Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Hogyan spóroljunk az üzemanyagon százezer forintokat?

2018. február 06. - Szarvas Norbert

hogyan_sporoljunk_az_uzemanyagon.png

Egy átlagos családi háztartás számára jelentős kiadást jelent az üzemanyagköltség. Adódik a kérdés, hogy az üzemanyagköltségen tudunk e valamelyest  csökkenteni, ha már évente több százezer forintot költünk el utazásra? A válaszom az, hogy igen! Gyakorlatilag jelentős üzemanyag spórolást érhetünk el, ha kicsit jobban odafigyelünk. Most nézzük azokat a gyakorlati tippeket, amiket az elmúlt napokban tudatosan elemeztem az autóban levő aktív fogyasztásmérő segítségével!

Miért éri meg ez nekem?

Nem árt letisztázni, hogy miért éri meg nekünk akár csak 0,5 liter fogyasztásmegtakarítást elérnünk 100 kilométerenként. Tényleg azon a pár száz forinton múlik majd a költségvetésünk?

uzemanyagsporolas.png

Ne legyünk telhetetlenek és ráadásul egyáltalán nem mindegy, hogy milyen láb milyen gázpedálon helyezkedik el. Tehát sok függ az autó típusától, korától, paramétereitől, illetve a sofőr stílusától, habitusától is. Az biztos, hogy százezreket nem fogunk spórolni egy Priusban, de talán nem is baj. Itt most az elvet kell megérteni.

Személyes tapasztalat, hogy egy felső-középkategóriás autóban már simán lehet 0,5-1 liter közötti spórolást elérni egy kis odafigyeléssel.

Jól látom? 1 literrel több pénzt kaphatok, mint lakástakarékkal?

2018-ban is rendkívüli módon népszerű a lakás-takarékpénztár, amire jár a 30%-os állami támogatás, maximum 72 000 forint évente. Ez 10 év alatt 720 000 forint potyapénzt jelenthet nekünk, amennyiben hajlandóak vagyunk havonta 20 000 forintot félretenni.

A piacon mindenki azt mondja, hogy ez a legkedvezőbb általunk elérhető ajánlat, ami garantált. De tegyük fel magunknak a kérdést:

Melyik az egyszerűbb? 10 éven keresztül havi 20 000 forintot félretenni, vagy pedig megspórolni (a példa szerint) 1 liter fogyasztást? Persze ez nem egy vagy-vagy eldöntendő kérdés, hiszen a legjobb, ha mindkettőt megvalósítjuk, és akkor akár 10 év alatt 1,4M forinttal több landol több a zsebünkben!

[Ne felejtsük ki, hogy az üzemanyagárak költsége nem fix költség. Így ez a szám pozitív/negatív irányba változhat. A tapasztalat azt mutatja, hogy ettől magasabb költségmegtakarítást is elérhetünk az emelkedő üzemanyagárak miatt]

ke_pernyo_foto_2018-02-06_8_56_52.png

 

Mit tegyünk?

 

1. Hanyagoljuk a motormelegítést, ennek oka, hogy alapjáraton a motor lassabban melegszik, mint emelt fordulaton.

2. Dinamikus gyorsítás, hiszen a gyorsítás mindig több energiát igényel, így egyáltalán nem mindegy, hogy mennyi ideig gyorsítunk. Sokkal takarékosabb kétharmad gázzal, dinamikusan elérni a kívánt sebességet.

3. Gyors váltás felfele, a felpörgetett motor miatt nyugodtan válthatunk 4-esből akár 6-osba, hogy elérjünk a kényelmes 1500-2000-es fordulatszámot dízel, illetve 2000-3000-et benzines motorok esetében. Ezekben a tartományokban működik a motor a legtakarékosabban.

4. Tilos üresbe lejtőzni, Elterjedt tévhit, hogy üresbe tett váltóval optimálisan gurulhatunk a lejtőn. Az elmúlt napok mérései azt mutatták, hogy üresbe téve a lejtőn 1,5-2,5 a fogyasztás, míg motorféket használva sebessége tett váltóval 0!!!!.

5. Guruljunk minél többet, azaz igyekezzünk minél hosszabb távot belátni és időben reagálni az olyan helyzetekre, amikor például meg kell állnunk (pl.: piros lámpa). Ilyenkor lehetőség szerint ne nyomjuk feleslegesen a gázt, hanem csökkentve a sebességet (váltó vissza 2-esbe) motorfékkel guruljunk minél nagyobb távot. Ha szerencsénk van, akkor mire odaérünk, addigra a lámpa vált és nem kell újra mozgásba hozni az autót.

Figyelem! Ez nem azt jelenti, hogy akkor feltartsuk a forgalmat. Mindig figyeljük a mögöttünk zajló eseményeket és ítéljük meg jól az adott közlekedési helyzetben alkalmazható sebességet-lassítást-gurulást.

6. A tempomat kényelmetlen, ha a fogyasztási adatainkra nézünk. Rövid távon kifejezetten tilos bekapcsolni. Így nagyjából Magyarországon kiesett az autópályák 80%-a a forgalom és a folyamatos sebességváltogatás miatt. Az elmúlt napokban a lábam alatt a fogyasztás 5,5-5,7 volt, míg tempomattal felment 6,5-7-re is. Ennek oka, hogy a rendszer tartja a sebességet, korrigál és emelkedőn nagy gázt ad. Persze a kényelemnek ára van és egy Budapest-Brac útvonalon már indokolt bekapcsolni!

►►►►

Ha tetszett a cikk, akkor meg tudsz hívni egy “kávéra”: Támogatom a blogot 1-3 dollárral

IFL prémium blog: Klikk

ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.

Ez a cikk 2018. február. 06. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr2613638464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Stan Amk 2018.02.06. 13:04:59

Sosem értem , tanácsadóknak tartják magukat egyesek és ilyen spórolási tanácsokra futja. Paff.
Nagy vonalakban az én tanácsom amit évek óta gyakorlok.
Amikor az LPG gáz 1 l 209 Ft a benzin 370 Ft különbség 161 Ft !!!! minden liternél.

Autó átalakitás 250000 Ft ami nálam 1 év alatt nulszalldós volt évi 30000 km futással. S azóta havonta ha az 1500 Km futást nézzük.
benzin 370 Ft 6 liter átlagfogyasztással 33300 Ft havi benzinköltség
gáz 209 Ft 7 liter átlagfogyasztással 21945 Ft havi gázköltség
a megtakaritott összeg minden hónapban 11355 forint és még ezután megfogadhatjuk a fent bőven kifejtett tippeket.
Sok szerencsét a takarékossághoz....

Szarvas Norbert 2018.02.06. 13:14:48

@Stan Amk: akkor tulajdonképpen baromságnak tartod, hogy odafigyeljünk a vezetési technikára, amivel kevésbé terheljük a környezetünket és még pénzt is spórolunk?

Miről kellett volna tanácsadóként tanácsot adnom szerinted? A "hogyan tudsz otthon pénzt nyomtatni" hasznosabb lett volna? :)

Untermensch4 2018.02.06. 14:36:51

@Szarvas Norbert: 1) motormelegítésről megoszlanak a vélemények (=kiváló kattintásgenerátor lesz...) de nekem úgy tűnik attól is függ milyen technika van a járgányban.
Az állóhelyzeti fűtés meg mindenféle motor/hűtővíz előmelegítők kapcsán legalább lehetett volna számolgatni.
4) ez is technikafüggő, van olyan hogy a fedélzeti skynet okosan nullázza az üzemanyag-adagolást motorfékezésnél.
6) teljesen szabálytalan ugyan de láttam egyszer éles használatban a hagyományos teherautós "tégla-tempomat" egy változatát. Fazon barkácsolt egy esernyőnyél/szelfibot-szerű, egy csavarral kissé állítható hosszúságú eszközt amivel az adott pedál-lenyomási állapotot tudja stabilizálni.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.02.06. 15:04:24

Amennyire tudom a Shell Eco futamon az időszak felében nem hogy üresbe kapcsolják és hagyják kigurulni miközben még az alapjáratot is lekapcsolják? Más műfaj mint az országúti közlekedés, de a fogyasztás minimumok ott vannak, nem a családi autó fedélzeti kompúterében.

Amúgy ha 5. pont igaz, 4. miért nem?

Laurel 2018.02.06. 16:06:53

Nálunk két autó van. A családi egy Honda Civic kombi 1.6D. Ez kb 4,9 liter gázolaj 100km-en, ezen túl sokat nem tudok faragni. A dolgozós, szaladgálós autó szintén diesel, egy Dacia Logan MCV 1.5D. Az is kb 5 liter, ha a fejem tetejére állok sem lesz sokkal kevesebb. Az igazi spórolás az, hogy mióta az egész liget környéke fizetős lett, ott egy bringa a csomagtartóban és azzal folytatom az utat, miután a BVSC vagy a Rákosrendező környékén lerakom a járművet.

Josagos 2018.02.06. 19:39:12

Volt egy cégautóm, amit egy kolléganőm is használt időnként. Nekem 5,7 volt az átlagom, neki 7. Ő pörgette a motort, nagyokat gyorsított, én meg nem vittem 2500 fölé, ha lehet tempomattal mentem, gurultam, ha lehetett (fogyasztásmérős kocsival néztem 0,5 l/100 az üresjárati fogyasztás 60-nál)
A tempomat sokkal ügyesebb, mint a sofőrök lába, az amperám használati utasításában kimondottan ajánlják, hogy ahol lehet, használjuk.

Figyuzzka 2018.02.06. 20:12:21

Azt "bírom" az üzemanyag spórolós tippekben, h az automata váltósokra sosem térnek ki, mintha azzal nem járna senki :) vagy ahhoz egy szakinak sincs használható ötlete? :)

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.06. 20:13:17

Na akkor gyorsan szerelek is még egy fokozatot az autóba, hogy spórolni tudjak...még szerencse, hogy nincs fogyasztást kijelző műszer az autóban, így nem stresszelek folyton azon, hogy mennyit fogyasztunk :).

vwxyz 2018.02.06. 20:26:20

2. Dinamikus gyorsítás helyett elég a kétharmad gáz? Te jó ég, mi számít nálad dinamikusnak, a padlógáz? Átlagos körülmények között, 100 km/h alatt semmilyen mai kocsiban nem kell 67%-os gázpedálállás ahhoz, hogy tartsd a forgalom ritmusát.
3. Szerinted milyen autó az, amelyik 3000-es fordulatszámnál a leggazdaságosabb?
4. "Tilos üresbe lejtőzni" Üresben, de nem ez a lényeg. Enyhe lejtő, nagyobb hengerűrtartalom esetén simán kellhet kis gáz ahhoz, hogy az autó tartsa a sebességet. Hideg motornál pedig a vezérlés sem szereti megszüntetni az tüzelőanyag adagolását. Ilyen helyzetekben nem fogsz spórolni a motorfékkel.
6. "A tempomat kényelmetlen" Ezt nem mondanám, te inkább a gazdaságtalan szót kerested.
A tempomatot "rövid távon kifejezetten tilos bekapcsolni."
Miért is? Két kilométernyi tempomatos 50-nél miért fogyasztana többet, mintha tempomat nélkül mennél fix 50-nel, vagy ami valószínűbb, 48 és 52 között alternálnál?

"emelkedőn nagy gázt ad"
Ha egy fix sebességgel mész felfelé egy emelkedőn, akkor nem a tempomat miatt emelkedik a fogyasztás, hanem az emelkedő miatt, tehát "lábgázzal" sem fogsz spórolni.
Ha hagyod lassulni a kocsit, azzal egy rövidebb emelkedőn tudsz spórolni néhány millilitert, amíg vissza nem esik a fordulat, de a lassulás egy másik üzemállapot, amelyiknek a kivitelezése nem a tempomat feladata.

Ha már ilyen postot írtál, akkor belevehetted volna az örökbecsű guminyomás, alacsony súrlódási ellenállású gumi, feleslegesen cipelt cuccok, tetődoboz/csomagtartó, légkondicionáló témákat, az útvonalválasztás kérdését, a megfelelő kasztni és motor kiválasztásának jelentőségét, stb.

nick papagiorgo 2018.02.06. 20:28:30

Nem sikerült teljesen tökéletesre :)

Motormelegjtés: ez típusfüggő (benzinesnél kevésbé kell, dízelnél ajánlottabb), meg a hőmérséklettől is függ. Mindazonáltal ésszel kell használni, mert adott esetben az üzemanyagon megspórolunk pár litert, de ha hidegben nyélgázon közlekedünk, akkor alkatrészben nagyságrendekkel nagyobbak lesznek a kiadások.

A 4+5 konkrét hülyeség, hiszen az tény, hogy motorfék üzemmódban a kocsi 0-t fogyaszt. De azt se számoltad bele, hogy melyikkel mennyit gurulsz. Motorfékkel kb 300 m-en belül megállsz, vagy megint rá kel lépni a gázra, tehát 300 m-t mentél ingyen. Kigurulással meg mondjuk 2-3 km-t is mehetsz ilyen 0,5-max 2 közötti fogyival, ki lehet számolni, hogy mi éri meg jobban, segjtek, nem a motorfékes gurulás :)

A"kigurítást" a szoc. korszak autós oktatói utáltatták meg, féltek tőle, mint ördög a tömjénfüsttől, mert nyitott a hajtáslánc, "akármi történhet". Igazából ha sima, belátható úton megyünk, pl dombon lefelé, vagy autópálya lehajtósávjában, semmi gond vele.

Amúgy nem muszáj nekem hinni: az "üresbe teszem és gurulok" technikát vezetési tréningeken is oktatják. Totalcaron is volt szó róla.

Larry Silverstein 2018.02.06. 21:59:31

'Elterjedt tévhit, hogy üresbe tett váltóval optimálisan gurulhatunk a lejtőn. Az elmúlt napok mérései azt mutatták, hogy üresbe téve a lejtőn 1,5-2,5 a fogyasztás, míg motorféket használva sebessége tett váltóval 0!!!!.'

Üresbe téve a motornak tökmind1 h lejtőn gurulsz vagy a garázsban állsz. A fogyasztás ilyenkor motor mérettől és hőmérséklettől függően, 0,5-1 liter/óra. Azaz semmi.

Ha motorfékezel akkor amennyivel kevesebbet eszik, annál kevesebbet is gurul, azért 'fék'.

Larry Silverstein 2018.02.06. 22:02:19

A legtöbbet azzal lehet spórolni, ha cégre veszed a kocsit aztán leköltségeled azt is meg a benzint is és nem fizetsz adót.

Aki meg ezt nem teheti meg, az tervezze meg az életét előre és fele annyiszor kell majd kocsiba ülnie. Megyei városokban meg bp-en meg simán le lehet tenni az autót, csak akkor kell ha elmész onnan valahova.

koala kóla 2018.02.06. 22:09:50

1. carshareing

2. nem kell nagyobb ótó, mint amekkora épp elég

3. nem kell ótóval egyedül járni

4. spórolni nem menő, spóroljon a zsellér

Nem a kiadásokon kell faragni hanem a bevételt kell megnövelni!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.02.06. 22:14:13

Először is oda kell figyelni, hogy Soros ne szívja le éjszaka a benyát.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.02.06. 23:15:13

Jut is eszembe, a fogyasztási minimum az 1-esben alapjáraton van. Mert a gördülési ellenállás ellenében végzett munka az csak a megtett távolság függvény, de a légellenállás az sebesség négyzetével arányos. Ja és ha már gördülési ellenállás.

