Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

Késik a MÁV vagy nem késik?

2017. január 18. - Szarvas Norbert

tobbgeneracios_vagyon_5.jpg

Az állandóan késő vonatokról beszéltek kedden Sebestyén Balázsék a Reggeli Show-ban. Felhívták a MÁV szóvivőjét is, aki eléggé unortodox módon védte meg a menetrendnek fittyet hányó magyar vasút becsületét.

A legfrisseb elérhető adatok alapján Magyarországon késnek a legtöbbet a vonatok. 100km-nél kisebb távolságot megtevő vonatok 78%-a érkezett meg 5 perc késésnél hamarabb. Ráadásul nálunk a legmagasabb (12%) a törölt járatok száma. Ebben is tök utolsóak vagyunk. - Ezek a számok, aztán megérkezett a MÁV szóvivője...

A MÁV szóvivője elmagyarázta, hogy tulajdonképpen ez a statisztika mégsem működik és valójában 87% a regionális vonatok üzemidő pontosságának a száma. A törölt vonatok száma ezzel szemben 0,74% (2014), míg 2016-ban 0,54 mégtovább csökkent. 

Tehát a MÁV kihozta, hogy a legrosszabból gyakorlatilag az élmezőnybe kerülnének... Aztán magyarázott a nő valami ügyfélelégedettségről, ami ma már 60% feletti. Persze kit érdekel ilyen esetben egy 1000 fős reprezentatív felmérés? Mert engem nem...

Aztán robbant a cinizmus cunami: " "nekem az a tapasztalatom, hogy ha minden áldott reggel ez a probléma, akkor elindulok előbb..."

Innentől vélemény

Egy kommunikációs szakmai csoportban valaki nekem szegezte a kérdést, hogy mi élünk alternatív világban és a nő mindent jól csinált. Ugyanis igaza van és minden király a MÁV környékén, viszonylag jól működik. Nem akarta elhinni nekem, hogy a fél ország elégedetlen a MÁV teljesítményével...Ezért kérlek szavazzál és kommentbe is írd meg a tapasztalataidat... Nem akarom elhinni, hogy nincsenek elégedetlen utasok...

Én azt gondolom, hogy a pofátlanság teteje, amikor azt mondja a cég képviselője, hogy az utasok induljanak el hamarabb és számítsanak arra, hogy biztosan nem menetrendszerint érkezik a vonat. Ebből a válaszból süt az inkompetens, rendszerváltás elötti szemléletmód, ahol mindent lesöpörnek az asztalról két hazugsággal és a fogyasztóra kenik a felelősséget. 

Hadd közöljem a MÁV szóvivőjével, hogy ők egy szolgáltató, akik nagyon kényelmes helyzetben vannak, hiszen amikor megszorulnak anyagilag, akkor az adófizetők pénzéből és más forrásokból érkezik az égi manna. Piaci körülmények között már régen nem működnének és nem tudna ilyen hülyeségeket beszélni.

Fel kéne fogni, hogy az utasok a fizető ügyfelek. Ők fizetnek a szolgáltatásért. Ez olyan, mintha a Tesco-ban rosszul lenne felcímkézve a dolog, a pénztárnál kiderül, hogy kétszer annyiba kerül, mire a pénztáros annyit mondana: "Nem tetszik az ár? Tessék elmenni többet dolgozni, és majd ki tudja fizetni..."

De ez nem így működik. Természetesen vannak előre nem kalkulálható történések, mint amikor lopják a vezetéket... De még akkor is normálisan, bűnbánóan kellene kommunikálni és valamiféle kárpótlást adni az ügyfeleknek. Mert jelenleg a MÁV monopólium kegyeinek teljesen ki vannak az utasok szolgáltatva.Véleményem szerint a kultúránk részévé, hétköznapjaink kalkulálható eseményeivé váltak a MÁV csúszások, várakozások. 

Márpedig ez biztosan nem normális. Mint ahogyan az sem, hogy jön az alternatív valóságból a MÁV szóvívője és elmagyarázza, hogy statisztikailag tök utolsóból az élmezőnybe vagyunk igazából, csak nem vettük észre még. Aztán beszélhetünk arról, hogyha ennyire jó a helyzet és valójában nincsenek gyakran törölt járatok, menetrendszerint késő vonatok, akkor miért van szinte napi szinten tele a Facebook oldalunk panaszkodó MÁV utas ismerőseink posztjaival?

Remélem, hogy egyszer mentalitást vált a MÁV és elkezdi végre emberszámba venni, felnőttként kezelni utas közönségét.

