Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

A közösség ereje, ami romba dönti a közösséget! Uber, Airbnb és a tendencia

2015. augusztus 17. - Szarvas Norbert

kozosseg.jpgAz ember vágyik a közösségre. A Facebook és a többi közösségi platform ezt az alapvető szociális ígényt hivatott kielégíteni a társadalom által kreált elvárásoknak megfelelően. Mik ezek az elvárások? A globalizmus és országok közötti nyitott átjárásoknak köszönhetően az adott egyén ismerettségi körének egyre nagyobb hányada kerül messze a lakhelyétől, városától, országától, földrészétől. Ma már nem akarunk ezekről az "elvándorolt" barátainkról lemondani. Cserébe akár napi szinten akarjuk velük is tartani a kapcsolatot a közösségen belül (lásd: Linkedin, Facebook...stb). Miközben egyre több emberrel tartunk fenn valamilyen közösségi kapcsolatot, a valóságban ez a szám egyre kisebb. Torzula társadalom, hiszen a póluspont áttevődött az online és offline térbe, miközben az élet (néhány aspektusán kívül) nem. Létrejött az kíber közösségi erő, ami rászoktatott minket azidáig nem nyílvánvaló dolgokra...

Mivel egyre több idegent tudunk megszólítani, így egyre jobban tudunk támaszkodni a közösségre. Ez a közösség azonban nem az a "farm ahol élünk" féle vidám vasárnapokon szocializálódott közösség, hanem a netto érdekek mentén szerveződött csoport. A közösség érdeke pedig mindent felülír. A közösség kohéziós ereje képes felvenni a versenyt a kizsákmányoló erőkkel és emiatt képesek látszólag saját kezükbe venni az irányítást.

Miről van szó?

Nézzünk két aktuál témát a látens közösségi szerveződésekre, amik több kárt okoznak, mint hasznot. Persze, amíg a haszon egyén szintjén, a kár ellenben a társadalomban realizálódik, addig sokak szerint nincs miről beszélni. Holott tagok vagyunk, és erről a tagságról alapvetően nem mondhatunk le.

Itt van az Airbnb, ami Európa szerte egyik percről a másikra megborította az ingatlanpiacot. Arról szól a történet, hogy hosszútávú ingatlanbérbeadás helyett a szállodánál olcsóbban (de a tartós bérlettel szemben arányaiban drágábban) kiadják a lakástulajdonosok a lakásukat túrístáknak 1-2-3-4 napokra. Ez mit jelent számokban? Budapesten egy 60 nm-es átlagos lakást a belvárosban ezidáig kiadtak havi 60-80 ezer forintért 1-2-3-4 évre előre. Az Airbnb közösségi szerveződés áldott tevékenységével viszont az ingatlan bérletének az árai megduplázódtak, miközben ma még nem látjuk hol van ennek a növekedésnek a vége! Hogy miért lehetséges ez? Gondolj csak bele! Az Airbnb-re felregelt lakástulaj 1 héten kiadja 4 napot a lakását napi 15 ezer forintért. Ez heti 60 ezer forint bevétel, havi 240 ezer. Ez a szám 3-4x magasabb, mintha egy embernek-családnak adná ki hosszú távon. És a második opcióban ott van a növekedés lehetősége, hiszen emelkedhett a napi tarifa ára illetve a kiadott napok száma. Például, ha egy héten 6 napot tud a budapesti ingatlantulaj kiadni a szárnyaló magyar budapesti turizmusban (nem scifi), akkor máris heti 80 ezer forintot, havi 320 ezer forintot tett zsebre, miközben ezidáig évekre előre maximalizált bevétel mellett havi 60-80 ezret szedett be. 

Ez tök szupi, hiszen látszólag minden szereplő nyer! A bérbeadó sokkal több pénzt szed be (másik probléma, hogy elcsallják az adófizetést...), a túrísta pedig megtapasztalja a valódi magyar virtust és lakhatást (mindezt olcsóbban). 

De tényleg jó nekünk ez a közösségi szerveződés? 

A valóságban a piac már most felborult. Ahol lehet Airbnb-zni, ott az ingatlanok árai és bérletárai drasztikus módon és a valóságtól elrugaszkodva emelkednek. Ma Pesten ugyanaz a lakás 2x-es szorzóval szerezhető meg lakhatás céljából. Amikor a KSH szerint 135ezer forint a nettó átlag jövedelem, ott nem feltétlenül fér bele a 120 ezer forint bérleti díj. Így az emberek kénytelenek lesznek lakóközösségeket alkotni, hogy megosztva tudják fizetni a lakhatást.

