Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Hagyjuk már a borravalót!!

2017. január 07. - Szarvas Norbert

tobbgeneracios_vagyon_4.jpg

Hagyjuk már el a borravaló intézményét!- Itt most kommentcunami lesz pro és kontra. Nem is baj, hiszen a témát lehet így is és úgy is vizsgálni. Értem, hogy bizonyos szakmákban ebből élnek, csak nem akarom elfogadni. Én most felhasználói oldalról fogom megírni erről a saját véleményemet és biztosan nem tudom teljesen körbejárni a témát. Az biztos, hogy nem szeretném senkinek az életminőségét rontani. Nem szeretnék senkit megbántani. Egyszerűen a jelenségről, tapasztalataimról szeretnék beszélni, és elfogadom, ha neked més a véleményed erről!

A borravaló eredete írásos elbeszélések alapján egészen 1509-ig nyúlhat vissza, amikor egy német kézműves oktoberfest_2009_29.jpg"ivópénzt" (trinkgeld) kért az egyik vásárlójától. Egy másik fennmaradt legenda szerint a trinkgeld létjogosultsága, hogy a felszolgálóknak is járt mindig egy pohárkával a vendég kontójára. Akárhány történetet néztem meg, mindig egy mitizálás köré épül a borravaló legendája. Az szinte bizonyos, hogy a faluk helyi kultúrházából (kocsma) indult világhódító útjára a ma ismert borravalózás. Fontos megjegyezi a mai tudásunk és felfogásunk tekintetében, hogy az előző évszázadokban még nem volt megalázó dolgozni, felszolgálni, kiszolgálni. Nem egyfajta kompenzáció volt a borravaló, hanem egy igazán emberi cselekedett, aminek burkolt célja volt. Ez a cél pedig egyértelműen a "buli" és a "hangulatfokozás". Azért kaptak a pincérek "trinkgeld"-et, hogy ők is jobb hangulatba kerüljenek, együtt pörögjenek a bulival. Az sem volt hátrány ha a jellemzően női felszolgálók a megfelelő állapotba kerültek egy könnyed kettyintés reményében.

Én nem szeretem vásárlóként a "kell" és az "illik" indoklásokat! "Kell adni borravalót", "illik borravalót adni". Úgy érzem, hogy kényszer, miközben én nem erre akarok befizetni. Ha rendelek egy pizzát vagy elmegyek az étteremben, akkor ki kell!!! fizetnem a számlát. Azért kell kifizetnem, mert fogyasztottam. És azért fogyasztottam, mert ezzel a céllal mentem az és foglaltam helyet!

A pincérnek pedig ki kell engem szolgálnia (ez nagyon csúnya szó), azaz fel kell vennie a rendelésemet és az ételt kihozni. Neki ez a munkája, erre jelentkezett! Milyen étterem lenne az, ahol vannak fizetett pincérek, de azok nem hajlandóak felvenni a rendelést? Akkor most nekem tesz bárki szivességet azzal, hogy kihozza a kaját, amiért én fizettem? 

A futár nekem tesz szivességet azzal, hogy elhozza vagy elviszi a terméket, levelet? A taxis nekem tesz szivességet, mert elvisz A-ból B-be? És ezt a végtelenségig lehetne sorolni. Érdekes módon csak bizonyos szakmában "illik" és "kell", de például a bölcsödei gondozónőnek, aki napi 8-10 órában neveli a gyerekedet minimálbérért, annak nem "illik" és nem "kell" borravalót adni. Nekik nyilván nincsen szükségük arra, hogy megéljenek. De a pizza az egy másik dolog! Ott "illik" és "kell", mert a pizzafutár is ember... persze a bölcsödei gondozónő az nem ember...

Azzal szoktak érvelni, hogy a borravalós szakmák (azaz, ahol kimondják pofátlanul és elvárják) dolgozói igazából ebből élnek. Ez tudod mit jelent? A korrupt rendszer fogta magát és duplán sarcol meg téged... Kifizeted a gyakran 5x árrést a termékért és még borravalózol is. Közben a tulaj elpakolja az árrést és a elvárja, hogy te fizesd meg a munkavállalóját. Tulajdonképpen minden borravalóval a tulajdonost támogatod.

Ha nem lenne borravaló, akkor éhen halnának a futárok, pincérek, taxisok...stb? NEM! Valószínűleg ebben az esetben annyii történne, hogy több fizetést kapnának (zsebbe) és kalap-kabát. De így sokkal kényelmesebb, hogy az 1000 forintos pizza igazából 1200 forint (1000 forint a cégnek, 200 a borravaló). Mert ki az, aki 200 forint alatt ad borravalót? Ma már ciki ez is. Ciki 500 forintos szolgáltatásért 50 forintot adni. A 200 az új 50! Innen indulunk!

Facebookon már elmeséltem nektek a tegnapi sztorimat, amikor a pizza futár a kedvenc kérdésemet tette fel:

"Szia itt vagyok, le tudsz jönni a ház elé?"- mert ma már ott tartunk, hogy a borravaló annyira alap elvárás, hogy megdolgozni sem akarnak gyakran érte. Pedig a házhozszállítás azt jelenti, hogy az ajtóm elé hozza el az anyagot és nem az utcámba...

A legundorítóbb, amikor a borravalót kötelezővé teszik és még a számlára is rávezetik, mint szervízdíj

Mondhatod azt, hogy fillérbaszó vagyok. De akkor ne fogadd el az elvi érveimet. Nézd meg a matekomat... 

Én gyakorlatilag minden nap két alkalommal minimum kerülök borravalós helyzetbe (étterem, kávézó, taxi, stb...). Ha minden nap átlag 200-200 forintot adok mindenkinek borravalóra, akkor az napi szinten 400 forint, heti szinten 2400 forint, havi szinten 9600 forint, amit elborravalóztam! De persze ott van a 10%-os elvárás, ezért ez a szám bőven magasabb , hiszen nem illik egy 5000 forintos fogyasztásért (mondjuk beugrottunk a párommal kajálni egyet) 500 forint alatt borravalózni...

Ez nem fillérbaszás és bevezetem a moderációt, ha azzal jösz nekem, hogy mekkora pöcs vagyok, mert van pénzem ezekre, de a borravalón szarrágóskodom... Tisztázzuk: én egy szolgáltatást veszek igénybe, amiért elfogadom az előre meghatározott árat. Azért hadd ne kelljen már jutalmat adnom, mert a szolgáltatást teljesítik. Mert az esetek 99%-ában semmilyen többletet nem kapok, csak azt amiért amúgy fizetni akarok...

Kihozza a futár a pizzát? A pultos elkészíti a kávémat? -Puff neki! Akkor miért kapja a fizetését, ha nem ezért? 

Az amúgy nem fillérbaszás, hogy én nem kapok senkitől borravalót? Találkozunk, adok neked 10 tippet, amin évente megspórolsz 200.000 forintot és nemhogy 10, de még 1%-ot sem kapok.... Elolvasod a blogot évek óta, már kismillió jó tanácsot kaptál és még egy embertől nem kaptam "borravalót" (bocsánat: egy ember küldött pár éve 500 forintot paypalon keresztül). Ez nem szarrágósdi? Mert én aláírnám, hogy minden cikkért mindenki ad nekem nem 200, hanem 100 forintot borravalónak!

Na mindegy... biztosan én vagyok a szarrágó és biztosan az én szolgáltatásom nem olyan értékes vagy a bölcsödei gondozónő szolgáltatása nem olyan értékes, mint bizonyos borravaló szakmák...

 

Két éve készítettem egy felmérést (2000 ember szavazott)

 

kepernyofoto_2017-01-07_13_18_47.png

Ebből láthatod, hogy a szavazók 13%-a évente több, mint 40e forintot borravalót fizet ki! 40 ezer forint neked a havi fizetésed hány százaléka? És 50 ezer? És 100 ezer? További 22% több, mint 10 ezer forintot. Tehát a szavazók 36%-a több, mint 10e forint borravalót fizetett ki évente két évvel ezelött... Ez a szám szerintem jelenleg sokkal magasabb... 

Ez is mindegy...

 

 

Én nem szeretem a borravalót

 

A kedvenc borravalós szakmám az orvos. Gyakorlatilag élet-halál ura, akinél reménykedem, hogy elegendő borravalót-hálapénzt adtam lehetőleg előre. Volt 2015 nyarán balesetem és szétszakadt a térdem (ACL). Elmentem a sokadik orvoshoz (az első orvos nem tudta megállapítani, hogy elszakadt a szalag...). A második orvos ránézésre mondta, aztán elküldött az államiból a haverjához magán MRI-re (30e...), előre elékszítette velem azt a térdmerevítőt, amit végül nem is kellett hordanom, mert elsorvasztotta volna az izomzatot műtét elött (15e). Én azzal kezdtem, hogy megkérdeztem a hálapénzt, hogy mennyi lesz...

Mert tudtam, hogy ez a játék így működik...

Nem mondott egyértelmű összeget, de legalább átvert az előre megbeszélt műtét időponttal (nekem nagyon fontos volt, hogy x időpontban legyen a műtét a rehab és a munkám miatt) és tartotta a markát, hogy megoldható lenne mégis, ha... (erről írtam hosszabb cikket anno...)

Tudjátok sokkal tisztább lenne, ha nem lenne borravaló. Bemész az étterembe, beülsz a taxiba...stb megegyeztetk egy árban és pont. Élvezed a szolgáltatást, a másik fél pedig örül a vevőnek. Nincsen a végén még trükközés, néma csend vagy agyalás a plusz pénzen... Ráadásul ez adózatlan pénz...

Tehát, amit te kifizetsz 13.300 forintot borravalónak, az számodra br. 20.000 forint, míg a munkáltatódnak összesen 24. 700 forint. Azaz dupla annyi bértömeget kell megmozgatni, mint amennyit odaadsz... 

De ez is mindegy...

Nem érvelek tovább, mert sokkal fontosabbak a te érveid! Remélem értelmes és produktív "vita" alakul ki kommentbe, mert biztosan van véleményed....

