Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

A mérgező vásárlás lélektana

2017. március 09. - Szarvas Norbert

vasarlas_mergezo_lelektana.jpg

Miért fizetnek az emberek értelmetlen dolgokért?

 

Biztosan előfordult már veled is (velem sajnos nagyon gyakran), hogy akarunk venni egy doboz tejet és mégis több ezer forintot költünk el a boltban, majd megrakodva érkezünk haza. A párunk pedig rázza a fejét, hogy már megint milyen hülyeségeket vettünk! Ez ellen szinte lehetetlen védekezni, hiába próbálunk meg célirányosan és tudatosan mozogni az áruházban. Előbb-utóbb mi is csalira akadunk és elengedjünk magunkat. 

Eddig a leghatékonyabb megoldásnak azt találtam, hogy minimalizálom a vásárlásaim számát. A napi boltozás helyett megpróbálok előre egy hétre mindent megvenni. És ezzel csökkentem a kiadásaimat! 

A vaniliás kóla példája

Én nagyon szeretem a vaniliás kólát, amiből egy kis doboz 350 forint. Ha lemegyek az Auchanba, akkor szinte biztos, hogy veszek egyet. A józan eszem nem enged többet, mert túlárazott és nagyon hízlal. A matek szerint ha 5x megyek a héten a boltba, akkor (erős túlzással azért...) 5x veszem meg ezt a kólát és elköltöttem 5x350 forintot. Viszont ha egyszere megyek le a héten, akkor is megveszem a kólát, viszont így összesen 1 dobozt vettem 350 forintért. 

Gondold el, hogy ezt a folyamatot még további 10-20 terméktípussal eljátszod. Brutális spórolásokat lehet csak ezáltal elérni! 

A tömeg tömegeket vonz

 

A Journal of Consumer Research számában megjelent tanulmány (szerzők: Sam K. Hui (New York Egyetem), Eric T. Bradlow, és Peter S. Fader (mindketten a Pennsylvania Egyetemről) szerint a fogyasztókat vonzza az éruházakban található tömeg. A Pathtracker nevezetű bevásárlókocsira helyezett készülék adatait elemezve azt vették észre, hogy 

"Ahogy a fogyasztók egyre több időt töltenek az áruházban, egyre inkább nyomasztja őket ez a tény. Ehhez úgy alkalmazkodnak, hogy megváltoztatják a vásárlási szokásaikat: kevesebbet nézelődnek, ehelyett inkább olyan üzletrészeket keresnek fel, melyben megtalálják a vásárolni kívánt cikkeket" - írták a szerzők.

Amit viszont ez a kutatás is megerősített, hogy egy hasznos termék kosárba helyezése után a vásárlók sokkal könnyebben csábultak el, és pakoltak be valami haszontalanabb dolgot (például: üdítő, rágcsálnivaló...stb). 

 

A leárazás káros hatásai

 

 Számos kutatás bizonyítja, hogy a vásárlókra, nézelődőkre leghatásosabb befolyásoló eszköz a leárazás. A leárazással érhetik el azt a kívánt hatást, hogy az ember úgy érezze, hogy "most vagy soha".  Olyan szinten működik ez a gyakorlat, hogy a korábbi tévhiedelmekkel és kereskedelmi félelmekkel ellentétben a gyakoribb leárazások nem kannibalizálják fel a forgalmat, nem teszik érzéketlenné a fogyasztókat.

Ma már jellemző, hogy nem időszakos leárazások vannak, hanem egész éves "kiárusítások" szünet nélkül.És annak ellenére, hogy minden kirakatban az akciókkal bombáznak minket, továbbra is képes elérni a "most vagy soha" hatást. Ez pedig az irracionális döntések előszobája. Ha képesek érzelmeket és érzéseket kiváltani a vásárlóban, akkor kevésbé fog racionális döntést hozni ("kell ez nekem?", "van erre pénzem?"). 

"Most vagy soha"- A tudományos alapja a fogyasztók érdeklődésének a csökkenése. Aki azonnal dönt, jellemzően érzésből és kevésbé racionális döntést hoz meg. Míg azok az emberek, akik hazamennek, elkezdenek gondolkodni és agyalni. Közben az "újdonság hatása" és a "vágy" elkezd drasztikusan csökkeni. És mi marad a végén? A puszta tények, a racionalitás és az igazság. Nem véletlen, hogy a vásárlók 70-80%-a nem tér vissza gondolkodás után megvásárolni, amit kinézett magának. Elveszett a lelkesedés és rájött, hogy nincsen szüksége erre vagy nincsen rá lehetősége.

 

Az örömelv vezérel, avagy a szabályozó fókusz elmélete

 

E. Troy Higgins és munkatársai dolgozták ki a "szabályozó fókusz elméletet", ami egymástól két teljesen független szabályozó orientációt különböztet meg. Ezek a kudarckerülés és sikerorientáltság. 

A két orientáció kétféle stratégiával jár együtt. A kudarckerülő a veszteségek és a bukás elkerülésére játszik, a sikerorientált egyén egy, a vágyaiban szereplő ideális ént szeretné megvalósítani (Lockwood, 2008). 

Mondanom sem kell, hogy a kereskedelem a sikerorientált szabályozó fókuszra koncentrál és egy olyan hamis énképet próbál a vásárlóban kiépíteni, aminek a vége a vásárlás lesz. A kötelező és megkerülhetetlen vásárlás, hiszen csak így "érheti el" az elképzelt énképet. 

Ezzel az elmélettel összefügg a jutamazás elmélete, avagy egy idő után már a vásárlók meg akarják saját magukat jutalmazni a vásárlásba vetett erőfeszítéseik miatt (legyen ez bevásárlás vagy shopping).

 

ikea-blueprint.png

 

Téged meg is"ikeáztak"?

 

Biztosan benned is felmerült már a kérdés, hogy "az IKEA direkt épít labirintust?". És a válasz az, hogy igen. Ezt a jelenséget hívhatuk "ikeázásnak" is, ami azt jelenti, hogy a bolt abban érdekelt, hogy elveszítsd a fonalat és elfáradj a vásárlás közben és ezzel párhuzamosan folyamatosan támadják a tudatodat a "itt és most lehetőségekkel". A természetesen védelmi mechanizmusod egy idő után kapitulál és már érkezik a tudatalatti parancs: Venni kell valamit!

Az, hogy a vásárlót az összes szobán végigvezetik, mielőtt leér a piactérre, teljesen átgondolt stratégia:  Ian Penn, a University College London professzora szerint a kacskaringós túra végére az emberek elvesztik az irányérzéküket, és könnyebben betesznek a kosárba első látásra tárgyakat, mert nem tudják, hogy később is megtalálják-e majd őket.

 

20110412_ikea.jpg

"Az integrált modell használatával a kereskedők különféle elrendezési módszerekkel kísérletezhetnek a vásárlók útvonalainak és vásárlásainak szimulálásával" - Higgins

 

És még a színekkel is befolyásolnak a vásárlásban

 

Az IKEA kiválóan alkalmazza a „Mondj el egy történetet a színekkel!” szabályt. Tökéletesen kiválasztott színösszetétellel (és természetesen a bútorokkal) érik el azt a hatást (esetünkben jövőbeni élethelyzetet- Sikerorientáltság, az Én kép felépítése), hogy magunk előtt látjuk az adott szobában az elkövetkezendő 5 évünket, és szinte egy komplett sztorit kapunk meg. 

A vevők gyakran „színalapú” döntést hoznak vásárlásaik során. A Color Marketing Group szerint több, mint 85%-ban a szín befolyásoló tényező, döntésfaktor. Természetesen erre játszanak a profik, és úgy alakítják ki a kínálatukat, hogy az színügyileg patent legyen: első blikkre eladja magát a termék azáltal, hogy kellemes érzéseket kelt az emberben.

 

Hogyan stimulálják az emberi agyat?

 

1970-es években megpróbálták feltárni tudományos alapjait annak, hogy a fogyasztó mi alapján választ a Coca-Cola és a Pepsi Cola között. A kísérletben az első csoporttal vakpróbát végeztettek, és a Pepsi Colát találták a finomabbnak. Amikor megmondták előre, hogy melyik a Coca-Cola, akkor közülük sokkal többen választották a Coca-Colát. 2004-ben Read Montaque houstoni neurobiológus funkcionális MRI-vizsgálatokkal bizonyította feltevéseit. Megállapította, hogy a vakteszt során (Pepsi győzött)ötször erősebb aktivitás volt megfigyelhető az agyi jutalmazási rendszer egyik tagjában, a putamenben. Amikor pedig az alanyok előre tudták, hogy melyik a Coca-Cola, akkor az agy másik területe, az úgynevezett mediális prefontális kéreg is aktívnak mutatkozott a putamen mellett, megváltoztatva az ízlelőbimbóik választását.

„A neuromarketing annak a gyakorlati alkalmazása, hogyan lehet a technológiákat használva a megfelelő hatást kiváltani az agyban.”

Ha érdekesnek találtad a cikket, akkor csatlakozz hozzánk Facebookon!

 ►►►►

✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt:  Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu 

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

 

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr1712324735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2017.03.09. 23:50:46

Az kábítás ellen segíthet ha a vásárlási "erőfeszítés" közepette áthat a reklámok és a manipuláció iránti mély és őszinte gyűlölet. Ennek kell erősödnie a bolt átrendezése miatt is.
"Én nagyon szeretem a vaniliás kólát, amiből egy kis doboz 350 forint. "
Én meg egy másik kólát szeretek. Szoktam venni nagy csomagolási egységben és mielőtt elindulok otthonról egy kisebb kólás petpalackot "utántöltök".

midnight coder 2017.03.10. 07:04:35

Nálam ezzel a bolt átrendezgetéssel azt érték el, hogy szívemből gyűlölöm a vásárlást. A hétvégi bevásárlásokon amúgy is kb. mindig ugyanazt szoktuk venni, kivéve azt amit az asszony főz, illetve ha kifogynak a ritkábban vásárolt dolgok (mustár, torma, stb). Nagyobb dolgok vásárlása előtt pedig alaposan áttúrjuk a netet hogy az adott dologból minek a legjobb az ár/érték aránya.

midnight coder 2017.03.10. 07:05:03

Ps. És általában próbálunk drágább, de tartósabb dolgokat venni.

fizeto_utas 2017.03.10. 10:30:02

Sosem értettem ezt az "ikeázást", a nyilak mentén haladva, figyelve a shortcut-okat pillanatok alatt ott lehetsz a piactéren. Addig meg max érdekességként figyelni lehet, hogy mennyit változtak azok a cuccok, amik 25 éve megvannak otthon/amiket 25 évesen használtan vettem. Ráadásul, ha nem akarsz végigmenni (fentről nem kell semmi), akkor a kajálda mellett elmehetsz a lépcsőhöz.

nevetőharmadik 2017.03.10. 16:16:04

Bevásárlólista és asszonyt otthon hagyni. Ennyi a titok.

Az "asszony" tetszés szerint behelyettesíthető, láttam már férfi impulzusvásárlót. Ha mindkettő impulzusvásárló, akkor szívás, de a webshop és házhozszállítás még akkor is segít.

Sluck Ödön 2017.03.10. 18:50:30

Egyszer a család kedvenc fogkréméből vettem úgy fél raklappal, mert a piaci árához képest 40%-val olcsóbban adták. Szerintem több évig kitartott a készlet. Itt szóba jöhet az a hatás, hogy ha valamiből sok van akkor jobban fogy, de ez fogkrémnél nem annyira baj. Most akkor átvertek?
@fizeto_utas: Ez szerintem is így van, az idők folyamán egyre jobb információs táblákat, térképeket tettek ki. Valószínűleg rájöttek arra, hogy van egy kisebb vásárló réteg aki ideges lesz a labirintustól (pl. én).

élhetetlen 2017.03.11. 13:17:59

@nevetőharmadik: Teljesen ellentétes a tapasztalatom a házhoz szállításnál, legalábbis élelmiszerben. (Tescozok). A kellene három szem paradicsom úgy végződik, hogy lesz mellé uborka is, meg padlizsán is, meg brokkoli, meg zeller, pedig megfőzhetném a mélyhűtőben levő zöldbabot. Az egy féle sajt, felvágott helyett három féle, stb., mert kényelmesen válogathatok, és még hazacipelni sem kell. (Egyébként rászorulok erre a vásárlási formára, de nekem ez az igazi csapda).

nevetőharmadik 2017.03.11. 13:34:19

@élhetetlen: Uhh, szívás. De jogos: van egy olyan ösztönző, hogy ha már rendelünk, akkor érjünk el ilyen-olyan értékhatárt, stb.

Akkor maradok a listánál, mint a legtutibb módszer.

élhetetlen 2017.03.12. 14:43:35

@nevetőharmadik: Nincs tuti módszer. Mire mész azzal, ha a makréla konzervet, vagy a tőkehal májat, ami öt évig eláll, akkor veszed meg, mikor az utolsó elfogyott, és felkerült a listára, és nem akkor, mikor 35 %-kal olcsóbb. Vagy a száraz tészták, pl.

élhetetlen 2017.03.12. 14:52:18

@midnight coder: Igen, és ez a próbálkozás szintjén marad. OBI-s 1000 forintos metszőollók, persze szétesnek, volt, amelyiknek a pengéje tört ketté. Barátnőm lecikizett, és vett egy márkásat ajándékba. Megnéztem az interneten, hét ezer volt. Két hónap múlva kiesett a két nyél közötti rugó. Sok sikert!
süti beállítások módosítása