Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Itt a nyugdíjreform

2013. december 21. - Szarvas Norbert

1.jpg.pngKarácsonyi ajándékként kaptam a jó hírt, miszerint a magyar kormány végre egy olyan döntést hozott, amit csak üdvözölni tudok, ami előre mutató, aminek van értelme, ami erősíti a társadalmat és ami a jövő magyar  gazdaságát nem fogja nehéz helyzetbe hozni. Számtalanszor megkaptam ezen a blogon, hogy biztosan Fidesz ellenes pártválasztott fizetett kutya vagyok, aki a karhatalom ellen akar érvelni. Függetlenként sajnos nem tudtam nem ellene beszélni, döntéseit vitatni egészen a mai napig. Ezen a napon azonban méltatásról lesz szó és dícséretről! Fókuszban a Nyugdíj reform:

A parlament elfogadta a nyugdíj előtakarékossághoz kapcsolódó kedvezmények átalakításáról szóló módosító javaslatot, így  januártól már nem csak az önkéntes nyugdíjkasszákba befizetett pénzek után, hanem az üzleti biztosítókkal kötött szerződések után is jár az adókedvezmény. A kormány által beterjesztett javaslat szerint a cél a nyugdíj előtakarékossági hajlandóság növelése, így nem csak a nyugdíjkasszákba befizetett összegek 20 százaléka, hanem a hazai - illetve EGT-tagállamban letelepedett - üzleti biztostónál kötött nyugdíjszerződés összege levonható az adóból.

Magyarország az elmúlt években letért a tervezhető jövő útjáról. Többé már senki nem számolt a nyugdíjjal, senki nem tervezett 2-4 évnél előrébb. Hiába nyílt titok, hogy a gazdaság a pénzen alapul, emiatt pénzre mindig lesz szükség. A napi megélhetési gondok, a kilátástalanság és a devizahitelezés mellett a legtöbben nem gondolkodtak a jövőben. Amikor a kormány elvette a magán-nyugdíjpénztári megtakarításokat (cserébe egy ígérvényért), akkor a szakemberek egytől egyig megrettentek, hiszen ők már tudták, hogy ez a váltó a jövőben semmit nem fog érni, így sokak nyugdíja elveszett.

Baj lesz. Baj lesz az embereknek, mert éhezni fognak, baj lesz a költségvetésnek, mert komoly összegeket fog felemészteni a rendszer egyben tartása. A nyugdíj még mindig sokaknak elég távoli fantazmagóriának tűnik, amit a legtöbben úgy terveznek, hogy meg sem élnek. Viszont cserébe a megtakarítások szintje az elmúlt években bármilyen időtávot nézve jelentősen megcsappant. Köszönhető ez az elhúzódó válságnak, a hitelbotránynak és még sok egyéb tényezőnek. Az emberek jelentős része nem rendelkezik jelenleg semmilyen megtakarítással, nem hogy nyugdíjprogrammal. Pedig a megtakarítás az alapja a társadalmi előrelépésnek és a gazdasági fellendülésnek.

Tegnap nagy nap volt, hiszen a kormány bejelentette a nyugdíjreformot, ami még nem mondható igazi nyugdíjreformnak (mint, ami történt Szlovákiában), de már egy nagyon jelentős (vissza)lépéssel előrébb kerültünk. A jövőben (2014.01.01-től) kiterjesztik az adókedvezményes (20%) nyugdíjprogramok körét (eddig ÖNYP és NYESZ) a piaci alapon működő nyugdíjbiztosításokra (leánykori nevén UL). A befektetési életbiztosításokhoz járó 20%-os adókedvezmény önmagában nem nagy találmány, hiszen a régi motorosoknak ismerős lehet ez a dolog még az MSZP kormányzásának az idejéből, amikor minden típusú és időtávú UL-re járt a támogatás.

Annyi változás lesz, hogy a támogatás mostantól csak a nyugdíjcélra kötött programok esetében jár (tehát ezzel még nem oldották még meg a többi időtávot). Nagyon jó hír, hiszen ez egy abszolút nyugdíj elő takarékosság ösztönző kezdeményezés egy olyan termékcsoport esetében, ami Magyarország legelterjedtebb programcsomagja. Ráadásul az UL-eket sok vád érheti, de az nem, hogy hosszú távon nem érné meg (15-20+ év). A lényeg szerintem mégis az, hogy elkezdődjön valami, amit öntakarékoskodásnak hívunk, és a társadalom megint kezdjen leszakadni az államtól, amikor a saját gondoskodásunkról van szó. 

A jövő nyugdíjrendszerének készítheti elő a terepet ez a kezdeményezés. A mostani rendszer megbukott, hiszen már képtelen kitermelni évek óta a mostani nyugdíjasok pénzét. Ennek okai a minimálbéresek országában a munkanélküliség, a demográfiai adatok negatív tartományba fordulása és a szülői vállalkozó kedv csökkenése a kiszámíthatatlan gazdaságpolitika hatására. A mostani nyugdíjbefizetések (nyugdíjhozzájárulás) állami gyűjtőszámlára egyáltalán nem igazságos, de még csak nem is garantált.

A nagy veszélye a mostani rendszernek, hogy az Y generáció tagjai hiába fizetnek be a kasszába, számukra már egyáltalán nem garantált a visszaosztás rendszere, amikor eljutnak oda. Így ennek a generációnak jelenleg duplán kellene teljesítenie a befizetéseket. Egyrészt a kötelezőt a fizetésből, másrészt öngondoskodás formájában, hogy saját maguknak legyen nyugdíja. Ez hosszú távon nem működhet. A jövő nyugdíjrendszer biztosan elengedi az állami nyugdíjat, nem az állam feladata lesz a nyugdíj biztosítása, hanem kötelező jelleggel kell mindenkinek megtakarítani piaci alapokon működő nyugdíjprogramokban.