Ez bulisan hangzik? Hogyne! Egy huszonéves főiskolásnak még jó lehetőségnek tűnik (eddig is alakultak lakóközösségek), viszont hosszú távon ez a folyamat megrekesztheti a fővárosban a családalapítási hajlandóságot, hiszen ritkán szűlsz gyereket egy partiarcoktól hemzsegő lakásba. Mivel másra jelen állapot szerint egyre kevesebb lehetőség lesz, így vagy otthagyják a fővárost vagy eltolják a családalapítást (ami amúgy is brutálisan el van tolva). 

A UBER hasonló elven működik, ahol a drága taxisok helyett akartak egy közösségi elven működő szimpi és otthonos szolgáltatást létrehozni, ami ráadásul olcsóbb is. A sztorit nem írom le, mert ismered. 

A lényeg, hogy ezeknek a közösségi szerveződéseknek a legnagyobb ereje (közösség építő erő) a legnagyobb gyengesége (közösség rombolás). A gyakorlatban kiveszik a profik kezéből a megélhetést jelentő munkát (hotelek, taxisofőrök...stb), és helyette hobbistáknak adják a lehetőséget. Mivel eze a hobbisták nem teremtenek munkahelyet, nem ez a jövedelemforrásuk, amiből élnek, így gyakorlatilag a hivatásszerűségről nem beszélhetünk. Ez egyfajta minőségromláshoz fog vezetni hosszú távon. De ami aggasztóbb, az a gazdasági hatása a dolognak:

Jól hangzik, hogy egy közösségi szerveződés során mellékeshez lehet jutni, de ezt a pénzt nem "új tevékenység" során szerzik meg, hanem másoktól veszik el a lehetőséget. Mivel kevesebb pénzt kérnek, ráadásul kevésbé szigorú ellenőrzés mellett könnyebb adót csalni, így komoly pénzkiesés éri az Államkincstárt is és ezzel a legnagyobb magyarországi közösséget, a magyar társadalmat. A szállodák forgalma már most 5-10%-al csökkent, ami biztosan elbocsátásokkal fog járni. A munkanélküliek pedig melyik közösségnek fognak "terhet jelenteni"? Hát a magyarországi közösségnek, aminek tagja a magyar uber közösség és a magyar Airbnb közösség is.

Tök jók ezek a közösségi szerveződések, de te sem örülnél, ha holnaptól a saját szakterületedet hobbisták foglalnák el, akik áron alul dolgozva elviszik a vevőidet, akikből élsz. Végső soron ez sokkal veszélyesebb, mint a migráns, aki elveszi a munkádat. A hobbista közösségi szerveződő a legveszélyesebb, aki elveszi a vevőidet és a tőkét koncentrálni próbálja- átlag 2-3 család átlagos megélhetését felhasználva növeli saját életének színvonalát mindenféle kockázat nélkül, hiszen legrosszabb esetben abbahagyja következmények nélkül a ubert, az Airbnb-t vagy valami másik közösségi szerveződést.

Ha nagyobb egészben akarjuk nézni a közösségi szerveződések ezen direkt vonulatát, akkor látható egyfajta társadalmi ígénytelenség kialakulása. Egyre ígénytelenebbek, hiszen a profi szakember helyett törekszik hobbista amatőrök megbízására, akik árban jobbak, de minőségben nem feltétlenül. Nagyon veszélyes időszakhoz érkeztünk.

Már várom a közösségi gázszerelőt vagy a közösségi szülésznőt. Perverz dolog lenne, de ebbe az irányba haladunk.

Azt pedig ne felejtsd el, hogy a minőséget meg kell fizetned. Az AIrbnb esetben nem a direkt minőséget fizeted meg feltétlenül, hanem "nem veszed el" mások megélhetését. A Uber esetében sem feltétlenül a lehúzós taxi sztereótípiáját gazdagítod, hanem a megélhetés szerű személyszállítás mellett teszed le a voksod. Lehet, hogy ma drágábbnak tűnik, de hosszú távon szarabbul esne, ha nőne emiatt a munkanélküliség és csökkene az Állam adóbevétele. 

Szerinted egy ponton túl káros a közösségi szerveződés?

