Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Az önkormányzat is részesülni akar a CSOK-ból? Lehúzás a javából?

2016. július 05. - Szarvas Norbert

onkormanyzat-illusztracio.jpgA CSOK támogatásból sokan sokféleképpen akarnak részesülni. Egy ilyen mértékű támogatás esetében annyira nem meglepő szerintem, ha a piac leakarja csippenteni a saját részét. A probléma ott kezdődik, hogy a piac a kereslet-kínálat torzulása miatt 1:1-ben akarja benyelni a CSOK és ÁFA-ból származó milliókat, ezáltal az ügyfeleket stróman szerepbe kényszeríteni. Ez még csak a szofisztikáltabb része a dolognak, ugyanis olyan pénzzel játszanak, amit "az Államtól kapnak (megj.: szigorú feltételek és elköteleződések mellett)". Egyik kedves olvasónk hívta fel a figyelmemet arra, hogy arcátlan módon a helyi önkormányzat is megpróbálja a saját részét elvenni. Szerintetek az alábbi sztori mennyire etikus?

unnamed-1_3.jpg

forrás: http://pecel.hu/images/files/peceli_hirek_2016_junius.pdf

Én gyanakvó ember vagyok és nem hiszek a véletlenekben. Nem gondolom, hogy 2016-ig tartható volt az állapot, és 2016-tól már nem. Az előzmény nem derül ki a cikkből, miszerint ezidáig a behajtási engedély 50.000,-+ÁFA volt és ezt az összeget emelték meg "csekély" 10x-es pénzre alsó hangon. Ugyanis az 500.000 forint 100 méterre szól. Ha 80 méterre van az építkezés, akkor 500.000, de ha 101 méterre, akkor már 1 millió forintot kell fizetnie a tulajdonosnak azért, hogy az amúgy mindenféle illetékkel és adóval terhelt építkezése elkezdődhessen és befejeződhessen. Bele se merek gondolni azokba a szerencsétlenekbe, akik mondjuk 201 méterre tervezik az építkezést...

Egy kis matek a CSOK támogatás viszonylatában:

kepernyofoto_2016-07-05_14_35_02.png

A táblázatban láthatjátok, hogy a "csekély" összeg hogyan viszonyul a CSOK támogatáshoz, azaz a támogatás hány százalékát viszi el a péceli önkormányzat aktuális módosítása. Itt is látható, hogy az árszabáls megint a 3 gyerekes családoknak fog kedvezni, bár még esetükben sem elenyésző, ha a támogatás 15%-a a helyi önkormányzatnál landol. Gyakorlatilag 1 gyerekkel építkezni öngyilkosság lesz a területen, hiszen kellő távolság esetén akár a CSOK 2,5-szeresébe kerülhet a behajtási engedély. Azért ez már nem "csekély". 

Persze az éremnek a másik oldala a népi "dögöljön meg a szomszéd tehene" mentalitás alapján, hogy aki tud 30-50 millió forintért építkezni, annak férjen bele ez az összeg. Erkölcsi alapon ezzel nehéz vitatkozni, bár piaci és gazdasági alapon már komoly vitákat vívnánk. Ugyanis aki többet keres, az nagyobb mértékben viseli a "közterhet", többet fizet be a közösbe, ráadásul egy ekkora építkezésnél arányosabb többet fog illetékbe, járulékba és adóba elkölteni. Szóval ez inkább ilyen "neked úgyis van miből" mentalitás.

Én ebben nem akarok állást foglalni, csak felhívnám egy érdekességre a figyelmeteket és pedzegetném a burkolt önkormányzati pénzosztás fogalmát. És jelenleg ugyenzt bármelyik Önkormányzat meglépheti. Lehet, hogy vannak más helyek is? Írjátok meg, ha tapasztaltatok hasonló érdekességet az ügyintézésben...

Természetesen nem állítom, hogy a CSOK-nak és a behajtási engedély díjemelésének bármilyen bizonyítható köze lenne egymáshoz. A blogon csak eljátszottunk a gondolattal, hogyan viszonyul a kettő egymáshoz és mit jelentene az egyik a másikból kivonva.  

:

Azt nem akarom megmondani hova költözz, de ha segítségre van szükséged CSOK és hitel ügyintézésben, akkor írj: szarvas.norbert@iflgroup.hu 

Nyomj egy like-ot, ha tetszett a cikk: 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr728868312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.07.05. 21:01:31

A CSOKosok úgy fogják becsókolni a faszt,ahogy anno a devizahitelesek.

nick papagiorgo 2016.07.06. 11:46:01

No, némi háttérinfó:
Pécel egy völgybe épült város, az új építésű házak jellemzően a dombokra épülnek, a város szélére.
A lakóparkok lakóinak nagyon sokáig az volt a problémájuk, hogy nem volt betonozott útjuk, földutakon kellett menniük, ami főleg télen ill. sárban "kissé nehézkes", pláne dombnak felfelé.
Az önkormányzat ezért épített utakat, amikbe a lakók is beszálltak. Ezek jellemzően "hideg asztfalt" technológiával készültek, ami pl. egy személyeutót elbír, de ha az utca végébe valaki elkezd költözködni, és oda bevisz 10 kamionnyi építőanyagot, akkor kinyírja az utat.

Tehát itt marhára nem arról van szó, hogy az önkrományzat lenyúlja a CSOK-ot.
Itt arról van szó, hogy megépítettek ill felújítottak egy utat, amit adott esetben egy, az utca végén építkező illető simán tönkretesz. Ráadásul úgy, hogy az út építésébe a lakók a saját pénzükkel is beleszálltak, adott esetben többszázezer forinttal - most jön egy építkező, és megy szépen az egész a levesbe.
Ráadásul, mire felépül a ház, az új lakó is megszívja, mert mire beköltözne, a "betonút" már marhára nem lesz az, hanem egy gödörhalom.

Igen, "aki tud 30-50 millió forintért építkezni, annak férjen bele ez az összeg". De nem azért, mert dögöljön meg a szomszéd tehene, hanem azért, mert a meglevő utat valamiből fel kell újítani, namost nyilvánvaló, hogy 50 ezer +ÁFÁ-ból kb egy darab kátyút lehet kijavítani kb.
Arról meg nem is beszélve, hogy ezek jellemzően nem egylakásos házak, hanem átlag 4 lakásosak, tehát az építés végén a haszon se kicsi.

nick papagiorgo 2016.07.06. 12:08:20

Egyébként meg "egyik kedves olvasónknak" az építkezés előtt kellett volna érdeklődnie, hogy milyen feltételekkel mehet az építkezés, mert ez nem egyedi eset (ráadásul a CSOK-hoz semmi köze....).Az önkormányzatnak (legyen az bárhol) jogában áll bizonyos feltételeket meghatározni. Van, akivel pl. buszmegállót "építettek" (vagyis úgy építkezhetett, hogy beszéllt a buszmegálló kialakításába), meg ilyenek. Van, ahol úgy hajlandóak utat építeni, hogy a járdát hozzá te építed meg magad, és ha nem teszed meg egy éven belül, megbüntetnek. Ez településenként változó, ráéadásul nem is új keletű dolog.

rigolya2 2016.07.06. 12:11:26

@nick papagiorgo: A pancser tervezésű utak pancser újraaszfaltozását tehát az építkezőkkel fizettetik meg. Mert senki se gondolt arra, hogy az adott utca tovább fog nyúlni...
Ez elég gyenge érv volt öntől!

nick papagiorgo 2016.07.06. 12:16:11

@rigolya2: aki nem tud arabusul, ne beszéljen arabusul, szerintem...
a következőt kell látni
1. nem volt út, földút volt
2. a lakók nem tudnak fejenként kb fél-egymillióval egy útépítésbe beszállni
3. ennek következtében megoldották, hogy legyen út, igaz nem tökéletes minőségű, de személygépkocsival való közlekedésre tökéletesen alkalmas
4. viszont, ha tönkreteszik, nem lesz útja senkinek sem, se az új lakónak, se a régieknek. Tehát az új út felújítását is az új lakó fizesse meg (aki tönkreteszi), ne a régiek.

CyberPunK 2016.07.06. 12:47:38

@nick papagiorgo: na várjál már, nem az önkormányzat határozza meg, hogy mi minősül épitési teleknek? Ha igen, akkor nem az önkormányzat feladata, hogy az a telek meg is legyen közelíthető?

Medgar 2016.07.06. 13:04:53

@rigolya2: Nem erősséged a logika

nick papagiorgo 2016.07.06. 13:18:08

@CyberPunK:
A telek megközelíthető.Csak nem mindennel. Gondolom, Te is láttál már olyat, hogy pl. teherautóval behajtani tilos tábla.
Ez a probléma amúgy fennál kb mindegyik újépítésű lakóparknál, bárhol az országban. Nagyjból arról beszélünk, hogy vagy földút van, vagy lebetonozzák, de mivel a lakópark terjeszkedik és új házak épülnek, ezért folytonos a kamionforgalom, és a lebetonozott utat a kamionok tönkreteszik 1-2 éven belül. Akkor jön a nagy kérdés, hogy ugye az utat miből hozzák rendbe. Önkormányzati tulajdon az út, az önkormányzatnak erre nincs pénze, a lakóknak sincs pénze, tehát általában senki se hozza rendbe.
Általában azt a megoldást szokták alkalmazni, hogy a teherautók vagy a lakópark szélén (ami még földút) mennek el. Vagy kitesznek mondjuk egy 3,5 tonnás korlátozást, így is lehet szállítani, de többet kell fordulni, az út viszont nem megy tönkre.
Itt is ez a helyzet, megfejeleve azzal, hogy aki akarja, behajthat teherautóval is, csak azért külön fizet, nem is keveset. Legyünk optimisták, gondoljuk azt, hogy a befizetett díjakból fogja az önkormányzat az utat javítani.
Egyébként a T is vevő legyen olyan kedves, és építkezés előtt nézzen már körül. Mert pl. ha én építkeznék, de az építés helyéhez vezető úton látnék egy "teherautóval behajtani tilos" táblát, talán elgondolkodnék, hogy oda hogy fogok teherautóval behajtani.

nick papagiorgo 2016.07.06. 13:24:22

Megjegyezném még, hogy pl. a péceli Álmos vezér utat ne tévesszük már össze a Nagykörúttal.
Ezeken az utakon jellemzően nincs átmenőforgalom. Az megy oda, aki ott lakik.Egy jó részük zsákutca is, vagy földútban folytatódik, vagy a kukoricásban stb.
Ilyen helyeken ne várjuk már el, hogy "márpedig az útnak ki kellene bírni éves szinten többszáz kamiont is". Az olyan utak kicsit másmilyen minőségűek, egy kicsit több pénzért.

CyberPunK 2016.07.06. 13:25:23

@nick papagiorgo: Szerintem ez a nyúl viszi a vadászpuskát eset. Tulajdonképpen ki tesz kinek szívességet az éptéssel? De fenntartom azt, hogy ha már kiadnak egy épitési engedélyt egy lakóparkra, akkor legyen is lehetőség azt megközelíteni. Nem, nem életszerű a téglát merciben kihordani lakóparkok esetén. Az viszont biztosan nem megoldás, hogy persze, barmold szét, aztán fizesd a javítást (ami vagy elkészül vagy nem, de addig is szív az, aki már fizetett egyszer érte), ahelyett, hogy rendes utat építenének.

CyberPunK 2016.07.06. 13:27:08

@nick papagiorgo: De egy olyan úton mit keresne évi többszáz kamion? Ha meg mégis keres ott évi többszáz kamion valamit, akkor meg milyen átmenőforgalom nélküli zsákutcáról beszélsz?

nick papagiorgo 2016.07.06. 13:47:09

@CyberPunK: általában úgy csinálják, hogy megvárják, amíg befejeződik az építkezés, utána betonozzák csak le. Pécelen is ez történt.
Annyi, hogy a betonos utcák végén a nagy semmi van, amit adott esetben megint el lehet adni építési teleknek - na akkor viszont az építkező vagy kerül, vagy kifizeti az úthasználati díjat, ennyi.
Azt kell látni, hogy "rendes" út sose lesz, mert az önkormányzatnak sose lesz pénze rá, meg a lakóknak se.

nick papagiorgo 2016.07.06. 13:48:43

@CyberPunK: ezt arra írtam, hogy olyan úton, ahol csak a lakók laknak, és járnak kocsival haza, nem kell, hogy elvárás legyen, hogy kibirjon egy kamionos vagy tömegközlekedést (buszok, villamosok), mint pl. a Körút vagy az M0.

CyberPunK 2016.07.06. 13:48:44

@nick papagiorgo: Ja, ha lehet kerülni, akkor nincs kérdésem.

nick papagiorgo 2016.07.06. 14:18:16

@CyberPunK: általában szinte mindenhol lehet kerülni, csak a T. építtetők ezt nem mindig tudják vagy veszik figyelembe.
A komolyabb építkezési vállalkozók (mindenhol) általában ezt leegyeztetik az önkormányzattal, mert ugye sok (akár 100 vagy még több) teherautó fog jönni-menni, nagy a zaj, a por, a lakók panaszkodnak stb, és ha nem vigyáznak, akkor a jelenlegi lakók fel is jelentik őket.
Ilyenkor megbeszélik, hogy az erdőtől jövő földúton stb. stb kellene közlekedni. Nagyon kevés olyan hely van, amit egyáltalán nem lehet megközelíteni, max ilyenek, hogy a zsákutca végébe építkezel.
Sajnos nem mindenki ennyire "kulturált", némelyek szarnak mindenre, nem kérdeznek meg senkit,csak a legrövidebb utat választják, ha van betonút, feltörik ha meg nincs (pl murvával leszórt, vagy csak leegyengetett föld) út van, akkor azt is kinyírják, mert ugye ezekbe a nagy tengelyterhelés árkokat vág, és akkor aztán lehet személykocsival is off-roadosat játszani a bakhátakon. Jó esetben még a közműveket (csatorna, gáz stb) is szétcseszik.
Ez meg az árnyoldala ennek a dolognak.

Serrin 2016.07.06. 14:20:53

Szerintem egy normális út és járda fenttartása az önkormányzat feladata. Ha valahol építési telkeket jelölnek ki, akkor csináljanak olyat utat, ami kibírja a szállítást is, vagy különben ne jelöljenek ki telkeket.

nick papagiorgo 2016.07.06. 14:59:43

@Serrin: van ilyen is, pl. Plilsvörösváron rendes infrastruktúrával, betonozott úttal meg csatornával, vízkiállással stb. várták az építkezőket.
Csak ott az építési telek (a fentiek miatt) kb a duplája
Az emberek meg nem szeretnek ennyit fizetni, ugye.

Azt kell látni, hogy az út, az nem lesz meg a semmiből, valakinek ki kell fizetni.
Az állam nem fogja.
Az önkormányzat (általában) nem tudja. Általában a tulajok sem.
Ugyanez az útkarbantással kapcsolatban, azt ki fizesse.
Tegyük fel, veszel egy házat egy már kiépült utcában, egy év múlva kiderül, hogy épül egy lakópark, és mindenki a te utcádon jár keresztül, és szétcseszik az utat, ezt vajon ki fizesse ki?
Mert azért olyan utat, ami hosszútávon bírja a kamionforgalmat is, én még ilyen Pécel-típusú helyeken nem igazán láttam. Még a komolyabb utakat is fel kellett újítani, miután megépült az M0- mert a Gödöllőt-Vecséssel összekötő út olyan állapotban volt, hogy borzalom.

nick papagiorgo 2016.07.06. 15:01:53

@Serrin: ja, a járda fenntartása (és pl. télen a hóeltakarítás is), az bizony mindenhol a tulaj feladata, az egész országban.....

Szarvas Norbert 2016.07.06. 15:06:33

@nick papagiorgo: és miért pont most emelkedett meg 50-ről 500-1.000-2.000 forintra a dolog? Véletlenül sem vág egybe a CSOK 10+10-zel?

Serrin 2016.07.06. 15:12:25

@nick papagiorgo: Jogos, a járdát hagyjuk ki.

Ettől még kötelező a kiépítés, hiszen a normális állapotok fenttartásáért vannak az önkotmányzatok, nem azért, hogy Gizike benn reszelgesse a körmét.
Úgy meg nem vennék telket, hogy nincs kiépített infrastruktúra, akár többe kerül, akár nem. Ha meg még sincs ilyen, akkor magam nem fogok betonutat építeni (csak a telken), vagy ha építek, akkor meg köztulajdonba építettem, így mindenki arra használja, amire akarja, hiszen nem az én tulajdonom.

Mindamellett éppen a CSOK összegével egyezik a fenti összeg, így valószínű csak ennek elvétele a cél. Biztosra vehetjük, hogy a lakosok továbbra is saját pénzből javítják majd az utat, de az önkormányzatnak több lesz a bevétele ugyanakkora kiadás mellett.

nick papagiorgo 2016.07.06. 15:17:51

@Szarvas Norbert:
véletlenül sem :)
Tudod, nem csak a CSOKosok építkeznek, de azok sem mind 10+10-ből teszik.
A kettő között összefüggést találni olyan, mint kb. azt mondani, hogy "mindenért Orbán a hibás". Lehet benne valami igazságtartalom, de ezt így konkrétan kimondani..... hát nem tudom.

nick papagiorgo 2016.07.06. 15:28:28

@Serrin:
Ez ízlésfüggő.
Te nem vennél úgy telket. Más meg azt nézi, hogy minél olcsóbb legyen, és megveszi.
Az út tulajdonjoga, az meg lehet magán vagy közút, ugye.
Magánút esetén a tiéd, azt csinálsz vele, amit akarsz.
Közút esetén az önkormányzaté, te semmit se csinálhatsz vele magadtól, se le nem betonozhatod, se nem javítgathatod. Az önkormányzatot kell megkérned, hogy tegye meg. Az meg nem fogja, mert nincs pénze (melyiknek van?).

Ez a CSOK elvétele egy nagy hülyeség egyébként.Nem is tudom, hogy jött fel egyáltalán.
Egyfelől nem mindenki CSOK-ból építkezik.
Másfelől, CSOK-ból te nem is építkezhetsz magad, hanem építkezési vállakozóval csak. Namost mivel a házat nem Te magad építed, hanem a vállakozó, az úthasználati díjat is neki kell kifizetnie, nem neked. Te egy szerződést kötsz a vállakozóval, hogy X Ft--ért épít neked egy házat, és erre igányeled meg a CSOK-ot.
Olyat még nem láttam, hogy Béla bácsi építette a házat, de az ő kamionjának az úthasználati díját veled fizettette meg. Ennyi erővel a cementet is fizethetnéd, zsákonként, és ha felmegy a cement ára, akkor a gonosz cementárus vadászik a te CSOK-odra :)

Ballib cenzúrázók réme 14 2016.07.06. 15:32:37

Az megvan, hogy Ausztriában a ballibek bizonyítottan elcsalták a választásokat ?

Nincs ?

Nem csoda.
A kutya nem beszél erről a tényről sem.

magyarhirlap.hu/cikk/60251/Harmincezer
Persze, mindenki beszámolt a hírről, aztán semmi. Illetve nem is mindenki. Az osztrák alkotmánybíróság bejelentésének napján, kora este a HVG internetes kiadásában például egyszerűen nem lehetett semmit sem olvasni az ausztriai megismételt választásról, egy árva mínuszos hírecskét sem.

Persze, hogy nem. Túl kellemetlen ügy ez, hogy politikailag korrekten fogalmazzak. Kellemetlen, annál is inkább, mert ezt a bulit a két nagy párt összejátszása nélkül nem lehetett volna megcsinálni. Ezek a „szabálytalanságok” csak úgy „követhetődtek” el, hogy a két nagy párt, amely eddig kormányozta Ausztriát, megegyezett egymással. Megegyeztek az „elkövetődésben”. Mert nem számít semmi sem, csak a Szabadságpárt jelöltje nehogy győzzön. Így kellett „elkövetődnie” harmincezer szavazatnak, jó helyre. - See more at: magyarhirlap.hu/cikk/60251/Harmincezer#sthash.FnTGhfZp.dpuf

Serrin 2016.07.06. 15:44:58

@nick papagiorgo: Nincs igazad, mert ha hülye vagyok és saját pénzből építek közutat, akkor ne csodálkozzak, ha nekem nem megfelelő célra is használják. Az, hogy ki építi az új házakat, az a történet szempontjából mindegy.

Ez az egész viszont továbbra sem magyarázza, hogy miért pont a csok összegének felel meg a díj és igen, ha a cementárus pont ennyivel emeli fel az összeget, akkor gonosz. Azt is én fizetem meg, meg a építési vállalkozó sem fogja lenyelni a plusz költségeit, hanem velem fizetteti ki azt.

Már túl sokan pályáznak a csok pénzekre, pont ez a baj. Még a használt lakások ára is emiatt ment föl.

nick papagiorgo 2016.07.06. 16:15:04

@Serrin:
na nézzük.
Saját pénzedből NEM építhesz KÖZutat, mert nem kapsz rá engedélyt. Ha megcsinálod, elbontatják veled.

Nem a CSOK összegének felel meg a díj.
- Mi van azokkal, akik nem olyan utcában építkeznek, ami súlykorlátozás alá esik? (nem is fizetnek semmit)
- mi van azokkal, akik olyan utcában építkeznek, de nem CSOKból
- A CSOK összege 500.000, a díjé 500.000 + ÁFA
- Továbbá, az "elmélet" feltételezi, hogy az 1 gyerekesek építkeznek 100 m távolságra, a 2 gyerekesek 200 m távolságra, ésatöbbi
- és végül mint mondtam, ezeket a díjakat nem az fizeti, aki a CSOK-ot felveszi, hanem az építkezési vállalkozó. Ha mondjuk egy 4 lakásos társasházat épít, a "sarc" összege mindjárt már csak 125 ezer lakásonként.

Egy szó mint száz, itt a CSOK össze van keverve egy önkormányzati rendelettel, amiben hasonló összegek szerepelnek. Ennyi.

Ja, és a hsznált lakások ára nem elsősorban ezért ment fel. Leginkább az AirBnB miatt (mert megveszik, hogy AirBnB-ben kiadják, mert az egy nagyon jó kereset). Ha megnézed, a használt lakások ára elsősorban BP-n ment fel, márpedig a CSOK az egész országban van.

Nem kellene keverni a tököt a babbal :)

egysmás 2016.07.06. 16:35:21

@nick papagiorgo: tehát, adott egy építési telek, amire nem lehet építkezni, mert nem bírja el az út a kamiont, de ez rendben van, hiszen, ha kész a ház, akkor nem kamionnal járnak majd haza az emberek.

aha

Magyarország, Pécel.

Serrin 2016.07.06. 16:35:53

@nick papagiorgo:
Itt közutakról (utcáról) van szó. Jelen esetben a súlykorlátozás csak a pénzbeszedés miatt van. Előtte még a pénz is kevesebb volt. Ne felejtsük el, hogy sokszoros lesz az összeg, amiből biztos nem lesz betonozás ugyanazon a helyen.

