Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Megmutatjuk, Péter hogyan bukott el egy fél lakást lakásvásárlásnál..

2017. szeptember 25. - Szarvas Norbert

lakastakarek_hitel_www_iflgroup_hu-2.png

Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogy tulajdonképpen Péter mennyi pénzt bukott el azáltal, hogy nem cselekedett másként, mint a mai magyar lakásvásárlók jelentős része, akik nem családi segítséggel akartak lakáshoz jutni! Magyarországon a lakhatással kapcsolatban csak egy biztos dolog létezik: Mindenki 5 év múlva akar lakást vásárolni/cserélni/építeni. A kérdés már csak az, hogy mikortól számítva 5 év...?

Ha reálisak maradunk, akkor az 5 év múlva kéne valamiből lakás egy nem megalapozott élethelyzet. Sokkal inkább lehet első kezdőpontként a 30 éves kort megjelölni, amikor az átlagnak először reálissá válik ez a lépés. A viszonyítási pont pedig a 20 éves kor lehet, amikortól minden lehetősége megvan a fiatalnak (mama-hotel), hogy elkezdjen előre tervezni, mivel már rendelkezhet jövedelemmel!

Miért nem reális az "5 év múlva"?

Ha Pétert vesszük mintának, aki nem örökölt vagy kapott anyagi segítséget a családjától lakásvásárláshoz, akkor alapvetően két úton tudja összehozni a lakásra valót: önerő és hitel. A jelzáloghitel felvételéhez legalább 20% önerővel kell rendelkezni, de sosem baj, ha ennél lényegesen magasabb önrésszel indulunk neki a lakásvásárláshoz.

A huszonévesek jelentős része semmilyen tervvel nem rendelkezik 20-25-28 év között azt illetően, miből áll majd össze az önrész. Úgy vannak vele, hogy "majd lesz valahogyan". Az "5 év múlva" azért nem reális cél ilyen tervezés mellett, mivel havi 40 000 forint félretételével (talán még ez sem reális összeg sokaknál a bulik és elektronikai kütyük mellett) sem tudnak összegyűjteni 2,4M forintot, ami ma már a 20%-os önerőnek is nagyon kevés! 

A lakástakarék, mint nem kívánt kötelezettség

Főleg a fiatalok nem szeretik a kötelezettséget felvállalni, mivel "úgysem tudják, hogy mi lesz". Ez egyfajta időhúzás, amiből soha nem jöhetnek ki jól, mivel minden elvesztegetett perccel állami támogatást buknak el. Nagyon ritka az a 20-25 éves fiatal, aki minden hónapban következetesen félrerak 40 000 forintot valahova (sárga csekk nélkül) és soha nem nyúl hozzá!

A kötöttség a kulcs!

El kell fogadni, hogy a tudatos lakásvásárlási stratégiánk első lépése a lakástakarék, amihez jár a 30%-os állami támogatás. Ez a termék nem csak a garancia miatt érdekes, hanem a "sárga csekk miatt is", ami minden hónapban kötelezettségként jelenik meg az ember életében. Számtalan ügyfelünk számolt be arról, hogy szüksége van erre a "sárga csekkre", mivel csak így nem szórja el a pénzét rendszeresen.

Péter ma akart lakást venni és lakástakarék nélkül összegyűjtött 20% önerőt! Viszont beismerte, hogy már 20 éves korától kezdve lett volna lehetősége havi 40 000 forintot félrerakni, mivel mama-hotelban lakott és élvezte annak az all inclusive ellátását. 2 db LTP megkötésével az elmúlt 10 évben további 6 300 000 forintot gyűjtött volna össze!

Kevesebb hitel 

Sokan abban a tévhitben vannak, hogyha nem kötnek időben lakástakarékot, akkor csak az állami támogatást bukják el. Péter jelen esetben a 10 év alatt 1 440 000 forint állami támogatással lett kevesebb. Ez viszont egy 15-20 milliós ingatlannál talán már az "elenyésző" kategória, amit sokan nem bánnak meg. De tényleg csak ennyit bukott el?

NEM!

Érdemes továbbszámolni, ugyanis az a 6 300 000 forint hiányzik az önerőből és emiatt több hitelt kell felvenni. A hitelnek pedig vannak kamatai is, amiket szintén a veszteség oldalhoz kell elkönyvelnünk az elbukott állami támogatást mellett, hiszen megfelelő stratégia esetén ezt nem kellett volna kifizetnünk! 

lakastakarek_lakasvasarlas.png

A számok nem hazudnak

Érdemes az elmaradt hasznot is a képletbe helyettesíteni és máris láthatjuk, hogy a meg nem szerzett állami támogatás+ a megtakarítás hiánya miatt megfizetendő hitelkamatok Péter esetében közel 6 000 000 forint veszteséggel jártak, ami közel akkora összeg, mint amit felvett volna hitelben!

Ha Péter 10 évvel ezelőtt, 20 évesen előre gondolkodott volna és tudatosan építi fel a lakásvásárlását, akkor egyrészt 30 éves korára 6 300 000 forinttal lett volna több önereje (és ennyivel kevesebb hitel). Raádásul az elkövetkezendő 20 évben megspórolhatott volna magának 4 300 000 forint kamatot, amit hozzácsapva a lakástakarék megtakarításhoz, láthatjuk, hogy 20 éves távlatban:

10 600 000 forinttal lehetett volna beljebb, ami esetében nagyjából az 50%-a annak a lakásnak, amit most meg szeretne vásárolni! Tehát a tervezés hiányában egy fél lakás árát bukta el, mert kétségeink ne legyenek affelől, hogy az elmúlt 10 évben a havi 40 000 forintok nem a számláján landoltak, hanem valamelyik szórakozóhely bárpultján, utazásban vagy elektronikai kütyüben...

 

►►►►

Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk

✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt:  Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu 

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.   

Ez a cikk 2017. szeptember.25. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr2312894264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hasse 2017.09.25. 11:19:24

Azért tegyük hozzá, hogy havi 40 ezer lakáskassza, az azt jelenti, hogy havi 80-100 ezres megtakarítást kell produkálnia (lakáskasszából nem lehet lakást venni, illetve a megtakarítások maximum fele lehet csak hosszú távú kötött konstrukciós), ez mamahotelben nem irreális, de azért más nagyságrend.

A mai gyakorlat szerint én 20 évesen nem kötnék semmit, ami túlmutat egy államkincstári számlán, mert max másfél évre lehet tervezni ilyenkor. 50 % a valószínűség, hogy egyáltalán valaha is kell neki egy magyarországi lakás.

Roadster68 2017.09.25. 12:21:52

A fiamnak -aki szintén ebben a lakásszerzés előtti időszakban van- megmutattam ezt a cikket és azt mondta, hogy "ezeknek az embereknek nincs életük", azért tudnak félretenni a szerencsétlenek.
Én indítottam neki egy havi 20.000 Ft-os Fundamentát, amihez neki mindössze havi 7000-et kellene hozzáadni, a többit én adom hozzá. Már 10 hónapja nem fizeti azt a szaros havi 7000 Ft-ot sem, mert kell utazgatni, meg "élni", meg kütyüt venni, meg ugye bulizgatni, de a Warcraft előfizetés is előrébb van a sorban
Mit lehet tenni ilyen esetben?

Roadster68 2017.09.25. 12:24:10

@Hasse: Ha nem kell neki lakás Magyarországon akkor bármikor viszonylag rövid átfutássalvisszakaphatja a befizetett lovét, tehát ez nem igazán érv amellett hogy ne legyen lakáscélu megtakarítása. Ezt nem nevezném valódi kockázatnak.

Szarvas Norbert 2017.09.25. 12:43:30

@Roadster68: traumatizálni! fel kell tenni neki a kérdést a példa alapján! 10 évig akarsz 40 000 forintot fizetni vagy 20 évig fizetnél 43 000 forintot?

Ne felejtse el, hogy azok se törvényszerűen vonják ki magukat az életből, akik egy picit tutosabban élnek pénzügyileg... 7 000 forint meg a vicc kategória... ha ilyen jófej vagy, hogy fizetsz neki majdnem egy egész ltp-t akkor kapja össze magát

Palladrin 2017.09.25. 12:55:05

Ilyen nagy tervezgetésnél mindig a devizahitelesek jutnak az eszembe. Amikor az ügyfél kapott a levelet a banktól, hogy "világgazdasági helyzet miatt 6.4%-ról 13.6%-ra növeljük a kamatát" meg hasonlóak. S ezzel lassan mindenkit kicsináltak, akik szerződést kötöttek.

Minek a vagyont halmozni? Az embert úgyis kicsinálja az állam, lassan már kórház sem lesz.

BéLóg 2017.09.25. 13:01:32

@Roadster68: Hagyd abba a fizetést, de azonnal. Vagyis csökkentsed le ha lehet, vagy mondd föl, a pénzt visszakapod, legalább az jó lesz NEKED.

Golyós 2017.09.25. 13:07:43

Nem jó semmire a ltp.
10 évig fizeted az én példámban havi 20-at, majd 10 évig 28-at, hogy legyen önerőm lakásra. Ehhez még hozzájön a törlesztés a lakáshitelre ami még plussz 80ezer. Mitől jobb ez ?

Sir Galahad 2017.09.25. 13:10:53

Sajnos a magyarországi jövedelmek alacsonyak ahhoz, hogy az ember normális életvitel mellett még félre is tudjon tenni. Ez a probléma, a többi mellébeszélés.

2017.09.25. 13:19:08

20 évesen teszem fel megvan az elképzelés. Először a szüleid felé kell kifizess minden rezsit, aztán a válás nulláz le. Olyan 35 évesen még az elképzelés megvolt, viszont az összes addigi spórolás ment a levesbe. Aztán kétszer egy 8 éves megtakarítás után, most ötven évesen a lakás felére még így is hitelt felvéve megvan a kecó. Igen, valóban jó dolog a LTP, de havi 20e megtakarításból, kb. 30-40 év lenne míg egy családi ház ára mondjuk összejön. Nem csodálkozom, hogy valaki bele sem kezd a spórolásba. Mi értelme 40 évig kuporogni? Hogy az esetlegesen megélt nyugdíjba vonuláskor legyen egy lakásod? Ahol éhen döglesz nyugdíj nélkül! Ja, hogy kell nyugdíjelőtakarékosság is. Aha, szóval ne egyek, ne igyak 40 évig, hanem spóroljak arra, ha megöregszem majd élhessek!

Kong.Kinga 2017.09.25. 13:23:44

Budapesti fizetésből (magasabb) félretéve lehetne vidéki (olcsóbb) lakást venni.
De vidékről fel kell járni pestre (vagy távmunkázni).
Csiki-csuki állapot.

a nagy baj, hogy mások meg felverik az ingatlanárakat, meg 1 ember több lakást is vehet, magas albérletárak...

Kong.Kinga 2017.09.25. 13:25:15

@abcd1234: igen... nem hangzik jól. Ismerek ilyen embert. Szerencsés vagyok.

Tomás Németh 2017.09.25. 13:32:51

Valóban nagy baj, hogy 1 ember akár több lakást is vehet. Az is hasonló skandalum, hogy bárki vehet akár 2 kenyeret is egyszerre, vagy 1 egész karton sört. Felháborító!!!

dollarpapa (törölt) 2017.09.25. 13:36:55

@Golyós: 10 évre kötni LTP-t ostobaság

ElitLila 2017.09.25. 13:37:41

@Palladrin: Azok az emberek nem vagyont halmoztak, hanem a hitelüket, baromira nem ugyanaz a kettő.

Atiati 2017.09.25. 13:53:42

LTP ha lejàr akkor tudtommal le kell igazolni hogy ingatlancèlra költöd el, csak úgy jàr az àllami tàmogatàs. Ha 10 èves futamidőt nèzzük azèrt bőven van olyan befektetès ami ennèl jóval többet hoz, tehàt a 4 èvesnèl hosszabbat nem èrdemes megkötni.

Paprikajancsi007 2017.09.25. 13:59:32

Peter egy fsz.
En osszerakom 4-5 ev alatt egyben,kpban..de akkor sem vennek most. Majd ha pukkan a lufi. Valsagok jonnek,mennek.:)

petipeti 2017.09.25. 14:12:36

Azért a mai világban könnyelműség aláírni egy havi 20-40000Ft-os kötelezettséggel járó szerződést 10 évre. Ennyi idő alatt bármi történhet, ami miatt nem tudja fizetni valaki. Lehet munkanélküli, vagy épp egy újabb diplomát szerez, de lehet, hogy családot alapít. Szerintem sokkal praktikusabbak az eseti befizetések. Pár hónapig lehet gyűjtögetni a számlán, aztán köthet egy egyösszegű biztosítást vagy éppen rendkívüli befizetésként beteszi a lakáskasszába. Persze minimálbérből úgyse fogja futni rá.

enta selecta 2017.09.25. 14:14:38

Tegyük fel kedves Péter 2012-ben kezd el takarékoskodni. Akkor még 11 millióért meg tudott volna venni egy 45m2-es lakást a belvárosban, ma meg már ugyanaz a lakás kicsit kevesebb, mint 27 milliót ért. Máris bukott 12 milliót az egész sztorin. De az is lehet, hogy 5 év múlva beüt a krach és 8 millióért is megkapja a jól megérdemelt belvárosi lakását Péter. Vagy nem.

enta selecta 2017.09.25. 14:17:08

@petipeti: ha azt nézzük, a mai világban 20-30 évre felvenni jelzáloghitelt is elég nagy faszság. A futamidő végére a ma ismert munkák fele el fog tűnni a robotizáció miatt.

petipeti 2017.09.25. 14:27:50

@enta selecta: Ez így igaz. Szerintem a max belátható idő az kb 10-15 év. Szerintem 2 dolog fontos a hitelfelvételnél meg a hasonló szerződéseknél. Legalább 1 évnyi tartalék legyen a számlán vagy könnyen pénzzé tehető vagyonban, ha bármi történne. A másik: a jövedelem 20-30%-ánál nagyobb ne legyen a kötöttség, de inkább csak 20%alatti. Egy-egy ilyen ügyletnél nincs rosszabb helyzet, mint azért kiszállni, mert nem tudjuk miből fizetni.

petipeti 2017.09.25. 14:30:33

@enta selecta: Ez így igaz. Szerintem a max belátható idő az kb 10-15 év. Szerintem 2 dolog fontos a hitelfelvételnél meg a hasonló szerződéseknél. Legalább 1 évnyi tartalék legyen a számlán vagy könnyen pénzzé tehető vagyonban, ha bármi történne. A másik: a jövedelem 20-30%-ánál nagyobb ne legyen a kötöttség, de inkább csak 20%alatti. Egy-egy ilyen ügyletnél nincs rosszabb helyzet, mint azért kiszállni, mert nem tudjuk miből fizetni.
A robotizáció rohamos. Részben válasz az emberi lustaságra (szüretelő gép, almaszedő gép, metsző gép), részben válasz a szigorodó szabályokra (önvezető járművek), részben pedig ipari hatékonyság növelés. A vége durva társadalmi kettészakadás lesz.

looking4 2017.09.25. 14:51:16

Ha nincs szülői segítség és nem vagy jólképzett versenyképes szakmával akkor két lehetőséged marad:

- albérlet örökre
- maradni otthon, megvárni amíg örökölsz. Persze ha többen vagytok akkor ez sem tuti hogy megoldja a gondod

Omnisapient 2017.09.25. 14:58:43

Kétségtelen, hogy a szülői segítség óriási előny, de valószínűleg nem egy mindent eldöntő tényező. A kulcs szerintem ott van, hogy az ember ne olyan lakást házat akarjon venni (pláne első nekifutásra), ami tökéletesen megfelel minden elképzelésének. Tanuljon meg az ember tervezni, akkor is ha azok a tervek idővel felülíródnak. Mindaz, amit addig sikerült megtakarítani, annyival közelebb hozza ahhoz, hogy valamit megvegyen. Először egy kis kecó, akár rosszabb állapotban egy kevésbé elit környéken, aztán ha megy a szekér lehet job helyre költözni, nagyobb lakásba, jobb állapotúba, esetleg új házba. Miután megvette az első, akármilyen kicsi és rossz lakását, azzal a később megvenni szándékozott ingatlan árának egy részét már közel fixálta, mégha nem is teljes mértékben, de mindenképp jobban, mintha kp-ben tartotta volna.
A tervezés részének tekintem azt is, hogy meg kell tanulni az igényeinket is tervezni, ami valószínűleg a korábbi vágyálmok radikális átszabását/csökkentését is magába foglalja. Azaz, ha valaha 5 hálószobás, szép kertes, medencés házról álmodtam, akkor lehet, hogy megfelel egy háromszobás lakótelepi lakás is, ha arra telik, míg az elsőre nem.

smartdrive 2017.09.25. 15:01:25

nem elbukta (csak az évi 72 ezret), hanem elköltötte másra. elfogyasztotta. ilyen alapon te is elbuktad, amikor nyaralni voltál. ott vagy most is Toszkánában? nem vagy. akkor meg?

CyberPunK 2017.09.25. 15:03:05

Ez csak attól függ, hogy kinek mire van igénye. Én leakartam lépni otthonról, le is léptem 24 évesen, szülőktől kaptam egy misit, meg segítséget egy panel felújításához. Elszabadult a devizahitelem, de túléltem, igaz néha igen szoros volt a nadrág. Jött forintosítás, jelenleg meg három LTP-t futtatok feleségemmel, hogy a hiteltől megszabaduljunk 3 év múlva.
Utána mi lesz? Új hitel és családi ház remélhetőleg. :)

CyberPunK 2017.09.25. 15:04:12

@Roadster68: Sokat csesztetni, fater azzal tudott elüldözni. Mondjuk mai napig nem is vagyunk jó viszonyban.

looking4 2017.09.25. 15:05:08

@Roadster68:
Veletek él a fiad? Ha igen akkor ha nem képes fizetni a 7ezret azonnal beszállhat a rezsibe ha ott akar továbbra is lakni, te meg félreteszed helyette a rezsipénzt LTP-be hátha később megjön az esze...

Palladrin 2017.09.25. 15:08:20

@ElitLila: A kiforrott jogbiztonságra kell gondolni. De akár a magányugdíjpénztárak sorsát is fel lehet hozni. Jelenleg Magyarországon nem lehet egy délutánnál tovább tervezni, mert másnap erőből be tudnak szántani komplett iparágakat.

profiügyfélszolgálat 2017.09.25. 15:29:16

Péter úgy döntött, hogy egy kurva vasat sem tesz félre, nem szórakozik lakástakarékkal és piti tervekkel. Péter inkább belépett a Fideszbe. Fél év múlva már két darab bagóért vett önkormányzati lakás tulajdonosa volt, amelyeket kiadott, és vígan élt belőle, amíg még egy párat meg nem szerzett. Megmutatta hogyan bukik el több lakást is az, aki nem hordozza valamelyik fideszes pártfunkcionárius után a táskáját.

gigabursch 2017.09.25. 15:57:45

MIndenképpen érdekes a felvetés, de a kommentek még sokmindenre rávilágítanak.

FlybyWire 2017.09.25. 16:11:17

@Szarvas Norbert: Jah, persze.
20 évesen egyetemista voltam.
25 évesen kerestem havi nettó 100-at.
30 évesen havi nettó 200-at
35 évesen havi nettó 300-at
40 évesen havi nettó 400-at
most, 43 évesen megvan a fél misi.
Ma nem gond perkálni 150-et lakáshitel törlesztésre, anno 25 évesen a havi 40 fejlagosan SOKKAL durvább lett volna.
Az egész levezetésedben rohadtul nincs meg a várható kereseti görbe.

Ráadásul nekem elég lassan pörgött fel, jobb szakmáknák már 35 körül megvan a kellemesen magas fizetés.

FlybyWire 2017.09.25. 16:16:47

@enta selecta: ez is korrekt.
Én először megszívtam, majd jól jártam: 2008-ban vásárolt belvárosi garzon, 37 nm, 9,5 misi. Akkor ez túl volt árazva ennyiért, de az exem ragaszkodott.
CHF, nyilván.
Aztán válság jött, szétmentünk, rajtam ragad a megduplázódott törlesztő, majd beledöglöttem. Családi segítséggel kiugrottunk a végtörlesztéssel, összesen ráment úgy 14-15 kb.
Sose gondoltam volna, hogy még így is meg fogja érni egyszer: most lerobbantan is elmenne 17-18ért, felújítom kicsit lesz az 22 is :D

Sose lehet tudni, mit hoz a jövő!

szcsongor 2017.09.25. 16:22:09

@smartdrive
Ott a pont. Az ilyen kalkulációknál mindig az az érzésem, hogy érzelemmentes automatizált robotokra írják. Az utazásra, de még a bulizásra elköltött pénz sem feltétlenül kidobott pénz. Mert közben legalább éltél. Ha az egész életed csak a spórolásról szól, hogy inkább nem mész sehova, meg farhátat eszel rendes kaja helyett, csak hogy 5 évvel hamarabb beköltözhess a külvárosi garzonba akkor megette az egészet a fene. Mire meg meglenne a lakás, beledöglesz valamibe úgyis :)

Blogtolo 2017.09.25. 16:41:41

Most tekintsünk el attól az egyszerű ténytől, hogy ez az egész cikk egy burkolt LTP reklám. Tele csúsztatásokkal.

Anno, mikor lakást vettem, éppen lejárt a Fundamentás LTP-m.
Aztán, mikor a hitelfelvételre került volna sor, kiderült, hogy más banki kölcsönnel együtt már nem jár tőlük az elvárt, évek alatt kiizzadt kedvezményes hitel. Tőlük meg annyit nem kaptam volna, amennyi kellett.
Úgyhogy felvettem az összegyűlt pénzt, semmi extra szolgáltatás, csak a minimális (az állami támogatásból származó "kamat"), aztán irány az OTP.

Szóval ennyit az évekig tartó hitegetésről LTP szintjén.
Erre kössön valaki 5-10 év szerződést.

CyberPunK 2017.09.25. 16:54:34

@Blogtolo: na ja, de attól még mindig jobban kamatozik, mint bármi más megtakarítás.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.09.25. 17:41:42

Egyszerű proletár vagyok, éppen alig elég a pénzem a megélhetésre. Fiatalon meg arra se volt elég.

Nálunk viszont természetes volt, hogy minden szülő, nagyszülő segít, így már 23 évesen volt saját lakásom.

2017.09.25. 17:45:34

"Jaj, Istenem, mit tettem
Egy fél Zsiguli árát én már lenyeltem"

KUHULIN 2017.09.25. 17:53:48

"El kell fogadni, hogy a tudatos lakásvásárlási stratégiánk első lépése a lakástakarék, amihez jár 30%-os állami támogatás."
És ki esküszik meg az anyjára, hogy 5-10 év múlva is jár???

Roadster68 2017.09.25. 17:56:22

@BéLóg: Igen ez lenne a jó megoldás, dehát mégiscsak a "gyerek"

Roadster68 2017.09.25. 17:57:54

@KUHULIN: most jár és ez már kb 20 éve így van, persze ez megváltozhat, de nem akkora összeg hogy meg fog, és ezt még a válság alatt sem törölték el.

guy2 2017.09.25. 18:02:57

Aha, persze, 40.000.-Ft-ot félretenni havonta hiuszonévesen. Hol élnek ezek? Ezenkívül egyáltalán nem számították bele, hogy a 6,3-1,2 misit félre kellett volna tenni, ami ugyanúgy kiadás, mintha később hitelt vett volna fel, szóval ezt nem a nyereséghez kellene hozzátenni, hanem a megtakarítás nélküli számításból levonni. Ezentúl a 40 ezres megtakarítás huszonévesen kb. annyit jelentene, hogy kb. kenyéren és vízen élne otthon a fiatal. Most komolyan, tényleg el tudnak képzelni egy teljes olyan generációt, aki nagyon tudatosan nem megy sehova bulizni havonta többször is, hanem mindenhol csak megiszik egy pohár vizet, kulturáltan elbeszélget a barátaival, azután este tízkor hazabiciklizik? Mivel szórakozzon az ilyen fiatal? Szerintem jelentősen nőne az öngyilkosságok és depressziósok száma, aminek meg a társadalmi költségei lennének beláthatatlanok. Szóva a számítás egy ideális társadalomban sem lenne helytálló, a mostaniban meg tényleg csak egypár iszonyatosan introvertált, vagy rettenetesen tudatos fiatal jár el így, amit viszont nem várhatunk el a társadalom többségétől.

Ennyi erővel írhatta volna azt is, hogy a fiatal egyen mindennap az ingyenkonyhán, a megtakarítást meg tegye félre. Állapodjon meg a pékkel, hogy este elviszi ingyen a megmaradt napi frissárut, a megtakarítást meg tegye félre.Álljon be segédmunkásnak a legtöbb disznóvágásba és kapjon pár kiló húst ingyen, a megtakarítást meg tegye félre. Hordja a szülei fiatalkori ruháit, a megtakarítást meg tegye félre. Ne vegyen zsepit, fújja az orrát falevélbe, a megtakarítást meg tegye félre. Adja be a gyerekeit árvaházba, a megtakarítást meg tegye félre. Sötétedés után ne világítson, aludjon, a megtakarítást meg tegye félre. Télen ne fűtse fel a lakást 10 fok fölé, takaródzon pokrócba (amit az utcán talált lomtalanításkor) a megtakarítást meg tegye félre. Ne vegyen könyveket, álljon be esti kisegítőnek a könyvtárva és ott olvasgasson, a megtakarítást meg tegye félre.

enta selecta 2017.09.25. 18:03:34

@KUHULIN: Majd az illetékesek kitalálják, hogy nem tudnak elég pénzt kivenni a rendszerbõl, ezért kell pörgetni a NOK-ot. Aztán egyszer csak az állami támogatás LTP-re nuku, csak NOK-ra lesz.

Roadster68 2017.09.25. 18:04:51

@Blogtolo: "Aztán, mikor a hitelfelvételre került volna sor, kiderült, hogy más banki kölcsönnel együtt már nem jár tőlük az elvárt, évek alatt kiizzadt kedvezményes hitel."
Mi megkaptuk, sőt még végig sem kellett fizetni, 2 és fél év után megelőlegeztek egy áthidaló hitelt és meg lehetett venni azt a lakást ami most 2 és fél év elteltével pont a dupláját éri -alsóhangon.

Roadster68 2017.09.25. 18:09:54

@FlybyWire: arról van itt szó, hogy aki mamahotelben lakik, semmi kiadása, mert hiába van meg neked az 500e bevétel, ha 496e a kiadás holott egyetemistaként csak 80e a bevétel, de nulla a kiadás.

Krisztian04 2017.09.25. 18:26:14

@Roadster68: Én azon az állásponton vagyok hogy a fiatalok túlnyomó többségének legalabb 1 évig albérletben kellene elnie. Nagy segítség az élethez ha megtanulja mit jelent az hogy eltartani magát. Kérj tőle havi 40000-et lakbérre ami a szamlakat es egyebeket segit fedezni. Abbol te annyit teszel félre neki amennyit jónak látsz. Kulomben is ha van keresete akkor a kiadásokbol is kiveheti a részét.

Roadster68 2017.09.25. 18:28:03

@guy2: ezt kicsit túlpörgetted, arról volt szó hogy ingyen lakik mamahotelben. 80 ezret a Tescoban 6 órában is megkeres. ebből kell félretenni 40 ezret, és csak bulizzon el 40 ezret és ne 80 ezret. Az Y generáció azt hiszi, hogy 35 éves kor felett már a halál jön.
Pl, 20 éves fiatalok nagy részének (70%) minimum 120 ezres telefonja van, mert az menő, de ezt nem engedheti meg magának aki 120 ezret keres, ugye ez belátható?

Roadster68 2017.09.25. 18:30:21

@Krisztian04: hogy tudna adni havi 40 ezret amikor 7 ezret sem akar? Érted? Mamahotelben lakik, teljesen ingyen, kaja, és lakhatás, és nem tud -nem akar- havi 7000-et a saját érdekében félretenni.

Krisztian04 2017.09.25. 18:33:19

@Roadster68: Én azon az állásponton vagyok hogy a fiatalok túlnyomó többségének legalabb 1 évig albérletben kellene elnie. Nagy segítség az élethez ha megtanulja mit jelent az hogy eltartani magát. Kérj tőle havi 40000-et lakbérre ami a szamlakat es egyebeket segit fedezni. Abbol te annyit teszel félre neki amennyit jónak látsz. Kulomben is ha van keresete akkor a kiadásokbol is kiveheti a részét.

Krisztian04 2017.09.25. 18:35:28

@Roadster68: Akkor kuld el alberletbe. Nekem a tenyeres is fajt mikor kicsi voltam ez is fajna de talpra allitana. Maskulonben 40 eves koraban is ugyanott lesz.

Roadster68 2017.09.25. 18:41:42

@Krisztian04: havi kb 80-120 ezret keres per pill. abból semmilyen albérlet nem jön ki, meg ugye hülye lenne elmenni, mikor otthon minden ingyen van. (az más kérdés, hogy nekem nincs ingyen)

Krisztian04 2017.09.25. 19:13:16

@Roadster68: Nehéz helyzet ez mint szülőnek megértem. Szobát berelni olcsóbban is lehet. En is ugy kezdtem. Az ember ott tanulja meg igazán mit jelent a saját lakas amit senkivel nem kell megosztani. Ha meg nem akar menni semmiképp akkor nyaggasd folyamatosan vagy nem tudom. Egy szülő sem tud mindent megtenni.

FlybyWire 2017.09.25. 20:11:59

@Roadster68: egyetemista? Nulla kiadás??? Jajjaj.

A másik meg: miért gondolják a fővárosiak, hogy mindenki az?
Meg, hogy minden fővárosi csak a fővárosban járhat egyetemre/dolgozni?

Nyugi bele, az a kisebbség, aki a mamahotelben tud lakni, mert közel a suli/meló.

Bocsesz 2017.09.25. 20:39:55

@Roadster68: Szülőként voltam a helyzetedben és csak annyit tudok mondani, hogy TÚLÉLÉS. A mi fiunk kb. két év hasonló vegetálás után albérletbe ment a barátnővel. Azóta sokkal jobb a kapcsolatunk. Az LTP-re visszatérve - mi pakoltuk az OTP-s 45 hónapost mindhármunk nevén full-on.(gyerek csak egyről tudott) Két és fél év albi után megajánlottuk nekik beugrónak. Hitel nélkül, de pótlással négy miska volt akkor. Elkezdtek 20 milliós új lakásokat nézni, nem kellett az 'elérhető' 35nm-es használt panel egy tizesért... (Debrecen) Majdnem szétmentek, sok vitával járt. Végül tovább folytatjuk a fizetést. Azóta rájöttünk, hogy minket jobban aggaszt, hogy lesz-e lakásuk. Utazgatnak, élnek (27 és 25 éves pár). Ez generációs probléma, az Y-ok nem adósodnak el, de a minőséget elvárják. A mi családunkban hat 25-30 éves unokatestvér van, előre tervezés nulla! Vagy a szülőkkel vagy max. albiban vannak.

Nancsibacsi 2017.09.25. 20:43:34

Már megint csak a legjobb esetet néztük, de gondoljunk csak bele picit a B lehetőségekbe:
- Mama meghal. Előfordul. Lesz egy - vagy rossz esetben mondjuk 1/4, mert 4 tesó van - lakása Péternek, meg egy olyan 40eFt-s havi kötelezettsége, ami pont jól jönne hogy befizesse a lakás költségeit.
- Péter összerúgja a port mamával, és elköltözik otthonról. Vagyis pardon: költözne, hiszen az albérleti díjból pont hiányozni fog az a 40 eFt.
- Péter kap egy külföldi állásajánlatot. A megtakarítása jól jönne az első pár hónap extra költségeire, de hát sajnos lakástakarékkal nem lehet fizetni Ángliában.
- Péter megtalálja álmai asszonyát, akinek van lakása, de mondjuk autójuk meg nincs. De jó is lenne a LIKVID megtakarítás megint...
- Péternek lehetősége van egy 1 éves képzést elvégezni, ami 1 millióba kerül. Ha elvégezné havonta 200 ezerrel keresne többet, mint jelenleg. De lakástakarékot ők se fogadnak el...
- Péternek lejár a lakástakarékja, de éppen a bubi fel van fújva, így a seggét kitörölheti a spórolt összeggel. Bezzeg 3 év múlva jobb lenne a helyzet, de hát most kell venni, mert lejárt...

