Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

A Pokemon Go őrület mögötti pszichológiai trükkök

2016. július 14. - Szarvas Norbert

12251317_3b53069e83262400040940e0cda67638_wm.jpgGyakorlatilag felrobbant a mobilos applikációk világa az elmúlt napokban a Pokemon Go nevezetű játék miatt, aminek lényege, hogy az évekkel ezelőtt brutál népszerűségnek örvendő Pokemon-t újra tudjuk élni, méghozzá a legújabb technológiai fejlődések miatt már saját magunk válunk a főszereplővé. A Nintendo részvényeinek az értéke pedig 25%-kal már emelkedtek. Nagyon komoly üzleti lehetőségek állnak a dolog előtt, mivel 1 hét alatt több millió ember töltötte le a játékot és kezdett bele az aktív kalandba. De mi a titok? Milyen pszichológiai trükköket vetettek be ellenünk, hogy úgy érezzük: Csatalkozni kell?!

1. Azért kell csatlakoznom, mert nagyon sok ismerősöm már ezzel játszik

A marketing legalapvetőbb tétele a közösségi médiák fénykorában, hogy a termékedet a megfelelő emberekhez juttasd el, akiket sokan követnek, akikre sokan figyelnek. Ez az első lépés, és innentől kezdve beindul a tömegpszichózis. Önmagát generálja egy idő után a folyamat, és már csak kiváncsiságból is megnézi/letölti mindenki a játékot. Hogy miért? Mert mások is ugyanezt tették...

2. Közösségi interakciók egymással

A Pokemon Go tökéletesen kiaknázza a legújabb közösségi trendeket és vágyakat. A egyének minduntalan vágynak a figyelemre és keresik a közös kapcsolódási pontokat, amiken keresztül megtudják magukat mutatni a közösségi felületeken. Valószínűleg ezért (is) éli reneszánszát a Nike Run, aminek keretein belül egymással is tudtok versenyezni a Facebookon, miközben saját magadért is teszel. És ez a késztetés az, amiért "megéri" Pokemon Go játékossá válni, hiszen a tömeg miatt nagy valószínűséggel az ismerőseid körében is népszerű lesz a játék és ezáltal közösségi párbeszédek, versenyek tudnak kialakulni.

3. Egyáltalán nem elavult és gyerekes

A következő nagyon fontos pszichológiai tényező a sikerek mögött, hogy a Pokemon Go játékosságát nem tudjuk gyermeki keretek közé szorítani. Ugyanis a játéknak technikai szükségletei vannak, olyanok, amik sok felnőtt számára sem feltétlenül elérhetőek. Ilyen a GSP és mobilinternet és a minél újabb-okosabb szupertelefon megléte. Beleolvad a technológiai trendbe, ami által igazán "felnőttes" játékként is funkcionálhat. Tudományosan bizonyított, hogy az emberi agy elképesztő mennyiségű információt kénytelen feldolgozni. Amikor az utcán vagy a metrón nyomogatjuk kényszeredetten a telefont, azt azért tesszük, mert az agyunk ilyenkor "pihen" és "kikapcsol". Ha pedig úgyis nyomogatjuk, akkor már legyen valami értelme is és új impulzusokat vigyünk a dologba azáltal, hogy nem tudjuk mikor és hol tűnik fel az új Pokemon.

4.  Könnyű használni

Az igazán kult játékok (snake, angry birds...stb) legfontosabb közös nevezője, hogy rendkívül egyszerű használni őket és nincsenek agyonbonyolítva. Gyakorlatilag az első perctől kezdve teljes hozzáférésünk van a teljes "technikai repertoárhoz" és ezáltal maximálisan élvezhetővé válik a játék. Ezt a sort kívánja folytatni a Pokemon Go is.

5. A nosztalgiafaktor

A múltra mindig lehet építeni. Gyakorlatilag semmi mást nem csinál a Pokemon GO, mint előhívja a már meglévő törzsközönségét (ma harmincasok) egy kis nosztalgia partira. A hype miatt pedig a fiatalabbak is kiváncsiak a játékra. Az eredmény pedig betonbiztos üzletté válik, hiszen ki ne szeretné mégegyszer átélni a gyerekkorát? Pláne, ha ezt ingyenesen teheti meg!

6. Hozzáférhetőség és ingyenesség

Nagyon fontos trükk, hogy a program használata ingyenes. Ez a marketing csali, amit ha kellően bekapunk, akkor máris fizető vásárlókká válunk, hiszen kellő függőség esetén megvásároljuk a kiegészítő menő szolgáltatásokat. Ez a felfogás szépen működik már a mobiljátékok esetében. 

7. Mindenhol van értelme 

A Pokemon Go kilépett a virtuális tartalom világából és vegyíteni próbálja a valósággal. Ezáltal a lehetőségek száma végtelen és soem tudhatjuk, hogy éppen milyen Pokemon Go interakcióval találjuk szembe magunkat, miközben várjuka  csajunkat a mozinál, emeljük a villát az étteremben vagy zuhogó esőben várunk már fél órája a buszra. És a lényeg az egészben, hogy a játék maximálisan aktív tevékenységet eredményez számunkra.