- Ha nem olyan utcában történik az építkezés, akkor nincs gond.
- Még többe van nekik, mert a csok is hiányzik.
- Vagyis több, nem is kevéssel.
- Az összeg változhat, de mindenképpen sok és ráadásul a semmiért. Igen, a semmiért, mert ugye az önkormányzat nem Gizike körömreszeléséért van, hanem pl.: az ilyen problémák arányos megoldására. Az arányoson van a hangsúly.
- Valójában a csok-ot felvevő fizeti, mert az építési vállalkozó ezt a költséget rögtön továbbhárítja. Én is ezt tenném a helyében, meg a blog összes olvasója.

Nincs itt tévedés, mert az önkor.-nak fáj a foga a plusz pénzre. Pont emiatt irreális az összeg.

Az airbnb-ben igazad van, de volt további, hirtelen emelkedés a csok bevezetésekor. Itt megint az a vásárló szív, aki nem megy bele ilyen pilótajátékba...

Serrin 2016.07.06. 16:44:07

@egysmás: Viszont eladják építési telekként és még milliókat szednek össze az útdíjjakból.

egysmás 2016.07.06. 16:54:04

@nick papagiorgo: " és végül mint mondtam, ezeket a díjakat nem az fizeti, aki a CSOK-ot felveszi, hanem az építkezési vállalkozó."

muhhahahahahahah!

Punxsutawney Mormota 2016.07.06. 17:32:46

@nick papagiorgo: Ha Pilisvörösvár Pilisszentó - Csobánka felé néző oldalán lévő lakóparkra gondolsz, akkor már ott is ramaty állapotban vannak az utak, holott szerintem a telkek 30-40 %-a beépítetlen. A lakóparkok számára épített utak egyszerűen nem bírják el a 15-20 tonnás teherautók hadát. Ha meg olyat építenének, amelyek elbírnák, azt meg a fejlesztő pénztárcája nem bírná el, illetve nem lehetne érvényesíteni a telekárban.

Punxsutawney Mormota 2016.07.06. 17:37:28

@Ballib cenzúrázók réme 14:

Hazudsz, szokás szerint, de mit is lehet várni a legszerencsétlenebb bérkommentertől?

hvg.hu/vilag/20160705_Oktober_elejen_tartjak_a_megismetelt_osztrak_elnokvalasztast

Mássz vissza a kurva anyádba és ott fényezd a töppedt, gyorstüzelő pöcsödet!

egysmás 2016.07.06. 17:53:59

@Punxsutawney Mormota: "Ha meg olyat építenének, amelyek elbírnák, azt meg a fejlesztő pénztárcája nem bírná el, illetve nem lehetne érvényesíteni a telekárban."

kb 8000 forint/m^2-ért elég jó utat építenek, és abból már el is lehet lopni egy keveset, szóval a épülhet a kisvasút meg a stadion is.

500000 huf-ból lehet építeni 20 méter, 3 méter széles utat.
Egy útnak két oldala van, így a telekre terhelt költség, húsz méteres telekkel számolva, 250000 huf.

Mennyibe kerülnek arrafelé telkek?
5-6000 forintba, hogy nem bír el még kétszázötvenet?

Vagy inkább úgy gondolják, hogy a hatodik építkező hasznot termel, még akkor is, ha utat kell neki építeni?
Ha meg nem, akkor meg főleg?

nick papagiorgo 2016.07.06. 19:25:07

@egysmás:
képzeld el, hogy egy lakóparkban nem kamionnal járnak haza az emberek.
Ehhez valami irgalmatlan nagy fantázia kell ám :)

nick papagiorgo 2016.07.06. 19:32:14

@Serrin:
sajnos, egyszerűen csak arra koncentrálsz, hogy az önkormányzat ki***ik az emberekkel.
Fogalmad sincs az egészről, és leiskolázol engem, aki pl. itt élek, és tudom mi a háttér.
Elmondtam párszor, azért emelték fel ennyire, mert
1. máshol is be lehetne jutni, ha vennék a fáradságot, és nem a súlykorlátos utakon járkálnának (amit a kresz is büntet, teszem hozzá)
2. nem akarják, hogy szétcsesszék a frissen megcsinált utakat
3. hozzá kell tenni, hogy maguk a lakók is nyafognak, hogy a frissen átadott útjukat szétcseszik a teherautók.

