A sajtó vércseként vetette magát Tállai András (NAV vezér) idei vagyonbevallására, amiből kiderült, hogy az adóhivatal vezetőjeként a politikusi fizetése mellé több mint félmillió forintot kap két adótanácsadó cégtől. Mindkét cég a NAV újságjainak kiadásával foglalkozik. Tállairól eddig csak kevesen tudták, hogy nem csak országgyűlési képviselő, parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár, miniszterhelyettes és klubelnök, hanem még arra is marad ideje és energiája, hogy az Adóvilág és az Adó- és Vámértesítő főszerkesztője is legyen. Ezért a Saldo Zrt. bruttó 270 ezret, a Kompkonzult Kft. pedig 249 638 forintot fizet neki havonta.
Nem nettó, hanem bruttó
A sajtóból az átlagos ember arra kaphatja fel a fejét, hogy Tállai 500e forintot kap ezért a két főszerkesztői pozícióért. Azonban haza már csak (ha betartják az adózási szabályokat) 179.550 + 166.009 forintot visz. Ez összesen nettó 345.559 forint.
Persze jogosan merül fel a kérdés(amit a 444.hu tesz fel): miért nem fér bele 997 ezres államtitkári fizetésébe a főszerkesztői munkája? Hát gondolom azért, amiért nem fér bele a 444.hu ügyvezető igazgatójának a munkájába a főszerkesztői feladatok ellátása. Persze most direkt vagyok nagyon cinikus, de hajlamosak vegyünk összemosni igen komoly feladatköröket csak azért, mert szerintünk "túl sokat kap" az ember.
A NAV feladata az adóbevételek növelése, az újságé az adó elkerülése
Volt ilyen sajtóapsektusa is a történetnek. Valamelyik újságíró jó ötletnek tartotta ezt leírni. A valóságban hatalmas probléma lenne, ha ez így lenne. Bár a múlt alapján jogos a felvetés, de ettől függetlenül szeretném hangsúlyozni:
A NAV elsődleges feladata nem az adóbevétel növelése, hanem az adótörvények betartatása...
És remélem ezen a téren a NAV elkezd végre büntető szervből átalakulni egy olyan állami szervezetté, amelyik büntetés helyett először a problémát akarja megoldani, megoldatni.
Tehát azt gondolom, hogy Tállai alapvetően még olcsón is adja magát főszerkesztőként, ha külön nézem a sztorit... Másrészről alapvetően nem azzal van a probléma, hogy NAV elnökként felügyeli az adószabályokkal foglalkozó folyóiratok munkásságát, amik egyébként publikusak, tehát végső soron a lakosság érdekeit is szolgálhatja, ha kapnak 1-2 jó tippet.
Innentől kezdve nem ezért összeférhetetlen a történet, mert az adóhatóság vezetője publikus információkat "szivárogtat" ki, amivel javítható az adózási morál és könnyebben értelmezhetőek a szabályok.
Akkor mi a valódi probléma?
Azt gondolom, hogy azért összeférhetetlen ennyi tisztség, mert még Tállainak is 24 órája van egy nap (és gondolom családi élete). Fizikailag lehetetlen ennyi helyen egyszerre megfelelni, miközben sehol sem hibázhat. Mert itt most nem arról van szó, hogy a saját cégében egyszerre marketinges, könyvelő, dolgozó és vezető- ha hibázik akkor csődbe megy és újrakezdi. Itt most emberek százezreit érintő pozíciókban vitézkedik, ahol minimális elvárás a 100%-os helytállás.
Én ezért tartom összeférhetetlennek pozícióhalmozást, mert annyira felhigulnak a dolgok, hogy mindenhol silány munkát fog elöbb-utóbb végezni. Másik verzió, hogy pofira kap 1-2-3 pozícióra pénzt, azaz tényleges szolgáltatás nélkül veszi fel a jövedelemet valamiféle megállapodás keretében.
Azt gondolom, hogy egy NAV méretű intézmény szolgáltat a vezetőjének annyi feladatot, amit önmagában nem lehet rendes elvégezni a napi 8-10-12 órás munkakeretben. Sajnos, nem sajnos, de vannak ilyen pozíciók a világban és ezzel együtt kell tudni élni.
Személyes véleményem, hogy a bruttó 997 ezres fizetés ebben a pozícióban a vicc kategória. Ha nettó 2,5 millió forintot keresne a NAV vezér, még akkor is azt érezném, hogy kompromittálóan alacsony ez az összeg is.... Persze magas fizetésért cserébe minőségi és szakmai vezetésnek és igen komoly felelősségnek (elszámoltathatóság) kellene/kell párosulnia...
►►►►
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.