Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Nyugdíjbiztosítás mellé TV vagy tablet? Ezért ne köss...

2017. október 12. - Szarvas Norbert

www_iflgroup_hu-3_3.png

Hüledezve nézem, ahogyan az Aegon biztosító legújabb kampányában azzal próbál téged a nyugdíjbiztosításkötésre bíztatni, hogy garantáltan kapsz egy tabletet vagy LG HD TV-t. Pénzügyi termékek esetén határozottan elutasítom ezt a fajta ösztönző rendszert, hiszen nem egy flancos kávéfőzőt veszel itt, hanem 10-20-30 évre kötelezed el magad. A döntésed hátterében pedig nem egy ajándéknak kellene szerepet játszania...

Ha magadtól nem jöttél rá, akkor az "ajándékot" tulajdonképpen a saját pénzedből veszik meg neked. Ráadásul a tablet 15-20 ezer forint körüli, a tv sem több volumenkedvezménnyel 50-70 ezer forintnál.

Garantált a bukás

Legyünk őszinték magunkkal és lássuk be, hogy az az ember, aki azért köt valahol egy nyugdíjbiztosítást, mert kap egy tabletet, annál gyakorlatilag garantált, hogy nem fogja végigfizetni a szerződést, vélhetően 10 éven belül mondja fel (akár díjnemfizetés által) hatalmas buktával.

Ennek az oka most nem az Aegon szerződésének a feltételeiben keresendő, hanem abban az egyszerű tényben, hogy pénzügyi döntést különböző objektív és szubjektív mutatók alapján, komoly megfontolással szabad meghozni és még véletlenül sem egy akciózott termékbe beszállni, mert tablet...

Látom lelki szemeim előtt, ahogyan elromlik a tablet és Hamis János mérgében felmondja a szerződést másfél év után, mert sz@r az egész. Persze a biztosító jól jár, hiszen ebben az esetben övé lett az addig befizetett díj több, mint fele. Csak Hamis János marad tablet nélkül, amire szerencsére ráfizetett (a bukta) 15 000 forintos havidíj esetén is több, mint 180 000 forintot.

Ha pedig tudjuk, hogy tabletra van szüksége, akkor miért nem vesz magának 120 000-ért valami tutit és a többi pénzt pedig megtartja? Bontsuk ketté ezeket a dolgokat!

Mit jelent 1% különbség?

Kicsit elszakadva ettől a terméktől, érdemes magunknak feltenni a kérdést, hogy mit is jelent 1% hozam vagy költségkülönbség két szerződés között, ahol feltételezem, hogy az ilyen-olyan akciózott termékben nagyobb valószínűséggel rosszabb alapokat érünk el vagy a teljes vagyonkezelési költségben 1%-os évenkénti különbség mutatkozik.

(ez most egy elméleti kérdés)

Az egyik szerződés 25 év alatt tud: 15 291 591 forintot

A másik szerződés ugyanazokkal a paraméterekkel, immár 1%-kal alacsonyabb vagyonkezelési költséggel tud: 17 960 152 forintot

A különbség 2 668 561 forint ugyanazt a nyugdíjbiztosítást vizsgálni 25 éves futamidővel, havi 15 000 forintos befizetés mellett, 5% indexálással, 6% kamattal és 1%-os vagyonkezelési ktg különbséggel!

Kérdezem én naívan: Ha egy szerződéssel nyerhetek/bukhatok 2,7M forintot, akkor tényleg a 20 ezer forintos tablet lesz a döntő?

Hogyan kössünk?

Különböző objektív és szubjektív paramétereket kell figyelembevennünk, amik alapján meg lehet hozni a megfelelő döntést. Objektív döntéshozatali körülmény a költség és bónuszszerkezet, a szerződés maradékjogai, a biztosító háttere. Szubjektív tényező lehet a korunk (biztosan nyugdíjbiztosításra van szüksége egy ma 28 éves embernek?), anyagi helyzetünk, középtávlati céljaink és azoknak anyagi jelentősége...stb.

Amikor leülök ügyfelekkel beszélgetni erről, akkor nem véletlenül csapunk át nagyon hamar szinte életvezetési tanácsadásba, ahol előkerülnek ezek a kérdések. Többek között felmerül a kérdés, hogy hiszünk e abban, hogy a következő 35 évben (mert ugye egy 30 éves embernek ennyi időre kell elköteleznie magát) az adójóváírás megmarad e a szerződésen, ami miatt elköteleztük magunkat? 

