Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Milyen lehet a költségvetés 2018-ban? Mit kaphatunk a Fidesztől a választások évében?

2017. április 15. - Szarvas Norbert

koltegvetes_2018_-3.jpg

Véletlen folytán vagy tudatos gazdasági tervezés eredményeképpen? Teljesen mindegy abból a szempontból, hogy az éppen regnáló kormány a választások évére időzíti az össznépi pénzosztást, ugyanakkor ezekben az években megpróbál kikerülni mindenféle megszorítást, gazdaságoptimalizáló intézkedést vagy bármit, ami "bántaná" az embereket. Nézzük meg, hogy milyen pénztárcák nyílhatnak ki 2018-ban, az élet mely területén van lehetőség arra, hogy picit jobb legyen nekünk. 

 

Nyugdíjasok nélkül nem lehet választásokat nyerni. Emelni kell a nyugdíjakat.

Nem hiszem, hogy nagy meglepetést árulnék el azzal, hogy a 2018-as gazdasági és politikai stratégia egyik legfontosabb tétele valószínűleg a nyugdíjak emelése vagy a nyugdíjasok prémizálása lesz. Szerintem biztosan lesz valamivel, ami ideiglenesen enyhíti méltatlan helyzetüket.

nyugdij-statisztika.jpg

Az infláció az NGM szerint 2017-ben 1,6, 2018-ban 3,1, 2019-ben 3, 2020-ban szintén 3 százalék lehet. Időközben azonban az MNB is publikálta a 2017-re vonatkozó inflációs előrejelzését, a pénzromlás üteme a jegybank szerint 2,3 százalék lehet.

Ezt azt is jelenti, hogy egyfajta nyugdíjpérmiumként januárra visszamenőleges hatállyal 2017 novemberében megemelik a nyugdíjat, amit egy összegben kapnak majd meg. Ez év végén egyszeri pár tízezer forintos összeg lehet, ami miatt kellemesebb szájízzel fordulnak 2018-ra. 

A pénzosztás nem állhat meg itt, hiszen várhatóan év végén, de akár még a választások előtt elképzelhető egy újabb "erzsébet utalvány" csomag, amit természetesen meg lehet majd ideologizálni. A kérdés igazából az, hogy képesek lesznek e a fejekben szétválasztani az amúgy is esedékes és kötelező nyugdíjemeléseket illetve a plusz juttatásokat. Egyáltalán akarnak majd ilyet? 

Én arra számítok, hogy 2018-ban az indokoltnál többet fog a kormány a nyugdíjra fordítani. Hogy ezt tartós emeléssel akarja megoldani, vagy megint "utalványozással" akarnak tünetet enyhíteni, az a jövő kérdése.

 

A családokat támogatni kell. Érezniük kell a gondoskodást! Ideje emelni a családi pótlékon...

Magyarországon nyolc éve nem emelték a csalái pótlék alapösszegét, ami jelenleg 12 200 forint. Egyrészt amennyiben a gazdaságpolitika a családi pótlék mellett akar továbbra is elköteleződni, akkor időszerű lenne emelni, másrészt talán nem véletlen, hogy sem tavaly, sem idén nem lépték még meg. A lényeg, hogy a családok az emeléshez ne szokjanak hozzá, mire eljön a választás. 

Nem biztos, hogy ez a helyes irány... A családi pótlék alanyi jogon járó támogatási forma, amivel a legnagyobb probléma az, hogy visszaélésre adhat okot. Sokan gondolják azt, hogy gyereket csak akkor szabad vállalni, ha mindenféle állami pénz nélkül képesek vagyunk becsülettel felnevelni. Ebben az esetben az államtól kapott bármilyen nemű pénz egyfajta plusz, ami a fejlődés kell, hogy szolgálja.

Ehhez képest a valóságban sok családnak a családi pótlék nem pluszt jelent, hanem a létezés kulcsát, ami nélkül egyszerűen gyógyszert sem tudnának vásárolni. Ez persze szociológiai probléma és kérdéskör, amit nem lenne szerencsés ebben a cikkben kitárgyalni. Másik oldalról is minimum problémás a családi pótlék, hiszen alanyi jogon és kötelező jelleggel kapják olyan gazdag családok is, akiknek semmi szükségük rá.

Mégsem látni, hogy a családi pótlék intézményét átalakítanák, hozzányúlnának. Így ezen belül kell gondolkoznunk. A kormány már nézegeti Lengyelországot, ahol bevezették az "500 plus" családtámogatási programot, ami már 35 500 forintos támogatást jelent gyerekenként. Fontos megjegyezni, hogy az "500 plus" program keretében a lengyelek megnézik, hogy ki kapja a megemelt támogatást, így csak a 800 zloty/ egy főre jutó családi jövedelem alatt jogosultak az emberek.

Véleményem szerint 2018-ban biztosan nem fogják háromszorosára emelni a támogatást, viszont cserébe nem is kötnek jövedelmi korlátot. Helyette egy 50-100%-os emelést látok elképzelhetőnek, ami szintúgy alanyi jogon jár majd. 

 

A minimálbért nem hagyhatjuk ki

31302_n.jpg

Továbbra sem vagyok meggyőződve a minimálbér szabályozásának létjogosultságáról. Szent meggyőződésem, hogy a minimálbér hosszútávon kifejezetten a munkavállalók érdekei ellen való, torzítja a piacot és csökkenti a produktivitást. Fél mondatban kifejtve: A piac mindig beárazza saját magát és hosszútávon a piac "kiköveteli" azt a munkaerőt, amire szüksége van. Persze ezen sokat lehetne vitázni pro és kontra.

A kormány abban a szerencsés helyzetben van, hogy ezt a gazdaságpolitikát folytatva gyakorlatilag nincsen rákényszerítve a surlódásra a szakszervezetekkel. A kialakult munkaerőhiány (szakképzett munkaerő hiánya, kivándorlás problémája) önmagától felveri a béreket. Ma minden területen azt tapasztalhatják az emberek, hogy elkezdtek többet keresni. Ez a folyamat pedig a jövőben folytatódik. Mivel a gazdaság is növekedő pályára állt, ezért a piac abszolút képes befogadni a minimálbérek emelését. Ehhez hozzájárul a megindult infláció is, ami szintén egy szerencsés helyzetet okozhat: az emberek nem kezdenek el számolgatni. Nem azt nézik, hogy mennyi a reálbérük, azt nézik, hogy ténylegesen mennyit kapnak kézhez. 

Én arra számítok, hogy 2018-ban nem lesz kialakult vita. A kormány mindent megad, amit kérnek (ésszerű határokon belül) és akár 20-30%-os emelés is benne van a levegőben- és miközben ezeket a jóslatokat írom, jutott eszembe, hogy már megvannak a jövő évi számok.... 

A Magyar Közlöny 204. számában megjelent Kormány 430/2016. (XII. 15.) Korm. rendelete a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról, ami a 2017-évre vonatkozóan túl először tartalmaz hosszabb időszakra vonatkozó előírásokat, ugyanis már most megtudhatjuk, hogy a 2018-ban mekkora lesz az előírt legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum (közismert nevén: szakmunkásbér). A minimálbér 2018-ban 138.000 / hó (2016-ban 111 000 forint volt, ez 24%-os emelkedés), míg a garantált bérminimum 180 500 forint lesz (2016-ban 129 000 forint, azaz 39,9%-os emelkedés).

 

Csökkennie kell az SZJA-nak

Lázár azt nyilatkozta, hogy 2018-ban nem lesz egyszámjegyű (9%) az SZJA. Szerintem pedig Orbán Viktor álmának meg kell valósulnia. Vagyis igen komoly esély mutatkozik arra, hogy az utolsó pillanatban beterjesztik a csökkentést, ami elméletben adóbevétel csökkenéssel járhat (a valóságban egy teljeskörűen optimalizált adózási rendszerben akár az SZJA csökkentés (más adók csökkentésével) adóvebétel növekedést eredményezhetne-lásd Szlovákia).

kpmg_szja_kulcs_2013jan_1.png

Az össznépi pénzosztás egyik legfontosabb stratégiai pontja lehet az SZJA csökkentése, hiszen ez valóban mindenkit érintene, aki legális jövedelemmel rendelkezik. Érezhető összegek maradnának az emberek zsebében és a szavazó ezt szereti. Teli zsebbel könnyebben megy el szavazni. Persze az más kérdés, hogy a régiós összehasonlításban is versenyképes SZJA mellett a magyarokat összenyomja a teljes adózási rendszer és teherviselés.

Személyes tippem, hogy a lexCEU után kénytelenek lesznek jolly jokerként ősszel elővenni a kérdést, és 10% alá menni SZJA-ban. Én nem lepődnék meg...