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr97711948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Husz_János_Puszita 2015.08.17. 15:47:48

Működőképes társadalmakban ez csak egy a szolgáltatások közül. Magyarországon érthetően rendkívül árérzékeny a kereslet, de nincs mindenhol így, mindenki megtalálja az igényeinek és a pénztárcájának megfelelő szolgáltatást. Ausztriában már lecsapott az adóhivatal az Airbnb-re. Persze ha egy társadalomban az adóelkerülés a norma, az rendszerszinten épül be a gazdaságba, hatóságok tehetetlenek.

Ballib Cenzúra · http://ballibcenzura.blog.hu/ 2015.08.17. 16:39:35

Az államnak garantálni kell, hogy egyenlőek legyenek a feltételek.

Uber esetén ezt meglépték, kell sárga taxi, engedély stb .. teljesen jogosan.

AIrbnb esetén az adócsalás nyújt üzleti előnyt. Azaz ha pl netes fizetésre köteleznék a forgalmat, és az adót kifizetnék a célországnak automatice, akkor a csalás lehetősége kilőve.

Általkában szerintem minden szolgáltatás estén netes fizetés kötelező lenne, a fairplay jegyében.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.08.17. 18:15:43

Az Uber egy vállalkozás, nem közösség. Mióta van pl. egy közösségnek ügyfélszolgálata?

Untermensch4 2015.08.17. 20:59:30

@Szarvas Norbert: A facebook szted nem cég? Mondanál még olyan közösséget aminek részvényei vannak és cégként van bejegyezve? Jehova tanúi nem ér :)
A helyzet egyébként az hogy a magyar piac árérzékeny. Ami egyébként ésszerű stratégia merthogy olyan életszínvonalon szeretnének sokan élni amihez nincs elég jövedelmük. Ebből van sok érdekes hitelprobléma és az a jelenség amikor a kényszeres fogyasztó (ha vki többet költ havonta mint amit megengedhet magának az már mentális probléma) akarnak mondjuk X db ruhát Y periodikussággal cserélni tehát irány a kínai bót. A minőséget (és a biztonságot) meg kell fizetni, semmi sincs ingyen. Aki vmekkora mennyisége akar de nincs rá keret, az fel kell hogy adja a minőséget és a biztonságot.
A "káros közösségre" tudok egy általános példát: képviseleti demokrácia. Az önpusztító közösség demagóg populista férgekkel fertőzi meg az egész államszervezeti vezetést. Etessük a kártevőket az adónkból tovább vagy csaljunk a gyógyulásér?
Pl demagógiára alacsonyabb szinten: a tömegközlekedés átnevezése "közösségi közlekedés"-sé. Költségek egy része eltitkolva, eszed amit kapsz és hidd el hogy a többség azt szereti ha belenyomódik a mellette ülő az oldalába mert a "rendes ember" az szabvány szerint 63 kg és sovány testalkatú.

2015.08.18. 10:11:40

Kiráz a hideg minden közös dologtól.
Én nem közösködöm senkivel !

prognosys 2015.08.18. 15:17:42

Ez az Uber egy érdekes dolog. Ha valaki jár forgalmasabb helyeken Pesten, azt láthatja, hogy többségében 1 autó = 1 utas ( a vezető ), aki éppenséggel +4 -et is el tudna szállítani, csomagostól! E helyett 30 másik ember elől foglalja el a helyet (autó mérete) és vagy 120x akkora az ökológiai lábnyoma, mint mondjuk egy gyalogosnak, kerékpárosnak vagy tömegközlekedőnek!

Nem is értem, hogy mitől annyira egyértelmű, hogy a taxisoktól veszik el az utast? És egyébként sem új dolog: nézzük csak meg, hogy pl. a telekocsi ( www.oszkar.com/ ) mit csinál!? Hogyan szerveződik? Mennyiben más? Na ugye!?

2015.08.31. 18:10:48

gratulálok Norbert, megerőszakoltad a magyar nyelvet. én aztán nem szoktam nyelvtanon ugrálni, de a "túrísta" és az "ígénytelenség " szavak ilyen horrorisztikus elb..szása aztán tényleg kemény. túl azon persze, hogy az airbnb nem közösség, hanem szolgáltatás, ahogy az uber is az. fogyasztót és szolgáltatót hoz össze, ennyi, nem több. de nézzük tovább: a linkedint NEM arra használjuk, hogy a barátainkkal tartsuk a kapcsolatot, nem is tehető a facebook mellé.

