Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

CSOK 2019 -Nem jó buli, ha emiatt nem költözhetünk

2019. január 23. - Szarvas Norbert

csok2019.png

A CSOK 2,6+10 vagy a CSOK 10+15 remek lehetőség. A CSOK remek lehetőség lenne. A CSOK remek lehetőség egy szűk rétegnek, akik nem feltétlenül szorulnak rá. Szóval eléggé vegyesek az érzéseink ezzel kapcsolatban. Azonban 2018 okt. 1-től történt egy olyan változás a törvényben, ami sokak álmát romba döntheti, ami valójában nem segít, hanem ellehetetlenít.

2018 októberétől hatályos JTM változásban szigorodtak a jövedelemarányok a hitelfelvétel során. Innentől kezdve már csak a 10 évnél hosszabb kamatperiódus esetén terhelhetjük a jövedelmünk 50/60%-át. A 10 évnél rövidebb, de  minimum 5 éves kamatperiódussal rendelkező jelzáloghitelek esetén a terhelhetőség 400e forintos jövedelem alatt 35%, felette 45%.

 

2019.07.01-től tovább szigorodik a szabály, ugyanis a 400 000 forintos igazolható nettó jövedelem helyett életbe lép az 500 000 forintos sávhatár.

 

JTM szabály változása 2018.okt.1-től
2019. júniusától szigorodnak a határok. Onnantól kezdve 500 000 forintos jövedelem lesz a választóhatár.

Alapvetően nem lenne gond még ezzel sem, hiszen aki felelősségteljesen szeretne dönteni, az úgyis a minimum 10 éves kamatozást választja. Ráadásul a CSOK kedvezményes 10 vagy 15 millió forintos államilag támogatott és 25 évig garantált (3%-os kamat maximum) hitel pontosan megfelel ezen elképzeléseinknek.

Azonban sok család találja magát abban az élethelyzetben, amikor piaci hitelre is szükségük van. Ilyenkor mi történik? Felveszik a CSOK-ot, a CSOK hitelt (ha új építésű lakásban gondolkodnak) és mellé piaci hitelt min. 10 éves kamatozásra.

A buktató ezen a ponton válik láthatóvá. A minisztérium tájékoztatása szerint (írtam nekik tavaly levelet) a CSOK államilag támogatott hitelek kamatperiódusa 5 éves (ez tiszta sor volt eddig is). Viszont a JTM törvény nem tesz kivételt a piaci hitel és a CSOK hitel között, tehát a CSOK hitel a JTM szempontjából 5 éves kamatozású hitelnek számít, azaz jövedelemterhelhetősége 35/45%.

Abban az esetben is, ha a piaci hitel amúgy 10 éves kamattal indulna.

Vagyis a CSOK 25 évig államilag garantált és felső határában fixált hitelt magával rántja a piaci hitelt és lerombolja a jövedelmezhetőségünket.

 

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Tegyük fel, hogy Gibsz Jakabéknak a jövedelme összesen nettó 380 000 forint. Viszont már rendelkeznek 300e forintos hitelkártyával, 200e forintos folyószámla hitelkerettel (fejenként) és fizetnek egy autólízinget, aminek a törlesztője 30 000 forint /hó.

Összes törlesztő:

Hitelkártya keret 5%= 15 000 forint
Folyószámla hitelkeret 5%= 10 000 x 2 = 20 000 forint
Autóhitel: 30 000 forint
Összesen: 65 000 forint

A jövedelem terhelhetősége 380 000 x 0,35= 133 000 forint, amiből le kell vonnunk a meglévő hiteleket, azaz 65 000 forintot.

A mostani jelzáloghitelünkre fordítható teljes havi keretünk 68 000 forint / hó. Ha azt vesszük, hogy a CSOK 10M forintnak 25 évre a törlesztője 47 000 forint körül alakul, akkor beláthatjuk, hogy a fennmaradó 21 000 forintos havi keretből maximum még egy 4-6M forintos hitelt vehetünk fel.

 

Update: JTM rendelet 2018.október.1-től hatályos 6. § (5) bekezdés: a CSOK 10+10 konstrukcióval igénybe vett hitelek kamatozásának...eszerint az állami kamattámogatást nem meghaladó futamidőre folyósított hitelek esetén az alkalmazandó értékeket az alapján kell megállapítani, hogy a kamattámogatásra vonatkozó jogszabályi rendelkezésekre figyelemmel az ügyfél milyen kamatozás szerint fizet. Ennek megfelelően pl. a CSOK 10+10 konstrukcióban az ügyfél által fizetendő kamat fix, a fix kamatozásra vonatkozó szabályok szerint kerül megállapításra a JTM értéke (jövedelemtől függően 50 vagy 60 százalék lehet).

 

►►►►

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy www.iflgroup.hu

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.

Ez a cikk 2019. január. 23. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr9014583982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VT Man 2019.01.24. 16:41:14

"A jövedelem terhelhetősége 380 000 x 0,35= 133 000 forint, amiből le kell vonnunk a meglévő hiteleket, azaz 65 000 forintot."

Helyes. Miert is ert veget a cikk ezutan nem sokkal?

Nyilvan aki felelotlen es hitelkartya adossagot csinal, azaz tobbet kolt havonta, mint amennyit keres, az jobb, ha nem kap 10-20 millios hitelt. Vagy egyaltalan.

zuulululu 2019.01.24. 16:42:41

1
CSOK baromsag szart sem er, 2 szobas atlag uj lakas 25->50 milliora dragult, "cserebe" kapsz 10 milliot, pffff
__A CSOK nem a vevoknek jar, hanem az eladoknak!__

2
BPen a vasarlasok kozel 50% mar spekulacios celokkal tortenik. EZZEL kellene valamit kezdeni, nem a CSOK-al szerencsetlenkedni. Egy alapveto emberi igeny (lakhatas) a speckulacio aldozatava valik szemunk elott (nemcsak magyar jelenseg amugy)

3
MINDEN diaknak elerheto kollegiumi szallashelyet kellene biztositani.

chrisred 2019.01.24. 17:53:43

@VT Man: Akinek hitelkártya kerete van, nem biztos, hogy adósság is van rajta, vagyis az adott elszámolási időszak végéig nem fizeti vissza azt az összeget, amit a hitelkártyával költött.

Nancsibacsi 2019.01.24. 18:02:08

@zuulululu: 1. A CSOK nem azért van, hogy ingyen juss lakáshoz. Az új lakások nem drágultak, hanem nem létezőből létezővé változtak. Hogy értsd: olcsóbban simán nem érte meg felépíteni őket - ezért volt tele az ország 2008-ban félbehagyott betontorzókkal, amiket most a CSOK-nak köszönhetően befejeztek.
2. A spekulációs vásárlás ugyanolyan vásárlás, mint a normál, lakhatási célú - csak ők éppen nem kapnak CSOK-ot. Nem tilthatod meg, hogy valaki arra költse a saját pénzét amire akarja. Ha nekik megéri, akkor CSOK-kal miért is nem?
3. Örök élet, ingyen sör.

Nancsibacsi 2019.01.24. 18:03:55

@chrisred: Ha a hitelkártya illetve a folyószámla hitelkerete az akadályozó tényező, akkor azokat meg is lehet szüntetni. Folyószámla hitelkeretnek úgysincs értelme, a hitelkártya meg a visszatérítés miatt nem annak éri meg - ráadásul kettő -, ahol az egész család keres összesen 380 ezret, hanem ahol fejenként 1 milliót.

zuulululu 2019.01.24. 18:34:18

@Nancsibacsi: "Nem tilthatod meg, hogy valaki arra költse a saját pénzét amire akarja. Ha nekik megéri, akkor CSOK-kal miért is nem?"

Azert mert a csaladok eveben, kihalo/kipusztulo/megszuno orszagban az a lehetoseg egy atlagos fiatal elott, hogy 3-an berelnek ki egy panelt. Es toluk varjuk hogy csaladot alapitsanak. Arra lehet varni...
Nem alamizsnat (CSOK) kell adni, hanem megfelelo szabalyozassal korulmenyeket teremteni.

Visceroid 2019.01.24. 18:35:27

Miért akarna bárki lakást venni Magyarországon (spekulációs célon kívül persze)?

Walahol 2019.01.24. 18:46:36

Nem értek egyet a cikk címével.
Nagyon is jó buli, ha az ember a jövedelemhatár miatt nem költözhet. Régen volt 2008, akkor túlvállalták magukat sokan, ma szerencsére van limit. Baj az, ha a vágyak magasabb életszínvonalat kívánnak, mint a lehetőségek. Lehet, hogy nem tűnik fel, de ez a törvény pont a hitelfelvevőt (és valamennyire a bankot is) védi.

chrisred 2019.01.24. 19:03:22

@Nancsibacsi: Szerintem meg, mivel limitált a visszatérítés, pont annak a családnak számít az a havi plusz 4-5 ezer forint, ahol 380 ezret kell beosztani. Milliós jövedelemnél ez fel sem tűnik.

Nancsibacsi 2019.01.24. 19:06:31

@zuulululu: Én pályakezdőként szobát béreltem, durván 5 éven keresztül. Eltelt 15 év, van teljesen kifizetett lakásom, nyaralóm, új autóm - mire a két gyerekem 18 lesz ők is kapnak 1-1 lakást (valójában jóval hamarabb meglesz a 2 lakás - utána leszek bajban hogy mire költsem a sok pénzt amit megkeresek).
Az egyetemen tanulni kell bulika helyett, utána meg keményen dolgozni, hogy 28-30 évesen már legyen valami egzisztenciád.

chrisred 2019.01.24. 19:07:19

@Nancsibacsi: A CSOK azért van, hogy egyesek ingyen jussanak állami támogatáshoz, ha új lakáshoz akarnak jutni. Viszont az a pénz nem a semmiből keletkezett a költségvetésben, hanem az adófizetőktől származik. Adót meg mindenki fizet, nem csak az, akinek telik új lakásra.

Nancsibacsi 2019.01.24. 19:17:53

@chrisred: Aki 380 ezret keres, és nincs lakása, az elég sok dolgot nem tud hitelkártyáról fizetni - pl. az albérleti díjat. Szóval így nehezen fog a kártyára összejönni olyan éves forgalom, hogy legalább a kártya díját - ami évi 10-20eFt - visszakapja. A folyószámla hitelkeret meg nyilván kihasználatlan, ha lakást akar venni, mert ha minden hónapban mínuszba megy, akkor mi a francra fel vesz fel hitelt? Így az simán megszüntethető, és rögtön beljebb van 20 eFt-al.

Azt már nem is mondom, hogy ha nincs lakása, akkor vajon autót minek vett hitelre? 30 ezres hitel az egy 1.5 milliós hitel, 5 évre, vagyis legalább 2 milliós autót vett meg (gondolom 10+ éves prémium) - minek? Nem elég lett volna egy 400 ezres 15-20 éves Suzuki, ami gombokból fenntartható, hitel nélkül, ha egyszer 4-500 ezre volt önerőre? 5 év alatt elhasználják - utána már lehet lesz jobbra pénzük.

Szóval a cikkben említett párocska a számok alapján jobb is ha nem kap túl sok hitelt. A bankok nem annyira hülyék, hogy egy koca pénzügyi tanácsadó kioktassa őket.

Nancsibacsi 2019.01.24. 19:23:07

@chrisred: "Adót meg mindenki fizet, nem csak az, akinek telik új lakásra. "
Igen, de tudod az adó az pont az az érdekes dolog, hogy te befizeted, de csak a választások során hathatsz arra, hogy hogyan költsék el.

chrisred 2019.01.24. 19:33:37

@Nancsibacsi: A választáson csak arra hathatsz, hogy ki költse el. Már választási programot sem trendi írni, bár az abban foglaltakat sem tartotta be soha senki. (Na jó, Megyó igen, ő is lett az egyetlen miniszterelnök, aki megbuktattak.)

chrisred 2019.01.24. 19:36:34

@Nancsibacsi: Nem biztos, hogy bérlakásban laknak, manapság az luxuskategória. Lehet, hogy a szülőknél, nagyszülőknél.

GiaMarie 2019.01.24. 19:37:55

Végigolvasva a hozzászólásokat, én már csak egy dolgot nem értek, de nagyon. Itt most TÉNYLEG arról moralizálunk, hogy egy összesen 380.000 Ft-os jövedelemmel rendelkező 3 GYEREKES család miért ne vehessen fel 140.000 Ft-nál több hitelt? Komolyan? Tényleg? Ez kérdés? NAGYON HELYES!!!! És azért van erre szükség, mert teljesen tipikus a cikkben vázolt család, ahol összesen netto 380 jut 5 főre, de van új autó lízingre (mert az ugye ki****tt létszükség) amihez van casco többletköltségként egy olyan autóhoz mérve, amit megengedhetnek maguknak. Emellé szeretnének még enni, rezsit fizetni, tankolni, 3 kicsi éhes szájat betömni, 3 pár télicipőcskét lecserélni, és miért nem hagyja a gonosz állam önrendelkezni őket, brühühü? EZÉRT. Mert bár a hülyéket maguktól megvédeni nem nagyon lehet, de a gyerekeiket érdemes megpróbálni. Jézusom, el sem hiszem, hogy ez így lett felvetve, és senkinek nem jutott eszébe az a nézőpont, hogy ilyen jövedelem/fő/hó arányokkal nem hogy többet, ennyit sem nagyon kéne felvenni. Sorry. A 30 millás ingatlan sem létszükség, és nem is jár

chrisred 2019.01.24. 19:51:20

@GiaMarie: Nem, inkább azon, hogy minek egy olyan állami támogatási szisztéma, amit pont az átlagos jövedelmi helyzetben lévő családok nem tudnak igénybe venni.

Arcade Macho 2019.01.24. 20:19:14

jol ertem a vergodes lenyeget hogy a kvazi INGYENPENZ 10 milka melle amikor megkapjak a 10 milka hitelt onekik az sem eleg hanem meg fel szeretnenek venni plusz egy hitelt a piacrol?
akkor hol marad az egeszseges onresz?

élhetetlen 2019.01.24. 20:24:40

@Nancsibacsi: Biztosan zseniális vagy. Én nem. Anno (nagyon régen) 2100 ft volt a kezdőfizetésem mint fejlesztő mérnöknek. Kezdés után három évvel lett egy egy szobás lakásom, amit a szüleim vettek, és 300 eft-be került. Ha a 2100-ból minden hónapban félreteszek 1000-et, mert éni is kell, és albérletet fizetni is, akkor 12,5 év alatt jött volna össze a háromszázezer, ha addig nem drágulnak a lakások, de drágultak. Így csak az akkor még valami 27%-os átírást kellett kinyögnöm. Persze, a fizetésem is emelkedett. Volt olyan évem, hogy 2800-at kerestem, és 2700-at törlesztettem az átírásra. A titkárnőnknél mostam a lépcsőházat, hogy legyen kaja is. Pedig nem bulikáztam tanulás helyett. Te 15 év alatt összehoztál egy lakást, egy nyaralót, egy kocsit, és még két lakást. Gratula. Megpróbálom mai számokkal. Ha két jól kereső harminc alatt hazavisz nettó egy millát, és 200 az albi és a rezsi, de spórolnak, és havi 500-at félre tudnak tenni, akkot évi 6 milla, az 50 milliós lakás összejöhet 8 év alatt. Persze, a csokkal könnyebb, de csak azoknak, akik így össze tudják szedni a beugrót. És mi van, mi lesz azokkal a fiatalokkal, akik csak nettó négyszázat keresnek ketten? Mondjuk két kezdő tanár. Ja, ez téged nem érdekel, mert neked jól megy. Pedig ők is tanultak, és dolgoznak.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.01.24. 20:28:38

Gipszék ilyen paraméterekkel ne vegyenek fel hitelt, semmilyet. 400k-s jövedelemmel az 50%-os terhelhetőségi is iszonyat kockázat. 10 év alatt valószínű csak vállalnak egy gyereket, akkor a jövedelem majdnem a felére esik és fel is borult az egész hitelezés a fenébe. Én akármilyen igazolt jövedelem mellett se engedném, hogy 25%-nál több legyen a terhelhetőség, bár tudom hogy ezzel elég esélytelen a megfelelő összeg felvétele. Mi szerencsések (ez mondjuk hülyeség, mert nem a lottón nyertük a jó állásunkat) vagyunk, mert kettőnknek nagyjából a kétszerese a jövedelmünk az említettnek, de sokat őrlődtünk, hogy melyik konstrukciót válasszuk és végül egy olyan mellett döntöttünk, ami igaz, hogy hosszabb futamidejű, de nem használja ki a jövedelmünk által lehetővé tett törlesztőt, közel sem.

caesar 2019.01.24. 20:31:00

@Arcade Macho: A legnagyobb gond hogy a 10 milka "ingyenpénz" 15-20 millióval felnyomta az árakat, a piacot teljesen betorzította.
25-30 millióért jóformán semmit nem kapsz. A CSOK-kal , na és mellé az 5%-os áfával az építési vállalkozók zsebét tömi a kedves kormány az adófizetők pénzéből.
Mondhatnám, hogy hülye aki most vesz, hiszen eladni kell, de mindig vannak fiatalok, akik abban az életszakaszban vannak, hogy most kell lakást venniük. Persze lehet bérelni is, de a CSOK a bérleti piacot is eltorzította. És igen, lehet venni pár millióért házakat valahol isten háta mögött, ahol semmilyen munka nincs. Ez is nagyon életszerű...

2019.01.24. 20:33:42

Kicsit zavaros nekem a fejtegetés, most tényleg arról van szó, hogy az a baj, hogy akinek eleve fos a jövedelme, és van három kölke, ééés még van háromféle hitele, az nem vehet fel elég csokos lakáshitelt, és ez igazságtalan? Mert akkor felkacagok.

Szarvas Norbert 2019.01.24. 20:36:53

@Kolompár Magneto: Nem erről van szó. a cikk arról az igazságtalanságról szól, hogy aki megfelel amúgy a JTM-nek a jövedelme alapján (tehát a jelenlegi szabályozás szerint elég pénze van hitelre), azt a 25 évig támogatott CSOK hitel megszivatja, hiszen hiába venne fel mondjuk piaci alapon felelősségteljesen 10 éves kamatozású drágább hitelt, aminek a JTM mutatója 50% lenne, mivel a CSOK hitel, ami amúgy szintén fix, visszarántja a 35%-os sávba.

Ellenben, ha elhagyná a CSOK hitelt és helyette mindent piaci alapon venne fel (ergo a cSOK 15M hitel helyett piaci 15M forintot másfélszer drágábban), akkor viszont megkapná a hitelt, hiszen a jövedelme ebben az esetben 50%-kal lenne terhelhető.

Tetszik érteni a problémát?

GiaMarie 2019.01.24. 20:37:39

@chrisred: Megint ferdítünk! Egy olyan 3 gyerekes család, ahol netto 380 az összjövedelem, nem átlag jövedelmű az adókedvezményt, és a gyermekek után járó támogatást figyelembe véve. Nagyon nem, sokkal inkább 30%-kal durván alatta. Azon meg talán ne sivalkodjunk már, hogy átlagjövedelem alatt 30%-kal 3 gyereket nevelve miért nem jön ki a 65.000-es kocsirészlet mellé egy 30 millás ingatlan. Ennyire legyen már felnőtt a tisztelt állampolgár - és ne jöjjünk azzal, hogy mer' Svédország, mer' Dánia, nem ezekre a kondíciókra vállalt felelőssége teljes tudatában 3 gyereket, hanem a magyar rögvalóságra. Hozzáteszem, csodálkoznék, ha a jóléti államok bármelyikében az ottani viszonyokhoz képest telne az átlagfizetés 70%-ból 3 gyereket nevelve újautócskára hitelből + az átlag ingatlannál 40-50%-kal drágább saját ingatlanra. Ez a törvény teljesen értelmes, normális és jó. A világ nem Budapestből áll, és EDDIG ez a blog értelmes gondolatokat próbált az emberek fejébe verni. Most gyakorlatilag sokkot kaptam. Budapest közvetlen vonzáskörzetében, akár vasúti fővonal mentén (Bp központ 30-50 perc) rengeteg GYÖNYÖRŰ helyen lehet kapni olyan ingatlant, amit képzeletbeli Gibszék megengedhetnek maguknak anélkül, hogy kilakoltatás várjon rájuk, ha a ( ilyen pénzügyi tudatosság mellett valószínűleg Provident hitelből finanszírozott) síelés során eltörik egyikük lába, és kiesik 3-4 hétre a munkából

2019.01.24. 20:41:25

@Szarvas Norbert: ja, de így is marhaság. Akinek olyan ócska kondíciói vannak, mint a példádban, az ne vegyen fel semmilyen hitelt, mert beledöglik, ráadásul három gyerekkel ez már nem csak annyi, hogy bukta esetén hazacuccolok muterékhoz. Ha meg ugyanezekkel a kondíciókkal felveszik a piaci alapú még nagyobb terhelést jelentő hitelt, akkor tényleg menjenek a francba, mert majd öt év múlva adófizetői pénzből kell őket megmenteni, mert ugye a három gyerek... Nem jár mindenkinek a lakás, aki meg a harmadik mellé nyom egy negyedik hitelt, annak tényleg el kell engedni a kezét. Különben látom, még mindig megy nálad ez a Csok-ellenesség, régen is egyfolytában ezt toltad, gondolom arra megy ki a játék, hogy ajánlasz helyette valami jobbat ügynökként...

caesar 2019.01.24. 20:43:22

@Nancsibacsi:
"Az új lakások nem drágultak, hanem nem létezőből létezővé változtak. "

Ezt komolyan gondolod?
Ja bocs, látom nyomod a propagandát. Igen, régen minden szar volt, de mostmár minden fasza.
És ez a CSOK a támogatások legjobbika.....
ja, hogy ennek köszönhetően jóval többel megdrágultak az ingatlanok, mint maga támogatás.. szóval számoljunk, élő példa:
egy vállalalkozó a CSOK előtt nem tudott eladni egy elkészült házat évekig 25 millióért. A CSOK hatására ez a ház 40! millióért kelt el. Ennyivel többet ér? Fenéket. De számoljunk: 10 millió "ingyenpénz vs. 15 millió drágulás. Akárhogy is nézem , ez 5 milliós minusz! Hát ez kib***ott jó üzlet ám, csak nem a vevőnek.

2019.01.24. 20:45:15

@GiaMarie: én mondjuk eleve kitalnám a f*szkorbácsot annak, aki 2+3 fő/380 nettó mellé bevállal egy 65 rongyos autóhitelt, ami egy pénzügyi orosz rulett. Eleve az autóhitel csak a legostobábbaknak való, akinek nincs lóvéja, vegyen összespórolt cashre 6-800 ezerért valami tizenkevés éves verdát, ami nem dönti romba a családi kasszát. De persze kell az urizálás, meg az új autó, miközben a seggük lóg ki a gatyából. És sajnos ez így is megy, elég megnézni a lakótelepek parkolóját...

chrisred 2019.01.24. 21:15:06

@GiaMarie: Fogalmazzunk úgy, hogy lehet olyan verzió is. De ez nem igaz arra az esetre,
- ha a csokot három gyerek bevállalásával venné fel (amúgy ez az eset lenne a csok hirdetett célja, a gyerekvállalási kedv növelése
- ha már nem mindegyik gyerek tartozik a kedvezményezett körbe
- ha a szülők valamelyike otthon van gyesen, vagy félállásban dolgozik a gyereknevelés mellett.

Arcade Macho 2019.01.24. 21:42:36

@Kolompár Magneto: "És sajnos ez így is megy, elég megnézni a lakótelepek parkolóját..."

kulvarosban 35m2es kispanel az 20 milka
nem teccik kepben lenni az arakkal? meg mindig a regi jolmegaszondom tema megy?

Dani84 2019.01.24. 21:44:59

Akinek hitelkártya kell ahhoz, hogy végig tudjon csinálni egy hónapot az ne vegyen lakást hitelre... Vagy azért mert bár jól keres nem tudja beosztani a pénzt vagy azért mert nem keres jól akkor meg pláne. Lakni persze kell valahol de nemcsak új lakásban lehet élni mint ahogy nem kizárólag az új autó autó.
Aki úgy gondolja hogy az autó neki jár méghozzá új, de nem tudja kifizetni az valamit megint ért a világból.
Nagy bajok lesznek itt mikor a sok beígért gyerek megszületik egy-egy családban és kiderül a szülök számára, hogy 15.000 Ft egy pár cipő amiből ha megvan mind a három gyerek kell szeptemberben 6 pár. Persze lehet a mindenből a legolcsóbbat is venni de akkor a lakásból miért kellett az új?Hogy a születendő gyerek nélkülözzön mert anyu-apu új lakást akart.
És mi lesz ha fordul a kocka és megint beüt a válság? Itt nem 2-10 hónapról van szó hanem 25 évről! Addigra fizeted ki a lakást mire elköltözik a gyerek.

katamara 2019.01.24. 22:55:16

@Nancsibacsi: Nyilván jól tudsz segget nyalni, mivel nem ez a jellemző ebben az elcseszett országban.

ankica 2019.01.24. 23:10:19

@VT Man: Van ebben igazság amit leírtál azonban nem csak egy hitelkártya adós nem kaphat. Az átlag magyar ember hol visz haza 400 ezer nettót? Akiknek pedig ez nem érkezik meg havonta a számlájára felejtse el a hitelt. Végig jártuk ezt pontosan tudom milyen elvárásra építették fel a hitel folyósítást. Magyarul azt jelenti, akik keményen dolgoznak és 200 ezet haza visz azoknak nem jár a hitel. Jár azonban a semmire kellő embereknek akik 500 ezret vihetnek haza. Hát ennyi a történet, ma sem az egyszerű de dolgos embereket akarják segíteni.

ankica 2019.01.24. 23:18:11

@Dani84: Hát persze hogy meg kell gondolni ki és mire vegyen fel hitelt azonban akiknek családjuk van és ninsen otthonuk azok albérletben laknak 120-150 ezerért és az fizetik Isten tudja mióta az nem lenne elég a törlesztő részletre? Az új lakások és a régi között sincsen különbség mert a legtöbb elfogadható állapotban és helyen lévő használt lakások többe kerülnek mint az újak és ahhoz végképp nem jár kedvezményes hitel.

Ellenzéki Tüntető 2019.01.24. 23:22:58

@caesar: "A legnagyobb gond hogy a 10 milka "ingyenpénz" 15-20 millióval felnyomta az árakat, a piacot teljesen betorzította.
25-30 millióért jóformán semmit nem kapsz. "

Ja értem. Akkor jobb lenne az ellenkezője. Mindenki, aki lakást vesz, attól el kell venni 10 milliót, így lemennek a lakásárak, és mindenki megengedheti majd magának! Végre jó lesz minden!

ubermeister 2019.01.24. 23:24:49

1. A CSOK csak az építőiparnak segített, és feleslegesen felverte az árakat (Néztem anno új építésűt költözés miatt, volt is pár projekt ami tetszett és elég látványosan a CSOK kihirdetése után 1-2 hónappal minden projektben 10 milla körül emelkedtek az árak, ill induló akciósan valamivel többe kerültek, a régi árak (amik az induló akció végével visszaállnak) pedig ~10 millával mentek feljebb) Volt ami 25-ről akciósan 27-lett, eredeti áron 33-35.
2. A hitelkártyát tudni kell használni, ha nem tudod kihasználni add vissza
3. A folyószámlahitelt szintén tudni kell használni, ha hirtelen pénz kell valamire jóval olcsóbb mint a hitelkártya és megspórolhatsz egy áruhitelt, aminél ráadásul általában olcsóbb...
4. A gépjármű finanszírozás nem ördögtől való, csak tudni kell használni (Nem egy ismerősöm használja kicsi ingázós autóra mert havi 30-40e mellett 1 megbízható, garanciás, "új" autó van alatta, ami segítségével a kocsi nélkül elérhető álláslehetőségeknél két-háromszor nagyobb jövedelmű állást tud vállalni)

Zsuzsi25 2019.01.25. 05:18:11

@chrisred: Azert, mert nem a minimal beres gipszjakabot szeretnek 3 gyerek fele terelni, hanem a mérnok-penzugyes hazaspart. Arrol nem beszelve, hogy aki tobbet rak a kozosbe, attol tan nem kellene sajnalni a Csokot.

Zsuzsi25 2019.01.25. 05:21:28

@ankica: Anyád pics.....a. Mi az, hogy semmirekello??? Tanulni kell kerem, aztan akkor nem 200at viszel hanem, minimum 4 500at. Lehetoleg ne filozofiat, meg szociologiat.

chrisred 2019.01.25. 06:39:14

@Zsuzsi25: A példában nem minimálbéresek vannak, hanem akár tanárok, egészségügyben dolgozók, akik akár ugyanannyit tanultak, a szakmájukban ugyanannyira képzettek, és a munkájuk minimum olyan fontos a társadalom számára, mint egy pénzügyesé. A sajnálatnak itt nincs szerepe, értelmetlen azokat támogatni, akik önerőből is el tudják érni az adott célt.

chrisred 2019.01.25. 06:44:56

@Zsuzsi25: Isten őrizz, hogy olyasmit tanuljon, amivel másoknak is hasznára lehet. Csak közgazdasági ismereteket, minyt Soros!

Zsuzsi25 2019.01.25. 06:47:18

@chrisred: Valoban. Csak ne a tarsadalmat hibaztassuk azert, mert eu dolgozonak, vagy tanarnak tanult valaki mérnok helyett. En szivem szerint tanar lettem volna. Szerencsere lebeszeltek a szuleim. Nem lehet megelni belole. Ez egyeni dontes. Ha valakinek fontosabb az, hogy azt csinalja amit szeret, ahelyett, hogy jobban keres, lelke rajta. De ez egyeni felelosseg.

chrisred 2019.01.25. 07:42:40

@Zsuzsi25: Egyéni döntéseket ki-ki úgy hoz, ahogy akar, nem szólok bele. Nem foglalkozom magánügyekkel, mondanám a miniszterelnök stílusában, ha közéleti témáról van szó. Csak értelmetlennek tartom, hogy arra a szűk rétegre szabnak társadalmi szintü támogatást, akiknél ez csak plusz hasznot jelent, és nem segítséget az életmódjuk kialakításában/fenntartásában. Mintha valaki egészséges embereknek segítene átjutní a zebrán a vakok helyett.

Amúgy tisztában vagyok azzal, hogy a csok végső soron és eredményében az építőipari ágazat támogatására szolgál. Illetve a politika által preferált új elit feltőkésítésére tett intézkedés, mint annyi más kormányzati program.

$pi$ 2019.01.25. 08:07:48

@ubermeister: "A CSOK csak az építőiparnak segített, és feleslegesen felverte az árakat "

Legenda.
profitline.hu/ny/irattar/2018-09-17/117682899_N1fx54tX.png

Nancsibacsi 2019.01.25. 08:30:27

@élhetetlen: Egyrészt csalsz a számokkal - minden ponton csak 20-30%-ot hogy ne legyen feltűnő, de így a végén már elég rúg eltérés jön ki a valósághoz képest. Másrészt úgy irigykedsz, hogy neked a szüleid tolták a s.gged alá a lakást. Ez igazán bravúros.
Ha a párocska bevállal 3 gyereket 10 évre, akkor rögtön kap 10MFt ingyenpénzt. Mivel 20-25% önerő elég a hitelhez, és 1 millió össz jövedelemnél nem lesz gond a magasabb törlesztő összegével se, pontosan 0 napot kell várniuk a lakás vásárlásra 50 milliós lakás esetén. És 50 millióért már lehet 3 szobást is kapni. De ha tutira akarnak menni, akkor is max 1 évet kell gyűjteniük a 25% önerőre.

Pfdd 2019.01.25. 08:35:33

Nem lehet külső (szőlői) segítség nélkül átlagbérből saját ingatlanhoz jutni egy fiatal párnak. Lehet itt toligálni a számokat, a plafon ugyanúgy ott marad. CSOK zsebpénznek elég, amit hitellel megkapnak támogatást, annak a jó másfélszeresét oda kell tenni még önerőből. Átlagbér 200 körül van, a nő kiesik a munkaerőpiacról 3 gyerek esetén 6 évre, utána meg ki tudja hol és mennyiért kap egyáltalán munkát.
El kell menni megcsinálni egy szakmát, 10 év kőkemény munkával a mamahotelből talán sikerül összeharácsolni egy 50 éves kétszobás panel árát, felújítani, aztán 30 év felett elkezdeni a családalapítást. Onnan a meglévő ingatlan eladásával is megléphető a CSOK.

Nancsibacsi 2019.01.25. 08:37:30

@caesar: ""Az új lakások nem drágultak, hanem nem létezőből létezővé változtak. "
Ezt komolyan gondolod?"
Nem érted mit írtam. Menj el Biatorbágyra, nézt meg a tópark lakóparkot - 2005 körül elkezdték építeni, ott voltak a félkész beton szerkezetek 10 évig, jött a CSOK - befejezték. Ha nincs CSOK, ott lett volna 40 év múlva is, amíg össze nem omlik a p.csába. Erről beszéltem, hogy amíg nem volt CSOK, addig gyakorlatilag nem voltak új építésű lakások. Ami volt az is úgy volt, hogy aki hozzákezdett becsődölt, a félkészt negyedáron megvette valaki, az is becsődölt, a végén a szerkezetkészet 3 üveggyöngyért megvette valaki, és belerakta a parkettát, és keresett rajta egy valag pénzt - még 25 millióért is. De ez rohadt kevés volt, mert csak a teljesen csődbe ment cégek félkész ingatlanjait tudták így elkótyavetyélni. Teljesen nulláról 25 millióért nem épített neked senki se lakást mondjuk 2014-ben.

Nancsibacsi 2019.01.25. 08:41:49

@chrisred: "A példában nem minimálbéresek vannak, hanem akár tanárok, egészségügyben dolgozók, akik akár ugyanannyit tanultak, a szakmájukban ugyanannyira képzettek, és a munkájuk minimum olyan fontos a társadalom számára, mint egy pénzügyesé"
Igen, és amikor 18 évesen elindultak ezen a pályán, akkor ugyanolyan sz.rul keresett egy egészségügyis meg egy tanár, mint ma. Tanárnénire szükség van, áoolónőre is - csak fogják fel, hogy nekik kell egy gazdag férj, ne egy másik csóringerhez menjenek hozzá. Vagy tanuljanak olyan szakmát, amellyel nem kell a másik zsebét nézni mielőtt összebútoroznának.

Nancsibacsi 2019.01.25. 08:42:55

@Zsuzsi25: "En szivem szerint tanar lettem volna. Szerencsere lebeszeltek a szuleim. Nem lehet megelni belole."
Ugyanezt tettem a lányommal. Óvónő - hát mondom abból éhen halsz kislányom :-D

Pfdd 2019.01.25. 08:47:18

Nancsibacsi:
Mérnökök pl. 10 év munkatapasztalattal keresnek átlag 400-500 ezret, 35 évesen. Egy fiatal, szülésre alkalmas nő tanárként legfeljebb 200 ezret. Aki majd ráadásul kiesik a munkából jópár évre. Nem tudom honnan vizionálod te a 1 milliós havi bevételt egy 25 éves fiatal párnál, már ha a felét megkeresik az is az átlag felett van.

Nancsibacsi 2019.01.25. 09:15:57

@Pfdd: Nem én vízionáltam, hanem akinek válaszoltam, az vízionálta, és próbálta bizonygatni, hogy még ha 1 milliót keresnek ketten, akkor se lesz soha új lakásuk. Ez nem igaz. cáfoltam, de a példa ugyanúgy életszerűtlen, mint a 3 gyerekes, összesen 380-at kereső, autó hiteles, hitelkártyás, folyószámlás hiteles párocskának az új lakásba költözése.
A CSOK lényege nem a társadalmi különbségek instant kiegyenlítése. Nem az a cél, hogy ágrólszakadt, szarul kereső embereket jutassuk prémium kategóriás lakásokba. Ezeket a lakásokat továbbra is az fogja megvenni, akinek a szülei be tudnak segíteni, vagy tényleg nagyon sokat keres - de ezzel nincs is nagy baj, nem sok ilyen lakás van így sem. A CSOK célja az, hogy végre valaki vegye meg ezeket a félkész ingatlanokat és ezzel keljen életre az építőipar. Aki meg kicsempézi az új lakásokat, az ne havi 140ezret, hanem 400 ezret keressen, és tudjon venni magának meg a csajának egy panelt.
Lehet álmodozni, meg belelátni olyan dolgokat a neve miatt a CSOKba, ami sose volt cél, de nagyjából ez a realitás.

chrisred 2019.01.25. 09:21:01

@Nancsibacsi: De mivel a gazdag férjek száma limitált, a fentiek eredményét látjuk visszaköszönni a termékenységi rátában.

chrisred 2019.01.25. 09:23:43

@Nancsibacsi: Miért lenne célja egy közösségi támogatásnak, hogy elősegítse bárkinek prémium lakásba való költözését, akár jómódú, akár szegény?

Zsuzsi25 2019.01.25. 09:24:22

@Pfdd: a ferjem mernok. Kafeteriaval majdnem 7 szanjegyu a fizetese. 30 eves .

TruczaTibor 2019.01.25. 09:25:35

Nehéz dolog tiszta szívvel pénzügyi elemzést fogadni attól, akinek a Gipsz Jakab, Gibsz Jakab.

Pfdd 2019.01.25. 09:26:06

Nancsibacsi:
Nem, a CSOK lényege nem az időszakosan leálló építőipar motorjának újra beröffentése, hanem a demográfiai katasztrófa elkerülése. Az belátható hogy vajmi kevés ha a felső 20% majd bevállalja a 3 gyereket mert lesz hol felnevelni azokat, mert most mondom hogy nagyrészük be fog bukni, nemhogy 3 gyerek sem lesz, de sok helyen 2 sem. Nyilván majd szépen kedvezményes hitellel visszafizetik. De közeleg a válság, ez a lufi is ki fog durranni mint a többi, kíváncsi vagyok hány hitel fog bedőlni. Csak sajnos a bedőlt hitelt nem csak az fizeti meg akinek bedől, hanem mindenki más is. Visszatérve a a cél az lenne, lett volna, hogy növekedjen a gyerekvállalási kedv, párpedig ha gyereket kell prezentálni akkor alsó-középosztály az ami a százalékos arányából képes érdemi demográfiai változást eredményezni. Na ebből leginkább ismét ők fognak kimaradni, mert átlagembernek nincs 30-50 milliója egy közel sem luxusingatlanra, hanem egy minimál családi házra.
Persze ha a valódi cél az ingatlanpiac felpörgetése, ezáltal a szakemberek itthon tartása és a résztvevők meggazdagítása volt a cél, arra valóban jó a CSOK.

chrisred 2019.01.25. 09:27:32

@Nancsibacsi: "A CSOK célja az, hogy végre valaki vegye meg ezeket a félkész ingatlanokat és ezzel keljen életre az építőipar"

Előbb azt írtad, mindenkinek a személyes kockázata, hogy milyen pályát választ, és hogy tud megélni belőle. Miért nem igaz ez az építőiparban dolgozókra, és az abba befektetőkre? Befürödtek vele, így jártak.

Pfdd 2019.01.25. 09:31:19

Zsuzsi25:
Átlag bérekről beszéltem, az 1 milliós mérnöki fizetés 5-6 év tapasztalattal nem átlagos.
Én meg 250-et keresek 3 év munkatapasztalattal mérnökként, most váltani akarok, de már a nettó 400-as bérigényre húzzák mindenhol a szájukat, igények meg azért vannak (2 beszélt idegen nyelv, 5-6 év munkatapasztalat adott területen, vállalatirányítási rendszer, adott tervezői program profi szintű kezelése, kvázi mindenféle betanulás nélkül).

Thunder_th 2019.01.25. 09:39:07

A CSOK egy katasztfális konstrukció. Csak és kizárlóag akkor venném fel, ha már lenne 3 gyerekem. (És Magyarországon élnék) Semmi más esetben. Amellett, hogy felverte az árakat az egekbe, egy csomó fiatal lakáshoz jutását lehetetlenítette el. Az lesz majd még szép, amikor majd nem nagyon születnek a gyerekek, hiába vállalták be előre őket. Sőt, a trend inkább azt mutatja, hogy hamarabb lesz válás mint gyerek. Akkor szépen lehet őket is megmenteni közpénzből. Sokkal nagyobb a társadalmi költsége, mint a haszna. Emellett, hogy a Csok törvény ütközik a hitelfelvételről szóló törvénnyel? Na bumm. Hozzáértést nem kell várni gombnyomogató droidoktól a parlamentben.

Zsuzsi25 2019.01.25. 09:47:21

@Pfdd: Az angol alap! A masik nyelvet meg lehet tanulni melle. Nyilvan kell tudni angolul. (Hol nem?) 250 az nagyon keves. Ő 5 eve dolgozik

Pfdd 2019.01.25. 09:49:47

Thunder_th:
Igen katasztrofális, itt felmerül a kérdés hány képviselő érdekelt a hatásaiban (vannak ingatlanpiaci kapcsolatai) és hány közülük a dilettáns. CSOK-kal jól jártak a hitelezők, ingatlanosok, építőipari résztvevők.

Pfdd 2019.01.25. 09:53:09

Zsuzsi25: Nekem is angol kommunikációs szint, abból is van nyelvvizsgám, német meg valami minimális szinten megy. Igen a 250 nagyon kevés, ezért is akarok váltani, de nem könnyű, sőt szinte lehetetlen.

Nancsibacsi 2019.01.25. 09:57:24

@Pfdd: A demográfiai katasztrófát sokkal egyszerűbb betelepítésekkel elkerülni, mint születések számának mesterséges növelésével. Ráadásul mi még jók is vagyunk, mert külföldön is van pár millió magyar anyanyelvű - szóval a demográfiai katasztrófa elkerülésében több hozadéka van annak, hogy az ukrajnai magyar fiatalok ahelyett hogy agyonlövetnék magukat ide tudnak jönni dolgozni mert van magyar személyijük, mint a CSOKnak.
Amúgy se hol sincs az definiálva, hogy mindenkinek új építésű lakásba kell költöznie AZONNAL, ahogy megismerkedett a jövendőbelijével, ráadásul 3-4-5 szobásba, hogy legyen elég hely a gyerekeknek, vagy inkább már rögtön kertes házba. A világ egyetlen részén sincs ilyen. Lehet venni használt lakást is, házat is, Bp-n kívül is - 30-50 milliónál jóval olcsóbban is. Ha valaki abszolúte nem tudja megoldani, hogy a gyerekei mikor felnőnek tudjanak hol lakni, az valahol az evolúció vesztese.

Zsuzsi25 2019.01.25. 09:58:46

@Pfdd: Ha nincs targyalokepes angol nyelvtudasod, akkor nem keves a 250.

Nancsibacsi 2019.01.25. 10:00:21

@chrisred: "Előbb azt írtad, mindenkinek a személyes kockázata, hogy milyen pályát választ, és hogy tud megélni belőle. Miért nem igaz ez az építőiparban dolgozókra, és az abba befektetőkre?"
Azért, mert Magyarországon rengeteg az alacsonyan képzett/képesítés nélküli ember, és egy kőművesből nem lehet programozót képezni. Szóval vagy életre kelted az építőipart, vagy fizeted több 100 ezer fő segíjkéjét.

Pfdd 2019.01.25. 10:01:22

Nancsibacsi:
Használt ingatlanra annyi a CSOK hogy az inkább vicc kategória. Nyilván a semminél több, de egyértelműen az új ingatlanok vásárlását célozza meg.
De mint mondtam egy átlagos fiatal párnak nem lesz 25 milliója semmilyen hitellel hogy vegyen egy 2 szobás panellakást és utána elkezdjenek gyereket vállalni.

Pfdd 2019.01.25. 10:03:33

Zsuzsi25:
De van tárgyalóképes angol nyelvtudásom, nyilván adott cég profijához szükséges szakmai szókincs elsajátítása pár hónapot igénybe venne.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2019.01.25. 10:24:41

Azt hittem tényleg arról lesz szó, hogy nem költözhetnek . Mármint tulajdonképpen újkori röghözkötés a csok, ha elcseszted a vásárlást mégis nagyobb kellett volna, sz.r a szomszéd , vagy csak kapsz egy jól fizető külföldi munkát ( de megtartanád magadnak addig is a lakásod és ki sem adnad) , akkor felejtős.

Nancsibacsi 2019.01.25. 10:48:05

@Pfdd: Bp-n 18 MFt-ért lehet venni 1.5 szobás panelt. Ennek az önereje 4MFt, a maradéknak 20 évre 75, 30 évre 55eFt a törlesztője. Ez indulásnak, 1 gyerekig jó, utána nyilván cserélni kell nagyobbra, de ha albérlet helyett törlesztőt fizetsz - ráadásul kevesebbet mint az albérleti díj -, akkor elég gyorsan össze fog jönni a váltáshoz szükséges összeg. Nem 25 millió kell hozzá, hanem 4, és nem extrém magas fizetés, hanem átlagos.

Pfdd 2019.01.25. 11:09:54

Nem az a lényeg hogy le tudd rakni a 4 milliót, hanem hogy ki tudd törleszteni a maradék 15-öt. Ráadásul nem nagyon láttam még olyan 18 milliós panelt ami ne szorulna kisebb-nagyobb felújításra, megveszed még a konyhai gépeket, bútorokat és rögtön elment 3-4 millió a felújítással, festéssel. Tehát megint ott vagy hogy 4 millió önerő mellé kell még 4 millió hogy elindulj. Keresel nettó 220-at (átlagbér), asszony kiesik a munkából a szüléssel, most nem tudom mennyi a gyes, de biztos hogy nem lesz több havi bevétel 350-nél. És ott a hitel, jön a gyerek, a rezsi, valamit enni is kell.
Persze a másik oldalon az igények is ott vannak, azért külföldi nyaralásra, saját autóra, luxuskiadásokra sokaknak van igényük. Nyilván az is abnormális ha valakinek fiatal pályakezdőként irreális elvárásai vannak, de az sem egy jó állapot ha hónapról-hónapra értek, nulla megtakarítással éppen csak a létszükségleteket kielégítve.
Vagy akkor el kell fogadni hogy a többség nem keres jól, és nem is vállal a bizonytalanba gyereket, mert nem akar lejebb adni hitellel a nyakában az életszínvonalából. Majd betelepítik a szír vendégmunkásokat és kitermelik a nyugdíjakat a sok öregnek.

kewcheg 2019.01.25. 11:16:05

Magyarország mély-délje: BAZ megye. Itt kisebb településeken már 3-5-7 mihályért téglafalú, közp.fűtéses, 80-asokban épült házat lehet venni kerttel.És ugyanarról az országról beszélünk, ahol Bp.van....Szerintem sok embernek ezt kellene kihasználni, hogy nálunk nagyobbak az árszínvonalbeli különbségek mint az USA keleti partja meg elmaradott államai között, el lehet kezdeni az életet a mély-délen is, aztán később áttelepülni a szilicium-völgybe....

lacimol · http://www.lacimol.hu 2019.01.25. 11:16:06

Szia Norbi! Szerintem kérdezz rá néhány banknál, mert ez nem így van. Hiába 1 ingatlan a hitelcél, de két külön hitel a csok és a piaci. Mindkettőnél figyelembe veszik a másik hitel törlesztőjét, de a csok-nál 400/500 eFt jövedelem felett 40%, a piacinál 60% lesz a JTM. Ez alatti jövedelemnél pedig 35/50%.

Szarvas Norbert 2019.01.25. 11:19:06

@lacimol: Szia LAci!

Még tavaly év végén írtam az MNB-nek ezzel kapcsolatban!

MNB ügyfélszolgálat hivatalos válasza ez volt:

“A Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB) érkezett megkeresésére az alábbiakról tájékoztatjuk. A jövedelemarányos törlesztőrészlet és a hitelfedezeti arányok szabályozásáról szóló 32/2014. (IX.10.) MNB rendelet az állami kamattámogatással nyújtott hitelek esetében két esetet különböztet meg a jövedelmek terhelhetőségének szempontjából. Az állami kamattámogatási időszakot nem meghaladó futamidőre nyújtott hitelek esetén a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutatót az határozza meg, hogy a kamattámogatási időszakban milyen hosszú a kamatperiódus”

Ebből számomra az derül ki, hogy az 5 éves kamatperióudsra vonatkozó JTM az alkalmazandó, hiszen a CSOK hitel 5 éves kamatperiódussal fut alapból.

lacimol · http://www.lacimol.hu 2019.01.25. 11:21:35

"Az állami kamattámogatási időszakot nem meghaladó futamidőre nyújtott hitelek esetén"
Itt meghaladja (5 és a csok, 10 a piaci)

Szarvas Norbert 2019.01.25. 11:24:11

@lacimol:

az idézet mondat azt jelenti, hogy a CSOK hitelnél a támogatott időszak 25 év, ha valaki 30 évre venné fel (szerintem ilyen nem létezik), akkor az utolsó 5 év már nem támogatott hitelként megy tovább.

a CSOK hitel 5 éves kamatozású. JTM alapján pedig az 5 éves kamatozásnál 35/45 a határ.

P1sty 2019.01.25. 11:28:36

@Nancsibacsi: "Ez indulásnak, 1 gyerekig jó, utána nyilván cserélni kell nagyobbra"
Persze, vegyél fel hitelt 30 évre, aztán költözz nagyobb lakásba, megint hitelből?

lacimol · http://www.lacimol.hu 2019.01.25. 11:40:25

Ez alapján lehet benne valami, mindenesetre ez furcsa. Eleve a JTM korlátozás azért született, hogy a rövid kamatperiódusú, kockázatos hiteleket kevesebben vegyék fel. De a csok, hiába rövid kamatperiódusú, pont nem ilyen, mert fix végig a kamat az adós felé (majd az állam fizeti a különbözetet). 3 hónapja már ezt a JTM-et használják a bankok, ők mit mondanak?

chrisred 2019.01.25. 12:06:15

@Nancsibacsi: Csak itt konkrét építőipari projektekre céloztál, nem általánosan az építőiparban dolgozó szakképzetlen emberekre. Azokat éppen úgy segítené, ha a családalapítás előtt állók az országban százezrével álló használt lakások felújítására, korszerűsítésére kapnának csokot. Nem húszmilliót, mondjuk a tizedét, de tízszer annyian. Igaz, ez nem az építőipari multik,hanem a kisvállalkozások malmára hajtaná a vizet.

Nancsibacsi 2019.01.25. 12:11:53

@Pfdd: Valamibe nyilván mindig bele lehet kötni - kifogást mindig könnyebb találni mint megoldást. Aki kifogást keres, azzal fölösleges is foglalkozni, mert adhatnál te a segge alá ingyen luxusvillát, akkor is panaszkodna, hogy nem fizeted helyette a rezsit. Nem kell 4 milliós felújítás a lakhatóvá tételhez, és nem kell kétségbe esni a GYED miatt sem, mert addigra már lehet többet keresni. Az 55eFt-s törlesztőrészlet mindenképpen alacsonyabb mint az albérleti díj - éppen ezért a hitel miatt nem kevesebb, hanem több lesz az, ami hó végére megmarad. Persze luxusigényekkel saját lakás nélkül is el lehet költeni bármennyi pénzt.

Nancsibacsi 2019.01.25. 12:14:54

@P1sty: "Persze, vegyél fel hitelt 30 évre, aztán költözz nagyobb lakásba, megint hitelből?"
A 30 év egy maximális időtartam, ami alatt vissza kell fizetned a hitelt - lehet korábban is. Azért kell hosszúra kinyújtani, mert így amikor szarul keresel - pályakezdő - alacsony a törlesztőrészlet. Ha mondjuk 5 évig rendesen fizeted, és lépnél egy nagyobb ingatlanba, akkor a bank örömmel át fogja terhelni nagyobb értékű lakásodra a meglévő hitelt, sőt valószínűleg ki is bővítheted.

Nancsibacsi 2019.01.25. 12:21:05

@chrisred: Csakhogy a lakás felújítás nagyrészt nem bejelentett munka, így abból túl sok adó/tb bevétel nem folyik be.
Nem én találtam ki a CSOK-ot, és nyilván van benne lobbi is, és persze jobban tud az lobbizni, akinek van egy félkész lakóparkja, mint akinek egy kőműveskanala. De ettől függetlenül nincs rossz helyen ez a pénz, bár az is teljesen érthető - és várható volt -, hogy pl. az ÁFA kedvezményt már kivezették. Valószínűleg a többi is meg lesz nyírbálva hamarosan, ahogy saját lábra áll az építőipar.
A családalapításra pl. ott van az új házasok adókedveménye, meg a családi adókedvezmény. Azt az egyet nem lehet erre a kormányra mondani, hogy ne motiválná a gyerekvállalást. 3 gyerekért havi 99 ezer nem rossz pénz szerintem.

chrisred 2019.01.25. 12:26:58

@Nancsibacsi: De, lehet mondani, mert a családalapítást követően nem a harmadik gyerek születik, hanem az első, akire nagyjából annyi családi adókedvezmény jut, amit a az inflációt nem követő családi pótlék értékcsökkenése és az áfaemelés éppen ellensúlyoz. Nem csoda, hogy a gyermekes családok nagyobb része megáll egynél

ubermeister 2019.01.25. 12:43:33

@Nancsibacsi
"Ha mondjuk 5 évig rendesen fizeted, és lépnél egy nagyobb ingatlanba, akkor a bank örömmel át fogja terhelni nagyobb értékű lakásodra a meglévő hitelt, sőt valószínűleg ki is bővítheted."
Megoldható, bár azt tudni kell hogy az átterheléshez már rendelkezned kell a másik ingatlannal, amit a meglévő értékesítéséből fedeznél, így kell egy olyan eladó aki bevállalja hogy csak akkor fizeted ki a fennmaradó részt ha sikerült eladnod a másikat.

zuulululu 2019.01.25. 12:57:13

@Thunder_th: "Az lesz majd még szép, amikor majd nem nagyon születnek a gyerekek, hiába vállalták be előre őket. Sőt, a trend inkább azt mutatja, hogy hamarabb lesz válás mint gyerek. Akkor szépen lehet őket is megmenteni közpénzből."

NAGYON JO MEGLATAS!
Lesz itt meg CSOK-Mentes, tutira.

zuulululu 2019.01.25. 12:58:09

A problema, hogy a CSOK 3 gyerekre van belove (persze szart sem er ha atlag lakas dragult 20M-t, igy a CSOK az feler -10M-vel).
Csakhogy MOn nem a 3. gyerek nem szuletik meg, hanem az 1. vagy 2. gyerek.
EZ A BAJ.

Szarvas Norbert 2019.01.25. 12:59:36

@lacimol: akivel beszéltem ott ugyanígy értelmezte a fiókvezető

ankica 2019.01.25. 13:03:41

@Zsuzsi25: Szerintem neked van anyukád és annak van ...csája. Főiskolai végzettségem van pénzügyügyből több területre, ma bérszámfejtőként dolgozom és kapkodjál levegő után, 198 ezret viszek haza havonta úgy hogy országosan munkaerő hiány van. Hozzá kell tennem nem a seggnyalók közé tartozom és semmilyen kapcsolatot nem használtam és ezután sem szeretnék.Nálatok ez dívik manapság a celebségből szuper jól élni és értéket semmit nem felmutatni az utókornak. Ne oktassál senkit mit és hogyan tanuljon, minden emberek van tehetsége valamilyen szakterületre, engedni kell hogy azt csinálja és ne azt amit te itt összevissza kotyogsz tanácsadóként.

Mankel 2019.01.25. 13:14:28

A legnagyobb baj az egésszel, hogy azt magyar sajátosan perverz újraelosztást erősíti, hogy a legszegényebb rétegtől irányítunk át forrásokat a leggazdagabbak felé. Nagyon szépen illeszkedik az egykulcsos adórendszer a adójóváírás alapú támogatások az oktatas és az egeszsegügy alulfinanszírozása a szociális rendszer leépítése alkotta sorba. A fideszesek folyton ballibeznek de az a helyzet, hogy a jelen rendszer neoliberális csak ráborult a piros fehér zöld festék.
Ebből a pénzből nagyon remek szociális bérlakás programot lehetne csinálni például ami pont azt a réteget támogatná aki rászorul.

ubermeister 2019.01.25. 13:20:03

El kellene már dönteni hogy minőséget vagy mennyiséget várunk a megszületendő gyermekekből mert a kettő egyszerre nem fog menni.

Pfdd 2019.01.25. 13:20:49

Mankel:
Igen bérlakásprogram lenne a megfelelő. Nyilván itt abból is jókora mutyi lenne, de pont az alsó-középosztálybeli fiataloknak jelentene megoldást, akik nem tudnak saját életet kezdeni és 30 éves korukig kénytelenek otthon lakni vagy albérletben zsúfolva. Nyilván annak is lenne egy alacsony bérleti díja, és feltételei, de nem lenne ez a kialakult elmebaj hogy 200 ezres átlagfizetés mellett 25 millió alatt nem kapsz egy két szobás lyukat sem olyan helyen ahol a közelben van munkalehetőség.

Mankel 2019.01.25. 13:22:07

@ubermeister: a mennyiség jobb mint a minőség mert a 0-t nem lehet felzárkóztatni az 1-t pedig igen.

Mankel 2019.01.25. 13:27:10

@Pfdd: de mondjuk egy egy jól müködő kiépített isten ments ingyenes tömegközlekedéssel is sokat lehetne segíteni a helyzeten.

Pfdd 2019.01.25. 13:31:39

@Mankel:
Nem kell ingyen semmi. Azért nem kell seggük alá tolni az életet, csak lehetőséget adni hogy 20 évig ne egy helyben vergődjenek hónapról-hónapra. Fizetik ugyanúgy a havi 50-60 ezret a bérlakásra, amit hozzáadnak a későbbi kivásárlási árhoz kamattal, anélkül hogy röghöz lennének kötve hitelkényszerben. Ha megszűnik a munkahely még mindig lehet költözni, és mégsem a főbérlő zsebét tömik havi 100-150 ezerrel amiből soha nem lesz saját ingatlan.

