Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Tényleg elhitted, hogy a gazdagok nem tudnak szöget verni a falba?

2016. április 04. - Szarvas Norbert

rich-man.jpgMár bekészítettem a bukósisakot, ami megvédi majd a buksim a sok "hate" és " fuck u" kommentektől és azoktól az emberektől, akik a saját életük szarságait rajtam akarják leverni, itt akarják kimondani, amit élőben nem mernek. Tudom most nagyon beleálltam, de nem célom:) Vendégszerepeltem a Hétköznapi Hősnők blogján, ahol több videót felvettük (ezzel egy titkos projektet készítve elő- hatalmas meglepetés van készülőben). Az egyik kommentfolyamban megkaptam: 

Tipikus elitista nagyarcú fasz írás....megnézném kis buzikám, hogy boldogulnál hisz egy szöget sen tudsz beverni a falba kisköcsög.- Tibor Kiraly

Hihetetlen okosságot írt ez a nem túl kedves ember, akinek nem tűnt fel, hogy egyébként videóról van szó és nem írásról, akinek nem esett le, hogy nem én "írtam", hanem a blog háziasszonya és aki életének minden frusztráltságát ránktolta. 

Köszönjük Tibor:)

De amúgy tényleg baromi okosat írt, aminek van egy nagyon komoly mondanivalója, jelentése.

Általánosan elterjedt tévhit, hogy az "elitista" nagyarcúak nem tudnak egy szöget beverni a falba.

Kik ezek az "elitista" nagyarcúak? Nyilván gazdagok lehetnek, mert szegények ritkán elitisták a néphiedelem szerint. Tehát akkor lineáris összefüggést találunk a pénz és a szög beverése között.

Most kezdjenek reménykedni azok a nebulók, akik bénáznak a nemzeti technika órán, ugyanis a néphiedelem szerint ők lesznek a "nagyarcú elitisták", vagyis sok pénzetek lesz!

Vagy nem?

"Új munkás érkezik a manufaktúrába, aki egész nap a nyers bőrök előzetes tisztításával foglalkozik. A manufaktúrában egymásnak adták a félkész terméket az egy munkafázisra szakosodott, abban gyakorlott munkások."-wikiszotar.hu

norpz001.jpg

Azt gondolom, hogy ez a népi hiedelem ("a gazdag nem jó semmire") leginkább ebből a korszakból maradt ránk, ahol mindenki szakosodott. 

Na jó, ez így hülyeség. Mégegyszer

Szóval a legtöbben minden korban az átlag emberek társadalmi csoportjából kerül ki (80-20-as szabály? Pareto elv?). Ha mindenki gazdag, akkor ki a szegény? Hogyan lehet az embert a legjobban motiválni, ha nem a gazdaság látszatával? És mivel kell megmagyarázni, hogy nem lehet mindenki gazdag? 

Elég hülyén jönne le és valószínűleg lázadásokhoz vezetne, ha kijelentenék:

"tök véletlenül lesznek a gazdagok gazdagok, és maradnak szegénynek a szegények"

Mivel az átlagos emberek többen vannak, akiket a rendszer kizsigerel (ők az általános vélekedés szerint a szegények), ezért valahogyan erősíteni kell a kollektív tudatot (" az ellenségem ellensége a barátom"). Logikus, hogy a gyűlölet tárgya a "felemelkedett elitista BigFace" lesz. Az pedig már történelem, hogy az emberek sosem néznek magukba, helyette keresik a különbségeket és az erkölcsi győzelmet.

Tudod hányszor hallottam már a saját családomban is ezt az örökzöldet?

"Megtehettem volna, hogy gazdagok legyünk, de én inkább becsületes maradtam"

Tök átlagos polgári családból származom, még emlékszem, amikor 2004-ben a szüleimmel és az öcsémmel zsúfoltuk be magunkat egy mini Polskiba. Hát nem éppen a nagyarcú elitisták gyermekkori álma:)

18243895215.jpeg

Mondhatni a "nép" fia vagyok és nem egy gazdag nemzetség következő generációja. Azt vettem észre, hogy tényleg mindenki (tisztelet az elenyésző kivételnek) azzal magyarázza meg saját helyzetét, hogy a másik érdemeit tompítja.

Én is ezt hittem, hiszen mindenhonnan ezt hallottam gyerekkoromban: barátoktól, barátok szüleitől, felnőttektől, mindenhonnan... Így elhittem, hogy a gazdagok  lopnak, csalnak és hazudnak. Semmihez nem értenek és még egy szöget sem képesek beverni a falba.

Aztán pislogtam, mint kurva a templomban...

Egyszercsak a munkám miatt elkezdtem igazán gazdag, sikeres emberekkel beszélgetni, találkozgatni. Én lepődtem meg a legjobban, amikor ugyanúgy fingottak, mint bárki más. amikor ugyanúgy kivitték a szemetet a kukába, mint bárki más. Amikor ugyanúgy paradicsom palántát termesztettek félbevágott flakonokban, mint bárki más. Amikor ugyanúgy nekiálltak szerelni a ház körül, mint bárki más. 

Nagyon fura érzés, amikor rájösz, hogy a legtöbb önerőből sikeressé vált ember nem egy elitista nagyarcú manusz, hanem alapjában ugyanolyan ember, mint bárki más. Csak ők valamikor valamiben valamit sokkal jobban csináltak, mint bárki más. Talán ők eggyel kevesebbszer adták fel, mint bárki más. Mert a pofonok nem válogatnak és mindenki a földre kerül. 

Tényleg elhitted, hogy a gazdagok nem tudnak szöget verni a falba?

Ez legalább annyira gyerekes, mintha a bankár kinevetne téged, mert még egy folyószámlát sem tudsz magadnak normálisan megnyitni. Fura lenne, igaz? Miért kéne kinevetnie (gondolhatnád), hiszen te ehhez nem értesz, nem ez a munkád, és azért mész bankba, hogy profik segítsenek neked, akiknek ez a munkájuk. Cserébe te sem várod el, hogy a megrendelőd kifesse helyetted a házat, mert akkor nem lenne munkád. 

Ebből a szemszögből nézve viszonylag elég nagy félreértés a cikk elején leírt néphiedelem. És még a matek sem működik. Attól mert ismersz egy elitista nagyarcú gazdagot, attól még nem lesz mindenki törvényszerűen ilyen ember. Mint ahogyan a te munkádban, szakmádban is vannak jók, jobbak, rosszabbak. Ilyen az élet. 

Nem ismerek olyan embert, akinek jobb lett attól, mert jól megvigasztalta magát, hogy elvan adósodva, de legalább betudja verni a szöget a falba (nem úgy, mint az elitista köcsög a szomszédban). Ez igazából egy önámítás, ami sehova nem vezet. 

Ha megengedtek nekem még egy eszmefuttatást, akkor elmondom, amit látok:

Az emberek azt hiszik, hogy a gazdagabbak megvetik a szegényebbeket. A valóságban viszont a szegények vetik meg folyamatosan a gazdagokat. Nekem mindenféle ügyfelem van és pontos kép rajzolódott ki ezzel kapcsolatban. Még nem igazán hallottam vagyonosabb embert arról beszélni egy megbeszélésünkön, hogy a szegények semmihez nem értenek. Viszont szegényebbeket sokszor hallottam arról elmélkedni, hogy a gazdagok még egy szöget sem tudnak beverni a falba.

Tudom a legtöbbetek számára rendkívül visszatetsző és undorító amit leírtam. Nem divat ilyenekről beszélni és nagyobb sikerem lenne, ha arról írnék, hogy a "gazdagok lopnak és csalnak, de legalább még egy szöget sem tudnak beverni a falba". De már lemondtam a népszerűségről:)

A cikk üzenete, hogy a gazdagok és a szegények általában ugyanolyan emberek. A különbség nem az emberségben, hanem a lehetőségekben keresendő. És attól, mert gazdag valaki, nem lesz törvényszerűen egy alkalmatlan senki. Viszont attól, mert mégis alkalmatlan bizonyos dolgokra egy gazdag ember, attól még nem kell cikizni, mert a szegény sem ért mindenhez. 

Az elmúlt évek megerősítették bennem a világhoz való viszonyomat. Személy szerint én nem cigányokat, fehéreket, feketéket és rasszokat látok, hanem embereket. Ugyanolyan embereket, ugyanolyan alapvető szükségletekkel. Az emberek alapvetően ugyanolyanok: vannak álmaik és az álmaikért küzdenek.  

Én az embereket nem bőrszín, vagyon, politikai nézet vagy vallás alapján különböztetem meg. Kizárólag azt nézem, hogy a velem szemben levő embernek jó vagy rossz szándéka van. Innentől kezdve nem elítélem a gazdagot vagy a szegényt, hanem megpróbálom megérteni a helyzetét. Ez egy hatalmas különbség.

benetton2.jpg

 

 Ha kérdésed van a pénzügyekről, helyes alkalmazásukról, akkor:

írj: szarvas.norbert@iflgroup.hu

klikkelj: klikk

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr228566414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.04.04. 22:08:01

Az IFL Group vezetőjeként írtak rólad, viszont bennem az a kérdés merült fel, hogy a cég alkalmazottainak száma elérte már a kettőt?

legeslegujabbkor 2016.04.04. 22:09:57

Azt hiszem félreérted, a szegények nem hiszik azt, hogy a gazdagok nem tudnak maguknak megkenni egy vajaskenyeret, hanem azt hiszik, hogy inkább pénzt adnak azért, hogy megkenjék nekik. Ebből elég gyorsan el lehet jutni addig, hogy a gazdagok azt hiszik, hogy bármit megvehetnek a pénzükért.

Szarvas Norbert 2016.04.04. 22:11:59

@legeslegujabbkor:

érdekes felvetés, és van benne igazság.

De nézzük életszerűen és általánosságban:

a szegényebb (értsd: tök átlag magyar ember) nem jár el nyaralni? Nem mennek étterembe? Nem rendelnek pizzát? gyakorlatilag ők is meg tudnák főzni az ételt, el tudnának menni a pizzáért, mégis fizetnek azért, hogy valaki megcsinálja helyettük.

Ebből a szempontból a gazdagabb és a szegényebb ugyanazt csinálja, csak a gazdagabb többször engedheti meg magának.

Mit gondolsz?

legeslegujabbkor 2016.04.04. 22:17:46

@Szarvas Norbert: Pontosan azt, amit írtál. Ha valakinek pénze van, ugráltathatja a másik embert, sőt kihasználhatja.
Ennek csak folyománya, hogy már nem tud beverni egy szöget sem egyedül, ez valami kárörvendés lehet a szegények részéről.
Színész úr énekelje már el a Himnuszt!

SuhiZoli 2016.04.05. 08:44:13

Szerintem a legtöbb gazdag ember pont attól lett gazdag, hogy beverte magának a szöget a falba, elment a pizzáért, és egy csomó mindent megcsinált maga, amit megtudott, és megérte az időráfordítást. Magyarul, spórolt. A legtöbb gazdag szerintem jobban meg tudja különböztetni, hogy miért érdemes fizetni, és mit tud hatékonyan önmaga megcsinálni.

Prof. Phil Grimm 2016.04.05. 09:47:52

Nem kettö. hanem három kategória van. Az igazán gazdagok nem elitisták, ök az elit. Van alattuk egy réteg, aki az elitizmussal (ami sokszor tényleg a többiek lenézése) éppen azt takargatja, hogy bizonyatalan a hovatartozásában, nem elit igazán.
Ez akkor is így van, ha nagyon nagy igazság, hogy a "valóságban viszont a szegények vetik meg folyamatosan a gazdagokat". Valójában nem az igazán gazdagokat, hanem a kiemelkedetteket leginkább: hiszen ök arra emlékeztetik, mi lehetett volna, ha el nem szúrja. Meg persze a helyzetnek, a véletlennek nagy szerepe van a sikeres döntésekben: éppen volt-e valaki, aki segiteni tudott, nem kicsit korábban vagy kicsit késöbb kezdted-e: éppen az a frusztráló, hogy azt érzik, ezt én is megtehettem volna, ha... Sokszor nem látszik nyilvánvalóan, hogy mi okozta hogy a siker/sikeretelenség melyik oldalán vagy. Ilyenkor igazságtalanságot kiáltunk és utálkozunk.

Amúgy az igazán gazdagok tényleg nem tudnak egy szöget beverni: sose kellett nekik, nem találkoztak a hétköznapi problémákkal. Soha. Fingani ettöl finganak, de véletlen sem fordulna meg a fejében, hogy kiviszi a szemetet, vagy szöget ver a falba.

Ja és a Pareto elvnek semmi köze ahhoz, amit írtál.

Hasse 2016.04.06. 16:17:02

A gazdagok valóban nem nem szoktak szöget verni a falba, mert leesik tőle a vakolat. A rögzíteni kívánt tárgy tömegét és a fal jellegét figyelembe véve ütvefúróval befúrnak egy vagy több 6-os, 8-as vagy 10-es tiplit és az abba behajtott facsavar segítségével rögzítik a tárgyat. :)
süti beállítások módosítása