"hobbista amatőrök megbízására, akik árban jobbak, de minőségben nem feltétlenül." - nos, kedves Norbert, ezért döntöm el én, mint fogyasztó, hogy be fogok-e ülni még egyszer uber sofőr mellé, vagy sem. ha világszerte nagyon szar a szolgáltatás, hidd el, pillanatok alatt csődbe fog menni a cég. lásd például a híresen olcsó és szemétkedő ír légitársaság esetét, ami épp nem így járt. ami meg az adóbevételeket illeti, azok nagy eséllyel behajthatók, már amennyiben egy állam hajlandó alkalmazkodni a (számára) rohanó világ változásaihoz. ha nem teszi, marad a feketézés, aminek a magyar társadalomban egyébként is virágzó kultúrája van. ugyanígy kár az államkincstárt is félteni, hiszen pl az uber által megspórolt pénzem elkölthetem máshol is, pl egy jó kávézóban, vagy moziban. nem folytatom. sokat kell még tanulnod.

ha már a gazdaság a blogod fő csapásiránya, minimum a kereslet-kínálat alaptörvényeit ismerned kellene. ezzel a tudatlansággal csak egy olcsó tucatmarketinges maradsz, aki promótálja magát a neten, mint teszik annyian. fujj.

A-tech · http://www.oszkar.com 2015.08.31. 23:11:51

@prognosys: Azért az UBER-t és a telekocsizást egy lapon említeni elég durva összemosás.
Sajnos az UBER (illetve akik azt telekocsinak aposztrofálják) elég bajt okoz az évek óta valóban költségmegosztást végző telekocsisoknak :
blog.oszkar.c
om/nem-vagyunk-taxi-nem-vagyunk-uber-oszkarozni-legalis/

prognosys 2015.09.01. 05:36:36

@A-tech: Isten őrizz, hogy összemossam a kettőt! Sajnos nem vagyok elég tájékozott abban, hogy mi az a lényeges különbség, ami legálissá teszi a telekocsizást szemben az UBER-rel. Gondolom, vagyunk így egy páran. Megtenné, hogy tömören kifejtené a legfontosabb különbségeket?

Például a telekicsisok rendelkeznek mind azokkal a személyszállítási engedélyekkel, mint a taxisok? Sárga autókkal szolgáltatnak, stb...?

Mert hogy az UBER-t pont ezek hiányával vádolják, miközben a minap (talán egy hónapja) kikerült a netre egy kandi kamerás riport olyan taxinak látszó (nem)taxisokról (a riportban egy sárga 'taxinak' látszó autóval hajtott el a férfi, akit az eset után kérdőre vontak, ő menekülőre fogta, s mielőtt beszállt volna a taxinak látszó kocsiba, letagadta, hogy ő taxis volna - ezer kérdéstől zsongott ezután a fejem: ha nem taxis, akkor kinek az autójával szelelet el? Ha nem taxis, akkor miért akarta kirángatni a turista kezéből a csomagokat, hogy majd ő beviszi őket a városba. Ha nem taxis, akkor jogosan vállal-e személyszállítási fuvart? Ha nem taxis, akkor minek költött egy vagyont arra, hogy az autója sárga legyen, 'taxi' feliratú táblácal a tetején? Tesz-e valaki feljelentést ilyen esetekben, ugyanis ez minimum visszaélés, hitelrontás, stb...), akik a Ferihegyre érkező turistákat vegzálják, és a normál tarifa 3-5x-étt szállítanak, lejáratva ezzel a várost és a taxitársaságokat?

Tehát a másik kérdés, hogy a taxisok a saját renoméjuk érdekében miêrt nem a saját házuk táján söprögetnek, miközben nem látom bizonyíthatónak, hogy az UBER épp tőlük veszi el a fuvarokat?

prognosys 2015.09.01. 06:10:57

@A-tech: Ok, elolvastam az összefoglalót! Bár én ezt csupán parlamenti szintű kakaskodásnak, konkurrenciaharcnak látom...ezek szerint az UBER-rel az a probléma, hogy

a, engedélyek nélkül végez személyszállítást üzletszerűen

miközben

b, a fuvarszervezést a telekocsihoz hasonló módon végzi

és

c, mindezt kb. féláron, mint a taxisok

Tehát egy kicsit taxi, egy kicsit telekocsi, viszont a hangos vélemények szerint a kettő egybegyúrva illegális. Hmmm, érdekes megközelítés. Ha kifogást kellene keresni, az eddig említett vádak egy része mindegyik fuvartársaságra ráhúzható.

