Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Választások után jön a nyugdíj bomba?

2014. szeptember 30. - Szarvas Norbert

d_egyesuletek_38_hirek_393_w_424_h_354_sorszam_2.jpgA Fidesz vélhetően valami drasztikus, a népnek kevésbé tetsző dobásra készül a nyugdíjakkal kapcsolatban. Legalábbis a komplett ellenzék erre következtet azokból az információkból, amik rendelkezésre állnak. Valamiért nem akarja a Fidesz a költségvetési tervezetet a választások előtt bemutatni a nagyközönségnek, miközben Varga Mihály a következő 3 évben 1700 milliárd forintot akar megspórolni , amit drasztikusan csak megszorításokkal lehet elérni. Egy rosszul időzített költségvetési nyilvánosságra hozással szavazókat veszíthetnek? Igen, közvélemény kutatások szerint folyamatosan csökken a Fidesz támogatottsága (ez választások után szinte törvényszerű), amit egy megszorító csomag tovább tudna rombolni. A megszorítástól szemét a Fidesz?

Sok mindenben nem értek egyet a Fidesz létezésével, megnyílvánulásaival, ügyintézési módszereivel kapcsolatban, amiknek jelentős része nem a Fidesz ellen, mint sem a komplett politikai elit ellen szól. De ettől függetlenül nem létezik olyan világrend, ahol az egyik oldal (ha már kötelező oldalazni) mindent rosszul, míg egy másik csoport mindent nagyon jól csinál. Amikor a magyar fiatalok állítása szerint nyugaton kolbászból van a kerítés, addig én azt látom, hogy ott is megvannak a társadalmi egyenlőtlenségek, társadalmi problémák. 

Az eredeti gondolatmenethez visszatérve jelenleg az látszik, hogy a mindenkori kormány saját magát bénította le az elmúlt évtizedekben, amikor egy láthatóan haldokló nyugdíjrendszerrel próbált meg szavazatokat gyártani a lekenyerezett nyugdíjasok révén. Igazi 22-es csapdája, hiszen amíg a nyugdíjasok mennyiségükből és politikai aktivitásukból eredően az igazi döntnökök az országban, addig politikai harakiri lenne az ő jövedelmüket jelentősen megvágni, átalakítani, megadóztatni, elvenni. Itt évtizedek óta csak hozzáadni lehet, miközben a probléma a komplett rendszer aktualitásvesztése és impotenciája. Magyarul több a nyugdíjas, kevesebb a befizető. Mint egy pilótajáték.

Olvasd el ezt: Nyugdíj, minden idők legnagyobb pilótajátéka!

Örök kérdés, hogy a 21.-ik század társadalomszervezésében mennyire lehet elengedni az emberek kezét, mennyire kell őket az öngondoskodás és a piac irányába terelni, meddig szabad az államnak védőhálót és gondoskodást nyújtani? A politika a világon minden fejlett társadalomban a világ leggyávább, legkonzervatívabb szervezete, ami nem új utakat akar megtalálni, hanem a régieket foltozza jobbról vagy balról. Ráadásul ha több mozgásteret adnának az embereknek, akkor csökkenne a befolyásuk, ami a mai politikai attitüddel összeegyeztethetetlen. A hatalomgyakorlás teljesen új értelmet nyerne.

Innentől kezdve pedig a Fidesz is megvan ugyanúgy lőve, mint az elődei. Egyértelmű, hogy a komplett nyugdíjrendszerünket a kukába kellene dobni (nem egyből, hanem két évtized alatt kivezetni, menet közben hibrid rendszert alkalmazva), helyére pedig meg kellene alkotni a piaci alapú kötelező, de mégis szabad nyugdíj öngondoskodást. Ez azt jelenti, hogy a különböző nyugdíj megtakarítási programok közül az ember maga választhatja ki melyiket akarja, mennyit akar befizetni. Cserébe viszont az állam nem vonja el adó formájában a nyugdíj hozzájárulást (a kivezetés időszakában kénytelen 1-1,5%-ot mégis elvenni), hanem az emberek zsebében hagyja azt az összeget, amit a saját nyugdíjas éveikre fordíthatnak. Nem a legemberibb megoldás, de egyértelműen látszik, hogy az egyetlen megoldás lesz hosszú távon. 

Mivel megszűnne az állami nyugdíjrendszer, így mindenki magára maradna és a továbbiakban nem lenne lényeges ebből a szempontból a fekete gazdaság vagy az adózó társadalmi közötti jövedelemhányad. Aki feketén dolgozik, aki nem adózik, az is egyértelműen rákényszerülne jövedelme egy részét megtakarítani, mivel az állam kitáncolt ebből a bizniszből. Na ez az, ami a Fidesz idejében nem fog megtörténni, mivel ők a központi irányításban, központi hatalomgyakorlásban hisznek.

A másik variáció a legvalószínűbb, miszerint a költségvetésben valamilyen megszorító intézkedéssel jövedelmet fognak elvonni a nyugdíjas társadalomtól, teszik mindezt vérprofi kommunikációval, aminek a végén a legtöbben úgy fogják érezni, hogy nem megszorítás történt, nincs kevesebb jövedelem, hanem a Fidesz adott és adott és minden happy. Szakemberek szerint a "hogyan lehet csökkenteni" témakörben kizárólag így:

  • A nyugdíjak befagyasztása.
  • Általános nyugdíjcsökkentés.
  • A nyugdíjak megadóztatása.
  • Járulék(ok) kiszabása a nyugdíjakra.
  • A nyugdíjban töltött évek csökkentése.
  • A jogosultak számának csökkentése.
  • A nyugdíjjogosultságok szűkítése

Szerintem ez a tankönyvek szerinti fals megközelítése a dolgoknak. Azt tudjuk, hogy biztosan lesz nyugdíjkorhatár emelés, de ez nem újkeletű dolog, mivel az emberek átlagéletkora is folyamatosan növekszik, amit a foltozott nyugdíjrendszernek időnként le kell követnie.  Nem látom azt a forgatókönyvet, ami szerint a nyugdíjakat adóztatnák, vagy bruttósítanák. Egyszerűen nincsen értelme, ráadásul összezavarná az embereket és választókat veszítenének. A történetet ráadásul lehetetlen lenne "Magyarország mit csinál"-osan lekommunikálni.

A dolgokat mindig komplexen kell vizsgálni, ami sokaknak láthatóan nagyon nehezen megy. Gondoljunk csak a "Magyarország megbünteti a bankokat" és a "nem létezik többet ingyenes folyószámla, olcsó bankolás" intézményére. Tény, hogy hamarosan megalakul az állami közműszolgáltató, ami a rezsicsökkentés jegyében nonprofit tevékenység gyakorlása végett 20-25%-al fogja a dolgait olcsóbban adni. Ez azt jelenti, hogy ha ma kerestél 1.000 forintot, amiből 500 forint volt a rezsid (maradt nálad 500 forint), akkor holnaptól 1.000 forint jövedelemre 400 forint rezsi és 600 forint elkölthető jövedelem fog jutni.

Jutna ha ezt nem oldanák meg nagyon gyorsan okosba és csoportosítanák át a jövedelmeket. Nem lepődnék meg ha megint a kommunikációs Magyarország propaganda csokrot eresztenének ránk, amiben az ellenzék a befagyasztott nyugdíjakon csámcsog, míg a kormány a rezsicsökkentésen. Összességében a nyugdíjasok zsebében több fog maradni mint ma, hiszen hiába nem kapják meg jövőre a nyugdíjemelésüket (2,5% az MNB szerint), ha közben 20%-al csökken a rezsijük, akkor összességében jobban járnak. A Fidesz pedig többletpénzt tud a költségvetésbe pumpálni anélkül, hogy a szavazóit nehéz helyzetbe hozta volna és még a "nonprofit" állami szolgáltató mítoszát is fenntartotta.

Azt kell megérteni, hogy az állam az állampolgárok pénzéből gazdálkodik, garázdálkodik. Egyértelmű, hogy évtizedek óta többet osztanak vissza a lakosságnak (szociális támogatások, nyugdíj, egészségügy, stadionok, autópályák...stb), mint amennyit a lakosság befizet. Magas az állam "rezsije", amit kötelező csökkentenie. Az pedig Magyarországon lehetetlen kommunikálni, hogy :

"Gyerekek, nem lesz nyugdíjemelés ("de méééééééééé? Fúúúúúúúúj! Mondjon le"), viszont több pénzetek marad, mivel kevesebb lesz a rezsitek ("Rezsi? Kevesebb? Az jóóóóóóóóó! Csak ez számít!)."

A modern gazdaság perverzitása az a tétel, miszerint a kevesebb valóban lényegesen több sok helyzetben. Egy pénzügyileg kevésbé tudatos társadalom képtelen megérteni miért jobb neki, ha kevesebb fizetést (nyugdíjat) kap, viszont kevesebb kiadás miatt, több szabadon elkölthető pénze marad. Ráadásul ha most ebbe belekeverném, hogy valójában tényleg nem lenne jobb a kormány ezen törekvése, akkor kész a totális értetlenség.

Ha Magyarország lokalizációs zár alatt lenne és csak mi léteznénk, akkor jó megoldás lehetne ez a művelet. Viszont csökkentett rezsikkel (amik eddig is alacsonynak számítottak nemzetközi szinten) és csökkentett, befagyasztott nyugdíjjövedelmekkel a nyugdíjas megint maradhat itthon, hiszen a jövedelme kinn semmire nem lesz elég. Magyarország ma még pontosan a bérszintek elmaradottsága miatt termelő ország és nem egyértelműen felvevő piac. Viszont az EU keletre nyitásával, Ázsia globális hódításával, olcsó munkaerejükkelegyre inkább csökkentik Magyarország hosszú távú versenyképességét. Akkor pedig ott lesz a kérdés, hogy mi marad nekünk, ha termelni túl drágák vagyunk, vásárolni pedig túl csórok? 

 

 

Tetszik a performance? Ez Like:

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr36746419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvadrillio 2014.10.01. 08:30:38

Soros György tartja ki a civil ellenzéket
Index
2013. 08. 14. 13:06
Kapcsolódó cikkek (1)

Soros György, te ördög!

A kampányüzemmódra izzított Heti Válasz a múlt heti médiaügyi „leleplezése” után csütörtöki lapszámában újabb szenzációs tényfeltárást ígér. A hetilap honlapjára felkerült előzetes alapján ezúttal arról lesz szó, hogy Soros György félmilliárd forinttal támogatta „Orbán ellenfeleit”. Erre a bizonyítékot nem más szolgáltatta, mint Roger Scruton brit konzervatív filozófus, aki szerint Magyarország ellen valóban létezik egy összeesküvés.

Scruton hazánk rossz nemzetközi sajtója mögött a „Soros-hálózatot” sejti, melyhez nemcsak a spekuláns saját milliárdjai tartoznak, hanem a Norvég Alap óriástámogatásai is. A Heti Válasz emlékeztet arra, hogy Soros György 2007-ben bezárta alapítványát, azonban a „teátrális kivonulás" után megindult a „visszaszivárgás”, melynek keretében tavaly már közel félmilliárd forintot költött a magyarországi civil szervezetek megerősítésére – melyeket a hetilap a szokásos csúsztatással en bloc a baloldalhoz sorol.

A Heti Válasz Soros fő kedvezményezettjeként a TASZ-t említi, melynek soraiból kikerült az E2014 társelnöke, Juhász Péter, és mellyel kapcsolatban az előzetesben nem említi meg, hogy a 2006. őszi zavargások során a Fidesszel együtt határozottan fellépett a baloldali kormány támogatta rendőri erőszak ellen. Ezenkívül előkerülnek az „Orbán-kormány utcai ellenzékéhez tartozó lobbicsoportok” is, például a „harcosan abortuszpárti” Patent Egyesület vagy a női jogvédelemben utazó Mona Alapítvány, illetve a Háttér Társaság a Melegekért, melyekről ki fog derülni, hogy majdnem 100 százalékban Soros György „kitartottjai".

A kormány kedvenc hirdetési felületének számító hetilap „uniós pótkasszaként, kvázi közpénzközvetítőként” működő pénzalapnak tartja a Norvég Civil Támogatási Alapot, melynek elosztási mechanizmusában nagy szerepe van a „Soros-stábnak”. A 3,5 millió eurós összeg harmada landolt a lap szerint „Soros-kompatibilis közéleti műhelyeknél”, a polgári olvasó számára bizonyára felháborító összegnek számító 35 millió forintot nyert el például a Krétakör. De a Roma Sajtóközpont is kapott 100 ezer eurós támogatást, méghozzá a Heti Válasz információi szerint azzal a magyarázattal, hogy „kell a választás előtt robbantani valamit a romapolitikában, amit ki lehet vinni Brüsszelbe".
Kapcsolodó cikkek

Így szerzett kormányok feletti befolyást Soros György Titkolja a Soros-kapcsolatot a Norvég Civil Alap...

80.000 civil kamuszerveződés élősködik a nemzet f.szán és munka nélkül "öngondoskodik magáról" ????? ha csak 1 millát kapnak így akkor az 80.000 x 1 milla....mennyi is az ?????

KÖSZÖNJÜK SOROS.BÁCSIKA !!!

kvadrillio 2014.10.01. 08:33:22

@kvadrillio: A Magyar Nemzet belföldi hírei
Soros behálózta a „civileket”
Előző cikk Következő cikk
Nyomtatás
2014. szeptember 25., csütörtök 06:30 , forrás: Magyar Nemzet, szerző: Pilhál Tamás
Soros behálózta a „civileket”

Nemcsak Magyarországon, hanem a többi közép- és kelet-európai országban is az Egyesült Államok, illetve Soros György spekuláns pénzelte, alapította a norvég „civil” pénzek szétosztását felügyelő szervezeteket – derítette ki lapunk.

Romániában például a Román Ökotárs Alapítvány az egyik pénzosztó, melynek a magyar Ökotársból ismert volt LMP-s politikus, Foltányi Zsuzsa is tagja. A másik pénzosztó szervezet a Civil Társadalom Fejlesztési Alapítvány, amelynek vezetője, Catalin R. Cretu,korábban a New York-i és a Columbia Egyetemen tanult, és a HSBC Bank USA-nál töltött be vezető pozíciót. Lengyelországban a Soros György által 1988-ban alapított Báthory István Alapítvány osztja a norvég „civil” pénzeket. Észtországban a Nyílt Észt Alapítvány felügyeli a támogatások megfelelő kezekbe juttatását, ezt a szervezetet is Soros hozta létre 1990-ben, és része az amerikai spekulánshoz köthető Nyílt Társadalom Alapítványok hálózatának.

Litvániában a norvég pénzcsapokon az Emberi Jogok Monitoringintézete és a Nyílt Társadalmi Alap Litvánia tartja rajta a kezét. Előbbinek Leonidas Donskis az elnöke, aki az Európai Parlament liberális frakciójának elnökségi tagja is egyben, utóbbinak pedig Birute Jatautaite, aki egyúttal a litvániai Balti–Amerikai Együttműködési Program igazgatója is. Bulgáriában szintén 1990-ben alakult a helyi Soros-féle Nyílt Társadalom Alap, amely a norvég pénzeket mozgathatja, a szlovén Regional Enviromental Centre támogatói között pedig megtalálható például a The Rockefeller Brothers Fund és a Világbank.

Eközben a Külgazdasági és Külügyminisztérium tegnap közleményben utasította vissza az Egyesült Államok elnökének a magyar civil társadalom kormányzati korlátozására vonatkozó bírálatát. A tárca szerint Barack Obama kritikájának nincs ténybeli alapja. – A magyar nép szabadságszerető nép, ezért nem viselné el szabadságának semmilyen korlátozását – írták. Obama a Clinton Globális Kezdeményezés elnevezésű szervezet New York-i éves tanácskozásán kedden hazánkat a civil társadalmat korlátozó országok között említette. – Magyarországtól Egyiptomig egyre inkább véget nem érő szabályozások és nyílt megfélemlítések veszik célba a civil társadalmat – állította az amerikai elnök, hozzátéve: „a civil társadalomnak nyújtott amerikai támogatás nemzetbiztonsági kérdés”.

Emlékezetes, a Human Rights Watch amerikai jogvédő szervezet a közelmúltban azt szorgalmazta, hogy az amerikai kormány támogassa erőteljesebben a magyar „civil” szervezeteket.
Témák

EZÉRT MENT KI TÖBB MINT 1 MILLIÓ MAGYAR GYEREK, KÖZTÜK DIPLOMÁSOK IS MOSOGATÓNAK ???????
HOGY EZEK AZ "ALAPÍTVÁNYOK" SZÍVJÁK EL A PÉNZEKET ??? EZÉRT LETT TÖBBEZER MAGYAR GHYEREK ÖNGYILKJOS A MUNKANÉLKÜLISÉG MIATT ?????

kvadrillio 2014.10.01. 08:43:16

@Krisz11: ...:)....ANODE MOST, HOGY ZOLTAI, VOLT MAZSIHISZTIS FŐGÓRÉ EGYÜTT OSZTJA MAJD AZ ÉSZT ÉS A 25.000 MILLIÁRDOS UNIÓS MAGYARORSZÁG FELEMELKEDÉSÉRE HIVATOTT PÉNZIKÉKET, MOST MAJD A MAGYAR NYÖGDÍJASOK IS 2X 50 %-OS NYUGDÍJEMELÉST KAPNAK MINT A ZSIDÓK KAPTAK UGYEBÁR ?????! REMÉLEM, HOGY ÍGY LESZ !!!

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.10.01. 08:48:18

Előbb-utóbb meg kell lépni a nyugdíjak csökkentését.

üregi 2014.10.01. 08:48:40

Egy pici gond van a tétellel:
Az állami, nonprofit energiaszektor addig lesz állami és nonprofit, amíg a holdudvarnak nem sikerül átpasszolni. Utána úgy szabadulnak el az árak, hogy öröm lesz nézni. Nem 600 marad meg abból az ezresből, hanem 300. Jó esetben. Ehhez a birkák még tapsolnak is.
Nem szeretem, ha bejönnek a jóslataim, de nem az első eset lenne. Csak sajna nem vagyok derűlátó.

béla a görög (törölt) 2014.10.01. 08:49:50

majd a fideszesek eladják a gyerekeik/unokáik veséjét - de ki fognak fizetni, miután államosították a manyupot, meg bevezették a családi adózást. Vagy más módon elveszem tőlük a pénzem (jaja törvénytelen) - de ki fognak fizetni.
Ezek után azt jogászkodnak amit akarnak. Nem veszem komolyan.

kvadrillio 2014.10.01. 08:51:10

"A cikk szerkesztőjének és minden “álságos,hazug”Hozzászólónak!!!!!!!
Valamint a VÉTLEN,KERESZTÉNY hozzászólóknak illetőleg nyugdíjasoknak!!!!!!!!

Az,hogy a zsidó temetőt gondozzák,szép dolog,(egyeseknek ez sem elég!),de az mindennek a teteje,hogy a holokauszt túlélők,jelenleg nyugdíjasok 2013.januártól 50%-os és 2014,
.januártól újabb 50 %-os nyugdíjemelést kapnak az mindennek a teteje,főleg,hogy ezt a kormány utalja a 70.évforduló alkalmából a zsidó szövetségnek!!!!
A “FASISZTA” …Orbán kormány!!!!!!
Ezzel szemben a gulágokat és egyéb ÁVÓS meghurcolásokat
túlélt keresztények akik szenvedtek vagyonukat elvesztették,akik a zsidó üldözésben nem vettek részt,csak becsülettel dolgoztak,idén 5,2 %-os nyugdíjemelést kaptak,valamint a zsidók többszörös jelentős kárpótlásával szemben semmi utólagos kártérítést!.

KANADAIHIRLAP.COM....-RÓL......UGYE...UGYE.....

nu pagagyí 2014.10.01. 09:08:34

Világos, hogy azért vagyunk szarban, mert a Fidesz felélte a magánpénztári megtakarításokat és ezzel aláásta a nyugdíjrendszer jövőbeni fenntarthatóságát. Hosszabb távon tehát, tényleg tenni kell valamit, különben a nyugdíjak mai szintjét csak jelentős járulékemeléssel lehetne tartani. Tett még egy dolgot a Fidesz-kormány, eltörölte a járulékplafont, amelynek nyilvánvaló célja, hogy a sokat kereső emberek - ez addig, amíg a hatalma tart, kizárólag saját hűbéresei - néhány év alatt luxusnyugdíjra legyenek jogosultak közpénzből garantált horribilis jövedelmeik után.

A fentiekből következően az várható, hogy megmarad az egyéni nyugdíjkifizetés korlátlansága, tehát akár milliós nyugdíjak is lesznek, viszont az összes nyugdíjas összességében kevesebbet fog kapni. Az eddig felengedett lufikból valószínűsíthető, hogy egy kisebb réteg: a három és többgyerekesek nyugdíja jelentősen nő (nyugdíjasok , az összes többié viszont csökken. A három és többgyerekeseké persze csak abban az esetben, ha volt egyáltalán munkajövedelmük.

Ha így lesz, a kedvezményezettek száma a nyugdíjasokon belül kb. 6% körül lehet majd, de azokból is csak egy kisebb rész, akik aktív korukban egyáltalán megszerezték a nyugdíjjogosultságot. A nagyobb részt a szegénységben élő nagycsaládosok teszik ki, akik jellemzően nem sok jövedelemmel járó szolgálati időt tudnak felmutatni.

2014.10.01. 09:13:08

@nyuggernyúzó: "Az egész nyugdíjasdit meg kéne szüntetni, a járulék ottmarad annál, aki megdolgozott érte, aztán mindenki családon belül eltartja az öregeit. Csak idő kérdése és úgyis ez lesz."

Persze. Egy olyan országban, ahol a devizahiteleseket is menteni kell, funkcionális analfabétizmus miatt, igaz? Ne röhögtess.

inebhedj - szerintem 2014.10.01. 09:20:38

@trev:

+1.

Ráadásul van olyan, aki azt hiszi, hogy ő (sőt egyáltalán bárki is az országban) nem devizahiteles.

igazi Ténytár 2014.10.01. 09:33:15

@ "amíg a nyugdíjasok mennyiségükből és politikai aktivitásukból eredően az igazi döntnökök az országban, addig politikai harakiri lenne az ő jövedelmüket jelentősen megvágni, átalakítani, megadóztatni, elvenni. Itt évtizedek óta csak hozzáadni lehet, miközben a probléma a komplett rendszer aktualitásvesztése és impotenciája."

Az hogy mennyire igaz az alábbi bizonyítja! A Fidesz PM-je, MNB elnöke is mindenki mástól, A GYEREKEKTŐL IS (!) INKÁBB VETT VOLNA EL. Nyuggerektol soha.

(az persze mar meg se lepő, hogy az alábbit csak a szociktól követelte, amíg o volt a PM addig kussolt ezekről)

___________
Magyar Nemzet (!)
2006. március 23.

Jarai Zsigmond a Magyar Nemzeti Bank elnöke kiemelte: a kampányoló politikusoknak meg kell mondaniuk az embereknek, hogy túl nagyok a jóléti kiadások, a munkanélküli segély, a szociális, a gyermekek után járó hozzájárulás, miközben az állam túl sok embert foglalkoztat és az adók behajtása nem elég szigorú.
___________

nu pagagyí 2014.10.01. 09:35:14

@trev: Ez csak akkor lenne méltányos, ha a pályakezdőkkel indulna az új rendszer vagy az idősebbeknek visszafizetnék feltőkésítve az addig befizetett járulékait. Egyikre sincs pénz. Előbbi esetben kiesne egy csomó járulék, utóbbi esetben meg elő kéne teremteni az ellopott magánpénztári magtakarítások többszörösét. A nyilvánvalóan méltánytalan megoldások viszont a rendszer bukását okozhatnák. Csak olyan változás várható, amelyet kommunikációs monopóliumának tudatában ki tud magyarázni a hatalom. Egyesek majd jól járnak, amely státuszra elvileg bárki bejelentkezhet, de gyakorlatban csak a hatalom kedvencei, a többség meg szív, de nagyon.

igazi Ténytár 2014.10.01. 09:36:28

@kvadrillio: Segg hülye provokator. Hol lett több ezer magyar gyerek öngyilkos?

