Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Árt az agyadnak, ha mindent megjegyzel.

2015. november 10. - Szarvas Norbert

Tegnap este hazánkba látogatott David Allen (a világ egyik legkeresettebb időmenedzsere), aki egy rendkívül érdekes és tanulságos előadás keretében bemutatta a hallgatóságnak az általa kifejlesztett GTD módszert. A GTD módszer tulajdonképpen egyfajta időmenedzselési módszer, amivel stresszmentesen tudunk hatékonyságot növelni. Én még azt tanultam az iskolában, hogy az általános műveltség elengedhetetlen része a lexikális tudás. Most jön egy megőszült ember Amerikából és azt állítja, hogy az agyunkat nem az adatok tárolására találták ki. Most akkor kinek van igaza?

unnamed_2.jpg

Az első 10 perc után egyetlen dolgot jegyzeteltem le, mégpedig a várakozásomat a mai előadással kapcsolatban:

Szükségünk van erre?

Szerintem abban megegyezhetünk, hogy a világ felgyorsult, az információáramlás őrületes méreteket öltött, viszont az emberi agy még nem alkalmazkodott sikeresen. A kedvenc összehasonlításom a témában egy kutatás, ami szerint 200 évvel ezelőtt kevesebb információt kapott az akkori ember egész élete során, mint amit ma 1 hét alatt megkapunk (sokszor kéretlenül). A mai átlagos emberek információraktározási felfogása pedig nagyban hasonlít az 50 évvel ezelőtti állapothoz képest, amikor alapvetően a lexikális tudást erőltették és minden "fejből ment". Az általános rutin tehát nem feltétlenül fejlődött az információáramlással arányosan.

Szerintem népbetegség a fejfájás. Egyre több ismerősöm panaszkodik visszatérő fejfájásra, amit már nem lehet elütni a "mindenkinek az fáj, ami a leggyengébb" olcsó poénnal. Érdemes a színfalak mögé nézni. Nem állítom, hogy kizárólag a túlzott információdömping a hibás, de biztosan köze van a dologhoz. Kutatások szerint egyébként az agy így jelzi túlterheltségét. Észre sem vesszük, bele sem gondolunk, hogy mennyi információt raktározunk el. Ahelyett, hogy az agyunkat tehermentesítenénk, a túlzott információéhségünk miatt egyre inkább terheljük. A probléma, hogy a legtöbb embernek ötlete sincsen, hogyan lehetne tehermentesíteni....

A többség úgy éli az életét, hogy fáradt, hogy zavart, hogy nem tud fókuszálni, hogy elege van az adott napjából, hogy nem lát kiutat a mókuskerékből. Hogyan történhet meg mindez? Nem mi irányítjuk a saját életünket? Az emberi elmét nem arra tervezték, hogy keretek közé zárva éljen és teljesítsen. Az elme számára nem természetes környezet az iroda, a raktár és minden olyan tér, amit munkahelynek gondolunk. Közben ha jobban belegondolsz, akkor saját magunkat zártuk be egy börtönbe, ami az elmét tartja rabul és szipolyozza az energiáját, mígnem egyszercsak kialszik a "fény". Dobozból dobozba kerülünk. Doboz a házunk, az autónk, a buszunk, a munkahelyünk, néha az éttermünk és mégritkábban a mozink. Közben szabadok akarunk lenni, de egyre nehezebb.

Azt szokták mondani, hogy attól szabad valaki, mert szabadon gondolkodhat. Tényleg így van ez? Elgondolkodtál már azon, hogy az elmédet mire készítették? Az agyunk struktúrális szinten képes lexikális tudást raktározni, vagy folyamatosan erölködik?

unnamed4.jpg"A te elmédet ötletek gyártására és nem a raktározására tervezték"-David Allen

A világon számos tréning és kurzus hírdeti a megoldását a megfelelő időmenedzsmenthez és agyunk tehermentesítésére. A legtöbb azért bukik el, mert túl bonyolult. A GTD módszer alapja,

hogy egy logikus és praktikus rendszerbe állítja a feladatainkat. (hamar.hu)

Nagyon fontos, hogy mindent leírjunk és ezzel tehermentesítsük az agyunkat. Az általános vélekedéssel szemben az embernek nem lételeme az adatok tárolása és azoknak előhívása. Túl sok az információ, túl sok mindenre kell figyelni. A legjobb ha lehetőség szerint mindent leírunk és megkíméljük magunkat az "el fogom felejteni" féle stresszes élettől.

Gondolj bele, nézzük meg a Himnuszt!

Én úgy tudom, hogy minden magyarnak illik fejből tudnia a szöveget. Azt viszont az elmúlt 20 évben nem hallottam, hogy minden magyarnak illik tudnia a tartalmát, mondandóját és jelentését. Tehát elvárja a rendszer, hogy értelem nélkül üres frázisokat tudjunk és egyéni kérdést csinál abból, hogy ki akarja megérteni és ki nem. Mennyi verset, mondatot kellett már életünk során megtanulni, miközben nem maradt agyi kapacitásunk az adott megtanulandóban való értelmezési-értelmi elmélyedésben?

"Mind like a water"- David Allen

Sok ember panaszkodik az idő miatt. Mindent az időre fognak. Mindig minden az idő körül forog. Általában a kifogás a következő: "Meg tudnám csinálni, ha több időm lenne".

Életünket beosztjuk és az idő mértékegységével tagoljuk. Szerintem a legtöbb ember folyamatos rohanásban van, de sosem éri utol magát. Állandóan kapkodnak. De mi ennek az oka? Valószínűleg egyébként arról lehet szó, hogy rosszul osztják be a saját idejüket, rosszul határozzák meg a feladatok fontossági sorrendjét. Ráadásul a legtöbb ember képtelen delegálni a feladatát. Mit jelent a delegálás? Képzeld el, hogy sok feladatod van és van köztük olyan, amit más sokkal jobban el tudna végezni. Szerinted nem logikus, hogy akkor őt bízd meg ezzel, és közben kihúzd a feladatot a saját listádról?

Az idő sürget. Saját magunknak állítunk fel időcsapdákat, amiket képtelenek vagyunk kikerülni. Számtalan ügyféllel beszélgettem már erről, miközben próbáltam megoldani a pénzügyi értelemben vett életüket.Egy komolyabb minta alapján állítom, hogy azért rohan mindenki, mert nem rendelkezik egy megfelelően összeállított napi tervel. Sokkal inkább él "az amiéppen eszembe jut" felfogás szerint. Pusztán azzal stresszes helyzetbe kerül és időt veszít, amíg naponta többször megpróbálja rendszerezni a gondolatait és a fejben tartott feladatait. Ha véletlenül elfelejt valamit, akkor pedig borul minden és futhat saját maga után. Szerintem baromi jó ötlet, hogy írjunk le mindent, hogy aztán elég legyen egy pillantást vetni a "to do" listánkra.

Bach-nak is 24 órája volt. Einstein-nek is 24 órája volt. Neked is 24 órád van! Ráadásul Bach-nak még Facebookja sem volt! Ez sosem az időről szól.

Mennyi időbe telik, hogy jó ötleted legyen?

Zero

Mennyi időbe telik szerelembe esni?

Zero

 

unnamed2.jpg

 

 

Végszó:

Hát szóval baromi nehéz helyzetben ülök a billentyűzet előtt. Tetszett, amit hallottam. Fontosnak gondolom a hallottakat. Úgy gondolom, hogy jó az, amit David csinál. Mégis ki kell mondanom, ami bennem van:

Az előadás végén egy gondolat motoszkált bennem! Most hallottam először a GTD módszerről, de a módszerben tagoltakat, megoldásokat én már évek óta magamtól használtam. Nem állítom, hogy ilyen szinten, de használtam. Haszáltam és biztosan tudom, hogy sokkal nyugodtabb és egyszerűbb lett az életem, mióta saját döntésből minden feladatot leírok és előre megtervezek, rendszerezek. Nem gondolnám, hogy zseni lennék, így hinnem kell azt, hogy ha odafigyelünk saját elménk jelzéseire, akkor ezeket a dolgokat magunktól is ki lehet következtetni és rutinná alakítani.

Szükség van David Allen-re? Tulajdonképpen igen, hiszen ő tökéletesen összefoglalta a témát és hátteret adott valaminek, ami előtte is létezett. Persze biztos vagyok benne, hogy sokan a fejükhöz csapnak "jééé tényleg, ezt így kéne csinálni"! De ettől szép a világ, hogy nem ugyanazt tudjuk vagy ismejrük. A tudás megosztásával pedig fejlődhetünk.

Az időmenedzsment amúgy is olyan, mint a fogyókúra. Mindenki meg akarja fejteni, mindenkinek van egy tuti módszere rá, csak éppen 99%-ban nem működik mindenki esetében. Hogy miért? Mert a változás mi magunk vagyunk, belülről kell jönnie a felismerésnek. Jöhet bárki és elmondhatja, hogy szar nekem, ha én ezt nem érzem, nem akarom érezni. Ezt azért mondom, mert a legrosszabb, ha elmész David következő magyarországi előadására vagy megveszed a könyvét és olyan elvárásokat támasztasz, minthogy mostantól stresszmentesebb legyen az életed vagy rugalmasabb és folyamatosabb.

Ez olyan hamis elvárás lenne, mintha felöltöznél rövidnadrág-trikó kombóba és kimennél az utcára, ahol éppen esik a friss hópehely. Fázol és nem érted miért történik, hiszen te mindent megtettél (vágyaidhoz illően öltöztél fel). A probléma, hogy december van. A probléma, hogy nem vetted figyelemebe a saját lehetőségeidet (hozott anyagból dolgozol) és egy téveszmére tettél fel mindent.

Jobban teszed, ha megtanulod felismerni a lehetőségeidet, és amikor egy ilyen kiválló előadást hallgatsz végig jó praktikákkal, akkor előbb gondolkozol és csak aztán változtatsz. A jó ötletekkel nem az életedet kell egyből megváltoztatni, hanem a jelenlegi életedbe integrálni az új dolgokat.

A legvégén kérdeztek egy nagyon jópofát Davidtől és megjött a csattanós válasz is:

- David, what's different between time management and GTD?

- You can't manage  time

:)

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr408067368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalay Miklós 2015.11.11. 13:49:39

Egyszerűen szólva azért kell az általános műveltség, akkor is, ha nem keres vele az ember pénzt, mert nélküle nem ember az ember, hanem csak egy alkatrész a gépezetben. (Az más kérdés, hogy ez nem egyenlő bármilyen lexikális tudással, igen, az is igaz, hogy sok olyansmit is a fejünkbe tömnek, ami ebből a szempontból is felesleges.)

Na most, aki többet szeretne tudni arról, hogy milyen elemei vannak az értelemnek, hogy az nemcsak a tudásból áll, annak ezt ajánlom:

egyvilag.hu/temak.shtml#temaid038

(A legfelső sor a kép tetején, "Az értelem elemei". Az írás doc és pdf formátumban tölthető le. Ez egyébként egy nagyobb mű egy darabja, mely megpróbálja módszeresen, de azért érthetően elmagyarázni, hogyan működik a világ. Sok minden másról is olvashattok ott tehát - ami jó tesz az előbb emlegetett általános műveltségnek.)

shred 2015.11.11. 14:09:39

Azért az adatok megjegyzését és a fejfájást ilyen egyértelmű kapcsolatba hozni szerintem merész dolog. Sokkal nagyobb része van benne az ülőfoglalkozásnak, a mozgáshiánynak, az agyi erek romló vérellátásának, az órákon át egy irányba és távolságra bámulásnak.

gummy59 2015.11.11. 14:23:46

Ehhez nem kell amerikából jönni...a dunaújvárosi főiskolán a fizikatanárom 1978-ban amikor csak tehette elmondta..."az ember agya nem burgonya, hogy tároljunk benne"...:)

Amator 2015.11.11. 16:15:49

Jókat nevettem. Ha üres az ember agya, hogyan születhetnek benne jó gondolatok ? Netán eredeti gondolatok.
A cikkben van egyébként egy felesleges 'képest' szó.

Szarvas Norbert 2015.11.11. 16:40:55

@Amator: nem üres az agyad, csak nem tartasz meg felesleges információkat, mint például a teendőid listája:)

biológiai csoda lenne ha ki tudnád törölni az agyadat:D

Ad Dio 2015.11.11. 16:41:02

Ez egy szélsőség. Ahogy a lexikális tudás istenítése is az. A legjárhatóbb út középen vezet. A gondolatoknak ugyanis épülnie kell valamire. Üres elmével nem nagyon lesz senki innovatív.

Egyébként a memória és a kreativítás közt fent áll egy érdekes kapcsolat: a rossz memória kreatívabbá "tesz", mivel kész megoldások helyett mindig mindent előről kell kezdened.

De a kreativítás =/= az innovativítással.

Ad Dio 2015.11.11. 16:42:30

@Szarvas Norbert:

A teendőid listája egy elenyésző aprócska töredéke memóriánk tartalmának. Ezt tényleg érdemes "kiszervezni", de a nyereség nem túlságosan nagy. Próbáltam :-).

bunkó · http://bunko.blog.hu 2015.11.11. 16:48:28

Megtanultatnak velünk egy rakás felesleges szemetet (igen, már a gyerek is látja ezt), ezzel egy éltre kiölik belőlünk a kíváncsiságot. Tudjuk az összes halott király nevét, megoldunk sohasem használt képleteket, miközben nem tudjuk az ablak előtt álló fa nevét és nem tudjuk leszűkíteni a google találatok számát. Sajnos még ma is az számít okosnak, aki fejből tudja az utolsó öt magyar miniszterelnök nevét és nem az, aki egy perc alatt megtalálja az interneten a világ bármelyik miniszterelnökének teljes munkásságát.
Az oktatás fő irányvonalát mindig a kettővel korábbi generáció néhai eminens tanulói, mára begyepesedett vén nagyokosok diktálják, saját kis világtól elzárt elefántcsont tornyukból - a való világtól MINDIG reménytelenül elmaradva.

gmihaly621 2015.11.11. 17:13:49

Ha nem emlékszel rá, akkor le is tudod tagadni, amíg le nem bux.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.11.11. 17:27:06

A fejfájás oka sokszor a nem megfelelő szemüveg, illetve a szemüveg hiányíí

s 2015.11.11. 17:39:52

A legszarabb érzés nektek a következő lesz.
Ott ültök a gép előtt és nem tudjátok, hogy mit írjatok be. Valami ggogoljle, vagy nem is . . . gogoljmeg, nem . . . googlijet . . . a faszba! Tavaly pedig még emlékeztem! ggoooo.... a kurva anyját. Csak felírtam valahova, baszod. De hová is tettem? Felírtam tavasszal . . . úgy emlékszem legalább is.

A másik. Az okés, hogy kinézed a wikipédiából. De az is csak annak segít, aki TUDJA, hogy mit lát ott. Tehát ismeri, csak nem emlékszik pontosan. Ha semmit nem tudsz, a google sem a barátod. Az nem barátkozik idiótákkal. Ennyire azért még ő sem adta le.

wega 2015.11.11. 19:01:57

@Amator:
Nem bírom ki, hogy ne szóljak közbe.

Nem teljesen világos milyen kontextusból következik az "üres" agy, de van egy jó (vagy rossz?, hm...) hírem. Ha nem is a jó de inkább az ÚJ gondolat bizony az "üres" agyból jön. Üres abban az értelemben, hogy gondolat mentes, azaz nem a gondolataival-érzéseivel-emlékeivel-emlékeznivalóival-stb. van elfoglalva, hanem tevőlegesen CSAK gondolkodik. Ezt úgy lehet megtapasztalni, ha valamely meg nem értettség (nem értünk valamit) megértésének történését igyekszünk elkapni megfigyelni. Nem lesz könnyű, mert ugyanazzal kell megcsinálni amivel értünk is, ráadásul egy időben.

( pl. A matematikát nem azért érdemes tanulni, foglalkozni vele, mert lépten-nyomon Fourier-transzformációt kell végezni a boltban visszajáró ellenőrzéséhez, hanem állandóan ÚJ -at kell érteni. Ez olyasvalami az elmének, mint a testnek a fekvenyomópad.
És bizony a memoriterek (ne adjisten képi-) is fontosak, lehetnek azok mondjuk az elme "szobabiciklije".)

A kreativitás nem más mint az ÚJ (eddig még nem jutott senkinek az eszébe) gondolat megteremtése a SZABAD (üres) GONDOLKODÁSSAL.

Nagyjából.

Untermensch4 2015.11.11. 20:21:15

@wega: feltételezem, arra gondoltál hogy az agynak a gondolkodás (a bevitt információkból, a tanultakból) olyan mint az izmoknak a rendszeres mozgatás, ha nem túl kötött az izomzat (=nem kizárólag memoriterek bemagolására van begyakorolva az agy), akkor az az ember általánosan erős lesz (=kreatív gondolatok).
Ha jól értem...

Ad Dio 2015.11.11. 20:32:00

@wega:

"A kreativitás nem más mint az ÚJ (eddig még nem jutott senkinek az eszébe) gondolat megteremtése a SZABAD (üres) GONDOLKODÁSSAL."

