Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Az iGeneráció számára elviselhetetlen az iskola

2016. szeptember 25. - Szarvas Norbert

918d45a7b48d0ec6780df8427da961fe.png

Az iskolai rendszer omladozik, a diákok értelmetlenül túlterheltek és egyre inkább közönyösek a tananyaggal kapcsolatban. Tényleg a gyerekekkel van a gond, vagy pedig a tananyag annyira közegidegen, amit egyre nehezebb az iGeneráció számára feldolgozni? Mit jelent az iGeneráció?

i, mint internet

i, mint I-azaz erős énkép

Az iGeneráció a teljes életét áthelyezte az internet világába, miközben az énképüket nem az ideák határozzák meg, hanem saját fejlődésük, saját életük előtérbe helyezése. Ennek a generációnak a jellegzetessége, hogy már nem a világot akarja megismerni (hiszen azt az internet miatt már ismeri-legalábbis azt gondolja), hanem a saját életével akar foglalkozni és saját maga számára hasznos és használható tudást kell megszereznie. 

Az iGeneráció tagjai már nem magukat kötik a világhoz, hanem a világot kötik magukhoz!

Innentől kezdve pedig teljesen értelmezhetetlen számukra a vektorok és halmazelméletek világa, a kovalens kötések vagy például a fotoszintézis mélyreható tanulmányozása. Mind-mind olyan hasztalan tudás, ami képtelen az egyén hétköznapjai számára hasznossá válni. Az általános műveltség pedig messze nem ezeket a tételeket jelenti, hiszen nem lehet mihez kötni. Persze nem arról van szó, hogy bármit is mélyrehatóan tanulmányozzon ez a generáció. Sokkal inkább határozza meg életüket a racionális szakosodás, tehát nem mindenből akarnak egy kicsit tudni, hanem egy konkrét területből minél többet (és a számukra érdektelen területek irrelevánssá válnak).

Az iskolarendszernek pedig fejlődnie kell, ha fejleszteni akar valóban. El kell felejteni az akadémisták kinevelését. Ezen idejemúlt felfogás helyét pedig át kell vennie egy új rendszernek, amiben 

az iskola segít szakosodni 

és az általánosságot a hasznosság váltja fel.

Hasznosság, ami minden diák keresztmetszete

1. Életmód

Még ma is mindenki fogyókúrában gondolkodik és csodálkoznak, ha ez a folyamat ideig óráig tart. Ennek az oka, hogy a fogyókúra valójában egy kúra, ami ideig-óráig tart. Ha le akarunk fogyni, ha egészségesen akarunk élni, akkor viszont helyes életmódot kell tudnunk választani vagy váltani. A prevencióban (megelőzés) is rendkívül fontos szerepe lenne a helyes életmód oktatásának már fiatalon, hiszen ezáltal számos egészségügyi ellátást (és annak költségeit) spórolhatná meg az Állam és a költségvetés. Arról nem is beszélve, hogy a gyerekek egészségesebb felnőtté vállnának, ha megtanulnák azokat az alap összefüggéseket, amik szükségesek ebben a témában a sikerhez.

Az életmódhoz tartozik a főzési alapismeretek, ami ma már nem "lányos" történet, hanem kifejezetten a fiúkat is érintő tevékenység. Ezt persze nem a technika óra keretein belül lehetne megoldani, hanem kifejezetten egy főzés óra keretein belül, ami nem csak bemutat, hanem nevel. Gondolok itt arra, hogy meg kellene tanulniuk a gyerekeknek, hogy milyen alapanyagot mivel kell párosítani, hogyan tudnak finomat és egészségeset is főzni és miért egészségtelen az "üres kalória" (pl.: csoki vagy Cola).

2. Túlélés és pszichológia

A gyerekek és felnőttek is számtalan veszélynek vannak kitéve. Mégis nagyon keveset foglakoznak ezekkel a dolgokkal az iskolában. A gyerekeket nem tanítják meg a veszélyhelyzetek felismerésére, helyes kezelésére. Márpedig alapvető önvédelmi technikák és pszichológiai tanítás nélkül továbbra is védtelenek a gyerekek és véleményem szerint az átlagos felnőttek is. Például te mit tennél, ha ott lettél volna este Budapesten a robbantásnál? Mihez kellett volna kezdened ahhoz, hogy helyesen és biztonságosan járj el? Az lett volna a megoldás, ha elszaladsz? Az jobb opció, hogy a robbanás helyszínére rohansz segíteni? Számos kérdés, amikre a legtöbben nem tudjuk a válaszokat. Pedig ezek tanulható készségek.

 

3. Sport

Ma még jellemzően a "tesi óra" azt jelenti, hogy a tanár futtatja a Cooper teszteket, felüléseket végeztet és az év végén mindenkinek ad egy számot. Pedig a sport nem erről szól. Nézzük csak a Cooper tesztet. Az nem sport, hogy a tanár megnézi a tananyagban a soron következő feladatot (Cooper teszt lesz idén), hetente 1 vagy 2 órában futtatja mindenféle tudatos szakmai támogatás nélkül a gyerekeket és a végén nyomnak egy tesztet, aminek csak statisztikai jelentősége van. Ráadásul ezen a teszten azok teljesítenek jól, akik az iskola mellett rendszeresen sportolnak valamilyen egyesületnél. Azok a gyerekek, akiknek erre nincsen lehetőségük, egyértelműen kudarcként élik meg. A testnevelésórát fel kellene számolni és helyét a sport órának kellene felváltania. 

A sport óra keretein belül pedig a hangsúlyt nem az eredményekre kellene helyezni, hanem a gyermek sportszerető felnőtté válásának a támogatására. Például ne azt mond neki, hogy fusson 12 percig egyfolytában és megnézzük hova jut. Hanem tanítsuk meg technikailag helyesen futni, hogy sikerélménye legyen, ami miatt a sport valóban az élete részévé válik. És ez egy kiragadott példa, miközben végtelen számú varriáns áll rendelkezésünkre, hogy a sportot valóban megszerettessük a gyerekekkel és ami még nagyon fontos, hogy megtanítsuk őket helyesen sportolni! Ugyanis a "nem sportoloknál" csak az rosszabb, amikor valaki "helytelenül sportol", ugyanis ebben az esetben komoly fiziológiai elváltozásokat szenved el az illető, ami  komoly problémát jelent a későbbiekben (pl.: rossz technikával fut és roncsolja a bokáját, a kondiban rosszul emeli a súlyt...stb..)

4. Autó és közlekedés

Szerintem abban egyezzünk meg, hogy a KRESZT és magát a közlekedést nem lehet megtanulni pár hét alatt (aminek a végén kitöltünk egy tesztet...)! A közlekedés sokkal bonyolultabb és szerteágazóbb. Amikor megcsináltama  jogosítványt, akkor az oktató végig azt hangoztatta, hogy "éljem túl ezt a procedúrát" és majd a gyakorlatban tanulom meg úgyis a dolgokat. Azért ez elég veszélyes történet, hiszen vagy bejön vagy nem. Ennél sokkal tudatosabban kellene hozzáállni a történethez.

Talán nem véletlenül, hogy az indexet ma még random használják az emberek, a cipzár elvről még véletlenül sem hallottak vagy az előzékenység egy ismeretlen fogalom az utakon. Pedig mindenki közlekedik és a legtöbb gyerek felnőttként vezetni fog. Nagyon fontos lenne ebben a témában is a prevenció és az iskolai oktatás, hogy mire a gyerekek odajut, hogy elvégezze a jogosítvány, addigra már tényleg rutin szerűen ismerje a szabályokat és a közlekedési kultúra alapelveit.

Itt egy videó, amit tanítani kellene

5. Háztartási pénzügyek

Érdekes módon a gyereknek megtanítjuk, hogy xy királynak mekkora vagyona volt, de arról az iskola mélyen hallgat, hogy a való világban milyen pénzügyeink lehetnek, mikre kell odafigyelni és mihez kell kezdeni különböző pénzügyi helyzetekkel (ha hirtelen sok pénzünk lesz, vagy ha nincsen mindenre elég pénzünk). Valószínűleg ennek az lehet az oka, hogy maguk a tanárok sem képesek a saját pénzügyeiket kordában tartani. Így pedig oktatni sem tudják.

Pedig a magasabb szintű matematikai ismeretek helyett felbecsülhetetlenül fontosabb lenne egy átlagos ember számára, ha minél hamarabb kialakulna a pénzügyi kultúrája és pénzügyi attitűdje, képes lenne megérteni az alapvető pénzügyi termékek természetét és képes lenne megfelelő döntést hozni. A legegyszerűbb felvetésekre sem tud a legtöbb ember megfelelő választ adni:

Miért fontos pénzügyi értelemben a ma, a holnap és a holnapután?

 

6. Számítógép és internet

A legtöbb iskolában még a megfelelő infrastruktúra sincsen kiépítve ahhoz, hogy megfelelő oktatást kapjanak a gyerekek. Pedig nemzetgazdasági szempontból felbecsülhetetlen jövőbeni megtérülési rátával bír az internet és számítástechnika modern oktatása. És itt most nem arra gondolok, amit nekünk anno számítástechnika jogcímen oktattak le. Azon ma már a harmadik órűn túl kellene lépni és a hangsúlyt az office professzionális felhasználására, az internetes keresésre és információszűrésre, alapvető programozási elvekre vagy éppen az internetes pénzlehúzásokra kellene kihegyezni. 

►►►►

Ha segítséget szeretnél a pénzügyeidhez, nyugdíjcélú öngondoskodáshoz vagy kérdésed van, nekem is megírhatod:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

� Ajándék ingyenes családi vagyontervező

Letölthető itt: Klikk

� Ajándék lakástakarék választó 

Klikk

Itt találsz meg minket:

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr5411741499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2016.09.26. 05:06:36

Hát, ez bizony majdnem teljesen és szó szerint igaz, ráadásul még meg is lehetne toldani pár tényezővel.
A helyzet persze ettől csak nehezebb, mert ugyan lehet azt mondani, hogy a fenti gyakorlatias tárgyak nagyon fontosak lennének, de felmerül a kérdés, hogy ki tanítaná őket, hiszen a mai tanári gárda jó része abszolút elméleti hozzáállású és borzasztóan merevvé válik, amint valamilyen hétköznapi témához kell nyúlni. Ráadásul ezek nehezen taníthatók a klasszikus frontális órák keretében, már csak azért is, mert olyan keretek között hasonlóan unalmassá válhatnak, mint a deriválás, meg a kovalens kötés.
És akkor jön a leterheltség kérdése. A jelenlegi tananyagot eleve súlyosan meg kéne metszeni, át kéne alakítani nem egy tantárgyból (ahol lehet, szintén gyakorlatiasabb irányba elvinni), de a felszabaduló időben nem új tárgyakat kéne bevezetni, hanem valahogyan másképp elfoglalni a gyerekeket. Ami egyre nehezebb, hiszen elviselhetetlenül felgyorsult az élet számukra is, végtelen információmennyiséggel és ingerrel találkoznak megállás nélkül.
Na, szóval lehetne folytatni... Akármeddig.

midnight coder 2016.09.26. 07:04:00

Aztán ez az IGeneráció majd lelkesen fogja árulni a hamburgert a mekiben, mert hogy a világ azért csak IRL működik.

csakférfi 2016.09.26. 07:18:47

@Before: Azt gondolom a cikk alapjaiban jó,valamint helyesen építi fel az irányokat.
Anno ez nekem (mármint hogy marhaságokat tanítanak a gyerekeknek) akkor kezdett világítani ködös elmémben amikor arról olvastam hogy Jézus idejében csak az tanulmányozhatta az írásokat akinek valamely kétkezi szakmája már volt.
Így nem volt nehéz belátnom miért fals a mai oktatás.
Mivel a gyerekeknek halvány sejtéseik vannak a mindennapi kiadások és tevékenységek kötelező voltáról.esetleg egy égő csere,vagy csöpögő csap...stb
Mi szülők ezeket készség szinten gyakoroljuk nap mint nap.
Viszont a gyerekek a számítógép és mobil nélkül gyakorlatilag nem tudnak mozdulni.
Olykor örömömre szolgál ha valahová mobil nélkül mehetek el.
Nem értik hogy miről beszélek.
Egy éve van "okos" telefonom.Viszont azt látom mennyire rá vannak utalva egyesek a mobiljukra.
van is erről egy vicc
Gyerek-apa ti mit használtatok akkor amikor még nem volt számítógép és tablet a vizsgákon?
Apa.-az eszünket.
Szóval nekem sok energiámba kerül hogy ellensúlyozzam az az elbutulást -kimerem jelenteni- amit ezen technikai eszközök okoznak a gyerekeimnek.
Sokszor "falra hányt borsó".

tnsnames.ora 2016.09.26. 07:20:17

Van az okosság és van a bölcsesség útja.

Az itt vesézett út jellemzően az okosság útja (ha pozitívan akarjuk látni). Rengeteg zajjal, szemét információval kikövezve, Ráadásul avulással erősen sújtottan pörgetve egyre gyorsabban, hogy lehessen habzsolni és minél gyorsabban kiégni.

De cserébe "legalább" nincs mélyítés, élmény és élvezés. Esélyesen lesz a gyerek idegbeteg roncs, érdemi kommunikációra, együttélésre alkalmatlan. Veszti el a ki sem fejlődött magasabbrendű céljait.

csakférfi 2016.09.26. 07:33:04

@tnsnames.ora: Erre gondolsz??

Ezért:
aki vágytalan,
a nagy titkot megfejtheti;
de ha vágya van,
csak a dolgokat szemlélheti.

3

Ha nem emelik fel az okosakat,
a nép közt rend és béke fakad;
ha nem kell többé a ritka, drága,
megszűnik a nép kirablása;
ha nem a vágy uralkodik,
a nép szíve megnyughatik.
Ezért a bölcs
a szívet kiüríti,
a gyomrot teletölti,
a sóvárgást gyengíti,
a csontot erősíti,
hogy az emberek ne tudjanak, ne vágyjanak,
az okosak veszteg maradjanak.
A nem-sürgés ez
és rend és békesség lesz.

Lao Ce Tao Te King

:)

Exploiter 2016.09.26. 07:43:43

Van benne igazság, de a halmazelmélet és kovalens kötés alapvető műveltség szerintem. Azt pl viccesnek tartom, ha a gyerek készség-szinten használja a tabletet, de se fizikai, se informatikai szinten lövése sincs, hogy a cucc hogyan működhet. Magic.
A forráselemzés mondjuk tényleg hasznos lenne, a XXI. Század a végtelen információ és dezinformáció kora.

tnsnames.ora 2016.09.26. 08:00:33

@csakférfi: :) Igen ilyesmire. Csak már én is egy erősen romlásban lévő generáció tagja vagyok, így lehetetlen ennyire tömören és szemléletesen fogalmaznom.

powerage 2016.09.26. 08:13:36

"Ha segítséget szeretnél a pénzügyeidhez, nyugdíjcélú öngondoskodáshoz vagy kérdésed van, nekem is megírhatod"

A hablatyolásod alapján egy gyári hibás fagolyót se bízok rád, nemhogy a pénzügyeimet, piciöcsi...

R2D2 & C3PO 2016.09.26. 08:15:22

@Exploiter: nincs jelentősége, mert egy kattintás és megértheti! Ugyanígy a kütyük lelkét is. Nyilván angolul tudnia kell(ene).

John Doe3 2016.09.26. 08:29:50

"saját maga számára hasznos és használható tudást kell megszereznie. " Biztos vagy te ebben? Szvsz egyszerűen optimalizál: minél kevesebb ráfordítással kibekkelni az iskolát. Ja hogy utána mehet árufeltöltőnek? Az a meglepi (pedig szóltak idejében, de hát az ifjú titán jobban tudja).

John Doe3 2016.09.26. 08:32:39

@R2D2 & C3PO: Sajnos nincs igazad. Nem szeretnék olyan sebészt, akinek fogalma sincs az anatómiáról, a műtéttanról, de hát majd egy kattintás -- és mehet a beteg a tepsibe. Valójában komplex összefüggések elsajátítása és megértése nem megy jelentős szellemi erőfeszítés nélkül. Az iGeneráció meg van győződve arról, hogy de igen. Csakhogy súlyosan téved.

csakférfi 2016.09.26. 08:52:24

@tnsnames.ora: :) :) :)

"Csak már én is egy erősen romlásban lévő generáció tagja vagyok, "

Rólam is ezt hitték nagyapáink

40 éve

:)

csakférfi 2016.09.26. 09:00:50

@Exploiter:
"Az igazság könnyen megérthető bárki számára
Ha nem tudod hasznosítani nem marad más csak egy hazugság a többi között"

Ehhez ismeretet kell gyűjteni alapvetően azt hogy mi kell a napi megélhetéshez.
Konkrétan hogyan kell élelmet termeszteni-hogyan kell ezen eszközöket elkészíteni hozzájuk.
Amíg ezeket nem tudják készség szinten (pl.legózásból és puzzle kirakásból vagy zene hallgatás,egyéb logikai feladványok és fejtörők erőltetésével)addig a halmazelmélet és kovalens kötés a kémiából,avagy a mechanikai eredő számítása mit sem ér.Csak egy dezinformáció amit gyorsan el lehet felejteni.
A versek kívűlrűl mondásáról pedig ne nyissunk vitát ha kérhetem.
Magyarul gyakorlati embereket kellene nevelni aztán erőltetni az elméletet.
Ez persze utópia.
:)

Fellegjáró Marci 2016.09.26. 09:33:35

"miközben az énképüket nem az ideák határozzák meg, hanem saját fejlődésük, saját életük előtérbe helyezése. Ennek a generációnak a jellegzetessége, hogy már nem a világot akarja megismerni (hiszen azt az internet miatt már ismeri-legalábbis azt gondolja), hanem a saját életével akar foglalkozni és saját maga számára hasznos és használható tudást kell megszereznie. "

Saját életével :D :D Azért lóg egész nap a fészbukkon lesve a többiek postjait, és minden korábbinál jobban másolja a mostani "ideák" szokásat!
Ülj le 1es!

2016.09.26. 09:36:15

kellene tanítani valamennyi betegápolást (tipikus népbetegségek és otthoni ellátásuk)
és valamennyi jogi ismeretet (mi az a szerződés, hogyan és mikor kell megfellebezni egy hivatali határozatot, ilyesmi)
ezek is nagyon fontosak

steery 2016.09.26. 09:55:26

Ezek a problémák és hiányosságok már 20-30 évvel ezelőtt is fennálltak. Azóta csak súlyosbodott a helyzet. Az életidegen iskola életidegen gyerekeket nevel, akik egy életidegen társadalomban nem találják aztán a helyüket.
Fontos lenne oktatni a gyakoribb betegségek helyes diagnosztizálását is, valamint az öngyógyítást, hogy ne rohangáljanak minden bajukkal az emberek az orvos sarlatánokhoz, meg ne szedjenek be mindenféle mérgező gyógyszereket.
A főzés valóban fontos feladat. Az elmúlt 20-25 évben általam megismert nők 90%-a vagy nem tud vagy nem szeret, illetve nem akar főzni. Degradálónak érzik ezt a feladatot, amitől szabadulni szeretnének. És ezekből lesznek a feleségek, meg anyák? Akik még magukat sem képesek táplálni, nemhogy a családjukat?
A különféle katasztrófahelyzetek (mi a teendő földrengés, tűzvész, árvíz, járvány, háborús támadás esetén) kezelése mellett önvédelmi oktatás is kellene: közelharc puszta kézzel, különféle használati tárgyakkal, illetve fegyveres kiképzés, hogy a teljes lakosság azonnal hadra fogható legyen egy invázió esetén. Ha minden állampolgár egyben katona is, akkor nincsenek a harctéren "védtelen civilek", meg "ártatlan áldozatok", csak elszánt harcosok. És az ellenség soha, sehol sem érezheti magát biztonságban, amíg a földünkön tartózkodik.
A jogi ismeretek szintén nagyon fontosak lennének, hogy a lakosság kevésbé legyen kiszolgáltatva a jogászoknak és jogi útvesztőknek, a törvények érthetetlen bikfanyelvének. Miért van az, hogy aki meg akarja kapni a magyar állampolgárságot, annak egy csomó mindent meg kell tanulnia, míg ugyanezeket nem követeli meg az állam az itt született polgároktól?

Serrin 2016.09.26. 09:55:37

Az életben nem lesz mindig ott a google, hogy segítsen. Ezért kell kovalens kötést és hasonlókat tanulni. Ettől még gyakorlatiasabb foglalkozások nem ártanának, de ha a tanulás nem megy, akkor a komolyabb összefüggések felfogása sem, ami egy netes keresésnél is szükséges.
Tanulás nélkül nincs értelem, akkor meg vár a gyártósor/meki és ezen egy tablet sem segít...

Annie86 2016.09.26. 10:32:31

mi ez a kovalens kötés fétis? Tudják azok akik ezt itt a korábban hangsúlyozók közül hogy mi az és hogy kell csinálni? Ha esetleg igen a válasz, miért jó, hogy tudják, hol veszik hasznát?
tényleg érdekel, ennyi fizikus van köztünk?

2016.09.26. 10:40:09

Osszemixeled az iskola es a csalad feladatait. Nem minden az iskola, a felsoroltak egy reszevel a szulonek kellene foglalkoznia es megtanitania az alapveto dolgokat. A masik gondom a bejegyzeseddel, hogy ha valaki nem tanul meg gondolkodni, szelektalni, es nincs tisztaban legalabb az alapokkal (matematika, foldrajz, biologia, kemia, fizika stb), akkor azt kesobb altudomanyos baromsagokkal nagyon at fogjak verni. De persze kampanyoljatok nyugodtan, hogy nem kell iskola, neveljetek fel jo sok butuskat, igy majd a keves muvelt, okos, intelligens gyerek konnyebben jut jo poziciohoz. Hajra mukormoskek, plazacicak, es VV szereplok!

Szarvas Norbert 2016.09.26. 10:49:03

@Kishableany:

"mukormoskek, plazacicak, es VV szereplok!"- már bocs, de ezek az egyedek a mostani oktatási rendszerből kerültek ki, amit védesz.

Másrészről egy szóval sem az lett leírva, hogy teljesen felesleges a matematika, irodalom stb... hanem azt hogy a súlypontot kellene eltolni és nyomni egy igen komoly upgrade-t, hogy a gyerekeket valóban fejlesszük és ne azt tanítsuk meg nekik, hogy kell túlélni a szürke hétköznapokat...

Szarvas Norbert 2016.09.26. 10:51:57

@Kishableany:

a "család" feladata, ez is megváltozott, nem tudom hol voltál az elmúlt évtizedben.

a gyerek aktív idejének a 50-60%-át az iskolában tölti, az aktív idejének (egy kor felett) 20-30%-át pedig az internetet, edzéseken vagy egyéb közösségi platformokon. A családdal valójában az aktív idő MAXIMUM 10-20%-át tölti, de még ezzel is sokat mondtam, ha nem vesszük aktív időnek, amikor este találkoznak és mennek lefeküdni.

A szülő szerepe nagyon fontos, de teljesen eltolódott ezen a területen is a súlypont. ezt észre kellene venni.

ludwigvan 2016.09.26. 11:14:22

@Annie86: A kovalens kötés az, amikor egy molekulán belül az atomok között keringenek az elektronok, nem pedig az atomok körül. De szerintem ezt senki sem tudja, senkit sem érdekel, és nincs is semmi haszna a tudásának, csak annyi maximum, hogy elmondhassuk, hogy ezt is tanultuk az iskolában. Ráadásul a tudomány mai állása szerint nem is keringenek az elektronok, hanem érdekes módon "elmosódnak" az atomok körül. Amit persze senki sem ért, de így van.

gumirocker 2016.09.26. 12:26:57

@John Doe3: Itt a pont! Gondolkodni kell megtanítani, ezt aláírom. De a tények ismerete nélkül a következtetések levonása nem fog menni.... Másfelől meg sajna sok világbani eseménynek pont a történelem a kulcsa, így a közel-keleti problémáknak is. Ezek nemtudása esetén érdekes meglepetések érhetik az ifjú üzletkötőket.

