix összegbe kerülnek havonta. Ha viszont a bevételeink ez alatt az összeg alatt vannak, akkor nem tudunk spórolni. Ennyi.

2018.01.09. 10:20:12

Nem alkoholra, prostikra, narkóra és cigarettára kell költeni a pénzt és máris képződik egy kis tartalék.

Terézágyú 2018.01.09. 10:27:15

@werinter:
"Te biztosan tudod "haver", hogy én mennyit spórolok, de elárulom neked, hogy ennél többet spórolni nem lehet, ahogy írtam az már az éhhalál szintje."

Nem neked írtam a "haver"-t hanem ezt mondtam annak idején az illetőnek, aki egyrészt kinyilvánította, hogy mennyire kevés a pénze, másrészt minden egyes kipróbált spórolási ötletemre azt mondta, hogy "nehogymá!"...

Itt is arról van szó, hogy TE (akár hozzátehetném valóban, hogy "haver") NEM AKARSZ spórolni. Már a spórolás szó hallatára is felforr az agyvized, azért hozod fel ezeket a hülyeségeket, hogy "Mindenki egyen szárazkenyeret összegyűjtött esővízzel"... Ilyet senki nem mondott.

Hát te tudod, ez a te döntésed.

Az, meg hogy mennyi a fizetés Magyarországon NEM ennek a posztnak a témája.
Leírhatod ezerszer, hogy rohattkormánynemteszsemmithogymagasabblegyenafizetésem, ha neked ettől jobb lesz.

Mellesleg gyengébbek kedvéért leírom, hogy te is megértsd: nekem nincs nettó 300 ezrem - sőt a bruttóm sincs ennyi. Tehát tapasztalatból beszélek.

Burgermeister 2018.01.09. 10:42:31

A 2 havi edeskeves. Inkabb 12 havi kellene!

werinter 2018.01.09. 10:45:34

@Terézágyú: Igen, igazad van. Valóban felforr a spórolás szó hallatán is az agyvizem. Mert nekem már rohadtul elegem van abból (szerintem jogosan), hogy minden mindig a "kis"emberek hibája, akik "rosszul osztják be a pénzüket (ami alapból nincs, hiába dolgoznak), nem takarékoskodnak, baromságokra költik el". A csapból is ez folyik és eléggé idegesítő már. Erre írtam, hogy egy idő után ha akarja sem tudja jobban meghúzni a nadrágszíjat az ember. És ez tény. Ezen kár vitatkozni. Van az a szint (ahol sajnos elég sok ember tart ma Magyarországon), ahonnét tovább nem tudja már "nyúzni" magát, hiába akármilyen "spórolós ötlet".
Ne érts félre, nem ellened irányul a kifakadásom, csak dühít a dolog. Amikor naponta többször jönnek szembe a hasonló cikkek, meg nagybetűvel, hogy ennyi meg annyi az átlag nettó fizetés Magyarországon, holott a valósághoz ezeknek a számoknak köze sincs, plusz amikor büszkén hozzák le szintén a nagy hírportálok az ép ésszel felfoghatatlan ingatlan- és albérletárakat.

Terézágyú 2018.01.09. 11:01:54

@werinter:
"Mert nekem már rohadtul elegem van abból (szerintem jogosan), hogy minden mindig a "kis"emberek hibája, akik "rosszul osztják be a pénzüket (ami alapból nincs, hiába dolgoznak), nem takarékoskodnak, baromságokra költik el"

Az a baj, hogy sokszor tényleg ez a helyzet. Fentebb írtam, hogy a 2-3 éves 100 centis tévét lecserélték egy új 120 centisre... ez nem baromság? Szerintem az.

"Erre írtam, hogy egy idő után ha akarja sem tudja jobban meghúzni a nadrágszíjat az ember. És ez tény."

Nézd, ha most leírnád, hogy pontosan milyen módszerekkel spórolsz, milyen módszerekkel "húztad meg a nadrágszíjat", és hogy ennek ellenére nem tudsz félretenni, akkor azt meg lehetne nyugodtan beszélni. Az a baj, hogy te (vagyis hát mindenki, akinek felforr az agyvize a spórolás szótól) valójában sehogyan nem spórolnak...

Alább még egyszer leírod: " Van az a szint (ahol sajnos elég sok ember tart ma Magyarországon), ahonnét tovább nem tudja már "nyúzni" magát, hiába akármilyen "spórolós ötlet" - úgyhogy én is leírom újra: pontosan miben és hogyan spórolnak ezek az emberek???
Figyelem, az nem spórolás, hogy "nem voltunk öt éve nyaralni, mert nincs rá pénzünk" és még csak nem is "nyúzás", ámbár kétségtelenül szomorú tény...

Fodor Balázs 2018.01.09. 11:02:54

@Terézágyú: " és az egész egyfajta életmód kérdése."

Na és pont igaz erre is az, mint a sportra, meg stresszmentességre: nem mindenkinek adatik meg a lehetősége, vagy ha meg is adatik, akkor olyan árat fizet az életének más terültén érte, ami összevethető azzal, amit nyer.

Fodor Balázs 2018.01.09. 11:04:28

@Terézágyú: " sem fog pl. krumplit ültetni, mert csak"

Az így (kézi erővel, kicsiben) termelt krumpli önköltsége nem sokkal kevesebb, mint az akciós boltié.

Berelhetoreklamfelulet 2018.01.09. 11:07:06

@werinter:
Lehet háborogni, csak értelmetlen. A közszférán kívüli munkahelyeken a bér piaci alapú. Azaz mindenki annyit kap amennyit a piac szerint a munkája ér.
Ha kevesled, ne vállad el annyiért. Ha nem lesz munkás annyiért, akkor kénytelenek lesznek bért emelni. Ha meg más olcsóbban elvállalja, akkor te nem vagy tisztában az adott munka piaci értékével.
Panaszkodással nem fog nőni a fizetésed, és az állam sem tudja varázsütésre megnövelni a fizetésed a semmiből. Neked kell cselekedned ha növekedést akarsz...

Terézágyú 2018.01.09. 11:08:36

@Fodor Balázs:
"Az így (kézi erővel, kicsiben) termelt krumpli önköltsége nem sokkal kevesebb, mint az akciós boltié. "

Ahogy írtam: ha nincs vagy kevés a pénzed, viszont van bőven munkaerőd és időd (mert munkanélküli vagy), akkor inkább a munkaerődet és idődet használd fel arra, hogy legyen krumpli (étel) az asztalodon, mint a pénzedet...

"Na és pont igaz erre is az, mint a sportra, meg stresszmentességre: nem mindenkinek adatik meg a lehetősége, vagy ha meg is adatik, akkor olyan árat fizet az életének más terültén érte, ami összevethető azzal, amit nyer. "

Tehát te ellenzed a magánembere sportolását, a kocogást, konditermekbe járást is. Értem.

Fodor Balázs 2018.01.09. 11:09:24

@werinter: "tovább nem tudja már "nyúzni" magát, hiába akármilyen "spórolós ötlet""

Azért sok olyan család van, ahol van még tartalék a spórolásban. Itt inkább az a kérdés, hogy ki mivel és hogyan spórol. Mert vannak családok, ahol tényleg nem lehet spórolni, mert már így is 18 fokban alszik az újszülött és krumplit esznek tésztával minden nap, de csak egyszer. Meg van az az alsó középosztálybeli, aki rengeteg dologra költ, amire igazából nincs szüksége, csak azt hiszi, hogy van. Vagy esetleg ragaszkodik valamihez (lakás, autó), ami nélkül amúgy nagyobb nehézségekkel és kényelmetlenséggel, de tudna élni és többet félrerakni.

Fodor Balázs 2018.01.09. 11:13:32

@Terézágyú: "Ahogy írtam: ha nincs vagy kevés a pénzed, viszont van bőven munkaerőd és időd (mert munkanélküli vagy), akkor inkább a munkaerődet és idődet használd fel arra, hogy legyen krumpli (étel) az asztalodon, mint a pénzedet..."

De ugye ha kapálsz, meg ásol egész nap, akkor többet is kell enned, eszközökre van szükséged. Na meg ugye a földre is, ahol ezt csinálod. Meg ugye csak krumplival nem tudsz fűteni. Az egyéni gazdálkodás ugyanúgy munka, mint bármelyik másik. Még befektetést is igényel, vagy már meglévő körülményeket.

"Tehát te ellenzed a magánembere sportolását, a kocogást, konditermekbe járást is. Értem."

Látszik, hogy nem érted. Nem ellenzem a sportolást, de vannak esetek, amikor k*rvára nem egyértelmű, hogy te most sportolni tudsz. Mert mondjuk ha van három, egyedül nevelt gyereked, akkor munka után nem biztos, hogy van neked egyáltalán erőd bármit sportolni (miután már egy éve még aludni sem aludtál egy jót), pláne időd rá, amit a gyerekeidtől vennél el. Rengeteg más élethelyzet és betegség, vagy pillanatnyi állapot van, amikor a rendszeres sport nehezen kivitelezhető. Konditerem... Jaj.

Terézágyú 2018.01.09. 11:25:15

@Fodor Balázs:
"De ugye ha kapálsz, meg ásol egész nap, akkor többet is kell enned"

Ó jaj, tehát ezt mondja a munkanélküli férfi a feleségének: Tudnánk mi is krumplit termeszteni, de ha dolgoznék, akkor éhesebb lennék, úgyhogy inkább az ágyon döglöm egész nap, nem csinálok semmit, és akkor nem leszek annyira éhes, jobban jár a család...
Bisztoss...

"eszközökre van szükséged. Na meg ugye a földre is, ahol ezt csinálod."

Igen, én most falusiakra céloztam, mert valaki beköpte, hogy a szabolcsi közmunkás úgysem tud spórolni... És igen, ezt a példát a falumból vettem, ahol élek.

"Látszik, hogy nem érted."
Nem a sport a témája ennek a posztnak, hanem a szándék.

Sword 2018.01.09. 11:52:44

@Fodor Balázs: "Vagy esetleg ragaszkodik valamihez (lakás, autó), ami nélkül amúgy nagyobb nehézségekkel és kényelmetlenséggel, de tudna élni és többet félrerakni." Autó nélkül lehet élni, de lakás nélkül? Másrészt meg ha az autó nem is, de a lakás egy olyan dolog, amire szinte mindenki először spórol, a többi mind csak utána jön.

werinter 2018.01.09. 11:57:03

@Terézágyú: "Az a baj, hogy sokszor tényleg ez a helyzet. Fentebb írtam, hogy a 2-3 éves 100 centis tévét lecserélték egy új 120 centisre... ez nem baromság? Szerintem az."

Nem erről beszélek. Nyilván vannak ilyen emberek, de alapvetően az a probléma, amikor az embernek a LÉTHEZ szükséges dolgokon kell már spórolnia és már ezeken se tud többet.

Nem veszek 120 centis tv-t mivel nincs is bekötve a tv, nem megyek nyaralni, nem járok étterembe, nem dohányzom, nem veszek semmilyen extra dolgot, a szükségesen (kaja) kívül mégis kevés a pénz.
Az egyetlen "luxus" dolog az internet. Viszont ez is gyakorlatilag létszükség, a munkámhoz elengedhetetlen.
Autóm nincs így ez sem kiadás, biciklivel járok (szinte) mindenhova. Az albérlet ára fix (valahol meg lakni kell, szóval ezen sem tudok változtatni), a rezsin nagyon nem lehet spórolni, mivel ha nem fogyasztok akkor is van alapdíj, enni kell, minden nap 2-3X, ezen sem lehet tovább spórolni. Akkor mégis hogyan?

@Berelhetoreklamfelulet: "Azaz mindenki annyit kap amennyit a piac szerint a munkája ér." Sajnos ez nem így megy. Ha így lenne ugyanazért a munkáért ugyanannyit kapna minden ember, bárhol is dolgozik az országban. Ha így lenne, nem lenne pl. olyan helyzet, hogy egy 2 diplomás (agrár)mérnök vidéken kevesebbet keres, mint egy sz*ros pénztári eladó, árufeltöltő vagy takarító a fővárosban. És azért azt ne akard megmagyarázni, hogy az ő munkájuk többet "ér", mint az előbbi esetben említett hivatás.

@Fodor Balázs: "Vagy esetleg ragaszkodik valamihez (lakás, autó), ami nélkül amúgy nagyobb nehézségekkel és kényelmetlenséggel, de tudna élni és többet félrerakni." Azért lakás nélkül érdekes lenne, lakjon az utcán? Vagy 40-50 évesen 3 gyerekkel költözzön vissza a szüleihez? (Feltéve, hogy élnek még).
Az autó meg olyan dolog, hogy valóban luxusnak számít manapság, de sok helyen, sok munkához muszáj. Pl.: ha valaki 30 km-re jár el dolgozni, nincs busz, nincs vasút, akkor mit csináljon?

Terézágyú 2018.01.09. 12:08:55

@werinter:
"Nem erről beszélek. Nyilván vannak ilyen emberek,"

Én viszont erről beszélek, mert ezt tapasztalom jócskán...

"Az albérlet ára fix ... Azért lakás nélkül érdekes lenne, lakjon az utcán? Vagy 40-50 évesen 3 gyerekkel költözzön vissza a szüleihez?"

Most ez magadról írod, hogy 40-50 évesen 3 gyerekkel albérletben laksz?

"enni kell, minden nap 2-3X, ezen sem lehet tovább spórolni. Akkor mégis hogyan?"

Hát, fentebb már pedzegettem, hogy vajon kidobod-e a tegnapi kenyeret stb. Most azt fogod mondani, hogy ez kis tétel, de...

Sword 2018.01.09. 12:13:02

@werinter: "És azért azt ne akard megmagyarázni, hogy az ő munkájuk többet "ér", mint az előbbi esetben említett hivatás." De sajnos annyit ér. Igazságos vagy sem, de a munkád annyit ér, amennyit fizetnek érte. Ha nem tetszik lehet hőzöngeni, vagy lehet máshol végezni ugyanazt a munkát, vagy más munkát keresni. E legegyszerűbb példa a fodrász. Egy fővárosi fodrász munkája nem ér többet, mint egy szabolcsi/nógrádi kisvárosi fodrász munkája, az előbbi mégis kétszer annyit keres. Az ok meg teljesen nyilvánvaló: vidéken senki nem fog egy szimpla hajvágásért mondjuk 3000 Ft-ot fizetni, míg Pesten simán. A szolgáltatásoknál látszik ez igazán.

Terézágyú 2018.01.09. 12:17:45

@werinter:
"Az autó meg olyan dolog, hogy valóban luxusnak számít manapság, de sok helyen, sok munkához muszáj. Pl.: ha valaki 30 km-re jár el dolgozni, nincs busz, nincs vasút, akkor mit csináljon? "

Nos, megint csak saját tapasztalat: nálunk van busz, és van vonat, de - a saját fülemmel hallottam egy autóstól - "nehogymá várjak a buszra húsz percet!"... meg azt is látom, hogy megáll az illető a kocsival a háza előtt, bemegy - és az autó motorja fél órán keresztül jár, és persze félórán keresztül szól az autórádió (innen tudták a szomszédok, vagyis mi, hogy tényleg félórán keresztül ott állt az autó: behallatszott a többi házba).
Ennyire ócó a benzin??? vagy csak ennyire leszarja az egészet, hadd füstöljön az autó, hadd szóljon a zene - lehet hogy reggel beszáll a kocsiba, azonnal bekapcsolja a rádiót, és egészen estig, amíg be nem áll a garázsába, szól???

Nyilván önmagában a bömbölő autórádió nem spórolási kérdés - de aki ennyire nem törődik ezzel sem, az vajon milyen más dologgal törődik...???

Szelid sunmalac 2018.01.09. 12:34:12

@Terézágyú: En bazdmeg meg a tegnapi belszint is kidobom! Sot! Megveszem es ugy dobom ki! Es utanabaszok meg egy kis tokhal kaviart is arannyal bevonva, aztan lehuzok a wc-n egy gyemantgyurut, majd befizetem a fidesznek a maradek penzem.

Terézágyú 2018.01.09. 12:40:00

@Szelid sunmalac:
Ha most az utolsó félmondatoddal arra célzol, hogy én a fityesz szekerét tolom, amikor a spórolásról beszélek (ahelyett, hogy az alacsony fizetéseket szidnám), akkor ennél nagyobbat nem is tévedhetnél...

Szelid sunmalac 2018.01.09. 12:43:36

@Terézágyú: Mi? Nem. Ez csak ugy eszembe jutott a penzszorasrol. Mondhattam volna a voroiszapkarosultak tamogatasat, vagy a kenyai hercegek kisegiteset is, nem volt politikai felhangja.
A cinizmus viszont igenis szolt annak, mennyire nem sporolsz (erted?!) a konnyu kijelentesekkel hogy kinek min es miert kene sporolnia es hogy miben hibasak.

Terézágyú 2018.01.09. 12:52:12

@Szelid sunmalac:
"A cinizmus viszont igenis szolt annak, mennyire nem sporolsz (erted?!) a konnyu kijelentesekkel hogy kinek min es miert kene sporolnia es hogy miben hibasak. "

Leírom még egyszer:
1. Nekem nincs pénzgondom, jóllehet az átlag alatt keresek.
2. Mások, akár olyanok, akik többet keresnek mint én, panaszkodnak, hogy nincs pénzük, volt már, hogy hónap végén tőlem kértek kölcsön.
3. Amikor ezeknek az embereknek, próbáltam tanácsokat adni, hogy "figyi, ezt vagy azt nem így kellene csinálnod, hanem így - én így csinálom, és hasznos, neked is spórolni lehetne ezen" - akkor mindenki ugyanúgy reagált, ahogy ezen a blogon (és minden egyes spórolásról szóló blogon) reagáltak: "Nem, nem lehet! Nem fogok! Nehogymá! Még mit nem! Emeljék meg a fizumat!"

Hát, ti tudjátok...

Berelhetoreklamfelulet 2018.01.09. 12:57:50

@werinter:
Alapvető gazdasági ismeretek: Valami értékét az adott helyen adott időben fennálló kereslet és kínálat határozza meg.
A definícióban ott van a hely is. Nyilván a semmi közepén lehetsz te agysebész is, ha ott nincs kórház, semmit sem érsz vele.
Ugyan így, ha képeznek 100db agármérnököt, és van öszvisz 1db ilyen állás az egész Tiszántúlon, akkor biza ott nem lesz értéke az adott szaknak.
Hiába mondod, hogy hát a boltos többet kap pesten, ha pesten 10 boltosra jut 15 betöltetlen állás, logika azt mondja, hogy azon a helyen, abba az időben az a munkás többet ér.

Te fizetnél a víz köbméteréért 30k-t? Csak mert van olyan hely a világon ahol ennyit ér, a te logikáddal, itt is ugyan annyiba kéne kerülnie, hiába szó szerint a csapból is az folyik...

Fodor Balázs 2018.01.09. 13:02:07

@Terézágyú: "Ó jaj, tehát ezt mondja a munkanélküli férfi a feleségének: Tudnánk mi is krumplit termeszteni, de ha dolgoznék, akkor éhesebb lennék, úgyhogy inkább az ágyon döglöm egész nap, nem csinálok semmit, és akkor nem leszek annyira éhes, jobban jár a család.."

Nem, nem ezt mondja. De ugye azt te is tudod, hogy a nagyipari termesztésből származó kaja fajlagos költsége sokkal alacsonyabb, mint a házi veteményesé. Tehát az, ha te otthon kapálgatod a krumplit, nem lesz elég a megélhetéshez, mert azokkal versenyzel a piacon minden másért (hús, autó, áram, stb.), akik az olcsóbb krumplit kifizetik a boltban, te meg magadnak teremeled több munkával. Nem mondom, hogy nincs értelme a házi kertnek, csak azt, hogy az önmagában nem törvényszerűen elég ahhoz, hogy ne legyél szegény. Vagy nézheted úgy is, hogy az általad megtermelt krumpli annyit ér, amennyit nem kellett érte a boltban kifizetned és ahhoz arányítsd a munkát. Nagyon sok esetben jobban megéri inkább egy gyári szalag melett dolgozni, mint krumplit kapálni otthon.

Fodor Balázs 2018.01.09. 13:03:04

@Sword: "Autó nélkül lehet élni, de lakás nélkül?"

Nem csak úgy tudsz lakáson spórolni, hogy nincs, hanem úgy, hogy mondjuk messze, kisebb, régibb, lelakottabb, stb.

Fodor Balázs 2018.01.09. 13:04:17

@Terézágyú: "Nem a sport a témája ennek a posztnak, hanem a szándék."

igen, erre mondtam, hogy sok esetben a szándék kevés és nem azon múlik. Mert rákosként is hiába az a szándékom, hogy ne legyek az, attól még nem gyógyulok meg hirtelen.

Akármiértis 2018.01.09. 13:07:18

@Dr. Trejo: Kivétel ha a megtakarítás célja pont az :D

Nem az a lényeg, hogy mennyit, hanem a szokás. Senki nem várja el, ha vki 120at keres, akkor húzza meg jobban a gatyamadzagot. Abból nem csinálsz két havit 4 hónap alatt, ez egyértelmű. 400ezerből meg lehet élni, sokkal könnyebben mint 120ból, de hogy nem nullázhatod ki magad és nem élhetsz hónapról hónapra ne hidd. Azért mert csak 5ezret sporolsz havonta, az nem felesleges. Ha ez a max, akkor ez van, de legalább csinálja.

Terézágyú 2018.01.09. 13:08:48

@Fodor Balázs:
"igen, erre mondtam, hogy sok esetben a szándék kevés és nem azon múlik. Mert rákosként is hiába az a szándékom, hogy ne legyek az, attól még nem gyógyulok meg hirtelen. "

Tehát te a spórolniképtelenséget egy súlyos betegséghez, a rákhoz hasonlítod... értem.

Én fentebb csak az életmódi szokásokhoz, a sporthoz, az iváshoz, a dohányzáshoz hasonlítottam... ahogy gondolod.

Fodor Balázs 2018.01.09. 13:13:40

@Terézágyú: "Én fentebb csak az életmódi szokásokhoz, a sporthoz, az iváshoz, a dohányzáshoz hasonlítottam... ahogy gondolod."

mert az ahhoz való hasonlítás mennyiben legitimebb, mint bármi máshoz?

Fodor Balázs 2018.01.09. 13:15:15

@Terézágyú: Az a probléma, hogy vannak olyan családok, ahol nem hogy megvan a szándék, de már keményen spórolnak is (pl. sz*r kaját esznek gyerekek, mert csak arra van pénz), mégsem tudnak félrerakni 2 hónapnyit. Van, igen, olyan is, amilyet te írtál le, ahol meg a szándék hiányzik. Nem minden eset egyforma.

Terézágyú 2018.01.09. 13:21:51

@Fodor Balázs:
"Nagyon sok esetben jobban megéri inkább egy gyári szalag melett dolgozni, mint krumplit kapálni otthon. "

Annyira jó, hogy másról beszélsz továbbra is... A munkanélküliekről volt szó... Akiknek nincs munkájuk a gyárban sem.

"Tehát az, ha te otthon kapálgatod a krumplit, nem lesz elég a megélhetéshez"
Még jó, hogy ilyet nem is mondott senki.

Nem a megélhetésről beszéltem, hanem arról, hogy csökkenteni kell(ene) a pénzkiadást.
Mondok még egy példát: ha van egy kutyád, amit te nem érsz rá sétáltatni, viszont van pénzed, akkor felfogadsz valakit, hogy sétáltassa meg ő. Eddig oké. Viszont ha hirtelen munkanélküli leszel, és minden garast be kell osztanod, akkor bizony nem fogsz felfogadni senkit, hanem te magad fogod sétáltatni a kutyát - a saját bőséges idődben, a saját bőséges "munkaerőddel".
És ilyenkor teljesen felesleges azon agyalnod, hogy konkrétan mennyit fizettél ki az illetőnek eddig, amit most megspórolsz; és azon sem agyalsz, hogy milyen nagy fáradság kutyát sétáltatni, és olyasmin sem, hogy akkor most neked kopik a cipőd, miközben a kutyával vagy, vagyis, hogy mennyire éri meg saját magad sétáltatnod...

RHalacska 2018.01.09. 13:24:26

@Terézágyú: Igazad van, de azokat, akik nem akarnak megtakarítani, azokat nem tudod meggyőzni. Most esett le az állam, hogy mamahotelben lakva, haza nem adva egy vasat sem, havi 500.000Ft nem elég, hogy abból félrerakjon valaki. Szerinted meggyőzhető?

Terézágyú 2018.01.09. 13:33:18

@Fodor Balázs:
"Az a probléma, hogy vannak olyan családok, ahol nem hogy megvan a szándék, de már keményen spórolnak is (pl. sz*r kaját esznek gyerekek, mert csak arra van pénz), mégsem tudnak félrerakni 2 hónapnyit. Van, igen, olyan is, amilyet te írtál le, ahol meg a szándék hiányzik. "

Ahogy fentebb írtam: az a baj, hogy én csupa olyanokkal találkozom, és olyanokkal vagyok kénytelen vitázni, akikben tényleg nincs meg a szándék sem - mivel rögtön kijelentik, hogy "Spóroljak? Nehogymá!"

Mellesleg (és bocs mindenkitől, hogy megint a kenyérre lyukadok ki)
azt írod: "de már keményen spórolnak is (pl. sz*r kaját esznek gyerekek"
Szögezzük le: pl. a tegnapi kenyér sem "szar kaja". Még a teljesen megszáradt kenyér sem "szar kaja" attól, hogy az emberi száj nehezebben boldogul vele. Akár ilyenkor is meg lehet enni, levesben, vagy akár tejbe áztatva. De le lehet reszelni, és akkor "zsemlemorzsa" lesz belőle stb.

Dehát ilyenkor jönnek, hogy neeehogymá reszelgessem a száraz kenyeret!, nehogymá tejbeáztatott kenyeret egyek! inkább kidobom - inkább ki, még ha nem is száraz, de "tegnapi"... (tapasztalat!)

Sword 2018.01.09. 13:41:24

@Terézágyú: Abban igazad van, hogy ugyan sok mindenből lehet és kell engedni, ha spórolni akarsz, de az egészség nem ilyen. Kicsit paradox módon sportra buzdítasz (ami jó), mellette meg egyen száraz kenyeret tejbe áztatva. Ez utóbbi semmilyen távon nem szolgálja az egészséged. A ételpazarlás más dolog. Azt még akkor se szabadna, ha amúgy megtehetné az ember.

Terézágyú 2018.01.09. 13:47:21

@Sword:
"Abban igazad van, hogy ugyan sok mindenből lehet és kell engedni, ha spórolni akarsz, de az egészség nem ilyen. Kicsit paradox módon sportra buzdítasz (ami jó)"

Én nem buzdítottam senkit a sportra, csak azt mondtam, hogy a spórolási hajlam is olyan, mint a sportolás, hogy van aki szereti, és élete részének tartja, van aki meg úgysem fogja csinálni csakazértse, bármennyire tanácsolják is neki...

"mellette meg egyen száraz kenyeret tejbe áztatva. Ez utóbbi semmilyen távon nem szolgálja az egészséged."
Bocs, de a tej élelmiszer, és a kenyér is az. Aki külön megeszi a kenyeret és a tejet, az nyugodtan megeheti összekeverve is. És ahogy mondtam: a megszáradt kenyérben sincs más, mint a friss, puha kenyérben.

Persze ha szerinted akár a tej, akár a kenyér kifejezetten egészségtelen, akkor nincs miről beszélni.

Fodor Balázs 2018.01.09. 13:49:38

@Terézágyú: "Nem a megélhetésről beszéltem, hanem arról, hogy csökkenteni kell(ene) a pénzkiadást."

Igen, akkor is értettem. Hát ha valaki életerős és úgy munkanélküli, hogy amúgy van is földje a háza mellett, akkor ja, megéri krumplit ültetni és kapálni. De attól még a helyzeted ugyanaz marad. Nem azt mondom, hogy nem jó, hanem hogy azért ezzel a világot nem váltod meg.

"Szögezzük le: pl. a tegnapi kenyér sem "szar kaja". Még a teljesen megszáradt kenyér sem "szar kaja" attól, hogy az emberi száj nehezebben boldogul vele. "

A tegnapi kenyér, meg a mai is, ha csak azt eszi a gyerek, az szar kaja. Ha krumplit eszik kenyérrel, tésztával és rizzsel, az is szar kaja magában. A zöldség, gyümölcs, meg hús viszont drága, tehát sok helyen azzal spórolnak, hogy paprikáskrumpli van, meg tészta, meg egyéb ilyesmi. Kalóriában ott van, de nem ugyanaz, mint amikor a gazdagok változatosan etetik magukat, meg a gyereket.

"Dehát ilyenkor jönnek, hogy neeehogymá reszelgessem a száraz kenyeret!, nehogymá tejbeáztatott kenyeret egyek! inkább kidobom - inkább ki, még ha nem is száraz, de "tegnapi"..."
Ezt én is úgy ítélem meg, mint te, ebben nincs vita köztünk.

Fodor Balázs 2018.01.09. 13:51:08

@Terézágyú: "Persze ha szerinted akár a tej, akár a kenyér kifejezetten egészségtelen, akkor nincs miről beszélni."

Kizárólag ezeken élni egészségtelen.

Fodor Balázs 2018.01.09. 13:54:36

@Terézágyú: "csak azt mondtam, hogy a spórolási hajlam is olyan, mint a sportolás, hogy van aki szereti, és élete részének tartja"

Erre mondtam, hogy abban is hasonlít a sportra, hogy nem mindenkinek adatik meg ugyanúgy. Vannak minimumszintek, amin nem lehet spórolni. Nem lehet spórolni gyógyszereken, nem lehet bárhogy spórolni kisgyerekeken (tehát hogy fűtetlen szobában tartod őket), nem lehet esetenként felújításon, ilyen-olyan cuccokon (gázkazán). Sok dologgal csak hosszútávon lehet spórolni, de akkor meg kölcsön kell, vagy hitel. Hiába hozza be az árát 10 év alatt egy házszigetelés, ha nincs épp sokszázezred.

Sword 2018.01.09. 13:56:05

@Fodor Balázs: Ott a pont. Éhen nem halsz, de attól, hogy nem üres a gyomrod, még rohadtul nem vittél be megfelelő tápanyagot a szervezetedbe. Nem is ragoznám tovább.

Terézágyú 2018.01.09. 13:58:36

@Fodor Balázs:
"Kizárólag ezeken élni egészségtelen. "

de basszus ki mondott olyat, hogy valaki kizárólag csak ezt egye??????? :)))))))))))))))))))

"De attól még a helyzeted ugyanaz marad. Nem azt mondom, hogy nem jó, hanem hogy azért ezzel a világot nem váltod meg."

Ilyet se mondott senki, hogy ezzel megváltaná valaki a világot :)

"A tegnapi kenyér, meg a mai is, ha csak azt eszi a gyerek, az szar kaja."

De - mondtam már? :) - senki sem írt olyat, hogy csak ezt egye a gyerek...

Berelhetoreklamfelulet 2018.01.09. 14:03:20

@Fodor Balázs:
Még az állatok közül is sok képes arra, hogy csak akkor szaporodik, ha a utód neveléséhez szükséges körülményekkel rendelkezik. Elég sokat elmond azokról az "emberekről" az, aki magát sem tudja rendesen eltartani, de azért a világra szarik pár pulyát is, bár bizonyos népcsoportok pont erre játszanak...
Felújításon max akkor nem lehet spórolni, ha már összedőlne a ház, de olyan esetben már az is kérdéses, hogy hogy kapta meg a lakhatási engedélyt.
A gázzal való fűtés már alapból az egyik legdrágább(de legkényelmesebb) fűtési megoldás, ott lehet még csak sokat spórolni....

Fodor Balázs 2018.01.09. 14:05:14

@Terézágyú: "de basszus ki mondott olyat, hogy valaki kizárólag csak ezt egye?"

Nem, arra reagáltam, hogy nem mindig tudsz spórolni. Azzal sem, hogy a száraz kenyeret eszed, vagy nem eszed, mert sok család van, ahol már rég spórolnak azzal, hogy a gyerekek szar kaját esznek, vagy fűtetlen szobában laknak. Tehát nem igaz az, hogy bármikor, bárki tud jelentős mennyiséget spórolni. Erről van szó, a többi már részletkérdés.

"Ilyet se mondott senki, hogy ezzel megváltaná valaki a világot :)"

Nyilván nem szó szerint értettem, hanem úgy, hogy a családot kiemeld a nyomorból.

"De - mondtam már? :) - senki sem írt olyat, hogy csak ezt egye a gyerek..."
"Persze ha szerinted akár a tej, akár a kenyér kifejezetten egészségtelen"

A másodikat sem írta senki, mégis úgy teszel, mintha mondta volna.

Fodor Balázs 2018.01.09. 14:09:50

@Berelhetoreklamfelulet: "Még az állatok közül is sok képes arra, hogy csak akkor szaporodik, ha a utód neveléséhez szükséges körülményekkel rendelkezik."

De a jövőbe azok sem látnak.

"Elég sokat elmond azokról az "emberekről" az, aki magát sem tudja rendesen eltartani, de azért a világra szarik pár pulyát is, bár bizonyos népcsoportok pont erre játszanak."

Mindenre van példa. De arra is, hogy huszonévesen még bízol abban, hogy majd jó lesz, aztán nem sikerül. A világ dinamikus, 10 év alatt is sokat változhat a világ és még te is lehetsz a piramis alján.

"Felújításon max akkor nem lehet spórolni, ha már összedőlne a ház, de olyan esetben már az is kérdéses, hogy hogy kapta meg a lakhatási engedélyt."

Mert mondjuk időközben romlott az állag.

"A gázzal való fűtés már alapból az egyik legdrágább(de legkényelmesebb) fűtési megoldás, ott lehet még csak sokat spórolni...."

Tökmindegy, csak példa volt, mellesleg nem fogod szétverni a gázos fűtésedet, mert időközben elszegényedtél. Nyilván lehet költözni, ha épp olyan az ingatlanpiac, meg el tudod intézni, hogy a három gyerek ovi-bölcsi-akármije is elérhető legyen az új helyen. De sok esetben az ügyvédi költség is megterhelő.

Terézágyú 2018.01.09. 14:11:28

@Berelhetoreklamfelulet:
"A gázzal való fűtés már alapból az egyik legdrágább(de legkényelmesebb) fűtési megoldás, ott lehet még csak sokat spórolni.... "

Igen, sokat hallom gázzal fűtő emberektől, hogy "ezek a szemetek, akik fával tüzelnek, mennyire szennyezik a környezetet" - de vajon, ha a gázfűtés kifejezetten kényelmetlen lenne, akkor hányan választanák, a környezetet nem szennyező füstje ellenére...? Nagyon kevesen, attól tartok... Valójában a többség tesz arra, hogy mennyire környezetszennyező egy fűtési mód, a lényeg, hogy kényelmes legyen - az se számít, hogy drága.

Fodor Balázs 2018.01.09. 14:16:26

@Terézágyú: "de vajon, ha a gázfűtés kifejezetten kényelmetlen lenne, akkor hányan választanák, a környezetet nem szennyező füstje ellenére...?"

Azért Budapest területének egy jelentős részén nem sok választásod van. Ahol nem távhő van, ott kb. a gáz marad, vagy ami még rosszabb, az áram.

Terézágyú 2018.01.09. 14:17:32

@Fodor Balázs:
"Nem lehet spórolni gyógyszereken"
Hááát, azért van rá példa, hogy a gyógyszereknél is a nagy nevet fizetjük meg sokszor...

"nem lehet bárhogy spórolni kisgyerekeken"

Az nem "kisgyerekeken" spórolás, hogy ha úgy neveljük a gyereket, hogy igenis egye meg a tegnapi kenyeret is.

"(tehát hogy fűtetlen szobában tartod őket)"

Senki nem írta, hogy fűtetlen szobában, csak annyit, hogy nem kell 26 foknak lenni a lakásban, 22 is elég.

"Sok dologgal csak hosszútávon lehet spórolni, de akkor meg kölcsön kell, vagy hitel. Hiába hozza be az árát 10 év alatt egy házszigetelés, ha nincs épp sokszázezred. "

Nos, én az ilyesmit, hogy "szigetelem a házamat és olcsóbb lesz a fűtés" igazából nem is tartom "spórolás"-nak, legalábbis ilyesmit sosem ajánlgatnék senkinek...

Terézágyú 2018.01.09. 14:18:47

@Fodor Balázs:
"Azért Budapest területének egy jelentős részén nem sok választásod van. Ahol nem távhő van, ott kb. a gáz marad, vagy ami még rosszabb, az áram. "

Így van. De ez esetben még csúnyább dolog, hogy ha olyasvalaki szidja azt, aki mást választott, akinek nincs választási lehetősége...

Fodor Balázs 2018.01.09. 14:23:08

@Terézágyú: "Hááát, azért van rá példa, hogy a gyógyszereknél is a nagy nevet fizetjük meg sokszor..."

És? Annyi, amennyi. Nem a 60 éves, cukorbeteg Marika néni fogja legyőzni a Bayert (Monsantóto), hogy mennyi legyen a gyógyszer.

"Az nem "kisgyerekeken" spórolás, hogy ha úgy neveljük a gyereket, hogy igenis egye meg a tegnapi kenyeret is."

Az nem, de ezt senki nem is mondta.

"Senki nem írta, hogy fűtetlen szobában, csak annyit, hogy nem kell 26 foknak lenni a lakásban, 22 is elég."

Sok szegény családban a 22 fok is már olyan kompromisszum, hogy hóvégén van 22 fok van és nincs száraz kenyér sem, vagy 15 fok van és akkor van tegnapi száraz kenyér. Ilyen scenárióban nehéz okosan spórolni.

"Így van. De ez esetben még csúnyább dolog, hogy ha olyasvalaki szidja azt, aki mást választott, akinek nincs választási lehetősége..."

Mert a XIII. kerületi távfűtétes panelok lakói szidják a bakonybéli fatüzelőket? Vagy mi?

Terézágyú 2018.01.09. 14:25:35

@Fodor Balázs:
"Nyilván nem szó szerint értettem, hanem úgy, hogy a családot kiemeld a nyomorból."

Ilyet sem mondott senki, hogy a nyomorba süllyedt családot ki lehet emelni onnan a spórolással. A spórolás arra szolgál, hogy ne süllyedj még mélyebbre, illetve igazából spórolni akkor kell, amíg nem vagy nyomorban - és ha jól spóroltál, akkor sokkal nehezebben fogsz adott esetben nyomorba kerülni...

"De - mondtam már? :) - senki sem írt olyat, hogy csak ezt egye a gyerek..."
"Persze ha szerinted akár a tej, akár a kenyér kifejezetten egészségtelen"

A másodikat sem írta senki, mégis úgy teszel, mintha mondta volna."

Mert ez egy valóban igen elterjedt nézet, hogy a kenyér és a tej egészségtelen, tele van a net ilyen szövegekkel...
Olyan szöveget viszont aligha találsz a neten, hogy a gyereknek semmi mást ne adjunk csak kenyeret és tejet :)

Fodor Balázs 2018.01.09. 14:31:28

@Terézágyú: "A spórolás arra szolgál, hogy ne süllyedj még mélyebbre, illetve igazából spórolni akkor kell, amíg nem vagy nyomorban - és ha jól spóroltál, akkor sokkal nehezebben fogsz adott esetben nyomorba kerülni..."

Na, de ez szerintem kevésbé releváns. Én olyat még nem hallottam, hogy középosztálybeli családok azért süllyedtek volna nyomorba, mert nem ették meg a tegnapi kenyeret.

"Mert ez egy valóban igen elterjedt nézet, hogy a kenyér és a tej egészségtelen, tele van a net ilyen szövegekkel..."

Részigazságok vannak is a dologban. De a kenyér, mint étel, nem is kifejezetten egészséges. A kenyér semleges. Aztán van, aki eheti élete végéig (annak szerencséje van), van, aki nem (annak meg pechje). A tejet sem tudja meginni mindenki.