Szóval a lakástakarék legnagyobb baja, hogy nem likvid. Az állami 30% szerintem nem elég jó ajánlat ahhoz, hogy ezt kompenzálja.

Nancsibacsi 2017.09.25. 20:53:55

@Roadster68: Ne oldd meg a gyereked problémáját, mert a végén koldus botra fog juttatni. Nemrég licitáltam egy nyugdíjas bácsi nyaralójára, amit a fia terhelt meg szabad felhasználású jelzálog hitellel, aztán "elfelejtette" fizetni. Azzal hogy leveszed a felelősséget a fiad válláról meg helyette fizetsz dolgokat te magad nevelsz belőle élősködőt, aki végén majd jól kiszívja a véred.

A 10 éves lányom a spórolt pénzén vett a macskájának 30 ezres mászókát (1 év alatt), magának meg 50 ezres okostelefont (2 év alatt), most meg számítógépre gyűjt. Pénze tanulásból és házimunkából van. Miatta nem aggódom - nyakam rá hogy 25 évesen már saját lakása lesz, saját pénzből.

Krisztian04 2017.09.25. 20:55:05

Szerintem ez a lakás takarék óriási. 30%os támogatás az nagyon magas. Én Angliában élek és itt ilyen nem létezik akármennyi pénzük is van. Pedig itt a fizetésekhez képest sokkal drágábbak a lakások mint Magyarországon. Itt a kormány a "shared ownership"-el jött elő ami ammnyit tesz hogy a lakas min 25%at kell csak megvenned a többit berelheted. Egy rossz vicc. Ehhez kepest a magyar kormány sokkal baratibb tervel jött elő. En 2003-ban kerestem netto kb 100-at Magyarországon. Mamahotelben laktam szóval ennyiből kb 60-80 ezret félretettem havonta mert terveim voltam. Aki azt mondja hogy mamahotelben 40-et nem lehet félretenni havonta az magában keresse a hibát. Illetve a költekezési szokásaiban.

guy2 2017.09.25. 21:10:24

Szerintem ezt a cikket valamilyen kereskedő írta. Abból a szemszögből igaza van, hoy van egy -nagyon szűk - réteg, akinél működhet a megoldás, de a többségnél nyilván nem. Viszont az a kisebbség is százezres nagyságrendű, ha már az egytizede beteszi hozzájuk a pénzét, már megérte.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.09.25. 21:27:51

@KUHULIN: Az ilyen ügynökök, akik LTP-t árulnak...

@guy2: Egyetértek, azzal a kivétellel, hogy szerintem az alkoholista fiatalok számának csökkenése nem növeli a depressziósok és az öngyilkosok számát.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.09.25. 21:41:51

@Krisztian04: Német mintára vezették be, a Fundamenta tulajdonosai is német cégek. A havi maximum 6000 forintos (16-17 font) állami támogatást irigyled Angliából? Persze a pénz kamata az LTP zsebében marad, mert azt meghaladja a számlanyitási díj és a számlavezetési díj...

@Roadster68: Annyira állandó, hogy a posztban emlegetett 40 ezer forintra is csak néhány éve lehet két szerződéssel állami támogatást kapni, régebben ilyen lehetőség nem volt, szóval a teljes számítás a fantázia szüleménye...

A drága telefont a legtöbb fiatalnak a szülei veszik meg 24 hónapos részletre, de maximum a felüknek van listaáron 120 ezer feletti. Az új csodagépet is árulják már havi 29990 forintos "kedvezményes" előfizetéssel...

tireless treehugger 2017.09.25. 21:52:48

Havi 40k forintot továbbképzésre költi, szerez belőle egy nemzetközileg felhasználható végzettséget, kimegy két évre és megvesz belőle egy lakást itthon. Aztán könnyedén él élete végéig.

Ne lakásra spóroljon hanem előmenetelre. majd akkor vegyen lakást ha már nagyon jól keres.
Addig tanuljon éljen utazzon. Ahogy meglesz a lakás úgyis elveszíti a megújuló képességét, beáll a harmadfokú agyhalál állapota.

Krisztian04 2017.09.25. 22:30:38

@Online Távmunkás: Egyáltalán nem irigylem nem is tudom miért feltételezed. Inkabb azt akarom kiemelni hogy nagyon jo dolog, nem mindenhol van ilyen. En ha otthon élnek tuti lenne egy. En itt gyűjtöttem penzt amit később befektettem részvényekbe majd azokat eladtam és abból vettem lakást Magyarországon. Forintot fontal hasonlítani pedig semmi értelme, óriási arkulombsegek vannak, ingatlanoknal min 6x-os.

bontottcsirke 2017.09.26. 08:02:20

Ott a pont. Nem a bankokat kell etetni, hanem jó biznict csinálni. Én fele annyiért vettem válságban mint amennyibe most kerül. De az emberek hülyék és ezt ki fogják használni

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.09.26. 08:06:11

@Krisztian04: A 4 éves lakástakarék megéri, csak az a szomorú, hogy az állami támogatás közvetítéséhez ilyen lenyúlós csapattal kell szerződni. Ugyanolyan élősködők, mint az 5-10%-os működési költségű egészségpénztárak, akik csak a 20%-os adókedvezmény miatt léteznek.

bontottcsirke 2017.09.26. 08:06:44

Arról nem is beszélve hogy évi 240-nél többet betenni nem éri meg mert csak addig jár 30%. ÉS a szakértők is 4 évet ajánlanak.