Ez a rendszer azért lesz jó, mert mindenki egyénileg fog felelni a befizetéseiért, és a befizetéseket garantáltan visszakapjuk kamatostul. Hátránya az lesz, hogy mindenki olyan mértékben kap, amilyen mértékben ad. Ennek a rendszernek és az öngondoskád intézményének ágyaz meg ez a támogatás is.

Be kell vallani, hogy ezt most jól csinálta a kormány. Mindig hittem a megtakarítás ösztönző programokban, hiszen a megtakarítás az alapja bármilyen társadalmi jólétnek. Megtakarítások nélkül viszont a társadalom nagyon sebezhető és ki van téve minden világgazdasági változásnak, negatív hatásnak. Az embereknek pedig rá kell térniük arra az útra, ahol nem létezik többé az "amit ma elkölthetsz, költs el többet" elv. A normális az, ha a bevételeid 15-30%-át különböző időtávú megtakarításokba helyezed. Csak így tudsz stabillá és erőssé válni. 

A program:

akkor szolgáltat, ha:

 1. a biztosított megszerzi a társadalombiztosítási nyugellátásra való jogosultságot, vagy 2. egészségi állapota legalább 40 százalékos mértékben károsodik, vagy 3. eléri a szerződés kötésekor érvényes törvényes nyugdíjkorhatárt, illetve 4. ha elhalálozik.

Akár évi 280 ezer forintos adókedvezményt is igénybe lehet majd venni a különféle nyugdíjbiztosításokhoz. A parlament döntése szerint januártól nem csak az önkéntes nyugdíjpénztári, illetve a nyugdíj-előtakarékossági szerződések után, hanem az üzleti biztosítóknál vezetett nyugdíjbiztosításokra is kiterjesztik a kedvezményt.
 
Az éves adókedvezmény összege általában százezer forint, a magasabb 130 ezer forintot azok az adózók érvényesthetik, aki a közeljövőben - 2020 január elseje előtt - vonulnak nyugdíjba. 
 
 Több biztosítás esetén a kedvezmény nem megosztható, ez esetben a NAV csak egyik biztostóhoz utalja az összes igénybe vehető kedvezményt.
 
A jövőben minden nyugdíjkedvezményre igaz, hogy a ha idő előtt megszűnik nyugdíjbiztosítás, akkor az adókedvezményt 20 százalékos bónusszal kell visszautalnia az adózónak
 

Minden vágyad, hogy kijavíthass? Eljött a te időd!


Amennyiben helyesírási hibát vagy elütést észlelsz, akkor kommentbe írd le a megoldást és bekerülsz a cikkbe! 

 

Például:

Cikkben: Amenyiben helyesírási...

KisPista komment: Nem amenyiben hanem amennyiben

Javítás: Amennyiben (j. KisPista) helyesírási...

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr625703345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

komissarlajos 2013.12.22. 10:35:30

Az indokolatlan nagyképűség miatt: „Ennek a rendszernek és az öngondoskád“

Azzal az utólsó szóval valami kehe van!

nyuggernyúzó 2013.12.22. 10:39:12

A nyugdíjhoz kellő számú, jól felnevelt gyerek kell. Minden más csak rizsa.

Kerek négyszög 2013.12.22. 10:41:02

Csak arról lehet szó, hogy a fideszmaffia pár év múlva is szertne egy nagyobb összeget a zsebükbe "becsatornázni".
Kíváncsi vagyok, ezeket a számlákat is meg szeretnék-e valamikor "védeni". Már magam előtt látom Selmeczi Gabikát amint szőrnyűlködik az üzleti biztosítók luxusirodáin, luxusautóin, és az eltőzsdézett vagyonokon. Mert ugye bezzeg az állam biztonsága ezzel szemben...

Gyűjtögessetek csak!

magyar ember teli szájjal 2013.12.22. 10:50:59

Aki Magyarországon gyűjti a nyugdíjpénzét, annak kiskezitcsókolom így ismeretlenül.

Roy 2013.12.22. 10:57:03

Az a 3000 milliárddal mi van amit elloptak az emberektől? Ezt is el fogják lopni?!

moloy 2013.12.22. 10:58:20

A cikkíró sok, szándékosan téves, vagy tévesztő eszmefuttatásából egy:
"a mostani nyugdíjbefizetések (nyugdíjhozzájárulás) állami gyűjtőszámlára egyáltalán nem igazságos, de még csak nem is garantált."
Mitől igazságtalan? Mi nem garantált?

ostvan2 2013.12.22. 11:01:17

Nagyon pozitív hozzáállás ettől a kormánytól, hogy előbb lerombol valamit (ami nem volt rossz, csak a politikusok rosszul működtették), aztán rá akar beszélni valami másra, hasonlóra. Hát, én nem hiszek nekik.