Ez ott kezdődik, hogy ilyen hülyeségeket nem kommunikálnak kifele. Nem azt bizonygatják, hogy minden rendben van (miközben érezhetően semmi nincsen rendben), hanem elismerik a problémákat és a megoldásaikat prezentálják. Nem üres és hülye felmérésekre van szükség, hanem konkrét tervekre és egy kis tiszteletre.

Mert ne feledjétek:

" Nem az utas van értük, ha ők vannak az utasért..."

 

 

 ►►►►

✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt:  Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu 

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

 

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.  

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr3612137229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szokratesz68 2017.01.19. 07:26:12

Nem vagyok gyakorló utazó vonaton itthon. Pár éve elromlott a kocsim Budapesten, vonattal kellett haza jönnöm, majd amikor megjavították vonattal vissza érte. Intercityvel mentem, kosz retek mindehol leülni nincs gusztusa az embernek. Bámulok ki az ablakon egy galamb repült velem párhuzamosan. Pár másodpercig tartotta a tempónkat aztán érezte, hogy átesési sebességgel megy, kicsit belehúzott és otthagyott engem is meg a vonatot is. Na akkor gondolkodtam, hogy akkor mennyivel is megyünk. Ellenben amikor Finnországban vonatoztam akkor mindennek az ellenkezőjét tapasztaltam mint itthon. Patyolat tiszta vonatok, pontosság (pedig ott azért a télnek is más a fogalma), egyszerű jegyvásárlás és kezelés,folyamatos informálás a sebességról a kinti hőmérsékletről a következő állomásról..., gyorsaság ( legalsóbb rendű vonalon 120 km/h), jah és árban is szinte ugyanennyi. Igaz arrafelé szinte teljesen tele vannak a vagonok.

Untermensch4 2017.01.19. 07:36:55

A mávnál azért nincs késés mert ők mérik a saját pontosságuka és elég bevezetni egy papírszabályt hogy pl "A 10 percnél rövidebb késés neve mostantól "kisebb zavar" ". Így nagyon kevés les a késés, cserébe kisebb zavarokból lesz...
Nem szavaztam mert 3 év máv-ingázás után oda jutottam lelkileg hogy nemrég újra mehettem volna dolgozni arra a helyre ahová 3 évig ingáztam, örömmel látnának, én is szerettem ott lenni... de inkább kevesebb gdp-t termelek de máv ne legyen az életemben.
A következő fokozat amire törekszem hogy az adómból se etessék a máv-ot.
Vajon mennyibe kerül most 1 utaskilométer? Gazdasági blogra való kérdés.

upsidedooown 2017.01.19. 09:02:39

Szarvas úr!
(Elnézést kérek a felütésért, de hozzászólásom visszaolvasása után is megtartom:)

Ön troll, vagy valóban ennyire felületes?

Gyakorlatilag az összes állítása hamis, egy rádiós show műsor korántsem képzett, korántsem intelligens műsorvezetőjének egy több évvel ezelőtti nem reprezentatív felmérésre való hivatkozását tekinti mércének, elutasítva a közvélemény-kutatások által elfogadott un. reprezentatív felmérések eredményeit, csak azért, mert abból jobban lehet nemtelen támadásokat indítani.

Véletlenül találkoztam ezzel a cikkel, nehezen szánom rá magam, hogy más írásait is elolvassam, de később megteszem, remélve, hogy meg kell majd követnem, hátha csak ez az írása ilyen színvonaltalan.

Nézzük a tényeket (ha asztrológiai-nak címkézte volna a blogját, akkor eltekinthetnénk ettől, de hát gazdasági blogként vezeti):

(Tekintsünk el nagyvonalúan a "....vonatok 78%-a érkezett meg 5 perc késésnél hamarabb" típusú megfogalmazás részletes értékelésétől, s mondjunk csak annyit: ez értelmezhetetlen.)

Ez a mutató az elővárosi vonatokra vonatkozik (ezt még helyesen írta (100 km-nél rövidebb távolságra...), bár a mutató sem pontos (a valós szám 87,46%), a lényeg azonban az, hogy az elővárosi vonatok aránya a személyszállításon belül mindössze fél százalék.

A másik számot (12% a törölt járatok száma) ugye Ön sem hiszi el?! ha csak lejegyezte, anélkül, hogy belegondolt volna, kérem, most tegye meg!
A hivatkozott adat a 2014-es évből való. Ebben az évben az un. megrendelt vonatok száma 735.852 volt. Valóban el tudja képzelni, hogy ebből 88.00 vonat egyáltalán nem indult el? Dőreség, s igyekszem rendkívül finoman fogalmazni. A tényadat 3.996, ami 0,54%.
De 2014 óta jelentős megújuláson ment át a MÁV-START Zrt., a nagyszabású pályafelújításoknak köszönhetően javulnak a mutatók, a 2016-os adat mindössze 0,37%-os lemondásról árulkodik (737.027-ből 2.699).

Az "aztán magyarázott a nő valami ügyfél elégedettségről, ami ma már 60% feletti. Persze kit érdekel ilyen esetben egy 1000 fős reprezentatív felmérés? Mert engem nem..." kijelentése szintén komolytalan, de itt már több a szubjektum, legyen.
Nos, két felmérés született, az egyik szerint az utasok 55,2%-a, a másik szerint pedig az utasok 64,5%-a értékelte százas skálán legalább nyolcvan pontosra a vasúttársaság szolgáltatásait, ami nem tekinthető csalókán magas értéknek. Ebből annyi olvasható ki, hogy a megkérdezettek fele-harmada elégedetlen.
Nem tudom, gazdasági területen tevékenykedő emberként hány fős reprezentatív mintát fogadna, el, de finoman szólva megmosolyogtató, hogy a Facebook-bejegyzéseket, illetve Sebestyén Balázst hitelesebb forrásnak tartja, mint a közvélemény-kutató és tanácsadó cégek kutatásait.

"A nemzetközi értékelés szerzői – a
dokumentumban és annak feltöltési helyeként szolgáló weboldalon olvasható saját
állításuk szerint – nem statisztikai adatokra hivatkoznak , hanem egy korábbi
tanulmányra, illetve az adatgyűjtés „gentlemen's agreement” alapon történt, azaz
módszertani eltérések és hiányzó adatok is előfordultak az adatgyűjtés során. Arra is
felhívja a figyelmet a dokumentum, hogy számos tényező befolyásolhatja egy vonat
pontosságát, ráadásul nehéz összehasonlítani a különböző országok adatait, már csak
azért is, mert nem azonos időszakokat dolgoz fel."
(Az Ön eredményeinek módszertana.)

"Azt állítja a MÁV, nem késnek annyira a vonatok?" Kissé hatásvadász, manipulatív már a cím is, nem? (Nem állítottam semmit, kérdeztem, ahogyan Ön.)

Fentiekből nem következik, hogy elégedett vagyok a MÁV-START teljesítményével.
Tudomásul kell azonban vennünk, hol élünk, milyen gazdasági lehetőségeink vannak, s hogy a társadalom szemléletének átalakulása a kívánt minőségre lassú folyamat. Ezt a folyamatot erőteljesen lassítják az ehhez hasonló intoleráns magatartást közvetítő blogok is.

Tudom, leszedik majd rólam a keresztvizet, amiért nem álltam be az 'elvárt' elégedetlenkedői kommentelő táborba (el tudom képzelni, hogy mire megírom ezeket a sorokat, már lesz is jó néhány helyeslő vélemény, meg egyéni tragikus tapasztalat).
Elfogadom ezeket, egyet is értek majd többségükkel, hiszen nem vigasztalnak a statisztikák, ha akkor mocskos a mellékhelyiség, amikor épp mi utazunk, ha akkor késik, akkor tűrhetetlen a jegyvizsgáló stílusa, stb.
A vasútnál is emberek dolgoznak, többségük bizonyára lelkiismeretesen "az utasért van".

Larry Silverstein 2017.01.19. 16:19:59

10-15 éve sokat vonatoztam

+diákként olcsó volt, s jó időben pontos volt, rossz időben késett (3 cm-es hóban is)
-teljes árú jegy nemigen éri meg
-anno koszos volt, de most már vannak korrekt új vonatok (is)
+az állomást felújították több mint 10 éve, korrekt

Szarvas Norbert 2017.01.19. 19:03:37

@upsidedooown:

Hivatalos statisztikákat az állításról lehet látni?

Untermensch4 2017.01.19. 21:53:27

@upsidedooown: "Tudomásul kell azonban vennünk, hol élünk, milyen gazdasági lehetőségeink vannak,"
Mennyibe került 2016-ban egy utaskilométer a máv-nál? Csak a "véletlen" félreérthetőség elkerülése végett, nem a jegyárat szeretném tudni.

Szubrina 2017.01.19. 22:31:46

Ó istenem, mennyi kellemetlenség még ma is a MÁV-val, ezekszerint a kissebbségbe tartozom, abba a 36%-ba, aki nem elégedett 2016-ban a MÁV-val.

Arról ne is beszéljünk, h 2016-ban , mondom KETTŐEZER-TIZENHATBAN, a személyjegyek és biciklijegyek megváltása után még MINDIG NEM TUDJÁK KELENFÖLDNÉL ( tehát nem egy bokorban) MEGMONDANI, HOGY ELŐL, KÖZÉPEN VAGY HÁTUL LESZ A BICIKLISZÁLLÍTÓ. Ami azt jelenti, hogy állunk a tömegben rohanásra készen és figyeljük, h merre kell középről szaladni a tömegen át...majd, amikor megvan végre, nincs aki bentről kinyissa az ajtót, felsegítse a biciklit (egyedül meg se próbáld), két nő erején felül próbál felszállni, körbeszaladni, (csak) belülről kinyitni, mindezt nagy fejcsóválások közepette, h most akkor a KURVA biciklis miatt nem tud még elindulni a vonat. Elképesztő...

Másik sztori, mi olyan helyen lakunk, ahol nincs jegypénztár, az ember megszokta, hogy a vonaton vesz jegyet a kallertől...balcsira akartunk menni biciklivel, de csak átszállással lehetett a MÁV-START oldala A-ból (B-be)Kelenföldre, majd ott átszállva a 7 perc múlva indulóra a Balcsi felé...ügyesen kigondoltuk, kallertől veszünk jegyet A-ból a balcsiig...de közbejött az emberi tényező én ott maradtam két bicajjal bnőmnek át kellett szállnia a kallerhez a másik kocsiba a kövi megállónál, mert kallerke nem akart jönni...majd nekünk a kaller miatt Kelenföldig BLICCELNI KELLett, ugyan is közölte, h ő annyi idő alatt, mire Kelenföldre érünk már nem ad jegyet... ennek következtében mivel bnőm már nem jutott vissza a kocsimba, egyedül kellett leráncigálnom két bicajt (teli csomagokkal) a vonatról, majd futás 7 perc alatt jegyet venni, sorbanállás, távolság szerencsénkre, akkor is késett pár percet a másik vonat, különben lekéstük volna. Kurvára meg akartam írni a panaszt a MÁV-nak, de nem volt már kedvem a szaros sajnálkozásukat olvasni, totál inkorrektek.

A késésekhez azért nem tudok hozzászólni, mert számomra már olyan természetes, h 10-20 perc késéssel érkezik a megállóba, aztán 10-20 perc álldogálásokkal közlekedik, mert be kell várni ezt vagy azt a vonatot (köszönhetően az összesen egy oda, egy vissza sínnek), míg végül azon veszi észre magát az ember, hogy 3óra 30 perces útból a végére 4óra 10 perces kerekedett, mindezt GYORSVONATI PÓTDÍJ mellett van pofájuk.

Ebben az egész riportban az a borzasztó, h a szóvivőnek azt kellett volna mondani "tudjuk, h sokat késnek a vonatok, ezért az utasok elnézését kérjük és kollégáimmal folyamatosan azon dolgozunk, h ezek a késési idők csökkenjenek illetve meg is szűnjenek" ez is kamu lett volna, de mennyivel tisztességesebben hangzik, mint a bicskanyitogató "induljon el előbb" anyád pcsája!

Szubrina 2017.01.19. 22:44:48

Jaj még visszatérve arra, hogy nem tudják megmondani kettőezer-tizenhatban, űrkutatás, részecskefizika stb...de azt nem lehet tudni, h hol lesz egy állomáson a már úton lévő vonaton a bicikliszállító...Ennek kiderítésére évek óta teszünk kísérleteket a válaszok a következők szoktak lenni:
1.nem tudják (de vajon miért nem, miután elindul a vonat vagy összeszerelik, lehetne interneten/telefonon/walki-talki-n/morze-val egy információt küldeni a következő állomásokra, ahol ezt információként közölhetnék az erről érdeklődőket.)
2. nem mondhatják meg, mert titkos (hű bazmeg ez még durvább válasz, mint a nem tudják...terrorveszély vagy mi a franc, most komolyan?
Megveszem a bringajegyet és csak kínlódok...megmondom őszintén, a MÁV miatt van egyelőre, hogy nagyon kevés túrára megyek el, annyi atrocitás és kellemetlen élményem volt már ezzel a felszállás, leszállás, utazás a biciklivagonban, mert ellophatják, állva vagy a földön, mint a tehervagonban, teljes ár miatt, állomásokon, csomagokat és biciklit fel, le cipelgetni a hosszabbnál, hosszabb lépcsőkön, fenének sincs kedve belevágni.

Szubrina 2017.01.19. 22:51:25

Úgy tűnik a napokban a bicskanyitogató nyilatkozatok tömkelege zúdul ránk...a napokban az Origon megjelent egy cikk ezzel a címmel "A Posta állta a sarat Karácsonykor"...na ez az állta a sarat a kedves nyilatkozó szerint is az volt, h ebben az időszakban a csomagok 2/3-a KETTŐHARMADA időben megérkezett. (Ha az emberek 64%-a elégedett a MÁV-val, akkor mindent jól csinál a MÁV:D)
Ezért a MÁV-os nyilatkozatnál erős DE JA VU, érzésem támadt...és még valami ELŐBB KELL FELADNI A CSOMAGOT és ELŐBB KELL OTTHONRÓL elindulni, mert az emberek időmilliomosok a MÁV és a POSTA pedig nem egy szolgáltatást nyújtó cég nem kis pénzekért, hanem micsoda is tulajdonképpen?

Szubrina 2017.01.19. 23:01:55

+upsidedooown

"Tudomásul kell azonban vennünk, hol élünk, milyen gazdasági lehetőségeink vannak, s hogy a társadalom szemléletének átalakulása a kívánt minőségre lassú folyamat."

Bizony, bizony, a MÁV-nak figyelembe kéne vennie milyen gazdasági lehetősgeink vannak, amikor azt a KIBASZOTT JEGYÁRAT MEGSZABJA. Nem csak akkor kéne a gazdasági helyzetre hivatkozni, amikor tele a padlás panasszal.

Balázsék beszélgetésében elhangzik, a fiúk részéről, ha a nyilvánosságra hozott adatok, nem valósak (azaz rágalmazás), akkor a MÁV nyilván indít eljárást ez ügyben, hiszen ez hitelrontás, érdekes ekkor a szóvívó hölgy mélyen hallgatott...kilóg a lóláb, az a baj.

Untermensch4 2017.01.20. 19:45:17

@Szubrina: Mivel a máv azt a 13 (azaz tizenhárom) perces időablakot ami a vonat érkezése és az utolsó busz vasútállomásról való indulása között lett volna, többnyire nem tudta pozitív tartományban tartani, a buszközlekedésről átálltam kerékpárra.
Mellesleg a jegyár nem a teljes költség. A máv-ot az adónkból is tartják életben, így tképp azoknak a legdrágább akik olyan településen laknak ahol nincs is sín.

Szubrina 2017.01.22. 21:14:57

@Untermensch4: Éppen erről van szó, nem elég, h kifizetjük az adónkból még a jegyért is kell fizetni és a szolgáltatás pedig pocsék...ócskává tették ezt az országot én még is foggal körömmel ragaszkodok hozzá...OFFTOPIC mert így érzem helyesnek a szívemben...azért ahol tudok próbálom elősegíteni a változást, de nem lehet mindenért levelet írni, bár tettek már ki megállni tilos táblát kérésemre, miután logikusan elmagyaráztam szükségességét egy levélben...szóval a kisemberek is tudnak tenni.

tuzharc 2017.01.25. 14:43:09

Régen én is sokat jártam vonattal... sokkoló.

Például megtudtam egy 30+ perces késés után, hogy a vonat csak 10 percet késett (és arra nem jár visszatérítés), ugyanis nem akkor ér be a vonat, amikor megállt és nyitható az ajtó, hanem valami olyasmi szerint, hogy "mikor ér be a vonat az állomásra". Ezt úgy fejtette ki nekem az üf, hogy mivel Kelenföld után már a Délihez tartozik a terület, technikailag nem késett. Ja, végülis csak 30 percet álltunk az alagútban. Régi szép idők...

Vagy amikor a kallernek állt feljebb, miután rászóltam, hogy ne menessze a vonatot, MIKÖZBEN még szálltak fel rá...komolyan, sípolt meg integetett, miközben emberek tucatjai tülekedtek a lécsőn.

Vagy amikor menesztették a vonatot az állomásról, miközben még nagyban pakolták fel a bicikliket a kerékpár szállító szerelvénybe... Nem tűnt fel se a kallernek, se annak a mittoménkinek, aki kijön integetni... Szerencsére a mozdonyvezetőnek igen.

Nem értem én ezt...

Sóval felhinteni a helyét is.