7. fel kell fújni a kereket az abroncs megengedett felső nyomás határáig!

Nem kívánom senkinek hogy így kelljen autóznia, de ha ásítozik a tank és messze a benzinkút, ezzel minimalizálható a gyaloglás a kanniszterrel a benzinkútig. :-)

Tisztességes Természettudomány 2018.02.06. 23:15:46

A megspórolt pénz soha nem marad meg a zsebben.
A félrerakott pénz marad ott.
Hó elején félre kell rakni a megtakarításra szánt összeget, a többiből pedig lehet tankolni.
Aztán vagy ki nem dobott élelmiszeren, vagy az olcsó tankoláson, vagy a fél fokkal visszavett fűtésen, stb. stb. spórolunk, annak érdekében, hogy kijöjjünk a havi keretből.

felső határ nincs 2018.02.06. 23:34:15

@rdos: nem üresben alapjáraton okoska?

vavhab 2018.02.06. 23:40:41

Ha jolertem akkor most el kene adnom mustang gt-m es venni egy toyota pirust? :D

ételizésítő 2018.02.07. 00:15:44

@felső határ nincs:
Üresben nem haladsz, egy helyben égeted el a benzint. Szóval az a leggazdaságtalanabb.

felső határ nincs 2018.02.07. 00:33:42

@ételizésítő: mér menet közben nem lehetsz üresben?

Untermensch4 2018.02.07. 01:00:08

@felső határ nincs: Ha mnet közben üresben gurulsz akkor a korábban nyert mozgási energiát apasztod. Sztem az okozta a félreértést hogy rdos megfogalmazása nagyon a légellenállásra koncentrál. Sztem kettesben alapjárat gazdaságosabb l/100km-ben számolva mint 1-alapj...

felső határ nincs 2018.02.07. 01:16:29

@Untermensch4: én mindig 2esben megyek pályán is

MaCS_70 2018.02.07. 02:08:43

Csatlakozom azokhoz, akik szerint nettó baromság az, hogy üresben gurulva, illetve tempomattal többet fogyasztana az autó. Általános iskolás számtan, illetve egyszerű józan ész kell csak ennek a belátásához. A cikkíró a jelek szerint ezt a szintet még nem éri el -- de akkor mégis mi a csodáért ad tanácsokat?

MaCS

bigdata 2018.02.07. 03:37:12

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: nekem a soros és a V6 ugyanannyit fogyaszt. Utóbbinak talán sportosabb a hangja, bár 70-ig gyorsulva nincs sok idő gyönyörködni benne...

bigdata 2018.02.07. 03:45:46

@MaCS_70: Szerintem ez nála szakmai ártalom, foglalkozása szerint tanácsadó.

Fazakas László 2018.02.07. 05:23:42

Ha pl. az M7-est nézzük - Érdtől a Budapest felé jövő autópálya szakasz majdnem 10 km. Aki azon nem "gurul üresben", hanem nyomja a gázt ezerrel, az meg is érdemli a túlfogyasztást az autójánál.
Na meg aztán - mi az hogy tilos? Tudtommal csak az ittas vezetés tilos. A ceusescui Romániában az akkor hiányosnak is elmondható benzinellátás idejében (jegyrendszer és páros-páratlan rendszámos okosságok) idején szinte a fél ország "evezett", azaz kőkeményen "lejtőzött" a sebességváltó üres állásában a lefelé tartó utakon.
Persze egy komolyabb szerpentinen talán meggondolandó mindez. Pl. lefelé a Balea tótól.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2018.02.07. 06:26:49

@Stan Amk: Az én dieselemnek meg ugyanez 22ezer és nem kell semmit átalakítani. És egy emelkedőn meg nem gurulok vissza, mint a gázos vagy benzines.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2018.02.07. 06:38:07

@MaCS_70: Ja, meg is magyarázom miért. A tempomat igaz hogy emelkedőn több gázt ad, viszont lejtőn meg annyival kevesebbet, vagyis semmit nem nyerünk, ha a sebességet tartva akarunk közlekedni, csak a lábunk nem olyan pontos. Ahol meg emelkedő van ott lejtő is általában. Az üresben gurulásnál meg ha nem nyomjuk a gázt ugyanúgy 0 a fogyasztás, mint ha sebességben nem nyomjuk a gázt. A fogyasztás ugyanis attól függ mennyire nyomjuk a gázt, semmi mástól.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2018.02.07. 06:43:30

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: Bocsánat üresben alapjaraton, 800- as fordulaton 0,1- et mutat a computer, gurulásban sebességben hagyva meg szintén.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2018.02.07. 06:49:28

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: De ha esetleg sebességben gurulva 0 is lenne a fogyasztás akkor azzal 0,1 litert megspórolhatunk 100 kilométeren. Vagyis ha 100 métert gurultunk lejtőn , akkor 0,0001 liter üzemanyagot megspóroltunk.

2018.02.07. 07:01:25

Ha motorfékkel megyünk, akkor nincs üzemanyag fogyasztás, viszont van emelt fordulatszám. Utóbbi előbbi kopáshoz vezet. Vagyis, akkor melyik az olcsóbb? Egy motorgenerál, vagy a megspórolt üzemanyag?
Egy jó lábbal mindenképpen takarékosabb, mint tempomattal és úgy általában igazat beszél a szerző.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2018.02.07. 07:27:05

@Larry Silverstein: Én üresbe sose rakom guruláskor. Ha üresbe rakod, akkor jobban gurul, ergo nehezebb megállni, több féket kell használni, vagyis amennyit nyertél az üzemanyagon elveszted a fékkopással. Baromság ilyen minimális faszságokon agyalni.

aaaaaaaaaaaaaaaa 2018.02.07. 07:43:30

meg az kimaradt, hogy ne tankolj ott, ahol felvizezik a benzint...

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.02.07. 07:44:41

@felső határ nincs: :-) Nem, dehogy is ez az optimum. Hátramenetben és padlógázzal! Ekkor szinte nincs is felső határa annak hogy mennyivel tudsz messzebbre menni a benzinkúttól.

Amúgy az igazi minimum ha be sem kapcsolod a motort, igaz ekkor nem is haladsz, vagy maximum a lejtőn lefelé és még azon túl egy kicsikét. :-) Istenek a fejükre estek levehető ajtós autós jelenet megvan? Ja és mintha ott is pöfögve alapjáraton egyesben mentek volna. :-)

Röviden, a fizika az fizika, egyes alapjárat a fogyasztás minimum. Csak ezzel a tempóval lassabb vagy egy kerékpárosnál, de hát valamit valamiért.

commentes nikk 2018.02.07. 08:44:42

Szerintem rohadtul szegényszagú dolog vezetés közben ilyen szarságokon agyalni. Igaz, én havi 15-20 ropit tankolok csak, mert nem sokat autózok, de tökéletesen leszarom, hogy mennyit eszik az autó, meg hogy mikor hogyan nyomom a gázt. A tankolást is a legközelebbi kúton intézem, mert az van a legközelebb. Fostos dolog szerintem ilyenen fillérbaszni, meg üresben gurulgatni a lejtőn, hogy spóroljak 320 forintot. Ha földhöz baszna havi pár rongy pluszkiadás, akkor letenném a kocsit inkább fullba, mert akkor már totál csóró lennék. Aki majmot vesz, banánra se sajnálja a pénzt.

Untermensch4 2018.02.07. 08:48:42

@rdos: Nem vagyok túl jó fizikából de sztem nem 1/alapjárat a fogyasztási minimum. Ha azt vesszük hogy 0.5 l-t fogyaszt a motor alapjáraton óránként, 1/alap meg 5km/h sebesség akkor 100km lesz 10l.

0rdas 2018.02.07. 09:01:05

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár:
"Az üresben gurulásnál meg ha nem nyomjuk a gázt ugyanúgy 0 a fogyasztás, mint ha sebességben nem nyomjuk a gázt. A fogyasztás ugyanis attól függ mennyire nyomjuk a gázt, semmi mástól. "
Édes istenem! Birka, ékes bizonyítéka vagy a "nomen est omen" latin mondásnak :)
Gázpedál érintése nélküli, de sebességben gurulásnak és üresben gurulásnál is járnak a motor hengerei. Előbbinél a kerekek hajtják a hengert, hiszen zárt a kuplung. Az okos autó ezt tudja és nem fecskendez be üzemanyagot. Ezért 0 ilyenkor a fogyasztás.

De ha ahajtáslánc meg van szakadva (kuplung kinyomva/váltó üresben), akkor mégis mi a franctól jár a motor, Hát a befecskendezéstől. Azaz a motor fogyaszt üzemanyagot. Azért hidd el, ha az autó különböző mértékben de felülírják a te parancsoda a gázpedállal. Mert akkor az életben nem indulnál el vele s a piros mezőn is túl tolnád a fordulatot!

room_101 2018.02.07. 09:04:52

Tempomatot utólag szereltettem be, így elmondhatom, semmivel nem fogyaszt többet, mint előtte tempomat nélkül.

0rdas 2018.02.07. 09:06:32

@commentes nikk: az egáész nem ment át neked. Itt nem csak a fogyasztásról van szó.
Van benne környezetvédelem, van benne pici autókímélés is. Meg manapság divat nem pazarolni az energiát.
Amúgy abban igazad van, hogy aki majmot vesz, legyen pénze banánra. De ez sokkal inkább igaz, hogy az autót rendesen szervizeljék. És ne a sarki Pista básinál, aki összegányolja. Ha nem is éppen márkaszervizbe, de szerződött partnernél. Én mai napig a 13 éves Toyotámat Monorra viszem Toyotához, de:
- mindig csak 15e km-ként kell menni, közben sosem, mert nem romlik el. Nem ismerem a kötelező szervizen felüli meghibásodást, szervizlátogatást.
- nem mondanám drágának sem, mert az autó összes költségének (üzemanyag, biztosítás, büntetés, matrica, adók, kötelező szerviz) alig 20%-a nálam a kötelező szerviz és vizsagdíj. És egy évben csak egy fél napig nincs autóm. Egyébként mindig számíthatok rá, bárhonnan hazajön.

Grgabácsi 2018.02.07. 09:14:35

@abcd1234: Szóltak már, hogy nem keverékolajzás van a motorban, hanem szivattyús? Annak meg egy valami számít, a fordulat. Van fordulat = van olajnyomás. Vagyis ha a piros vonalon elveszed a lábad a gázról, akkor sem lesz semmi baja a motornak.

haXXor 2018.02.07. 09:22:24

@Szarvas Norbert: Tudsz nyomtatni? :D Mert akkor érdekel (nem, még mielőtt a TEK megtalál...)

Amúgy én vettem odb2 portos kütyüt, telefonra meg mindenféle diagnosztiaki programot és tökéletesen látszik a fogyasztásom, vezetési stílusom, stb... Bár őszinte leszek, nem szoktam figyelni ezeket mert nem szeretek 'óvatosan' vezetni :( :)

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.02.07. 09:26:19

@Untermensch4: Jól emlékszel, az ATI-ban úgy tanították az úrvezetőket, hogy elindulás után rögtön rakják be kettesbe a gépjárművet. Ennek azonban inkább az lehetett az oka, hogy az úton nem egyedül autózunk és kettesben még alacsony fordulatszámról is jól gyorsul akár 4o-5o km per óráig is azaz kevésbé akadályozzuk a forgalmat. DE ha jár erre egy gépkocsi vezető oktató ő biztosan jobban tudja.

Fizika. Próbáld ki nyáron autózva két különböző sebességgel a lehúzott ablakon keresztül rakd ki a kezed. Mikor nehezebb ellentartani a menetszélnek? Ha végeztél a kísérlettel folytathatjuk a kísérleti fizikai tapasztalatok megvitatását. :-)

_B_ 2018.02.07. 09:33:52

nem is azon múlik sok, hogy mennyire pörgeted a motort.
Kis fordulaton erőltetni egyrészt káros, másrészt nem fogyaszt kevesebbet...
Ami nagyon sokat számít, az hogy mennyit nyomod a fékpedált. Az az igazi pazarlás. Többnyire együtt jár a piros lámpát nagy gázzal megközelítéssel :)

A tempomat tényleg többet eszik völgyes-dombos vidéken. Tempomat nélkül országúton simán begyorsulsz a gödör aljára 100-110-re, és lendületből felmész. Igaz hogy a motorféküzem nem fogyaszt benzint, viszont fogyasztja a mozgási energiát, amit újra elő kell teremteni, hogy felmenj az emelkedőn.
Autópályán ez nem számít, mert 130-nál a légellenállás úgyis legyőzi a lejtőt, tehát a tempomat is fog gázt adni.

Muad\\\'Dib 2018.02.07. 09:42:41

Pazar tanácsok.
Mondjuk egy kis turbós motort nulla másodperc melegítés után kétharmad gázon csapatni nagy ötlet. Sokat spórolsz majd a benzinen, aztán annak a sokszorosát költöd majd a turbóra amit évente cserélni fogsz.

KAMA3 2018.02.07. 09:45:05

@Fazakas László: Azokban az autókban nem volt tolóüzemi motorfék elektronika, ami elzárta volna az alapjárati üzemanyag vezetéket 1800 fordulat felett és zárt fojtószelep állásnál. A zsigulikba utólag bele lehetett építeni, gyárilag a kockaladákban jelent meg. Dácsiáknál nem tudom melyik típusban jelent meg először.

igazi hős 2018.02.07. 10:06:34

@abcd1234: "Ha motorfékkel megyünk, akkor nincs üzemanyag fogyasztás, viszont van emelt fordulatszám. Utóbbi előbbi kopáshoz vezet." A kopás nem csak a fordulatszámtól függ, hanem attól is, hogy mekkora erők hatnak a dugattyúra. Amikor alapjárat felett kicsivel nagy gázzal mész, akkor sokkal nagyobb a terhelés és a kopás, mint amikor már meleg motornál 4-5 ezres fordulattal mész motorfékkel, hiszen nagyságrenddel kisebb erők hatnak.

Kocsó 2018.02.07. 10:15:24

Egy spórolási joker kimaradt, biztos azért, mert már most is sok követője van: ne kapcsolj világítást városban csak amikor már vaksötét van.

martineden 2018.02.07. 10:24:23

@nick papagiorgo: Az automatavaltosrol nem is beszelve, hisz azon nincs is motorfek.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2018.02.07. 10:40:08

Ha van annyi elektronika a kocsiban, hogy a kijelződ mutassa a pillanatnyi fogyasztást - és kicsit is érdekel a dolog - akkor állítsd úgy, hogy mindig lásd! Ha ez előtted van, akkor kétszer is meggondolod a kövér gázokat - amikor hirtelen 40 L/100 km-re ugrik a fogyasztás, az nem semmi látvány. Persze utána visszaáll, de akkor is.

Nem véletlen, hogy az összes blue edition-ös kocsiban a vezető arcába tolják valamilyen formában (konkrét szám, figyelmeztető lámpa stb) ezt az adatot.

Járulékos haszonként rövid nézegetés után látod, hogy azonos sebességnél különböző fokozatokban (így különböző fordulatszámoknál) mennyit eszik az autó. Ha emellé figyelsz arra, hogy mondjuk alacsony fordulaton mennyire szenved, vagy kicsit magasabban mennyire fickós a motor, akkor jó eséllyel sikerül olyan optimális szinten hajtani a kocsit, hogy takarékos is legyen, meg a technikát is kíméld.

Grgabácsi 2018.02.07. 10:55:29

@Kocsó: Ez már országúton is egyre nagyobb divat. Agyon is kéne lőni, aki ezekben a szürke takonyos időkben így közlekedik.

citrix 2018.02.07. 11:02:02

+1 tipp: cseréld le az autódat egy korszerű japán modellre ami 120-150 lóerős, benzines és 5-6 l/100km fogyasztással üzemel rendes tempó mellett.

csárlszbrunzol 2018.02.07. 11:16:51

"Gazdasági" blogon fogyasztással foglalkozni úgy, hogy kimarad az autó üzemeltetése és értékcsökkenése?
Szerintem ezen kettő fölötte van az üzemanyagnak, nem még az azon való spórolásnak. Valaki írta feljebb: akinek van pénze majomra, annak legyen banánra. Egy átlag autó 200k-ért csak áll egy évben, ehhez képest mit lehet megspórolni fogyasztási parával? Nézegesse a fogyasztást az, akinek nincs jobb dolga.

Bambano 2018.02.07. 11:28:34

minek ír olyan cikket, akinek alapvető ismeretei is hiányoznak az adott témában?

először is nem kapcsolgatunk gyorsan fel, mert a vele esetlegesen elérhető megtakarítás nagyságrendekkel kevesebb, mint újracsapágyaztatni a főtengelyt.
másodszor az igaz, hogy motorfékkel nulla a fogyasztás, üresbeNNNNNN pedig 1-1.5L/h, csak üresben sokkal tovább gurulsz. tehát lényegesen kevesebbet fogyaszt összességében úgy az autó, hogy alapjáraton, motorfék nélkül gurulsz, mint motorfékkel. például autópálya lehajtó: ha a lehajtó előjelző táblánál kettesbe teszem a kocsit és rátolom a motorféket, akkor egyrészt szétszakad az egész a picsába, mert 140-nél nem bírja a kettest, másrészt ha nem is szakadna szét, 100-200 méteren lelassulna olyan kis sebességre, hogy utána még gyorsítanom kellene. ezzel szemben ha a kilométeres előjelzőnél üresbe teszem, akkor szépen elgurulja azt a kilométert, a lehajtóra kb. 80-nal érkezek meg, amivel még simán kigurul a lehajtó után szokásos kereszteződésig. tehát másfél kilométeren át spórolok, nem kétszáz méteren.

a tempomat pedig kifejezetten áldásos hatást fejt ki a jogosítvány újra megszerzésének és a büntetések költségeire is, meg a fogyasztásra is. sokkal kisebb gázt ad, mint a sofőr, ezért kisebb gyorsításokkal, spórolósabban vezet.

a megtakarítási táblázattal meg az a gond, hogy ész nélkül szorozni mindenki tud, csak megfelelő peremfeltételeket kell mellé bekamuzni. fél liter/100km csak 202 forint? akkor írjunk egy évet. még mindig nem elég nagy szám jön ki? írjunk 10 évet. vagy 100-at, vagy 500-at. az én autóm 500 év alatt horribilis összegeket spórol meg, mivel várhatóan az 500 évből 490-et porladással fog tölteni.

vagy ott van a tesla roadster. millió kilométereket fog megtenni tankolás nélkül. az is tök olcsó.. igaz, előtte 500 misiért fejlesztettek alá rakétát dodóban...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2018.02.07. 11:32:38

@csárlszbrunzol: Akkor mi a megoldás? Tömegközlekedés?

A másik jó számháború a saját autó vs. tömegközlekedés szokott lenni. Merthogy benzinnel a kocsi 6 literes fogyasztással és 400 Ft-os benzinnel 2400 Ft akár 5 főnek 100 km-re, a MÁV meg ennyiből 1 embert sem visz el, és akkor még busszal-csomaggal tovább... de akkor a kocsid egyéb díjait nem számolod, de a kocsi amortizációját nem számolod, meg vehetsz bérletet is... De akkor számold hozzá az idődet is, amit a vonaton/buszon vesztegetsz... parttalan.

Az mondjuk tényleg durva, hogy főleg családi viszonylatban legalábbis matekozni kell, hogy autó, vagy tömegközlekedés, és nem biztos, hogy a tömegközlekedés olcsóbb lesz... Merthogy nagyobb szopás, az biztos.

csárlszbrunzol 2018.02.07. 11:38:41

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Az én megoldásom az, hogy nem parázom a fogyasztáson. Nem az adja az autózás költségének a fő részét.
Vásárolj mondjuk egy középkategóriás autót újonnan, négy év alatt hat milla lesz csak az értékcsökkenése. Ehhez képest micsoda az üzemanyagköltséges spórolás?
De ha egy alsóközepest veszel négy-ötért, ott is tud meglepő összeg kiesni az évek alatt. Ahogy mondtam, biztosítások, karbantartás, közterhek, gumik, stb miatt is elmegy évi 200k akkor is, ha csak az udvaron áll az autó.
Baromi drága autózni, és ebben nem a fogyasztás a meghatározó érték.
Nagyon jó példa erre, amikor felárral megveszik a népek a dízelt, mert milyen jó lesz majd utána a kúton spórolni. Mellette évi 5-10k kilométert használják és a vételár felérát az olcsóbb tankilás az életben nem hozza vissza, de mekkorát spórolták már... :) És akkor még nem is beszéltem a karbantartás esetleges magasabb kötlségeiről. Szarjon be a nagynyomású rendszer, aztán van kamillázás.

Bambano 2018.02.07. 11:40:18

egyébként az alapkérdés: van-e élet a halál előtt?
ezért alapvetően vavhab kollégával értek egyet, aki burkoltan lefikázta a priust egy mustang gt-ből :) ahogy a komoly szakemberek mondják: a lökettérfogatot semmi nem pótolja.

Bambano 2018.02.07. 11:42:31

@csárlszbrunzol: "Nem az adja az autózás költségének a fő részét.": valaki érti is... ha rámvágnak egy 15eFt/órás kötbért, mert nem értem oda időben fél liter miatt, akkor mennyit is spóroltam?

Buncog 2018.02.07. 12:04:09

A fillérbaszást elég jól ki tudja nullázni egy kellemes fődarabszerű alkatrész hibája, amit csak cserélni lehet, javítani nem. Dízelesek előnyben :-)

Gino 2018.02.07. 12:43:06

@Szarvas Norbert: "Miről kellett volna tanácsadóként tanácsot adnom szerinted?"
Lehet, h nem kellene magad tanácsadónak nevezned. Akkor nem éreznél késztetést olyan témában tanácsot, adni, amihez nem értesz.

Azt pl tudtad, hogy a motor kopásának 70-80 százaléka hidegen következik be?
Azt tudtad, hogy a turbót hidegen pörgetve már az első téli szezonban is kinyírhatod?
Azt tudtad, hogy a tempomat finom adagolását soha nem fogod lábbal reprodukálni? Így kizárt, hogy egyenes úton azonos sebesség mellett tempomat nélkül jobb fogyasztást érj el.

