Biztos vagyok benne, hogy a mostani írásom a szokásosnál is komolyabb ellentéteket, indulatokat válthat ki, hiszen egy olyan sokszor, sokak által lerágott csontot veszek elő, ami a mai napig valamilyen szinten mindenki életében benne van. Kifejezetten a saját véleményemet fogom most ezzel az MLM témával kapcsolatban leírni, amit nem kötelező továbbra sem elfogadnod, ellenkezhetsz vele, csak arra kérlek, ne menj el mellette szó nélkül. A multi level marketing modellje véleményem szerint a jelen és a jövő egyik legmeghatározóbb értékesítési modellje, kereskedelmi tevékenysége. Na bumm! Itt van egy állítás, ami alapján abba is hagyhatnád az olvasást, mert szerinted biztosan mélyen be fogok nyalni a rendszernek. Tegyél egy próbát, és folytasd!
A multi level marketing kereskedelmi modellek legfontosabb és egyben egyetlen közös jellemzője a fogyasztókból átkonvertálható kereskedők jelenléte. Ez azt jelenti, hogy az MLM értékesítés alapfeltétele az MLM termékének/szolgáltatásának a "kezdetben általában amatőr" értékesítők általi új ügyfélszerzés. Az MLM-be be kell lépni, üzleti partnerré kell vállni és a termék megvásárlása mellett tovább kell adnod a megszerzett tapasztalatot, amivel pörgeted a fogyasztást. Ezért cserébe megkapod a saját jutalékod.
Azért gondolom, hogy az MLM az egyik legfontosabb kereskedelmi gyakorlat a jelenben és a jövőben, mivel nem lehet elmenni ezen rendszerekben dolgozó emberek milliói mellett világszerte. Az a rendszerszemlélet, ami képes milliókat megmozgatni, bizony komoly tényező bármelyik gazdaságban. Másfelől ahogyan én látom a kereskedelem fejlődését, egyre nagyobb számban kezdik kereskedelmi területek újra felfedezni magukban az MLM rendszerek legalapvetőbb hajtóerejét, amihez a közösségi csatornákat használják fel.
2014-ben és már évekkel ezelőtt sem volt elég, ha tiéd a legszebb, legjobb, legokosabb termék/szolgáltatás. Semmit nem ért, ha nem volt megfelelően promótálva, ha nem jutott el az emberekhez. A cégek újfent kezdik felismerni, hogy a semmitmondó, mégis komoly marketingköltségeket jelentő reklámok helyett/mellett a személyes tapasztalatokon alapúló ajánlási forma a legjobb lehetőség. Az átlagos emberek a legjobb termékhordozók, hiszen pontosan attól lesznek hitelesek, mert átlagosak, mert olyanok mint te, mert nem szakemberek, mert nem profi értékesítők, mert ismered őket.
Nézzük meg a Pasta. utcai tésztázót, mint Budapest egyik legdinamikusabb kajáldáját, ami egy ragyogó ötletre épült, és működésének, sikerének feltétele volt az MLM rendszer alapja. A Pasta. nem robbanhatott volna exponenciálisan a megfelelő közösségi jelenlét, a fiatalok ajánlásai nélkül. Szembetűnő volt, ahogyan egyetemisták a kilincset egymásnak adogatták, adogatják. Én is úgy hallottam a helyről, hogy valaki mesélte nekem, milyen jó tésztákat csinálnak, minden nap más a menü, izgalmas, egyedi és nem is drága. Ha ismerősöm nem ajánlja, akkor bizony az életben nem megyek be hozzájuk. Ez az MLM alapja, ha hiszed, ha nem.
Persze nem akarlak bevinni a málnásba kétesélyes kijelentésekkel. Fontos megértened, hogy amit ma a magyar MLM-nek hív, az egy gyűjtőneve temérdek üzleti modellnek (legyen az struktúrális értékesítés, piramis játék, repülösdi, hagyományos MLM saját termékkel...stb.) Ez egy eléggé "rmarketingrasszista" megközelítés a részünkről, olyan mintha azt mondanánk a Jobs önéletrajzára, a Győzike könyvére, a Grylls túlélőjére és még tucat másik különböző témájú könyvre, hogy tök mindegy, ugyanolyanok. Te is tudod, én is tudom, hogy egyáltalán nem mindegy.
A közvélemény MLM alatt arra gondol, hogy van egy tuti biznisz, pénzzel kell beszállni, haverokat kell beszervezni, tukmálni kell a saját drágább terméket és majd valamikor valakinek jó lesz. Nagy a bukta esélye, ráadásul csak annak jó, aki elég hamar lépett be. Javíts ki ha rosszul látom.
Azért hiszed, hogy rossz az MLM, mert általában brutálisan rosszul van menedzselve a saját közegének (új belépők) kifele zajló kommunikációja. Amikor jön egy új (vagy nagyon fiatal vagy nagyon öreg) tag, azzal könnyen elhitetik (vagy ezt akarja kihallani az egészből), hogy már holnap milliomos lesz, ami miatt gondolkodás nélkül mindent megcsinál. A kezdeti lelkesedés végett persze ezt büszkén hirdeti mindenkinek anélkül, hogy bármit letett volna az asztalra, anélkül hogy pontosan tudná, mit szabad és mit nem. Egy rendszer, ami a marketingjéből él, egy rendszer, amit a marketingje tesz tönkre.
Dolgoznék e MLM rendszerben? Határozottan állítom, hogy igen! Mindegyikben dolgoznék? Valószínűleg a 90%-ában nem! Ennek egyetlen drámai oka van. Igaz, hogy van sales vénám, de nem akarok mindenkinek mindent mindenáron. Megválogatom, mit ajánlok ki és mit nem. A szar az akkor is szar marad, ha a pottyantós helyett aranytálon szolgálják fel. Én az egészet nem mások negatív tapasztalataiból közelítem meg, hanem a kereskedelmi modell szempontjából. Fenntiekben részleteztem, hogyan látom én a modern kereskedelmet. A modern kereskedelem, pedig mint mondottam volt, egyre több elemében emlékeztet engem az MLM rendszerekre olyan kitételel, hogy alkalmazottként lényegesen szerényebben fizetnének meg, mint egy saját vállalkozásban vagy jó, hiteles MLM-ben.
A legtöbben hallomásból hiszik, hogy rossz ez a rendszer. Hiszen annyi ember égette már meg magát. Valójában ez egy helytálló következtetés. Egy marketing lufi, ami kidurrant, amire szépen rá lehet sütni minden rosszat. Gondolj bele! Ma Magyarországon a vállalkozások 80%-a megy csődbe 3-5 éven belül, több, mint a fele nem éli meg az első évet! Mégse mondja senki, hogy a vállalkozás egy nagy átverés, hogy nem jó vállalkozónak lenni. Miért? Egyértelműen azért, mert egy vállalkozásban nincs kit okolni, nem lehet azt mondani, hogy szar a rendszer, lejtet a pálya, át kellett verni az embereket...stb. Hiszen, mindenki tudja, hogy a te vállalkozásod, te határoztad meg, te vitted csődbe! Pedig itt is pénzzel szállsz be, kockáztatsz és döntesz. Erkölcsi győzelemmel pedig nem tudsz kiszálni egy csődbe ment cégből, úgy mint ha MLM-ben buknál el, majd az egészet rájuk fogod, te meg az erkölcs szent lovagjaként tetszelegsz.
Persze ha mindig másokra hallgatnék, mások tapasztalataiból indulnék ki, akkor valószínűleg már nem is élnék. Nem élnék, hiszen minden rákkeltő, mindentől meghallhatok, sehova nem szabad menni, senkinek nem szabad pénzt adni, sehol nem jó dolgozni, senkinek nem jó dolgozni. Mindig lesz valaki, akinek az adott dologgal van rossz tapasztalata. Na mindegy.
Naszóval én nem akarom, hogy belépj egy MLM rendszerbe, tulajdonképpen nem is érdekel ilyen téren mit csinálsz. A cikk ötlete nem is az átlagos emberektől jött, hanem egy MLM DXN menőmanó hülyegyerektől, aki valami ultragáz módon próbálta beszervezni a marketing szakembereket. Elhiszem, hogy elsőre összeegyeztethetetlen a felháborodásom az írással, de talán ez is azt bizonyítja, hogy hiedelmekkel nem fogunk jól lakni, mindent érdemes szakmaibb szemüvegen keresztül is megnézni, megérteni. Amúgy garantálom, hogy te is hülye MLM-ezel:) Csak még pénzt sem kapsz érte:)
Tetszik a performance? Ez Like: