Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

Mi a TESCO titka, amivel még az Állam sem tud versenyezni?

2017. május 19. - Szarvas Norbert

tesco_titok.jpg

Mi az, amitől egy TESCO méretű kereskedelmi egység sokkal versenyképesebbé képes válni, mint akár az Állam? Mik azok a jellegzetes motívumok, amik miatt sokan irigykednek a rendszereikre, amik miatt egy kisbolt sem képes versenyezni velük? Hogyan sikerült megnyerni a "vasárnapi boltbezárás" csatáját ezeknek a multiknak, holott kimondottan ennek ellenkezőjére számítottak egyesek? 

Méretgazdaságosság

Egy TESCO kaliberű multi a profit megtermelésére van berendezkedve. Ezek a cégek nem az empátiából születtek, nem az emberekkel való törődés formálta őket és végképp nem jótékonysági intézmények. A részvényeseket az év végi nyereség érdekli. Pontosan ezért létfontosságú ezeknek a vállalkozásoknak a méretgazdaságosság, ami az egyik legfőbb "versenyelőnyük".

Persze pazarlás itt is folyik, de nem olyan mértékben, mint azt az állami szektorban megszokhattuk. Másfajta pazarlás jellemzi a működésüket. Abban viszont biztosak lehetünk, hogy nem alkalmaznak feleslegesen embereket. Az embereiket folyamatosan foglalkoztatják. Jellemzően alacsonyabb létszámmal üzemelnek, mint amennyi emberre valóban szükségük lenne. 

Két fontos közgazdaságilag értelmezhető tételt kell figyelembe vennünk a multi és a méretgazdaságosság kapcsolatában:

1. Mennyi az egy munkavállalóra jutó bruttó árbevétel?

2. Mekkora az 1 nm-re jutó bruttó "rezsiköltség"? 

A két görbe ellentétes utat kell optimális esetben bejárnia. Amíg az 1. görbének távolodnia kell az origo-tól, addig a 2. görbének csökkenő pályára kell állnia.

Rugalmasság

Azt vettem észre, hogy ezek a kereskedelmi egységek (szervezeti felépítésükhöz képest) viszonylag rugalmasan és gyorsan képesek alkalmazkodni a piaci és törvényi változásoknak. Ráadásul az alkalmazkodás esetükben nem a minimális megfelelést jelenti, hanem saját maguk által támasztott hatékonyság átültetését az új helyzetbe. 

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ezek a multik mindent a profit és hatékonyság eléréséért tesznek. Nagyon jó példa a "vasárnapi boltbezárás", amikor törvényi szintre próbálták emelni a korlátozást. A jogalkotó egyik szándéka ezzel szemben az volt (állítólag), hogy a kis boltokat hozzák helyzetbe.

A valóságban viszont a multik alkalmazkodtak a kialakult jogszabályi környezethez és különböző struktúrális illetve marketing technikai átalakításokkal (pl.: a nagy akcióikat áthelyezték péntekre-szombatra illetve ráterelték a tömeget a hétköznapokra) különösebb akadályok és visszaesés nélkül voltak képesek működni.

 

Innováció

 

Mindig érdeklődve figyelem, ahogyan ezek a vállalatok folyamatosan feljesztenek és megpróbálnak innovatív működésükkel mégnagyobb profitra szert tenni. Persze az innováció önmagában nem jelet sikert. Az viszont biztos, hogy működésüket folyamatosan a piaci viszonyok formálják, hiszen megfelelő innnováció és alkalmazkodás nélkül csődbe mennének.

Ez a "viselkedés" mindenesetre megfontolandó lehet bármelyik Állami rendszernek, amelyik 40-50-60 éve képtelen volt innovatív módon, előrelátóan fejlődni. Márpedig a fejlődéssel lehet igazán növelni a hatékonyságot. Egy hatékonyabb Állam pedig minden állampolgár elemi érdeke lenne. 

 

 ►►►►

Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk

✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt:  Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu 

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

 

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.  