Ha igazán spórolni akarsz, akkor
- menj lassabban. pl. autópályán 130 helyett 100 km/h akár 2 litert is hozhat 100 km-enként
- a hamar felváltások helyett pedig inkább próbálj úgy gyorsítani, váltani, hogy közben nem erőlteted kis fordulattal a motort és nem nyomod tövig a gázpedált. Ha megtalálod az arany középutat, akkor nem égeted feleslegesen a benzint. Szóval nem a hamar felváltások, hanem az autónak kedvező tartomány megtalálásával nyerhetsz mind fogyasztásban, mind az autó kímélésében.

haXXor 2018.02.07. 12:54:04

@Muad\\\'Dib: Egyik este ültem a parkolóban, a kocsiban. Baromi hideg volt, fagyott minden. Közben kijött egy nő a szomszéd lépcsőházból, bepattant a kis kocsijába és úgy, hideg motorral, nulla melegítéssel indult el (pára szépen jött a kipufogóból). Én az ilyen dolgok miatt, egyrészt nem adnék jogsit nőnek (vagy szigorúbb feltételekkel - már ha a kötelező is drágább nekik, akkor gondolom nem szexista/hímsoviniszta kijelentés ez) másrészt nem vennék kocsit 'Női tulajtól'.

felső határ nincs 2018.02.07. 13:40:28

@haXXor: valamit mondok neked

en sosem melegitek semmit, a benzines mazdam, sima szivo benzines, 300ezernel vagyunk, sose szolt erte

nyilvan nem uvegelem hidegen, de allo helyzetben a motor sosem melegszik be, a barmok melegitenek a parkoloban - kiveve allofutes

gweaver 2018.02.07. 14:01:50

pár észrevétel a bekezdéssel kapcsolatban

A tempomat kényelmetlen, ha a fogyasztási adatainkra nézünk. A KETTŐ NEM FÜGG ÖSSZE.

Rövid távon kifejezetten tilos bekapcsolni. - AZAZ VÁROSBAN VAGY ARASZOLÁSKOR

Így nagyjából Magyarországon kiesett az autópályák 80%-a a forgalom és a folyamatos sebességváltogatás miatt. - MARHASÁG A 80%

Az elmúlt napokban a lábam alatt a fogyasztás 5,5-5,7 volt, míg tempomattal felment 6,5-7-re is. Ennek oka, hogy a rendszer tartja a sebességet, korrigál és emelkedőn nagy gázt ad. Persze a kényelemnek ára van és egy Budapest-Brac útvonalon már indokolt bekapcsolni! - A TEMPOMAT LÉNYEGE, HOGY TARTSA A BEÁLLÍTOTT SEBESSÉGET KÜLÖNBEN HA NEM TARTJA NEM JUTSZ ÁT A DOMB EGYIK OLDALÁRÓL A MÁSIKRA, A HEGYNEK MEG NEKI SE MENJÉL. sOKKAL FINOMABBAN ADAGOLJA A GÁZT MINT A LÁBAD.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2018.02.07. 14:18:23

@0rdas: Kisköcsög,figyeltél ugye mit írtam utána, vagy csak 1 mondat jutott el az agyadig. Vagy ha ovodás létedre több mondat elolvasása nehezedre esik szerintem ne kinlódj az olvasással mert beszarsz.

Nancsibacsi 2018.02.07. 14:36:31

4. pont annyira elterjedt tévhit, hogy igaz is. Az egyik spritmonitor bajnok a TC égésterében el is magyarázta, hogy miért jobb üresben gurulni lejtőn, mint sebességben hagyva: Ha üresbe rakod, egyszerűen messzebb fogsz gurulni, mintha sebességben motorfékeznél. Sokkal messzebb - többszörös távolságra. Szóval ha 2000 métert el tud menni 1 literes fogyasztással, akkor jobban jársz, mintha 500 métert mennél 0 literessel, és utána 1500-at 6 literessel. Amúgy üresjáratban l/100km fogyasztást értelmetlen megadni, csak üzemórásat lehet, kb 1L/üzemóra az alapjárati fogyasztás.
Motorfékezni - vagyis sebességben gurulni - csak akkor érdemes, ha:
- úgyis meg kell állnunk (messziről észleljük a piros lámpát, és motorféken is elgurul addig)
- motorfék nélkül fékeznünk kellene, mivel túl nagy lenne a sebesség mondjuk szerpentinen.

Nancsibacsi 2018.02.07. 14:41:10

6. pont szintén nyilvánvaló hülyeség. A tempomat pontosan kiküszöböli azt az ingadozást, amit a lábad mindenképpen okozni fog. Ha mondjuk 110-el akarsz menni autópályán, akkor a tempomat tényleg 110-el fog rajta menni. A lábad meg akármilyen finoman adagolod is a gázt, valahol 105 és 115 között, mivel az autópálya se lesz teljesen sík. Amikor lassítasz, akkor kvázi motorfékezel, vagyis pénzt dobsz ki az ablakon. A tempomat sokkal kevésbé fog ilyet tenni, mivel sokkal finomabb szabályozással operál.
Az teljesen más lapra tartozik, hogy ha az autó adott sebességfokozatban nem tud felmenni egy emelkedőn, illetve egy nagy, üresben abszolválható lejtő jön, akkor nyilván felül kell bírálni a tempomatot, ha alacsony fogyasztást akarsz.

Nancsibacsi 2018.02.07. 14:43:57

5. Nem értem minek kellene motorfékes lassításnál 2-esbe kapcsolni vissza. Mivel lassítasz sokkal lejjebb engedheted a sebességhatárokat: akár 30-nál is lehet 5.-ben az autó, 20-nál is 4-ben. Ha magasabb sebességfokozatban hagyod, kevesebb energiát veszítesz, és ugyanúgy 0 a fogyasztás.
Á, süt ebből a postból a tudatlanság.

CCnick 2018.02.07. 14:45:24

@haXXor: "pára szépen jött a kipufogóból"

A párát bent kellene tartani a motorban, vagy mi ezzel a porblémád?

_B_ 2018.02.07. 15:17:39

@Nancsibacsi: "akár 30-nál is lehet 5.-ben az autó, 20-nál is 4-ben. Ha magasabb sebességfokozatban hagyod, kevesebb energiát veszítesz, és ugyanúgy 0 a fogyasztás."
Na ezt nagyon elnézted, ezekben a munkapontokban már adagolja az üzemanyagot a motorvezérlő. Jóval többet, mintha üresben gurulnál....

Untermensch4 2018.02.07. 15:18:36

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: A tömegközlekedés vs autó tényleg parttalan szokott lenni.
Teljes költség: máv Ft/utaskilométer, autónál km-re lebontva a teljes használatának költsége.

Sztem alapos oka van annak hogy az "utaskilométer" olyan tabu a kommunikációban mint a "meritokrácia". 2007-8 körül egy máv utaskm annyiba került mintha egyéves futamidővel megvettem volna egy 1éves suzuki altót a kereskedőnél, átíratom, biztosítás, benzin, némi tartalék/év javításokra és 2-4 évente tudtam volna venni egy garnitúra gumit is rá. De nem. Adó elvesz, mávba beönt hagy follyon, én meg szagolhatom egy-másfél órát meló után este a hajléktalanokat vagy ácsorgok a mínusz15-ben mert 16 órával korábban(!) az ország másik felén(!) volt egy vasúti baleset és még gördülnek a csatlakozó késések.
De legalább az elfolyó pénzből lehet 2000Ft-os kisker árú villanykörtét 23ezerért számlázcva cserélni és a többi nyalánkság.

Untermensch4 2018.02.07. 15:20:12

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: Az ordasnak írt egyik kommenttel dekonspiráltad magadat elvtárs...

Untermensch4 2018.02.07. 15:22:10

@rdos: A fizikát nem vitatom. A fő téma az autó fogyasztása. A fogyasztás nem kizárólag a légellenállástól függ.

