Amikor tipikus magyar vállalkozói rétegről beszélünk, akkor vegyük ki a pakliból a fiatal vállalkozókat, és fókuszáljunk a rendszerváltás gyermekeire, akiknek jelentős része soha nem tanult meg igazán vállalkozni. Hihetetlen, hogy 2017-et írunk, de még mindig képtelenek voltak egyesek felfogni, hogyan kellene vállalkozni és mit jelent vállalkozónak lenni. Viszont minden tisztelet is az övék, hiszen egy másik rendszerből startolva mindenféle példamutatás nélkül vágtak bele az ismeretlenbe és maradtak fenn. Mégis vannak olyan tipikus tulajdonságaik, amiket nem csak idegesítőek, de egyáltalán nem hatékonyak:
1. Én mindent jobban tudok elv
Biztosan onnan ered az "én azért is mindent jobban tudok elv", mert saját maguknak kellett azt a bizonyos gesztenyét kikaparni. Senkiben nem bízhattak igazán és kizárólag az működött, amit saját maguk végeztek el. Persze hozzátartozik a történethez, hogy még másfél évtizeddel ezelőtt sem volt akkor verseny, mint ma. A vállalkozás azt jelentette, hogy foglalkozni kell azzal, amihez értek.
Ma már azonban egy vállalkozás egyre inkább halálra van ítélve, ha nem veszi figyelembe a trendeket. Ilyen trend lehet az online jelenlét. Ma már a forgalom súlypontja eltolódik az online világ felé. Azok a cégek kerülnek helyzeti előnybe, akik erősítik ezt a vonalat. És végül biztosan ők maradnak fenn, mivel az ügyfelek innen érkeznek.
Az online világ csak egy, a fontos feladatok közül, amivel a mai vállalkozóknak meg kell küzdenie. Mit csinál a tipikus magyar vállalkozó? Mivel ő mindenhez ért, ezért majd kézbe veszi az online dolgokat is (honlap, Facebook, marketing...stb). Majd ő megtervezi az oldalt, a stratégiát és mindent. Majd ír szöveget, szerkeszt képet és így tovább.
Elején még vicces, hiszen egy új terület, amit fel kell fedezni. Viszont attól mert szórakoztató tud lenni a kutakodás, még ugyanúgy amatőr munkát fognak a legtöbben végezni. És nem értik, hogy miért nem működik.
Ezek a "szerintem" dolgok
Ennél a dolognál eggyel jobb megoldás, amikor szakembereket bíznak meg a különböző főbb feladatokra, mint például honlapkészítés. Viszont képtelenek elengedni a gyeplőt és elfogadni a profik tanácsát. Helyette elmagyarázzák a honlapkészítőnek, hogy kell 2017-ben egy profi weboldalnak kinéznie, hozzák a saját skiccelt terveiket és mindenáron azt akarják visszalátni. Még akkor is, h az már annyira 2010, hogy elmondani nem lehet.
A lényeg, hogy a vállalkozónak tetsszen a végeredmény...
2. Ami nekem tetszik az a jó
Ugyanis a tipikus magyar vállalkozó jellemzően nem az ügyfelekne gyárt vagy gyártat bármit is, hanem saját magának. Nem érdeklik a kimutatások, a statisztikák, a szakmai vélemények. A kapott eredmény kizárólag akkor lesz jó, ha saját magának és szűk (jellemzően egykorú- egy mentalitású) baráti rétegének tetszik.
Tipikusan belülről kifele dolgoznak és kintről befele
A tipikus magyar vállalkozóval képtelenség megértetni, hogy ma már senkit nem érdekel, hogy "szerinte" mi a jó. A cél közös, a lényeg ugyanaz (kellene, hogy legyen): " Hogyan lesz több ügyfél?"
El kell fogadni, hogy az ügyfelek megváltozott és folyamatosan változó ígényeihez kell alkalmazkodni, máskülönben szép lassan kivérzik a vállalkozás. Jellemzően több éves késéssel követik le a tipikus magyar vállalkozók a piaci változásokat. Így fordulhat elő, hogy ma még sokaknak 2007-ből megmaradt honlapjuk van és megrendeléseikben a 2010-ben divatos oldalakat szeretnék visszalátni. Számukra még elmagyarázhatatlan a mai trend.
Ez a folyamat igaz minden területre a marketingtől kezdve a honlapfejlesztésen keresztül az értékesítési tölcsérekig.
3. Nem tisztelik más munkáját
Mindenki vérig van sértve, ha a saját munkáját lenézik, nem tisztelik és nem értékelik. Viszont ezt a tiszteletet a legtöbben nem hajlandóak megadni a másiknak. Ma már a világ partnerkapcsolatokra rendezkedett be. Nincsenek alá-fölé rendelt viszonyok. Ma már kevésbé jellemző, hogy bárki lemenne kutyába egy tál rizsért. Öntudatra ébredt a következő vállalkozói generáció (Y generációtól felfele), akik más értékek mentén képzelik el az üzetmenetüket.
Számukra nem a megbízás puszta létezése a legfontosabb, hanem egy kölcsönös és hatékony együttműködés lehetősége, ami jövedelmező. Ha viszont úgy érzik, hogy nem tisztelik őket, ki akarják használni (például a tipikus magyar vállalkozók), akkor egyszerűen abbahagyják az együttműködést.