 

Kenyeret és cirkuszt a népnek

Mi reprezentálja jobban egy ország erejét, mint a csodaszép, de sokszor hasztalan épületek megléte? Az Olimpia 2024 is ezért lehetett részben nagyon fontos és kedves a kormány számára. Budapest hiába szavazta le  a rendezést, a kormány bejelentette, hogy attól még felépíti a létesítményeket. Tehát ne lepődjünk meg, ha lesznek csodaszép és monumentális létesítményeink. Az átlagos ember, aki nem különösebben követi a gazdasági híreket, pedig azt érezheti, hogy Magyarország jobban teljesít és nagyon erős, hiszen egy szegény országnak ilyenre nem lenne pénze.

 

image_aspx_5.jpeg

 

Irány a rezsi outlet! A rezsicsökkentés tovább folytatódhat...

Biztosan Te is találkoztál már az "állítsuk meg Brüsszelt" plakátokkal, aminek egyik legfontosabb kérdése a rezsicsökkentés lesz, amit az EU amúgy ellenez és jogsértőnek talál. A mezei magyar ember pedig örül ennek, hiszen mégiscsak azt látja az ELMŰ számlán, hogy mennyit fizethetne és ehhez képest mennyivel kevesebbett kell fizetni. Az már senkit nem érdekel, hogy ennek a többszörösét kell életünk más területein a rezsicsökkentés áldott hatása miatt kifizetni.

 

De ezt miből finanszírozzák majd?

 

Biztosan benned is felmerült a kérdés, hogy milyen pénzből lehet egy esetleges össznépi pénzosztást finanszírozni? A gazdasági növekedés elég lesz erre? Nem hiszem, pláne úgy, hogy egy SZJA csökkentés szinte biztosan jelen állapotában bevételkiesést is jelentene az Államnak. 

Vannak kevésbé popularista szakágai a közigazgatásnak, mint például az egészségügy és az oktatás. Az ország két alappillére, ami egyáltalán nem látványos. Ezek a területek tipikusan 10+ éves megtérüléssel kecsegtetnek, amit egyetlen politikai erőnek sincsen ideje kivárni. Pedig ez a két szakág akkor működik jól, ha nem kell róla beszélnünk. Struktúrális átalakításokra lenne szükség, ami hihetetlenül sok pénzt emésztene fel és számos politikai konfliktust generálna. Az eredmény pedig csak a következő generációkkal jönne meg.

780.png

forrás: napi.hu

"Drasztikusan csökkent az alapfokú oktatás támogatása: míg 2010-ben még 881 milliárdot költöttek erre, idén már csak 370 milliárd forint jut - igaz eközben fordítottan nőtt az egyéb oktatás - így az alapfokú oktatás költségeinek csökkenése a mutatottnál kisebb lehet - de az irányt jól jelzi. A középfokú oktatási kiadások évi 352 milliárdról, 217 milliárdra csökkentek, míg a felsőoktatás támogatása beragadt a 2010-es szinten: jövőre 485 milliárdot költenek erre a célra.

A jóléti kiadásokon belül az egészségügyi kiadások nőttek kerek 51 milliárd forinttal a hat év alatt. Az egészségügyi kiadásokon belül jelentős átcsoportosításra került sor: egyedül a kórházi kiadások emelkedtek 1608 milliárdról 1701 milliárd forintra, minden más - házi és gyerekorvosi ellátás, a szakorvosi, fogászati kiadások és a közegészségügyi kiadások - csökkentek. Az egészségügyet ráadásul szétfeszítik a jelenlegi keretek, egyre nagyobb probléma az orvoshiány, a fiatal orvosok elvándorlása, az alulfinanszírozottság, amely meglátszik a bérekben és a kórházi tartozásokban is."- írja a napi.hu

Szépen kirajzolódik, hogy a kormány előszeretettel vonja el a forrásokat ezektől a területektől és vélhetően a tendencia a jövőben is folytatódhat. Ha nagyon demagóg szeretnék lenni, akkor minden egyes nyugdíjasoknak kipostázott "Erzsébet utalvány" 1 perccel veti vissza a magyar oktatás fejlettségi szintjét vagy az egészségügy állapotát a nyugathoz viszonyítva.

 

 

 ►►►►

✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt:  Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu 

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

 

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.  

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr2712428619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.17. 07:57:53

A pénzosztás mindig helyes irány. Sőt, több pénzosztás kellene. Ez az állam egyik feladata.

bontottcsirke 2017.04.17. 08:35:04

Persze, nyilván valahonnan elvesznek, mert a saját haverokat is tömni kell, de azért megkérdezném a szavazásban eddig voksolt hatszáz hülyét, hogy nekik mi bajuk van azzal, ha pénzt kapnak. Adják nekem ha taszítja őket.

Willkommenskultur 2017.04.17. 09:04:40

Mármint az Orbán kormány szokott pénzt osztani a választások évében.

A Horn kormány inkább bokros-csomagot adott, Feri a választás után szorított meg, Gordon ugyanezt csinálta a választások előtt.

room_101 2017.04.17. 09:12:42

@bontottcsirke:
Mert csak látszólag kapod.

Willkommenskultur 2017.04.17. 09:13:28

'Ha nagyon demagóg szeretnék lenni, akkor minden egyes nyugdíjasoknak kipostázott "Erzsébet utalvány" 1 perccel veti vissza a magyar oktatás fejlettségi szintjét vagy az egészségügy állapotát a nyugathoz viszonyítva.'

Sebaj 1 beengedett migráncs 1 nappal veti vissza a nyugati oktatás és az egészségügy állapotát a magyarhoz viszonyítva.

Torz 2017.04.17. 09:26:15

@bontottcsirke: Ha adnak fogadd el, ha ütnek szaladjunk el? Ez most nem állja meg a helyét. Nekedadjam, vagy vegyek inkább egy bontottcsirkét és egyszer lakják jól? Én azt szeretném, ha az unokáim is jóllaknának, és lehetőleg itt, Magyarországon. Ezért a morzsákat köszönöm, visszautasítanám.

Pipas 2017.04.17. 09:30:28

@bontottcsirke: "eddig voksolt hatszáz hülyét"

Nehogymárabankokfizessékmeg! :D

Ezek az otthoni pálikafőzés ellen is tiltakoztak. Tán azt hitték kötelező vagy mi... :D

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.17. 11:49:41

@bontottcsirke:
Pont az a baj, hogy nem ők a hülyék. Ahhoz, hogy egy állam valakinek pénzt tudjon adni, előtte valakitől el kell vennie. Minden állami támogatás valakinek a rovására történik.

bontottcsirke 2017.04.17. 12:58:20

@Lord_Valdez: .."Pont az a baj, hogy nem ők a hülyék. Ahhoz, hogy egy állam valakinek pénzt tudjon adni, előtte valakitől el kell vennie..."

Igen, ebben az országban, de egy normálisban adnak, nem pedig egymás haverjait tömik. Itt is van, csak ellopják. És ezt egy óvodás is tudja, nem kell hozzá felsőfokú szakképesítés.

Csak minimál-mosdatásképpen, eddig az összes ezt csinálta.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.17. 13:04:39

@bontottcsirke:
Nem. Ez a korrupciótól független dolog. Az is baj, de egy másik történet.
Amiről én beszélek, az minden államra igaz. Ahhoz, hogy valaki támogatást kaphasson valamire, azt a pénzt az államnak valahonnan elő kell teremtenie.
Ha adót vet ki, akkor az adófizetőtől.
Ha inflációt csinál, akkor mindenkitől, akinél éppen készpénz található.
Ha hitelt vesz fel, akkor a jövőtől.
Így vagy úgy, valakitől elvesz.

bontottcsirke 2017.04.17. 15:08:42

@Lord_Valdez: Ha olaja van, mint norvégiának akkor pl semmihez nem kell nyúlni. Ha bank és óraipar akkor sem. Ha három prémiumató hazája érdekes mód akkor sem. Szóval nem adnék most feltétlen igazat.

Pipas 2017.04.17. 15:38:53

@Lord_Valdez: "Pont az a baj, hogy nem ők a hülyék. Ahhoz, hogy egy állam valakinek pénzt tudjon adni, előtte valakitől el kell vennie. Minden állami támogatás valakinek a rovására történik. "

A cikk egyik pontja pont arról szól, hogy csökkentenék a személyi jövedelemadót, azaz pont arról szól, hogy kevesebbet vennének el. Amikor 16%-ra mérsékelték az szja-t akkor is komoly ellenkezés volt a baloldalról, azóta is szidják ezt a döntést. Most is biztos éveken keresztül fognak mérgelődni, ha lecsökkentik az szja-t mondjuk 9%-ra.

Szóval de, ők a hülyék.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.17. 16:09:10

@bontottcsirke:
Ha olaj van, akkor is el kell venni. Akkor az ásványkincs készletet kell felélni.
Egyetlen eset van, amikor tényleg nem kell sehonnan elvenni: ha nálad van a bőségszaru. Viszont ez egy mitológiai eszköz. A valóságban nem létezik.

@Pipas:
Tudod, van egy olyan dolog, hogy matematika. Még tanítják általános iskolától kezdve.
Ha csökkented az adóbevételeket, de akkor a kiadásokat is kell.
Jelen esetben az oktatásból vonnák ki rá a pénzt.
Tehát, mégsem ők a hülyék, csak tovább látnak az orruknál. Természetesen, azon lehet vitatkozni, hogy adjon-e pénzt az állam az oktatásra. Az egy legitim értékválasztási kérdés.

Gyorgy Nagy 2017.04.17. 16:32:31

Kicsi Viktor : a nyugdijasok nem felejtik az idei 1.6% -ot.Ugy hogy a nyugdijasokra nem számithat . Sorosozó fiu .EL B.SZTA. De mèg a fiatalokat is.

Pipas 2017.04.17. 16:39:03

@Lord_Valdez: "Tudod, van egy olyan dolog, hogy matematika."

Ja, trollkodj csak, csinálj úgy, mintha nem értenéd, mintha hülye lennél. Amikor bebizonyosodott, hogy valaki baromságot mondott, akkor módosítsd a kijelentést és akkor majd úgy hangzik mintha nem lett volna megcáfolva az eredeti állítás.

1. Adnak pénzt, jajj, nem jó, mert akkor valakitől elvesznek.
2. Kevesebbet vesznek el? Nem jó, mert akkor valakitől megint elvesznek.
3. Nem adnak pénzt? Jajj, nem jó, borzalmas adóprés van.

Mégis mis a falhozvert lópikula tetszene nektek?

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.17. 16:45:13

@Lord_Valdez:

Az USA a világ legadósodottabb állam, s lám, nem omlott össze. Azaz a liberális szövegleés semmit se ért. Pénzt kell nyomtatni ügyesen, ravaszan, ez a kulcs. S akkor van elég pénz. Vagy lehet megszorítani, valamiféle fantáziaszámokat teljesíteni, de ennek csak egy az eredménye: a mi pénzünket lenyeli a háttérhatalom bankrendszere, s jót röhög rajtunk.

Itt rombolni kell hosszú távon, de okosan az egész világrendet. Rövid távon pedig hintapolitikázni, össze-vissza kamuzni, kjétszana a nagytőkés csoportok egymás közti ellentéteit.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.17. 18:07:10

@Pipas:
Figyelj, ez nem rakétatudomány, elmagyarázom:
1. Ha bárkinek támogatást adsz, akkor ahhoz fedezetre van szükség. Önmagában nem a támogatás a baj (illetve valójában az is baj, mert torzít, de az most mindegy), hanem hogy azt mindig elfelejtik megemlíteni, hogy hol a fedezete.

2. Magyarországon nem az SZJA a fő probléma, hanem a TB járulék. Azon eszük ágában sincs változtatni.
Az adócsökkentéshez is kell fedezet. Arról se nagyon szoktak beszélni, hogy az honnan lesz. Most se nagyon emlegetik.

3. A költségvetésben léteznek prioritások, pl. az oktatás. Itt pont az a baj, hogy az oktatás pont nem prioritás.

@MaxVal BircaMan HJCD:
1. Az USA-ban van egy intézmény a government shutdown, ami pont azért van, hogy ne tudjon becsődölni. Amikor kifogy a pénzből, akkor automatikus megszorítások lépnek érvénybe.
2. Ugye tudod, hogy a világ első számú tartalék és elszámolási pénzéről beszélsz? Emiatt sokkal ellenállóbb az inflációs nyomásnak, mint más országok.

A pénznyomtatás pont azért ment ki a divatból, mert egyetlen eredménye van, az infláció.

Ja, ja, rombolni a kapitalizmust. Az menő. Venezuelában is jól megmutatták az elvtársak. Most ugyan kicsit éhesek, de jól megmutatták...

Pipas 2017.04.17. 19:07:28

@Lord_Valdez: "Figyelj, ez nem rakétatudomány, elmagyarázom:"

Feleslegesen erőlködsz, már egyszer elmagyaráztam: ha adnak pénzt, az a baj, ha nem adnak, akkor az, ha növelik az adót az a baj, ha csökkentik, akkor meg az. Ha nem változtatják az adót, akkor természetesen az a baj.

Mindegyikre volt okos magyarázat, hogy miért baj.