 

 

 ►►►►

✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt:  Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu 

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

 

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.  

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr2712106665

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kijózanító újév 2017.01.31. 09:31:57

Mit üzen a web?Heti alkoholos hírek, költemények. Van itt minden, mi szem-szájnak, léleknek ingere: sör, bor, pálinka, kocsma, faloda. Mivel mások is írnak róla, heti rendszerességgel gondoskodunk arról, hogy egybegyűjtve tárjuk elétek a most induló...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dunántúli gyerek 2017.01.07. 21:23:05

Borravalópárti vagyok.

A borravaló a mi éghajlatunkon 10-15%.

Ami nálam azt jelenti hogy ha a kiszolgálás nem kifejezetten rossz, akkor 10%, ha az átlagnál jobb, akkor több.

L. Péter 2017.01.07. 21:26:55

Márpedig fillérb.szo vagy.
Az ingyen kiszállítás nem zavar ugye? 5x árrés? Hol??? Na meg a bérleti dij, rezsi, üzemanyag, munkabér ingyen van, mi?

kispotzak 2017.01.07. 21:29:38

Hát én ezt nem értem. Nagy lelkesen többször is elmagyarázod azt, ami egyébként az első bekezdésből totál érthető (nem értesz egyet a borravaló/hálapénzadás szokásával ezért és ezért), majd leírsz egy sztorit, hogy hát a térded, meg megkérdezted, hogy mennyi a hálapénz.
Te, aki nem értesz ezzel egyet...
Tudod, én nem írok ilyen melldöngetős posztot arról, milyen ördögtől való a borravaló, de még sose kérdeztem egy dokit sem, hogy mennyit fizessek (kivéve magándokit persze).
Amikor egy elég komoly műtétre volt szükségem, akkor sem. Az orvos megműtött (nagy valószínűséggel az életemet mentette meg), piszok jól rendberakott, emberséges is volt, korrekt, és soha, a leghalványabb jelzést sem tette, hogy bármit várna cserébe. Amikor hetekkel később kontrollra mentünk, ajándékot vittem neki, úgy tűnt, jólesett neki, de nem éreztem csalódottnak, hogy készpénzt nem nyomtam a kezébe. Más dokiknál (pl fogorvos) magándokihoz járok. Tudom, mennyit fizetek, mit kapok a pénzemért. A fogorvosom tök korrekt, tudja, hogy nem vagyok krőzus, el szokta mondani, h milyen lehetőségek vannak, kb mennyire megbízható, tartós stb a legolcsóbb, az ennyibe, annyiba kerülő, és rám bízza, hogy melyiket választom. Volt olyan, amikor rajtakaptam, hogy konkrétan kevesebbet számlázott, mint amennyi a honlapon szereplő összeg. A szülészorvosom (nem választott volt, ügyeleteshez kerültem mert gyorsan jött a baba) nem fogadott el pénzt, bár akartam adni.

Futár, pincér: ha jófej, ha hozzátesz vmi pluszt a "muszáj"-hoz, akkor kap borravalót. Óvónő: év végén, esetleg karácsonykor ajándék, "ballagáskor" komolyabb ajándék. Ez nem rémlik?
De vannak szülők, akik óvónőnek, tanárnak ennél rendszeresebben visznek ajándékot (ezt egyébként gáznak tartom, mert szerintem benne van a befolyásolás szándéka is. A karácsonyi, évvégi, közösen összeadott pénzből - amibe mindenki egyenlően száll be ha akar - vett akár tényleg értékes, komoly ajándék szerintem korrektebb, és nincs benne az, h "Juliska szüleitől ezt meg ezt kaptam").

Pü tanácsadó: no, ezt nem tudom. Én más területen dolgoztam tanácsadóként, és amikor találkoztam az ügyféllel, simán volt, hogy a normál óradíjat felkerekítette, természetes volt (számára, nem számomra!), h a kávéra a vendége voltam, stb. Ha nálad nem, sajnálom. De tudod, szerintem egy csomó (talán: a legtöbb) szakmában, ahol közvetlenül találkozik az ügyféllel/vevővel az ember, igenis tesz gesztusokat, megköszöni az elvárhatónál jobb szolgáltatást, plusz kedvességet. Oké, te nem, és nálad mások sem. Talán nem véletlenül... Bocsi :-)

Velato 2017.01.07. 21:34:35

Ez most komoly, hogy erről cikk születik? Ha nem szereted a borravaló intézményét, nem menj olyan helyre, ahol kiszolgálás van. Mert ez nem lázadás, hanem vadparasztság. Szerencsére pont az ilyen kreténségek miatt egyre elterjedtebb, hogy a számlára felütik a szervizdíjat is. És akkor nem kell kérdést csinálni ebből, normálisabbja ott kajál, te meg duzzoghatsz otthon.
Elmegyek egy étterembeN. Aha... Színvonalasa is tudsz írni amellett, hogy nagyon tudatos vásárló vagy! :DDD

Larry Silverstein 2017.01.07. 21:35:03

Ikonikus, a borravalóról: www.youtube.com/watch?v=XBi1ZSn8sMM

A borravalóból él a vendéglátásban mindenki. Tirolban ez napi 100 euró a pincérnek, egy átlag hüttében. Mo-n is több mint a pincér hivatalos keresetének a duplája (ami ált. minimálbér) Pedig az osztrákok híresek a szarrágásukról. Egy pincér egy müszak alatt egy forgalmas helyen 20-30 kilométert gyalogol, többnyire megpakolva. A pultos, szakács is kap a jattból, ált. kevesebbet.

Persze ez nem kell hogy bárkit érdekeljen, van aki azt szereti ha beépítik a jattot. Én szívesebben adom személyesen, mert tudom hogy a beépítettet a tulajok szívesen lenyúlják.

Illik adni, úgy vagyok vele. Csak az esetek 10-20%-ában nem adok semmit.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2017.01.07. 21:48:41

Na ezért is szeretek Kínában élni.

Pizzát rendelni Pesten is csak addig volt jó amíg a köznép rá nem szokott.
89' körül amikor a Marxim éppen csak kinyitott a kilencvenes évek közepéig sosem érkezett langyos pizza. Aztán egyszercsak bááng rendszeresen hidegen érkezett illetve ment vissza az étterembe amíg le nem szoktam róla. Ugyanis gyakrabban rendeltek és már nem egyesével szállították ki hanem sorba kapcsolva. A pizza meg várt a motoron míg valakinél a futár molyolni az apróval. Felejtős.

A borravalót elsősorban bekellene tiltani. Amíg leszoknak róla. Hálapenzt szigorúan büntetném. Ha többen jelentenek egy orvost az már bizonyíték erejű lenne.

Kínában semmilyen borravaló nincs. Se Hálapenz. Viszont fizetni kell mindenért nincs ingyen orvos.

dunántúli gyerek 2017.01.07. 21:51:55

@Velato: A szervizdíjas helyekkel az a baj, hogy hajlamosak lenyúlni. A vevő-elégedettség szempontjából hagyományosan a pincér a legfontosabb, közülük a fizetőpincér. A szakács utána jön, mindenki más meg utána.

Vannak korrekt helyek, van ahol az alkalmazottak egyeznek meg, hogy osztotnak, de sajnos olyat is tudok (balaton, szezonális munkaerő), ahol az elvárt bevétel az eladott érték 103%-a. Tehát a tulaj ad magának +3%-ot, és ha nincs annyi a kasszában akkor leveri a szerencsétleneken.

Ezért ha lehet, kézbe add a borravalót. Fodrász dettó.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2017.01.07. 21:52:10

Különben is Mr. Pink már rég kifejtette a témát a Kutyaszoritoban. Amit a jófejek videón láttak a Ponyvaregeny bemutatója előtti időkben...

Johny Firpo 2017.01.07. 21:52:16

Én sem szoktam általában adni, főleg ha látszik valakinek a fején hogy elvárja.
Ha viszont kapok valami kis extra figyelmességet, kedvességet vagy csak szimpatikus a felszolgáló/futár/stb... akkor előfordul.
Olyan ez mint a tisztelet, ki kell érdemelni. Hogy hol mit illik vagy szokás meg csak a balfaszokat hatja meg. Ha valahol van pofájuk még rá is kérdezni, akkor visszakérdezek, hogy milyen többletszolgáltatásra szeretne többletfizetést kapni.

Az orvossal kapcsolatban meg aki nem minimálbéres, szerintem simán jobban megéri a magánorvos. Nem vagyok kiszolgáltatva, nem kell senkinek hálálkodni, meg borítékolni, sem több hónapot várni a fos szolgáltatásra. Le van írva a fix ár, oda úgy megyek be hogy elvárom a rendes szolgáltatást és senki nem tesz nekem szívességet.

Larry Silverstein 2017.01.07. 22:02:36

@Chaoyang: Már be is linkeltem feljebb. Abból is kiderül, micsoda prosztó parasztság nem adni borravalót olyan helyen, ahol ez szokás.

66zio 2017.01.07. 22:06:40

@Velato: "pont az ilyen kreténségek miatt egyre elterjedtebb, hogy a számlára felütik a szervizdíjat is."

Az a baj ezzel a szervízdíjjal, hogy nem a „Kreténségek miatt” van, hanem, hogy duplán adjborravalót. Pl. nem veszed észre, hogy itt szervízdíj is van. Az nyilvánvaló, hogy borravalóból élnek, de ez egy ördögi kör. Ha adsz, akkor elvárás lesz, főnök kevesebbet fog fizetni mert „úgyis kap a vendégektől jattot”. Ha nem lenne borravaló magasabb fizetést kapnának mert senki se mennek nulla pénzért oda dolgozni. Amúgy megy ez is egy szakma, ők választották, nekem ne sírjon egyik se ha nem kap, menjen el akkor kapálni ha az jobb. Amúgy én is szoktam adni, de sose számolgatom, hogy 10-15 % -legyen. Ha 2800 forint, ha 2930 forint akkor is 3000-ret kap.

Izo 2017.01.07. 22:18:44

@beebite: Szerintem meg az a bunkóság, hogy úgy kell olvasni egy étlapot, hogy nekem közben még matekozni is kell? Írják oda, amennyiért nekik megéri, és pont. Nem a kommunizmusban élünk, annyit írnak, amennyit akarnak. (Különben az "átkos" miatt is lehet ennyire elterjedt nálunk.)

Izo 2017.01.07. 22:20:49

@Szarvas Norbert: És az még semmi, hogy borravalót nem adnak, de még alkudni is akarnak az árból.

aaronlloyd 2017.01.07. 22:23:59

@Chaoyang: @Szarvas Norbert: @66zio: A szervíz díjat le lehet (!) vetetni, amit "illik" megmagyarázni, persze valami durva dolog miatt. És le is veszik, ha jogos, de ha nem na az "bunkóság", mármint ha nincs épkézláb magyarázatod.

dunántúli gyerek 2017.01.07. 22:31:06

@Izo: Voltál már nyugatabbra valahol enni?

Urshini 2017.01.07. 22:37:53

Nos, érdekes téma és én is azt a vonalat képviselem, hogy a futár/felszolgáló kapja a fizetését és a munkakörébe tartozik a munka elvégzése. Nem szoktam adni borravalót ilyen célzattal azonban mivel nem szeretem az aprópénz (nem is szokott lenni nálam) ezért nem szoktam visszakérni azt a pár fotintot.

Futárcégeknél nem tapasztaltam azt, hogy várnának borravalót az árú átvételekor. Ingyenes kiszállításánál szinte sosem volt olyan helyzet, hogy átvettem, aláírtam és várt volna valamire a futár, rendszerint egyből indulnak tovább azon lendülettel, hogy visszakapta a papírt/PDA-t. Ha utánvétes akkor a már írt összeget megkapja mert nekem kényelmesebb. Pl. 1430 HUF esetén 1500 HUF.

Étteremben és a kajások szoktak nézéssel felháborogni, de engem nem nagyon érdekel én sem kapok azért borravalót tőle, mert legyártottam a terméket amit ő megvett. :)

Billy Hill 2017.01.07. 22:39:49

"You, Sir, are a pennyf*cker!" :-) Tudni kell élni! Meg lesz*rni dogokat. Aki nem tud nagyvonalú lenni, az meg álljon ki a döntése mellett. Szvsz.

aaronlloyd 2017.01.07. 22:46:17

@Velato: Hát igen, így is fel lehet fogni. Nekem tetszik a cikk, én is hasonlóan gondolom. Szerintem ez a nagy borravalózgatás amolyan kevélység. Mert én nem igazán értem, hogy egyébként miért adják az emberek. Mi az igazi oka?
Az meg teljesen felháborító amikor a szokást keverik a kötelezettséggel. De az is igaz, hogy ez is elvi kérdés. Nekem nem a borravaló kvázi kifizetésével van bajom, hanem hogy "elvárják" és lenéznek, ha nem adsz. Építsék bele az árba, semmi gond, kifizetem. De ne legyen már természetes, hogy fizetéskor "frenkizzek" a semmiért...

Willkommenskultur 2017.01.07. 22:51:41

Étteremben nem adni borravalót, az olyan mint lepisálni az ülőkét és úgy hagyni. Vagy nem kiöblíteni magad után a kádat.

Neveletlenség. Viszont meg lehet tanulni úriemberként viselkedni, sosem késő.

Különös pikantériája a dolognak, hogy ugyanez a poszter tegnap 700ezret akart Apple számítógépre költeni a másik posztjában, úgy, hogy a posztból nyilvánvaló hogy nem igazán ért hozzá és főként sznobizmusból (vagy mert nem ismeri a PCket) választja a drágábbat.

Szarvas Norbert 2017.01.07. 22:54:49

@Willkommenskultur: a kettonek tulajdonkeppen mi koze egymashoz? Ha van penzem akkor kotelezo szorni?

Inkabb fejtsd ki, hogy miert neveletlenseg szerinted nem adni borravalot azert, ha etteremben a pincer elvegzi a munkajat? Nagyon erdekel a nezopontod

Egyebkent az istyle-ban sem fogok azert borravalot adni, mert kihozza nekem a raktarbol azneszkozt... vagy kene, mert neveletlenseg nem adni?

Roadster68 2017.01.07. 22:59:44

@aaronlloyd: Nem tudom hogy így van-e, szerintem nem egy választható opció. Persze a számlát sem kell kifizetni, ha nem ízlett a menü, de annak is vannak szabályai. Én minden esetre nem szoktam ezzel élni, bár
néha kellene vele élni, de annyit nem ér néhány ezer forint hogy felidegesítsem magam miatta. Az viszont tutti, hogy többet nem megyek oda.

Willkommenskultur 2017.01.07. 23:02:59

@Szarvas Norbert: Nézd, te biztosan egy szimpatikus pali vagy. Na nem nekem, de valaki másnak.

Nem vagyunk egyformák. Nem mennék veled üzleti ebédre, leégne a bőr a képemről miattad.

Willkommenskultur 2017.01.07. 23:05:25

@Szarvas Norbert: Azért mert a pincér (és a többiek az étteremben) a borravalóból él. És Magyarországon ezt 15 év fölött illendő tudni.

Ha ez nem tetszik, akkor menzára, önkiszolgálóba, vagy olyan helyre mennék, ahol mások a szokások.

aaronlloyd 2017.01.07. 23:14:31

@Willkommenskultur: Nem gondolom, hogy mindenhol így van. Mármint hogy a borravalóból élnek. Van egy ismerősöm aki egy bárban dolgozik Londonban (W hotel, nem rossz hely...). Az mondja, hogy a service charge-ból egy fillért nem látnak a pincérek (pl. náluk ha kérik leveszik a számláról) illetve a kapott borravalót egy közös kasszába rakják és a nap végén szétosztják. (Ok, persze megtarthatod, ha ha a többiek észreveszik, az gáz). Ja és egyébként van rendes havi fizetése.

Szarvas Norbert 2017.01.07. 23:16:00

@Willkommenskultur: es ez egy fix valtoztathatatlan allapot? Keptelenseg arrol almodozni hogy a pincer es a tobbi mondjuk a havi fizetesebol eljen?

Billy Hill 2017.01.07. 23:20:32

@Roadster68: Általában véve nem érdemes cirkuszolni. Ha valami gázos, nem kell többet oda menni, ennyi. Jártam így egy bizonyos étteremmel: Rendeltem ajvárt a délszláv kajához, nem hozták ki, a számlán viszont ott virított. Kifizettem az egészet, és soha többet nem megyek hozzájuk. Nyertek rajtam 300 forintot, de nem fognak keresni rajtam további tízezreket a jövőben. Biztos megérte...!

Johny Firpo 2017.01.07. 23:22:16

@Willkommenskultur,
Nem attól lesz úriember valaki, hogy ismeri az illemet és szokásokat, vagy mások majmolásától jólneveltnek és előkelőnek képzeli magát. Ez még csak az álszent, képmutató balfasz definíciója.
Akiben van értelem és tartás, az tudja mit miért tesz vagy nem tesz, képes kiállni a véleménye mellett és meg is védeni az álláspontját.
Te eltudod mondani miért adsz borravalót? Azon felül hogy nevelés, illem, szokás? Vagy csak nem mersz nem adni nehogy megdádázzanak érte?
Sajnálod őket mert minimálbéren élnek? Úgy mint az ország kétharmada?
Esetleg ezzel vágsz fel az ismerősök előtt, ettől érzed magad rendes embernek?

Willkommenskultur 2017.01.07. 23:43:03

@aaronlloyd: Nem tudom mi van Londonban egy hotelban, de nyugaton is ismert a minimálbéres business modell. Aztán van, ahol az étlapra ráírják hogy a szervízdíj már included. Ilyen helyeken biztos nem minimálbér van, mert annyiért senki nem pincérkedik.

Csak hát a nagyobb bérfizetés (és járulékfizetés) a tulajnak sem buli, meg a pincérnek se.

Willkommenskultur 2017.01.07. 23:48:39

@Szarvas Norbert: Nem, sőt mint mondtam Mo-n is vannak ilyen egységek (kínai, hebabos, mcdönci, starbucks, menzák) + előre felszámolt szervízdíjak. De nem ez Mo-n az általános.

Ha pénzszórásnak gondolod a borravalót, nem jársz jól te se, a pincér se meg a tulaj se a fix felszámított szervizdíjjal - mert ott nem adsz borravalót, cserébe a rendes bejelentett fizuja meg van fejelve járulékkal+adóval.
És elesel attól a lehetőségtől is hogy egyedileg értékeld az élményt.

Willkommenskultur 2017.01.07. 23:51:40

@Johny Firpo: Valóban nem szívesen hagyom ki a borravalót, csak akkor nem adok ha látványosan leszarnak. Átlagos esetben mindig adok 10%-ot, ha van valami plusz akkor 15öt. Nyilván nem a menzán. Fodrásznál is adok, ahol tudom hogy minimálbéres fodrász tanulók.

Az érveimet leírtam a többieknek.

Willkommenskultur 2017.01.08. 00:00:12

S nem utolsósorban egyébként is szeretem a hagyományokat, nem hiszem hogy a borravaló ártalmas bárkire.

Mielőtt külföldre megyek, igyekszem megtudni van-e borravaló, kinek kell adni, és mennyit. Tip - Trinkgeld - Spropitné - Baksis - Borravaló. Azok a nemzetek akiknek van rá szavuk, borravalóznak. S minthogy a mi szavunk a legeslegszebb erre a mindennapi korrupcióra, miért ne adnék?

SzAdam 2017.01.08. 00:11:53

@Roadster68: "Ez történelmileg így alakult, így kell elfogadni." - Ja, mint a bűnözést meg a korrupciót, "úgy sem tehetünk ellene" meg ha nem tetszik "el lehet menni". Inkább kezeljük egymást felnőtt emberként, akik el tudják dönteni maguktól, hogy kit akarnak jutalmazni, illetve kit nem.

Johny Firpo 2017.01.08. 00:12:21

@Willkommenskultur,
(Igen, olvastam közben, csak én még a legelső hozzászólásodra válaszoltam.)