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2013.12.22. 11:01:24

OK. Értem a lelkesedést.
Egy kérdésem van: mi van azokkal, akik a mai napig kitartottak a magánnyugdíjuk mellett és nem adták oda a Bandzsinak?
Ők maradnak az ország fekete bárányai?

huhhhu 2013.12.22. 11:11:22

A magam részéről nem tudok örömködni, mert egyszer már gyűjtögettük nyugdíjas éveinkre a lét, ami ráadásul örökölhető lett volna, aztán jött ez a szemét banda és ellopta. Zsarolással. Mert ugye úgy szólt a történet, hogy aki nem lép vissza az államiba, az nem lesz jogosult állami nyugdíjra. Aztán arról is szó volt, hogy egyéni számlák lesznek, és az ellopott pénz, meg a befizetések azon lesznek vezetve. Reformkodhatnak, ezeknek nem hiszek. Ez megint több ezer milliárd lenyúlásának az előkészítése. Aki meg elhiszi ezt a maszlagot a MANYUP pénzek lenyúlása után, és besétál ebbe a csapdába, az meg is érdemli. Egyszer volt Budán kutyavásár...

Mária 2013.12.22. 11:19:13

@nyuggernyúzó:

"A nyugdíjhoz kellő számú, jól felnevelt gyerek kell. Minden más csak rizsa."

Ja. Munkahelyek meg normális bér nem kellenek hozzá a jól felnevelt gyerekeknek, hogy ne kényszerüljenek külföldre menni, ugye?

tiduj 2013.12.22. 11:20:21

Megtakarítani csak abból lehet, ami van. Pontosabban van annyi, hogy abból valamennyit meg lehessen takarítani, félre lehessen tenni. A most évek óta munkanélküliek, álláskeresôk, minimális éhbérért tengôdôk mibôl gondoskodnának magukról? Nagyon érdekelne a megoldás!

Mária 2013.12.22. 11:21:51

@ostvan2:

"Hát, én nem hiszek nekik."

Azt akarod mondani, hogy csak azért akarják felhizlaltatni az újabb magánnyugdíj-számlákat, hogy pár év múlva azt a pénzt is jól ellophassák?

Hát mi vagy te? Sötétben bújkáló rémhírterjesztő hazaáruló?

moloy 2013.12.22. 11:23:03

A "kormány lenyúlta a MANYUP pénzeket" szlogennel a következő probléma van:
- Az emberek a szokásos nyugdíjjárulékot fizetik.
- Ebből a nyugdíjbefizetésekből, a korábbi nyugdíjrendszerrel szemben kétszer annyit kellett fizetni: az aktuális nyugdíjasok nyugdíját ÉS a leendő nyugdíjasok magán-nyugdíját.
- Ezért kellett minden évben a nyugdíjalapot a költségvetésből kipótolni.
- A megszüntetés mellett a másik lehetőség a nyugdíjjárulék fizetések megemelése, duplázása lett volna.
Fentiektől függetlenül én azt várnám a jelenlegi rendszer egy lehetséges finomításától, hogy a járulékfizetők nyugdíja ne csak a saját befizetésüktől függjön, hanem a gyermekeik befizetésétől is.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.12.22. 11:28:46

@Kerek négyszög: Valószínűleg erről lesz szó. Sajnos egyszer már eljátszották ezt, azt sem hiszem el, amit kérdeznek.

Narancskommunista (törölt) 2013.12.22. 11:39:02

Először is én kerülök minden olyan megtakarítás, amelynél az állam támogat, de meghatározza a felvétel felvételeit is. Ugyanis ezekre teheti rá először a mocskos kezét, a manyup rablás pedig precedens erre.

Ez meg egyenesen vicc kategória:
"Ráadásul az UL-eket sok vád érheti, de az nem, hogy hosszú távon nem érné meg (15-20+ év). "

Nem, az UL semmivel sem jobb a normál befektetési alapoknál, csak cserébe ott vannak a magas kezdeti költségek. Vagyis rövidtávon nagyon rossz, hosszútávon csak kicsit rosszabb az alternatíváknál

@moloy:
Például azért, mert most még a legtöbb nyugdíjba vonuló a nettó béréhez hasonló összeget kap, 10-20 év múlva meg töredékét sem fogják kapni az akkoriak, akik előbbinek addig is fizették a nyugdíját. Ráadásul a nyugdíjak meghatározása éppen azon múlik, hogy az aktuális miniszterelnök épp gondol egyet, és egyeseknek éppen kedvezőbb, vagy kedvezőtlenebb feltételeket ír elő. Az elmúlt 20 évben a legkülönfélébb feltételekkel mentek nyugdíjba az emberek.

Narancskommunista (törölt) 2013.12.22. 11:40:06

@moloy:
"- A megszüntetés mellett a másik lehetőség a nyugdíjjárulék fizetések megemelése, duplázása lett volna."

Nem, a megoldás az lett volna, hogy negyeddel csökkentsék a nyugdíjakat, és előírni hogy mindig csak annyit lehet kifizetni, amennyi befolyik. Csak ugye a politikusok ezt nem vállalták volna.

becsoccsent 2013.12.22. 11:43:33

nagyon fontos az ongondoskodas - mondotta viktor, majd par hettel kesobb 30%-rol 20%-ra csokkentette az adovisszateriteseket.

www.vg.hu/penzugy/ongondoskodas/nyugdij-szembe-megy-a-nemzetkozi-trenddel-az-orban-kormany-331613

mert azok a rohadt nyugdijpenztarak eltozsdeztek a zemberek penzet! bezzeg most milyen jo nekunk! ugy megvedtek, hogy a kozel haromezermilliardnak csak az 5%-a van meg. arrol nem is szolva, amit azota becsatornaztak maguknak ( tovabbi ezermilliard folotti osszeg ) es elkoltottek.

szoval hagyjuk mar a seggnyalast, egyebkent is csak elokeszitik a kovetkezo allamositast.

JT_Biopower 2013.12.22. 11:46:45

@moloy: "a korábbi nyugdíjrendszerrel szemben kétszer annyit kellett fizetni" + "a nyugdíjjárulék fizetések megemelése, duplázása lett volna"
Biztosan jól tudod hogyan aránylik a manyup pénz a ténylegesen kifizetett nyugdíjakhoz?

"Fentiektől függetlenül én azt várnám a jelenlegi rendszer egy lehetséges finomításától, hogy a járulékfizetők nyugdíja ne csak a saját befizetésüktől függjön, hanem a gyermekeik befizetésétől is."
Már jelenleg is így működik.

moloy 2013.12.22. 11:59:48

Tudomásom szerint a jelenlegi állami rendszer próbálja betartani, hogy csak annyi fizethető ki, amennyi befolyik. Ezért is van az, hogy a nyugdíjkasszát a nyugdíjkorhatár emelésével próbálják egyenlegben tartani.
A magánnyugdíjjal más a helyzet, mivel itt előtakarékosságról van szó, de itt is csak annyi nyugdíjat fizet amennyi befizetés történt. A probléma ugyanott van: nem gondoljuk végig a jövőt.
Számtan: 300e havi bér, 30e havi ny.jár, 1 év=360e előtakarékosság. 45 év alatt 16,2m Ft.
Nyugdíj ebből: a fizu 80%-a = 240e/hó. A nyugdíj előtakarékosság elfogy cca. 6 év múlva! Onnét nincs nyugdíj!

moloy 2013.12.22. 12:02:19

@JT_Biopower:
Jelenleg a nyugdíj kiszámításánál nem oszt/nem szoroz, hogy hány gyereket szültél/neveltél.

2013.12.22. 12:10:41

@moloy:

Eléggé kétbitesen gondolkozol a kérdésről sajnos.

Most csak ezt emelem ki:

"- Ezért kellett minden évben a nyugdíjalapot a költségvetésből kipótolni.
- A megszüntetés mellett a másik lehetőség a nyugdíjjárulék fizetések megemelése, duplázása lett volna."

Nos a magyar költségvetésnek bevételi és kiadási oldala van.
Kb. 15.000 mrd Ft ebből a manyup 400 mrd volt.

Te gyakorlatilag SEMMIVEL NEM ALÁTÁMASZTVA (és ez elég nagy gáz) azt állítod, hogy ez a 400 milliárd az ablakon kidobott pénz volt a kiadási oldalon sok más tételhez képest.
Javaslom nézd meg egyszer a költségvetést és meg fogsz lepődni.....

De ha nem megy, elég ha belátod, a kérdés sokkal összetettebb annál, hogy "ki kellett pótolni, tehát meg kell szüntetni".

kissiú 2013.12.22. 12:21:14

@moloy: "Számtan: 300e havi bér, 30e havi ny.jár, 1 év=360e előtakarékosság. 45 év alatt 16,2m Ft.
Nyugdíj ebből: a fizu 80%-a = 240e/hó. A nyugdíj előtakarékosság elfogy cca. 6 év múlva! Onnét nincs nyugdíj!"

A tőkefedezeti nyugdíj elég régóta létezik (máshol), gondoltak már mások is erre a problémára. Ezért választhatod azt a lehetőséget is, hogy életjáradék formájában kapod vissza a pénzed. Ha rövid időn belül meghalsz, buktad a ki nem fizetett részt. Abból fizetik az átlagosnál tovább élőket.

Egyébként a számításodat egészítsd ki egy évi 2% reálhozammal (nekem ennyi, van ennél jobb és rosszabb is). Excel-ben kiszámolhatod, hogy a 16.2MFt összbefizetés végül 25.8MFt reálértékhez vezet. És ha netalántán felveszed (életjáradék helyett) akkor sem ezt kezded költeni, hanem ennek a kamatait. 6% éves kamat mellett ez havi 125 eFt, mai értéken. És ehhez még jön az állami nyugdíj 75%-a, bár az valószínűleg addigra éhbér lesz. Persze mindez már csak gondolatkísérlet, hiszen a dakotáék " csak 14 hónapra kölcsönvesszük" felkiáltással leállítpották az egészet.

kissiú 2013.12.22. 12:23:47

@kissiú: leállítpották=leállították, ami a zsarolással szerzett vagyon hűtlen kezelésének eufemizmusa

2013.12.22. 12:26:59

@moloy:

"Nyugdíj ebből: a fizu 80%-a = 240e/hó. A nyugdíj előtakarékosság elfogy cca. 6 év múlva! Onnét nincs nyugdíj! "

Ezt meg csak most olvastam.
Elismerem, hogy logikusan hangzik egy laikus számára, de itt is kivillan a tudás abszolút hiánya.
Egyszerű: ha egy témában nem vagy járatos, ne oszd az észt, mert az csak hülyeség lesz végül sokszor!!!

Ajjajj!

"Számtan: 300e havi bér, 30e havi ny.jár, 1 év=360e előtakarékosság. 45 év alatt 16,2m Ft."