Serrin 2016.09.26. 12:39:39

Azért kell kémiát, fizikát, stb. tanulni, hogy ne hidd el a "chiamag gyógyítja a rákot", meg "feltalálták a végtelen enegiaforrást" típusú becsapásokat. Persze, aki gyerekként nem fogja fel a pl.: kovalens kötést, az bedől ezeknek felnőttként.

Ha elhagynánk a tudományt az oktatásból, akkor még többen hinnék el a baromságokat.

A látszólag értelmetlen tanulás inkább gondolkodni tanít meg, utólag nem kell szó szeriint mindenre emlékezned. Elég, ha átlátod, mi lehet igaz és mi nem.

A másik oka ezeknek a tantágyak oktatásának, hogy kiderüljön kinek, mihez van tehetsége és megalapozza a későbbi tanulmányokat. Elég furcsa lenne, ha nem tanítanák a kémiát és a kémikusok az egyetemen először találkoznának a témával. Amúgy meg ki menne egyetemre, ha ezeket mind elhagynánk? Senki, mert elképzelése sem lenne a témáról, meg hogy egyáltalán érdekli-e.

Medgar 2016.09.26. 12:40:07

@steery: "Fontos lenne oktatni a gyakoribb betegségek helyes diagnosztizálását is, valamint az öngyógyítást, hogy ne rohangáljanak minden bajukkal az emberek az orvos sarlatánokhoz, meg ne szedjenek be mindenféle mérgező gyógyszereket."

Neked viszont sürgősen kéne keresni egy szakorvost...

we dont want arabs here..So what 2016.09.26. 12:41:09

A Nobel díjazottjaink túlnyomó része származik azokból az időkből amikor nem csak elvárások voltak a diákokkal szemben de drákói rend és fegyelem is. Rend, fegyelem, tisztelet, alázat, munka..Ezek a szavak hiányoznak ma az oktatási rendszerünkből, köszönhetően a liberális balos faszfejeknek.. Mikor is nyert utoljára MAGYAR Nobel díjat? Ugye..

I_Isti 2016.09.26. 12:41:59

Hehe. Igeneráció. I de generáció. Úgyis csak az fogja túlélni, aki internet nélkül is tud levest főzni. Csalánból.

Advanced Flight 2016.09.26. 13:04:34

Érdemes elolvasni Kosztolányitól az Aranysárkány c. kisregényt és nagyokat pislogni, hogy 100 évvel ezelőtt egy teljesen átlagos, kisvárosi középiskolában milyen elvárások voltak az érettségire. (Mondjuk alap volt, hogy tudsz latinul, ógörögül. És olvasol is eredetiben Homéroszt meg Cicerót.)

nnnnnnnn 2016.09.26. 13:05:10

1. A folytonos internetnyomkodásban felnőtt gyerekek agyának folytonos újdonságélmény kell, ezért semmiben nem tudnak 5 percnél tovább elmerülni. Ennek később súlyos következményei lesznek. Például az, hogy unják az iskolát.
2. A gyerekeket kiskoruktól kezdve mindenféle felmérésekkel osztályozni kell, az okosabbakat a butáktól elkülönítve tanítani, teljesen más tematikát és anyagot oktatni a különböző értelmi szintű gyerekeknek. Ez persze drága, de egy átlag iskolában amúgy is van a-b-c osztály, itt is maradhatna ez a felosztás, csak az a-sok lennének a legokosabbak, a c-sek meg a leghülyébbek.
3. Ahol a családot nem lehet bevonni, mert a szülők az alapvető dolgokat sem képesek a gyereknek megtanítani, ott plusz óraszámban az iskolának átvenni ezeket a feladatokat.

Serrin 2016.09.26. 13:15:52

Ha valaki unja az iskolát, akkor a munkahelyét is unni fogja?

Az életben vannak kötelességek, az van. Ha nem teljesíted, akkor még a mekiből is kirúgnak.

Zephyrous 2016.09.26. 14:46:03

@we dont want arabs here..So what: "köszönhetően a liberális balos faszfejeknek"
2010 óta nemzeti, keresztény, jobboldali kormány van, mi változott? Bekerült a hittan, mint áltudományos bullshit, meg heti többóra tesi, ennyi. A természettudományos tárgyak mennyisége radikálisan lecsökkent, a fiatalok hülyülnek tovább. De a sok idióta faszfej még mindig csak "libsizni" tud.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2016.09.26. 14:53:17

ha véletlenül unplugged lesz a helyzet, akkok mit fog csinálni az igeneráció, vinnyog majd hogy help-help?
szánalmas.

fidesz maszop dk egykutya 2016.09.26. 15:01:42

@Zephyrous: nincs nemzeti keresztény jobboldali kormány. 2010 óta álkeresztény hazaáruló tolvaj szélsőbaloldali kormány van.

@Serrin: igen. Ráadásul a hasonlóan rabszolgamunkás, munkahelyek már értéket sem nagyon tudnak előállítani, már a gépek csinálják.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2016.09.26. 15:02:30

ja és én is untam az iskolát mint a zállat, de nem volt hozzá mélyfilozóziai okoskodás, h miért....
tanultam, untam...s ha picsogtam azt mondták LUSTA vagyok, nem pedig valami megfoghatatlan dumával oltottak, hogy persze dudukám, te xyz generációs vagy és igen igazad van.
nem ez volt.

Serrin 2016.09.26. 15:21:40

@fidesz maszop dk egykutya: Minden munkahelyen dolgozni kell és általában nem túl izgalmas. Kivétel a ceo, meg hasonló pozíciók, de abból kevés van. Lehet te akármilyen kreatív, vagy bármi, akkor is teljesíteni kell akkor is, ha nem akarsz.

A kormányról sem igaz, hogy szélsőbal lenne, inkább saját zsebre harácsoló és korrupt. Egy szélsőbal inkább védené az alkalmazottakat, nem csak ész nélkül államosítana. Ráadásul sokszor államosítás után haveroknak adják el olcsón a cégeket, amiket drágán államosítottak.

kalbász 2016.09.26. 15:58:47

A kisfiam 3 éves korában tökéletesen használta a tabletet. Vele akarnak konkurrálni azok, akik nem hajlandóak a kovalens kötést felfogni?
Elképesztő ostobaságok vannak itt előadva megint.
A tanulásnak kompetenciák fejlesztése is a célja, a memória és a tanulási képességek javítása. Egyik sem megy könnyen. Ez alapfeltétele lenne a későbbi építkezésnek.
Még véletlenül se legyen olyan elképzelésetek, hogy a jövő jól fizetett embereinek elég lesz egy területen szakbarbárkodniuk és nem kell általános dolgokat megérteniük.
A világ pont most áll be megint, Mindenhonnan az fog hamarosan önleni, hogy nincs tovább a hihetetlen gazdasági bővülés és erőforrásbőség, ami lehetővé teszi, hogy egy vagon embernek ne kelljen értenie sememihez.
Mint pl. a poszt írójának.

kalbász 2016.09.26. 16:00:36

Voltak kísérletek arra, hogy egy osztály nem tanul meg papíron számolni, mert van számológépük. Katasztrofális vége lett, egyszerűen nem értették amit csinálnak, csak a gombokat nyomkodni tanulták meg.

HaCS 2016.09.26. 16:01:07

Nem igazán ismerek olyan generációt, amelynek tagjai élvezték volna az iskolát, amikor oda jártak. Persze utólag az idő mindent megszépít.

Ha értelmes a szülő, akkor nincs is baj. Nyűgnek érzi a gyerek az iskolát, a szülő meg persze ettől még elzavarja suliba minden reggel, mert tudja, hogy az fogja elősegíteni a gyerek életpályáját, az segít átfogó képet alkotni a világ dolgairól.

A gond akkor kezdődik, ha már felnőtt emberek beszélnek hülyeségeket a gyereknek a tananyag haszontalanságáról.....

Persze emlékszem a mi időnkben is voltak családok, ahol az volt a hozzáállás, hogy az iskola felesleges, miért nem tanul/csinál végre a gyerek valami hasznosat(!!!)?
Nem mondhatnám jellemzően sikertörténetnek az eredményt.

kalbász 2016.09.26. 16:03:06

@ludwigvan: édes istenem, ez rengeteg tudomány alapja. Nem mindegy hogyan kapcsolódnak egymáshoz az atomok mert számos tulajdonságukat megváltoztatja.
Nem mosódnak el bazmeg, hanem egy meghatározott térrészben van előfordulási valószínűségük, nyilván nem tudják megmondani hogy melyik időpillanatban pontosan hol vannak.
Te egy definíciószerűséget tudsz, amit bemagoltál de nem érted, nem látod összefüggéseiben.

Guest1654543 2016.09.26. 16:07:34

Gondolom az ilyen "iGenerációs" csodalények terjesztik az interneten hogy a Föld lapos, mivel lövésük sincs a fizika, geometria, vagy az egyszerű logika alapjairól sem, "kutatás" alatt pedig a Youtube-videók nézegetését értik.

Szerintem embereket az alapján jellemezni hogy melyik "generáció"-ba tartoznak (egyáltalán ki jelöli ki mettől-meddig tart egy generáció) nem kevésbé káros és ostoba, mintha ezt nemük vagy bőrszínük alapján tennénk meg.

Az oktatásnak tényleg meg kellene újulnia, de nemcsak egy "iGeneráció", hanem mindenki hasznára.

ludwigvan 2016.09.26. 16:30:43

@kalbász: Érdekes dolog a kovalens kötésen bazmegolni, de ha paraszt vagy, hát szíved rajta. Én mondjuk vegyésznek tanultam, úgyhogy nem hinném, hogy többet tudsz a kötésekről, mint én. Azt meg, hogy nem "mosódnak el" az elektronok ne nekem mondd, hanem írj róla egy cikket vagy egy disszertációt, mert ez hatalmas hír lenne a kvantumfizikának. - Lehet, Nobelt is érne!
Irkálsz itt arról, hogy milyen fontos az alapvető műveltséghez a kovalens kötés, aztán előjössz a határozatlansági elv Marika néninek kitalált megfogalmazásával, de persze én nem értem... Haha.
Ha mindez szerinted hozzátartozik az alapvető műveltséghez, akkor te műveletlen vagy saját magad szerint. Poén, hogy én eddig nem néztelek le azért, mert ehhez nem értesz. Szerintem pont nincs szüksége ezekre az ismeretekre azoknak az embereknek, akik nem ezzel foglalkoznak. Mert ennyi erővel minden ismeretet beleverhetnénk a gyerekekbe: a gépi kódú programozástól a fakitermelésen át a hegesztőláng kémiájáig.

HaCS 2016.09.26. 16:42:40

@ludwigvan:

Ez azért kissé erős volt egy szakmabelitől.

ludwigvan 2016.09.26. 17:39:31

@HaCS: Mi volt erős? A "paraszt", a hegesztőláng vagy az elektronfelhő? A parasztért bocsánatot kérek a parasztoktól: természetesen úgy értettem, hogy bunkóság bazmegolni, és égő hülyeségeket beszélni azt bizonygatva, hogy fontos a műveltség.

Bobby Newmark 2016.09.26. 18:08:42

Ki a FASZOMAT érdekli, hogy mi lenne jó az államnak meg a költségvetésnek, úgy egyébként?

Bobby Newmark 2016.09.26. 18:36:44

@Annie86: _VEGYÉSZ_. Faszom a "kémikus" anglicizmusba.

Bobby Newmark 2016.09.26. 18:44:04

@Advanced Flight: Na mondjuk ha valami felesleges, akkor az főleg a halott nyelvek. Ennyi erővel lehetne tanulni. Mondd, te a 21. században mi a halálra akarsz használni egy ógörögöt? Az PONTOSAN az a képzettség, aminek segítségével profi módon lehet árut tölteni meg hamburgert sütni.

Fontos a nyelvtanulás, de elsősorban az angol, aztán mellette lehet baromkodni ógöröggel, vagy amivel tetszik.

Untermensch4 2016.09.26. 19:21:56

@Bobby Newmark: A latinnak mint az újlatin nyelvek "alapozásának" azért volt értelme. Az ógörög viszont tényleg zsákutca.
Manapság viszont tényleg az angol a nyerő. Kissé messzebbre tekintve a mandarin is jól jöhet...

Untermensch4 2016.09.26. 19:25:56

@we dont want arabs here..So what: "Rend, fegyelem, tisztelet, alázat, munka.."
A "nobel-díjasaink" meg egy kivétellel mind külföldön tudtak érvényesülni. Az az egy is olyan "támogatást" kapott hogy csak na ("Ez a maga vitaminja egy jó nagy svindli de nem baj mert jót tesz a magyar paprika hírnevének.")
Az akkori oktatás idomítási hatékonyságát mutatja hogy két világháborúnyi mészárlást is fegyelmezetten tudtak legyártani az alanyok.

Untermensch4 2016.09.26. 19:42:44

@Szarvas Norbert: "Mihez kellett volna kezdened ahhoz, hogy helyesen és biztonságosan járj el? Az lett volna a megoldás, ha elszaladsz? Az jobb opció, hogy a robbanás helyszínére rohansz segíteni? Számos kérdés, amikre a legtöbben nem tudjuk a válaszokat."
Ha szakbarbár az illető (akinek az "idegen" szakterületek irrelevánsak) akkor csak tippelni tud. Ha gyógyítási szakbarbár akkor odamegy és segít. Ha katona szb akkor a terület körülzárása/biztosítása lesz a prioritás. Ha rendészetis akkor segít+adatotgyűjt. Ha csak egy járókelő vagy és véletlenül az általános műveltséged miatt tudsz pár érdekességet arról amit az ángélusok eufemisztikusan "The Troubles"-nek hínak, akkor pedig távolodsz mert eszedbe jut hogy a játékosok telepíthettek második bombát hogy a sérültekre rárepülő segítőkész tömegre duplázhassanak...
Nem anyira sikerült neked sem megfogni a jövőt. A variálás hogy egy véges óraszámban mégis mi lenne az "alapműveltségi minimum" és mikor, hogyan lehet különféle tantárgyakon átlépdelve specializálódni, csak a mai omladozó rendszer foltozgatása. A frontális, épületbe gyűjtős oktatás helyett már a neten keresztüli lenne az időszerű, a személyes kontaktusos részek nagyobb fokú decentralizációja mellett.

eßemfaßom meg áll 2016.09.26. 19:43:06

elképzelem magam előtt ahogy az iPéldaképek, mondjuk a néhai és még velünk élő iStevek leülnek miután 15 éven át tanultak vasalni, főzni, pénzügyeket intézni és egyénre szabottan sportolni, hogy

J.: te, Woz, van egy ötletem, csináljunk személyi számítógépet aztán leigázzuk vele a világot.
W.: Jó ötlet Steve, [áthúzva]kiguglizom[/áthúzva] elmegyek a könyvtárba megnézem miből áll egy ilyen számítógép és hol van benne a gözgép ami mozgatja. Addig fizesd be a számlákat és tudatosan takarits meg egy kicsit a vacsorafőzés előtt.

steery 2016.09.26. 22:02:45

@Medgar: Miért? Mert nem vagyok maradéktalanul megelégedve a magyar betegségügy siralmas helyzetével? Mert nem tapsolok a gyógyszergyárak profitéhségéhez?

Advanced Flight 2016.09.27. 00:48:25

@Bobby Newmark: mire használjuk a történelmet, irodalmat, de akár a földrajz nagy részét is (földtani kérdések, geológia stb.)? ha csak ez számítana, akkor megtanulnánk írni-olvasni, matekot alapszinten, jogot-pénzügyeket, lenne egy alap természetismeret (melyik növény mérgező, meg merre van Ausztrália), maradék időben sportolás, barkácsolás, háztartás, oszt' helló.
Annál egy kicsit többről szól a közoktatás, minthogy "mire fogom használni".

Bobby Newmark 2016.09.27. 15:03:20

@Advanced Flight: Baromság. A most felsoroltakat ha másra nem, arra használod a mindennapi életben, hogy tudd, hogy hol vagy a világban.

Az ógörög meg nettó tökfelesleges. Halott nyelv, senki nem használja a mindennapi élete során. Ami tényleg lényeges, az le van fordítva ógörögről akár magyarra, akár valami másik élő nyelvre, arra meg senkinek* nincs igazán szüksége, hogy eredetiben olvassa Homéroszt meg a Bibliát. (*azokat kivéve, akik tudományos szinten _akarnak_ ezzel foglalkozni)

Értem én, hogy mit akarsz mondani, és eléggé a lista végén vagyok, akiket meg kéne győznöd, hogy a "felesleges", más néven "általános műveltségi" tudásanyagra is szükség van. Mondjuk szerintem főleg természettudomány irányába kéne eltolni a hangsúlyt, mint humán irányba, de ez már részletkérdés.

De az ógörög még a "műveltség" kategóriától is fényévekre van. Konkrétan semmit nem ad hozzá egy emberhez, hacsak nem arcot, hogy sznob társaságban is még pluszban lenézhesd azt, aki csak magyarul olvasta az Iliászt, nem eredetiben. Ezt meg hadd ne tekintsem már előnynek, a seggfejképzés szerintem nem cél.

Reactor 2021.03.09. 05:55:01

Nemcsak az iGeneráció számára volt elviselhetetlen az iskola, hanem a korábbi generációknak is. Az oktatási rendszerünk egy hordó fos, úgy ahogy van, és ahelyett, hogy tényleg hasznos dolgokat tanulnának a diákok, illetőleg mindegyik azt tanulhatná, ami érdekli is, és ért is hozzá, ráhúznak mindenkire egy egyenkabátot, beleerőltetnek mindenkibe egy humán-reál masszát anélkül hogy a legcsekélyebb mértékben is disztingválnának, aztán akinek kevésbé megy jól a történelem vagy a matek (vagy kb. nem is érdekli), annak bevágják az egyest, otthon meg kapja a szüleitől a maflásokat a rossz jegyekért. A végeredménye a dolognak pedig az, hogy bemagol mindent, de tudni semmit se fog, vagy echte iskolakerülő lesz,mondván, ha ígyis-úgyis megverik odahaza, akkor már minek járjon be.
És akkor csodálkozunk, hogy az ország tele van semmihez se értő mélyhülyével, és nincs nyugati életszínvonal. Amíg ez így megy tovább, addig nem is lesz. Bármilyen fogadást állok.

@Exploiter: Nem, egyik se alapműveltség. Aki nem lesz vegyész, az pont leszarja a kovalens kötéseket, a fruktózt-glükózt-matrózt, vagy hogy hány kilotonna ciánhiper-hidrooxid semlegesít hány gigabájt sósavat. Aki meg nem készül matematikusnak vagy informatikusnak, azt nem fogja érdekelni két halmaz uniója, metszete, deriválás meg hogy mennyi szinusz-négyzet-iksz meg koszinusz-négyzet-iksz szorzata. Ezek helyett az értelmetlen baromságok helyett akkor már tanulhatna hasznosat is, mert így csak az idejét cseszi el.

@John Doe3: Mert ha odafigyel, végigseggeli a 12 esztendőt, és ahelyett hogy 1 dologhoz értene jól, sokhoz ért rosszul, majd biztos csiliárdos fizetésű vezérigazgató lesz belőle, igaz? Ja, nem...

@Serrin: Akkor tanulja azt, ami érdekli! Ami meg nem, azzal ne fárasszák fölöslegesen, mert ha nem érdekli, max. a témazáró végéig fogja megjegyezni (NEM megérteni!) a belévert anyagot. Feltéve ha nem puskázza ki az egészet.
A gyerek érdeklődését meg nem úgy kell fölkelteni valami iránt, hogy 45 percekre beültetjük a padba, oszt magyarázunk neki valami totál elvont, száraz faszságot, amit fel se tud érni általános iskolás ésszel.
Nem mellesleg te durván összemosod a felhasználót a tervezővel. Ha valaki mondjuk katona akar lenni, és jelentkezik a nehézgyalogsághoz, senki nem fogja elvárni tőle, hogy papíron számolgassa a raksivető fizikáját, vagy hogy odabenn a laktanyában maga kotyvassza a puskaport meg a TNT-t. Azt fogják elvárni tőle, hogy tudjon betárazni, kitárazni, és lőni bizonyos dolgokra. Ugyanúgy, ha vásárolsz egy autót, nem kell megtanulnod magadtól szétszedni és összerakni. Akit érdekelnek ezek, az elmegy majd fegyvertechnikusnak meg autószerelőnek, ennyi.
A munkahelyét pedig a legtöbb ember unja, utálja, igen. Ez újdonság neked, vagy mi? Nem tűnt fel, hogy a "munka" szónak mindenütt kizárólag negatív értelmezése van? Tudod, a munkát az ember muszájból, kényszerből végzi, hogy ne dögöljön éhen. Pár késői sztahanovistát leszámítva, de ők nem osztanak-szoroznak. És nem is élnek sokáig.

@: Ha igazad lenne, az iskolákból csupa zseni masírozna ki színötös érettségivel. Maradjunk annyiban, hogy baromságot írtál, de jó nagyot.

@kalbász: Aki jól keres a munkájával anélkül hogy heti egy hónapot húzná az igát a munkahelyén, azok többnyire 1 dologhoz értenek jól, nem pedig sokhoz rosszul. A mindenhez értő polihisztorok meg többnyire megalázó fizetésért dolgoznak valami multi szalagja mellett.
Papíron meg ki a jó franc számolgat még a 21. században? Max. az őskövület boomerek.

@HaCS: A tananyagnak egy igen jó része nettó baromság, és időpocsékolás, amit bőven elég lenne fakultatívan leadni. Egy történésznek miért kellene ismernie a szerves kémiát? Egy vegyésznek miért kellene tudnia, hol volt a mohácsi csata? Egy kiváló focistának, távolugrónak, úszónak miért kellene háromszöget szerkesztenie kockáspapíron? Egy geológusnak miért kéne tudnia fejből elszavalni a Vörös Rébéket? Számukra mindez fölösleges tudás, amivel soha egyetlen petákot se fognak keresni.
Ezek helyett megtanulhatnák mondjuk a pénzügyi fogalmakat, állampolgári ismereteket legalább alapszinten, hogy X év múlva ne legyen belőlük utcára került devizahiteles, akinek aztán fizetheted majd saját zsebedből a baklövéseit. Persze ezek a dolgok irrelevánsak, azt sokkal fontosabb megtanulni ugye, hogy Kantnak vagy Heideggelnek volt-e igaza.

Egy magyar Sonic rajongó 2021.03.11. 10:18:35

@Reactor: Én is egyetértek azzal, hogy az oktatási rendszer hazánkban el van baltázva.
Még ha radikálisan nem is, de annyival lehetne változtatni azon, hogy akinek nem létszükséglet magyar irodalom vagy földrajz órákra bejárni egy szakmai végzettséghez, ne kelljen bejárni arra a tanórára.

Én fel is hoznék egy példát, hogy miért szívás a középiskolai oktatás.
Az érettségi vizsgák előtt kellett bejárjak minden órára, még testnevelés órára is (amelyben nem voltam kitűnő), de minden tanóránál a magyar nyelvtan és irodalom órákat gyűlöltem a legjobban. Nem azért, mert olyan száraz lett akkoriban a tananyag, hanem egy tanárnő miatt, aki még fél percet sem hagyott, hogy az általa diktált szövegeket leírjam a füzetekbe. Nem csak nekem, de más diákoknak sem volt szimpatikus és a 3. évfolyam vége felé engem akart volna megbuktatni.
Nem rossz, hogy a magyar nyelv eredetét és fejlődését lehetett tanulni, de engem nem érdekelt, hogy melyik költő és író milyen művükkel tették még változatosabbá az anyanyelvünket.

Nem mindegy ezért, hogy egy eleve kevésbé érdekes tananyagot egy aranyos és következetes, vagy egy végletekig szigorú és büntetésre hajtó tanár adja a diákoknak.
Az elavult tananyagokat inkább cseréljék a tanárok sokkal aktuálisabb tudományos anyagokra és oktassák inkább a szavak megválogatására.
süti beállítások módosítása