Fazakas László 2018.02.07. 16:34:49

KAMA3

Nekem a 105-ös Skodámban volt alapjárat szabályzó elektronika, mely motorfék üzemben elzárta a benzint - még az alapjárati fúvókánál is! Csak a testeléssel voltak folyton és állandóan bajok.
Először az érintkezés nem volt jó, aztán megoldottam Reed relével - és kis mágnessel,
majd optocsatolóval, stb. Fogta is a benyát szépen, igaz - 100 km-en mérve - CSAK 0,5-0,6 litert. De az is jobb volt - a semmiséghez képest.
Teli tanknál 5-600 km-es hatótávnál már bizony 2,5-3 litert jelentett.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.02.07. 16:34:56

@Untermensch4: Kis sebességnél a légellenállás nem játszik (T-Ford modell). Nagy sebességnél az játszik igazán. Miért áramvonalasak az autók? És valóban sok mindentől függ a fogyasztás de általában ez a kettő a legfontosabb.

Pl. szembe szélben a szél sebessége, hegymenetben emelkedés szöge ... is játszik, van-e vontatmányod, mennyire leterhelt a jármű, ...

Fazakas László 2018.02.07. 16:39:02

@Kocsó:
Ha a közvilágítás nem ég, akkor bizony NAPPAL VAN!
Én sem gyújtok lámpát, ha a városban járok (mert NEM KÖTELEZŐ), és maga a közvilágítás sem ég.
Aki pedig nem lát, és nem vesz észre, arra feltenném a kérdést - hogyan szerzett egyáltalán jogsit, ha a félhomályban már nem lát?
A közúti közlekedés egy veszélyes üzem, de a mindenféle hülyeségeket nem kell követni ...

consul 2018.02.07. 16:45:40

Dinamikus gyorsítás?
Hát… az biztosan nem üzemanyag takarékos

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.02.07. 16:47:49

@Untermensch4: Ha nekem nem hiszel kérdezzük gúglit

gépkocsi menet ellenállásának összetevői a sebesség függvényében

1. találatom

www.autoszektor.hu/hu/content/mit-kell-legyoznunk-menetellenallasok-2-resz

Kocsó 2018.02.07. 17:24:37

@Fazakas László: nem egyszer tapasztaltam már, hogy az önkormányzat fizetésképtelensége vagy sorozatosan késedelmes fizetései miatt egész városrészekben nincs vagy csak korlátozott a közvilágítás, ráadásul igen spórolósra van alapból beállítva (minél későbbi fel- és minél korábbi lekapcsolással), így ezt alapul venni valóban spórolós megoldás. Józan ésszel, a látni-látszani elvet követve többet lehet takarékoskodni a baleset megelőzésével.

Untermensch4 2018.02.07. 18:43:18

@rdos: A cím és a bejegyzés témája is (amihez kommentelünk) az hogy az autó üzemanyagfogyasztását mivel lehet csökkenteni.

Igen, a légellenállás (ami a sebességgel négyzete4sen növekszik) az egyik tényező amitől üzemanyagot fogyaszt az autó.

Egy másik a tapadás.

Egy harmadik meg a meghajtásban az áttét. A sebességfokozat.

Valahol ott siklott ki a beszélgetésünk hogy olyasmit írtál, egyesben alapjáraton a legkisebb a fogyasztás, a legkisebb légellenállás miatt (ahhoz képest legkisebb mintha gyorsabban menne az autó, tudom hogy álló helyzetben a legkisebb).
Erre én olyasmit válaszoltam hogy az egyesben alapjáraton haladáshoz képest kettesben alapjáraton sztem 100km-en kisebb az autó fogyasztása. Azt nem állítottam hogy a légellenállás kisebb.

Még számtalanszor cáfolhatod azt amit nem állítottam, csak ez így nem igazi cáfolat hanem inkább monomán figyelmen kívül hagyása a hajtáslánc-áttétel témakörének.

Ja, ha esetleg még nem mondta volna más, képzeld: a légellenállás a sebesség növekedésével négyzetesen növekszik. :)

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.02.07. 18:55:24

@commentes nikk: Csak van aki 50 ropit tankol havonta és nem mindegy hogy odafigyeléssel megtakaríthat 5-öt.

]{udarauszkasz 2018.02.07. 19:00:10

Nagyjabol jot ir a blogger.
A motorfek egy jo dolog, nem csak lassitani, hanem uzemanyagot sporolni is lehet vele. A baj az emberek vezetesi stilusaval az, hogy csak padlogazzal, vagy csak satufekkel tudnak kozlekedni, a ketto kozott nem letezik atmenet. Pedig megfelelo technikaval a Fiat Punto Abarthbol is kihozok 8 literes fogyasztast, 130as temponal a palyan, pedig ott mar 4000et porog...
Meg a negyzetesen novekvo legellenallas, es surlodas, tapadas okozta tobbletfogyasztast is ellensulyozni lehet, ha az ember elorelatoan vezet, es foleg palyan, a feken ugrabugralas helyett, hosszu, motorfekes lassitasokat iktat be, ha epp lassul elol a sor. Ja, csak ehhez nem art, ha nem megyunk 2 centire a masik seggere. (altalaban, mert ha az elozni tilos miatt feltorlodott kamionsort km hosszan nekiall elozni a roman treleres, akkor nalam is elgurul a gyogyszer.) De meg ennek ellenere is 10 liter korul is megall az Abarth 160as tempo korul. Pedig ott mar 5000 korul forog a motor. Ha lenne benne hatodik, meg ennel is olcsobban kijonne.

]{udarauszkasz 2018.02.07. 19:04:22

@consul: Pedig takarekos. Itt nem padlogazrol van szo, hanem arrol, hogy lehetoleg ne gyorsitsunk ovatosan, hosszu ideig, alacsony fokozatban, hanem lehetoleg minel elobb erunk el olyan sebesseget, ahol fel lehet valtani. Kamionnal, szemelyautonal egyarant bejon.

taga20 2018.02.07. 19:08:24

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: én aszt bírom a legjobban, mikor bedobják szerdán, hogy pl. 8ft-tal nő a benya ára.

erre a barmok ellepik a kutakat, 400ft spórolása miatt:)))

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.02.07. 19:14:27

@Untermensch4: Hosszú linkem 2-resz url-jét átírva 1-resz-re jutsz el a gördülési ellenállásig. Ebből tudhatod, a gördülési ellenállás a teljes menetellenállás 15%-a átlag mai autóra. Valamint azt is megtudhatod, hogy kb 4o km per óránál éri el a légellenállás a gördülésit és tehát ennél gyorsabban haladva a légell sokkal jobban nő.

A belső erők, a hajtáslánc, fűtés, klíma, CD lejátszó és bárpult a sofőr megett, az ugyanaz, illetve egy része kikapcsolható és így lesz a luxusverda fapados, de a hajtásláncot a generátort nem tudod kikapcsolni, mert akkor nem haladsz (sebesség fokozattól függetlenül).

A sebesség fokozat is számít, van egy optimális fordulat szám tartomány a motor élettartama során, benzinesnél 2-3ooo rpm. De. Az a külső erő, amit le kell győzni, az az áttételtől független, ezt észre kell venni.

1-es alapjáraton nekem 1 l per 1oo km (9o-el 6,5). Ezzel egy kicsit erőltetem a motort, de 1-esben elég erős amúgy is és persze nem így szoktam közlekedni. Arra adtam receptet ha baj van legolcsóbban hogyan juthatsz el a benzinkútig. De miattam mehetsz kettesben is. Nagy difi egyébként nincs közöttük.

Amúgy ezen logika mentén a hátramenet alapjáraton még jobb lenne, mert emlékeim szerint annak az 1-esnél is kisebb az áttétele, de tolasson az ördög km-eket.

Végül. Mondtad:

"Erre én olyasmit válaszoltam hogy az egyesben alapjáraton haladáshoz képest kettesben alapjáraton sztem 100km-en kisebb az autó fogyasztása. Azt nem állítottam hogy a légellenállás kisebb."