Még rosszabb a helyzet, mint gondoltam.
Azzal sem vagy tisztában, hogy a nyugdíjalapba mennyi pénz megy 1 Ft bruttó bér után!

kissiú 2013.12.22. 12:27:14

A poszthoz: lám lám, ez a kormány is feltalálta a tőkefedezeti nyugdíjat. Kár, hogy a bizalmat már eljátszotta, és aki teheti, külföldön gyűjt az öregkorára.

kissiú 2013.12.22. 12:47:50

Annyiban azért egyetértek a posztolóval, hogy az irány jó.
Mi kell még:
-adják vissza a 30%-os adóvisszatérítést (amit 20-ra csökkentettek)
-legyen újra adómentes (bizonyos összegig) a munkáltatói ŐNYUP befizetés
-legyen zárt a nyugdíjkassza (most nem az)
-max reálértékkel legyen növelhető az állami nyugdíj (ami eleve kizárná az 500Mrd-os nyugdíjkiadásnövelést, ami a 2014-es évet is érinti)
-valamit kezdjen a MANYUP-al. Vagy nyissa újra meg a munkáltatói befizetéseket, vagy alakulhassanak önkéntes pénztárrá. Mert most egyikre sincs lehetőség.

Aiofe 2013.12.22. 12:53:53

Semmi értelme így takarékoskodni, mert ez csak arra lesz jó, hogy legyen mit "megvédeni". Ráadásul ezek olyan hosszútávúak, hogy addig még bármi történhet vele... Befektetésekkel, amikre rálátásod van, amit kezelni tudsz, mozgatni (igen akár külföldi bankba), talán van esélyed.

JT_Biopower 2013.12.22. 12:55:31

@moloy: Akkor rosszul fogalmaztál! ;)
(Mindenki gyerekei, aki dolgozik és járulékot fizet, adják össze az éppen aktuális összes nyugdíjat + ami az állam bácsi még hozzátesz az adókból ha akar.)

Szarvas Norbert 2013.12.22. 13:17:03

Nagyon komolyan felrelett értelmezve a program sokak által! Az UL államtól független biztosítói termek ami piaci alapon képes önállóan működni! Az adókedvezmény nem feltétele a működésnek hanem plusz nyeresége, amit ha visszavonnak akkor is működik tovább a program sikeresen!

Ezekhez a programokhoz nem tud hozzányúlni az állam, nem szabja meg a működését. Ez nagyon fontos különbség ami eddig kimaradt a kommentekből!

moloy 2013.12.22. 13:24:13

@JT_Biopower
Azok részére, akik nem értették:
Ha valaki 1-2-akármennyi gyereket nevel fel, az költséggel jár. Aki nem nevel egyet sem, az ennyivel többet költhet saját magára, vagy tehet félre 'öreg' napjaira. Ezért lenne (véleményem szerint) reális, hogy ezt figyelembe kellene vennie a nyugdíjrendszernek.

2013.12.22. 13:28:59

@moloy:

"Ezért lenne (véleményem szerint) reális, hogy ezt figyelembe kellene vennie a nyugdíjrendszernek. "

Komolyan mondom, egyre gázosabb vagy!
Gyerekek utáni adókedvezményről vagy családi pótlékról hallottál-e már?

desw 2013.12.22. 13:36:56

@moloy:

"Ha valaki 1-2-akármennyi gyereket nevel fel, az költséggel jár. Aki nem nevel egyet sem, az ennyivel többet költhet saját magára, vagy tehet félre 'öreg' napjaira. Ezért lenne (véleményem szerint) reális, hogy ezt figyelembe kellene vennie a nyugdíjrendszernek. "

Ha tróger bűnözőt neveltél a kölyködből, vagy emigráns lesz, akkor visszafizetsz minden kedvezményt (szja, csp, oktatás, ...), és kevesebb nyugdíjat kérsz majd?

nyomasek 2013.12.22. 13:50:24

Az állami nyugdíjszámlát az aktuális kormány nyúlja le, az UL-t pedig az aktuális tulajdonosi kör lop szét. Az UL-ek eddig csak ígérgettek, valódi, kézzel fogható nyereséget még egyik sem produkált. Brókernet valakinek ismerős?

moloy 2013.12.22. 13:50:42

A Manyup-ról: (nem szakértőként)
- A megszüntetésekor (tudom, hogy nem szünt meg, csak lecsökkent a tagsága) állapot szerint mi biztosította, hogy a biztosító fog-e egyáltalán reál-hozamot termelni a befizetett pénzekből? Ha a biztosító csődbe megy, ki fizeti a révészt (a nyugdíjast)? (Ezek költői kérdések voltak, lsd. saját esetemet : 2009-ben mentem nyugdíba. Előző évi befizetésem 240e Ft., ebből levonva 80e Ft. a biztosító vesztesége, jóváírva 160e Ft. Fiam, aki megszüntette Manyup-ját, 13 évnyi befizetéseire 120e Ft. reálhozamot kapott, ami 780.-/hó! Tehát a megtakarítása a befizetéssel valóban nem 30000.-, hanem 30780.-Ft.)
- A számtan-példát a mai adatok szerint állítottam össze és nem számoltam sem reál-hozamot, sem veszteséget. Az idei évben a nyugdíjjárulék akár Manyup, akár állami, 10-10%.

moloy 2013.12.22. 13:56:50

@desw: A nevelési költségek akkor is megvannak, ha a gyereked tróger lesz, vagy vasutas, vagy emigráns.
Tudom, hogy annak esélye, hogy a gyerek tróger lesz 50%. (Vagy az lesz, vagy nem lesz az.)

desw 2013.12.22. 14:01:17

@moloy:

"A nevelési költségek akkor is megvannak, ha a gyereked tróger lesz, vagy vasutas, vagy emigráns."

