Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

[Magánvélemény] Mihez van joga a Facebooknak és mihez nincs?

2018. április 12. - Szarvas Norbert

_maga_nve_leme_ny_mihez_van_joga_a_facebooknak_e_s_mihez_nincs.png

Éppen most zajlik Mark Zuckerberg kongresszusi meghallgatása a Facebook botrány kapcsán, és bizony sokasodnak a pro és kontra érvek. Az már most látszik, hogy a ténylegesen megoldásnak szánt cselekvési terv megint bürokratikus felelősségátruházásra lesz elég, ami nem kezeli a problémát. Most változott meg a Facebook üzleti szabályzata, amiben többek között leírják, hogy

 

“A cookie-knak vagy más adatoknak a végfelhasználó eszközén történő tárolására és hozzáférhetőségére vonatkozóan beleegyező nyilatkozatot előíró jogszabályi környezetben (így többek között az Európai Unióban is) Önnek ellenőrizhető módon biztosítania kell, hogy a végfelhasználó a szükséges jóváhagyást megadja, mielőtt Ön a Facebook üzleti eszközei segítségével engedélyezi a Facebook számára cookie-k és egyéb adatok tárolását, illetve elérését a végfelhasználó eszközén.”- Közösségi kalandozások

Ez azt jelenti, hogy többek között minden weboldalba épülő FB megoldásra (like gomb, megosztás gomb, page plugin...stb) vonatkozik a "hozzájárulás megszerzésének a kötelme". Ez önmagában egy őrült lépés, hiszen az olvasó azért nyomja meg a like gombot vagy osztja meg a cikket, mert az önszántából értékesnek találta. Vagyis az önszántunkból elvégzett cselekvéshez is engedélyt kell adnunk magunk számára, amit majd az adott oldal dokumentál le...

 

Magánvélemény

 

-Zuckerberg úr, elmondaná nekünk, melyik hotelben szállt meg előző este? - kérdezi Dick Durbin szenátor

- ööö....ööööö.....hm...nem.- válaszolta Zuckerberg

- Elmondaná nekünk, kikkel váltott üzenetet ezen a héten?- érkezik az újabb kérdés

- Szenátor úr , nem, azt hiszem nem szeretném ezt nyilvánosan megtenni.

- Pontosan erről van szó. A személyes adatokhoz való jogról, ennek a határairól, és arról, mennyit adnak el ebből annak nevében, hogy "világszerte összekapcsolják az embereket".

Talán nem véletlen, hogy ez a beszélgetés az Y generáció egyik történelmi személyisége és egy 60+-os úr között zajlik. Valójában generációk, még inkább évszázadok ütköznek egymással. Durbin szenátor és a többi ellenző nézőpontja igaz és indokolható. Ők abból indulnak ki, hogy az egyén magánélete az egyénre tartozik, és ezt mindenáron védeni kell. Ők még emlékeznek a Facebook előtti évtizedekre, amikor ugyanúgy elvolt az emberiség, mint most.

De a kérdés nem az, hogy mit akarnak az idősebb generációk, hanem az, hogy mire vágyik az Y-tól fiatalabb generációk, azaz a digitális bennszülöttek. Ugyanis arról vitatkozni, hogy magánszféra a közösségi platformokon, pontosan ugyanannyira idejétmúlt, mint megkérdőjelezni a GPS-t, ami rögzíti a felhasználó pozícióját, hogy meg tudja egyáltalán határozni azt. Persze, régen térképpel is jól megvoltunk, de ez már egy másik világ.

Abban a szerencsétlen élethelyzetben vagyunk, hogy a virtuális valóság korába még beleestek azok a köztes generációk, akik már meg sem próbálnak haladni a korral, mert nem értik. És beleestek azok a generációk, akik megtanulták az internetet. És ők együttesen próbálnak dönteni arról, hogy mi lesz a jó a digitális bennszülött generációnak, akik ebbe születtek bele, akik számára ez a természetes létforma.

Mert a Facebook generáció önkéntesen és örömmel vállalja, hogy kiteregeti az életét. Hogy megosztja az életét, a gondolatait. Számukra a legfontosabb a kapcsolat, összeköttetés a teljes világgal. Semmit nem akarnak elrejteni, és konkrét céljuk, hogy 1-1 gondolatukat vagy képüket minél többet lássák, kommenteljék, lájkolják, osszák.

Ez a valódi konfliktus, amit sajnos a mostani döntéshozó generáció nem képes megérteni. Mert valójában nem tudtak visszaélni ezekkel az adatokkal, hiszen ezek a generációk vágynak rá, hogy felhasználják az adataikat. Hiszen hogyan kaphatnánk "névre szóló" reklámokat, megkereséseket és információkat, ha nem ismeri az algoritmus a szokásainkat?

Ez egy sokkal nyíltabb korszak, ahol az emberek kontaktálni akarnak egymással és globális közösséget építeni. Ugyanakkor valós félelem a kollektív tudat kialakulása, ami azt jelenti, hogy megszűnik az egyén, az egyéni gondolat és az egyéni felelősségvállalás. Helyét pedig átveszi a kollektíva, a kollektív gondolat és a kollektív felelősségvállalás, ami egyfajta felelősséghárítássá fajulhat (soha senki nem hibás semmiért).

Ugyanakkor a kollektíva kialakulását nem azzal fogjuk megakadályozni, hogy bürokratikus felelősségvállalással plusz egy kellemetlenséget (jelölni való szöveget) helyeztetünk fel x billió oldalra, reménykedve, hogy majd jól megtanulják. Egyébként is kinek és mit kell megtanulnia? Ha azzal van bajunk, hogy a Facebook eladja az adatainkat, akkor nem az lenne a normális megoldás, hogy egyedül a Facebooknak kell felelősséget vállalnia és szigorú belső policyt létrehoznia az adatkezeléssel kapcsolatban?

Miért az a válasz a bürokratikus rendszernek, hogy akkor majd a felhasználókkal fizettetik meg a kárukra elkövetett sérelmeket? Hogy majd úgy védik meg az adataikat, hogy olyan nyilatkozatokkal akadályozzák a szabad böngészést, amit az emberek 99,9999999%-a eddig sem olvasott el, ezután sem fog?

Ráadásul böngészni célorientáltan böngészünk. Egyértelmű, hogy a titkos adataidat ne írd ki internetre, minden mással pedig kezdjenek, amit akarnak. A célorientáltság pedig azt jelenti,hogy engem egy oldalon nem a nyilatkozat érdekel, hanem a tartalom. Éppen ezért továbbra is a lehető leggyorsabban "megszabadulok" a nyilatkozattól, mert az csak időt emészt fel, de értéket nem ad.

ÚGYIS ENGEDÉLYEZNI FOGOM, hiszen csak így érhetek célt.

Erről jut eszembe egy annyira tipikus helyzet, amikor a 62 éves férfi az étterem előtt erőteljes jobbra-balra nézéssel, kezébe elrejtve (olyan titkos ügynökösen) adja oda az ételt rá eső árát, mert reszket, hogy valaki meglátja. Mert akkor biztosan történik valami durva dolog.

A 30 éves srác pedig csak pislog, hogy mi történik itt, hiszen úgy gondolja, hogy a kutyát nem érdekli ez. Oda lehet adni természetesen, nyugodtan, nem rejtegetve is azt a pénzt.

Tehát a magánvéleményem az egész GDPR és mindenféle adatkezelési változásról, hogy teljesen felesleges és káros. Túltolták a biciklit és még mindig a hardvert keresik, miközben a világ felköltözött a felhőbe. Kővel dobálják a tankot. Mert a fiatal generációkat nem mindenféle nyilatkozattal lehet segíteni, hanem keretrendszerek létrehozásával, amit olyan cégeknek, mint a Facebook be kell tartania!

Meg kell érteni, hogy az X és azelőtti generáció maga szerette felépíteni a játszóteret. Az Y generáció meg szeretné tervezni a játszóteret. A Z és Alpha generáció pedig szeretne egy játszóteret, amiben majd ők eldöntik, hogyan fognak játszani a kerítésen belül.

 

Bónusz cikk: Hogyan keressük meg a pénzt a 21. században?

 

►►►►

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.

Ez a cikk 2018. április. 12. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr9713831014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Éhesló 2018.04.13. 09:33:47

A cenzorok elbuknak.
Ezer évek óta.
Ez a hülyegyerek is bukni fog.
Türelem, tornaterem.
Addig is a pofakönyvet és a társait hanyagolja akinek van egy csepp esze.

Éhesló 2018.04.13. 09:56:21

A cenzorok elbuknak.
Előbb, vagy utóbb.
Ez 2000 éves tanulság.

Bolond aki pofakönyvet és hasonlókat használ.

Serrin · http://ecigiblog.blog.hu/ 2018.04.13. 13:27:26

38 évesen nem tudom melyik generációba tartozom, de nem akarom, hogy kövessenek a alkalmazások és az oldalak. Amit megosztok, azt csak az ismerőseimnek szoktam.
Amióta az FF-ben konténerbe lehet zárni az FB oldalakat, azóta a like gombot sem nyomom meg, de előtte is sok privacy kiegészítőt használtam.

