Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

A budaörsi egészségügy... most telt be a pohár

2016. augusztus 31. - Szarvas Norbert

europ-med_budaors-haz-kicsi.jpg

Eddig tartott a türelmem. Budaörsiként három sztorit szeretnék elmesélni, ami velem történt az elmúlt 3 évben. Ezeken kívül még több alkalommal csalódtam a budaörsi Euromed Egészségügyi Központban (magyarul a budaörsiek közellátásként funkcionáló egészségügyi központja), de most nem állok neki felsorolni. Három eset is bőven bemutatja a mai balkáni állapotokat, amik egyébként az egész egészségügyben eluralkodtak.

Sztori 1

2015 júniusában egy sportbajnokságon rosszul léptem és a térdem egy hatalmas pukkanást adott ki, majd egyből dagadt. A kirendelt-kibérelt mentőst odahívták, aki szakszerűen megállapította pár perc után, hogy nem tört el (ennyit én is megtudtam magamtól állapítani), viszont további következtetéseket nem mert levonnni. Kértem tőle valamit, amivel tudom hűteni a térdem (mert ilyenkor ez segít) illetve kértem, hogy fáslizza be a térdem, hogy valami legalább tartsa a sztorit. Se jég, se fásli!!! Mindez egy 1000 fős sportrendezvényen. 

Sportolói múltam és számtalan bokaficam után már öngyógyítok, hiszen általában mindig ugyanazt mondták az orvosok. Nem terveztem ezt a térdem esetében sem másként, azonban 2 hét után még mindig nem akart gyógyulni a dolog. Instabil volt az egész. Fogtam magam és elmentem a budaörsi euromed sebészeti osztályára, ahol a székben pöffeszkedő doktor szakszerűen megállapította a röntgenből, hogy nincsen eltörve és komolyabb problém nincs. Kérdésemre még a focit is javasolta.

Mivel nem vagyok orvos, és már kezdett jobban lenni a lábam, a baleset utáni 3.-4. hét körül lementem focizni és bizony minden második erőteljesebb lépésemnél kicsusszant heves fájdalom közepette a térdem. Itt kurva nagy baj van- gondoltam és azonnal elkezdtem utána járni, hogyha a sebészet alkalmatlan, akkor hova menjek. Kiderült, hogy a sebészettel összenyíló szomszéd szobában van a megoldásom a traumatológia kódnéven.

Elmentem dr. Sz. G-hoz, aki ránézésre mondta, hogy ez elszakadt, de biztonság kedvéért elkéne menni MRI-re. Nyomta a süket dumát, hogy az OEP MRI három hónap múlva lesz, de van egy ismerőse, aki magánban megcsinálja már a héten. Valójában ez nem is annyira érdekelt, mert az egészségem fontosabb. Itt máris röppent 25 ezer forint. De ezen az első beszélgetésen már írta fel nekem egy másik ismerőse számát, aki speckó térdmerevítőket készít 10-15 ezer forintért (ezt nem vettem igénybe, de legközelebbi találkozókor dr. Sz. G kérdezte magától, hogy miért nem vettem meg- tehát pontosan számon volt tartva!!!!!). (Megjegyzés: azért nem vettem meg, mert a doktor elmondta, hogy ennél a sérülésnél amúgy nem fontos műtét elött hordani, műtét után pedig úgyis másfajta kell. De azért vegyem meg)

Az első beszélgetés során megkérdeztem dr. Sz. G.-t, hogy mondja meg előre a számlát, azaz mennyivel tartozom! Erre levágott egy hihetetlenül undorító dumát arról, hogy nem mondhat árat, de az orvosok nincsenek megfizetve és igazából ebből élnek. Tehát majd kell adnom.

Szóval MRI egy héten belül megvolt, visszamentem a papírokkal. ACL szakadás megerősítve. Megbeszéljük a teendőket, a műtétet és kérdezi a doktor (szeptember elején vagyunk időben), hogy mikor szeretnék belevágni. Mivel átbeszéltük, hogy ez a szakadás nem sos műtét, ezért a munkám miatt decemberre kértem, mivel több hét fekvéssel jár a dolog illetve mankózással. Már beszéltem volna a konkrét időpontot, amikor félbeszakított, hogy jöjjek vissza majd október végén, mivel nála egy hónapos előrejegyzés van.

Sebaj, visszamentem október 23.-a környékén csak azért, hogy megbeszéljük az időpontot, amit már szeptemberben is meg tudtunk volna. A doktor úr nézegeti a naptárát és a világ legtermészetesebb módján közli, hogy február végén tud megműteni!!!!!!! Itt kezdtem magam felhúzni, hiszen direkt jeleztem felé időben, hogy nekem december a megfelelő időpont. Még ő cseszett le engem, hogy miért nem mentem hamarabb!!!!!!!! vissza hozzá. Aztán felírta a nevem egy cetlire és jelezte, hogy "de minden megoldható". Ezt követően néma csend, gondolom várta az összeget, de nem érkezett...

(a műtéten sikeresen átestem, ugyanis párom tanácsára elmentem azonnal a sportkórházba, ahol egy hihetetlenül szimpatikus és normális specialista megvizsgált a magánrendelésén és még decemberre besűrített. Azóta rendbe jöttem, mindenkinek ajánlani tudom. Amikor megkérdeztem tőle, hogy mennyivel tartozom, akkor csak ennyit mondott: " vigyázzon az egészségére és ne sértsen meg engem")

Sztori 2

dr. K. M fogorvoshoz járok évek oda, mivel lakcím szerint hozzá vagyok rendelve. Az elmúlt két hétben két helyen is letőrt magától a fogam 1-1 darabja (fele-fele). Gondolkoztam, hogy elmenjek e magánhoz, de mivel a második tegnap este tőrt szét, ezért sos lépni akartam. Bementem az Euromed információs pultjához, ahol megpróbálotam bejelentkezni. Ott azt mondták, hogy nem kell, menjek fel, mert a doktornő rendel. Leülök a szokásos széken, amikor kijön az asszisztens, aki félleszarom stílusban elkezd hadarva félinformációkat potyogtatni. Annyit fogtam fel, hogy nem tud időpontot adni, mert a doktornő visszaadta az OEP engedélyét (nem esküdnék rá, hogy így hívják) és már csak magánban rendel.

Megkérdeztem, hogy akkor mikor jöjjek vissza, amikor lesz OEP támogatott fogorvos. Néz rám az asszisztens bambán, és nem érti kire gondolok! Hát azt speciel én sem tudom, hiszen nem szoktam név szerint számon tartani egy város összes fogorvosát. De azért feltételeztem, hogy egy Budaörs méretű városnak nem csak egy OEP fogorvosa van. Az asszisztens fél-leszarom hadarását továbbra is nehezen tudom követni, de annyi információmorzsát sikerül elcsípnem, hogy 

Jöjjek vissza októberben, mert akkor érkezik az új fogorvos (most aug. 29 van)!!!!!

 

Akinek valaha baj volt a fogával az pontosan megérti, hogy miért kapok sikító frászt. Az már csak hab a tortán, hogy felhívom hazaérve az Euromed recepcióját (hátha én vagyok a hülye és ezt lehetett előre is tudni), ahol az alábbi beszélgetés zajlik le (itt jegyzem meg, hogy a recepción mindig 3 ember csicsergő nő ül, nagyjából a betegek csak zavarják őket, telefonon pedig lehetetlen elérni a recepciót, mert nem hajlandóak felvenni- évek tapasztalata)

- Tessék, információ

- Jónapot, érdeklődni szeretnék, hogy Önöknél van e OEP támogatott fogászat?

- Attól függ... Ha budaörsi lakos, akkor igen

- Igen az vagyok! xy utcában élek...

- Várjon, megnézem! Ön a dr. K. M-hez tartozik, aki most éppen rendel...

Mi folyik itt emberek??????? Az információ szerint a fogorvos még OEP rendel, de amikor odamentem, akkor pedig elküldtek a francba....

(holnap megyek magánorvoshoz és elfelejtem ezt a rémálmot)

Sztori 3

Kosárlabda közben rosszul értem a labdához és a kisujjam elferdült (lehet eltőrt, lehet szalag is- sose derült ki). Azonnal elmentem a budaörsi sebészetre, ahol ránézésre gyógyított egy másik doki (már nem emlékszem a nevére, de ha nagyon kell, elő tudom keresni). Szerinte nincs gond, nem is gipszeli be, majd jó lesz. De azért írjak alá egy papírt arról, hogy begipszelte és menjek vissza két hét múlva. Két hét múlva visszamentem, ott vártam a rendelőben 3 és fél órát, mire bejutottam. Ott az alábbi gyógyítás zajlott:

- Hogy van?

- Hát nem rosszabbul, mint két hete

- Az jó. Akkor jöjjön vissza két hét múlva. 

Tehát 3 és fél órát vártam 20 másodperc semmiért. Természetesen megint elém toltak egy gipszelő nyilatkozatot.

Ezt a folyamatot még eljátszottuk 2x, minden alkalommal 3-4 órákat kellett várnom (valami csoda folytán hiába érkeztem rendelés kezdetére, a rendelés végén hívtak be...), beszéltünk 20 másodpercet, aláiratott velem egy ilyen kamu papírt és húztam, mint a vadlibák.

Ezután irány a sportkórház, ahol megint klasszisokkal jobb ellátást kaptam, de már nem tudtak segíteni, ugyanis a szallagok már letapadtak. Kaptam Carpenter sínt és most így néz ki az ujjam (Köszönöm Budaörs egészségügy):

img_0931.JPG

Nem látod rosszul! A kisujjamat pontosan ennyire tudom maximum kinyújtani és valóban megvan dagadva a baleset óta. 

:

Szóval..

Nem akarom azt mondani, hogy messziről kerüld el ezt az intézményt vagy hogy nem történhet veled itt jó dolog. Csak azt írtam le, hogy valami balszerencse folytán velem rendszeresen abnormális dolgok történnek ezen a helyen, és rendszerint félre diagnosztizálnak, nem foglalkoznak az egészségemmel és félvállról veszik egyes orvosok a dolgot. Azt sem tartom normálisnak, hogy elküldenek a fogorvostól azzal a felkiálltással, hogy majd jöjjek vissza 1-1,5 hónap múlva és reménykedjek. 

Azért írtam meg a történeteimet, mert most lett elegem ebből az egészből, amit egészségügynek csúfolnak. Ez egy vesztőhely és pénzügyi tanácsadóként, aki mindig az adózás mellett érvel, megfogalmazódott bennem a kérdés:

Mi a francnak fizetek adót? Mire fel vonnak tőlem EHO-t? Inkább hagyják a pénzt nálam, és majd magánúton elintézem. 

Nagyon mérges vagyok jelen pillanatban, mert ez így nekem sok. 

 

� Ajándék ingyenes családi vagyontervező

Letölthető itt: Klikk

Itt találsz meg minket:

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr7311666232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kettős mérce 2016.08.31. 17:50:28

szerintem inkább sakkozz...

bandras 2016.08.31. 18:39:04

Itthon van lehetőség pl. magánbiztosításra? Természetesen nem TB helyett (azt tudom hogy kötelező fizetni), hanem mellett gondolom. Pl. fizetek havi x ezret cserébe ha mondjuk MR vizsgálat kell vagy lyukas fogam lesz stb. akkor mehessek további költség nélkül normális magán orvoshoz, több hónapos várólista nélkül.

brumm.a.tejbe 2016.08.31. 18:42:49

Ha a magánfogorvos nem válik be, én Dr. Funk Tamást javaslom, a Bartók Dentalban dolgozik (mondjuk az nagyon nem Budaörs :D ). Nekem ő tette rendbe az egész fogsoromat tavaly (kb. fél évig jártam, soksok fogtömés, gyökérkezelés etc) de azóta semmi problémám nem volt, egyedül fogkövet szedettem le nyáron.
Én azóta nem vagyok hajlandó közgyógyellátásra járni amióta gyökérkezelés után a doktornő mondta, hogy egy hónap múlva tud időpontot adni (nálam az ideiglenes tömés pár napnál tovább sose bírta, egy hónapig vigyázni hogy mit eszek/iszok/nemenjenbelesemmi nekem már túl sok).

Szarvas Norbert 2016.08.31. 19:37:33

@bandras:

van lehetőség, sőt ebben tudunk is segíteni, ha érdekel!

www.iflgroup.hu/egeszsegbiztositas/

én három éve szerettem volna magamnak kötni, de túl sok balesetsérülésem volt, így nagyon kedvezőtlen feltételekkel biztosítottak volna... jelenleg még azoknak érdekes az ilyen biztosítást, akik viszonylag egészségesek és balesetmentesek voltak egész életükben

idestova 2016.08.31. 22:49:54

Betelt pohár... Akkor most nyilván kötsz egy egészségbiztosítást, vagy kimész egy tisztességes tb-t és nyugdíjat biztosító demokráciába?

idestova 2016.08.31. 22:51:37

@brumm.a.tejbe: tömés 7-20 ezer, gyökérkezelés 15-50, műfog beültetése 200-tól. Bolondnak is megéri.

Szarvas Norbert 2016.08.31. 23:01:38

@idestova: ahogy irtam evekkel ezelott kotottem volna, ha a biztosito normalis feltetelekkel biztosit, de sajnos a sportseruleseket nem dijazta

Kitelepulni sem akarok

Vidam Peter 2016.09.01. 01:34:13

Semmi probléma... az a kisujj egy év alatt rendbe jön magától ....

she_wolf 2016.09.01. 21:23:24

Térdproblémával legközelebb mást keress fel! Mondjuk az ottani specialistát (Dr. Hehl István).
Nem bántani akarlak, ne érts félre, de 2 hét öngyógyítás közben eljuthattál volna legalább gondolatban arra a szintre, hogy utánanézel, ki kicsoda a magyar rockzenében, avagy térdprobléma, kit keressek?...:(

R2D2 & C3PO 2016.09.01. 21:41:36

Szerintem nagyon nem mindegy, hol kezelik az embert. Két megyeszékhelyen van tapasztalatom. Míg az egyiken hentesek vannak és majdnem megölték a férjem, a másikon nagyszerű orvosok, csúcstechnika és megoldják mindazt, amit az előbbiek elkefélnek.
Amúgy meg. Mi elvből nem adunk hálapénzt. Ez a rendszer nagyon-nagyon rossz, jó lenne, ha változna. Sajnos nincs más eszköz a kezünkben. Ajánlom ugyanezt mindenkinek!

kvadrillio 2016.09.01. 21:43:15

HAHAHAHAHAHAHAAA...:o) ÉS EZEKET A NÉP, MÁR ÉVEK ÓTA MEGSENYVEDI SZARVASKAHHH ! :o)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

..JAHHH...HOGY EDDIG NE FIGYELTÉL MERT NEM VEDLED TÖRTÉNT ???????!!

Szarvas Norbert 2016.09.01. 21:45:10

@kvadrillio: mivel velem rendszeresen történik valami, ezért hidd el, hogy évek óta tapasztalom... egyszer egy szövődményes gyulladás miatt lebnult a fél arcom és csak azért sikerült meggyógyulnom miután elküldtek a picsába a budaörsi "kórházból", mert a háziorvos telefonált kettőt és beküldött egy ismerőséhez pestre...

2016.09.01. 22:02:31

@Szarvas Norbert: De legalább közel van a lomi piac hozzád.:D

elemes 2016.09.01. 22:44:14

Kedves iflgazdaság, a jót könnyű megszokni....

elemes 2016.09.01. 22:49:50

De komolyan. Amit tapasztaltál, az nem "a magyar egészségügy", hanem pár kutyaütő (pl. orvos, de van ugyanilyen pék, újságíró, közgazdász stb).

A másik, amit tapasztalhattál, hogy kb 3 millió tisztességes járulékfizető van, de 10 millióan akarnak ellátást.

siriq111 2016.09.01. 23:13:56

Ez az egeszsegugy sz@rt sem, sajat tapasztalatokbol mondom. Nem egy , nem ketto.
Momentan mar csak auswitz-nek hivom a helyi korhazat.

siriq111 2016.09.01. 23:15:41

Valakinek nem tetszik az irasmod , ez egy jelzes . Gazkamraba meg nem zarnak de soha nem lehet tudni....

zuulululu 2016.09.01. 23:27:50

@elemes: Pontosan!
Pl a ~3 millio nyugdijas is beszallhatna (plane ha ok a legnagyobb "hasznaloi" az eg.ugynek), mondjuk jelkepes 10% (vagy savosan 5-15) eg.ugy jarulekkal.
Abbol a 300 milliardbol lehetne valamit kezdeni.

Szarvas Norbert 2016.09.01. 23:36:25

@elemes:

tegyük fel, hogy én kutyaütő tanácsadó vagyok. Mi történik? Senki nem jön hozzám tanácsért és más szakmát kell találnom.

De az állami egészségügyben a beteg egyszerűen ki van szolgáltatva a rendszernek, hiszen én budaörsiként első körben értelemszerűen a budaörsi részlegre jelentkezek be. Másrészt a rendszer pontosan emiatt a kiszolgáltatottság miatt nem tudja magából kitaszítani a kutyaütő orvosokat. Tehát benn maradnak és kárt okoznak.

De ebben az esetben a kár az egészség, amit később nem tudunk visszapótolni.

igazad van az adófizetők számával kapcsolatban, de engem ez nem érdekel. És pontosan azért nem, mert én havi szinten a magyar átlag sokszorosát fizetem be adóba és ezt nem felebaráti szeretetből teszem, hanem azért mert rá vagyok kényszerítve és cserébe kapok egy ígéretet, hogy az Állam ebből a pénzből gazdálkodva biztosít bizonyos szolgáltatásokat, mint pl egészségügy.

Itt volt az egyik esetben a fogorvos. engem nem érdekel, hogy ő 40 éve két kiló rizsért cserébe gyógyítja az OEP embereket és elege lett. Nem érdekel, mert nekem rohadtul szétment a fogam, kifizettem a szolgáltatást és nem tudtam abban a percben máshova menni.

Érted a problémát?

Ha az Állam nem tudja biztosítani a szolgáltatást, akkor ne vonjon tőlem és a cégemtől EHO-t és egyéb adókat, hanem hagyja a zsebemben ls majd abból a pénzből elmegyek magánorvoshoz...

Szarvas Norbert 2016.09.01. 23:37:58

@Szarvas Norbert: ás a magánorvos már nem rizsért dolgozik, hanem bőven meg van fizetve... és akkor mindenki nagyon boldog

Bambano 2016.09.02. 03:37:08

ezek a tőrök meg kések hogy kerülnek egy ilyen posztba?
nekem akármennyire fáj valamim, az eltörtet akkor is rövid ö-vel írom.

Bambano 2016.09.02. 03:39:30

egyébként pedig amíg egy közepes vagy komolyabb felkészültséget igénylő műtétért negyed guriga gurul zsebbe, addig ezeket az orvosokat nem fogod tudni kirakni. védik egymás hátát, ezen keresztül a saját fizetésüket.

2016.09.02. 07:11:32

@R2D2 & C3PO: "Két megyeszékhelyen van tapasztalatom. Míg az egyiken hentesek vannak és majdnem megölték a férjem, a másikon nagyszerű orvosok, csúcstechnika és megoldják mindazt, amit az előbbiek elkefélnek."

Járom az országot és elég sok emberrel beszélgetek. Ha az egészségügy kerül szóba, mindig ugyanezt hallom. A szombathelyi szerint Szombathelyen csak mészárosok vannak, Győrbe vagy Pestre kell menni, a debreceni Miskolcra futkoz orvoshoz, a szegedi meg Kecskemétre.... miközben belátható, hogy ha mindenki máshoz megy, akkor valószínűleg helyben is megfelelő az ellátás, csak valamiért az emberek azt gondolják, hogy távol jobb. Jó nagy hülyeség....

röf 2016.09.02. 07:14:25

Nagyon örülök, hogy mindezt leírtad.
Jól látszik, nem az a baj, hogy pereg a vakolat a folyosón, és lapos a gumija a kerekesszéknek.
A trehány, pénzéhes, szakmai nonszensz, felkészületlen hozzáállás.... na az igen.
Persze vannak kivételek, mindenki tudna példát erre is, meg arra is.
És ez nem (elsősorban) pénzkérdés !
Divat aprítani az egészségügyet, de csak mióta Orbán kormányoz.
Azért épül nem kevés modern kórház,, részleg.
A szemlélet viszont marad.

midnight coder 2016.09.02. 07:14:48

@idestova: Mondjuk az angoloknál sem annyira jó a helyzet e téren. Ez a gazdaságtól és az eltartottak számától függ. Kis hazánkban jó sok olyan ember van, aki a bölcsőtől a sírig kihúzza anélkül hogy egy forint adót vagy TB járulékot fizetne. Ugyanakkor állam bácsitól kapják a segílykét (vagy végeznek érte közmunkának látszó tevékenységet, de ez végeredményben ugyanaz), és persze ugyanúgy használják a TB-t mint bárki más. Aztán a közszolgálatban is picit több ember dolgozik a kelleténél, és őket is te tartod el, tébéstől mindenestől. Aztán ott vannak akik nem fizetnek TB-t: a gyerekek, az idősek...