:))) Ja, tehát neked akkor is jár prémium, ha szarul dolgozol és selejtet gyártasz (trógert neveltél)??? Ez valami szocialista magyar gyár üzleti terve??

elkeseredett.polgar 2013.12.22. 14:09:42

@desw: Ja, szerintem fizessünk plusz nyugdíjat azoknak is, akiknek a 3 gyereke közül mindhárom börtönben ül az állam (adófizetők) pénzén, mert végül is "felnevelte" őket. :DDD

moloy 2013.12.22. 14:11:22

Szigorúan a mai számokkal:
Nyugdíj megtakarítás: 16.2m Ft.
Betéti kamat (EBKM) : 1-2%, inflációval csökkentve: max. 1%, össz.: 162e/év = 13500.-/hó
Ezért is nem foglalkoztam fillérekkel.

moloy 2013.12.22. 14:15:49

@desw: @elkeseredett.polgar
Bocsánat, ha valakit megbántottam, de nem ismerhettem családi állapototokat; nem abból indultam ki, hanem a 'nagyátlagból'.

JT_Biopower 2013.12.22. 14:18:19

@moloy: Tudod, a magánnyugdíjpénztárakról szóló akárhanyadik évi akárhanyadik törvényben úgy írták, hogy a pénztárnak KÖTELEZŐ volt magyar állampapírt vásárolnia (ez volt az egyik érv a megszüntetés mellett, mert ez alapból államadósságot generált). Ennek aránya kb 50% volt, amit a nemzsaroláskor szépen el is égettek.

Nagyon tetszett, amikor az esemény környékén egy hozzáértő ember bement az M1be és ő is pont a pénztárak csődjéről kezdett beszélni.
Nehéz lesz, de gondolkozz visszafelé! Ha a pénztár csődbe megy, akkor a magyar állampapírok részben sem fedezik a manyup tagok nyugdíját. -> Mikor nem ér semmit a magyar állampapír? Na ugye!
Ráadásuk ez csak a nyugdíjának a negyedét érintette, a maradékról még mindig az állam gondoskodott. + A pénztáraknak kötelező volt fizetniük egy garanciaalapba is.

Úgy emlékszem, a manyupban évente portfóliót is lehetett választani(, meg talán át is lehettett lépni másikba). De ez sokakat nem érdekelt.

flort 2013.12.22. 14:26:23

Amikor lenyúlták a magánnyugdíjpénztárban levő nem csekély pénzt, azzal vigasztaltam magamat, hogy az életbiztosításnak álcázott előtakarékossági számla megmaradt. És ez független attól, hogy esetleg olyan hülyék rejszoltak a kormányban, akik nem is tudták, hogy létezik ilyesmi.

Most, hogy adókedvezményt ígérnek mellé (volt ilyen, emlékszem, pont ők vonták el), azt hiszem, már ez sincs biztonságban.

Amúgy, a "Hiába nyílt titok, hogy a gazdaság a pénzen alapul" félmondatért különdíj!

kissiú 2013.12.22. 14:52:11

@moloy: "Ha a biztosító csődbe megy, ki fizeti a révészt (a nyugdíjast)?"

Minden MANYUP pénztár fizetett egy biz. százalékot a Pénztárak Garancia Alapjába, amely a cég csődje esetén finaszírozta volna a tagok befektetéseinek átvitelét egy másik pénztárba. Más kérdés, hogy a dakota-táltos-kiflis tengely ezt a 9,7 Mrd Ft-ot is kisöpörte 2010-ben.
A másik fajta kockázat maga a befektetések kockázata. Erre is volt már sok példa a történelemben, hogy pont valaki nyugdíjbamenetelekor volt egy tőzsdekrach. Ilyenkor bizony benn kell hagyni még 2-3 évig a befektetéseket, és szépen visszamásznak a tőzsdeindexek (ez volt legutóbb 2008-ban, évtizedenként 1-2 ilyen mindíg lesz).

Nézze Moloy, én látom önben a jóindulatot, én is jóindulattal mondom önnek: a sok-sok problémára, amit valaha a Manyup rendszer szemére vetettek (akár közgazdászok, akár hozzá nem értő selmecigabriellák), mind létezett évtizedes tapasztalatokon alapuló megoldás/válasz. Csak szándékra lett volna szükség a Manyup rendszer tökéletesítéséhez. És természetesen nem önállóan biztosította volna a nyugdíjakat, még egy jó ideig vegyes rendszer lett volna Mo.-on.

"Fiam, aki megszüntette Manyup-ját, 13 évnyi befizetéseire 120e Ft. reálhozamot kapott, ami 780.-/hó!"

Az, hogy a fia 13 év után 120eFt reálhozamot kapott, mutatja, hogy bizony nem csak az értékét őrizte meg a befizetése, de nőtt is. Ez a kamatos kamatok hatása miatt 45 év után ennek nem négyszerese, hanem sokkal több lett volna (több-milliós nagyságrendű).

De vegyük úgy, hogy csak megőrzi az értékét, és pont 16.2MFt lesz. Erre nem 1-2 % betéti kamatot adnak, ez bizony az a kategória, mivel már egyénileg megéri foglalkozni a befektetési tanácsadóknak. De egy mezítlábas bankban is adnak rá 5%-ot, még a mai kamatínséges időkben is. Ez 810eFT /év, havi 67eFT. Bizony jól jöt volna az állami nyugdíj 75%-a mellé. Az inflációt ne a kamatból vonja ki, hanem az összeget korrigálja vele: mondjuk évi 2 % az évi 1340 Ft értékcsökkenést okoz a havi nyugdíjában.

