Egy LMP-s képviselő (Sallai Róbert Benedek) indítványa szerint négy éven belül meg kéne tiltani a dízelautók forgalomba hozatalát, majd nyolc év múlva már benzinessel sem közlekedhetnénk.
Persze ez nem Sallai pattant ki, hanem Norvégiában az ottani zöld párt találta ki magának, hogy majd jól megreformálja itt a dolgokat. Aztán persze ott is elvetették, mert képtelenség jelen pillanatban az ötlet. Sallai inkább figyelemfelkeltésnek szánta.
A képviselő szerint 2020-ra minden, dízelmotorral szerelt gépjármű forgalmazását teljesen meg kéne tiltani Magyarországon, illetve ugyanekkor az Euro 4-nél alacsonyabb besorolású benzinesekét is.
Tipikus példáját láthatjuk annak, hogy igazából ezekkel a zöldekkel az a hatalmas probléma, hogy nem kész tervekkel akarnak előállni, hanem a nagy semmibe dobálnak szavakat egymás mellé. Belegondolt Sallai abba, hogy elég sok magyar családnak van dízeles autója úgy, hogy naz utolsó kis fillérjükből+hitel vették meg? Ezzel az a baj, hogyha egy ilyen IQ fighter élharcos végigvinné a tervét, akkor gyakorlatilag ezeket az autókat lehetne a kukába dobálni, de minimum jelentős értékesztéssel odaadni autó exportőröknek, akik majd más piacokon értékesítik tovább.
Mert az sem tisztázott, hogy akkor használt dízelt sem lehetne forgalmazni? Bár teljesen mindegy, mert ilyen szabály mellett épeszű ember nem venne használt dízelt sem annak a tudatában, hogy jó eséllyel nem tudja 10 évig sem használni, mert majd úgyis szigorodik a szabályozás.Hirtelen a családoknak keletkezne egy több milliós káruk.
Sallai szerint az adó- és bérpolitika az oka mindennek, hiszen minden szabály az elavult technológia felé tereli a vásárlókat.
Ez valóban így van, de csak féligazság. Azt kellene megérteni, hogy az emberek nem poénból vesznek szar autókat. Viszont a pénz csak az egyik kulcsfontosságú kérdéskör. Inkább arról kellene beszélni, hogy jelen pillanatban ez a "zöld technológia" semmit nem ér. Nincsen kiépíteni megfelelő töltőhálózat, ráadásul egy hosszabb utazásnál nem biztos, hogy begyere dolog, ha az autót 5-6 óránként fel kell dugni 1-2 órára tölteni...
Sajnos a technológia még nem tart azon a szinten. Itt van a TESLA, amit szívem szerint már ma megvennék. De abból is a király kategória tud értékelhető üzemidőt felmutatni (papíron 400+km egy töltéssel). Viszont cserébe legalább 30 millió az autó és bármilyen meghibásodás+fenntartás további milliókat emészt fel. Ennyi pénze pedig az emberek 99%-ának nincsen.
Valódi probléma
Valójában a javaslatnak van létjogosultsága, hiszen technológiai fejlődésünk következő állomása lehet a kevésbé környezetszennyező autók elterjesztése. Arról viszont ritkán beszélnek, hogy Budapesten a szmogriadó idején hiába tiltották ki az autók egy részét, továbbra sem csökkent a szennyezettség. Ilyen értelemben nem az autók jelentik a legnagyobb környezeti terhelést, a fa- és szénfűtést viszont még egy zöld politikus sem tiltaná be a legnagyobb hidegben.
A legjobb az lenne, ha már holnap le lehetne tenni a dízelt és a benzint. Viszont ennek sem gazdasági, sem technológiai alapja nincsen. Joban örülnék, ha a Sallaihoz hasonlók konkrét tervekkel állnának elő (pozíciójánál fogva erre minden lehetősége megvan...) és szem elött tartanénk a racionalitást, a fenntartható fejlődést és a technológiai fejlődést.
Indítvány eredeti szövegét itt olvashatod: Klikk
Az utolsó 100 komment: