A 2019-re benyújtott új adócsomag lényegi eleme, hogy az amúgy elképesztően bonyolult Cafeteria rendszert gyakorlatilag "Szép-kártya rendszerré" degradálják, és minden más (amúgy értelmes) elemet kivesznek az adómentesen adható szolgáltatások körében. Így pedig ismét lesznek áldozatai ennek az "egyszerűsítési lépésnek", amit látható nem az egyén szintjén, hanem a makrogazdasági laborban kevertek ki iparág (turizmus) koncentrátumban...
Megszűnik:
- a lakáscélú munkáltatói támogatás adómentessége
- a mobilitási célú lakhatási támogatás adómentessége
- a kockázati biztosítás munkáltató által megfizetett díjának adómentessége
- a diákhitel törlesztéséhez adott munkáltatói juttatás adómentessége
- a sportrendezvényre szóló belépők adómentessége
- a kultúrautalványok adómentessége
- a készpénzben kifizethető 100 ezer forintos juttatás
Szép-kártyán adható éves keret (12 hónap esetén) a költségvetési szerveknél 200 000, másoknál 450 000 forint.
Lakhatás helyett nyaralás
Most belegondoltam azon ügyfeleim sorsába, akik olyan konstrukcióban vették fel az elmúlt években a hitelüket, hogy munkáltatói támogatásból szépen előtörlesztgetnek folyamatos nyaralás helyett. Ez a keretösszeg ötévente 5M forint volt, amin belül mindenféle verzióban érkeztek támogatások a munkáltató részéről.
Jellemzően a havi 25 000 forintos keretátlagot írnám nyugodt szívvel, ami azt jelenti, hogy évente 300 000 forinttal sikerült volna csökkenteni a tőketartozást, ami egy 5%-os kamatozású hitel esetében azt jelenti, hogy
1. évben 15 000 forinttal
2. évben 30 000 forinttal
3. évben 45 000 forinttal
4. évben 60 000 forinttal
5. évben 75 000 forinttal
kevesebb megfizetett kamatot kellett az ügyfélnek produkálnia a cafeteria előtörlesztései miatt. Nagy vonalakban 5 év alatt a példában 1,5M forint tőketartozás csökkenést (mintha kötöttünk volna egy 20 éves 25e forintos havidíjú lakástakarékot) és 225 000 forint megspórolt (amúgy) megfizetendő kamatot jelentetett.
Akik ebben a konstrukcióban gondolkoztak a sokszor teljesen használhatatlan Szép-kártya megoldás helyett, azok most igen komoly pénzeket buknak el.
A kormányzat célja makrogazdasági szinten indokolható (és megérthető, miért fordul a háztartásokkal szembe), hiszen a megnövekedett jövedelmek mellett félő, hogy nem történik állami bevételt generáló extra pénzmozgás ezzel a kedvezménnyel, míg a jövőre lecsupaszított Cafeteria-val lehet a lakosságot "terelni" a különböző ágazatokba (turizmus és vendéglátás).
Drágulni fog az ingatlanpiac- mintha CSOK 2.0-át vezetnének be az idén
Megint jóslatokba szeretnék bocsátkozni, mint azt tettem a CSOK 10+10 kihirdetése napján is. Egyértelmű számomra, hogy ezen adócsomag elfogadásával 2018-ban a KKV szektorban extrém mértékű pénzfelvételi hullám veszi kezdetét, azaz a tulajdonosok és "megbecsült" vezetők egy összegben megkapják még adómentesen az 5M forintos munkáltatói lakhatási támogatást, ami jövőre megszűnik.
Utolsó esély, hogy még "okosba" ki lehessen ilyen jogcímen és teljesen legális venni egy nagyobb összeget a cégből. Ez pedig az ingatlanpiacon újabb hullámokat verhet:
- megjelenik egy újabb fizetőképes kereslet, akiket szorít a határidő (2018)
- a határidő miatt kiesnek az épülő ingatlanok, tehát a használt piacra szabadul egy újabb garnitúra
- ennek pedig a kedvelt településeken árfelverő hatása lesz, hiszen immár nem pusztán a CSOK, a kedvező hitelek, de még a határidős munkáltatói támogatások is beépülnek a vásárló keretébe- ezzel bátran lehet számolni
Persze nem számítok ebben az esetben 100%-os beépülésbe, de minimum megakadályozza a piac áremelkedésének a megállását, várhatóan 500e-1M forinttal tovább emeli az átlagárakat, hiszen könnyen kialakulhat egy licitháború is a jó és azonnal költözhető használt lakásokkal kapcsolatban.
Véleményem szerint a Cafeteria botrányosan bonyolult volt. Ideje volt egyszerűsíteni. De arról már vitatkoznék, hogy tulajdonképpen az állami költségvetési "kedvezményt" milyen céllal kell(ene) megadnia az Államnak? Ez egy eszköz az emberek irányítására bizonyos ágazatokba? Nem hiszem. Emlékeztetnék mindenkit, hogy a Cafeterianak egy eszköznek kellene lennie, amivel a munkavállalóhoz extra jövedelmet lehet juttatni és ezzel segíteni az életét. Én mindenféleképpen három irányt javasoltam volna a Cafeteria-n belül:
1, egészség
2, lakhatás
3, nyugdíj
Ezt is olvasd el:
►►►►
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2018. június. 20. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek
Az utolsó 100 komment: