A CSOK támogatásból sokan sokféleképpen akarnak részesülni. Egy ilyen mértékű támogatás esetében annyira nem meglepő szerintem, ha a piac leakarja csippenteni a saját részét. A probléma ott kezdődik, hogy a piac a kereslet-kínálat torzulása miatt 1:1-ben akarja benyelni a CSOK és ÁFA-ból származó milliókat, ezáltal az ügyfeleket stróman szerepbe kényszeríteni. Ez még csak a szofisztikáltabb része a dolognak, ugyanis olyan pénzzel játszanak, amit "az Államtól kapnak (megj.: szigorú feltételek és elköteleződések mellett)". Egyik kedves olvasónk hívta fel a figyelmemet arra, hogy arcátlan módon a helyi önkormányzat is megpróbálja a saját részét elvenni. Szerintetek az alábbi sztori mennyire etikus?
forrás: http://pecel.hu/images/files/peceli_hirek_2016_junius.pdf
Én gyanakvó ember vagyok és nem hiszek a véletlenekben. Nem gondolom, hogy 2016-ig tartható volt az állapot, és 2016-tól már nem. Az előzmény nem derül ki a cikkből, miszerint ezidáig a behajtási engedély 50.000,-+ÁFA volt és ezt az összeget emelték meg "csekély" 10x-es pénzre alsó hangon. Ugyanis az 500.000 forint 100 méterre szól. Ha 80 méterre van az építkezés, akkor 500.000, de ha 101 méterre, akkor már 1 millió forintot kell fizetnie a tulajdonosnak azért, hogy az amúgy mindenféle illetékkel és adóval terhelt építkezése elkezdődhessen és befejeződhessen. Bele se merek gondolni azokba a szerencsétlenekbe, akik mondjuk 201 méterre tervezik az építkezést...
Egy kis matek a CSOK támogatás viszonylatában:
A táblázatban láthatjátok, hogy a "csekély" összeg hogyan viszonyul a CSOK támogatáshoz, azaz a támogatás hány százalékát viszi el a péceli önkormányzat aktuális módosítása. Itt is látható, hogy az árszabáls megint a 3 gyerekes családoknak fog kedvezni, bár még esetükben sem elenyésző, ha a támogatás 15%-a a helyi önkormányzatnál landol. Gyakorlatilag 1 gyerekkel építkezni öngyilkosság lesz a területen, hiszen kellő távolság esetén akár a CSOK 2,5-szeresébe kerülhet a behajtási engedély. Azért ez már nem "csekély".
Persze az éremnek a másik oldala a népi "dögöljön meg a szomszéd tehene" mentalitás alapján, hogy aki tud 30-50 millió forintért építkezni, annak férjen bele ez az összeg. Erkölcsi alapon ezzel nehéz vitatkozni, bár piaci és gazdasági alapon már komoly vitákat vívnánk. Ugyanis aki többet keres, az nagyobb mértékben viseli a "közterhet", többet fizet be a közösbe, ráadásul egy ekkora építkezésnél arányosabb többet fog illetékbe, járulékba és adóba elkölteni. Szóval ez inkább ilyen "neked úgyis van miből" mentalitás.
Én ebben nem akarok állást foglalni, csak felhívnám egy érdekességre a figyelmeteket és pedzegetném a burkolt önkormányzati pénzosztás fogalmát. És jelenleg ugyenzt bármelyik Önkormányzat meglépheti. Lehet, hogy vannak más helyek is? Írjátok meg, ha tapasztaltatok hasonló érdekességet az ügyintézésben...
Természetesen nem állítom, hogy a CSOK-nak és a behajtási engedély díjemelésének bármilyen bizonyítható köze lenne egymáshoz. A blogon csak eljátszottunk a gondolattal, hogyan viszonyul a kettő egymáshoz és mit jelentene az egyik a másikból kivonva.
:
Azt nem akarom megmondani hova költözz, de ha segítségre van szükséged CSOK és hitel ügyintézésben, akkor írj: szarvas.norbert@iflgroup.hu
Nyomj egy like-ot, ha tetszett a cikk: