A BKK bevezette nagyon sok pénzért az e-jegyet, amit többek között egy 18 éves gyereknek is sikerült kijátszania. Történt ugyanis, hogy a bérletet egy biztonsági rést kihasználva 50 forintért vásárolta meg. Persze ezután egyből jelezte az illetékesek felé a problémát. Eddig tipic sztori, de ami utána következett az a legsötétebb balkáni erőfitogtató állapotokat idézi meg...
Egy Brand értéke és értékesítése
Onnan indulunk ki (gyors ismétlés kifejezetten a BKK vezérnek címezve), hogy van a brand tulajdonos és a brand értéke. Minél egyértelműbb és erősebb a brand által közvetített érték, annál könnyebben kezelhetőek a fogyasztók (esetünkben az utasok). Brandet sokféle indíttatásból lehet építeni.
A BKK esetében egyértelműen nem hasznosszerzés céljából kell a "közösségi közlekedés" jól csengő szlogenjébe csomagolt BKK-BKV brandet erősíteni, hanem azért, hogy a szűkös anyagi kereteket elfedjük, az egyértelmű problémák élét tompítsuk és legfőbbképpen azért, mert szükségünk van ilyen balkáni állapotokban egy türelmesebb és elfogadóbb utazó közönségre!
Minden azon múlik, mit kommunikálunk kifele és miközben a szánk mozog, mit művel a kezünk...
Manapság a nagyon divatos YOLO érzést próbálja a BKK-BKV brand elkapni, egyre trendibb arcát mutatja, amit a mindenféle látványos fejlesztések (FUTÁR, M4, Applikáció) megerősítenek és igazolnak. Szépen lassan tehát a BKK-BKV elkezdett önazonossá válni saját kommunikációjával. Ez pedig azt jelenti, hogy a fogyasztók (értsd: utazó közönség) egyre közelebb kerül a vállalathoz, mivel érezhetően emelkedik az utazás minősége és a kommunikáció milyensége.
Hogyan kommunikáljuk a hibákat?
Abban egyetértünk Tarlós úrral, hogy csak az nem hibázik, aki nem csinál semmit. Olyan komoly fejlesztéseknél, mint az M3 vagy az e-jegy bizony becsúszhatnak a gépezetbe hibák. Azon vitatkoznék, hogy ár-érték arányba milyen hibák férnek bele és milyenek nem. Most fogadjuk el, hogy fenntartjuk a hibázás jogát a BKK-nak és helyén kezeljük a dolgokat.
A történetben most csatlakozik be a 18 éves gyerek esete...
Érdekes, hogy a gigaberuházás, aminek a havi fenntartása további 22-25 millió forintba kerül, olyan amatőr hibákat "termelt ki magából", amit egy 18 éves gyerek is ki tudott használni. Ez a nagyon ciki kategória, amit sokféleképpen lehet kommunikálni. Itt a BKK vezér szempontjából nem az a lényeges, hogy volt egy gyerek, aki észrevett egy hibát és azonnal jelezte. Beszűkült idegállapotban saját erkölcsi nívóját helyezi minden fölé és megpróbálja a bizonyítványt magyarázni.
Mivel a bizonyítvány ebben az esetben magyarázhatatlan, ezért passzív agresszív üzemmódba váltanak.
Nagyon buta módon a passzív agresszív attitüdbe csomagolt megfélemlítési technikát alkalmazta a BKK, ami a lehető legrosszabb a YOLO életérzést közvetítő közösségi közlekedő vállalat részéről, amelyik éppen megpróbál az utazóközönség szívéhez közelebb lopakodni.
Mit mutat ez a reakció?
- Húzz a picsába el!
- Mi nem hibázunk soha!
- Ha hibázunk, ahhoz semmi közöd!
- Mi vagyunk az erősebbek!
- Megbűntetünk!
Nevezzük el MAFFIA kommunikációs technikának ezt a műveletsort, aminek egyik csúcspontjaként a rendőrség este megjelent előállítani a 18 éáves gyereket a házába. Arról most ne beszéljünk, hogy a rendőrség miért blamálja magát folyamatosan az ehhez hasonló cselekedetekkel, miért kell úgy hozzáállni a 18 éves gyerekhez (aki semmit nem cisnált amúgy), mint egy gyilkoshoz, nem erőszak tevőhöz vagy más komoly bűnt elkövetőhöz?
Miért nem lehet ezeket az előállításokat normálisan, csendben, nap közben eszközölni az ilyen esetekben? Miért szükségszerű éjszaka beállítani és megfélemlíteni? De most nem a rendőrség kommunikációjáról van szó.
A vezérigazgató, kiborult és nyilvános sajtótájékoztatón, tajtékozva jelentette be, hogy feljelentést tesz.
Hol hibáztak?
- A vezérigazgató nem "borulhat ki" a nyílvánosság előtt. Ő a vállalkozás feje. Neki mindig nyugodtnak és tárgyilagosnak kell maradnia. Jellemet és erőt kell sugároznia. Ugyanakkor a modern vállalati kommunikációban, ahol a YOLO érzés mentén akarjuk a brand-et erősíteni, simán belefért volna, hogy egy cinkos mosollyal, egy vállrándítással, egy poénnal vagy egy köszönömmel intézze el a dolgot, vegye el az élét az egésznek.
- Ez nem rendőrségi ügy. A BKK nem engedhette volna meg magának, hogy sértett kisgyerekként, erőfölényét felhasználva rohanjon a rendőrségre panaszkodni.Ugyanis legjobb esetben (srác számára) onnan indulunk, hogy a saját életében idegeskedni fog, gátolva lesz, anyagiakat emészt fel az egész ügy, míg a BKK szempontjából bekerül a "leírható költségelem" bürokratikus útvesztőjébe, ahol nem életszerűen, hanem munkaszerűen foglalkoznak majd az üggyel.
Saját primitív, "ki az erősebb" elvűségét bizonyítja az igazgató és ezáltal a vállalat, mivel egy nyilvánvalóan jószándékű ügyben úgy viselkedik, mintha bűntény született volna. Márpedig ritkán akarnak tolvajok 3.450 forintos bérletet ellopni. Mégritkábban jelzik ezt azonnal a BKK-nak.
A BKK vezér hülyét csinált magából, de nem kicsit. - Nem kommunikálták le a YOLO életérzést és nem kínálták meg a srácot valami munkával. Kommunikációs szempontból rendkívüli PR értékkel bírt volna, ha a BKK azt kommunikálja, hogy ezt a komoly informatikai hibát egy 18 éves tehetséges gyerek észrevette, ami alapján elkezdik kijavítani, míg a srácot felveszik főállásba? Ez a cselekménysorozat pozitív fennhanggal futotta volna végig a sajtót, felbecsülhetetlen "brand pontokat" szereztek volna, tovább fejlődött volna a BKK YOLO életérzés és élét vették volna annak a nyilvánvaló problémának, hogy már megint mutyi lehet a dologban, de minimum túlárazott hozzá nemértés!
Jelen pillanatban a BKK felerősítette a brand rombolást és azokat a hangokat, akik mutyit sejtenek.
Szóval őszintén megvallva a BKK-nak semmi oka nem lett volna erre a meghurcolásra, márcsak PR szempontokat figyelembevéve sem. Attól, mert egy 18 éves gyereket (a nép gyerekét) meghurcolják, még nem lesz jobb, viszont sok mindent elveszített itt a vállalat.
Sajnos a mai napig sok vállalatvezető a "régi kommunikációs iskolát" képviseli, ami az erőre, az erőfölényre és megfélemlítésre épül. A világ közben megváltozott!
(Update: azóta kiderült annyi, hogy a T-Systems állítólag hivatalból tett feljelentést és nem a BKK... ettől függetlenül még ugyanott vagyunk)
►►►►
Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2017. július 21. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.