 

Ez a cikk 2017. május 14. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr9612525781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Frank August 2017.05.20. 07:10:08

Es végül a kajmán-szigeten fizetik az adót.Nincs min meglepődni.

slowrunner 2017.05.20. 09:18:33

Dolgoznak+alkalmazkodnak. (Ha pedig emiatt sikeresek, az rögtön elkezdi csípni a szemét egyeseknek... :) )

gurigapapa 2017.05.20. 09:53:38

"Abban viszont biztosak lehetünk, hogy nem alkalmaznak feleslegesen embereket. "

Nem a fenét... nézz csak körül némelyik hiper központjában. Pont mint a magyar állam: vízfej, bürokrácia, "jó elvtársak elfekvőhelye jó pénzért" :-)

Pan Modry 2017.05.20. 10:15:13

Egyet rosszul lat a poster, nem (csak) azert hatekonyak mert nagyok, hanem inkabb azert tudtsk nagyra nőni mert olyan a ceges kultura, a knowhow ami miatt jobbak voltak es nagyra nőhettek. A walmart, az aldi, a tesco nem nagyként szulettek, hanem egyszeruen jobbak voltak mint a legtobb versenytarsuk! Ez az amit az orbanista rezsim gyülöl, a piaci verseny, ha itthon piaci verseny lenne akkor meszaros lorinc most vmelyik gazszerelonel trogerkodna maximum.

VT Man 2017.05.20. 10:31:15

@Pan Modry:
Telenor, Telekom és Vodafone.

Olyan árakkal dolgoznak, ami veri a nyugat európait. Hol a verseny? Ez is Orbán miatt van? (Amúgy 2010 elõtt se voltak olcsóbbak.)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2017.05.20. 10:53:05

a világot uraló gigacégek: az egészséges, becsületes kapitalista verseny megtestesítői XD

Mr. Waszabi 2017.05.20. 10:59:58

Nem akarom kritizálni a szerzőt, de lehet, hogy nem minden fontos szempontot vett figyelembe cikke írása során. A tőzsdei cégeket számos mutatók mentén értékelik, többek között az egy alkalmazottra eső profitabilitás mutatója szerint is. Úgy 100 év óta. És mára azért elég elavult mutató ez, mivel az eltelt idő alatt sokat változott az egy fő által létrehozható haszon mértéke. Mert amikor ez a mutató született, akkor még minden analóg alapokon ment, ergo e mutató nem tudja figyelembe venni, tükrözni, hogy például egy drága munkaerő, mint az informatikus, vagy szoftverfejlesztő sokkal több hasznot képes termelni a cégnek a hatékonyságnöveléshez való hozzájárulásával, mint mondjuk egy pénztáros. És más mutatók is hasonlóan elavultak, még is, ma is ezek képezik a tőzsdei értékelést. És ha azt vesszük, hogy a brókerek, gazdasági szakértők feltétel nélkül alkalmazzák a szakmában ma is ezeket a mutatókat, akkor arra vetül fény, hogy gyakorlatilag ezért tévednek annyiszor a trendeket illetőleg. Ideje volna modernizálni a tőzsdei mutatókat, akár csak az állami döntéshozói rendszert. Ugyan, ki képzelheti valósnak azt az elképzelést, hogy egy mára már 0-24-ben, elektronikusan működő piacot képes érdemben szabályozni egy 30-180 napos, papír alapon működő államigazgatás? Már kimondva is nyilvánvaló a kettő közötti disszonancia, nem hogy a valóság talján ebből eredő ökör döntések s következményeik. Az embernek azért van agya, hogy használja.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.05.20. 11:54:41

Felesleges ilyesmin gondolkodni.
Az állami költéseket senki se ellenőrzi, nem cél a hatékonyság, nyugodtan lehet a haverok zsebét tömni, mivel a választók nem a hatékonyság, hanem a hazug ígéretek és szlogenek alapján döntenek.

padisah · http://www.kozvetlen-allasok.hu 2017.05.20. 11:56:26

van egy olyan könyv, hogy Tesco titkok, először azt hittem arra utal a szerző, bár azt nem lehetne építő mintaként állítani mennyivel jobb a multi mint az állam.... :)

valójában a multik problémája kicsiben megfelel az állam problémájának, hogy nagy, bürokratikus szervezet, amiben szereplők lojalitása a szervezet irányába legyengül, és valójában mindenki igyekszik a saját pecsenyéjét sütögetni, a feladatokat a közre hagyni, a pénzt meg zsebretenni

az állam esete természetesen a méreteiből és a profitorientáltság hiányából fakadóan sokkal súlyosabb, ebben nincs vita

A méretgazdaságosság két csatornán keresztül révényesül, az egyik hogy nagyobb szereplőként jobb árakat tud a partnereire kényszeríteni, több erőforrása marad például jogi érdekvédelemre, vagy épp a politikával szembeni lobbizásra. Kisebb vállalkozások erre nem képesek, ugyanakkor látni kell hogy ez a fajta méretgazdaságosság az erőre, bizonyos fajta erőszakra épít.

A másik csatornája, hogy az információt elég egyszer előállítani, másolni már nagyon olcsó. Egy óriási multi egyszer alakítja ki a folyamatait, ezek finomítására temérdek alkalmazás, helyszín áll rendelkezésre, és sok helyen tudja alkalmazni, másolni azt a tudást ami a folyamat kialakításában ölt testet. (Ugyenezt a problémát igyekeznek a franchise rendszerek lefedni)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.05.20. 12:02:04

@VT Man: A Telenor, Telekom és Vodafone nem magyar cégek, az itteni leányaik csak elenyésző kis részei az egésznek. Olyan árakon dolgoznak, amilyen magasan csak lehet és az állam segít nekik a versenytársak piacralépésének akadályozásával...

@Frank August: Az, hogy végül a nyereség után hol nem adóznak, nem befolyásolja, hogy nyereségesek-e. Itt fizetik a bérek járulékait, a helyi iparűzési adót, a fideszes különadókat, stb.

@gurigapapa: A felesleges emberek aránya számít, hiszen az állami hivataloknál és minisztériumoknál akár 80-90% is lehet...

Danubius 2017.05.20. 13:26:17

@VT Man: Na most melléfogtál
Viktorék mindent megtettek a negyedik mobilszolgáltató piacralépése ellen, hogy ne legyen árverseny. Mert tudni illik, ha spórolsz 1000 forintot a mobilozáson és pl gyógyszerre költöd, az állam bukik 300 ft adóbevételt. így megy ez a stratégiai partnerség, befizetitek az extra adót (védelmi pénz ahogy tetszik), cserébe nem kell versenytársaktól félnetek.

Jakab.gipsz 2017.05.20. 14:13:22

Sajnos ez a liberális cikk, sablonok és sztereotípiákra alapoz egy önbeteljesítő jóslatot, ami értelem szerűen nem teljesedhet be. ( a fák nem nőnek az égig).

Más szavakkal elmondva már ismerősnek tűnhet a szerző, hit-filozófiája az egykori SZDSZ -es hazugság ária, amely szerint, "mert az állam rossz gazda majd a piac megoldja", tudjuk megtapasztaltuk, hova vezetett.

Pan Modry 2017.05.20. 15:48:22

@Jakab.gipsz:
Ja mit is tapasztaltal, MO on ket dolog van dominansan allami kezben, az egyik az egeszsegugy, a masik az oktatas, nos, ez a ket legszarabban, legelmaradottabban mukodo szektor. Ezt mos beszoptad orbanseggnyalokam!

Peter Griffin 2017.05.20. 15:51:58

- Fantasztikus és vérprofi volt ahogy a teszkó a vasárnapi boltbezárást levezényelte. Egyetlen teszkó sem maradt még véletlenül sem nyitva, sőt, még az akciót is áttették vasárnapról szombatra. Bravúros mentés volt ez.

- Innováció az rohadt fontos, innováció nélkül manapság már nem lehet érvényesülni a versenyszférában. Minden teszkóban van innováció, az állami szektorban még nem is hallottak róla.

- Minden sikeres multinacionális cég tárgyalójában lennie kell egy vizuáltáblának, rajta két egymást metsző görbével, ez mutatja hogy működik az üzleti modell, így képződik a profit. A közszférában ha van is ilyen tábla néhány központban, még ahhoz is lusták és képzetlenek hogy használják.

De hová tűnt Columbo felesége? 2017.05.22. 00:07:16

Ez nem a tesco titka, hanem egy versenypiaci actor általános müködési alapvetése.