Mondom. Ha a légellenállása 2-esben alapjáraton nagyobb, akkor a fogyasztása is szükségszerűen nagyobb kell legyen egy kicsit. A kútig ugyanis a gördülési ellenállás ellenében kifejtett "gördülési munka" az a sebességtől független.

Egyébként toljál szgk-t üresben 2 km-h sebességgel, meg toljál akkora felületű rétegelt lemezt mint a szgk haladás irányára merőleges legnagyobb metszete szintén 2 km-h val. Szerinted a levegőt könnyebb eltolni vagy a kocsi gurítani?

]{udarauszkasz 2018.02.07. 19:37:47

@rdos: Azert a retegelt lemez tomege kisebb, szoval konnyu eltolni. Viszont az aerodinamikaja rosszabb egy csoppet, mint egy autoe. 120km-es szembeszelben, lehet, hogy konnyebb lesz eltolni egy szemelyautot, mint egy ugyanakkora feluletu retegelt lemezt, akarcsak megtartani egy talicskara szerelve....
Es itt ertunk az egyeb, nem befolyasolhato tenyezohoz: A legellenallas pl. ilyen, kamionoknal eleg nagy gondot okoz a szembeszel. Mivel egy kamionnak a gordulesi ellenallasa a tomegehez viszonyitva kisebb, mint egy szemelyautoe, tobbek kozott ezert fajlagosan kisebb a fogyasztasa is. (30l/100, 40tonnaval. Ami azt jelenti, hogy 1 tonna tomeget, kevesebb, mint 1l gazolajjal visz el szazon, de ha csak a hasznos tomeget, a 24 tonna szallithato tomeget nezzuk, akkor 30/24m vagyis 1,25L gazolajjal megy el 1 tonna aru 100km-t. Szoval annyira azert nem kornyezetszennyezo az a kamion...)
Visszakanyarodva a temahoz: Ha megyek 80al, es kozben fuj 80 kmes szembeszel, a legellenallas NEGYSZERES lesz, mert olyan, mintha 160nal tolnam neki, vagy inkabb csak 140el, mert a gordulesi ellenallas nem nott.
Ergo, be kell tiltani a szembeszelet, mert baromira kornyezetszennyezo:D

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.02.07. 19:49:39

@Untermensch4: Jobban belegondolva lehet hogy igazad van. Ugyanis a hajtáslánc közel azonos fordulat számon forog (2-esben kicsit még lassabban is az áttételhez képest mert jobban terheled a kocsit a nagyobb külső erőkkel)!

Vagyis igazából már csak az a kérdés, hogy az 1-es és 2-es fokozat közötti légellenállás többlet (mondjuk 1o helyett 2o-al megyek) hogy viszonyul a hajtáslánc minimálisan lassabb forgásához képest. Emlékeim szerint a hajtáslánc és a motor saját felhasználása kb. 12%-ot eszik meg a motor teljesítményéből országúti tempóban. Kb 1-5 %-a lehet az 1-es és 2-es közötti fordulatszám csökkenés a nagyobb erőlködés miatt (nyereség), és ezt kellene szembe állítani a 1o km helyett 2o km óránkénti sebesség növekedés miatti légellenállás növekménnyel (a négyzetes terjedés miatt 1o%-nál többet várnék, de ez csak egy durva becslés), szóval egy kicsit mintha jobb lenne az 1-es, de már annyira bátran nem állítanám. :-)

Amúgy ha alapjáraton 5-be rakom sík úton, szél nincs, útminőség jó, utas csak én vagyok, akkor is csak 5o km-el megyek óránként, ennek is alacsony lesz a fogyasztás (kb. 3 liter százon). Ekkor viszont már néha kopog a henger, az az erőlködés jele. :-(

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.02.07. 19:54:47

@]{udarauszkasz: A rétegelt lemez kocsi formát fogjuk kézbe és így toljuk, és csak a szembe szélerőt mérjük (fizikai szertáros 1-5o pond osztású rugós erőmérő meglehet elég hozzá). Ezzel azt akartam jelezni hogy a légellenállás kis sebességeknél mennyire nem számít, mennyire alacsony és 4o-nél már pont annyi mintha a kocsit kéne tolnom! Közben pedig nem lineáris a légellenállás, azaz ha 12,5-ról tornázom fel a tempót 25-re nem kétszer annyit lihegek akár csak a biciklin is hanem sokkal jobban.

A kamionokban igazad van. :-)

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.02.07. 19:59:38

@Untermensch4: Még rövidebben inkább ha a motor kisebb terhelése érdekében érdemes az 1-eset használni (alapjáratom 8oo, az élettartam optimumom 2ooo-től kezdődik).

Untermensch4 2018.02.08. 00:07:44

@rdos: Egyszer volt olyan bajom hogy porzott a tank, akkor azt vettem észre hogy ha 1100 alatt maradok a fordulattal (benzines) akkor nem fullad le, ha fölé mennék akkor igen. De két lefulladás után úgy éreztem hogy megy ez, a 2 km-re lévő kútnál még nem álltam meg, csak még 2-vel arrébb. :)
Arra hogy a motor terhelése nem lehet sokkal több egyenletes sebességnél kettesben alapjáraton mint egyesben ugyanúgy, abból következtettem hogy ha alapjáraton el tud indulni óvatos kuplunggal 2-esben (és nem igazán kopog) akkor az egyenletes mozgásnak a "gyorsításhoz" képest kevesebb az energiaigénye.

Mondjuk vicces hogy ezen az 1 v 2 alapjáraton így elrugózunk... @Szarvas Norbert: Ha utadba esne egy alkalmas, kihaltabb tesco-parkoló vagy utca, kipróbálnád hogy mit mond a fogyasztásmérőd egy empirikus kísérletben?

fordulo_bogyo 2018.02.20. 14:56:50

ket pontban is ellenvelemenyt jelentek be:
"2. Dinamikus gyorsítás, hiszen a gyorsítás mindig több energiát igényel, így egyáltalán nem mindegy, hogy mennyi ideig gyorsítunk. Sokkal takarékosabb kétharmad gázzal, dinamikusan elérni a kívánt sebességet."
Tisztan fizika: a gyorsitas merteketol, a gyorsulastol fuggetlenul ugyanannyi energiat kell befektetni egy adott sebessegre valo gyorsitashoz. Amikor lassan gyorsitasz, akkor hosszabb ideig tart ugyan, de aranyosan kevesebb plusz fogyasztas.
Amugy meg miert eppen ketharmad gaz, miert nem haromnegyed vagy padlogaz?

"6. A tempomat kényelmetlen, ha a fogyasztási adatainkra nézünk. Rövid távon kifejezetten tilos bekapcsolni. Így nagyjából Magyarországon kiesett az autópályák 80%-a a forgalom és a folyamatos sebességváltogatás miatt. Az elmúlt napokban a lábam alatt a fogyasztás 5,5-5,7 volt, míg tempomattal felment 6,5-7-re is. Ennek oka, hogy a rendszer tartja a sebességet, korrigál és emelkedőn nagy gázt ad."
Biztos, hogy ugyanazon az uton, ugyanolyan atlagsebesseget hasonlitottal ossze? Ketelkedem benne.
A tempomat tartja a sebesseget, azaz nem lassit-gyorsit, es fentebb epp te irtad, hogy a gyorsitas fogyasztasemelkedest jelent.
A tempomat kifejezetten uzemanyag magtakarito.
Emelkedon akkor ad nagy gazt a tempomat, ha helytelen sebessegfokozatot valasztasz, lehet, hogy ez zavart be nalad?

Reactor 2021.02.27. 16:10:28

Az miért maradt ki a listából, hogy piroslámpáknál állítsuk le a motort? Ezzel lehet a legtöbbet spórolni, főleg, hogy a piroslámpák nagy többsége csak azért van, hogy az autó minél többet fogyasszon a zöldre várakozásig.
süti beállítások módosítása