Tök jól hangzik, de nem így van. Amikor gondolkodsz, egy sereg motívum mozog a fejedben. Ezek képzik a hátteret. Ilyen motívumok nélkül nem igazán lehetséges a gondolkozás. Ha nem így lenne, mindenkinek ősemberi szintről kellene indulnia minden egyes gondolatával. Ez természetesen nem így megy. Egy sereg előismeretről indulunk. Ez teszi lehetősé azt, hogy eljutva a határra, valóban újat tegyünk hozzá ahhoz ami van.

cardiobascularis 2015.11.11. 22:00:17

"- David, what's different between time management and GTD?"

Hát ha ennyire hiányos az angoltudásod, valóban érdekelne, hogy mit értettél meg az elhangzottakból. Vagy hogy valóban az hangzott-e el, amit leírtál.

Mondjuk a magyartudásod is elég szar.

2015.11.12. 08:04:57

DA-nak tökéletesen igaza van.
Rengeteg idő megy pocsékba pusztán azzal is, hogy rákényszerítjük az agyunkat a sok fölösleges információ tárolására.
Amúgy meg az agy képes a védekezésre. Egyszerűen törli ,vagy nem is tárolja le a fölös információkat.

2015.11.12. 08:07:27

@Untermensch4: Az ősembernek mekkora volt a tudásbázisa?
Azt még is kellőképpen kreatív volt.

Most majd mindjárt jönnek azzal a hitetlenek, hogy csak véletlen élte túl az őskort az emberiség.:)

keményen drogozó kisemberek 2015.11.12. 12:45:27

@Diorella Queen:
Hát igen, elég komoly technikai fejlettséget is elért, 1-2 millió év alatt eljutott a kőbaltáig.

wega 2015.11.12. 15:47:25

@Untermensch4: Nem pontosan erre gondoltam, de alább megpróbálom kifejteni, mire is.
@Ad Dio:
Akár jól hangzik akár nem, igaz amit leírtam. Egy kicsit félreérthető voltam, nekifutok újra.

(A gondolkodás eléggé összetett ügy, most ne menjünk bele hogy pontosan mi mindent is értünk alatta.)

Azért voltam megtévesztő, mert az ÉRTÉS-t összemostam a gondolkodással, és ez így pontatlan. Amit SZABAD GONDOLKODÁSNAK neveztem az valójában az ÉRTÉS. És ezt nagyon nem szabad összekeverni a gondolatokkal (amik valójában HALOTT (döglött) értések) való tevékenységgel. Azt továbbra is fenntartanám, hogy a kreativitás nem más mint az ÉRTÉS képessége, ami azért mindenkinek megvan, csak az a kérdés, mennyire képes is működtetni.

A gyerek megszületése után mit ÉRT a világból? Kevesebbet, mint az "ősember". Viszont zseni (igen, abban az értelemben) mert hiszen gyakorlatilag a semmiből kell megértenie a világot, folyamatosan ÉRT, az új értései gondolattá válnak (az érzéseknek is van (lesz) gondolat vetülete) ezek a gondolatok emlékké, tudássá formálódnak, ebből aztán nagyon sok meg is marad az emberben (valami meg nem :) ).
Minél több lesz belőlük, annál inkább azok mentén "gondolkodunk", háttérbe szorul az ÉRTÉS képessége, mert az "tévképzetünk" lesz, hogy egész jól átlátjuk már a világot az eddig megszerzett tudásunkkal.
Azért tettem idézőjelbe a "tévképzet"-et, mert igaz is, meg nem is. Valójában elengedhetetlen, hogy legyen tudásunk, ez vitán felül szükségeltetik az élethez, ugyanakkor akadálya is (lehet) az ÚJ ÉRTÉS-nek, mert elképzelhető, hogy az addig megszerzett fogalmiság nem elég a megoldáshoz. (Ez az, az előismeret amiről te is írtál.)

Ekkor lép a színre a kreativitás, "aki" felkapaszkodik az addig megszerzett TUDÁS fájára, és leugrik. Nem maszatol, rakosgat, tologat, mér, hanem KITALÁL.

Másképp megnevezve TEREMT (kreál), ami aztán gondolatként meg is jelenik benne, ekkor szoktuk mondani hogy, AHA ÉRTEM! (vagy asztak...va!, vagy jééééé...)

És ugyanekkor már le is maradtunk a történetről, mert már "csak" az új gondolat van meg, azt hogy hogyan csináltuk azt, az nem tudatos számunkra, ezért mondtam, hogy a gondolat már "meg van halva".

Ahhoz, hogy ez igazán jól működjön, bizony el kell szakadnunk a megszerzett fogalmiságunktól, megismételve ezt értettem (félreérthetően) SZABAD GONDOLKODÁS alatt. A felnőtt zsenik azért zsenik, mert valahogy meg tudták tartani a gyerek(kor) zsenialitását.

A jó iskola, a jó nevelés a gyerekben addig óvja, ápolja ezt a képességet (kíváncsiság, kérdések, érdeklődés), ameddig csak lehet, mert nagy részét úgyis mindenképp elveszíti.

Nagy vonalakban.
(bár nem ez volt az eredeti téma, de van köze hozzá)

Ad Dio 2015.11.12. 17:08:36

@wega:

"Ahhoz, hogy ez igazán jól működjön, bizony el kell szakadnunk a megszerzett fogalmiságunktól, megismételve ezt értettem (félreérthetően) SZABAD GONDOLKODÁS alatt. A felnőtt zsenik azért zsenik, mert valahogy meg tudták tartani a gyerek(kor) zsenialitását."

Nagyon trendi nagyon cuki kis gondolat, de NEM igaz.

Nincs olyan, hogy "szabad gondolkozás". A fejükben lévő emlékek, tudás, benyomások tudatos és tudatosságot megelőző motívumok folyamatosan jelen vannak. Ha akarjuk ha nem. Igen, a zsenikben is.

wega 2015.11.12. 18:47:36

@Ad Dio:

Trendi? Cuki? Hm...

De, szakadjunk el a "szabad gondolkodás"-tól, úgy látom félrevezető, de ezt jeleztem is.

Maradjunk csak az ÚJ ÉRTÉS-énél, tehát az új KITALÁLÁS-ánál mint "tetthez", ehhez magához pont nem kell sem emlék sem tudás. Ahhoz, hogy a létrejött gondolat beilleszkedjen a meglévőbe tudásba, ahhoz már kell az, ami addigra megvan.

Remélem értem mire gondolsz, miszerint a megfelelő fogalmiság (tudás) nélkül nem fogja senki megérteni a Bernoulli törvényt. Viszont a megértés mozzanatához már nem kell. (amiről azt állítottam, hogy semmi tudomásunk nincs, rejtve van előlünk, mert csak az eredményével találkozunk, amit "aha"-nak neveztem)

És azt is mondtam, hogy ez az edzés, ami ahhoz kell, hogy olyat találjunk ki(meg), ami addig még nem volt ki(meg)találva.

A "relativitás elméleteket" az találja ki, aki már fogja tudni is, hogy mit jelent, ez igaz. De a kitalálása és az addigi tudás között nincs ok-okozati kapcsolat, valami újat kellett kitalálni, olyat ami addig nem volt értett.

Ez minden újszülöttnek új lesz, kap hozzá kapaszkodókat (lépcsőfokokat), hogy újra megérthesse, magának megalkotja az értést, neki új lesz, és ezeken a (neki új) értéseken keresztül fog eljutni oda, hogy olyat talál ki amilyet még senki.

Valami teljesen új kitalálása (kreatív) csak a lépcső tetején valósulhat meg, de azután már csak a semmi van.

(Nóóóóórmális, a semmi nem van, mer' akkor az már valami. Nem? De, 7 :))

A tréfát félretéve, valójában sötét lyukról (nem fekete!) beszélgetünk, mert váltig azt mondom, hogy nem kell hozzá (az értéshez tudás), meg azt is, hogy valójában nem is találkozunk vele (értés), mert a tudatunktól rejtve működik.

Esetleg meg lehetne próbálni utána eredni, hogy vajon lehetséges-e az értésben tudatosnak maradni, vagy egy totál hülye írogat itten mindenféle trendicuki marhaságot.

Ki tudja?

Ad Dio 2015.11.12. 19:01:35

@wega:

"Maradjunk csak az ÚJ ÉRTÉS-énél, tehát az új KITALÁLÁS-ánál mint "tetthez", ehhez magához pont nem kell sem emlék sem tudás."

Sajnos ez sem igaz.
Ugyanis a tudásunk ponthogy nem légüres térben, hanem egy kontextusban keletkezik. Amikor egy-egy új gondolatot értelmezünk, az agyunk egy hatalmas területe dolgozik és variálja az új dolgokat a meglévő struktúráival. A megértésünk valójában épp azt jelenti, hogy egy már meglévő dologhoz kapcsoljuk, azzal hasonlítjuk, állítjuk párhuzamba. A megértés a sikeres kapcsolódás valamiféle meglévőhöz.