Jó, akkor a pincér és a fodrász az már kettő és mi a helyzet a többiekkel?

Kisegíted a pénztárost, biztonsági őrt, árufeltöltőt, buszsofőrt, ápolót, tanárt, rendőrt, parkolóőrt, gázóra leolvasót, gyári munkásokat... az ország kétharmadát aki minimálbéren van?
Akiket nem, azokat miért nem? Ők nem érdemlik meg hogy jobban éljenek (belőled)?

Willkommenskultur 2017.01.08. 00:12:53

Ja, és a másik oldal - ha a pincér (vagy más borravalós melós) érezteti veled, hogy most akkor adnod KELL, és ettől rosszul érzed magad, akkor ne adj. A KELL érzést én sem szeretem, annak az illúziója, hogy én mint vendég döntök erről, ellenben jó érzés. A profi személyzet ugyanúgy mosolyog, ha nem kap semmit, hisz lehet hogy még viszontlátnak.

aaronlloyd 2017.01.08. 00:20:09

@Willkommenskultur: Ja, jól van ez így. Mindeki (majdnem) azt csinál amit akar. Szerintem alapvetően két malomban őrlünk. Nem a pénz itt a lényeg. Olyan ez, mint a tanár amikor megbuktat valakit. Ő is csak az elveihez ragaszkodik, pedig lehetne mindenki ötös tanuló, nem igaz? Egyébként meg ha minden rendben volt egy étteremben akkor azért miért kellene külön jutalmazni? Ez az alap, nem? Ezért én azt szoktam csinálni, hogy kifizetem szépen a számlát borravaló nélkül. És ha látom, hogy nem vette rossznéven és tovább mosolyog akkor hagyok borravalót az asztalon. Én ezt tartom járható útnak. Nekem senki ne kedveskedjen csak azért, mert pénzt lát...

Willkommenskultur 2017.01.08. 00:22:18

@Johny Firpo: A dolog miértje a hagyomány, nyilván nincs kőbe vésve a szabályzat és országonként, még országrészenként is eltérhet.

A taxiban szoktam adni, ha jó fej és dumás. Tudom, hogy ő nem minimálbéres, ezért itt a felkerekítés a módszerem. Ugyanez a futároknál (ételkihordók).

Rendőrt nem korrumpálok, más hivatali embert se. Akinek a kiszolgálás, szórakoztatás nem feladata, őket se, függetlenül a keresetüktől. Úgy gondolom, hogy szar dolog árufeltöltőnek lenni, de az árufeltöltő is tudja, hogy lehetne pincér többért, de utóbbi nehéz munka (csináltam). Tanárt még nem fogadtam fel, de ott nincs értelme hisz ő szabja a tarifát. Áplóra ne volt még szükségem, de házhoz járó ápolónak (családi ügy) a családom csurgat, igen. Én egyébként orvosnak még pont nem adtam, hála Istennek sok orvost nem láttam életemben.

SzAdam 2017.01.08. 00:26:16

@L. Péter: Sőt még ráfizetés az egész, pusztán jó-szándékból, nonprofit alapon üzemelnek az ilyen vállalkozások :P
Már az üzleti tervben szinte minimálbérrel számolnak futárnál és pincérnél. Miért a megrendelőnek/vendégnek legyen lelkiismeret furdalása, hogy kihasználják őket (vagy nem tudnak kiállni magukért, hogy normális bért kapjanak)? Érdekes, a szakácsoknak ki tudják fizetni az 5x akkora fizetést ugyanott.

Willkommenskultur 2017.01.08. 00:31:31

@SzAdam: Már leírtam, ha normális fizetést adnak a pincérnek, az neked 2x drágább lesz, mint ha borravalót adsz, és a pincér ugyanannyit fog keresni a végén. Hát senki sem dolgozott ilyen helyen, senkinek nincs ilyen ismerőse?

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2017.01.08. 00:36:56

Nekem az elvárt borravalóval (és a mellette lévő helyzettel, hogy gyakran 4 órás minimálbér +jatt a fizua heti 5-6 napos 10+ órás munkaert) az a bajom, hogy aki emiatt ad, az mind mind fenntartja és konzervatív ezt az alapvetően rohadt rendszert. Volt egy felszolgáló ismerősöm akinek a havi fizuja kb 60-65%-ban a jattbol jött össze, a maradék volt csak a fehér. És nem keresett többszázezer jó vastag bejelentéssel. Szóval a "szegény minimálbérrel ebből élnek, adjunk" hozzáállás csak komzervalja, hogy, ez sose változzon meg. A kedves tulajdonos tulajdonképpen ténylegesen a vevővel tartatja el a dolgozót. Nem áttételesen, hogy a befolyt pénzből ad neki fizetést. Megindult sokezer ember nyugatra, olvastam hogy, főleg a kiskereskedelmi hálózatokban kell most emelni, hogy találjanak munkaerőt. Cserébe néhány bezár, vagy visszaesik a bevétele...Ezzel jár. Én nem bánnám, ha ezen átesne a vendéglátás is, és a tényleg mocskos módon kihasználó tulajdonosok lehuznak a rolót. Én is kimentem másfél éve, ég és föld a különbség, ebből a szempontból is.

Roadster68 2017.01.08. 00:39:35

@SzAdam: " Ja, mint a bűnözést meg a korrupciót, "
Kevered a szezon a faszommal.

Roadster68 2017.01.08. 00:49:14

@Johny Firpo: "Kisegíted a pénztárost, biztonsági őrt, árufeltöltőt, buszsofőrt, ápolót, tanárt, rendőrt, parkolóőrt, gázóra leolvasót, gyári munkásokat... az ország kétharmadát aki minimálbéren van?"
A pénztáros nincs minimálbéren, és tudja is hogy nem lesz jatt. De sok helyen kapnak, no nem a Tescoban, hanem ahol szolgáltatást adnak, pl: fénymásolásban, internetezésben segítenek.
A biztonsági őrrel általában nem találkozol, pénzforgalmi vonalon, de ha megtalálta a pénztárcádat vagy segít megkeresni a parkolóban az autódat, vagy visszatolja a bevásárló kocsit, stb akkor miért ne.
A buszsoförrel nem is találkozol, nincs közvetlen kontakt, de pl volánbuszon többször előfordult (régebben) hogy nem adott vissza rendesen, ami gusztustalan, és már csak ezért sem kapnának.
A gázóral eolvasónak és a gyári munkásnak nincs miért adni,nem minimálbéres, nincs pénzmozgás.
A magánparkolóban a parkolóőrnek mindig adok 280 /óra helyett 300-at és mindig szorít nekem egy helyet, ha kinn a tábla hogy megtelt akkor is.
Ha irigyled a jattot menj el és csináld ezeket a rosszul fizetett,társadalmilag nem túl megbecsült munkákat, mindenkinek van rá lehetősége.

Roadster68 2017.01.08. 00:52:45

@dorian gray: "A kedves tulajdonos tulajdonképpen ténylegesen a vevővel tartatja el a dolgozót."
Miért szerinted kinek kéne? :D

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2017.01.08. 00:55:25

@Roadster68: de azt beleirtam, hogy nem attetelesen. Tehát nem a vevotol befolyt összegből fizetett fizetéssel, hanem az elvárt jattal. Azért van a kettő között különbség.

Willkommenskultur 2017.01.08. 00:57:12

@dorian gray: Olaszországban és Spanyolországban nagyobb az elvárt borravaló, pedig fejlett nyugat.

Az osztrákoknál, németeknél 10%, és nagyon sok hazánkfia él ebből, odakinn. Szóval nem annyira egyedi.

Egy pincérnek egy pörgős helyen pár év gyakorlattal ma meg kell keresnie a 300 nettót Bp-en, Balcsin (ők ált ezt is tanulták, nem szakképzetlenek). Különben már el is húzott nyugatra egyből a suliból.

A) Bejelentik minimálbérre, ami most olyan 150 lehet a munkáltatónak, ő meg kap 85000-et. 215000-et kell tehát neki jattból összeszedni, napi 10000et, ez össze is jön egy jobb helyen, 10-12 órákkal persze, 7végén ünnepen mindig.

B) Bejelented 300 nettóra, ami a munkáltatónak belekerül 560-580ba havonta.

570 több mint 150+215
570/365=156%

Ennyivel lesz drágább a rántott húsod, és nem értékelheted a pincért. Kinek jó ez?

Johny Firpo 2017.01.08. 01:00:20

@Willkommenskultur,
Én abszolút megértem a szolgáltatói oldalt, ha vállalkozó lennék nyilván én is ügyeskednék ahogy tudok, de most a vendég oldaláról nézzük.
Ahogy előttem is írták, a borravalóval te fenntartasz egy korrupt rendszert, nem hagyod hogy a piac magát szabályozza.
Ráadásul ennek van egy veszélyes példaértéke is.

Mit szólnál mondjuk ha a Tesco úgy döntene holnaptól, hogy nem szeretnék kigazdálkodni a kormány 20%-os minimálbéremelését a pénztárosaiknak, ki kéne találni inkább valami okos megoldást. Az áremelés olyan snassz, nem akarnak versenyhátrányba kerülni olyanokkal, akik majd nem emelnek rögtön árat. Bevezetik hát ők is a borravalót, ha már a vendéglátásban annyira megy.
Mikor fizeted a kis bevásárlókocsinyi cuccod, a pénztáros faarccal fennhangon megkérdezné: "Számolhatom Önnek is a 20% borravalót a vásárlásához?" és mikor látja hogy habozol, a mögötted álló 10 ember felé nézne a sorban, majd vissza rád sokat mondó tekintettel...

Fizetsz vagy szétfejeled?

aaronlloyd 2017.01.08. 01:06:25

@Johny Firpo: Ja, ez jó duma... Simán el tudom képzelni, hogy aha, ki tudna alakulna ez is. És te lennél a sekélyes fax, ha nem fizetnéd ki a 20%-ot.

aaronlloyd 2017.01.08. 01:09:49

Mert hát borravaló van, nem érteeed???? Ne legyél neveleleleletlen. :-)

Willkommenskultur 2017.01.08. 01:13:30

@Johny Firpo: Ez megint csak hagyomány. Pénztáros nem voltam, de gondolom ő nem gyalogol müszakonként 20-30 kilométert tányérokkal. És főleg tudja, milyen munkát vállalt.

Nekem ezzel a fajta korrupcióval nincs semmi bajom, nem hiszek a korrupciómentes társadalomban. Most érvelhetnék én is, hogy ha a fenti pédámból indulok ki, hogy miért fizessen a vendéglős 4xes pénzt főleg az államnak, hogy megtartsa a pincért, amikor nem muszáj. A Orbángyurcsány úgyis ellopja én meg ezt támogatom.....

De szószaporítás helyett csak azzal búcsúzom, hogy együtt tudok élni a borravalóval (és anyagilag is jó nekem) és így a korrupcióval.

Jó éjt!

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2017.01.08. 01:17:39

@Willkommenskultur: jó, akkor ezen az alapon hozzunk arról törvényt, hogy a borravalót szakmákban 1 fizetési kategória van. 4 órás minimálbér. A többit meg majd úgyis állják a vevők. Ja, hogy, azért ez az állam szempontjából nem túl jó (mielőtt a sok adó lenne a baj, akkor sem lenne jó ha felé ennyit adóznak) továbbá arról ne beszéljünk, hogy az ilyen bejelentéssel dolgozó emberekbek más problémájuk is lesz hoaazutavon..Az elmaradó járulékok miatt. De nosza..Az ideológia megvan, drágább lesz a rántott hús szóval nem jó, a magasabb bejelentett bér. Menjen csak tovább a sumakolas. Csak tudod ez meg ott borul még, hogy amikor kint vagyok Angliában évi 9 hónapot, és beülök egy pubban mondjuk egy haverommal (november közepi adat jön) akkor 2 nagy hamburger, 2 nagy desszert, még 4 sor jött ki kettőnknek olyan 45 fontból. Egy yan országban, ahol az adó ügyében,ám kevesebb de a melosnak sokkal többet kell fizetni (nem a sumakolas megy, hogy 2 gombot adok, a többit majd a vevő, pláne hogy pubban sok helyen alig borravalót baj)a bolt rezsije nagyobb stb. Ha arányaiban ilyen áron. Megoldhato ott, akkor itt miért nem? Ja bónuszkent elmondom azt is, hogy érdekes módon a mindenkori vendéglátósok alsó hangon fele itthon legalább 40 éve csődbe akar menni, mert nem meg, a bolt...Szóval nem mondom mi kerülhet, amikor egy, magyar vendéglátós tulaj sirankozik..

Willkommenskultur 2017.01.08. 01:34:02

@dorian gray: Nem sajnálni akarom a vendéglátósokat, persze van akinek szarul megy, de mi közöm hozzá.

Nyugaton szinte minden országban van vendéglátós ismerősöm, és többnyire minimálbéresek és a jattból élnek. És tuti nem adóznak a jatt után ott sem (mert elvileg itt is kéne). Mert tökre úgy adod elő, mintha a minimálbér+jatt vmi magyar találmány lenne, amikor még Tarantino is ezt énekelte meg: www.youtube.com/watch?v=XBi1ZSn8sMM

Szóval, ki járjon jól a korrupcióval, a pincér+vendéglős+te, vagy az orbángyurcsány?

'arról ne beszéljünk, hogy az ilyen bejelentéssel dolgozó emberekbek más problémájuk is lesz hoaazutavon' - ebben veled vagyok, de nemigen jellemző a hosszú táv

'kint vagyok Angliában évi 9 hónapot, és beülök egy pubban mondjuk egy haverommal (november közepi adat jön) akkor 2 nagy hamburger, 2 nagy desszert, még 4 sor jött ki kettőnknek olyan 45 fontból' - s ez most kevés, vagy sok?

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2017.01.08. 01:52:58

@Willkommenskultur: kezdjük a végével 23font/fő az olyan 9000 forint. Ehhez képest a metrón kint olyan 550 ezer. Szóval szerintem reálértéken töredéke a magyar áraknak.
A másik dolog, hogy egy helyen lehet nem jellemző a hosszútáv..De azért aki pincerkedik az vándorol. És amíg pár kivételtől eltekintve mi de hol ez megy.
Arról meg már vegkepp ne beszéljek (bár ez nyilván komolyabb szamolast igényel) , hogy a kevesebb néha több . Lehet le kéne adni a haszonkulcsbol és fajlagosan kevesebb lenne a haszon, de cserébe nagyobb lenne a forgom. Mondjuk ez globálisan igaz a magyar kereskedelemre, meg a mindenkori kormányunk adópolitikajara is. Mondta valami ruhaboltos emberke, hogy ki t azért tudsz venne lonsdale, meg everlast mondjuk kapucnis pulcsi 15 fontért mert van rá kereslet...Ha ezen az áron lehet itthon is lenne rá kereslet..De menj be egy boltba és 13-14 ezer alatt nem kapod meg. Dupla ár...Belekalkulalva, hogy a fizetés negyede, max harmada, akkor meg egyenesen 6*os az ár itthon. Miért is?

Willkommenskultur 2017.01.08. 02:23:38

@dorian gray: 'Mondta valami ruhaboltos emberke, hogy ki t azért tudsz venne lonsdale, meg everlast mondjuk kapucnis pulcsi 15 fontért mert van rá kereslet...Ha ezen az áron lehet itthon is lenne rá kereslet..De menj be egy boltba és 13-14 ezer alatt nem kapod meg. Dupla ár...Belekalkulalva, hogy a fizetés negyede, max harmada, akkor meg egyenesen 6*os az ár itthon. Miért is?'

- ez teljesen jogos, de én nem vágom a divatipart, nem tudom hogy mennek a pénzek. Sok áruval vagyok így. S ez szerintem sokat fog változni ahogy felfut az e-kereskedelem. Nyilván részben az ÁFA bejátszik. De ha ez ilyen jó üzlet, akkor miért nem hozod be, és próbálod eladni te? Lehet hogy vannak buktatók, s nem véletlen a hazai magas ár.
Mo-n is az van hogy pesten olcsóbb a márkás ruha/akármi, mint vidéken. Mert ott van egymás közelében 100 bolt.

conchita wurst 2017.01.08. 03:54:46

Hú milyen király kis téma, király kis vita....

Annyit tennék hozzá, hogy szitutől is függ. Én is mindig borravalózok, eleve úgy veszem hogy ami le van írva +10%. Az étterem nem alapvető létszükséglet, hanem luxus. Nem vág földhöz a +10%, ha el tudok menni étterembe. Jobb a lelkiismeretem, mert voltam én is a túloldalon.

De nem csak a személyzetet kell lepontozni, hanem pl. azt is hogy hány óráig foglaltam az asztalukat, időben/jó sorrendben/egyszerre kapja-e a banda a cuccot, pláne ha telt ház van, tiszta-e a klotyó, jó-e a zene stb. Élőzenés helyen (na jó oda nem gykran járok) megint ziher hogy a zenész még minimálbért se kap, ezt is ki kell füteni. Nem érezném jól magam ha úgy jegyeznének meg, hogy én vk a legsmucigabb vendégük, ennyi az egész.

clemens 2017.01.08. 05:20:40

Ezért kell minden eszközzel irtani a készpénz használatot.
Mindent kártyával fizetni, pont annyit mint amennyi a számlán van, aztán ha valakinek nem tetszik megmutatod az üres zsebedet. Én 5000Ft kp-val 3-4 hónapot elvagyok, a legkisebb vásárlás is paypassos.
Aki meg nem biztosítja a kártyás vásárlás lehetőségét az felejtős.

Ugyan Nemár 2017.01.08. 07:54:33

" Ha rendelek egy pizzát, vagy elmegyek az étteremben, ki kell!!! fizetnem a számlát"
Ha elmész az étteremben, örülj neki, ha nem visznek be közszeméremsértés miatt! :D

mel gibson 2017.01.08. 08:38:34

Aki nem ad jattot, az tényleg egy szarrágó geci, egy pitiáner ember. Az valószínüleg a saját csaját/feleségét sem lepi meg semmivel, soha.
Nem kell a hülye duma, hogy mire fel adjak, meg külföldön ez nem szokás...anyád picsáját, mindenhol szokás.
Klassz lehet az élet egy ilyen fösvény szar mellett.
De égő.
Ezt moderáld.

2017.01.08. 08:40:36

@Velato: nagy divat manapság minden szarról "blogolni"

clemens 2017.01.08. 08:52:56

@mel gibson: véleményedből arra következtetek hogy pincér vagy...

Kjos 2017.01.08. 09:18:33

A mekiben nem kell borravalót adnod.
A borravalót kártyás fizetéssel is adhatod (ha akarod), ez esetben ki is fehérítetted.

Kjos 2017.01.08. 09:19:21

"Megesett már velem nem egyszer, hogy szerződés aláírása előtt a másik fél még akart valami lényeges változtatást eszközölni -mely változtatás szerinte semmiség- ami nem volt benne a napokig tartó egyeztetésben. Ilyenkor szépen eltépem a szerződést és elköszönök. Nem kap még egy lehetőséget."

Magas szinten szolgáltatsz, gratulálok.

Kjos 2017.01.08. 09:19:58

Írhatnál egy blogot "fillérbszó" utcai kéregetőkről is.

aaronlloyd 2017.01.08. 09:40:38

@clemens: Lehet, és a kommentjéből ítélve valami leppattant balek...

Lucifer Morningstar 2017.01.08. 09:43:01

A firkálmányaidat olvasva azt hiszi az ember, hogy nem tudod már mélyebbre ásni magad a szennybe, de úgy tűnik ezzel a bloggal még az eddigieknél is nagyobb agyhalottat csináltál magadból.

aaronlloyd 2017.01.08. 10:04:39

Birom én ezt. Ha valakinek van egy véleménye és az a másokéval ellentétes akkor az csak hülye lehet... Ha ugyanezt az embert megpróbálják eltéríteni a véleményétől, de nem megy, akkor egyenesen idióta.
De itt senki nem állítja, hogy 2 + 2 az 5. És mivel van a világban viszonylag sok hely ahol a borravaló nem szokás egyátalán, ne adj' Isten sértés, ezért úgy gondolom, hogy elfogadható, ha valaki nem ért egyet vele.

Untermensch4 2017.01.08. 10:07:05

@Willkommenskultur: "S nem utolsósorban egyébként is szeretem a hagyományokat, nem hiszem hogy a borravaló ártalmas bárkire.
S minthogy a mi szavunk a legeslegszebb erre a mindennapi korrupcióra, miért ne adnék?
A megélhetési bűnözés is nagyon szépen hangzóan esett ki anno a belügyminiszter száján... Tehát a mindennapi korrupció nem ártalmas bárkire.
"'arról ne beszéljünk, hogy az ilyen bejelentéssel dolgozó emberekbek más problémájuk is lesz hoaazutavon' - ebben veled vagyok, de nemigen jellemző a hosszú táv"
A "hosszú táv" akkor érik be amikor nyugdíjba menne és kiderül hogy a fehér jövedelme alapján ráb@szik. Tehát ha a pinér-korszakában magánúton félretesz nyugdíj+eü -re (nálunk eü-re még nem) akkor ahhoz hogy meglegyen az "elvárt" nettója, összességében ugyanúgy ki kell fizetni a "nyugdíjjárulékot".
Pénztáros nem voltam, de gondolom ő nem gyalogol müszakonként 20-30 kilométert tányérokkal. És főleg tudja, milyen munkát vállalt.
A pincér is tudja milyen munkát vállal. A pénztárosok meg azért is lett hiányszakma mert keveset kell gyalogolni mint egy pincérnek de a főnöki varázslás (amihez tartozik az "úgyis kapsz jattot" -varázsige) képessé teszi őket a teleportálásra és egy időben két helyen történő fizikai jelenlétre (mert az "úgyis van rá időd napközben" -varázsige hatására árufeltöltők is tudnak lenni; az hogy a polcokon pont akkor fogy le az áru amikor azzal a vevők be is állnak a pénztárhoz... az meg az "oldd meg" -varázsige.) Úgy egyébként a pénztárgépnél emelgetés sem olyan pihentető a tányérokkal gyalogláshoz képest. A "jatt" meg elvileg lehetne amit felkerekítve a vevők adnak (én is szoktam mert pár ft-ot nekem megér hogy a pénztárosnak jobb legyen a vevő/idő statisztikája), de ez meg olyan varázslattal tűnhet el mint a boltban ahol volt feleségem dolgozott, 10-ből nyolc napon volt 2-3ezer plusz, 2 napon 2-3 mínusz, hónap végére az összesítés mégis negatív szám lett... (jó, ez lehet hogy nagyon egyedi eset, annál a konkrét boltvezetőnél más forrásom alapján sem volt minden indián a kenuban).
Abban egyébként egyetértek hogy az államszervezeten belüli korrupciót látszólag ki lehet cselezni a borravalóval, csak amikor a pincér is vesz vmit aminek az ára ÁFA-t tartalmaz, az így befizetett adónkat attól még ugyanúgy ellophatják. Mert a "mindennapi korrupció" által formált gondolkodásmódú jobbágynak "magától értetődő" hogy azért kell bemondásra utazási költségtérítés a mentelmijogos bűnözőinknek mert micsoda presztízsveszteség lenne ha trükközni "kényszerülnének" a számlákkal, meg azért korruptak mert "te is azt tennéd a helyében".

Untermensch4 2017.01.08. 10:11:15

@Kjos: "Magas szinten szolgáltatsz, gratulálok."
Remélem ilyen, utólag lehúzós emberekből találkozol párral hogy rájöjj, van akinél csak így működik. És valóban, sokkal-sokkal kulturáltabb a szerződést széttépni mint a másik (nem)szerződő felet.

Untermensch4 2017.01.08. 10:17:10

@Roadster68: .Ha irigyled a jattot menj el és csináld ezeket a rosszul fizetett,társadalmilag nem túl megbecsült munkákat, mindenkinek van rá lehetősége.
Ismertem egy pincért. Az évről évre egyre bunkóbb vendégek miatt inkább elment gyári melósnak. Mostanra a vendéglátásban nagyobb a munkaerőhiány mint az iparban, gyanús hogy bár nagyon troll egy nép vagyunk, ennyivel bunkóbbak azért nem lehetnek pár év alatt az emberek. Lehet hogy mégiscsak nem annyira fekszik az átlagos munkavállalónak ez az "elvárt borravaló" -dolog.

Kjos 2017.01.08. 10:55:36

@Untermensch4: Lehet, hogy félreértettem valamit (vagy te), de én úgy gondolom, ha amíg nincs aláírva, addig módosítható.

Kjos 2017.01.08. 10:58:27

A dadus rossz példa.
Az orvos is.
A vendéglátásra, szolgáltatási szektorra kialakult motivációs rendszer emeli a színvonalat.

kócsag 2017.01.08. 12:17:05

Egy kis budapesti helyzetkép, amiért újra pizzaszállítót váltunk és ami megmutatja mit ér a borravaló.

Eddig a rendszer az volt, hogy a kaputelefonon felszólt, mi pedig mentünk le a másodikról lifttel. Az 1490 ft-os pizzáért átadva 1800 ft, ez nem volt rendjén, de tűrtem, mert házhoz ígérték a szállítást, nem ajtóhoz. Egyszer ígértek a 4000 ft feletti rendelésnél 99 forintért süteményt. Nem nagyot, kicsit, de igényeltem, kis meglepetésnek jól jött volna, mert névnapoztunk.
A futár azt hiszem 4320 forintot kért, adtam neki 4900 forintot. Átvettem a nagy csomagot, ám nem volt benne a süti. Azonnal telefonálok, majd visszahívnak. 45-50 perc múlva csenget a futár, akkor érdekes módon az ajtónál és mondta, hogy véletlenül másnak adta át, elnézést kér. Folytatása nem volt a mondókájának. Kissé fura egy helyzet, mert mellettünk egy pékség, ott 75 forintért lehet kapni azt, amit ők sütinek hívnak, de mit tehetek? Lementem megvenni. A futár helyébe megtettem volna én, kettőt is vittem volna, még így is tisztes borravalója maradt volna + egy ügyfele... A rendelési oldalon jeleztem mi a bajom. Másnap felhív a cég, ne írjam ki a pizzás oldalra mi a bajom velük, mert más is látja és beperelnek amiért rontom a hitelüket. Inkább rendeljek újra és akkor majd küldenek ajándékba egy 99 forintos nyamvadt süteményt. Ő már elnézést sem kért, udvariasnak sem akart látszani. Úgy érezte rendjén vagyunk. Tették ezt 3 évi rendszeres rendelések után és mindig jó borravalók mellett.
Ennyit ér a borravaló.

SzAdam 2017.01.08. 12:53:36

@Roadster68: Nem keverem, társadalmi berögződésekről írtam, amire hivatkozol. Nem kell mindig megalkuvónak lenni.

@Willkommenskultur: "ha normális fizetést adnak a pincérnek, az neked 2x drágább lesz, mint ha borravalót adsz, és a pincér ugyanannyit fog keresni a végén." Ha normális fizetést kap a pincér és ezt a költséget a vevőre áthárítja az étterem, nyilván akkor drágább lesz az étel, mint most borravalóval együtt ez logikus. Csakhogy árverseny van, ezért nem háríthatja a vevőre a költségeket. A pincérek nem tudnak kiállni magukért, inkább külföldre mennek. Aki marad annak meg adjunk segélyt/adományt, aminek a neve borravaló?

@Johny Firpo: Jó hasonlat, elvárják, hogy adakozz: www.youtube.com/watch?v=2sBZstD-UEk

Köldök_szösz 2017.01.08. 13:48:53

@mel gibson: veled se lehet különb élni te vadfasz :D

Willkommenskultur 2017.01.08. 13:49:36

@SzAdam: Mint mondtam, sem az éttermi kajálás, sem a borravaló nem kötelező. Az európai, amerikai kultúrkörben viszont ez a kialakult rendszer. A közel-keleten pedig mindenkinek jattolsz, nem csak a pincérnek.
Ha normális szolgáltatást kapsz étteremben és nem jattolsz, az szarrágás. Véleményem szerint.

bandigyerek 2017.01.08. 13:55:33

a mekibe kell járni zabálni, oszt akkor nem kell borravalózni...

Szarvas Norbert 2017.01.08. 13:59:40

@bandigyerek: mert a mekis emberke az nem döglik meg a melóban, mint a pizzafutár.... vicc

VT Man 2017.01.08. 14:02:36

@dorian gray:
"Mondta valami ruhaboltos emberke, hogy ki t azért tudsz venne lonsdale, meg everlast mondjuk kapucnis pulcsi 15 fontért mert van rá kereslet..."

Jol mondta. Az alkalmazottakat es a bolt berleti dijat akkor is ki kell fizetni ugyanugy, ha napi 1 es ha napi 1000 pulcsit vesznek.

Angliaban meg az utolso csoves is tud venni tobb pulcsit havonta, mert van ra penze. Igy porog a bolt, porog az aru, lehet olcsobban adni.
Magyarorszagon hiaba adnak 15 fontert a pulcsit, nem porogne annyira, hogy megerje, mert ugy se olcso.

Ja, es angliaban a gyerekruhara 0% az AFA, bar ez nem erinti a lonsdale-t.

SzAdam 2017.01.08. 16:19:13

@Willkommenskultur: "nem jattolsz, az szarrágás." - Ha nem fizeted meg a pincéred/futárod étterem-tulajdonosként az a szarrágás.
Ha elégedett vagy a kiszolgálással beírhatsz a vendégkönyve, visszatérsz máskor is, dicséred ismerősöknek és interneten a helyet, írsz róla jó jellemzést, magas pontszámot adsz az erre való oldalakon. Többet ér a borravalónál, ha csak 2 ismeretlen kipróbálja a helyet.