Mankel 2019.01.25. 13:40:41

@Pfdd: A tömegközlekedés a kistelepülésről a munkahelyre jutást segítené elsősorban. Papíron jólmhangzik hogy itt a.munka költözz oda de az a helyzet hogy pillanatnyilag pécsről győrbe akarok költözni és nem szalagra menni mert munkásszáló csak ahhoz van az még ha munkahelyből ülök munkahelybe 5-600 ezer ft-s tranzakció lenne. Sokaknak az megugorhatalan szakadék.

kmera 2019.01.25. 13:52:08

@Nancsibacsi: ja, és közben fizesse vissza az eladott kecó árából a felvett hitelt, a CSOK-ot az egy gyerekre...Tegye le az önerőt a kövinél, de mivel az asszony évekig nem melózott, és továbbra is átlagbért kap, de már három fő lakik otthon, akit etetni, ruházni kell, úgy azért nem teszel félre olyan könnyen - pl. lakáskasszára, ugyebár... Ha egy-re vette csak fel a lóvét, akkor már eleve nem fog járni neki a nagy zsákos CSOK, aztán ha megvette a lakást, és meg akarja várni, míg újra költözhet - mert CSOK-nál ott kell maradni 10 évig a lakásban-, akkor 10 év múlva vállalja a tesót...?
Mindig tetszett, mikor fentről elmesélték, hogy hogy kell beosztani a lóvét, de a másik cipőjében nem járt SOHA. Én is elvégeztem az egyetemet, de melózni kellett mellette, mert akkoriban az ösztöndíj egy pizzára volt elég, a szülők meg nem tudtak támogatni, mivel kb. az egyik mindig munkanélküli volt, vagy éppenséggel keveset keresett, mindegy, de ezzel nem számítottam egzotikus kivételnek, mielőtt lúzernek néz bárki, és rohaggyakmeg persze, hogy változtatni akartam a lehetőségeken, amikre otthon számíthattam. Mi jött ezután? Nekem nem volt ilyen, hogy 5 évig albérlet, mert alig kaptam munkát, az is éhbérért, aztán kényszervállalkozás, egyebek, és pályamódosítás, aztán meló mellett másik diploma, hogy hátha jobb lesz... Azok az évfolyamtársaim, akik céget vezetnek, na, azok apu székébe ültek bele, az enyémnek nem volt cége, tehát lehetett csatlakozni a többiekhez, akik hasonlóan hozzám, pályaelhagyók lettek. Emiatt aztán "karrierista szemét nők későn szülnek, mert a vagyont gyűjtik" ...khm, vagyis szóval 35 évesen szültem az első gyerekemet. Albérletbe. (bégető kórus: "nem az albérletbe kéne szülni"), aztán próbáltam munkába állni a, és nem megvárni a gyest, de nem volt hely a bölcsiben, az oviban is csak akkor, mikor már kiderült, hogy eladják alólunk befektetőknek a lakóparkot, ahol béreltünk. Ekkor kezdődött egyébként a CSOK-os őrület, meg az Airbnb, és az őszi tanévkezdés, meg nekem lejárt a gyes is, úgyhogy az volt, hogy vagy bérelünk a férjem teljes munkabérének a 2-/3áért egy primitív kis szar lakást, és a büdös életben nem tudunk félre tenni emellett, vagy összetoljuk-foldozzuk, amit lehet, és veszünk egy házat.Így lett, agglomerációban, használt kis ház, ahol hárman jól elleszünk, ha jönne második gyerek, akkor bővíthető, egy gyerekre a CSOK-ot felhasználtuk, a törlesztő így a fő hitelere kb. felennyi (!!!), mint egy ugyanakkora pesti albinak, visszavettek a melóhelyre, majd egy év után jött a második gyerek. Nem tudom, hogy ugyanoda vissza fognak-e venni, ahová költöztünk, itt van bölcsi, ovi, nincs vészesen messze Pest, de a közelben is egy kicsit jobb a munkalehetőség, mint máshol. DE. A fentiek miatt nem csak a lakáshitel van, hanem még egyéb hitel, plusz ahogy megjött a második baba, további lakáskasszákat voltunk kénytelenek még indítani, és nem hitelkártya tartozásunk van, hanem egy örökség miatt jutott a nyakunkba tartozás - amit ha visszautasítunk, akkor nem örököljük azt a házat sem, ami ugyan a világ végén van, gyakorlatilag majdnem értéktelen, meló közel s távol alig, de a bank ezt is figyelembe tudta venni a házvásárláshoz, másként semmi nem maradt volna. Tehát most fullra ki lett használva a jövedelmünk, részletre fizetjük a nyamvadt illetéket is, és majd pár év múlva REMÉLEM, hogy tényleg tudjuk bővíteni a házat, és rendeződik a helyzetünk.
Írta itt fentebb vki, hogy az ő 30 éves férje milyen jól keres, és persze ne menjen tanárnak senki, de akkor hol tanulsz majd bakker?! Akár jó szakmát, akár diplomát szerzel, szükség van a társadalomtudományi területekre is, csak mérnökök nem fogják elvégezni a műtéteket, az adminisztrációt a hivatalokban, vagy működtetni a szükséges intézményeket, egyebeket, ne legyen már ilyen köldöknézegető sötétség ez a sok ember - főleg, aki még fennen is hirdeti, hogy ő pedig mennyivel okosabb - pedig sokszor csak szerencsésebb...Azt ugye nem gondolja senki komolyan, hogy előre látta bárki ezt a helyzetet, és direkt lépett szarba?! NE nézzük már le az embereket, könyörgöm, szerintem a nagy többség igenis komoly számításokat végez ahhoz, hogy lássa, mire számíthat az egyik, és mire a másik döntés esetén, és senki nem akar kibabrálni magával. A CSOK konstrukció egy összetákolt szar, ami egyszerűen nem a meghirdetett célját fogja betölteni. Írta itt valaki, hogy miért akar valaki új lakásba költözni, ami vicces, mert a nagy összegű CSOK-ot új lakásra lehet felvenni, bakker...
Egyébként, mivel a régiek is megdrágultak, bennünk is felmerült, hogy újat vegyünk-e,és bevállaljuk a további kettőt, de ilyen életkorban viszont már nem tűnt reálisnak.
A lényeg, hogy egy SZOCIÁLIS és DEMOGRÁFIAI célúnak BEÁLLÍTOTT, de egyébként színtisztán POLITIKAI hasznosítású termékről van szó, senki ne játssza az eszét, hogy az állam ezzel aztán támogatja azt a réteget, aki melózik, vállalna is gyereket, tanulna tovább akár és igyekszik minden szinten megélni EBBEN A FRANCOS, KORLÁTOLT országban.

Pfdd 2019.01.25. 13:58:24

@kmera:
1 milliós fizu felsővezetőinek számít, ott már nem abban kellene gondolkozni hogyan veszi meg a 80nm2.es gyorsszerkezetes házat 3 kölökre.

RHalacska 2019.01.25. 14:04:15

Felmentek a lakásárak, ahogyan a minimálbér is megnőtt. Felmennek a szolgáltatási árak is, a kivitelezői árak is, mindennek az ára, ami élőmunkát igényel. Mégis ki fogja kifizetni a béremeléseket, ha nem a végső fogyasztó?

RHalacska 2019.01.25. 14:14:36

@Pfdd: Na Te is beleszaladtál abba, hogy ugye elméletileg munkaerőhiány van, de hiába van tudásod megfizetni már nem akarják. Azt hiszik minimálbérért megyünk el dolgozni, olyan képzettséggel, amit leírtál. Nem ébredtek fel még a munkáltatók, szolgáltatást megrendelők. Nálunk a megrendelők akarnak 5 évvel ezelőtti árakat, és csodálkoznak, hogy nincs.

Mankel 2019.01.25. 14:18:26

@RHalacska: a minimál bér emelést jónak tartom ugyanis amikor a fidesz meglépett egy 50%-s emelést igazából bár nyígtak a neolib közgazdászok de semmi katasztrófa nem történt. 80%-t átterhektek 20%-t benyektek a vállalkozások és eszetlen infláció se kelettkezett, vagyis atcsoportosítottunk a legcsóróbbakhoz a többiektől.

Mankel 2019.01.25. 14:21:10

@Mankel: jah és 100 munkavállalóbol 8 vesztette el a munkáját.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.25. 14:26:50

A ballib közgazdaságtan új elve: a lakás hajléktalanságot teremt.

RHalacska 2019.01.25. 14:30:57

@Mankel: Nem minősítettem a minimálbér emelést, csak az ok okozatot írtam le. mnondjuk érdekes bérezési anomáliák kezdenek kialakulni, a minimálbér emelés, és a munkaerőhiány miatt.

Mankel 2019.01.25. 14:31:06

@MAXVAL bircaman közíró: A fideszlib közgazdaság pedig az hogy tömjük ki pénzzel a társadalom felsö 3 tizedét az alsó 7 tized kárára.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.25. 14:33:27

@Mankel:

Ami még mindig jobb, mint a ballib verzió:
- 60 %-os adót vessünk ki az átlagbérre.
- minden pénzt adjunk a külföldieknek.

fáj az igazság? 2019.01.25. 14:38:02

@Zsuzsi25: "Anyád pics.....a. Mi az, hogy semmirekello??? Tanulni kell kerem, aztan akkor nem 200at viszel hanem, minimum 4 500at. Lehetoleg ne filozofiat, meg szociologiat. "

Hogy a szintednel maradjak, a te anyad picsajat.
A semmirekello, mint altalonisitas a jol keresokre nyilvan tulzas volt, de valoban, lattam mar olyat en is, hogy 500+ert nem gyoztek a kedves dolgozok ugy csinalni mintha dolgoznanak.
Tanulni meg tanult az is, aki apolono vagy tanar, az o bere allami, meghozza alamizsna.
Persze, tanuljon mindenki orvosnak meg mernoknek, programozonak, mondja a sok mernok, orvos meg programozo. Kerdes, hogy akkor ki latna el ezen urasagokat es urholgyeket a korhazban vagy ki tanitana okegyelmesseguk gyerekeit (a sor hosszasan lenne folytathato mas, alacsony jovedelmu de fontos allasokkal)?

Nancsibacsi 2019.01.25. 14:39:35

@chrisred: "De, lehet mondani, mert a családalapítást követően nem a harmadik gyerek születik, hanem az első, akire nagyjából annyi családi adókedvezmény jut, amit a az inflációt nem követő családi pótlék értékcsökkenése és az áfaemelés éppen ellensúlyoz."
És a felső SZJA adókulcs eltörlése meg vajon mit ellensúlyoz? Bazmeg már az ÁFA-t is belekevered, csak hogy szarul tudd érezni magadat?

Mankel 2019.01.25. 14:43:00

@MAXVAL bircaman közíró: Az gyakorlatilag mindegy hogy a külföldieknek juttatjuk vagy magyaroknak. Az meg hogy a multik ki vannak tömve adókedvezményekkel meg vissza nem térítendő állmi támogatással, meg hogy az offshore 20 legnagyobb veszteseinek eggyike vagyunk szóra se érdemes.

Nancsibacsi 2019.01.25. 14:43:25

@kmera: Borzasztó hosszan írtál hülyeségeket, de rögtön az első mondatnál megbuktál, mert amit én javasoltam - vegyen egy 1.5 szobás panelt - ott a CSOK szóba se került. Szóval ne haragudj, ha már ennyire write only vagy, nem fogom végigolvasni ezt a hablatyot, amit ide doktori disszertációnak szántál, hiába írod az elejére a nevem. Foglald össze max 5 sorban.

zuulululu 2019.01.25. 14:44:51

@MAXVAL bircaman közíró: Az a baj veletek Soros-spekulansokkal, hogy titeket az sem zavar hogy az atlag fiatalnak ma mar ESELEYE SINCS lakashoz jutni, annyira megdragitotta a spekulalasotok. Az sem zavar titeket Soros zsoldosok, hogy ezzel emberek nyomorodnak meg, egy nemzet hal ki par generacion belul (hisz ki szul 1 berelt szobaba gyereket).

Nancsibacsi 2019.01.25. 14:46:25

@fáj az igazság?: "Kerdes, hogy akkor ki latna el ezen urasagokat es urholgyeket a korhazban vagy ki tanitana okegyelmesseguk gyerekeit"
Ha neked annyi pénzed van, hogy ilyen világmegváltó dolgokon gondolkozol pályaválasztáskor, ahelyett hogy a leendő fizetésedet néznéd, akkor nem tudom miért panaszkodsz. Valljuk be: a tanári szakon a legalacsonyabb a ponthatár, ápolónőnek bárkit felvesznek. Szóval nem azért lett tanár, mert nem akart mérnök lenni, hanem mert nem vették fel.