Igazából, ha nem lennék pár oldalnak adminja, akkor már töröltem volna magamat az egész FB-ről.

OkoskaTo:rp 2018.04.13. 16:25:37

Szerintem ne írjon a témáról az, aki a legkevésbé sincs tisztába a technikai hátterével.

A beágyazott "Like" gomb ugyanis akkor is gyűjt rólad követő információkat, ha te nem nyomtad meg. Sőt, akkor is, ha soha nem is regisztráltál az FB-re, és így bele sem egyeztél Y generációsan a lelked és teljes magánszférád eladásába. És ezzel gond van.

Az információ ugyanúgy hatalom, mint a pénz. Ha valaki az utcán kiveszi a pénztárcád, azt pofán vágod, vagy rendőrt hívsz rá. Ha a személyes adataidat gyűjti be a hozzájárulásod nélkül, és ebből csinál pénzt - na, akkor ez így jól van?

karandash (törölt) 2018.04.13. 16:33:29

Az a helyzet, hogy az Y generáció csak fiatalabb, de semmivel sem tájékozottabb, mint az idősebb generációk.
Nagynéném (60+ éves) Magyarországon inkább nem kattint ismeretlen dolgokra, mert fél, hogy vírust szed össze a gépe vagy ellopják a bankszámla adatait vagy elrontja vele a laptopját. Erre lehet azt mondani, hogy maradi, de azt is, hogy biztosági játékos. Szerintem utóbbi.
Az Y generáció tagjai jól idomítotz fogyasztók, akik kérdés nélkül követnek bárkit és bármit. A 99.99%-uk úgy kattintott a Faszbúk felhasználói szerződésére, hogy el se olvasta, amelyik beleolvasott, az se érti, mert nem IT-jogász.

Az a baj, hogy a mai fiataloknak semmit se jelent a szabadság szó. El se tudják képzelni, hogy volt pár évtizede olyan rendszer, ami a polgárokról pont úgy gyűjtötte az adatokat, mint ma a Facebook. Amiről nem tudnak, az nem fáj nekik, boldog tudatlanságban élnek.

A modern technológiát lehet a javadra is használni, VPN, Tor hálózat, kriptovalutákkal fizetés.

A poszt bürokratikus rendszert emleget... Érdekes, számomra pont a Facebook tűnik bürokratikus rendszernek, ahol több tízezer bürokrata dönt el panaszokat, zár be végleg fiókokat, töröl felhasználókat. Ez a bürokrácia csúcsa.
Az külön nevetséges, hogy miközben minden jóérzésű nyugati ember hátán feláll a szőr, ha eszébe jut, hogy az állami titkosszolgálatok adatokat gyűjtenek róla, közben a jól idomított fogyasztók egy vállrándítással nyugtázzák, hogy a Facebook, Apple, Google és más cégek még akkor is rögzítik a beszélgetéseiket, ha a készülék ki van kapcsolva. Mert nyilván egy magáncégtől nincs miért tartani... LOL!

karandash (törölt) 2018.04.13. 16:34:17

Éhesló 2018.04.13. 18:01:46

Éljen a fos blogmotor!

Untermensch4 2018.04.15. 22:09:43

"Ugyanis arról vitatkozni, hogy magánszféra a közösségi platformokon, pontosan ugyanannyira idejétmúlt, mint megkérdőjelezni a GPS-t, ami rögzíti a felhasználó pozícióját, hogy meg tudja egyáltalán határozni azt. Persze, régen térképpel is jól megvoltunk, de ez már egy másik világ."

A szocializmus és a későbbi kommunizmus is olyasmi volt ami a korábbi, idejétmúlt másik világhoz képest megengedhetőnek tartott bizonyos dolgokat...

"Ez egy sokkal nyíltabb korszak, ahol az emberek kontaktálni akarnak egymással és globális közösséget építeni. "
"Ráadásul böngészni célorientáltan böngészünk. "

Információs buborék. A digitális bennszülöttek ugyanúgy hajlamosak beleragadni egy szűk virtuális valóságba mint a korábbi generációk, csak a platform más. És az illúzió hogy "azonnal mindent" lehet tudni.

"Meg kell érteni, hogy az X és azelőtti generáció maga szerette felépíteni a játszóteret. Az Y generáció meg szeretné tervezni a játszóteret. A Z és Alpha generáció pedig szeretne egy játszóteret, amiben majd ők eldöntik, hogyan fognak játszani a kerítésen belül."
:) :D XD
oriblog.blog.hu/2012/08/13/nem_ugyfel_hanem_termek