8. A keresés izgalma

Én a Pokemon nosztalgiavonaton kívül mégegy nosztalgia faktort megemlítenék, mint olyan pszichológiai trükk, amiből táplálkozhat a siker. Gyerekkorunkban ki ne álmodott volna, ki ne indult volna el otthonról legalább egyszer kincset keresni? Ösztönösen bennünk van a vágy a kutatás és ismeretlen felfedezése iránt. Ezidáig nem volt annyira biztos az eredmény, mint a Pokemon Go esetében, ami garantálja, hogy "kincskereső útunk" során biztosan találunk valamit és "lesz értelme".

 

Ha nyomsz egy egyszerű like-ot, akkor találkozhatsz velünk a Facebook-on

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr88889284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2016.07.15. 08:48:19

Még anno a "hősember" hirtelen elterjedésekor mondta egy műszaki arc: "a hülyeség exponenciálisan terjed"

Dr.Démonmac1 2016.07.15. 09:48:17

Abszolút zseniális ötlet volt, annak aki kitalálta, és megvalósította. (végre kimozdítja az embereket) -csak kár, hogy olyan bugyuták a figurák.
(A Világ megváltozott, új találmányok, új lehetőségek)

barli 2016.07.15. 10:39:33

eh két éve kitaláltam ugyanezt pacmannel az utcán, csak nem irtam meg :(

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2016.07.15. 10:54:08

"és a minél újabb-okosabb szupertelefon megléte."

1éve 18ezerért vett kinaim van, ez most minéljobbokosabbszupertelefonnak számít?

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2016.07.15. 10:55:41

hiányzik a szavazásból: "kipróbáltam mert miért ne, ingyen van, de nem épelméjű aki erre bassza el isten drága idejét"

studkell 2016.07.15. 12:31:07

posztolónak: a "még egy" és a "még egyszer" külön szó. Amúgy meglepően értelmes poszt(oló).

Az apokalipszis lovasa 2016.07.15. 12:58:44

@eßemfaßom meg áll: Hát igen, mennyivel értelmesebb tévét nézni, sorozatot nézni, inni vagy aludni.

nem várt fordulat 2016.07.15. 13:14:47

Érdekes, hogy a 2013-ban indult Ingress, aminek a portáljai gyakorlatilag a pokestopok mert az is a Niantic fejlesztette nem terjedt így el.

Pedig az legalább nem ilyen bárgyú, sokkal összetettebb és izgalmasabb játék.

Amúgy 50% az az 25.

Bobby Newmark 2016.07.15. 15:32:22

@nem várt fordulat: Ez így szokott lenni. Angry Birds is csak egy cuki skin a Crush the Castle böngészős játékon, aztán mégis az produkált több tízmilliós játékosszámot, nem a funkcionálisan ugyanaz, de kevésbé megdizájnolt előd/eredeti.

prognosys 2016.07.15. 16:12:33

@Bobby Newmark: persze ahhoz kellett egy jókora médiabeli hírverést is csinálni.

Én sokkal inkább azt látom ezekben az őrületekben, hogy minél nagyobb (esetleg botrányos) a hírverése, annál többen kíváncsiak rá. A botrány (amit a média emleget, hogy amerikában egy kislány egy többsávos, forgalmas úton vitt át a pokemon go, akit közben elgázoltak, mert annyira a telefonját bámulta a környezete helyett, meg temeőben keresgéltek, meg ilyesmi) csak növeli a marketing (eszmei) értékét.

Nos kedves autósok, akik eddig "csak" telefonálgattak vezetés közben, ezután már pokemont is lehet (biztos vagyok benn, hogy fognak is) keresni. Majd jó páran felkenődnek a villanyoszlopra vagy villamosmegállóba hajtanak. A bicikliseket pedig halomra gázolják. Ez lesz ám a jó világ :(

Bobby Newmark 2016.07.15. 17:11:05

@prognosys: Állítólag letilt a játék, ha gyorsabban mész, mint gyalogló tempó, szal jó esetben autó kilőve. Gyalogos esetében meg természetes szelekció, nem különösebben baj, ha az ilyen hülyék nem szaporodnak.

Hírverés meg arra jó, hogy megnézze az ember a dolgot, de nem tartja ott.
Volt jópár éve valami amcsi iskolai lövöldözés, és ugye a faszbarmok rögtön ráfogták a Manhunt c. játékra az egészet. Na akkor én ezt a Manhuntot lewarezoltam gyorsan hogy megnézzem, aztán fél óra múlva törlődött is a gépről az egész, mert a játék tényleg brutális, csak éppen egy unalmas, randa szar volt.

Untermensch4 2016.07.15. 17:48:29

@studkell: Az érthetőséget nem rontja. Másrészt ha fél-egy évvel ezelőtti posztokat viszonyítasz az úgynevezett helyesírási úgynevezett szabályokhoz akkor óriási az előrelépés. Fikázni régen is sokan tudták ezt a "helyesírás"-témát, most hogy örülni lehetne csak én vagyok...