CyberPunK 2017.09.26. 08:17:05

@bontottcsirke: Viszont köthetsz feleség/rokon nevére is, és így többszörözheted.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.09.26. 08:18:19

@bontottcsirke: Nem a bankokat etetni? Az összes LTP banki kézben van és a megtakarításod összes kamata őket hízlalja...

Mivel az állami támogatás fixen 30%, ezért a rövidebb futamidő magasabb éves hozamot jelent.

@guy2: Nagyjából egymillió ilyen szerződés van és ezt a blogot egy pénzügyi közvetítő (ügynök) írja, persze azt reklámozza, amiből jutaléka van...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.26. 08:31:47

@Krisztian04: Jó, hát azért ne hidd, hogy ez a 30% egy kánaán.Évi max 72000 forint lehet ez az összeg, ami kb 150 (százötven) font lehet, most így gugli nélkül.Nagyjából a 0-val egyelő.Akkor lehet valami kevéske ebből, ha összeadódik több ilyen és sok évnyi a gyűjtés.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.26. 08:36:17

@geegee: Illetve ha hitel mellé van befogva pár ilyen és az mind az utolsó fillérig tőketörlesztésre fordítódik.Továbbá régen volt a 8 éves, ami szabadfelhasználású volt, az is jó buli volt, de ezt már jó ideje mexűntették.

VT Man 2017.09.26. 09:04:42

@Omnisapient:
"Először egy kis kecó, akár rosszabb állapotban egy kevésbé elit környéken, aztán ha megy a szekér lehet job helyre költözni, nagyobb lakásba, jobb állapotúba, esetleg új házba."

Ez nem rossz, de egy költözésnek is van költsége. Felújítás, ügyvéd, esetleg új hitel, stb. ezek milliós tételek is lehetnek. Ha pl. két év után költözöl, az tuti bukás.

VT Man 2017.09.26. 09:08:37

@Krisztian04:
"semmi értelme, óriási arkulombsegek vannak, ingatlanoknal min 6x-os."

Londonban talán, de anglia vidéken, de nagyvárosban ikerház 150-200 ezer fonttól már van, az kb. 70 millió-100 millió Ft.

Az "csak" 2-4-szeres ár.

Van 2017.09.26. 10:27:07

@Nancsibacsi: Na mi lenne? Menet közben felmondható az LTP. Visszakapja a pénzét, állami támogatás nélkül, és azt csinál vele, amit akar.
A másikat is rosszul tudod. Ha lejár az LTP, nem kötelező azonnal felvenni, parkoltathatod nyugodtan.

2017.09.26. 11:11:41

@Roadster68: Amikor a Warcraft előtt güzül a hülye már 15 órája, odamész hozzá és egy ötkilós kalapáccsal szét@aszod a képernyőt, majd számítógépet. Utána kihasználva a meglepetés okozta lépéselőnyt, megragadod a torkánál fogva, jó erősen rászorítva a gigájára teljes erőből nekilököd a falnak! Utána a következőt sziszeged oda neki (a hangodat semmiképpen se emeld fel, sugározz földöntúli nyugalmat):
- Ide figyelj, te narkós f@asszopó, nem azért öltem bele a nevelésedbe milliókat, hogy egy ilyen tehetetlen, szánalmas véglényként éld a szaros életed! Ezentúl az egész lakáskasszát te fizeted, plusz azt is amit, megeszel és lakbért fizetsz nekem, vagy takarodsz ki az utcára. Vége a gyerekkornak te csupor kis g@ci!

Hasse 2017.09.26. 12:43:52

@Van: Visszakapja, 3-4 hónap után, aztán bukott rajta egy csomót (bár még köröket ver egy UL biztosításra így is). A tudatos lakásvásárlási stratégia első lépése nem a lakástakarék, hanem a fogyasztási hitelek kiiktatása, 50 rugó egy kis borítékban és a lakossági állampapír. Ha van az embernek 1-2 millája likvidben, majd akkor gondolkodhat lakástakarékon. Eleve egy 15 milliós lakás megvásárlásához kell 4 millió likvid pénz, aztán tud jönni a lakáskassza (akár áthidaló kölcsönnel), aztán meg a hitel.

Jó termék a lakáskassza, csak a helyén kell használni.

Hasse 2017.09.26. 13:14:36

A megosztásos móka, amíg működik, az pl. egy nagyon jó kis lehetőség arra, hogy az állami támogatás és a likviditás is megmaradjon.

noblesseoblige · http://fratrescalendarum.blog.hu 2017.09.26. 13:19:22

@tireless treehugger:

+1 Totál így van, nem lakásra kell költeni/félretenni, hanem képzésre. Utána pedig sokkal gyorsabban fog összejönni a lakás is.

Bocsesz 2017.09.26. 13:34:59

@Hasse: az OTP azonnal odaadja, saját tapasztalat, tavaly történt. Hétfőn fél ötkor mondtuk h kell a pénz, azonnal megkaptuk. Igen, a támogatás bukó + valamennyit le is vontak, de a kamatokat + tőkét ideadták. Bezzeg, ha lakásvásárlásra akarod felhasználni, na akkor hónapok... (Ismerősök mondták) A Fundamentát nem tudom.

Morgain _tündér 2018.04.23. 07:15:46

Haaat, én 25 évesen kezdtem el dolgozni, addig egyetemre jártam, 150 km-re a "mama-hoteltól" szóval az a 40.000 pont albira kellett. Aztán amikor elkezdtem dolgozni, megint 150 km-re újra albi, újra nem volt lehetőségem félre tenni a soványka kezdő fizetésből... Szóval ez a fenti képlet műkodhetne kb a fiatalok 10%-nál...és lehet sokat mondtam.
süti beállítások módosítása