Vagy felmerül az a kérdés, hogy a nyugdíjcél mellett előfordulhat e, hogy hamarabb hozzá kell majd nyúlni a pénzhez 20-30 év múlva? Jobb lenne valamivel likvidebb megoldás? De talán az sem véletlen, hogy elképesztően sok embert beszéltem le arról, hogyha most havi 50-100 000 forintot tud félretenni, akkor kötelezze el magát lényegesen alacsonyabb összegre!

Végső soron nem áldozhatjuk fel a jelenünket a jövőért, de közben félszemmel figyelnünk kell a közeljövőt is, hogy ne rengessük meg a távolit!- Nem könnyű kérdések ezek.

►►►►

Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk

✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt:  Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu 

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.   

Ez a cikk 2017. október.12 napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr2912957651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tavaszi Beatrix 2017.10.13. 18:38:10

Kedves Norbert!

Először is gratulálok a blogjához, meggyőződésem, hogy nagy szükség van az őszinte és kritikus hangra a hazai gazdasági/pénzügyi életben.

Engedje meg, hogy néhány gondolatban reagáljak az írására:

- Teljes mértékben egyetértek Önnel abban, hogy egy hosszú távú megtakarítást nem lehet/szabad egy háztartási cikkel azonos szinten kezelni. Az Aegon biztosítónál már évek óta (a törvény által előírt, kötelező bevezetést megelőzve) végzünk igényfelmérést a biztosításkötés előtt, hogy az ügyfél biztosítási és anyagi szempontok alapján is a számára legmegfelelőbb szerződést köthesse meg. A szabályzat alapján készített rövid, közérthető és átlátható termékismertetőinket is e célból adjuk át ügyfeleinknek. Sőt, a biztosításkötés után még egy telefonos megkereséssel is meggyőződünk arról, hogy a számára megfelelő biztosítást kötötte-e meg az ügyfél. Tehát mindent igyekszünk megtenni azért, hogy alaposan átgondolt, tudatos döntést hozzon az ügyfél, ahogy ennek fontosságát Ön is kiemelte.

- Tapasztalatunk, hogy az Ön által kifogásolt ajándék csupán egy utolsó lökést jelent az értékesítési folyamatban, nem a tablet vagy a TV a döntő szempont a nyugdíjbiztosítás megkötésekor. Ezek az ügyfelek már jó ideje tervezik a takarékoskodás valamely formáját. Ezt azért merem biztosan állítani, mert több mint 2 éve indítunk ilyen vagy hasonló időszakos akciókat, és kimutatásaink alapján a kötésért ajándékot kapó ügyfelek felmondási aránya, díjfizetési magatartása megegyezik az ajándékot nem kapó ügyfelekével. Ez azt mutatja számunkra, hogy az elsődleges szempont a megtakarítási igény, és a tablet vagy a TV csak egy extra ösztönző. (Természetesen az, hogy megmaradnak-e ezek a szerződések 15-20 éven keresztül, csak hosszabb távon fog kiderülni.)

- Meggyőződésünk, hogy Társaságunk nyugdíjbiztosítása megfelelő lehetőséget teremt arra, hogy ügyfeleink felkészüljenek nyugdíjas éveikre. Egy eszköz, amit érdemes igénybe venni, kihasználni többek között az adókedvezmény adta lehetőségek miatt is. Hiszünk abban, hogy segítünk ügyfeleinknek azzal, hogy takarékoskodásra, előgondoskodásra késztetjük őket, hiszen szinte fix kiadásként, már-már rezsiköltségként épül be az életükbe a nyugdíjra való takarékoskodás, s ennek – amikor az eljön idő – hasznát fogják látni. Az ajándék pedig az ehhez vezető út kedvelt „állomása”. Az a nyugdíjbiztosítás pedig, amelyet az akció keretében ajándékkal adunk el, nem drágább, mint a nem akciós kötés.

- Az ügyfelek megalapozott pénzügyi döntéseinek támogatása iránti elkötelezettségünket a tavaly létrehozott Aegon Pénzügyi Akadémia is bizonyítja. Kiscsoportos oktatások és online eszközök (oktatóvideók, személyiségteszt, online pénzügyi kurzus) segítségével igyekszünk fejleszteni a magyar társadalom pénzügyi tudatosságát, a mindennapi pénzügyek intézésétől kezdve a befektetési tudnivalókon keresztül a hosszú távú célok tervezéséig. A pénzügyi edukációs weboldalunkat itt érheti el: penzugyeim.aegon.hu/

Köszönöm a figyelmét, munkájához további sok sikert kívánok!

Üdvözlettel:

Tavaszi Beatrix
termékfejlesztési igazgató
Aegon

Szarvas Norbert 2017.10.13. 20:19:22

@Tavaszi Beatrix: Kedves Beatrix! Nagyon köszönöm a blog olvasói nevében ezt a korrekt és terjedelmes választ!

Azt gondolom, hogy nagyon kevesen hajlandóak ilyen mértékben kiállni egy kritikával szemben és azt érvekkel megcáfolni-indokolni-alátámasztani!

A leírtakkal egyetértek, azt gondolom, hogy ez a helyes irány, viszont azt a réteget féltem (ez nem az önök hibája, hanem a magyar oktatás szégyene), akik soha nem sajáították el az analítikus gondolkodás alapjait, döntéseket kizárólag hirtelen és emocionális alapon hozzák meg. Nyilván találun egy ok-okozati összefüggést a jelenség között, de mint minden másban is, általában a tudatos fogyasztók járnak jól, hiszen egy ajándék TV annak, aki amúgy az Önök termékét találná ideálisnak, valóban ajándék!

Engedelmével a választ a Facebook oldalon is posztolom, ugyanis hiszek abban, hogy a világ több pólusó, nem létezik abszolút igazság és minden érintettnek a véleményét ki kell hangsúlyozni!

Barátsággal

Norbert

cukorborsoka 2017.10.24. 21:01:06

Kedves Beatrix! Az Aegon ügyfele vagyok, bár inkább szeretek erre nem gondolni túl sokat. Ön leírta, hogy - elméletben - hogyan működik Önöknél a biztosítás megkötése. Az én esetemben nem ez történt. A magánnyugdíjpénztáram - míg hozzá nem járultam ahhoz, hogy az állam "felhasználja" - Önöknél volt, akkor meg voltam elégedve, így amikor alkalmam nyílt arra, hogy öngondoskodással elkezdjek félretenni elfogadtam üzletkötőjük megkeresését.

Az üzletkötő sok szépet és jót elmondott arról milyen jó már hamar elkezdeni az öngondoskodást, milyen összeghez fogok majd jutni, ez mennyivel többet hozzá fog tenni a nyugdíjamhoz (előzetesen termékismertetőket nem kaptam). Amikor megkérdeztem - tekintve, hogy milyen hosszú elköteleződés -, hogy amennyiben szükségem van váratlan élethelyzetben a tőkére, felmondhatom-e a szerződést, és hozzájuthatok-e az összegyűlt összeghez bármikor, szemrebbenés nélkül mondta azt, hogy természetesen.

Ha jól emlékszem senki nem keresett meg a szerződéskötés után. Azzal, hogy nem mondható fel a szerződés, másfél év múlva szembesültem, amikor a befizetett összeget fel szerettem volna használni egy nehezebb élethelyzetben. Itt javítanám ki a cikk íróját, mert az Aegon telefonos ügyintézője szerint a másfél év alatt befizetett összegből EGY FORINTRA nem voltam jogosult. Ez jó kis arculcsapás volt. Itt jöttem rá, miután egy másik üzletkötővel beszéltem, hogy nyugdíjbiztosításra szerződtem nyugdíj-előtakarékosság helyett. Azóta is - a saját káromon tanulva - óva intek attól mindenkit, hogy az üzletkötőre hagyatkozva, az apróbetűs részek elolvasása nélkül beleugorjon bármibe. Inkább menjen tájékozódjon, fusson két-három kört még, ne írjon semmit alá egyből.

Nem bontottam fel a szerződést, megoldottam máshogy a helyzetem. Azóta is fizetem a biztosítást, bár nem szívesen. Elismerem a saját felelősségemet, hogy nem tájékozódtam kellőképpen, azonban az üzletkötőjük etikátlansága összeforrt számomra az Aegon nevével. Feltételezem a biztosítás után járó jutalék magasabb volt, mint az előtakarékossági számlához tartozó, és az ő lelkiismeretébe belefért pár ember megtévesztése.

Emiatt az egyedülálló tapasztalat miatt egyből elutasítom az Aegon és más pénzintézetek telefonos megkeresését és "jobbnál-jobb" ajánlatait, és más utakat keresek a befektetésre.

Üdv,
cukorborsoka
süti beállítások módosítása