Willkommenskultur 2017.01.08. 16:28:05

@SzAdam: Ok, de a rendszer nem az, hogy a vendéglátós fizeti a pincért, hanem az, hogy a vendég fizeti a pincért.

Nem mo-n, hanem mindenhol Európában. Mi köze ennek a vendégkönyvhöz?

Untermensch4 2017.01.08. 16:38:09

@SzAdam: Ott a pont. Az elégedett vevő a legjobb reklám. A kedvenc kínai éttermem a mezőnyből alig(vagy semennyire) kiemelkedő ételek és az azonosan kedves kiszolgálás mellett azzal fogott meg nagyon hogy rendkívül tiszta és kulturált kialakítású a mellékhelyiség, pedig 5-ből egy alkalommal ha használom. Emiatt aztán ha akár kaja, akár klotyó felől beilleszthető a társalgásba, szoktam is reklámozni őket. Tekintve hogy egyik ismerősöm ilyesféle éttermek reklámozásával bűvészkedik, ez a tevékenységem ha visszaszámolnánk "nettó borravalóra", kb a 15% fölött is lehet. Konkrét borravalót viszont pont kínaiban nem adok mert tolmács ismerőstől úgy tudom hogy "született kapitalisták", ha rákapnának (mármint a tulaj) az érzésre akkor biztos hogy nagyon (mármint a mostaninál is jobban) szívatnák az alkalmazottaikat.

Untermensch4 2017.01.08. 16:58:22

@Kjos: Aláírás előtt módosítható, persze. És könnyen lehet hogy én értettem félre (elő szokott fordulni). Úgy értettem (a konkrét esetleírást) hogy miután jónéhány munkaórán keresztül egyeztettek napokig, a toll (és/vagy cégbéjegző) felemelése előtti pillanatban még "egy apróságot" (ami nem mindkettőjük szerint jelentéktelen és ezzel az illető is tisztában lehet) változtatni akar. Ami így határos a kész tények elé állítással és mindenképpen sürgetés ami egy alap szélhámossági technika. Ha vki az említett jónéhány munkaórányi párbeszéd után ennyire hülyének nézi a másikat az sztem megérdemel némi (ezzel arányos) önzetlen megtorlást.
Ami miatt félreérthettem az saját sztori, az ingatlanunk vevője egy khmm.. (*) érdekes figura volt. Előzetes megállapodás után mentünk az ügyvédhez az előszerződés megkötésére. Az egy dolog hogy "kissé" csúsztatott amikor néhai atyám régi osztálytársának és félig-meddig későbbi munkakapcsolat mentén barátjának hazudta magát, aztán a (nem általa fizetett) ügyvéd munkaórájának ketyegése közben elkezdett még az előre tisztázott feltételekben alkudozni. Na ezt még később megfejelte azzal hogy az ingatlan átadás előtti kiürítése kapcsán egyszerre próbált két ellentétes dolgot előadni (hogy teljesen üres is legyen meg azért "de ez meg ez maradhatna, jó lesz vmire"), én meg aljas módon csak annyira voltam rugalmas hogy ne legyek perelhetőre csőbehúzható. Mindezt azzal együtt kellett felesleges köröket lefutva végigjátszanunk hogy már az előszerződéses cygánykodása közben szóltam neki hogy csak hülyébbnek látszom mint amilyen vagyok, később azt is hogy ha valóban ismerte apámat akkor kissé sértő mindkettőnkre nézve hogy olyan stílusú szöveggel akar megvezetni amit
a) apámtól ismertem
b) a beleszőtt svindlerséget meg tanította nekem...
meg a másik eladó egy eléggé tapasztalt jogász volt akit már sikerült annyira kihoznia az előszerződéses műsorszám elején a sodrából hogy közölte is vele, van másik olyan ingatlan is, két-három helyrajzi számmal arrébb aminél biztosan nincs az általa kifogásolt problémahalmaz, bárminek az aláírása előtt simán elállhat és viszlát. De nem bírta ki fillérb@szás nélkül.
(*) csak háromszor dobtam fel itt-ott a nevét, hát eléggé hírhedt ebben a filléreskedési műfajban. Meg mellékesen kiderült hogy apámhoz hasonlóan még egy emberrel kapcsolatos ismeretségénél sem volt teljesen... pontos.
Szóval lehet hogy ezen trauma miatt félreértettem.

Untermensch4 2017.01.08. 17:05:49

@Willkommenskultur: A rossz rendszereket meg szokták változtatni, egy kevésbé rosszra. Ezért nincs már európában rabszolgaság meg feudalizmus sem pedig kontinens-szerte szokásban volt.
Állítólag a jogi helyzet az hogy a pincért a főnöke fizeti azért hogy elvégezzen egy munkát. Ha azt jól elvégzi és a fizetésétől függetlenül AKÁRMIÉRT jogilag ajándéknak minősülő kp-t kap ahhoz meg a főnökének semmi köze ha nem okoz neki üzleti hátrányt. (*)
De ha megjelölnéd a jogszabályi helyet ami alapján perelhető/kényszeríthető aki nem ad borravalót, azt megköszönném.
(*) az hogy az étterem főnöke/tulaja nem kap ajándékot egy vendégtől, nem hátrány. Ha karácsonyra kaptam ajándékba kp-t (nem a főnökömtől) akkor a januári fizetésemnek annyival kevesebbnek kellene lennie..?

SzAdam 2017.01.08. 17:14:34

@Willkommenskultur: A vendégkönyvvel arra az általános nézetre reflektáltam, hogy "elégedett vagy a szolgáltatással és ezért adsz borravalót."
Az étterem azért fizeti a pincért és a futárt, mert nem kifőzdét nyitott, hanem éttermet, ahol magasabb szolgáltatás mellé a vendégkör magasabb vásárlóerővel bír, így ki tudja fizetni a drágább, jobb ételt. Ha az éttermes nem tudja kifizetni a pincért, akkor rúgja ki és vegye fel a rendeléseket saját maga vagy alakítsa át kifőzdének, oda elég a pultos.

Willkommenskultur 2017.01.08. 17:18:38

@SzAdam: Álszent duma.

Te sírnál a legjobban ha 50%-kal emelkedne az éttermi ár holnap. Ennyit emelkedne, ha arra a fizura jelentenék be a személyzetet, amennyit most a valóságban keres. Fentebb írtam a számokat.

ace22 2017.01.08. 19:02:53

A borravalóval, mint a szolgáltatással való elégedettség kifejezésével, nincs gondom.

A kikényszerített "védelmi" pénzzel viszont van (ha nem adsz borravalót a futárnak, összefirkálja a lépcsőházat és legközelebb bele....köp a pizzába, az orvos pedig véletlenül benned felejti a szondát és a patológián jut csak ágy ha nem előre tejelsz, vagy elsőre nem adtál hálapénzt, és még egyszer összefutsz vele).

A szervizdíjat előre fel kell tüntetni, ha nem tetszik, rendelés előtt kisétálhatsz. Persze általában a legkisebb fontmérettel tüntetik fel a sarokban. :-)

ogli dzsí 2017.01.08. 19:29:20

@ace22: 'A szervizdíjat előre fel kell tüntetni, ha nem tetszik, rendelés előtt kisétálhatsz.'

- pont ez a kikényszerített borravaló, csak sokkal drágább az adó és járulékvonzat miatt

Semmi mást nem tud kikényszeríteni senki.

Untermensch4 2017.01.08. 22:24:26

@Willkommenskultur: "Te sírnál a legjobban ha 50%-kal emelkedne az éttermi ár holnap. Ennyit emelkedne, ha arra a fizura jelentenék be a személyzetet, amennyit most a valóságban keres. Fentebb írtam a számokat. "
Ha 15 % az "elvárt" borravaló akkor csak 35%-kal emelkednének az árak. De úgy általában a dolgoknak ára van. Kell az a dolog, ki tudod fizetni és megér neked annyit? Ha mindhárom igen akkor kifizeted és megkapod. Ha nem, nem. Amit erőltetsz az ugyanolyan költségelrejtés mint az adónkból fizetett dotáció mellett a jegyárakból kiszámolni hogy olcsó a tömegközlekedés.

Untermensch4 2017.01.08. 22:26:21

@ogli dzsí: A későbbi megtorlással fenyegetés is kényszerítés. A törvények betartását is így kényszeríti ki állambácsi. Ugyanez kicsiben a pizzába köpő futár. Csak neki nincs ilyesmire legitimációja.

SzAdam 2017.01.08. 22:28:14

@Willkommenskultur: Nemcsak az egész szakmát ismered töviről-hegyire, hanem engem is, hogy tudd miért sírnék. Hagyd abba inkább az okoskodást!

Péter Szűcs 2017.01.10. 16:05:43

@kócsag: Helyzetképnek erős inkább egy személyes tapasztalat.Az,hogy egy futár nem viszi az ajtóig a megrendelt ételt az annyit jelent,hogy elcsalta a munkakörének egyik fő összetevőjét.A "házhoz szállítás nem pedig ajtó elé szállítás"hangzatos és rosszindulatú kijelentés valójában egy önkényesen kitalált ellenválasz a munkára, egy legenda amit a munkáltatók elbocsájtással jutalmaznak ha kiderül,hogy valaki rendszeresítette a munkakörére vonatkozóan.