Egyébként azzal az "aha" élménnyel én óvatosabb lennék. Az az élmény az agyunk egy önjutalmazó mechanikája, ami sajnos független attól, hogy valójában létre jöne-e az ismeretek intergálása és megértése. Ha már füveztél, akkor tudod miről beszélek ;-).

wega 2015.11.12. 20:21:29

@Ad Dio:
Eltérően vélekedünk erről a dologról, és egyenlőre ez így is fog maradni.

Még pár kérdés, búcsúzóul:
Te tapasztaltál-e olyat, hogy akkor villant (és ekkor érzi az ember, hogy mennyire időtlenül rövid) be a megoldás, amikor el tudtad engedni a megoldás kereséséhez összehordott "gondolati építményt"? Tök váratlanul, amikor teljesen mással foglalkoztál.

Nem kell hozzá fű. :)

És olyat, hogy (már majdnem) megvan a megoldás, de nem tudod igazán megragadni, megérteni, mert nem hordtál alá elég tudást?

Esetleg kipróbálni, hogy milyen lehet elszakadni a meglévő fogalmainktól (véleményünk, meggyőződésünk, tudásunk), és kicsit megpiszkálni a dolgokat. Hátha találunk valami újat.

Ennyi volt. Üdv!

Ad Dio 2015.11.12. 21:24:21

..@wega:

"Te tapasztaltál-e olyat, hogy akkor villant (és ekkor érzi az ember, hogy mennyire időtlenül rövid) be a megoldás, amikor el tudtad engedni a megoldás kereséséhez összehordott "gondolati építményt"? Tök váratlanul, amikor teljesen mással foglalkoztál."

Ilyenkor sem a háttér tűnik el, hanem csak egy téved de rögzült interpretáció vagy intuíció helyébe beléphet egy új.

"És olyat, hogy (már majdnem) megvan a megoldás, de nem tudod igazán megragadni, megérteni, mert nem hordtál alá elég tudást?"

Épp arról beszélek, hogy a tudásunk ott van a háttérben és az ismereteink, "megértéseink" nem légüres térben keletkeznek, hanem kontextusban. Minél teljesebb ez a háttér, annál pontosabb lesz a "megértés". Ha hiányoznak kulcsinformációk, akkor tévedés lesz, vagy ki sem alakul a "megértett" állapot.

Untermensch4 2015.11.13. 10:54:53

@wega: Amit ÉRTÉS-nek és ÚJ ÉRTÉS-nek nevezel az a mintázatok felismerésének képessége. Ez maga az emberi kreativitás, de "input" nélkül nem működik. Nem a semmiből születnek a zseniális gondolatok hanem a meglévő adatok új mintázatba rendezésétől. A gyerekek sem a semmiből tanulják meg pl a nyelvet, a környezetükben hallottakat rendszerezik fejben. Pl az én gyerekemnél jól megfigyelhető hogy a rendhagyó ragozás kivételessége még nem rögzült de új szavakra is tudja használni a ragozást stb. Ha megnézed, ingerszegény környezetből nem nő zseni, gyökerek között a gyerek képessége a zsenialitásra szépen elsatnyul, elhal. A mélyszegénységből előtört zsenik többnyire baromira önállóak kellett hogy legyenek a puszta túlélés miatt és ezt az önállóságot tudták magukban (gondolkodásmódban) úgy "túlpörgetni" hogy a környezet "sztenderd" gondolkodási mintázatain túllépjenek.
Az általános műveltséget emlegetve a probléma az hogy amit az oktatási rendszer ad az nem általános hanem tantervi műveltség. Egy minimumot a szintfelmérés fokozatain teljesíteni kell de erről az alapról többnyire nem történik meg a tudás-mozaikok általános "képpé" bővítése. Attól hogy a képtöredékek amikkel az emberek bírnak, látszólag egységesek (hiszen mindenkinek ugyanaz az oktatási rendszer csepegtette/gyömöszölte a fejébe a tudást) az még nem általános. Csak egy elterjedt "szabvány". Amikor tehát az általános műveltséget kritizáljuk figyelembe kéne vennünk hogy az valójában nem egyenlő a tantervi műveltséggel.

