Tulajdonképpen miért mondja azt a szülők-nagyszülők jelentős része, hogy a gyerek olvasson Anyegin-t, Kőszívű ember fiait és egyéb irodalmi klasszikusokat az iskolában? Ez hova vezet és milyen előnyünk származik belőle? Mások pedig azt állítják, hogy a gyerekek örökre megutálják az olvasást, ha rájuk kényszerítjük ezeket a közegidegen, nehezen értelmezhető olvasmányokat. De mi az igazság és ennek mi köze a gazdasághoz?
你明白,因為你讀了嗎?- Na? Megtanultál szöveget értelmezni?
Valószínűleg azt sem tudod, hogy mit jelent ez a kínai szöveg a címben. Ha nagy nehezen kibogozod a jelentését, akkor pedig nem feltétlenül fogod élvezni, hiszen minden kedvedet elvette pusztán a szöveg megértése. Hagyományos érvként szokták felhozni, hogy az olvasás bővíti a szókincset, fejleszt és megtanít szöveget értelmezni.
Ez azonban féligazság. Mint ahogyan a kínai szöveget nem tudod értelmezni, ugyanígy érezhetnek a mai fiatalok, akik nehezen értik meg mire gondolt a költő:
"Nehány igen szép és találó bibliai mondás balzsamát önté ki a keseredett szívre. Utána a nagytiszteletű úr veté mérlegbe a vigasztalásnak nem ke- vésbé sikeres szavait jeles költőinknek e helyzetre alkalmazható strófáiban."- Kőszívű ember fiai, szövegrészlet
Attól, mert a szülőknek valami bevállt (vagy végigszenvedve túlélték) még nem azt jelenti, hogy a mai fiataloknak is jó lesz. Gondoljunk bele abba, hogy a világ hogyan fejlődik. Tulajdonképpen a nagyszülőknek a mai napig írógépet kellene használni számítógép helyett, mert régen azzal ugyanúgy le lehetett a szöveget jegyezni? Ami a múltban érdekes volt, az nem egyértelmű a jelenben...
Te abakuszon számolod ki a rezsit?
Sokan nincsenek tisztában, hogy mi az az abakusz. Ha megmutatnám képen, akkor azért sokatokban felrémlene gyerekkorotok egyik játszó ezköze. Nekem is volt, de már akkor sem számításra használtuk, hanem tili-tolizásra. Tudod ez az a több soros golyós eszköz, amivel tologatva számolhatunk.
Ha ezt megmutatjuk egy mai fiatalnak, akkor nem fogja érteni, hogy mit akarunk. De ugyanez igaz például egy sokkal közelebbi élményre, a kazettás magnóra! Nézd meg a videót, amiben mai fiataloknak mutattak nem is olyan régi eszközöket. Egyszerűen nem tudták, hogy mi az.
A belépő termékek az iskolában
Nagyon fontos lenne különválasztani az iskolai olvasást (erőltetett menetben) a hobbi szintű olvasástól (élvezet). Az iskolai olvasásnak szakértők és pszichológusok szerint is a feladata az olvasás megszerettetése, illetve maga az olvasás intézménye. Gyakorlatilag semmilyen ma működő funkciója nincsen annak, hogy valakivel az Anyegint vagy a Kőszívű ember fiait olvastatjuk. - Ráadásul a gyerekek annyira nem tudják dekódolni a szöveget, hogy ma már minimálisan sem képesek megérteni, nem érdekli őket- így az általános műveltségükhöz sem tud sokat hozzáadni egy kellemetlen élményen kívül.
Nem véletlen, hogy évről évre felmerülnek olyan ötletek, miszerint a Harry Potter féle könyveknek bekéne kerülniük a tantervbe a nehéz klasszikusok helyett. Ugyanis a gyerekek ezeket a könyveket szívesebben olvasnák, jobban értenék és az életükből vett példákkal sokkal élethűbbek lennének. Végső soron pedig az olvasást ezáltal jobban megszeretnék, mint egy Egri Csillagok miatt.
Paradigmaváltásra van szükség, ami alapja a szerethetőség és nem a tekintélyelvűség. Mivel egyre hatástalanabb azért irodalmi klasszikust ráerőltetni a gyerekre, mert a szülőnek ez tetszett. Ez olyan, mintha egy tinit rákényszerítenénk arra, hogy Justin Bieber helyett Beatles-t hallgasson...
Van összefüggés egy pénzügyi szerződés és az Egri csillagok között...
Ha jobban belegondolunk, akkor az irodalmi órákon az átlagos gyereknek mit tanítunk meg? A túlélés művészetét. Az értő olvasás nélküli elfogadást és beletörődést. Évekig rájuk van erőltetve az értelmezhetetlen és nehéz klasszikus irodalom, amiből érdemjegyet kellene szerezniük. A közös órai értelmezés pedig arról szól, hogy el kell fogadni, amit a tanár gondol az olvasottakról.
Mi ennek a folyamatnak a következménye? A gyerek megtanulja, hogy kételkedés nélkül el kell fogadnia azt, amit olvas. Mindezt úgy, hogy természetes állapot, ha nem érti a leírtakat. Kérdezni pedig csak a legritkább esetben lehetséges, hiszen megaláztatásban lesz része (kinevetik az osztálytársai). Erre pedig senkinek nincsen szüksége.
El kéne végre gondolkodni azon, hogy miért lett a szubkultúránk része olyan szerződéseket aláírni felnőttként, amit nem olvasnak végig, amit nem értenek és amire nem kérdeznek rá...
►►►►
Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2017. szeptember.05. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.