2017.01.15. 13:42:53

@Kjos: ha elvárt a dolog, akkor egyáltalán nem emeli a színvonalat. mert úgyis megkapod. nem teszel semmi pluszt érte...
flegma leszel és bunkó, mint ahogy a felszolgálók többsége az is lett. meg lehet nézni, miket reagálnak a hasonló fészbukos vagy blogbejegyzésekre: jópofizgassak nekik, lessem a kívánságukat meg nyaljam ki a seggüket meg még borravalót is adjak nekik :D

EG0 2017.01.16. 16:32:01

Én betiltanám a hálapénzt, szervízdíjat, ahogy betiltanám a reptéri illetéket is. Konkrétan büntetném ezek elfogadását. Én EGY DARAB végfelhasználói árat akarok látni minden esetben, és nem tippelgetni, hogy adott helyen még mit "illik" vagy kell "hozzá érteni".
Ez a "vedd úgy, hogy ár = ár + 10%" olyan, mintha leendő munkahelyed azt mondaná bértárgyaláson, hogy ennyit tudunk adni, de "vedd úgy, hogy fizetés = fizetés -10%' (Mondjuk dolgoztam ilyen helyen...)
Vagy a közértben csúnyán nézne rád a pénztáros, hogy nem adtál neki borravalót, mikor épp egy 30 tételes bevásárlást kellett beütnie neked a pénztárgépbe.
Vagy a ruhaboltban kapnád a megjegyzést, hogy lehetne kicsit honorálni, hogy milyen szépen votak kiakasztgatva a ruhák és amúgy is raktárba kellett szaladgálniuk, hogy van-e még a méretedben.
Abszurd, hogy kollégáim is néha a szerint választanak helyet ebédre, hogy "ott egy ezresből megkajálsz, a pénztárnál fizetsz, amott viszont csak kiírják, hogy ebéd menü 1000, de pincérrel vitetik ki neked a blokkot aki meg várja a borravalót, szóval VALÓJÁBAN drágább hely, csak így cselesen húznak le".

Én megértem, hogy akik vendéglátásban dolgoznak, mert hülyék voltak jobban fizető (nagyobb tudást igénylő) munkákhoz, és a főnökeik közlik velük, hogy "itt annyi keresel amennyi a borravalód + bejelentünk minimálbérre, ha nem tetszik huszan állnak sorba még a melóért", azoknak ez szarul esik, de ez akkor is egy rossz gyakorlat, amivel kizárólag a tulajdonos jár jól. Az ügyfél ugyanis kényelmetlenül és lehúzva érzi magát, a felszolgálót meg amúgy is ki kellene fizetni az munkaerő kereslet-kínálat törvényszerűsége miatt, mert különben helyet/szakmát váltana és nem maradna felszolgáló.

Nagyon fontos: nem azt mondom, hogy egy ebéd ne kerülhessen 1000 helyett 1100 Forintba vagy egy orvos ne kérhessen pénzt akárcsak egy konzultációért is, hanem hogy mindennek legyen egy (1!) leírt, mindenkire egyformán érvényes, rejtett költség mentes, adóköteles ÁRA.

Innen üzenem az Ötkertes pultosoknak, hogy a pultból kikért, szervízdíjas, méregdrága, üvegből kitöltött italnál szóvá tenni azt, hogy a "egyébként a szervízdíj nem a borravaló", az a taplóság netovábbja.

Mérgező Hulladék 2017.01.18. 09:45:26

Nem az a kicsinyesség meg szarrágás, ha nem adsz borravalót, hanem számolgatni, hogy ha be lenne jelentve normál fizetésre a pincér, akkor járulékokat kellene fizetni utána, tehát összességén drágább lenne a kaja, mint most borravalóval együtt. Jó lenne már észrevenni, hogy ha egy normálisan működő, viszonylag méltányos államot szeretnénk, az elsősorban rajtunk múlik, hogy hogyan kezeljük a hasonló egyszerű helyzeteket nap mint nap. Igen, rövid távon, egyetlen tranzakciót tekintve mindenki rosszul jár, kivéve orbángyurcsányt, aki ellopja az adónkat; hosszú távon viszont csak így érhetjük el, hogy orbángyurcsány ne lophassa el az adónkat.

Szubrina 2017.01.18. 17:58:38

Teljesen egyetértek a blog minden szavával. Kb. havi 7000 Ft-ot vontak tőlem havonta eü-re, én még is ezt a szolgáltatást nagyon-nagyon ritkán veszem igénybe, igyekszem nem betegnek lenni és még ha az is vagyok, ha nem élet-halál nem megyek orvoshoz. Rosszak a tapasztalataim, körülmények, bánásmód, gyógyulási hatékonyság tekintetében.
Nőgyógyászhoz azonban nagy ritkán muszáj elmennem, főleg ha bajom van, van egy kb. két évente visszatérő betegségem, amire tudom, h jó pár ezer Ft a gyóccer, ezzel kalkulálva ülök a női váróban, megjegyzem órákig, mert hát milyen minőségű szolgáltatást is kaphatnék havi 7000 Ft-ért, amit két éve nem vettem igénybe? Szóval ülök és beszédbe elegyedünk a mellettem ülővel, majd ő egyszer csak rákérdez "Te mennyit szoktál adni?" Váratlanul ért a kérdés köpni, nyelni nem tudtam. Szégyenérzet nélkül mondtam: "Semennyit, ez állami rendelés, nem magán". Hát ő 5000-ret szokott/alkalom.
Azóta is néznék bambán magam elé, ha közben nem hívtak volna be a vizsgálóba.
.
Másik sztori barátnőm nővére ugyanezen nőgyógyászati SZTK-ba járt egy adott orvoshoz, szüzessége elvesztése óta, hozzá járt terhesgondozásra, majd hozzá ment szülni, számára ez természetes volt. Majd a sikeres szülés után adott 40 ezer forintot (10 éves sztori) hálából az orvosnak, amit az asszisztense vett át, aki közölte a boldog anyukával, h "nem ennyit szokás adni" és azt sugallta, sokkal többet ILLENÉK.
Borzasztó pillanat lehetett ez. Nem tudom, hogy képzelik ezt a stílust, inkább örülne, h kap valamit, ha meg konkrét tarifája van, akkor mondja meg előre az összeget a kis mocsadék. Bezzeg azt nem lehet, mert ez egy illegális összeg. Képmutatás.
.
Egyszer egy Aranyzsiráf díjkiosztón pultoztam (20 éves sztori), nagyon sokan voltunk pultban és eléggé illegálisan ment a dolog, mert nem volt pénztár sem és a magyar zenei előadók zöme ott volt...ezért, hogy követve legyen a pénzforgalom kamerákkal figyelték a pultosokat fentről, nehogy zsebre tegyenek egy kis pénzt...na itt volt az, h 200 Ft-ért vett valamit az egyik előadó és egy 1000-rest adott, azaz 800 lett volna a borravalóm, de tilos volt kivenni...szóval még a borravaló is a tulaj zsebét gazdagította.
.
Nagyon ritkán veszek igénybe olyan szolgáltatást, ami elvártan borravalós, még is nagyon kellemetlennek érzem, h adnom kell, hogy ennyi kevés, többet kéne stb...Főleg, amikor nem érzem, h valami különösebben extrábbat kaptam volna, mint amit a dolgozó a fizetéséért csinál.
És most ez fillérbaszónak fog hangzani sokak számára, de én voltam már úgy a boltban, h csak 5 forint hiányzott volna valamihez, h megvehessem, de nem volt, közben meg csak úgy szórjam a pénzem, mert borravalót ILLIK adni...
Érdekes mentalitás kicsiny szarfizetésekből élő hazánkban.

Szubrina 2017.01.18. 19:43:45

Végigolvastam az összes kommentet.
Összességében az a véleményem, hogy a szolgáltatóiparban van, ahol ember vendéggel találkozik és bizony ezen szakmákban nagyon fontos lenne a kedvesség, de ez ritka, ezt az "extrát" lehetne jutalmazni borravalóval. Azonban, amíg az egy elvárt, meghatározott (min 10% ILLIK) összeg, amire a munkáltatók és dolgozók előre apellálnak, teljesen hülyeség. Ha nem kapják meg beleköpnek az ételbe stb...teljességgel nonszensz, átestek a ló túlsó oldalára a dologgal, ezért ma ebben a formában abszolút nincs létjogosultsága. A hálapénzt pedig teljesen kizártnak tartom, hogy aki tehetősebb az az állami eü-ben előnyökhöz jusson, esetleg szegényebb társai kárára, ha van pénze menjen magánba.
Nem hiszem, h az a megoldás, h csaljunk adót, a megoldás, h csökkentsék az adót és kapjon mindenki normális fizetést.
Felteszem a W-s kommentelő, nemtom mi a neve, de hosszú, ő akkor mindent számla nélkül is kér "okosba", hogy nehogy adót kelljen fizetni rá, mert akkor drágább.

ZBR 2017.03.14. 13:14:04

@Johny Firpo:
Ez szerintem egy korrekt álláspont.
Annyi kiegészítés, hogy én azért igénybe veszem az állami eü-t, és bízom benne, hogy mindenki a tudása legjavával keresi az én gyógyulásom útját. Azonban nyilván van kiemelkedő orvos ott. Annak személyesen nagyon megköszönöm, és megjegyzem a nevét... Azért, hogy utána hozzá, akár a magánpraxisára küldjem az ismerőseimet, ha olyan probléma van. Most ajánlottam olyasvalakit, aki több, mint 6 év műtött meg!

Zoltán Szultán Szilágyi 2017.10.31. 14:03:41

@EG0:
Kotelezo borravalot nem szerettem. Borravalot adok ha vki atlagnal jobban teljesit amit igy dijazok.
De,
Felszolgalokat leszolhatod, sajna otthon keves helyen talalsz minosegi felszolgalot. Ennek oka, hogy nem voltunk hulyek es leleptunk mar kulfoldre. - jo felszolgalo legalabb 1 de inkabb 2-3 idegen nyelvet beszel-. Es az altalad leirtak miatt nem megyunk haza.
Amugy hozzaszolasokbol es a cikkbol jol kijon egesz. Ha bejelentve keresznk amennyit kerunk arak emelkednek. - mivel az allam a fizunk 65% - munkaltatoi jarulek + munkavallali terhei- mohon elviszi. Igy nem versenykepes viszont tobbiekkel..
Varjuk amig a piac tisztul es varjuk hogy allam ne legyen moho.
Pl Ausztralia - tudom messze van- ott nincs borravalo mert megfizetnek mindenkit. De az arak nagyon nagyok.
Angoloknal csak ezteremben van borravalo a helyi bufesnel nincs
Amerika borravalora epul teljes uzletag...
süti beállítások módosítása