Nancsibacsi 2019.01.25. 14:47:43

@zuulululu: "az atlag fiatalnak ma mar ESELEYE SINCS lakashoz jutni, annyira megdragitotta a spekulalasotok"
Egy átlag fiatalnak sose volt esélye lakáshoz jutni, egy fiatal párnak meg régen is volt, és most könnyebb mint mondjuk 10 vagy 20 éve.

kmera 2019.01.25. 14:51:09

@Nancsibacsi: Az, hogy lusti vagy, vagy lassan olvasol, ne az én gondom legyen, öcsém... Nem olvasod végig, de hülyeség? Elmehetsz a sunyiba. Amúgy a 1,5-es panelhez nem adnak CSOK-ot? Egyedüli lennék ezzel az ötlettel? Ja, nem, mégis a nagy tömeg az önerejét próbálja csökkenteni ezzel az opcióval... Ne oktass már ki, legyél kedves, láttam már pár hitelszerződést, nem kell bemutatni a témát, köszi.

chrisred 2019.01.25. 14:55:01

@Nancsibacsi: A munkavállalók java részét semmilyen módon, vagy negatívan, mert az adójóváírás eltörlésével együtt történt, ezért csak bruttó 250 ezer forintos fizetéstől felefelé volt pozitív hatása, miközben az átlagfizetés alig volt több mint bruttó 200 ezer.

kmera 2019.01.25. 14:59:05

@Nancsibacsi: Na persze, a cinizmus, meg a nagy realista érdekek, semmi más nem vezérli az embereket... Képzeld, hogy pedagógiai szakközépbe jártam, 35 főből minimum 25 ezen a pályán maradt, tartjuk a kapcsolatot, nem látom, hogy utálnák a szakmájukat (max. ezt a szutyok rendszert, ami működteti jelenleg), ahogy azt is tudom róluk, hogy ezt akarták csinálni. Aki mégsem, vagy közben rájött, vagy máshogy terelte a sorsa, az persze váltott, de valahogy nem értem akkor sem, hogy miért kéne 14-18 évesen belekalapálni bárki fejébe, hogy legyél mérnök, ha akarod, ha nem, de tanár aztán semmi szín alatt... Ki legyen akkor a tanár? Akit meg a szakmunkás helyett ösztönöztek, hogy tovább kell tanulni, ne csak szakmád legyen, diplomád is? Most komolyan? És én írok hülyeségeket...

N. Barbie 2019.01.25. 15:00:00

@Nancsibacsi: " Valljuk be: a tanári szakon a legalacsonyabb a ponthatár, ápolónőnek bárkit felvesznek. Szóval nem azért lett tanár, mert nem akart mérnök lenni, hanem mert nem vették fel"

Igen, mondja ezt a szakmat csak penz miatt valaszto bekepzelt, pokhendi urasag. Aki nem hallott meg olyanrol, hogy valaki peldaul szeret gyerekekkel foglalkozni, el tudja kepzelni, hogy ezt csinalja nyugdijas koraig es el is megy tanitonak vagy tanarnak. Vagy szeretne az emberek egeszsegen segiteni es elmegy apolonak vagy orvosnak. Ezt ugy hivjak hivatastudat, a szakma szeretete, majd nezd meg szotarban.
Es milyen jo, hogy vannak ilyen emberek, nem csak olyanok, mint te, igy van aki tanitsa a kolkeidet az iskolaban vagy volt, aki ellassa a feleseged a korhazban mikor szult, vagy a gyerekeidet mikor betegek voltak.
A hanyinger elkap a hozzad hasonlo kihaennem bekepzelt senkihaziaktol.

Mankel 2019.01.25. 15:00:10

@Nancsibacsi: Valljuk be azert mert alulfinanszírozott es jobb híján az alja megy oda, valljuk be ezek a kiegett frusztralt gyenge kepességű emberek latjak el nevelik az új generációkat, valljuk be a nettó egy misből kell a legtöbbet elvonni hogy ez ne így legyen. Akkor végül is igen tanulj keress sokat és adózz sokat hogy mindenkinek jobb legyen.

zizi77 2019.01.25. 15:06:51

@kmera: ha 10 éven belül eladod az ingatlant, de drágábba forgatod be a pénzt, akkor nem kell a Csok-ot visszafizetni. Sőt, ha közben született még egy gyerek, akkor a két támogatás közti részt újra felveheted az újabb lakás vásárlásához.

kmera 2019.01.25. 15:08:30

@Pfdd: ...Ezt nekem akartad írni?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.25. 15:30:50

@Mankel:

Dehogy mindegy.

A belföldi tőkés legelább nem utal ki mindnet automatikusan.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.25. 15:32:03

@zuulululu:

Értem, a lakástámogatás miatt nincs lakás. Meg a levegő miatt nem lehet lélegezni.

Lilli_Csiribiri 2019.01.25. 15:35:16

Egyébként nemcsak a Csok miatt szálltak el az árak, legalább 4-5 irányból vannak felfelé nyomva az árak ezért nem is érdemes arra számítani, hogy a közel jövőben lesz árcsökkenés.

Kb az alábbi miatt drága mulatság most az albérlet és a vásárlás:
- A külföldiek bevásároltak: azután hogy kipucolták Pestet és a Dunántúlt kifejezetten jó üzlet volt nekik ingatlant venni, mert bár nekünk nagyon drága ez még mindig nagyon olcsó ahhoz képest hogy mibe kerül egy lakás Párizs belvárosában
- Airbnb - ennek is van hatása Pesten
- Vidéki főiskolák elsorvadása a nevesebb budapesti egyetemek és regionális egyetemek felé nyomta a diákokat
- Vidéki dolgozók oda költöztek ahol állást találtak (Budapest v gazdagabb városok)
- És a CSOK

Ez mind hozzájárul ahhoz hogy még mindig nőnek az ingatlanárak. Ha kivennéd a csokot a másik négyen ez akkor sem változtat.

Mankel 2019.01.25. 15:50:07

@MAXVAL bircaman közíró: No igen de a szepseg hiba az hogy egyrészt de (vajna kaszinó) másrészt értem én a koncepciót a hazai tőkés fejlesztést és egy szavam se lenne ha export képes magyar vállalatokat tömnénk ki, de nagyon nincs így a helyzet az hogy haveri kapitalizmust építünk, mert Lörinc cégei csak nőnek és nőnek de egy méter autópályát nem építenek külföldön. Így viszont semmi értelme annak hogy optimista becslés szerint másfélszeres áron csinál egy km autópályát, a társadalom jobban profitálna a külföldi multi által épített másfél kmből. Ha ehhez hozzávesszük hogy alulfinanszírozzuk és elhanyagoljuk a humántőke fejlesztést jó esetben örökre ott maradunk ahol most vagyunk rossz esetben pedig lecsúszunk. Nem utolso sorban a magyar tőkés is szenved a munkaerőhiánytól illetve nem innovál hiszen a kapcsolatépítés jobban megtérül mint a fejlesztés.

Mankel 2019.01.25. 15:52:42

@MAXVAL bircaman közíró: Ezt a mondást engedd el... semmit nem ér a sok új lakas ha a célközönség nem tudja mefizetni. A hártyavékony felsőközéposztály pedig nem oldja meg a demográfiai gondokat

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.25. 16:07:23

@Mankel:

Igen, ez értelmes kritika. Nem a tipikus ballib nyafogás.

Ezen fog múlni az orbánizmus sikere: képes lesz-e a nemzeti tőkéből sikeres, komoly profitot termelő ágat csinálni.

Mankel 2019.01.25. 16:19:57

@MAXVAL bircaman közíró: Igen bérlakás építéssel mert ez a program megy pár éve és nem megy. Nem a felsőközép osztályt kéne gazdagítani hanem az alját felhúzni. Erre pedig ez a program egyszerűen nem jó.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.25. 16:30:44

@Mankel:

Lehet, de nem megoldás ez. Semmi szükség bérlakásrabszolgává tenni a magyar lakosságot, ahogy ez nyugaton van. Csak a legszegényebbek esetében tratom ezt értelmes célnak.

Mankel 2019.01.25. 16:36:39

@MAXVAL bircaman közíró: Egyrészt én a skandináv szociáldemokráciában hiszek. Vagyis az újraelosztás minél lejebb minél szélesebb szétterítésében. Egészségügy,oktatás,szociális ellátó rendszer fejlesztés révén. Szerény véleményem szerint ezeket az ágazatok gdp arányos részesedéset minimum duplázni kéne de inkább mivel el vagyunk maradva még jobban. Másrészt számomra értelmezhetetlen a ballib kifejezés főleg mert soha nem volt valódi baloldali politikát folytató párt hatalmon csak neolib. Ne mossunk már össze mindenkit mégha nem tudja szofisztikáltan megfogalmazni a kritikáját akkor se. Főleg mert az értékes eszrevételeket is belmossuk a moslékba. Ha meg a lörinc "lopását" úgy próbálnánk magyarázni hogy ez meg ez a cél ezért meg ezért sokkal produktívabb lenne, mint minden ilyen irányú kritikát ballib nyafogásnak bélyegezni., mert az észrevétel jogos és elég bicskanyitogató. Illetve jó lenne a jobb oldali kritikáját is látni néha. Arról nem is beszélve hogy jó lenne már látni legalább csíráját 2. fázisnak.

2019.01.25. 16:39:21

Alapvető tévedésben van a poszter is, meg sokan mások is. Úgy kérnek számon dolgokat a CSOK-on, mintha az valamiféle szociális program lenne, amit rosszul működtetnek, holott a CSOK sohasem volt szociális jellegű, sosem volt az a célja, hogy szegényeket házhoz, lakáshoz juttasson, szóval teljes tévút azon lamentálni, hogy a CSOK nem teljesíti a célt, hogy csórók kecóhoz jussanak, mert eleve nem ez volt a célja. A fő célja eleve az volt, hogy belökje az építőipart, ami pörgeti a gazdaságot, rengeteg munkahelyet teremt, és itthon tartja a melósokat. Az csak a járulékos nyereség az egyenletben, hogy a CSOK segítségével egyes, az előírásoknak megfelelni tudó párok, családok kedvezményesen házhoz, lakáshoz jutnak. A CSOK eleve nem egy alanyi támogatás, nem jár mindenkinek, ez egy lehetőség azoknak, akik megfelelő kondíciókkal rendelkeznek, és tesznek egy komoly vállalást. Szóval nem ingyenpénz, amiért reklamálni lehet, hogy én miért nem kaptam, hanem egy adott rétegnek becélzott támogatás.

Mankel 2019.01.25. 16:46:03

@MAXVAL bircaman közíró: A szociális bérlakas program a két garantált bérminmumból élők vonaláig kéne kiterjeszteni, ezt a réteget kéne olcsó albérlethez juttatnia az államnak. Ők már ad abszurdum még megtakarítani is tudnának nemzeti tőkét képezni vagy fogyasztást pörgetni. Később esetleg kedvezményesen megvehetné úgy hogy az állam 0san vagy kicsit plusszosan jöjjön ki a dologból, és íly módon folytathatná az építkezést fenn tartva egy kb fix keresletet az építőiparban. Ha pedig nem lesz szét lopva és nem haverokra lesz kiírva a közbeszerzés akkor segíthet a magyar építőiparnak nem kontraszelektált módon fejlődni.

Mankel 2019.01.25. 16:51:49

@Kolompár Magneto: Igen pont ezért van kritizálva mert:
-drága
-igazságtalan ugyanis a csóróktól irányít erőforrást a tehetősebbek felé
-növeli a társadalmi egyenlőtleséget
-nem segíti érdemben a demográfiai célokat
- az építőipart a csórók segítésével is lehet pörgetni lásd szociális bérlakás program kicsit feljebb.

Zsuzsi25 2019.01.25. 16:58:51

@ankica: Milyen celebség??? Dolgozom. Konyvelooent. Multinal. TE miert nem multinal dolgozol??? Ja hogy oda keves lennel. Hat igen. A customer services csapat tele van tanarral. Ok nem ertek be ennyivel.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.25. 17:09:46

@Mankel:

A szocdem rendszer feltétele az erős hazai tőke.