Untermensch4 2015.11.13. 11:02:17

@Diorella Queen: Az ősember kreativitása nem vitatott. Viszont csekély lexikális jellegű ismereteik miatt nem értek el nagy áttöréseket. Pl csatornázásos öntözéses földművelés feltalálásához már többszázezer éve megvolt a szükséges technológiai háttér (ásóbot, a lejtőn való vízfolyás és a évszakok ismerete) mire mégis eszükbe jutott. Sőt, igazából a civilizációs építgetéssel kb egy időre tehető a tömegmészárlás feltalálása is szóval lehet hogy előbb szorultak rá falak építésére és csak utána jött az ötlet hogy a bőségesebb élelemtermeléssel is lehet kompenzálni a tömeges rablógyilkossági késztetést.
A vallások kreatív feltalálása meg máig érezteti jótékony hatását, jót tesz a kreativitásnak ha van egy mesekönyv aminek nem lehet ellentmondani.

wega 2015.11.13. 13:33:37

@Untermensch4:
Jelentem, félre vagyok értve.

Amivel itt elkezdtem kötözködni az az volt, hogy lehet-e "üres" aggyal jó gondolatokat gondolni. Erre állítottam azt, hogy pontosan az üres (és most nevezzük másképp) tudattal lehet ÚJ gondolatokat kreálni. Azért fontos, hogy amennyire lehet "üres" legyen, hogy legyen "helye" az ÚJ-nak.
És ez nem azt jelenti, hogy egy buta-műveletlen ember fogja igazolni az abc-sejtés megoldásának helyességét. Nem, nem ebben az értelemben "üres" az agy, hanem nincs tele gondolatokkal. Átmenetileg.

Azt is mondtam, hogy az ÉRTÉS lefolyása rejtve marad a tudatunkban, közvetlenül nem tapasztaljuk azt, el van takarva előlünk. Amit tapasztalunk az, hogy eddig nem értettük, aztán hirtelen már megértettünk valamit, de hogy ez hogy jött (történt) arról fingunk nincs.
És itt állítottam, azt is, hogy miközben ezt csináljuk (újat értünk) akkor üres a tudatunk, és ráadásul még nem is tudunk róla.
(Na kész... Mennyi hülyeség, mi?)

Akkor még ráerősítek.
Azt is állítom, hogy el lehet jutni az értés tudatosságához. Ez viszont csak úgy lehetséges, (nagyon nem egyszerű) hogy ki kell hozzá "üresíteni" a tudatot, csak akkor válik tapasztalhatóvá. Baromságnak hangzik, mert ellentmondás van benne, de ez van. "Aki nem hiszi, járjon utána."
(Fű nem kell hozzá, ez fontos!)

A műveltséggel kapcsolatosan teljesen igazat adok neked, sajnos én árnyalatnyival sötétebbnek látom az oktatási rendszer képét.

Reactor 2021.03.23. 20:15:00

Disztingválni kell, mi fontos és mi nem - és pontosan itt jönne képbe egy normálisabb, hatékonyabb oktatási rendszer. Hogy aki földrajzból gyenge de matekból jó, az a képleteket, számításokat, geometriát jegyezze meg, ne pedig Kiskunbüdösfütykös évi középhőmérsékletét és talajtípusát. Akinek meg a biológia megy jobban mint a testnevelés, azt ne zavarják már ki a pályára focizni, távolugrani meg 3200 métereket futni, helyette jegyezze meg a biológia tankönyvben leírtakat. Ehelyett meg az van, hogy mindenki jegyezzen meg mindent, mert "alapműveltség", telemegy az ember feje haszontalan és fölösleges infóval, aminek nagyjából 10 százalékának veszi majd hasznát, és kevesebb mint 5 százalékával fog actually pénzt is keresni. A diákok nem tudnak kiteljesedni, profivá válni az általuk preferált témában, mert azt a sok ezer 45 percet, amit erre fordíthatnák, helyette baromságok magolásával kell tölteniük. Aztán csodálkozunk, hogy rühell iskolába járni.

@Szalay Miklós: Jó, akkor kelljen az általános műveltség fakultatívan, nem kötelező jelleggel! Attól, hogy nem tudom kívülről betéve a Nemzeti Dalt, vagy meghatározni Ohm törvényét, még nem leszek rosszabb ember. A te módszered végterméke kérlekszépen az olyan mindenhez "értő" de semmit se tudó mélyhülye retardált, aki elszolmizálja a bocibocitarkát, ledarálja fejből az átlagsebesség fogalmát, de egy nyamvadt kamatos kamatba már beletörik a bicskája.
süti beállítások módosítása