Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

Kötelező vásárolnod és hangulatba kerülnöd!

2013. december 08. - Szarvas Norbert

karcso1.jpgGyerekkorom kedvenc ünnepe a karácsony volt. Ezt a jó szokást a mai napig megtartottam (bár egy jó kis Szent Patrik napnak nehezen tudok nemet mondani), bár a régi "karácsonyi hangulatot" egyre nehezebben tudom magamban felidézni. Azt gondolom, hogy valamiért egyre kevésbé hangsúlyos a karácsony, és sokkal fajsúlyosabb a karácsonyt körülvevő kötelezően előírt hype.  Bár ahogy kinézek az ablakon, és látom, hogy idén sem lesz fehér karácsony, szánkózós délutánok, hógolyós esték, évről évre egyre inkább kénytelen vagyok elfogadni, hogy valami elmúlt és helyét az októberben startoló shoppingolást veszi át. 

Egész évben gyűjtesz valamire (legyen az egy lakás/autó víziója vagy a mindennapi megélhetésed), ami miatt nagyon szigorú beosztásban és megszorításban működsz 11 hónapon keresztül. Sikerül átvészelned az időszakot, talán még bele sem haltál, de a legnagyobb veszély még hátra van. Ez pedig a piacgazdaság által újraértelmezett karácsony&ünnepek, ahol társadalmi kötelezettséged adni. Adni pedig pénzbe kerül, sok embernek adni még több pénzbe.

Felültünk mindannyian egy hullámvasútra, amiből nem tudunk kiszállni, ezért jobb híján el kell fogadnunk a játékszabályokat. Októberben már elindulnak a karácsony első önigazoló-engedélyező rohamai, amikor kikerülnek a boltok és plázák kirakataiba a giccs parádék. Érezzük, hogy közeledik valami, amit várnunk kellene, miközben már senki sem tudja igazából, hogy mi értelme ennek. 

Elköltünk minden pénzt+ még egy kicsit többet abból, amit egész éven keresztül véres verejtékkel szenvedtünk össze valami miatt, ami egyre inkább függőség, mint sem élvezet. Közben a gyermekeinktől vesszük el öntudatlanul a karácsony szellemét és neveljük őket tökéletes, érzéktelen és függő fogyasztókká. Karácsonykor kötelező költekezned- hangzik az új kor üzenete!

Szeretném azt hinni, hogy a karácsony a családról szól, a közös együttlétekről (és lehetőség szerint a sok-sok hóról). A családot nem szeretném összekeverni a felvett hazug attitűdökkel, amit a modern társadalom követel meg mindenkitől. A követelmény pedig az, hogy úgy viselkedjünk minden rokonnal, mintha a világ legjobb barátai lennénk (miközben alig beszélünk egész évben), ne csak szimplán tegyünk félre minden ellentétet, hanem töröljük ki három napra az emlékezetünkből és a viszályokat kerüljük el mindenáron. 

Szerintem ettől vált az idők folyamán ez az ünnep egy hamis önámítássá, ahol komoly értékzavarok jelentkeztek a családokban. Én hiszek abban, hogy attól még lehet szeretni vagy együtt ünnepelni, mert vannak ellentéteink, a múltat pedig nem kell eltörölni két napra, hogy aztán békében utálhassuk egymást. Helyette a hangsúlyt érdemes az őszinteségre és az érzelmi intelligenciára helyezni. 

A karácsony a társadalmi egzisztencia igazi értékmérője lett azokban az átlagos közegekben. Egy őszinte köszönöm már mit sem ér. Az egész évi kiváló viszonyt pedig képes semmisé tenni az, ha nem megfelelő értéket képviselő ajándékot VÁSÁROLUNK a másiknak. Pontosabban mindenki mániákusan vásárol, miközben a legtöbben nem lelik örömüket benne. A kézzel gyártott eszmei értéket képviselő ajándék pedig inkább romantikus eszme, mint sem értékelendő cselekedett. Kinézzük!

Kétségtelen, hogy a gazdaságnak rövid távon nagyon sokat jelent a karácsonyi roham és az előre tervezhető vásárlási szokások. Ilyenkor sokkal többet költünk, mint máskor. Döntéseink nem logikusak, inkább szentimentálisak, érzésből jönnek. A marketing és a sales pedig pontosan a szentimentalizmusból meríti erejét, pontosan az érzésekre akar hatni. Ebben az érzelemtől felemelkedett hangulatban pedig sokkal inkább befolyásolható a fogyasztó, mint az év bármelyik másik időszakában. De ez hosszú távon is jó?