A rendszer ma már Skandináviábna is egyre kevésbé működik, éppen a tőke elmenekülése miatt.

Mankel 2019.01.25. 17:23:28

@MAXVAL bircaman közíró: Ez lehet de akkor se spórulhatjuk meg ezeket a vívmányokat ha fel akarunknemelkedni.

ankica 2019.01.25. 17:40:05

@Zsuzsi25: Az könnyen lehet hogy neked a közeledbe multicégek vannak, az én környezetembe nem léteznek, de még 50 km.-es környéken sincsen, ha lenne abban az esetben sem tudnának mindenkit foglalkoztatni.Az hogy ki mire kevés az majd kiderül rövid időn belül, csak akkor ne háborogjál.A könyvelésed micsoda nagy értelmet kíván, az undorító hozzáállásod mindent el mond rólad. Tanuljál egy kis inteligenciát és műveltséget, talán embernek fognak tekinteni. :-(

Mankel 2019.01.25. 17:42:50

@MAXVAL bircaman közíró: Ugyanis jelenleg egyre nagyobb hányadát esszük meg a vetőmagvaknak és nemsokára már nem lesz mit elvetni, hogy legyen mit enni később.

N. Barbie 2019.01.25. 18:06:36

@Zsuzsi25: Ja, mert multinal konyvelonek lenni mar valami, oda nem vesznek fel am csak ugy akarkit. :DDD

"A customer services csapat tele van tanarral. Ok nem ertek be ennyivel. "

Igen, szoktam beszelni Angliabol magyarba kiszervezett penzugyi reszleggel. Hat, nincsenek a topon, finoman szolva sem, igaz, az indiaiak meg rosszabbak. :)

Igy szerintem akkor ennyit is arrol, hogy csak a zseniket vennek fel multihoz. :)

Zsuzsi25 2019.01.26. 07:59:15

@N. Barbie: Nem az volt a kerdes, hogy ki van a helyzet magaslatan, hanem hogy ki keres tobbet. Voltam berszamfejto magyar kiscegnel, ahol a cegvezeto a bejarasi km penzremre is húzkodta a szajat, a fizum meg eppen hofgy 200 netto volt. Ezzel szemben a multi, kafival egyutt dupla ennyit fizet es meg a munka is ezerszer stresszmentesebb mint berszamfejtokent.
Mikor irtam olyat, hogy multihoz csak zseniket veszbek fel?

élhetetlen 2019.01.26. 14:17:48

@Nancsibacsi: Hol csaltam a számokkal? Miért irigykednék? Van Gellérthegyre néző lakásom, kilátással a János hegyig, balatoni nyaralóm. Csak leírtam, hogy akkor mennyi idő alatt jutottam volna lakáshoz az akkori fizetésemből. Ennyi. Kocsim nincs, négy éve eladtam, mert az már nem megy, hogy a szomszéd utcából cuccolok fel, tehát parkolási gondok, egyéni döntés volt. Abból, amit írtam, nem sokat fogtál fel. Nem az a probléma, hogy a havi egy milla nettót összehozók a CSOK-kal hogyan jutnak lakáshoz, hanem az, hogy a te számaidat elfogadva, ötven millás lakás, beugró 12,5 milla, azt hogyan hozza össze egy kezdő tanár házaspár, albérletben. Persze, dolgozzanak keményen. Erről próbáltam beszélni, hogy egy tanár házaspár is felnevelhetne három értelmes gyereket, de őket nem segíti az állam, csak azokat, akik anélkül is boldogulnának. Jó vagy!

élhetetlen 2019.01.26. 14:31:41

@Kolompár Magneto: Abban igazad van, hogy a CSOK nem szociális program, hanem egy elba..tt döntés, amit nem ismernek be, hanem tovább erőltetnek. Az építőipart, és a haverokat meg lehett volna lökni bérlakások építésével is. (na, azért ne Ócsa áron). „akik megfelelő kondíciókkal rendelkeznek, és tesznek egy komoly vállalást.” Én már nem érem meg, de majd nézd meg, hány orvosi igazolás jön majd, hogy miért nem jött össze a három gyerek, és akkor nincs visszafizetési kötelezettség. A CSOK tisztességtelen.

MrzNur 2019.01.26. 22:33:31

Akkor a saját történetem:

19 éves koromtól piszok sokat dolgozom (most 35 vagyok), az eredmény: (a sorrend fontos!) 27 évesen vettem egy vidéki házat (hitel nélkül), megnősültem, a feleségemmel felújítottuk (apránként, hogy ne kelljen hitelt felvenni!). Mindezek után, mérlegelve az akkori és a tervezhető anyagi helyzetünket, belevágtunk az igazi családalapításba. Jelenleg úgy látjuk maradunk is 1 gyereknél, a másodiknál már fennáll annak a veszélye, hogy elszállnak a költségek (rezsi, oktatás, eü...) és "elszegényedünk". Tudatosságra, következetességre kell nevelni a fiatalokat, tanulják meg, hogy mindennek ára van. Tíz éve nem voltam nyaralni, de a tudat, hogy nincs hitel sem a házra, sem a 2 autóra (10+ éves mindkettő...) bíztató jövőképet ad számunkra.
Nem a CSOK-ot tartom a megfelelő megoldásnak a felelős családalapítás hoz. Arról nem is beszélve, hogy olyan mint az Ulti, "bemondod a kör elején a 3-at, előre elköltöd a nyereményt, de nagy eséllyel bukod a játékot". Honnan tudja előre, hogy összejön-e a 3 gyerek, vagy az első sikerül-e egyáltalán...
Ez nem a tudatosságra és a felelősségre nevel, hanem a mai magyar politikához hasonló hazárdírozásra.

Zsuzsi25 2019.01.26. 23:45:03

@MrzNur: Ha biologiai okokbol nem jon ossze, akkor nem kell visszafizetni.

lacimol · http://www.lacimol.hu 2019.01.29. 09:37:49

@Szarvas Norbert: Ezekről mi a véleményed?

"például egy 10 éves futamidejű, végig 5 éves kamatperiódusú és 5 éves kamattámogatással is rendelkező lakáshitel a jövedelmi terhelhetőség szempontjából a végig fix kamatozásúakkal egyenértékű. Azaz 400 ezres jövedelem alatt a jövedelem 50%-a, míg 400 ezer forinttól a jövedelem 60%-a terhelhető hiteltörlesztéssel."
bankmonitor.hu/cikk/lakashitel-kivetelek-az-uj-jovedelmi-szabalyok-alol/

"például a CSOK 10+10 konstrukcióban az ügyfél által fizetendő kamat fix, a fix kamatozásra vonatkozó szabályok szerint kerül megállapításra a JTM értéke. Így a JTM értéke – a jövedelem mértékétől függően – legfeljebb 50 vagy 60 százalék lehet."
www.mnb.hu/letoltes/adossagfek-gyik-20181031.pdf

lacimol · http://www.lacimol.hu 2019.01.29. 09:41:44

+ "Hogyan kell eljárni, ha egy ügyfél azonos hitelcél mellett különböző kamatrögzítésű hiteltermékeket vagy különböző konstrukciókat kíván igénybe venni?"

Ilyen esetben a hitelnyújtónak minden hitelkérelem tekintetében külön kell a JTM és HFM értékekre vonatkozó számítástelvégeznie.
www.mnb.hu/letoltes/adossagfek-gyik-20181031.pdf

Szarvas Norbert 2019.01.29. 09:50:30

@lacimol:

köszi a hivatkozást. ezt nem találtam sehol és az MNB se válaszolt ilyen egyértelműen. Update-elem a cikket:

A JTM rendelet
2018. október
1
-
től hatályos
6. §
(5)
bekezdés
e
részletszabályokat ad
az állami kamattámogatott,
egyebek között
a CSOK
10+10 konstrukcióval igénybe
vett hitelek kamatozásának
, és így az alkalmazandó JTM korlátok
megállapítására.
Eszerint az állami kamattámogatási időszakot nem meghaladó futamidőre folyósított
hitelek esetén az alkalmazandó értékeket az alapján kell megáll
apítani, hogy a
kamattámogatásra vonatkozó jogszabályi rendelkezésekre figyelemmel az ügyfél
milyen kamatozás szerint fizet, az
által
a
fizetendő kamat milyen jellemzőkkel bír.
Ennek megfelelően, mivel
például
a CSOK 10+10 konstrukcióban az ügyfél által
fiz
etendő kamat fix, a fix kamatozásra vonatkozó szabályok szerint kerül
megállapításra a JTM értéke. Így a JTM értéke

a jövedelem mértékétől függően

legfeljebb 50 vagy 60 százalék lehet.

N. Barbie 2019.02.04. 18:40:39

@Zsuzsi25: Bocs, tul keso magyarazkodnod.
Az a ket felmondatod, hogy: "Ja hogy oda keves lennel" meg "Ok nem ertek be ennyivel" vilagosan mutatja, hogy te nagy szamnak gondolod a multinal dolgozast, egyertelmuen celoz arra, hogy szerinted oda csak a jobbakat veszik fel.
Szerinted.

Reactor 2021.11.28. 23:41:33

@Zsuzsi25: Eeeegen, csak tudod, aranyom, minimálbéres gipszjakabból úgy ötszázezerszer annyi van, mint ügyvezető igazgatóból. És ha hagyod őket lecsúszni, arra hosszútávon az egész társadalom ráfarag. Te is. De keményen.
Értelek, nagyon is: a programátor meg a bankár az megérdemelten keres nettó 500-600 ezret, a mentősnek meg a péknek meg lófsz a seggébe. Világos beszéd. Akkor ha majd korog a gyomrod, vagy télen elcsúszol a járdán és szilánkosra töröd a válladat, szólj a péknek meg a programátornak!
És tudod mi a legcukibb? Ha valóra válna ez az általad óhajtott forgatókönyv, te lennél a legelső, aki bugyborikáló szájjal szidnád a szemét társadalmat, mert olyan isten nincs, hogy beismerd: hülye vagy és hülyeséget propagálsz. Az egó nem engedi.

@kewcheg: Persze, olyan környéken, ahol a buckalakók aránya 99% fölötti, rendőrautó szökőévente egyszer jár arra, a legközelebbi munkalehetőség pedig minimum 90 kilométerre van. Ilyen helyeken valóban kapni 6-7 millióért putrit, csak senki nem lesz olyan szuicid hajlamú, hogy oda is költözzön.

@Mankel: Igen, nyilván...ötszázezer semmihez se értő kőbuta munkakerülő bizonyára több GDP-t termel, mint 100 nagas végzettségű, dolgozni tudó és akaró ember...whehehehehehe...
Ja, a víruscirkusz pedig elintézte, hogy uszkve 1 millió ember veszítse el az állását nem egész 1 év alatt. Nagyon kíváncsi leszek, ezek hogyan és miből fogják visszaperkálni a hitelt. Gondolom sehogy - ha megy a bank a markát tartani, szépen elillannak külföldre, a bankokat meg kártalanítsák az adófizetők. Így kell ezt csinálni!

@RHalacska: Majd a kormány két stadionnal keveset épít, esetleg nem rendez bibó nyári fesztivált, és akkor kifizeti. Merthogy van a kormányzatnál pénz szarásig, még ha az elsikkasztott összegeket nagyvonalúan figyelembe se veszem.

@Nancsibacsi: Bátyuska, a társadalomnak te is részese vagy. Nem baj, ha te nem gondolkozol ilyen világmegváltó dolgokon, de akkor ne tessék igénybe venni az általuk nyújtott szolgáltatásokat se. Tessék önellátónak lenni! Van elég barlang a Bükkben, Mátrában, el lehet menni trogloditának. Ha összejön a dolog, akkor lehet majd nagy garral ítélkezni, hogy a tanár, orvos, pék, közutas mennyit ér. Amíg viszont kvázi ők tartanak életben, addig STFU.
süti beállítások módosítása