Terézágyú 2018.01.09. 14:36:13

@Fodor Balázs:
""Hááát, azért van rá példa, hogy a gyógyszereknél is a nagy nevet fizetjük meg sokszor..."
És? Annyi, amennyi. Nem a 60 éves, cukorbeteg Marika néni fogja legyőzni a Bayert (Monsantóto), hogy mennyi legyen a gyógyszer."

nem is, de van rá pár példa, hogy ugyanazt a hatóanyag megvan egy olcsóbb gyógyszerben (gyakorlatilag ugyanaz a gyógyszer, csak más néven), - mindegy, egyikünk se patikus...

"Sok szegény családban a 22 fok is már olyan kompromisszum, hogy hóvégén van 22 fok van és nincs száraz kenyér sem, vagy 15 fok van és akkor van tegnapi száraz kenyér. Ilyen scenárióban nehéz okosan spórolni."

Igen, de ahogy már leírtam nem is ezekkel van a gond. Ha valaki beírja ide, hogy nála ez a helyzet, akkor erre senki nem szólhatna semmit...

"Mert a XIII. kerületi távfűtétes panelok lakói szidják a bakonybéli fatüzelőket? Vagy mi? "

Persze. Ha nem is a bakonybélieket, hanem a külvárosban fával tüzelőket...

Terézágyú 2018.01.09. 14:42:27

@Fodor Balázs:
"Na, de ez szerintem kevésbé releváns. Én olyat még nem hallottam, hogy középosztálybeli családok azért süllyedtek volna nyomorba, mert nem ették meg a tegnapi kenyeret."

yayyyyyy...... Nem, nem azért, de ha spóroltak volna (többek közt a kenyérrel, de nemcsak azzal!), akkor több pénzt tudnak félrerakni, ha pedig van megtakarított pénzük, akkor nehezebben süllyednek nyomorba - valamilyen krach, munkahely-elvesztés stb. esetén...

"Részigazságok vannak is a dologban. De a kenyér, mint étel, nem is kifejezetten egészséges."

Na látod, hogy te is ezt mondod. Először leírod, hogy "nem mondta senki", aztán meg közlöd, de igaz :)

"A tejet sem tudja meginni mindenki. "

Az más kérdés, az betegség. Mondjuk elég visszataszító, hogy valaki a saját betegségére hivatkozva akarja MINDENKINÉL betiltatni a tejet.
De biztos vagyok benne, hogy a kenyeret kidobó emberek nagy többsége nem betegség miatt dobja ki a tegnapi kenyeret - hanem szimplán mert finnyás.

Fodor Balázs 2018.01.09. 14:43:26

@Terézágyú: "nem is, de van rá pár példa, hogy ugyanazt a hatóanyag megvan egy olcsóbb gyógyszerben (gyakorlatilag ugyanaz a gyógyszer, csak más néven), - mindegy, egyikünk se patikus..."

Igen, van ilyen, generikus (általában 20 évnél régebben kifejlesztett és forgalomba hozott) hatóanyagoknál. Ezt többé-kevésbé utánajárással és az orvossal egyeztetve (ha vényköteles) lehet kihasználni, kivéve, ha viszonylag új a gyógyszer.

"Igen, de ahogy már leírtam nem is ezekkel van a gond. Ha valaki beírja ide, hogy nála ez a helyzet, akkor erre senki nem szólhatna semmit..."

Ok.

"Persze. Ha nem is a bakonybélieket, hanem a külvárosban fával tüzelőket..."

Az is részben jogos, mert általában van szél is, ami a füstös külvárosi levegőt beviheti az amúgy is terhelt belvárosba.

Fodor Balázs 2018.01.09. 14:48:25

@Terézágyú: "Na látod, hogy te is ezt mondod. Először leírod, hogy "nem mondta senki", aztán meg közlöd, de igaz :)"

Én nem azt mondom, hogy a kenyér egészségtelen, hanem azt, hogy nem egészséges és nem is egészségtelen. Ez egy egészségtelen-semleges-egészséges tengelyen van értelmezve.

"akkor több pénzt tudnak félrerakni, ha pedig van megtakarított pénzük, akkor nehezebben süllyednek nyomorba - valamilyen krach, munkahely-elvesztés stb. esetén..."

Nyilván előfordul ilyen is. Meg olyan is, ahol az összes szárazkenyér megevése sem segített volna. Én csak azt mondom, hogy a kis spórolás csak kicsire jó. A kicsi dolgokon spórolás csak kicsivé gyűlik össze. Nem azt, hogy egyáltalán nem kell csinálni.

"Mondjuk elég visszataszító, hogy valaki a saját betegségére hivatkozva akarja MINDENKINÉL betiltatni a tejet. "

Valaki be akarja tiltani?

"De biztos vagyok benne, hogy a kenyeret kidobó emberek nagy többsége nem betegség miatt dobja ki a tegnapi kenyeret - hanem szimplán mert finnyás."

Nem tudom. Tippre inkább az a jellemző, hogy rosszul mérik föl az igényt, vagy nem folytonos az igény, megveszik, aztán megromlik (penészes lesz) és akkor dobják ki. Én is kidobom a penészes kenyeret, de az, hogy három napos, nem zavar. Mondjuk nem a legolcsóbbat veszem, az is igaz.

Mikrobi 2018.01.09. 16:17:01

Annak mit ajánlasz, akinek nemrég ment tönkre a mosógépe (sikerült egy használtat szereznie helyette), épp átugrott a vezérműlánc a kocsijában és még a mosogatógépe is tönkrement? És van két gyereke, akiknek szemüvegtől új cipőn át minden kell. Nem trollkodásból kérdezem, tényleg szeretnék neki használható tanácsot adni. Én már kifogytam az ötletekből.

bzola 2018.01.09. 16:34:46

@Mikrobi: állítson fel fontossági sorrendet? ha az utóbbiak azok, akkor amíg lesz pénze megjavíttatni/kicserélni a mosogatógépet, mosogasson kézzel (szerintem ő is látott már ilyet), és járjon tömegközlekedéssel. esetleg adja el az autót, ha nincs pénze a karbantartásra. költség oldalon csökkenés lesz, bevétel oldalon növekedés, amit a többi említett dologra tud fordítani

Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.01.09. 16:41:22

@Terézágyú: A sportdivat egy másik opció a pénzszórásra. Remekül szórakozom azon, amikor emberek kondibérletet vesznek, meg edzést fizetnek, mikor kimenni futni, gyalogolni, bringázni ha nem is ingyen, de elég occsójér' van. De az zsenánt, mert noném mackóalsós fotót posztolni az erdőből az ciki, adibaszos-kondigépest meg menő.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.01.09. 16:42:11

@Mikrobi: Épp erről szól a poszt. Hogy legyen kéthavi tartalék, ha egynél több ménkű csap le egyszerre.

