Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

A márka bűvöletében

2016. július 18. - Szarvas Norbert

uni-gl-01-ss13-72-rgb-1215124_0x440.jpg

Szerintem nem engedheted meg magadnak a "kedvenc" ruhamárkádat. Erős az állításom? Márpedig inkább van igazam, mint nem. Azt látom, hogy az emberek többet akarnak mutatni magukból (pénztárcájukból) , mint a mocskos valóság. Hogyan terjedhettek el az "utcán" a középkategóriájú ruhamárkák? 

Hogyan lehetséges, hogy minden második ember a villamoson magán hordozza a krokodilt, a lovas srácot vagy a trikolort? Egy Tommy itt, egy Ralph ott, meg egy pici Lacoste amott. Persze ezeket a márkákat lehet csereberélni, átnevezni, de a lényeg ugyanaz marad. Gyanúsan sok ember rohangál olyan ruhákban, amit valójában nem tudnának megfizetni.

Nézzünk meg egy sima Tommy Hilfiger galléros pólót. Semmi cifra, csak egy alapszín, a logó szolídan a szívünkön hordozva. Ez a póló alapáron 25-30.000 forint a hivatalos ruházati boltokban. Semmi kamu, semmi trükk. Aztán vannak az outlet árak, ahol nagyjából egy tizest tudsz megspórolni a gyakran "szépséghibás" termék megvásárlása esetén. Ez az alap, innen indulunk.

Ugyanis szerintem aki felvesz egy hasonló márkát, az nem akarja azt hirdetni magáról, hogy bizony ezt olcsóbban vette, bizony hamisítvány, bizony termékhibás, bizony a rendes árát nem engedheti meg magának. Helyette mindegyik póló megy a közösbe, ugyanazon elbírálás alá. Tehát biztosan a legmagasabb minőség, a legdrágább boltból...

Presztízsmárka? Érted? P-r-e-s-z-t-í-z-s

De még az outlet árat sem engedhetné meg magának a lakosság 80%-a, azaz az átlag jövedelemmel rendelkezők. 1-1 alkalommal persze mindenki össze tud spórolni magának egy összeget, de egy ruhatárat ezen a szinten berendezni jelen pillanatban elérhetetlennek tűnik. 120 ezer forintból hogyan préselsz ki magadnak minden hónapban 40-60 ezer forintot, hogy vegyél kettő darab pólót vagy valami ruhadarabot?

Ehhez képest egyre több emberen virít a márkajelzés. Hogyan lehetséges ez, ha elfogyott a pénz a rendes árat kifizetni, vagy outletből vásárolni? Megnézzük a használt ruhák kínálatában (frissen érkezett angilából típusú szakboltok) vagy megnézzük az ebay-en, ahol köztudottan mindent olcsóbban tudunk beszerezni. Én is megnéztem a cikk pillanatában és találtam "új és eredeti" címkézett pólókat 5-8.000 forintért. Ez már a megfizethető kategória lehet sokak számára.

Az ember felcímkézi magát és ezáltal próbál elhelyezkedni a társadalomban? Az xy márka az új kínai? És mégis mindenki büszke arra, hogy már nem a gyerekkorunkból ismert kínai cipőben és pólóban rohangál, hanem megengedheti magának az igazi minőséget! Az persze senkit ne zavarjon, hogy általában ázsiából hozzák ezeket a ruhákat, csak már "nicsak hogycseng" a név, hanem valami divatos európai vagy amerikai márka, ami mögött komoly reklámgépezet funkcionál.

Ráadásul a "márkák" is felismerték a tömegkereslet adta lehetőségeket. Ezért ma már vannak A, meg B és C kategóriájú (és minőségű) termékcsoportok ugyanabból a márkából. Természetesen egy lógó, de "ég és föld" különbség mind árazásban, mind minőségben. Mit fog választani Minimál Fecó? A 8.000 forintos Tommy H. pólót, vagy a 25.000 forintosat? Nyilván az elsőt és büszkén viseli a LÓGÓT! A valóságban megvette sokszoros túláron a kínait felcímkézve. 

A márka bűvöletében élünk?

Szerintem most bukik meg az állítás, hogy a minőség miatt választjuk a márkát. Valójában presztízsből a márka miatt választják a márkát és a mögöttes minőségben csak reménykednek, hogy hátha... A világon nincsen olyan, hogy egy alapból 30.000 forintos pólót nagy mennyiségben és rendszeresen tudnak ötöd-nyolcad áron árulni neked. Ott valami nem stimmel. Te már nem azt a márkát vásárolod meg, amire vágysz.