Már nincsenek rabszolgák, és ezt fel kéne fogni
A tipikus magyar vállalkozó ezt nem akarja még mindig megérteni. Egyáltalán nem a pénz beszél kutya ugat mentalitás érvényesül. Mindenki elvárja és megköveteli a tiszteletet. Sajnos ezt nem hajlandó megadni a legtöbb előző generációs vállalkozó azoknak, akiket nagy nehezen megbíz 1-1 munkafolyamat elvégzésére. Abból indulnak ki, hogy Ő fizet, ezért bármit megtehet.
4. Mennyit tudnál engedni a feléből?
Aztán megy a végletekig tartó alkudozás. Talán a legtipikusabb mondat tárgyalás során, ami elhagyja a tipikus magyar vállalkozó száját, hogy "mennyit tudsz engedni a feléből?". Ők még lépésekben hajlandóak gondolkodni és csak beszélnek a hosszútávú közös együttműködésről. Valójában sokszor azt sem tudják, hogy mi lesz holnap, mit akarnak holnap.
Ez az elmúlt 27 évben működött és holnap is ez fog működni- hihetik sokan
Pedig a hosszútávú partnerség ott kezdődik, hogy nem megy az alkudozás egy szint alá. A jövőben azok tudnak sikeres vállalkozói kapcsolatokat kiépíteni, akik pontosan tisztában vannak a minőségi-szakképzett munkaerő hiányával és korlátaival. Pontosan emiatt közel akarják magukhoz tartani a jókat, akiket viszont meg kell fizetni. Így nem lehet az a cél, hogy rövid távon minnél olcsóbban hozzuk ki a dolgot, mert sérülnek a hosszútávú érdekek (ha valójában voltak valaha ilyenek).
A munkát meg kell fizetni és ezt nem akarja a tipikus magyar vállalkozó megérteni.
5. Nem csak a kétkezű munka számít munkának
Jelenleg a legtöbb vállalkozáshoz csatolandó szükségszerű tevékenység (marketing, honlapkészítés, könyvelés, adótanácsadás...stb) nem kétkezi történet. Tehát nem arról van szó, hogy a faburkolatos cégnél a partner majd beáll burkolni. Itt több olyan (a tipikus magyar vállalkozónak) új tevékenységről van szó, amit szeretnek a régivágású emberek elbagatelizálni. Mert szerintük egy honlapfejlesztés nem ugyanolyan munka, mint kifesteni egy szobát.
És itt hatalmasat tévednek. Márpedig amíg ezt nem értik meg, addig hiányozni fog a tisztelet a másik munkájával szemben és képtelenek lesznek megbízni a másik véleményében.
Ezen tevékenységek valódi hozzáadott értéke nem azonnal jelenik meg, hanem majd az éves mérlegeken és a többletmegrendeléseken, a kevesebb befizetett adóban vagy egyéb szabad szemmel kevésbé látható dologban. A tipikus vállalkozó viszont azonnali eredményt vár, ha már fizet valamiért. Viszont egy SEO szolgáltatás esetében több hónapról is beszélhetünk, mire az első eredmény megszületik.
6. Végletekig tartó perfekcionizmus
A világ felgyorsult és sokkal hanyagabb lett. A tipikus magyar vállalkozók egy jól körülhatárolt rétege mindenáron csak tökéletes munkát hajlandó átvenni az általa megbízott partnercégtől. Ezzel semmi gond nem lenne, mivel a minőség a legfontosabb mutató véleményem szerint.
A probléma azzal van, hogy a vállalkozó sem tudja, hogy mit akar igazán. Feleslegesen dolgoztatja a másikat, miközben még az sem tiszta, hogy mi lenne a tökéletes eredmény. Így pedig vaktában lövöldözgetnek, de azt várja a tipikus vállalkozó, hogy ez férjen bele az előzetesen kialkudott munkadíjba.
Ez a fajta álperfekcionista kukacoskodás aztán átmegy öncélú és teljesen felesleges javítgatásokba. "Nem lehet egy fokkal halványabb zöld? Nem lehetne más betűtípus? Nem lehet ez vagy az?". És ezek a dolgot az esetek jelentős részében semmilyen változást nem hoznak a végén, csak arra jók, hogy a tipikus magyar vállalkozó megnyugtassa a kis lelkét, hogy még javítgatott azért.
Találkoztam olyan vállalkozóval, aki mindig kikövetelte az utolsó szót magának. Annyira tipikus volt, amikor már a sokadik dolgot adtuk át neki és ő elégedetten átvette, hogy két-három nappal később hívjon minket, mert változtatna valami hangyafasznyi dolgot. Hogy miért? Csak mert...
7. Hát ezt én is meg tudom csinálni
A tipikus magyar vállalkozó egója nem ismer lehetetlent. Sok helyről hallom azokat a megnyílvánulásokat különböző tevékenységek kapcsán , hogy a vállalkozó a legvégén azt találta mondani: " Ezt én is meg tudtam volna csinálni".
És a probléma ezzel az, hogy még el is hiszik. Erre mondom mindig, hogy biztosan Te is ugyanúgy le tudsz futni 100 métert, mint Usain Bolt. Csak mondjuk ő közben még megkávézik, mire Te beérsz...
A világ elkezdett szakosodni és a különböző feladatokat lehetőség szerint kiszervezik. Ez a leghatékonyabb módja a munkafolyamatok megszervezésének jelenleg, hiszen csak így biztosított, hogy minden folyamatban főállású szakemberek vegyenek részt és mindenki maradjon a saját kaptafájánál...
►►►►
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.