Mikrobi 2018.01.09. 17:19:40

@Csokis: az OK, de a jelen helyzetben nem tud kéthavi tartalékot összeszedni.
@bzola: mosogatógéppel kevesebb mosogatószer, víz, energia fogy, tehát ha azt meg tudná javíttatni, spórolni tudna. A tömegközlekedés egy faluban gyakran nagyon nehéz, a nagybevásárlást kocsi nélkül szinte lehetetlen megoldani, és nem is feltétlenül olcsóbb, mint a kocsi. Egy rossz motorú autót eladni csak nagyon nagy veszteséggel lehet. Ha rávenné magát az eladásra, akkor is javítás után lenne gazdaságos.

bzola 2018.01.09. 19:04:48

@Mikrobi: ezért írtam, fontossági sorrend. kinek mi a fontosabb. ha neki a mosogatógép, a gyerek majd jár mezítláb. egyébként a mosogatógépes eszmefuttatásod nem kicsit téves. kényelmesebb, nem gazdaságosabb. autó: ha nem tudok egy autót fenntartani, nem veszek autót. és nem vennék olyantól sem aki nem tudja fenntartani. persze tudom, Magyarországon mindenkinek jár az autó...
faluban nőttem fel. 11 évesen 35 km-t vonatoztam (és 35 km-t vissza), a legközelebbi penny marketig. nem lehetetlen nagybevásárlást megoldani, közel sem az. kompromisszumokra van szükség, semmi másra.
én a fentiek szellemében nőttem fel. gyerekként volt karácsonyom amikor fa is épphogy volt, alá nem igazán került semmi. ma 30 évesen 8 számjegyű megtakarításom van. ja, és nem úgy nyertem.

Mikrobi 2018.01.09. 19:55:47

@bzola: látom, épkézláb tanácsot adni nem tudsz, csak a nagyképűség megy. Remélem, a szegények nem olvassák, amiket itt összehordasz.

Untermensch4 2018.01.09. 20:29:39

@werinter: Kajára egy spórolási tippem van amit ki is próbáltam, zab(kása). Az áruházláncokban van sajátmárkás zab, olyan kiszerelésben mint kb a kilós cukor. Az én módszerem hogy reggel némi (instant, hideg) kakaós tejbe öntök vmennyit, belapátolom, napközben eszek még két müzliszeletet (kétféle ízesítésűt mert a második az ebéd "desszert"-része). A zabból egy csomag kb 300 ft (500gr), és nekem egy munkahéten nem fogy el egy, tej literét 165 ft-ért adják errefelé a boltok (reggelihez kb fél litert iszok), a müzliszelet 50 ft (35gr). A reggeli+ebéd így kb 200-250 ft-ra jön ki. Ezek után egy normál étkezés marad estére. Igen, a zab ízetlen, ezért eszem kakaóval, a különféle szörpökkel is lehet ízesíteni. Aki tanácsolta ezt nekem az még a tej helyett is írót öntött rá és szörppel ízesítette, akkoriban közmunkás volt...
Nagyjából 100kg vagyok és fizikai munka mellett végeztem magamon ezt az emberkísérletet.
Minden nap bringával járok én is (vki mondta hogy mióta nem tömegközlekedek, mennyit emelkedett a bérletár itt felénk, egyhavi buszbérlet árát 1-2 év alatt költöm el a kerékpáromra. Másfél éve vettem defekttűrő külső gumikat (ami az egyik olyan termék ami lefelé húzza papíron az inflációt mert a néhány évvel ezelőttihez képest sokkal olcsóbb lett), azóta nem volt defektem.

Untermensch4 2018.01.09. 22:37:37

@Mikrobi: Az a kérdés hogy munkába mennyire tud autó nélkül járni? Ha tud és "csak" kényelmetlen (azaz nem annyi idő az oda- és visszaút hogy otthon annyit sem lesz amennyit alszik, nem kell két órával munkaidő előtt bemennie mert akkor van busz vagy munkaidő kezdete utánra), akkor a nagybevásárlás marad a logisztikai érdekesség. Ott lehet hogy a magyar megoldások közül nem egy dzsentriset (autó) hanem egy kreatívat kell keresni (most nem mazsoláznám végig a 6/1990-es KÖHÉM rendeletben szereplő összes járműféleséget de vannak alternatívák, kompromisszummal). Sztem a mosogatógép a leghalaszthatóbb. Mosógép-fronton vszeg az azok szereléséhez értő emberek is szivárognak ki európába (legalábbis nekem aki régebben szerelt az már ott van...), lehet hogy errefelé van a legárérzékenyebb megoldás a mosógép-problémára:

aprohirdetesingyen.hu/haztartasi-gepek/8574961/elado-hajdu-kevero-tarcsas-mosogep-es-centrifuga
www.jofogas.hu/magyarorszag/haztartasi-nagygepek?q=centrifuga

Berelhetoreklamfelulet 2018.01.10. 08:32:28

@Untermensch4:
Mézzel is jó a zabpehely, bár az nem egy olcsó mulatság.
Mondjuk fizikai munkát tuti nem végeznék zabról.

@Mikrobi:
Mosogatógép lehet, hogy papíron kevesebb vizet fogyaszt, de jóval drágább bele a mosogatószer.
Meg amúgy ha nem 2teli kád vízben mosogatsz el, hanem csak egy fél kád vízben, máris kevesebbet fogyasztasz, mint a mosogatógép...

Untermensch4 2018.01.10. 09:31:45

@Berelhetoreklamfelulet: "Mondjuk fizikai munkát tuti nem végeznék zabról."
Nem tudom hallottad-e már azt a kifejezést hogy (valaki) "zabos"... régebben (is) a szegény ember eledele volt a zabkása és fizikai munkát végeztek vele. Persze "nehogymá'-alapon" lehet azt mondani hogy "Nehogymá' takarmányt egyek mint a(z igás) állatok!" de pl olyan mezőgazdász képzettségű embert is ismertem aki a kukoricát sem tartotta emberi ételbe keverendő alapanyagnak mert takarmány... a zabról meg kéne kérdezni egy dietetikust.

Berelhetoreklamfelulet 2018.01.10. 09:37:16

@Untermensch4:
Hát igen, a régi szép idők, mikor parasztok zabról éltek, mármint addig a 20-25 évig amíg az átlagos életkoruk tartott...

Untermensch4 2018.01.10. 10:21:08

@Berelhetoreklamfelulet: Nem támogatom a "régiszépidők"-álmodozást. Meg fittnesztálib se vagyok.
A feladvány most a lehető legjobb tápanyagbevitel a lehető legolcsóbban és sajnos egy anyagi üvegplafon a kiindulási pont. Erre van egy részmegoldásom. De ha van jobb ötleted hogy milyen étkekkel érdemes fizikai munkát végezni hasonlóan alacsony költséggel, engem érdekelne.
süti beállítások módosítása