Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Bízhatok a főnökömben? Vajon ő megbízhat bennem? - A bizalom sebessége

2019. február 04. - Szarvas Norbert

a-bizalom-sebessege.png

Ahol nem alakult ki a bizalom, ott az emberi és szakmai kapcsolatok halálra vannak ítélve. Ezt nem én mondom, hanem számos tudományos megfigyelés igazolja szerte a világban. Feltetted már magadnak a kérdést, hogy miért nem bízol meg a saját főnöködben? Miért kell számolatlanul, felesleges jelentéseket készíteni ahelyett, hogy a valóban értékes dolgokkal foglalkozhatnál? Hogyan oldhatná meg a valódi bizalom a munkahelyi problémáidat egy csapásra?

 

A cikk Stephen M. R. Covey: A bizalom sebessége című könyvétől ihletetten készült, saját gondolati elemekkel kibővítve

 

Bizalmi válság a munkahelyeden

 

Nagy valószínűséggel te is ugyanabban a helyzetben találtad magadat, mint a munkavállalók jelentős része: bizalmatlan szervezeti légkörben kell dolgoznod minden áldott nap. Ez azt jelenti, hogy folyamatos visszacsatolást és bizonyosságot kell adnod a napi teljesítményedről, máskülönben az értékelésed negatív irányba fordulhat.

A bizonyosság pedig nem projekt alapú megerősítést jelent, hanem mindenféle felesleges információval ellátott jelentést, amiben azt kell igazolnod, hogy te bizony dolgozol. Ez a szervezeti bizalmatlanságból fakadó érzet ugyanúgy érinti a munkavállalót, mint a vezetőt egészen a legmagasabb szintig.

Egy őrült mókuskerékben hajtod az igát, és a munkád mellett figyelned kell arra, hogy mit mutatsz magadból kifele a szervezetnek. Ha vannak beosztottjaid, akkor az ő munkájukat is "igazolnod kell" ugyanúgy. Mindennek az oka olyan téves dogmákhoz vezethető vissza, amelyek generációkon átívelő beidegződést eredményeztek.

 

A bizalom helyét átvette a bürokrácia. A hatékonyságét pedig a "bizonyítási eljárás".

Ez a bizonyosan hibás munkahelyi dogma: "a szemem előtt kell dolgoznod, hogy lássam, amit csinálsz". Egész szervezeti kultúrák alakultak ki ezen tétel köré, amitől még a home office korában is rendkívül nehezen szabadulunk ki.

Végeláthatatlan meetingek. Unalmas előadások. Semmitmondó vezetői megbeszélések. Csökkenő, elmaradó eredmények. Ezek mind a szervezeti tehetetlenség jelei, amit a szervezetben kialakult súlyos bizalmatlanság eredményez.

 

a-bizalom-sebessege-szervezeti-hatasok-1.png

 

Bizonyosságot nyert, miszerint a szervezeti bizalom megléte növeli a hatékonyságot és csökkenti a költségeket. Ugyanakkor a bizalmatlanság (ami például a felesleges bürokráciában és ellenőrzési mechanizmusokban manifesztálódik) gyakorlatilag csökkenti a hatékonyságot és növeli a költségeket.

 

A bizalom 5 hulláma

 

Gyakorlatilag a bizalomnak 5 hulláma azonosított, ami "kifele haladva" egyre inkább megerősödik. Minden az önbizalmunkban kezdődik, azaz mennyire bízunk saját magunkban, milyen szinten vagyunk hajlandóak felvállalni és kiállni a saját teljesítményünkért.

Amennyiben ezt a szintet  sikeresen megléptük, akkor következik a bizalom további négy szintje:

  1. önbizalom
  2. kapcsolati bizalom
  3. szervezeti bizalom
  4. piaci bizalom
  5. társadalmi bizalom

Nagyon érdekes kérdéssor, ugyanakkor könnyen beláthatjuk, hogy bizalom nélkül nem működik semmi. Se a párkapcsolatunk, se az emberi kapcsolataink, se a munkatársainkkal való kapcsolat. Szükség van egy alapvető bizalomra, hogy a feladatainkat hatékonyan és örömmel végezzük el.

Az önbizalom felmérése érdekében érdemes a TASKS elemzést elvégezni, azaz

T(alents) -mennyire vagyunk tehetségesek?
A(ttitudes)-
hogyan látjuk a dolgokat és miképpen reagálunk rájuk?
S(kills)- milyen képességekkel rendelkezünk?
K(nowledge)- milyen tudással rendelkezünk?
S(tyle)- milyen egyedi személyiségjegyeink vannak?

Ha sikerül megválaszolni ezeket a kérdéseket, akkor már könnyebben szerezhetünk önbizalmat saját magunkkal kapcsolatban, mivel sikerült konkretizálni saját erősségeinket és meghatározni hasznosságunkat.

 

Te miért nem bízol a saját főnöködben?

 

Tettem fel a kérdést a cikk elején. Miért is bíznál a főnöködben, ha bizonytalan vagy saját magadban és/vagy a főnököd sem bízik meg a munkádban úgy, ahogyan kellene? Ha képtelen elengedni a kezed a napi szintű feladatokban (kézi vezérlés) , ha képtelen a megfelelő szabadságot megadni számodra és képtelen a materiális (dolgozz napi 8 órát) szemléletét felváltani a projekt alapú (eredményorientáltság) szemléletmóddal? Tehát valójában nem ad valódi felhatalmazást a munkáddal kapcsolatos döntések meghozatalában.

 

A leírt teljesen általános esetben a vezetőd kézi vezérléssel irányít.

 

Persze a jogos kérdés: vajon hogyan is tehetné meg mindezt? Kíváncsian várom azt a szakmai fórumot, amire elhívtak ezzel kapcsolatban. Ott kifejezetten a vezetők szemszögéből járják körbe szakemberek a témát és keresik a választ a legfontosabb kérdésre: Hogyan lehet a szervezeti bizalmat erősíteni vezetőként?

Te mit gondolsz erről?

Írd meg kommentben!

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr614594164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.02.05. 09:03:29

Miért kellene bízni benne? A főnök csak egy munkahelyi tényező, nem igazán számít az ember valós életében.

Serrin 2019.02.15. 16:28:48

Volt olyan főnököm, akivel még munkáról sem szivesen beszélgettem.

Meg olyan munkahelyem is, ahol a feladatomat min. 2 embernek kellett volna ellátnia és szóvá is tették, hogy miért nincs meg a "második ember" teljesítménye, miközben a cég még szappant sem vettem, hogy kezet moshassunk az irodában.

Most azért jobb, kevés a meeting, meg azok még nem is teljesen feleslegesek és jelentéseket sem kell írnom.

Untermensch4 2019.05.02. 09:21:51

"képtelen a materiális (dolgozz napi 8 órát) szemléletét felváltani a projekt alapú (eredményorientáltság) szemléletmóddal?"
És kb csak azért jófejkedik mert a munkaerő-hiány miatt nem próbálhatja meg erőből lenyomni ezt a folyamat-centrikus megközelítést úgy hogy sorban kirúgja azokat akik nem próbálják meg a nem működő folyamatokat életben tartani aránytalanul nagy erőfeszítéssel.

Reactor 2019.07.04. 20:02:52

Mert a saját érdekeit fogja nézni, nem a beosztottjáét. Jellemzően úgy hajcsárkodik, hogy neki minél jobb legyen, a beosztottnak meg minél rosszabb.
A beosztott pedig sehova nem fordulhat, mert sehol nem adnak neki igazat. Ha szóvá teszi, hogy mi a gondja, azonnal közlik vele, hogyha nem tetszik, ott az ajtó. Még örülhet is, ha ilyen választ kap, hogy "üzletben nincs barátság".
süti beállítások módosítása