De nyugodtan mondogasd, hogy ez csak sima pénzbeszedés, ha ez neked így jó :)
Ezzel az egész üggyel sikerült ku**ára melléfogni, mert rohadtul nem arról van szó, mint amiről a cikk szól. Ennyit szerettem volna csupán elmondani.

nick papagiorgo 2016.07.06. 19:41:31

@Punxsutawney Mormota:
na pont ez az, amit én is mondok :)
Csak egynémelyek ezt nem értik meg :)

nick papagiorgo 2016.07.06. 19:48:36

@egysmás:
te is annyit tudsz az építőiparról, hogy LEGO-ból építettél házakat kiskorodban:)
8000 Ft/m2-ből egy tisztességes, rendesen aláépített, LEMURVÁZOTT utat nem lehet kihozni, nem betonutat.
Azért nézd már meg, miről beszélsz. 8000 Ft/m2-ből kb leviakolorozzák a kocsibejáródat vagy a járdádat (a kövek + munkadíj). És az egy kocsibejáró,vagy járda nem egy út, amin rendszeresen közlekednek pl. 20+tonna teherautók.

egysmás 2016.07.06. 20:14:13

@nick papagiorgo: Attól függ, ki építteti.

Ha egy fideszes, akkor persze, kb. 40000 forint négyzetmétere.

Ha nem, akkor 3000-ért húsz centis 0/40-es kőzúzalékos alapot raknak le, hengerelve, és egy másik 3000-ért 12 centi aszfaltot húznak rá, mart aszfaltból.

Ha kemény vagy, veszel 15000-ért egy köbméter betont, és húszcentis betonalapot készítesz, majd erre húzol aszfaltot.

Ez az ára, ugyanis.
Drága helyen.

nick papagiorgo 2016.07.06. 21:16:03

@egysmás:
aha.
Kár, hogy nem te építed az utakat.
Amelyek - legyen hatalmon a Fidesz vagy a baloldal, vagy bárki - nem ennyibe kerülnek.
Na sebaj.
Csak egy megjegyzés: az általad említett mart aszfalt van pl újra letéve. Pécelen is, erre nem mehetnek rá azok a teherautók, amit Te olyan nagyon hiányolsz. Mert csak 3,5 tonnát bír.

rigolya2 2016.07.06. 21:16:34

@nick papagiorgo: Ha tudja valaki, hogy az utca még nem végleges, de leaszfaltozza, hogy aztán mással kifizettesse, az felesleges dolog!

Ha pedig még így vissza is élnek a helyzettel, az egyszerű rablás...

egysmás 2016.07.06. 21:36:56

@nick papagiorgo: AC-11-es aszfaltból pont ugyanennyibe kerül az út.

Az a baj, hogy az emberek nem gondolkoznak, hogy mi mennyi és mi mennyi lehet, nagyjából. Sacc/kb.
A betonút a legdrágább.
Egy köbméter beton drágán 15000.
Ha fél méter vastag betonutat építenek, akkor az is csak 7500/m^2, de arra le tud szállni egy repülő.

Egy házat -igaz, nem csillivillit- fel lehet építeni 100-150000 forintból, négyzetméterenként, statikussal, tetővel, ablakkal, ajtóval, vakolással, hidegburkolással, önkormányzati hajjakend lefizetésével.
Ez is lehet egy viszonyítási alap.

Aztán, amikor jönnek azzal, hogy drágábban csinálnak négyzetméterenként egy gyalogos teret, mint a fürdőszoba négyzetméterára csappal, mosdóval, zuhanyzóval, fali csempével, fogmosópohárral, akkor nem elküldik a fenébe a politikust, hanem elfogadják, hogy hááát, ennek ez az ára.
Pécsett megtették.
süti beállítások módosítása