Politikai kampánya során először Barack Obamának sikerült a közösségi média (azon belül a Facebook) rejtett, jelenleg végtelennek gondolt erőforrásait kiaknáznia. A semmiből került elő, és győzelmét a közösségi média segítségével elért szavazóknak köszönheti. A közösségi média politikai ereje a kampányok során leginkább abban rejlik, hogy a hagyományos (egyirányú) kommunikációval szemben sokkal költséghatékonyabb csatorna. S mint ilyen a Facebook egyszerűbb, gyorsabb, olcsóbb, és mégis hatalmas tömegeket lehet vele elérni (egy bizonyos pontig akár sokkal többet, mint egy-egy gyűlés alkalmával). Több mint 13 millió Obama-támogató e-mailt gyűjtöttek össze a közösségi média okos és ügyes használatával.
Magyarország politikai erői mára felismerték a közösségi média erejét, ezért egyre növekvő intenzitással vannak jelen a Facebookon. Szakemberek segítségével napi több poszttal jelentkeznek, a politikai botrányok egy része és bizonyításuk (YouTube-videók, cikkek) is itt – gyakran a politikai oldalakon – ütik fel legelőször fejüket. A közösségi platformon egyik napról a másikra képes jelentéktelen szereplőből akár politikailag meghatározó erővé válni egy-egy kezdeményezés/párt. Érdemes megemlíteni az Együtt2014, a Milla, a Jobbik és a 4K! sikereit: mindegyik a Facebookon ért el komoly eredményeket. Orbán Viktor több mint 134.000 követővel a legnépszerűbb magyar politikus a „fácsén”. Gyakran posztol, építi saját imázsát. Fontos megemlíteni, hogy lájkolói között sok az „antiszimpatizáns” is, aki éhezik azokra a támadási felületekre, amelyeket egy-egy poszt adhat meg számára.
A Facebook teret biztosít a kocsmai okoskodásokon, szimpatizálásokon kívül érvek vizualizálására, megosztására. Több száz „civil” oldal jött létre, ahol folyamatosan jelennek meg politikai mémek vagy olyan mondatok, amelyek a politikusok száját hagyták el, és nemtetszést váltottak ki (pl. 47 ezerből meg lehet élni). A tendencia azt mutatja, hogy ma sok lájkot és megosztást leginkább politikai témában főleg olyan politikai mémmel lehet elérni, amelyik elégedetlenséget fejez ki. Nem bizonyíthatóan ezeknek a „civil” kezdeményezéseknek a hátterében általában politikai erők állnak, azok támogatják a másik fél lejárató kampányait, melyek által további szimpatizánsokra tehetnek szert saját politikai oldaluk számára. Ez a mémáradat tartalmában nagyon hasonlít a kormány mostanában szétküldött „Magyarország jobban teljesít” füzetére. A különbség csak annyi, hogy a közösségi média INGYEN valósítja meg, amit a kormány több tízmillió forintból. A civil szerveződések sikere pedig egyértelmű, létszám növekszik, miközben az általános szemléletmódot erőteljesen befolyásolhatja egy-egy ügyesen elhelyezett poszt | kép | mém | megjegyzés.
A jövő politikai kampánya egyértelműen az online világba | közösségi médiába mutat, hiszen az átlagos – politikailag még nem elkötelezett – nagy többség, a 29 év alattiak már nem szívesen járnak nagygyűlésekre, politikai demonstrációkra (kivéve, ha az az oktatásról szól), és nemigen olvasnak el bármilyen politikai programot. Őket képtelenség lesz megfogni a hagyományos egyoldalú kommunikációval, hiszen a Facebook-generáció jellemzője éppen az interakció. Ennek a nemzedéknek lételeme a reagálás, a beleszólás és a véleményalkotás. Őket többoldalú kommunikációval leginkább úgy lehet politikailag aktívakká tenni, hogy kedvenc platformjaikon (pl. Fb) bevonják őket, és indirekt módon kérik ki véleményüket. Az új generáció saját magát fogja meggyőzni saját érvelései által, hogy melyik politikai eszme mellett kell kiállniuk, és/vagy éppen kivel szemben kell tenniük valamit. És ugyebár érvényes lesz az örök érvényű elv: „az ellenségem ellensége a barátom”. Tehát a kampányok szerves részévé válik a közösségi kommunikáció. Amennyiben ezt a politika túlzásba viszi, és töméntelen fizetett hirdetéssel árasztja el a Facebookot, akkor arra a fiatalok meneküléssel reagálnak majd, és más közösségi portálra korlátozzák jelenlétüket. Ha erre nem figyel a politika, akkor kezdetét veheti egy közösségi fogócska (Social Run).
►►►►
Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2013. május 05. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.