Ja, és a halálunkkor bizony ott maradna 16.2 MFt az örökösöknek.
Mindegy, a MANYUP-hajó már elment.

moloy 2013.12.22. 16:15:52

Nem szívesen hivatkozok, ill. hivatkoztam saját esetemre, de azért teszem, mert előfordulhat bárkivel a jövőben is. Mint korábban írtam (13:50:42), 2009-ben mentem nyugdíjba. A 2008-as befizetésem 1/3-át meg buktam.
Tényleg várnom kellett volna még? És hány évet? És ha tovább rosszabbodik a helyzet? Tiszta szívvel mit ajánlottál volna akkor? És mit ajánlanál az 'évtizedenként 1-2 évben' nyugdíjba menőknek? Te bevállalnád?
Mielőtt írtam, megnéztem bankomban az aktuális betéti kamatokat : FHB EBKM 12 hóra 1,9%. Infláció MNB előrejelzés 2014-re : 1,3%, mint fogyasztói árindex. (Ez volt a legkisebb adat. A maginflációt(?) 3%-ra adja.) Tehát legjobb esetben 0,6% a hozam.
Fiam esete nekem azt bizonyítja, hogy 45 év alatti reálhozama bizony csak 2-3 hónapot hozna nyugdíjas éveiben, nem többet.
Lehet, hogy én rosszul tudom, ezért csak halkan jegyzem meg: Az "állami nyugdíj 75%-a" arra az összegre vonatkozik, ami az állami nyugdíjalapba került befizetésből számítódik.
A Manyup-hajó viszont még nem ment el! Csak annak, aki nem akar rá felszállni!

flort 2013.12.22. 16:51:53

@moloy: meg annak, aki leszállt róla, mert valaki jégcsákánnyal hadonászva noszogatta.

moloy 2013.12.22. 17:11:09

@flort: Ez is igaz!
De gondolj bele: A deviza-hitelesek mennyire örültek volna (a mai eszükkel és tapasztalatukkal), ha valaki anno hadonászott volna egy jégcsákánnyal!

flort 2013.12.22. 17:16:54

@moloy: hagyd a devizahiteleseket, tele van velük a ... hócipőm. Ez egy más történet, ez az állam durva beavatkozása, majd a kizsarolt pénz elherdálása volt. Ahogy írtam, kezdek tartani attól, hogy jön a második forduló és egyáltalán nem esek hasra a megtiszteltetéstől, hogy visszaállítják azt, ami régen működött, ők meg szét....ták.

kissiú 2013.12.22. 17:44:56

@moloy: Én innen vettem az 5% kamatot:
www.bankracio.hu/betetkalkulator/lekotott-betet/tobb-feltetellel

EGyébként ön valószínűleg jól tette, hogy visszalépett, hisz a Manyup vagy életre-szólóan éri meg, vagy kiemelkedő fizetés mellett. Én is buktam a 2008-as befizetésem, de ennek következtében 2008-ban olcsón vettem a részvényeket, és az azévi befizetéseim emberes hozamot termeltek.

Mindegy, én nem akarok senkit erre rábeszélni. Ráadásul én a vegyes renszerben hiszek, kell valamennyi felosztó-kirovó is, szociális biztosítékként. Viszont a kormánynak valami megoldást nyújtania kell a jelenleg lét és nemlét közt lebegő Manyup-pénztárakra. Vagy válhassanak önkéntes pénztárakká, vagy lehessen kérni a járulék újbóli oda irányítását.

Kellemes Karácsonyt mindenkinek!

moloy 2013.12.22. 18:14:09

@kissiú: (és mindenki)
Végszó elfogadva.
Köszönöm a beszélgetést.

2013.12.22. 21:04:49

@JT_Biopower:

Ha egy manyup csődbe megy, az semmilyen módon nem érinti a befektetésedet, a benne levő pénzedet.
Ennek az-az egyszerű oka, hogy egyetlen manyup sem kezel befektetést.

2013.12.22. 21:07:29

@moloy:

"Köszönöm a beszélgetést. "

Hát az nem nagyon volt, mert semmire sem reagáltál, amit írtam neked.
Nos ez nem baj, de így maradt az igen nagy sötétség a fejedben a témát illetően, amiről ráadásul te magad sem tudsz! ;)

Kolb Ace 2 2013.12.22. 21:21:23

Ez mind szép és jó. És az ellopott pénzt is visszakapjuk hozzá? 10-20 év megtakarítását nem lehet csak úgy kipótolni, főleg ilyen balkáni fizetési (=zsebpénz) viszonyok mellett. A hatalmon levő kommunista elvtársaknak persze sikerülni fog, közpénzlopásból. Mi is lophatunk majd?

Kolb Ace 2 2013.12.22. 21:24:46

@flort:

Faszom a devizahitelesekbe is, még azokat is nekem kell kimenteni akik tovább nyújtózkodtak mint ameddig a takarójuk ért. Igenis viseljék csak a felelötlenségük következményeit! Nem én vettem fel a hitelüket, ne én fizessem vissza! Oldják meg maguk! Engem se kárpótol az állam mert a cigók ellopták a motoromat.

Kolb Ace 2 2013.12.22. 21:27:57

@Kolb Ace 2:

Ja és a devizások még mindig jobban állnak mint akik már akkor is forinthitelt vettek fel, szal egy szavuk se lehet. A különbség csak az hogy a forinthitelt már akkor se tudták volna fizetni, inkább feltettek mindent a pirosra, de a fekete pörgött ki a gépből. Arra játszanak hogy ennyi embert nem lehet sorsára hagyni. Pedig de! A rendszerváltáskor becsődölt gyárak milliónyi dolgozóját is lehetett, akkor őket is.

Kolb Ace 2 2013.12.22. 21:37:26

@moloy:

Meg a faszom az nem kéne? Mindenki saját maga nevelje fel a saját gyerekét, ne az én pénzemből akarjon ingyenélősködni! Ez tipikus cigány mentalitás. Legyártasz 15 gyereket, felveszed a szocpolt, segílyt, aztán eltartani meg tartsam el én... Faszt!

A te gyereked, te vállaltad be, a te pénzedből fog menni! Mindenki saját maga dönt hogy gyerekre vagy kocsira költi. Nincs kommunista kibúvó meg segílyke!

Kolb Ace 2 2013.12.22. 21:41:38

@moloy:

Ha nekem meg a kaszinózás kerül sokba (ugye annyival kevesebbet tudok magamra költeni), akkor arra is kaphatok állami segílyecskét? Te is legyél szolidáris velem, és a gyereked kajájára valót költsd az én játékgépezésemre! Mert te most ugynaezt várnád el tőlem fordítva.

// Szerencséd hogy nem kaszinózok, de van más hobbim amit behelyettesíthetünk.

Kolb Ace 2 2013.12.22. 21:45:00

@Aiofe:

Pont ezt akartam mondani, EZEKNEK már nem hisz el semmit az ember. Megint addig tart a haverkodás amíg össze nem gyűlik annyi a számlámon hogy ismét érdemes legyen ellopni. Az ismételt gyűjtés alapfeltétele lenne hogy a fidesz soha többé ne kerüljön újra hatalomra, ezt meg sajnos senki nem tudja garantálni 30 évre előre. Így hát gyűjtés se lesz. Majd rabolok bankot 70 évesen ha véletlenül megérem, úgyis annyian leszünk hogy nem lesz hely a sitten. ^^

elkeseredett.polgar 2013.12.22. 21:49:49

@Kolb Ace 2: Ja.:DDD
Még egyet azért kérdeznék: ha 65 évesen beadom a CV-met bárhova (multihoz), milyen esélyekkel indulok? 65 évesen mindenki munkanélküli lesz vagy közmunkás ÉS ezt mindnyájan tudjuk! És az utolsó 5 év keresete alapján számolják a nyugdíjat...Nem véletlen.

Kolb Ace 2 2013.12.23. 08:54:49

@elkeseredett.polgar:

Nem mindenki, mert van aki egész életében nem dolgozik semmit, csak élősködik a társadalom nyakán, de mi igen. Én nem számolok nyugdíjas évekkel, 67 évre szerintem a magyarok 99%-ának kilátása sincs, statisztikai alapon nem kell aggódni hogy mi lesz akkor. De ha mégis sikerül eljutni odáig, ott már minden nap ajándék, nem visszatartó erő hogy rádsóznak mondjuk 20 évet postakocsi rablásért, lehet hogy csak 1 napot ülsz belőle. :)

Narancskommunista (törölt) 2013.12.29. 10:54:22

@moloy:
"Számtan: 300e havi bér, 30e havi ny.jár, 1 év=360e előtakarékosság. 45 év alatt 16,2m Ft.
Nyugdíj ebből: a fizu 80%-a = 240e/hó. A nyugdíj előtakarékosság elfogy cca. 6 év múlva! Onnét nincs nyugdíj! "

Ja, csak azt felejted el, hogy volt anno munkáltatói nyugdíjjárulék is (most már nincs, adó lett belőle, amiért nem jár semmi elvileg), és a befizetések 3/4-ét az adta, 1/4-ét a munkavállalói, utóbbi ment a manyupba. Tehát azt a 240 ezer / hó-t oszd is el mindjárt 4-el, ami 60 ezer, és szorozd a 6-ot néggyel, ami 24 év.

Persze ha arra gondolsz, amilyen feltételekkel maradtak volna eredetileg, tehát amivel a komcsik kizsarolták a manyup pénzeket, azzal kapcsolatban igazad van, csak ugye az meglehetősen jogfosztott helyzet volt, hogy fizették az egészet, de csak 1/4-ben részesedhetnek.

Narancskommunista (törölt) 2013.12.29. 10:58:56

@moloy:
"A megszüntetésekor (tudom, hogy nem szünt meg, csak lecsökkent a tagsága) állapot szerint mi biztosította, hogy a biztosító fog-e egyáltalán reál-hozamot termelni a befizetett pénzekből?"

Semmi.

"Ha a biztosító csődbe megy, ki fizeti a révészt (a nyugdíjast)?"

Az, hogy a pénztár csődje nem jelenti a kezelt vagyon csődjét, ugyanis ha csődöt jelent, abból nem lehet követelni.

"(Ezek költői kérdések voltak, lsd. saját esetemet : 2009-ben mentem nyugdíba. Előző évi befizetésem 240e Ft., ebből levonva 80e Ft. a biztosító vesztesége, jóváírva 160e Ft. Fiam, aki megszüntette Manyup-ját, 13 évnyi befizetéseire 120e Ft. reálhozamot kapott, ami 780.-/hó! Tehát a megtakarítása a befizetéssel valóban nem 30000.-, hanem 30780.-Ft.)"

Ja, csak mondjuk azt is nézd, hogy mikortól fektethettek nagyobb arányban részvénybe, meg mikor volt a válság.
süti beállítások módosítása