"Magyarországon nem az SZJA a fő probléma, hanem a TB járulék. Azon eszük ágában sincs változtatni."

Jappersze! Mert az átlag kézművest rohadtul foglalkoztatja, hogy a fizetésének x%-a szja vagy tb címén került levonásra. De persze a gondolatmeneted zseniális, ha csökkentik az szja-t, akkor miért nem a tb-t csökkentették. Ha csökkentik a tb-t, akkor... kitalálhatod.

fidesz maszop dk egykutya 2017.04.17. 20:20:55

Biztosmjd emelnek valami adót, valami bújtatottat. Ja már megvan a bevásárlóközpontokat drágítják!

Rubifan 2017.04.17. 20:57:14

Mit kaphatunk?
Lehet pl " az utolsó békeév".
Idegrohamot.
Vmi fertőző agy,szabadság, demokrácia, pénztárca elszívó vírus.
De komolyra fordítva....
Mivel az EU források ömlése gyakorlatilag megszűnik, a gazdaságot jelenleg némileg stabilizáló külföldi tulajdonú multik működése nem kormányfüggő ( az autó ipar jelenleg válaszút előtt áll az elektromos autó miatt ) ezért semmiféle elvonás csökkentés v. töblet juttatás nem megalapozott, csak a választás befolyásolását szolgálja és az ország stabilitását rombolja.
Ugyanakkor bizonyos, hogy minden ésszerűséget meghazudtolóan orbán ( a fosztogatás folytatása mellett ) dobni fog koncot plebsnek. Nyerni kell minden áron, a számonkérés elodázása okán.
Az hogy az országgal mi lesz, nem fontos, puják és a haverok, strómannok járjanak jól!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.17. 22:11:47

@Pipas:
Látom, még mindig túl bonyolult. Egyszerűsítem:
Ha az állam az egyik kezével ad, akkor a másikkal elvesz. Az adó kezét látod, az elvevőt nem.

A TB járulékot a munkáltató fizeti. Egyébként pont azért nem azt csökkentik, mert a vállalatoknak nincs szavazati joga, a dolgozóknak van. Színtiszta politikai haszonszerzés, függetlenül attól, hogy gazdaságilag hasznos-e vagy sem.
És azért baj, hogy ha az egyik kezével ad, míg a másikkal elvesz, mert biztos lehetsz abban, hogy oda fog adni, ahol politikai haszon van. Szintén függetlenül attól, hogy mennyire káros a gazdaságra.

Untermensch4 2017.04.17. 22:21:10

@Pipas: A 16%-os szjat tudtommal a szuperbruttóból számolják de a bruttóból vonják, ez matematikai kérdés.
Az egészségügyből kivont pénz csak kicsivel később kezd látszani a növekvő halálozásokban de mivel ez csökkenti a nyugdíjkiadásokat, végülis racionális.
Az oktatásból kivont pénz is később látszik, nálunk most gőzerővel próbálják foltozgatni a korábban lerohasztott szakképzést. '5 évesen már be is szabad engedni a gyakorlati műhelybe (ha lenne olyanból megfelelő kapacitású az iskolának...) a diákokat. Belgiumban 16 évesen munkába állhat a tovább nem tanuló, középfokon teljesen "kész" végzett szakmunkás, felnőtt bérért mert tud olyan szintű munkát végezni.

Untermensch4 2017.04.17. 22:27:40

@MaxVal BircaMan HJCD: Az usa "apró" előnye hogy a dollár a világ első számú tartalék és elszámolási pénze, pl jót tesz neki hogy az olajpiac is nagyrészt dollárban számol. Kapcsolódó érdekesség: irán elleni háborús hangulat akkor fokozódott fel legjobban amikor felvetődött a perzsákban hogy euróban számolgatnák az olajat. Amikor líbiában felvetődött akkor meg hirtelen kitört az arab tavasz és kadhafit kinyírták.
A forint legfeljebb sodródni tud ilyen nagy versenyzők között. Más lenne a helyzet ha mi is eurót használnánk, akkor ugye egyértelmű hogy "dollárellenes" oldalon de nem egyedül kicsiként küzdünk.

VT Man 2017.04.17. 23:40:40

@Untermensch4:
A 16% szja-t a bruttobol vonjak.

Nagy dobas lett volna (meg a szocik alatt), ha koteleztek volna a vallalatokat a szuperbrutto ber kommunikalasara, hadd lassak az emberek, hogy mekkora az adoteher.
süti beállítások módosítása