Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

[iskolakezdés] 5 hasznos tanács szülőknek

2016. augusztus 24. - Szarvas Norbert

cool_back_to_school_education_wallpaper_hd.jpg

Soha ne hasonlítsd a gyerekedet a másikhoz. A gyerek eredményét soha ne viszonyítsd a másikéhoz.

Nagyon szeretném, ha az alábbi kép belevésődne az agyadba!

education-system.png

 

 Fordítás: " Az egyenlőség és igazságosság nevében mindenkinek ugyanazt a feladatot kell elvégeznie! Kérlek, másszatok fel a fára."

Szülőként a te feladatod, hogy felfedezd a saját gyermeked tehetségét, érdeklődési körét és annak megfelelően terelgesd az életben. Ennek ellenére a szülők 99%-a megpróbálja a gyermekét beleerőszakolni az oktatási rendszerbe és annak kritériumaiba. Az eredményt pedig a jegyekben mérik.Attól mert a másik gyerek jó a sportban, nem törvényszerű, hogy a te gyereked is jó lesz. Nem lehet őket összehasonlítani és pláne nem teheted ezt meg hangosan a gyerek előtt. Ha mégis megteszed, akkor beleneveled a kishitüséget és folyamatosan csalódásra kényszeríted.

� Ajándék ingyenes családi vagyontervező

Letölthető itt: Klikk

Ez olyan, mintha egy elefánttól elvárnád, hogy másszon fára...

Sztori: Hallottál már Gillian Lynne-ről? ( a cikk legvégén elárulom, hogy kicsoda ő). Amikor iskolás volt, akkor teljesen reménytelennek titulálták (harmincas évek). A tanárok állították, hogy tanulási rendellenességben szenved, mert folyamatosan izgett-mozgott. Ma azt mondanák, hogy hiperaktív. Sajnos a harmincas években ezt még nem találták fel.

Elvitte az anyukája egy specialistához, aki a beszélgetés során kihívta az anyukát, Gillian-t egyedül hagyva a szobában és feltekerte a rádiót. Az ajtóból figyelték meg, hogy mi történik...

Gillian talpon volt és táncolt. Az orvos az anyukához fordult: "Gillian nem beteg, hanem táncos. Vigye el tánciskolába, mert ez érdekli, ebben tehetséges"

"A lényeg, hogy kitünő legyél fiam, mert akkor vagy okos"

Sokan az iskolai jegyekben mérik a gyerekek értelmi szintjét. Akinek jó jegyei vannak, azok okosak, akik rossz tanulók, sajnos hülyék. Pedig ez a feltevés megbukott. Az iskola jelenlegi állapotában semmi másra nem alkalmas, mint lexikális tudás átadására. Képtelenek a dolgozatokkal mérni a gyerekek logikai megoldóképességét, kommunikációs képességét. Ebben a rendszerben az fog érvényesülni, aki "akadémistának" van "összerakva".

Hány olyan embert hozzak fel példának, akik nem voltak jó tanulók, és mégis sikeresek lettek az életben? Most tényleg beszéljünk Steve Jobs-ról, vagy bárki másról? Ha a gyerekedtől a jó jegyeket várod el, akkor a jó jegyekre fog koncentrálni és stresszes lesz. Ha viszont a jegyeket mellékterméknek használod és valójában a tudást és a komplex gondolkodást várod el, akkor a gyerek erre fog koncentrálni és megpróbálja a tanultakat megérteni, összefüggésbe helyezni és értelmezni.

Szeretlek, mert jól tanulsz.- Ezt éreztetni a legnagyobb hiba a világon

A gyereket feltétel nélkül és őszintén kell szeretni, Nem zsarolhatod érzelmileg. Valójában semmi közös nincsen a szülői szeretet és a tanulás között. Leginkább ezt a tehetetlen szülők szokták alkalmazni végső elkeseredésükben, amikor úgy érzik, hogy reménytelen a helyzet. Valójában olajat öntenek a tűzre, hiszen a gyerek lába alól kihúzzák a talajt. Ez a folyamat azt tanítja meg a gyereknek, hogy kizárólag érdekkel lehet szeretni és nem létezik feltétlen szeretet.

Megcsinálom helyetted, így gyorsabb- ennyi erővel kár iskolába küldeni a gyereket

Főleg a türelmetlen szülők szokták ezt csinálni, ha már nagyon sietnek a tv elé vagy programjuk van. Semmi értelme nincsen a gyerek helyett elvégezni a feladatot. Ezzel szerinted segítesz neki? Vajon mennyit fog megérteni a feladatból. A kevésbé szofisztikáltabb szülő, aki megcsinálja a gyerek helyett a házit, még jól le is dorgálja a rosszul sikerült röpdolgozat után a gyerkőcöt. Pedig honnan tudta volna magától megoldani a dolgozat feladatait, ha a házi feladatot sem maga készítette el? Azért ebben egy nagyon komoly ok-okozati összefüggés van.

Jó jegyért jár a pénz

Egy korábbi sikeres cikkemben (A nagy zsebpénztárgyalás) felületesen érintettem a jó jegyért pénzjutalmat elvet. Ez alapvetően működőképes stratégia lehet, bár tartom, hogy önmagában az iskola jegy és tanulmányi átlag semmit nem ér.Ez egy mérőszám, ami azt mutatja meg, hogy a gyerek mennyire tudott megfelelni a követelményeknek. De ezek a követelmények ne általános erejűek és jellemzően ideiglenes tudást adnak. Szerinted hányan tanulnak dogáról dogára rendszerben? A tananyagot pedig nem megérteni, hanem megtanulni próbálja a gyerek. Ha van szabadidőd és értesz a gyerek érdeklődési köréhez, akkor hasznosabb lehet, ha a pénzt nem a jegyért adod, hanem a valódi tudásért. Akár játékos feladatokat vagy egy szimpla beszélgetést teremtesz meg, ahol a gyereknek lehetősége van az általad felfedezett ok-okozatokat bemutatni, elmagyarázni az adott témában.

 :

 gillianlynne.jpgGillian Lynne koreografálta a "Macskák"-at és az Operaház Fantomja-ját. Nem rossz teljesítmény egy olyan lánytól, akit "bolondnak" titulált az oktatási rendszer....

►►►►

Ha segítséget szeretnél a pénzügyeidhez vagy kérdésed van gyermek megtakarításról, nekem is megírhatod:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

� Ajándék ingyenes családi vagyontervező

Letölthető itt: Klikk

Itt találsz meg minket:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr9811649138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tnsnames.ora 2016.08.24. 17:01:06

Alapvetően jó poszt.
Pár kiegészítés:
(1) Nem feltétlen kell a szabályerősítő kivételekből szabályt generálni. Kétségtelenül vannak gyerekkorban fel nem ismert zsenik. De ez nem kéne azt jelentse hogy vezérlőelv legyen (ló másik oldala). Egyébként a tehetségfelismerés önmagában nagyon nehéz feladat. Lásd foci és akár nagy/pénzes csapatok. Képesek tönkretenni a drága pénzen vett jó játékost is, aki másutt szárbaszökken. Hiszem, hogy Dzsudzsit a törökök például megrongálták (kapkodásból, hozzánemértésből).
(2) Valóban fontos a személyreszabottság gyerek esetében is és ez perdöntően szülőre ró terhet.
(3) Valójában a vízválasztó ott húzódik, szvsz, hogy egy szerencsésebb(?) gyerek esetleg több mindenhez érthet kiemelkedőbben és más meg akár mindenben vonalközeli vagy alatti. Ahogy párválasztásnál is egyesekre jobban rárepülnek a másik nem képviselői, másokra meg egyáltalán nem (szó sincs tehát kiegyenlítődésről). A hatások kölcsönösen erősíthetik, gyengíthetik egymást pozitív/negatív visszacsatolások révén. Ezt már a Biblia is megénekelte annó ("akinek van adatik...") De persze mindettől függetlenül is nagyon is lehet boldog életet élni.

Untermensch4 2016.08.24. 20:31:57

Kiegészítés az oktatási rendszer betegségéhez: lexikális tudás átadására is alkalmatlan. Jójegy-gyártáshoz a projekt idejére szükséges adathalmaz magnószerű, mechanikus betáplálására és esetleg részleges feldolgozás után a törlésére képez. Ha jót akarsz a gyerekednek akkor neked kell foglalkoznod vele hogy megtanuljon önállóan megtanulni és megérteni dolgokat. Az iskola annyiban "az életre készít fel" hogy hozzászoktat az elmebeteg keretrendszerek elviseléséhez. A jó jegyért kapott zsebpénzzel én nem "a tudás" "jótanulóságot" akarom honorálni hanem azt hogy el tudja hitetni a közeggel hogy beilleszkedett. A valódi tudást egyénileg, sokszor az oktatási rendszer ellenében lehet megszerezni (szerencsés dolog ha nem hátráltatja). Sajnos az "állambácsi oldjon meg mindent"-mentalitású szülők elvárják hogy oktassák és neveljék a gyereket az iskolában, pont olyanra amilyenre ők szeretnék. Függetlenül a gyerek adottságaitól és attól a nyilvánvaló ténytől hogy az osztálynyi gyerek szülei biztosan nem pont ugyanolyanra akarják nevelni a gyereküket. Egy alap példa már oviból: körömlakk. Nem-igen, gyakoriság.

Dekatlon 2016.08.24. 23:27:54

Ha lehet, ne bukj meg.
Legyél négyes, amiből csak tudsz, és ötös, amiből akarsz.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2016.08.25. 08:00:11

Jó kis cikk, kár, hogy néha az egyik nézőpont erősítése korlátozza a másik kiteljesedését. Itt a jójegyért pénzt dilemmára utalnék. Én a magam részéről úgy gondolom, hogy az általános iskola alsós tananyaga annyira gagyi, hogy azt csak nemtörődömségből, vagy valamilyen egészségügyi problémából kifolyólag nem lehet kitűnőre teljesíteni. Nálunk az volt az alapelv, hogy a négyes semleges, az ötösért jár egy kis pénz, de a hármasért ugyan annyi vissza. A kettes és elégtelen mégtöbbe került a gyereknek. Mondanom sem kell, mind a négy szín kitűnővel fejezte be a hatodikat, és ment gimnáziumba. Az alapelv viszont nem a jójegy gyártására vonatkozott, mert a tudás otthon is számon volt kérve. Ellenőrizendő vele az ismeretek megléte, és a tanári teljesítmény is. A lényeg az életrenevelés volt, miszerint az életben mindenért tenni kell. Így is úgy is nekem kellett előteremteni a biciklire, CD-s rádióra, akármirevalót, de ő vette meg magának a tanulmányai "jövedelméből". Ez a gyakorlat nagyon is célravezető, mert nem azt sugallja, hogy a dolgok teremnek a fán, csak nyüszíteni kell érte.

@Untermensch4: Oviban körömlakk. No comment. Hülye szülők magasiskolája, azután meg 15-20 év múlva nyüszít, hogy a gyerek nem olyan, amilyennek álmodta. Sok ilyet ismerek, bár mostanság én röhögök rajtuk, de azt mondják, hogy az nevet, aki utoljára nevet. Persze te már ismered a nézeteimet, olvastad a vonatkozó posztomat. :)

@Dekatlon: Nincs gyereked, vagy még nagyon kicsi? Ez a filozófia semmire sem vezet. Szerintem sokkal célravezetőbb, hogy tanulj tisztességesen az iskolain túl otthon két-három órát, és utánna legyél gyerek. Ha ennyiből csak hármas jön ki, akkor ennek megfelelően kell az érdeklődését terelgetni, hogy inkább legyen egy elismert mesterember, mint egy selejt mérnök. Ha ennyi tanulásból kijön a kitűnő is, akkor meg el is kell várni, mert benne van a képesség, kár a lehetőséget pl: pokemonkergetésre cserélni. Na ez a szülői felelősség. A semennyi tanulást pedig még kitűnő eredmény esetén sem szabad semmilyen módon elfogadni, legfeljebb alkalmanként megtűrni, mert különben elkallódik.

commentes nikk 2016.08.25. 10:43:50

Nem "csinálta" a Macskákat, mert ez így értelmezhetetlen és nem létező kifejezés, hanem koreográfusként és rendezőként koreografálta és rendezte. Mellesleg az infó nélkül, hogy táncos és koreográfus lett belőle, a példád teljesen értelmetlen.

2016.08.25. 11:29:12

Nos a jó jegy kérdése: azt azért nem kell szülőként elfogadjam, hogy a gyerekem mindenből hármast kap. Mert a jó jegy az bizony kötelességtudat kérdése is. Azt is meg kell tanítani a kölöknek, hogy az élet 90%-a nem móka és kacagás.

R2D2 & C3PO 2016.08.25. 11:40:01

Komolyan: ennyi agymosottat!
Számtalan pedagógiai kutatás áll a fentiek mögött, milliárdnyi ember és mégsem hiszik el...

AZ ÉLETHEZ NEM KELL AZ ISKOLA! NEM KIVÉTEL, HANEM SZABÁLY!

Ha nem hiszitek, kérdezzétek meg a főnököt. ;) (Ő az, aki nem hitte el...)

commentes nikk 2016.08.25. 12:01:14

@Szarvas Norbert: mivel javarészt erre a (hibásan elővezetett) példára építetted a posztot, igen, megfogtam a lényeget. Ha neked ez nem tiszta, akkor nem érted, amit saját magad írtál.

Szarvas Norbert 2016.08.25. 12:40:15

@commentes nikk:

1. nyugodtan után lehet olvasni a hölgynek

2. azt gondolom, hogy magától értetődik (logikus gondolkodás), hogy aki a történelem leghíresebb darabjait koreografálja, annak vaószínűleg van némi köze a tánchoz.

commentes nikk 2016.08.25. 12:46:07

@Szarvas Norbert: ja, de azt se írtad, hogy koreografálta :) Azt írtad, hogy csinálta. Nem gáz belátni, hogy szarul fogalmaztál. Senki sem tökéletes :)

commentes nikk 2016.08.25. 12:46:48

@Szarvas Norbert: ja, hogy közben átjavítottad. Akkor szívesen.

commentes nikk 2016.08.25. 12:47:55

@Szarvas Norbert: plusz még annyi, hogy ezek azért galaxisnyi távolságra vannak a "történelem leghíresebb darabjai"-tól, ezek népszerű musicalek.

Untermensch4 2016.08.25. 12:54:10

@Szarvas Norbert: Itt most commentes nikk jót mondott. Véletlenül ismertem a sztorit. Ha ilyen elnagyoltan fogalmazva írod be posztba akkor csatolj egy linket az illetőről, akár ezt en.wikipedia.org/wiki/Gillian_Lynne
a nevére illesztve a "cats" kép melletti mondatban.

Untermensch4 2016.08.25. 12:57:48

@R2D2 & C3PO: Nem. Az élethez tudás kell, iskolából vagy máshonnan. Kérdezd meg a főnöködet, neki is van. (Más kérdés hogy mifelénk olyan is lehet főnök akinek a "tudásának" nagyobbik hányada kapcsolati tőke, de azt is tudni kell használni).
Ha már milliárdnyi emberre hivatkozol, nézd meg hányan buknak ki iskolából, ebből hány lesz főnök/sikeres és hány esik pofára életpályailag.

Szarvas Norbert 2016.08.25. 13:54:37

@commentes nikk: nem mondtal hulyeseget. a "csinalni" miutan leírtam, mar gondolkoztam, hogy ne javitsam e ki. aztan abba maradt:)

persze igy jobb, es ha nar mas is mondja akkor egyertelmu

mondjál híresebbet, ami az atlag ember tud

Szalacsi_Dezső 2016.08.25. 13:57:51

"Hány olyan embert hozzak fel példának, akik nem voltak jó tanulók, és mégis sikeresek lettek az életben? Most tényleg beszéljünk Steve Jobs-ról, vagy bárki másról? " igen, beszéljünk már valaki másról is. ugye hogy nem nagyon tudunk említeni olyan sokat. talán a két kezünk elég megszámolni őket. Szóval ez egy nagyon rossz példa, az egyébként jó gondolatmenet alátámasztására. Vannak ugye zeke a városi legendák, hogy Einstein is megbukott fizikából, miközben színjeles volt és soha nem bukott semmiből.

commentes nikk 2016.08.25. 14:07:45

@Szarvas Norbert: minek mondanék, a te példád volt. Én kb egy koreográfust sem ismerek, ennek is utána kellett wikiznem. Épp ezért tettem szóvá, mert a posztból nem derült ki először.
süti beállítások módosítása