Szóval, amikor azt nézed, hogy mennyire szar az egészségügy, akkor gondolj arra, hogy te mennyi TB-t fizettél, és ezt oszd el még vagy 3-mal legalább.

midnight coder 2016.09.02. 07:19:13

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: Nem. Különféle intézmények vannak, különféle színvonalú osztályokkal. A szar intézményben is előfordulhat esetleg egy-egy osztály amin jó orvosok vannak, különösen kisebb intézmény esetén, bár ez kevésbé jellemző.

Az alapvető gond az, hogy nincs érdemi különbség a szarul működő, és a jól működő kórház finanszírozásában. Azaz, a kórházak vezetése nem igazán érdekelt abban, hogy egy-egy kórház jól működjön, ahogy a személyzetnek is mindegy, sőt ami szarul működik ott kevesebb a munka, mert elkerülik a betegek.

para_noir 2016.09.02. 07:24:46

Hát ne haragudj, de hülye, aki állami fogorvoshoz megy, meg ott esztétikai problémával egyébként sem foglalkoznak. Nekem is van sztorim, 5 hete eltört a kezem, Fiumei balesetibe mentem reggel nyolcra, megnézett az ügyeletes, röntgenre küldött, látta hogy törés, átküldött egy kézsebészhez, megbeszéltük, hogy mi legen, átküldött a gipszelőhöz, begipszelt, 11-re már otthon voltam, csillagos ötös volt minden.

trey82 2016.09.02. 07:33:06

@zuulululu: igy van a matolcsy rogton ellophatna peldaul

kasztor 2016.09.02. 08:07:24

Csodálkozom a sok un. "adófizetőn".
Az általuk előállított "termékek" árába be van építve az a bizonyos adó.
A fogyasztó fizet itt meg mindent, még akkor is, ha látszólag pl. "eltartott" nyugdíjas.

HaD 2016.09.02. 08:10:09

@trey82: Nem. Nem csak matolcsy vehetné el. A nyugdíjak "ellopása" hagyomány. Egy átlag ember 40 évet dolgozik...aztán átlagosan a nyugdíj korhatárt még vagy négy évvel éli túl(kb.). Időközben havonta leperkálja a fizetése 10 %-át nyugdíjra. A 4:40 és a 10:100( a fizetés a száz) ugyanolyan arány. Eddig megvan? Ez azt jelenti hogy minden egyes nyuggernak az utolsó fizetésének 100 %-át kellene megkapni nyugdíjként. A "kölcsönadott" havi 10 % ugyanis nyílvánvalóan hozamot kellene hogy termeljen!!! Ehhez képest hány % is most a nyugdíj? Na ez a lopás!!!! A kölcsön vevő(az államocska politikusai) szempontjából az az "üzlet" ha minél kevesebb a "túlélő"....ez van! Lásd még egészségügy a világban címszó:)

orient 2016.09.02. 08:13:37

Allami fogorvoshoz nem megyunk. A belvaros tele van SOS ejjel nappal nyitva tarto fogaszatokkal. Nekem kellett ilyen par eve mosolyogva , tokeletesen ellattak hajnali 2-kor, hetvegen. Ha az embernek annyira faj akkor taxiba be es ugyeletes maganorvoshoz elmesz.

Anyam sulyos betegsegevel sokat kell orvoskhoz maszkalni. Nem mondom, hogy teljesen hibatlan az egeszsegugy (omladozo epuletek, tulterhelt szemelyzet es orvosok, penzhiany...) de az orvosok hozzaallasaval le a kalappal. Legtobb helyen normalisak, szakmailag teljesen jok, es bar nyilvan boritek megy, utobbi idoben tobben visszautasitottak a penzt is. A legnagyobb gond alt. a penzhiany. Ha azt megoldanak nagy gond nem lenne. De igy is jobb mint sok mas orszagban ahol van penz, szep a korhaz, LCD TV van a szobaban, de az orvos segg hulye aki ellat (hosszu idon at eltem kulfoldon, tapasztalat)

pamut 2016.09.02. 08:30:52

nem tom a probléma hisz nem kell vizitdíjat fizetned, tök ingyen halhatsz meg a fideszes-kommunista egészségügyben, győztünk, hurrá!

elemes 2016.09.02. 08:41:58

@Szarvas Norbert:

Kedves Norbert, értem a problémát, de ennek van egy másik oldala is.

Az egészségügy költségvetése évente kb 2000 milliárd forint
www.oep.hu//data/cms1012584/E_Alap_2016_junius.pdf
becslésem szerint ennek kb harmada a bérköltség (vagy annyi se), a többi olyan kiadás, amelynek árszínvonala magyar zsebnek elképesztően magas. Amíg viszonylag fiatalon csak a szakellátást kell igénybevenned, tényleg lehet az az érzésed, hogy ezt magánorvosnál sokkal olcsóbban megkaphatnád (a havi EP járulékok összegéhez képest olcsóbban).

De van egy csomó élethelyzet, amivel (viszonylag fiatalon) még nem találkoztál és azt meg már nem szívesen fizetnéd ki zsebből. Könnyű infarktus, hamar kijön a mentő, mondjuk két órán belül kórházban vagy, kapsz egy stentet -- hoppá, eladtuk az autót. Asszonynak csomót találtak a mellében, szerencsére korán felfedezték, radikális masztektómiára nem lesz szükség, műtét, kemoterápia, utókezelés -- hoppá, eladtuk a házat.