Ez egy öngerjesztő folyamat, aminek semmi értelme. Te megveszed sokszoros áron a "leértékelt" márkát, más is megveszi ugyanezt. Aztán szembejöttök az utcán és elismerően kattognak a csettintések: "Ezaz! Ő az én fajtám!". És ez a mentalitás megmutatkozik az iskolában, az orvosnál, a bölcsödében, a hivatalban. Mindenhol fél szempilla rebbenés alatt képesek csoportba rendeződni A Tommy-k és a Ralph-ok. 

És szerinted miről beszélgethetnek? Tengerparti utazásokról? Esti koktélozásokról? A város legjobb étterméről? 

És szerinted mire gondolhatnak? A befizetetlen számlákra? Az esti főzelékre? Az irigységre?

A véleményedet vagy kérdésedet nekem is megírhatod:

✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰ www.iflgroup.hu

Itt találsz meg minket:

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr68897428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.07.18. 08:23:45

Mázlista vagyok, hogy nekem mindig sikerült ezt a hülye rongyrázós baromságot elkerülnöm. Meg a gyerekemnek is.

okoska77 2016.07.18. 10:29:02

Nekem az tetszik a legjobban, hogy mindenki annyira különleges akart lenni, hogy mára már az a feltűnő, ha valaki nem arany színű iphone6-ossal rohangál.

Untermensch4 2016.07.18. 11:24:20

"Ti mind önálló egyéniségek vagytok" típusú fogyasztók. Őszinte részvétem, tényleg. Azért pénzt adni hogy reklámozhasson egy márkát...

Frank August 2016.07.18. 19:56:30

El egy nagyvallakozo a varosunkban.Tobb 10 milliardos projektekkel foglalkozik.Szabad idejeben csak galleros feher poloban latom.Sok csoro meg orias logos ruhakban eszi a langost.

Josagos 2016.07.18. 22:12:37

Én a lidlben vásárolom a pólókat - jó a feleségem veszi, ha elkopott az előző garnitúra.
Így csak 10 alkalmazottunk van. Mi lenne ha márkás ruhákban járnék? :))

armisz 2016.07.18. 22:37:30

Mi meg tudjuk vasarolni a markas eredeti ruhakat. A 25e ft-os polo sokkal jobb minosegu, tovabb is hordhato. A Gucci szemuvegkeretem 5 eve vettem es meg mindig gyonyoru, stb. Az egyik LV taskam 8 eve vettem, ma is tokeletes. Aki konnyeden ki tudja fizetni ezeket a holmikat, az a legnagyobb termeszetesseggel hordja. Ja es nem bkv-n utazunk. Egybol kiszurjuk a hamisitvanyokat, es azokat akiknek nem igazan telik ra.

Stenonis 2016.07.18. 22:38:46

Jó eséllyel ugyanabban a gyárban, ugyanabból az anyagból, ugyanazok a munkások gyártják a 3000 Ft-os noname pólót is. És a 3000-es pólón is megvan a haszon.

Ez a kapitalizmus: ha sok hülye egy feliratért hajlandó tízszeres árat fizetni, akkor ezt a piaci rést ki fogják használni.
Igazi win-win szituáció: a csóró hüjegyerek kurva menőnek érzi magát, a kínai munkás heti 7 napban, napi 16 órát dolgozhat, a márka tulajdonosai meg kétévente vehetnek egy új magánrepülőt.

gizmo26666 2016.07.18. 23:16:40

Akinek nincs pénze igazi márkára, az annyit is ér. Köcsögök.

firg_firg 2016.07.18. 23:24:50

USA, outlet, 0% afa, 5-10-15 dodo darabja a tominak, ralfi 30-40. Nincs bokalefosas tole, az emberek pavaskodasa meg biologiai dolog, jozan ervekkel kar is ervelgetni.

firg_firg 2016.07.18. 23:30:30

@armisz: 5 evente egy Gucci? 8 eves LV?

Na ez alapjan konnyu kiszurni hogy maganak peldaul nem telik ra!

:-DDDDDDDDDDD

Bobby Newmark 2016.07.18. 23:34:39

Nincs póló, ami harmincezret érne, _akármiből_ is van, csak egy kibaszott darab rongy.

Hülyeségadó ez, fizesse akinek muszáj.

robertdani · http://robbiedani.tumblr.com 2016.07.18. 23:37:26

Ez a poszt mintha csak az irigységről szólna, semmi másról. De rühellem az ilyet.

Bobby Newmark 2016.07.18. 23:50:28

@robertdani: Nem, alapvetően a hülyékről szól...

Ybl 2016.07.19. 05:51:45

@Mmarci:

Hülye mosogató. Fizesd az albérletedet a fizetésed 80%-ából, és járjál Budmill-ban.

Mmarci 2016.07.19. 06:13:57

@Ybl: martenst hordok mar 20 eve

Untermensch4 2016.07.19. 14:50:44

@Bobby Newmark: hülyeségadó :) ez tetszik. 100+?%-os HFA, kinek-kinek saját mértéke szerint :)
süti beállítások módosítása