Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Reagálok a fideszes, jobbikos és mszp-s CSOK kijelentéseire

2016. február 24. - Szarvas Norbert

images_14.jpgTegnap az a megtiszteltetés ért, hogy meghívtak engem a Magyarul Balóval című műsorba CSOK-al kapcsolatos szakmai elemzésre. Itt látható az adás. A szakmai elemzés előtt egy fideszes, egy mszp-s és egy jobbikos képviselőt eresztettek össze a témával kapcsolatban. Elképedtem láttam, ahogyan szakmaiatlanságok tömkelegét zúdítják az emberekre teljes meggyőződésből. Én a "fronton" dolgozom és minden nap szembesülök emberek sorsaival, vágyaival és terveivel. Számomra nagyon rémisztő volt látni, ahogyan az életünkről döntő politikusok ebben a témában egy mezei, pénzügyileg kevésbé képzett átlagos ügyfél szintjén alkotnak véleményt. Úgy döntöttem, hogy kibontom nektek a felvetéseket és megválaszolom a megválaszolatlan kérdéseket ebből az adásból:

Dunai Ildikó (Fidesz)- Érdemes megemlíteni az 5M forint ÁFA visszatérítést, amit megkapnak a családok

A családok nem fognak 5M forint ÁFA visszatérítést megkapni, kizárólag azok a családok, akik magánerős építkezésbe fognak és a számlával igazolt megfizetett ÁFA összege eléri  az 5M forintot. Aki 20M forintért építkezik és a minimum 70%-ról mutat be számlát, az 14M forint után 3,78M forint ÁFA visszatérítésre jogosult.

Dunai Ildikó- 10+10+5M forint erejéig tudjuk segíteni, hogy a demográfiai helyzet változzon.

A valóságban demográfiai pukkanás sem lesz, mivel számomra értelmezhetetlen módon a CSOK 10+10+5? beengedi a támogatási körbe azokat a családokat, akiknek már megvan a 3 vagy több gyerekük. Így ezek a családok köszönik szépen a pénzt, de demográfiai szempontból nem fognak "növekedni" a CSOK miatt.

Dunai- Amíg Fidesz-KDNP van, addig a rendszer filozófiai alapja maradni.

Ezen az estén számomra ez volt a legfontosabb információ. Ugyanis ez előre vetíti a sejtéseinket, miszerint a CSOK 10 M támogatás 2019-ben véget ér és csökkeni fog ez az összeg. Ez nem biztos, de valószínűsítheti, mivel az ország gazdaságilag nem bírná finanszírozni tartósan ezt a támogatási formát.

Bangóné Borbély Ildikó (MSZP)- A CSOK-ot a gazdagoknak találták ki

A CSOK 90%-a (10M forintos CSOK-on kívül mindegyik) a teljes rétegnek nyújt megfelelő lehetőséget, hiszen a piac eddig sem árazta túl magát a használt ingatlanok esetében a CSOK 600e-2,7M forint közötti támogatás miatt. Senki nem építette ezt be az áraikba.

Bangóné Borbély Ildikó (MSZP)- Megint azok nem jutnak a CSOK-hoz, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá, mondom a számokat...

Szóval áljjon meg a tricikli! A CSOK alapvetően egy beruházást támogató kedvezményrendszer. A mai ismert tudásunk szerint vállalt önerő nélkül (vagy hitel vagy tényleges önerő) nem valósítható meg a CSOK kedvezmény. Innentől kezdve nagyon aranyos a szegényekről beszélni, csak éppen nem ide illő. Abban egyet értek viszont, hogy a CSOK nem megoldás a szegények valódi problémáira (jövedelem, megélhetés, életszínvonal), ellenben a kormány pontosan ezt próbálja beadagolni nekünk...

Kárpát Dániel (Jobbik)- Több tucat igénylésről tudunk csupán...

Erről már akartam írni, mert az Index és egyéb hírportálokon is olvasható volt az érdeklődés hiánya. Valamiért senki nem érti az íróasztal mögül, hogy miért. Segítek: A CSOK 10M forintból vagy építkezel vagy új ingatlant veszel. Kevés a CSOK kompatibilis új ingatlan. Aki építkezik, az meg még nem tudta beadni az igénylést, mert egyrézt az építési tervdokumentáció elkészítése nem két hét, másrészről a mai napig nem tisztázott minden körülmény az ÁFA-val kapcsolatban, ami a magánerős építkezések alapja lesz a CSOK 10 esetében. Tehát azért kevés az igénylés, mert a rendszer még nincsen kellően felkészülve, informálva vagy pedig tényleg ilyen kevés embert érdekel és minden tizenharmadik érdeklődő az országban hozzám jelentkezik be. Utóbbit nem hinném...

Kárpát Dániel (Jobbik)- Életszerű az, hogy mindenki használt lakásba költözik, bővít. A Jobbik ebbe az irányba indulna el, hogy a használt lakásokra legalább a kedvezményes hitelt  kiterjesszék...

Itt lehet benyikorogtam a studióban, mert ennek hallatán elkezdtem ficánkolni. Kicsit fussunk neki messzebről. Az Állam pénze nem terem magától, hanem az adófizetők befizetésein alapul. Ez egy véges egységű újraelosztó rendszer. Az Állam normális feladata nem az lenne, hogy mindenkinek "vegyen" lakást, hanem az, hogy beindítsa a gazdaságot és ezáltal munkahelyeket teremtsen illetve növelje az ebből számrazó adóbevételeket. Használt lakás vásárlásánál semmi nem indul be és kizárólag a bank, az ügyvéd nyerészkedik, illetve van egy kis illeték, egy kis ikeázás és egy kis földhivatali díj. Semmi komoly. Szeretném azt hinni, hogy a Fideszben valakinek eszébe jutott ez a gondolat és tudatosan alkották meg, miszerint a CSOK legnagyobb támogatásának el kell jutnia a gazdaságba az építőiparon keresztül, ami mindenre hatással lesz.

Itt kitérnék, mert nagyon büszke volt Dunai Ildikó az építőipar beindulására. Annyit jegyeznék meg, hogy a kormány mesterséges keresletet generált ezzel mindenféle fenntartható gazdasági mechanizmusok nélküli. Ez olyan, mint a piramis játék. Addig fog működni a rendszer, amíg az Állam beleönti a pénzt a buliba. Amint elfogy a pénz, minden visszatér a CSOK 10+10 előtti állapothoz, hiszen az alapvető probléma nem oldódott meg. Az emberek jövedelme és munkapiaci értéke révén nem tudnak olyan megtakarításokat elérni, amivel lehetne építkezni és beindulhatna valóban az építőipar ezen szegmense.

Dunai Ildikó- Szeretnék visszakérdezni! Önök (MSZP) mennyi otthonteremtési kedvezményt adtak a kormányzásuk idején?

Nem akartam beleírni ezt a politikai cicaharcot a cikkbe, de nem bírtam ki és nem tudok szó nélkül beállni a sarokba. A fideszi retorika csúcsra járatása történik, ami szerintem kiemelt része lesz a történelemkönyveknek. Most őszintén! Ki a francot érdekel és érint, hogy az MSZP a 6 évnyi fidesz kormányzás előtt egy másik korszakban mit adott és mit nem adott? Attól neked lesz lakásod, mert ők nem adtak? Attól jobb vagy rosszabb lesz ma számodra a CSOK, mert valami történt 2007-ben? Be kell látnom viszont, hogy működik ez az ovodás érvrendszer, ami csak azoknak az embereknek az agyát húzza fel, akik picit belegondolnak a dolgokba...

Bangóné Borbély Ildikó (MSZP)- 52 ezer forintot keresnek a közfoglalkoztatottak, az átlag kereset 150e forint, 47 ezer a CSOK 10M forint. Ezek az emberek vagy eladósodnak, de még csak a közelébe nem kerülnek a CSOK-hoz

Semmilyen gazdasági racionalitása nem volt annak, hogy be vagy kikerüljenek a közfoglalkoztatottak. A bankok megszűrik a jelentkezőket, és valóban nem adnak 52 ezer forintos jövedelemre 47 ezer forintos hitelt. Ami még fontosabb, hogy törvényileg a nettó igazolható jövedelem 50%-a lehet maximum hitelre fordítható 400e/hó alatt. Megkockáztatom, hogy a legtöbb bank még nettó 90 ezer forintra sem fog hitelezni 10M forintot a támogatás mellett sem. Azért sérti a fülemet mégis ez a dolog, mert itt szavazatvásárlásról van szó. A kormány a jó zsaru a bank meg a rossz zsaru. A kormány a bankokra tolja át a felelősséget ebben a konkrét példában, míg ők büszkén hirdetik az ellenkezőjét. Egyet tudok érteni azzal, hogy egy közmunkásnak nem saját otthonban kellene gondolkodnia, mivel biztosan nem rendelkezik a saját otthon megteremtéséhez szükséges anyagi háttérrel.

Dunai Ildikó (Fidesz)- nem minden család fog építkezésbe, van aki bővíteni fog.. és itt elkezdödött a vita, hogy 600.000 forintból mit lehet bővíteni

Egy meddő vita bontakozódott ki, hiszen lakásbővítésnél fő szabály, hogy a CSOK a bővítés összegének maximum 50%-a lehet. Tehát, aki 600.000 forint CSOK-ot igényel, annak kell rendelkeznie 600.000 forint önerővel/hitellel. Aki 1.430.000 forint CSOK-ra pályázik, annak kell rendelkeznie minimum 1.430.000 forint önerővel/hitellel. Aki 4 gyermek esetében 2.750.000 forintra pályázik, annak kell rendelkeznie 2.750.000 forint önerővel/hitellel. Hülyeség úgy beállítani a CSOK ezen formáját, mintha mindenki számára könnyen megszerezhető ajándékpénz lenne.

Dunai Ildikó (Fidesz)- 2.750.000 forintot lehet igénybe venni használt lakás vásárlásra

Egyrészt úgy lett beállítva, mintha ennyi elég lenne, másrészről elsiklottak a részletek felett. Ehhez a CSOK-hoz 70nm feletti használt ingatlanban kell gondolkodni. Az ingatlan.com-on egy ekkora átlagos budapesti ingatlannak az ára legyen 14M forint (szerintem több, de számoljunk kevesebbel). 14M forintból lejön a 2.75.000 (mert nem vállalt, hanem meglévő gyerekek vannak)= 11.250.000. Egy ilyen értékű ingatlanra a bank maximum 11,2M forintot adna (de van, aki ennyit sem). Tehát a példában 50.000 forint önerővel kell rendelkezni (tudom...nevetséges összeg, de nem vagyok meggyőződve róla, hogy egy átlagos család ennyi pénzt is tudna nélkülözni ebben a hónapban. De azt gondolom, hogy aki otthont akar teremteni, annak legyen ennyi pénz....).

11,2M forint piaci alapú hitel 20 évre átlag 79.000/hó változó kamatozással. Egy ekkora hitelhez legalább 160.000 forint igazolható nettó jövedelemre van szükség, de gyorsan tegyük hozzá, hogy ennél a példánál 4 gyereket kell etetni és eltartani. Egy átlagos 4 gyermekes család be tud vállalni felelősségteljesen havi 79.000 forintot, ami ráadásul évente változhat? Ha 0,8%-ot emelkedne a kamat, akkor a törlesztés máris 84.000 forint lenne. Tessék tovább számolni, ha 2%-ot emelkedik a kamat....

:

A politikai vitába nem szeretnék most belekeveredni, csak szerettem volna szakmailag kiegészíteni az elhangzottakat. Remélem sikerült hasznos infókkal ellátnom titeket!

 

 

 

kepernyofoto_2016-02-02_1_33_01.png Ha kérdésed van, akkor írj emailt:

szarvas.norbert@iflgroup.hu

 

kepernyofoto_2016-02-02_1_33_08.png

Ha segítségre van szükséged, akkor jelentkezz:

www.iflgroup.hu

 

facebook_icon_256.png Ha követnél minket Facebookon, akkor nyomj egy:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr488416704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ghck 2016.02.24. 19:59:08

Óriási dolog, hogy az összes bankos, az összes tanácsadó, és nyilván az összes potenciális ügyfél is azt hitte ma reggelig, hogy a tetőtérben épít egy 60nm-es új lakást, és kapja a 10(+10) millát! Ma reggelre meg (számomra) kiderül, hogy lófasz a seggünkbe, nem jár!
www.penzcentrum.hu/csok/ezert_nem_jar_csaladi_haz_tetoterenek_beepitesere_a_csok.1048385.html

Csaba Szikora 2016.02.25. 12:04:14

Hát ez a hozzá nem értés magasiskolája.
Egyet kiemelek:"A családok nem fognak 5M forint ÁFA visszatérítést megkapni, kizárólag azok a családok, akik magánerős építkezésbe fognak és a számlával igazolt megfizetett ÁFA összege eléri az 5M forintot. Aki 20M forintért építkezik és a minimum 70%-ról mutat be számlát, az 14M forint után 3,78M forint ÁFA visszatérítésre jogosult.".A lényeg,a minimum 70%.De ha 100%-ot eléri,5 millió a visszatérítés.A többi is erős csúsztatás.

Csaba Szikora 2016.02.25. 12:06:03

@ghck: Ige jól látod,erősek a feltételek.

ghck 2016.02.25. 12:45:21

@Csaba Szikora: A cikk jó, a realitás talaján mozog. A többség örülni fog, ha 70%-ról összekapar majd számlát...
Amúgy meg nem a feltételek "erősségével" van bajom, hanem azzal, hogy hetente változnak, és nem egyértelműek. Beetetés folyik. Vagy csak a penzcentrum cikke egy minden valóságot nélkülöző szenzációhajhász kamu. Remélem ez utóbbi.

Szarvas Norbert 2016.02.25. 12:45:59

@Csaba Szikora: ezt kifejted, hogy ebben mi a csúsztatás? Nagyon érdekelne

ghck 2016.02.25. 12:50:20

@Csaba Szikora: ha 20millióért építkezik, 100% számlával sincs 5millió áfavisszatérítése, de ez most talán lényegtelen akadékoskodás.. :) Értem a mondandódat, de nincs igazad.. :D

Szarvas Norbert 2016.02.25. 12:52:52

@ghck: sajnos megerősítette az egyik bank, hogy így "helyes" az értelmezés. Ez szerintem felháborító és botrányos, ahogyan megvezették a komplett országot és csak most reagáltak erre a felvetésre, miközben hetek óta folamatosan szó volt a tetőtér beépítésről is...

undorító

ghck 2016.02.25. 13:17:04

@Szarvas Norbert: igen, és ezzel valahogy nincs tele a (köz)média...

Amúgy szerinted az én esetemben mi a helyzet? Egy meglévő házhoz oldalra építenénk hozzá egy új részt. Új alap, külön bejárat, külön mérőórák stb. Egy épület lenne, benne két lakással, (a régi lakás érintetlenül és egy új lakás) tehát nem "egylakásos épület" készülne, így 60m2 elvileg elég lenne. Támogatható? Vagy beleesünk a "kivéve régi épület vagy épületrész átalakításával" kitételbe?

Számomra kérdéses, mert végülis totál új épül, de a régi épület átalakul végül is azzal, hogy nagyobb lesz. Mit gondolsz?

A másik, hogy jól sejtem, hogy a ködös jogértelmezési lehetőségek, és a számomra ismeretlen precedensek alapján totális vakrepülés az egész folyamat addig, amíg minden költséges papírmunka és a bank támogató hozzáállása után egyszer csak megjelenik az értékbecslő, és közli, hogy bocsi, ez így nem fog menni?

Szarvas Norbert 2016.02.25. 13:48:53

@ghck: szia!

hát nem egyszerű!

kérlek emailen írd le a kérdésed és utána járok! jó lenne úgy kommunikálni!

szarvas.norbert@iflgroup.hu

Jemann 2016.02.25. 17:04:17

Tisztelt Szarvas Úr !
A CSOK elemzései pontosak. Egy másik tényezőt is érdemes lenne megvizsgálni : az építményekkel szemben támasztott követelményszintek emelkedése - melyeket EU direktívák, rendeletek következményeként nálunk is bevezettek illetve be fognak vezetni - 10-15%-os áremelkedést fognak generálni mind a magán építkezések mind a beruházói oldalon. Ez nem kis tétel azok számára akik hosszabb távon gondolkodnak és ennek ismeretében döntenének jövőjükről.

Szarvas Norbert 2016.02.25. 17:21:27

@Jemann:

erről jelenleg annyit tudni, hogy az egyszerűsített építési engedélyeket ennek tudatában fogják megadni, tehát a tervezés szakaszában a hatóság "belekalkulálja" ezt a tételt és elméletben emiatt a tervezőknek is számolniuk kell ezzel. Viszont valóban komoly tételről van szó!

Untermensch4 2016.02.29. 09:39:43

@Szarvas Norbert: Az építmények követelményszintjét majd akkor "élesítik" amikor kidurran/leereszt a lufi és meg kell magyarázni majd hogy nincs több ingyen pénz. Akkor a bankok mellé "rossz zsarunak" beállítják a gonoszeut és az építészmérnököket.
süti beállítások módosítása