A szakellátás privatizációjáért kardoskodó cégek pont erre hajtanak: az aktív kereső réteg relatív olcsó ellátásait akarják lenyúlni -- a költséges ellátásokat persze meghagynák az állami egészségügyi rendszernek.

Azért mondom, hogy a jót könnyű megszokni, mert ha elmegyünk pár száz kilométerrel odébb, nem is Romániába, hanem csak Horvátországba, a magyar egészségügyhöz képest igen mély szakadékban találjuk magunkat.

Mondok én is konkrét példát, horvátországi város traumatológia, drága turista eltanyált, mindkét kezét fájlalja. Megröggönyözik, a az orvos (nem traumatológus / sebész, hanem a szomszéd falu körzeti orvosa, aki elvállalta az ügyeletet) kezébe nyomják a (sajnos) túlexponált röntgenképeket, próbálja kisilabizálni, a bal csukló orsócsont növekedési zónájában törés, gipsz, jobb keze ép, a zúzódások miatt nyugalomban kell tartani.

Félórával később jön vissza a turista, azt mondja a gipszelős fiú, hogy jobb kezén az egyik ujja is el van törve, az orvos nézegeti a képet, lámpa felé, hunyorog, hm, tényleg, egy kicsit látszik. Ráfirkant valamit a papír szélére és gipszelték azt is (szegény turista: pár hétig minden kakilás után segítséget kell kérnie :-))) Ugyanott: nincs aneszteziológus, valamit beadunk neki, de nem jó helyre ment a szuri, sajnos ez fájni fog, adjanak egy rongyot a betegnek, aki nyög és néha felkiált.

Magyarországon ilyen nincs: a röntgenképeket digitálisan rögzítik, a radiológus szakorvos nem egy alulexponált vagy túlexponált filmet néz, hanem olyan spéci monitoron nézik a képet, ami sok millió szürkeárnyalatot tud megjeleníteni. És a radiológus egy nap kétszáz képet néz meg, nagy rutinja van benne, nem fognak átsiklani egy törés fölött.

Mondom, ezek a különbségek akkor szembetűnőek, ha láthatod azt is, hogy a kis pénzből másutt mit tudnak kihozni. Nagyon könnyen beleesünk abba a csapdába, hogy a standardot megszokjuk, a problémákra érzékenyek vagyunk és az orvosos szappanoperákban látott technikai felszereltséget várjuk el. Közben pedig nagyon nem az van.

lyken 2016.09.02. 08:45:16

Itt is látszik hova vezet, ha az épkézláb orvosok meg ápolók lelépnek és csak az marad, aki kint nem élne meg.

ö...mikó? 2016.09.02. 08:45:48

@bandras: De bakker, akkor minek fizetjük a TB-t? Ez engem is rohadtul idegesít, legyenek inkább magánbiztosítók. Maradhat a TB, de aki magánba fizet, az ne fizesse még a TB-t is. Kib@szott nagy lehúzás!

ö...mikó? 2016.09.02. 08:49:20

@elemes: Ezért kéne magánbiztosítós rendszer. Az ingyenélők rögtön hoppon maradnának.

elemes 2016.09.02. 08:59:36

@ö...mikó?:

Amikor az "egyik" rendszerben élünk, hajlamosak vagyunk észrevenni annak csak a hátrányait, a "másik" rendszernek pedig csak az előnyeit.

Hiteles összehasonlításra az adna lehetőséget, ha képesek lennénk a "másik" rendszer hátrányait és a jelenlegi rendszer előnyeit is számbavenni (mégpedig prekoncepciók és elfogultság nélkül -- ez különösen nehézzé teszi a feladatot).

Amit mondasz, hogy a magánbiztosítós rendszerben az ingyenélők hoppon maradnak, egy fontos szempont, érdemes körülnézni, mi a helyzet azokban az országokban, ahol ez a bevett szokás.

elemes 2016.09.02. 09:02:43

@lyken:

Nem, nem az épkézláb orvosok és ápolók léptek le. Első pillantásra meglepően kicsi a korreláció a "rátermettség" és a "lelépés" között -- második pillantásra is kicsi, de már nem meglepő, ha eltöltesz egy kicsit egy budapesti kórházban a nővérek között, általában a kevésbé rátermettek beszélnek a sokat arról, hogy bezzeg nyugaton mennyit kereshetnének.

para_noir 2016.09.02. 09:06:51

@ö...mikó?: nem tetszene az neked... at oke addig, hogy a havi 10-20-30 ezer forintos befizetesed fedezne egy kartorest, influenza kezelest, de ha neadjisten beakad egy daganat vagy egyeb komoly gebasz, az lenne, mint az USA-ban, hogy alkudozhatnal a biztositoval, hogy fizetik e, mennyit fizetnek, melyik korhazba mehetsz, ha meg a gebasz tulno a kereten, zokszo nelkul hagynak meghalni. Orulj magyar rendszernek, itt az allam allja a tudoatultetesed 90 millios koltseget, Amerikaban meg a biztosito kifizeti jo esetben egy reszet, rosszban adios. Persze akinek csucskategorias biztije van a Mayo-ba, az oke, de az csilliard penz, itthoni viszonyokra konvergalva sem lenne opcio az emberek 90%anak.

ö...mikó? 2016.09.02. 09:14:47

Komcsi fidesz szavazók szerint rémálom lenne, ha mindenki maga után fizetne. De jobboldalinak nevezik magukat. Szánalmas kommunista csürhe.

elemes 2016.09.02. 09:34:16

@para_noir:

Nem is kell tüdőátültetésig menni, sima miokardiális infarktus (amiből magyarországon évente kb 30 ezer eset van) kórházi ellátása itthon 2 millió forint, ami azért egy átlag fölött kereső alkalmazott esetében is pár évnyi TB járulék.

telkoe 2016.09.02. 09:34:26

@Bambano: egyébként pedig amíg egy közepes vagy komolyabb felkészültséget igénylő műtétért negyed guriga gurul zsebbe, addig ezeket az orvosokat nem fogod tudni kirakni.
Pont a 2.) esetben emlitett terdszalagszakadast maganuton is korrekt aron lehet kezeltetni az allami ellatas kenegetese helyett. MRI-t a TB csak 3 honapra vallalt volna a TVK miatt, sajat finanszirozassal par nap alatt megvolt (haver nelkul, szamlaval). Mutet sem volt vilagrengeto osszeg, szinten szamlaval teljesen korrekt maganklinikan (Tata Kastelypark) allami ellatasban nem kaphato megoldassal. A korrekt maganellatas szinvonalban sokkal jobb es olcsobb mint az allamiban csusztatott boritekok. Nem oromteli dolog ketszer fizetni egy betegsegert (TB + maganellatas), de ha minoseget akarok es beleszamolom az idot stb messze jobban jarok ha inkabb fizetek (ua. labor, fog stb.)

Pan Modry 2016.09.02. 09:47:26

Allami magyar egeszsegugy alapbol felejtos, amihez a magyar allam hozzaer, az azonnal szarra (esetleg fossa) valtozik!

Hasse 2016.09.02. 10:03:42

@elemes: 70 % a bérköltség.

Hasse 2016.09.02. 10:21:10

@Szarvas Norbert: Egy normális EÜ biztosítás kb. 3 kiló évente és nincs benne pl. a fogorvos, szerintem SZJA fizetőnek jobban megéri egészségpénztáron keresztül átküldeni a pénzt. Jövőre pár dolog változni fog munkáltatói támogatások terén, majd kiváncsi leszek.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2016.09.02. 10:27:00

De akkor minek adsz pénzt? Minek írod alá?
Én nem adtam még soha. Műtöttek, elláttak. Mertek volna nem.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2016.09.02. 10:29:05

@ColT: Ezen kívül tőlem még nem is kértek lóvét. Meg is lepődtem, mert manapság sok gané hívja magát orvosnak.

Ja, és TöRT.

igazi hős 2016.09.02. 10:31:13

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: Vagy fordítva, a távoli kórház is szar, csak a közelebbiről többet tud, a másiktól meg többet remél.

igazi hős 2016.09.02. 10:35:23

@HaD: Itt nagyon eltévedtél a számok között. Először nézd meg mi a feltételes valószínűség, utána megérted, hogy azok, akik elérik a nyugdíjkorhatárt miért 4-nél sokkal több évig kapnak nyugdíjat.

HaD 2016.09.02. 11:36:40

igazi hős :Hmm.... ez egy egyszerű aránypár nem igen kell hozzá szerintem a Bayes-tétel:). Az átlag meg azért átlag mert vannak a középérték alattiak is,sőt még éppen átlagosok is akadnak(akik 68-72 év közt meghalnak),hogy egyszerűsítsük a problémáját:)
Talán ami bonyolíthatja a részemről történő egyszerűsítést(aminek bocs de nem számoltam utána), hogy a várható átlagos életkor szintje is változtak az évek alatt. De az "pontos" statisztika és már tutira bekövetkezett esemény, tehát nem "feltételes"....mondjuk nem számoltam ki de ha nem négy év hanem hat-nyolc év az elmúlt pár tíz év átlaga akkor sem a mai átlag nyugdíj szint a fizetendő, mert az általuk befizetett tőke sem feltételes hanem tény. Természetesen amit számon kellen kérni(na erre ember nincs) hogy a nyugdíj kassza hozamai és tőkéje mikor hogyan alakult(nem csak matolcsyéknál)az évtizedek során, ha nem őrizte meg az értékét sem (uram bocsá' nem növelték az állítólagos növekedés mértékével)akkor hanyagul kezelték/kezelik. Amennyiben megőrizte akkor meg tessék kifizetni annak aki befizette,és aki túlélte az egészségügyet, illetve a sors hosszabb élettel ajándékozta meg, tehát mondjuk hogy szerencsés...mert ugyebár a cikk erről szól:)

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2016.09.02. 12:02:35

@Szarvas Norbert:

gondolom arra, hogy ott kisebb a sérülésveszély. kivéve, ha életnagyságú gránitbábukkal játszol, netán Csubakkával... :)

s 2016.09.02. 12:40:30

@Szarvas Norbert: Vegyél egy acél ládabontót és verjed szét az orbán kibaszott hülye fejét, hogy csak csont, haj és vér marad a pépben - agy nem lesz bent, mert az nem is volt. Különben nem változnak a dolgok.

s 2016.09.02. 13:02:19

Legalább javítsd ki, ha már kitörölted a szar hozzászólásomat.

elemes 2016.09.02. 13:13:18

@Hasse:

...mármint az OEP éves 2000 milliárdjából 70% a bérköltség...?