Vagyis

a, a jelek szerint a taxisok között is vannak tisztességtelenek, akik esetleg úgy űzérkedhetnek a taxisok nevében, hogy mindezt megúszhatják feljelentés, büntetés, stb...nélkül, ha úgy néz ki az autójuk, mint egy taxi. Elég csupán letagadni, hogy taxis.

b, az OSZKÁR-nak is fenn kell magát tartania valamiből, cserébe a fuvarszervezésért, vagyis a költségmegosztáson kívül legalább az indokolt költségeit fedezetként be kell vonnia a fuvardíjba, ami így már 'üzletszerű', nemde!? (és akkor így még csak nonprofit társaságként, pusziért dolgoznak)...különben nem tudna működni!

És ezen üzletszerűségből kifolyólag kellene ugyanazokkal az engedélyekkel rendelkeznie, mint a taxisoknak, ami viszont a telekocsizás lényegét nyírná ki! Itt lép közbe a politika, amely törvényben garantált védelmet élvez az UBER-rel szemben.

Egyszóval sok irányból lehet az UBER-t támadni, de ezek a támadások egyértelműen diszkriminatívnak (és ezért visszatetszőnek) tűnnek, és így kontraproduktívak!

A-tech · http://www.oszkar.com 2015.09.01. 08:06:19

@prognosys: A politikát nem bevonva a kérdésbe a fő különbség az szolgáltatást használó céljában rejlik, ami gyökeresen különbözik.

A telekocsis mindenképp utazik, de tekintve hogy autójában vannak szabad helyek, ezt felajánlja másoknak. Persze hogy win-win legyen a helyzet, nem ingyen, hanem az arányos költségtérítésért cserébe. De a lényeg, hogy profitot nem realizál, max. költséget csökkent a konkrét útja kapcsán, tehát olcsóbban eljut ő is A-ból B-be. Ez valóban nevezhető közösségi utazási formának, mert amellett hogy olcsóbb lehet, mindkét féltől alkalmazkodást kíván.
Az összekötői oldalról: Fontos, hogy a telekocsi rendszer (mondjuk az Oszkár) gyakorlatilag egy hirdetési felület, a szervezésben nem vesz részt, nem határoz meg árat, az útdíj sem megy rajta keresztül. Minden az autósra és az utasra van bízva.

A UBER sofőr célja ezzel szemben (99%-ban), hogy az idejéért cserébe, amit mások fuvarozására szán, profitit realizáljon. Hogy azt utána bármi másra elkölthesse, függetlenül a konkrét utazástól. Az szemszögéből semmi alkalmazkodásra nincs szükség, számára csak előny hogy olcsóbban kijön, mintha taxizna.
Az UBER szigorúan beékelődik az autós és utas közé, ő határozza meg a mindenkor aktuális fuvardíjat (melyből vaskos jutalékot szed), ő diktálja a feltételeket, rajta megy át a pénz.

Ezek a fő különbségek, ami miatt véleményem szerint az UBER sokkal közelebb áll a taxizáshoz mint a telekocsizáshoz, aminek sokszor tévesen aposztrofálják.
Mindemellett taxis diszpécsercégek terén nagyon szimpatikus és innovatív megoldás, tehát félre ne értsen, nekem semmi bajom vele, ha a helyén van kezelve.

prognosys 2015.09.01. 10:43:12

@A-tech: Értem! Ezek valóban fontos különbségek és így érthető az UBER-rel szembeni felháborodás is. Viszont az még mindig nincs meg, hogy ha az OSZKÁR nem szervez fuvart, nem határoz meg sem dijakat, sem feltételeket, akkor tulajdonképpen miből is él? Pláne annak tükrében, mivel deklaráltan azért működik, hogy a fuvarost és az utast összehozza (most az mindegy, hogy a fuvaros jófejségből vagy költségcsökkentésből, esetleg plusz bevételért csinálja-e, mert ez így szvsz ellenőrizhetlen)!?

Írta például (az OSZKÁR blogon), hogy az OSZKÁR rendesen számláz, vagyis nem feketézik, csak nem pontosan értem, hogy kinek, mit és miről?

A-tech · http://www.oszkar.com 2015.09.01. 10:49:01

@prognosys: Az Oszkár ilyen tekintetben inkább egy hirdetési felülethez hasonlítható, ahol csak a segítségével ténylegesen megvalósult utazások után kell díjat fizetni. Mint pl a Vatera, aki szintén nem "nagykereskedő", hanem hirdetési (aukciós) portál, nála is csak a megvalósult adásvételért kell fizetni.
Az Oszkár a sofőrnek számláz ún. foglalási díjat, amit valójában az utas fizet. (fizikailag)
süti beállítások módosítása