Garantálom hogy ennek az erőltetett menetnek hamarosan meglesz a negatív hozománya. Az emberek ilyenkor félredobják a hosszú távú terveiket, túlköltekeznek és lenullázzák magukat, hogy majd januárban újult erővel és tiszta lappal újra elkezdjék megvalósítani valódi terveiket. A baj az, hogy ez a folyamat minden évben megismétlődik és a legtöbben emiatt nem képesek egyről a kettőre jutni soha életükben. Ráadásul a túlköltekezés a társadalom eladósodásához vezet(ett).

Megfigyelhető, hogy az áruhitelek és személyi hitelek jelentős része a karácsonyi időszakban termelődik, amikor az emberek hajlamosak többet költeni, mint amennyit a pénztárcájuk megenged. Erre persze rájátszanak a tökéletesen felépített banki és egyéb hitelezői reklámok a tévében. Ideális fogyasztóvédelmi esetben reklámstopot kellene hirdetni a tv-ben egész november-december időszakra azért, hogy valóban ne adósodjon el mindenki, ne legyen általánosan elfogadott nézet, hogy ilyenkor könnyű pénzhez jutni és ezáltal örömhöz,boldogsághoz. Mára egy jó szónál, családi összejövetelnél nagyobb boldogságot okoz egy új tv vagy DVD lejátszó. Érzelmi szinten persze nem, de ezt senki nem reagálja le azonnal, csak egyszerűen egy hiányérzet keletkezik bennünk, ami évről évre egyre nagyobb és egyre fásultabbá tesz az ünnepekkel kapcsolatban.

Egy eladósodott társadalom középtávon már senkinek sem jó, hiszen elérkezünk ahhoz a ponthoz, ahol a fogyasztás drasztikusan visszazuhan, az állam szociális kiadásai nőnek és a gazdasági növekedés lelassul. Ezt már hívhatjuk fogyasztói válságnak, amivel persze időnként találkozunk, de nem mindegy hogy milyen méreteket ölt. Az igazán nagy bumm még előttünk van, hiszen a Facebook és az internet megsokszorozta ennek a negatív folyamatnak a hatásait és egy igazi kényszerverseny alakul ki a társadalom tagjai között. Ebből komoly baj lesz!

Az emberek egyre többet birtokolnak és egyre többet akarnak. De minél többet kapnak, titkon minél kevesebbel is beérnék. Értéket akarunk és nem szemetet. A hibás feltevés ott született meg, hogy azt hisszük a jobb minőségű TV egyben nagyobb értéket is jelent számunkra. A valóság az, hogy ez az érték nem az anyagi síkon mozog. Megfigyelték, hogy karácsonykor a szegényebb gyerekek sokkal boldogabbak azzal a kevéssel, amit kapnak, mert az jobban megbecsülik, mint az aki mindent megkap, amit csak akar. Hiába tagadjuk, mi felnőttek is pont ilyenek vagyunk. 

De amíg ezt nem változtatjuk meg, addig kötelező vásárolnod. Hogy ne érezd magad szarul azért, mert minden pénzed elköltöd, ezért kötelező hangulatba kerülnöd. Aki nem kerül hangulatba, annak nagyon szomorú karácsonya lesz, hiszen csak ezzel a szellemi narkotikummal leszel képes elviselni azt a nagy ürességet, ami benned (is) tátong. 

Minden vágyad, hogy kijavíthass? Eljött a te időd!


Amennyiben helyesírási hibát vagy elütést észlelsz, akkor kommentbe írd le a megoldást és bekerülsz a cikkbe! 

 

Például:

Cikkben: Amenyiben helyesírási...

KisPista komment: Nem amenyiben hanem amennyiben

Javítás: Amennyiben (j. KisPista) helyesírási...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr555681788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvadrillio 2013.12.09. 08:59:12

A FRANCOKAT !
ATTÓL, HOGY A MÉDIA GERJESZTENI AKARJA AZ EGYRE NAGYOBB VÁSÁRLÁSI LÁZAT, MÉG A NORMÁLIS EMBEREK UGYAN ÚGY CSENDBEN VESZIK MEG APRÓ AJÁNDÉKAIKAT, MINT A RÉGVOLT ÁTKOSBAN TETTÉK...
HAMIS MÍTOSZGYÁRTÁS FOLYIK MA EZERREL...MINDEN ÁRON FOKOZNI AKARJÁK A KERESKEDELEMBEN A VÁSÁRLÁSI SZÁNDÉKOT...

egyre inkább nem fog sikerülni.....:O)

Szarvas Norbert 2013.12.09. 09:32:16

@kvadrillio:

És mi a véleményed a bevásárló központokban tapasztalható karácsonyi tömegrol?