2016.09.02. 13:27:37

@igazi hős: Én azt gondolom ez az oka.... igen.

nemecsekerno_007 2016.09.02. 13:34:23

A lakosság ellenállása miatt nem lehetett az utóbbi 26 évben komolyan átalakítani az eü-rendszert (meg a nyugdíjrendszert, oktatást etc...)

Annyi maradt, hogy hagyják szép lassan lerohadni, hogy utána be lehessen vezetni a magánbiztosítós modellt. Az állami meg szegény ellátás lesz. Aztán később kialakulhat egy társadalmi szolidaritási rendszer sok év alatt. Ez a normális fejlődés.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2016.09.02. 14:19:02

@nemecsekerno_007: Mert dilettáns módon alakították volna.

nemecsekerno_007 2016.09.02. 14:39:32

@ColT: azért is :) ezekkel a nagy rendszerekkel kapcsolatban jó lenne valami társadalmi-pokitikai konszenzus. Legalább alapvető kérdésekebn.

Advanced Flight 2016.09.02. 15:01:50

Hát minek mászkálsz SZTK-ba, amikor köztudomású, hogy ott (tisztelet a nagyon kevés kivételnek) a szakma legalja gyűlésezik. Fogorvoshoz magánba mész, vagy ha többen ajánlanak nagyon jó állami dokit, akkor valahogy oda benyomulni, többi nyomoroddal meg vagy mentőt hívsz, vagy megvárod az ügyeleti időt és irány a kórház. Budaörsiként sztem a Jánosba tartozol. Nálunk is volt ilyen, ember rosszul lépett, elesett, üvöltött, bedagadt (a bokája). Mentő hív, kórházba be (JÁnos), röntgen + manuális vizsgálat, mégpedig azonnal, diagnózis: szalagszakadás. Fekvőgipsz feltesz, 3 hét ágynyugalom + hasszuri rendel, 2 óra múlva már otthon voltunk.

Rotoxis 2016.09.02. 16:53:23

Mennyiért lehet "tisztességes" ellátáshoz jutni? Az állami és a magán biztosításom együtt több, mint havi 750 €. És csak egy kicsit kezdek az átlag felett. Ennyibe kerül az az ellátás "Nyugaton", amit az átlag magyar a havi 9000 Forintos befizetéséből elvár.

Rotoxis 2016.09.02. 16:53:57

Mennyiért lehet "tisztességes" ellátáshoz jutni? Az állami és a magán biztosításom együtt több, mint havi 750 €. És csak egy kicsit kezdek az átlag felett. Ennyibe kerül az az ellátás "Nyugaton", amit az átlag magyar a havi 9000 Forintos befizetéséből elvár.

Hasse 2016.09.03. 09:28:33

@elemes: Az 1100 Milliárdos gyógyítási részre vetítve, a pénzbeli ellátás (550 Mrd, CSED/GYED/GYES/táppénz/rokkantnyugdíj) és a gyógyszertámogatás (350 Mrd) nélkül. Az életpályamodellek kapcsán volt erről kalkuláció, a 70 % egyébként a tudásszektorban (orvos/mérnök/közgazdász/jogász) normálisnak számít.

elemes 2016.09.03. 14:34:11

@Hasse:

Így értem, bár a 70% így is sok... igaz, azt nem tudom, hogy a gyakorlatban a betegek mekkora részének ellátása igényel extra drága gyógyszereket és segédeszközöket.

Két éve megnéztem az OEP veboldalán egy ambulanciás ellátásom költségeit, elképesző számok voltak: steril sebvarrat, 3 db, 127 forint/darab -- és hasonlók. a legdrágább tétel, talán 2-3 ezer forint a koponyaröntgen volt (nem ct), mindenestül 6000 alatti pénzt kapott a szakrendelő azért, hogy egy sebész szakorvos, egy asszisztens, egy adminisztrátor félórát dolgozott rajtam + egy röntgen asszisztens és egy radiológus is 5-6 percet. Ebből tutira nem jönnek ki sem a munkabérek, sem a fix költségek, de a steril sebvarratról sem hiszem el a 127 forintot (a tű is egyszer használatos volt).

Untermensch4 2016.09.05. 18:10:49

@nemecsekerno_007: Ha alapvető kérdésekben konszenzus megtalálásával kezdenéd (sztem helyesen) a probléma megoldását akkor tudok egy korábbit: semmi nincs ingyen. A "nekemazjár" hegységen túl pedig ott lakik a történelmi szubjektivitás.... ha idáig az előző két akadályt leküzdve (s nem kikerülve/átugorva) jutsz el akkor már ezt is biztosan meg tudod oldani. Amikor a későbbiekben mindezt lediktálod és megkapod rá az irodalmi nobel-t, a díjátadáskor, mintegy mellékesen megemlítenél? Köszönöm. :)

Untermensch4 2016.09.05. 18:12:58

@Bambano: "ezek a tőrök meg kések hogy kerülnek egy ilyen posztba?"

" - A part felé tartunk, Sir? "
" - Igen, a part felé szartunk, tőr. "
:)

nemecsekerno_007 2016.09.05. 20:06:16

@Untermensch4: ?

Most engedtek ki? Vagy most ébredtél fel? :)
süti beállítások módosítása