Csak nem a Fideszes miniszter Járai miatt aki mar 2006-ban a gyerektamogatsok (!) elvételét követelte?

igazi Ténytár 2014.10.01. 09:44:13

@Hülye aki elolvassa!: "Nyugdíjrendszer megszüntetése? Majd mindenki gondoskodik magáról? Ugyan már, miféle baromság ez? Az átlag embertől ez nem várható el reálisan."

1, Orbán KELETI NYITÁS t akar mer arról fúj a szél, nem a haldokló Nyugatrol

2, A nemzeti oldala ezt támogatja, hiszen "mi Fél-Ázsiai szármázakók vagyunk"

www.hir24.hu/belfold/2012/07/26/orban-veszekedos-felazsiai-nep-a-magyar/

3, HANY ÁZSIAI országban van magas (vagy egyáltalán) ÁLLAMI NYUGDÍJ?

www.ilo.org/asia/info/public/pr/WCMS_BK_PR_19_EN/lang--en/index.htm

Tehát miért is megvalósíthatatlan Magyarhonban?

Ja, hogy pont azért amiért a fenntarthatok mind Nyugatiak? ;-))

www.businessinsider.com/best-national-pension-systems-2010-10?IR=T&op=1

braue 2014.10.01. 09:49:50

@maxval a bircaman: Az újonnan nyugdíjba menőknél, már három éve meglépték. A régieket nem merik bántani. Pedig valóban át kéne alakítani a rendszert. De majd kikényszeríti az idő. Hogy mikor, szerintem tíz éven belül nem. Az alacsony nyugdíjakat nyilván nem lehet csökkenteni, mert most is sokan élnek negyven-ötven év munka után hetven-nyolcvanezerből, ami éppen csak az éhenhalás ellen elég, mások meg huszonöt év munka után háromszázezerből. És ezt nem gondolom, hanem van ismerősöm, aki nálam fiatalabb de már tíz éve nyugger és annyi nyugdíja. Ezt biztos nem lehet sokáig tartani.

igazi Ténytár 2014.10.01. 10:10:00

@kvadrillio: Mondjuk ez itt off, de ha mar propagandista vagy akkor ne sunyitssal.

"Nemcsak Magyarországon, hanem a többi közép- és kelet-európai országban is az Egyesült Államok, illetve Soros György spekuláns pénzelte, alapította a norvég „civil” pénzek szétosztását felügyelő szervezeteket – derítette ki lapunk."

MIVEL IS VILLOG MAI NAPIG HONLAPJÁN ORBÁN?

Ja, hogy a SOROS pénzén megvalósult (féléves) oxfordi útjával?

fideszfigyelo.blog.hu/2013/11/07/orban_is_soros_penzen_tamadta_magyarorszagot

No és kinek is köszönte meg Orbán az anyagi- és egyéb támogatását nem is olyan rég?

www.origo.hu/itthon/20101019-orban-viktor-es-soros-gyorgy-talalkozoja.html

diszkriminans (törölt) 2014.10.01. 10:29:43

A nyugdíjakat már 2010-ben be kellett volna fagyasztani, a manyup pénzek kommunista államosítása helyett.

Túl szép, amit a madarak csicseregnek, hogy igaz legyen, a Fidesznek 2018-ra is kellenek a nyugdíjas szavazók.

Gergely_it · http://gergo.me 2014.10.01. 10:35:28

Nyilván fenntarthatatlan a jelenlegi nyugdíjrendszer, és mélyésgesen igazságtalan is. Nem gondolom, hogy egy takarítónőnek és egy idegsebésznek ugyanakkora nyugdíjat kellene kapnia (a befizetésük is más volt), de egy olyan világban, ahol az átlagéletkor emelkedik, a társadalom öregszik, gazdasági válság van (és a kiutat nem nagyon látni), radikálisan át kellene alakítani az egész rendszert, egymáshoz közelítve a nyugdíjak összegét (itt Olaszországban van, aki 20-30 ezer euró nyugdíjat kap havonta, a minimális szociális nyugdíj meg kb. havi 500 euró).

A magánnyugdíj-rendszer lehetne egy megoldás, de akkor is megmarad a probléma: éppen a szegényebbek nem tudnának maguknak nyugodt jövőt biztosítani. Az állam kell, hogy gondoskodjon minden állampolgáráról, és akinek nem volt meg a lehetősége félretenni, mégsem halhat éhen. Lehet itt "kolompározni", de nem minden szegény saját hibájából, munkakerülésből az. És ismétlem, azt sem lehet éhen halni hagyni, aki hibás abban, hogy mélyszegénységben él.

A magasabb nyugdíjkorhatár, a nyugdíjak min. és max. összegének rögzítése és egymáshoz közelítése, és a cikkben elemzett "kevesebb pénz-de több költhetőség" talán a legjobb megoldás. Talán igazságtalannak tartaná ezt a megoldást az, aki sokkal többet fizetett be a közösbe, viszont viszonylag alacsony nyugdíjat kapna - de az egyéni jogok valamennyire igenis sérülhetnek a közjó és a közösség java érdekében. Ahogy VI. Pál tanította, még a magántulajdonhoz való jog sem abszolút és sérthetetlen, amikor egy másik ember vagy maga a közösség égető szükségletével találjuk magunkat szembe. Egy kommentelő írta: "én tartsam el a ..." Igen, te. Te is, meg én is, meg mindenki. Akinek bármi okból több jutott, erkölcsi kötelessége a rászoruló, a szerencsétlenebb sorsú segítése. Csak szolidaritásra épülhet egészséges, működő társadalom.

Gergő - gergo.me

igazi Ténytár 2014.10.01. 10:50:05

@Gergely_it: Az a megoldas, ami orszagot egyebkent Orban peldakepnek hozott.

Ugyanúgy levonjak KÖTELEZŐEN a nyugdíjjárulékot mint most, de az EGYÉNI számlára megy (arra fizet az állam nem a külföldieseknek államkötvényre stb), és ÖRÖKÖLHETŐ es minden évben a TB jelentest küld, hogy mekkora összegje van, és az mekkora nyugdíjkifizetésre elég 67 éves korakor kivéve.

Mégsem hal ott sem senki éhen. Ahogy magyarhonban se haltak falun 100 éve se.

Igy mindenki tudja, nincs csodavárás, plusz amit megtakarít az az övé és gyerekeié (ha meghalna elébb)! Ez utóbbit meg a szegények is akarjak, hisz most is segítenek a gyerekeiknek ahogy/amennyit tudnak.

Viszont az sincs hogy az állam sósavas pártházvédő szolgahadat csináljon a nyuggerekbol magának választásra.

index.indavideo.hu/video/Az_Orban_meg_szetcsavarozta_a_keritest

Trompf · http://trompf.blog.hu 2014.10.01. 10:59:46

Miért nem olvasod el az idevágó index cikket, amit több, mint 1 hete írtak ?

index.hu/gazdasag/ado_es_koltsegvetes/2014/09/23/kiderult_mire_keszulnek_vargaek/
Egy ekkora kiadáscsökkentés pedig nagyjából 1700 milliárd forintos megszorítást jelent.
Varga arra is utalt a beszédében, hogy a 45 százalékos célt nem egy lépésben, hanem fokozatosan érnék el - ha ezt a kormányzati ciklus 2015-2017 közötti három teljes évére elosztjuk, még az is bőven évi 500 milliárd forintos kiadáscsökkentést jelent. Varga itt nem a hiány csökkentéséről beszélt - vagyis adóemelések valószínűleg kizárva -, hanem egyenesen a kiadások csökkentéséről, ami a leginkább piacbaráti lépés.

fifibá55 2014.10.01. 11:02:43

A nyugdíjrendszert akkora átmeneti idő alatt kell leépíteni, amely elegendő ahhoz, hogy minden érintett megértse, csak saját magára (leszármazottaira) számíthat időskorában, mert az állami kötelező gondoskodás megszűnt. Embertelennek tűnik? Igen. Megváltoztatná a mostani kilátástalan helyzetet? Egészen biztosan.
Egy szolidaritásra épülő társadalom tudniillik csak ott működik, ahol a potyautasok száma elenyésző, ez a mentalitás pedig nem idegen a magyaroktól.

Gergely_it · http://gergo.me 2014.10.01. 11:06:00

@a Ténytár: ok, és ez működik is, amikor valaki dolgozik. És aki évekre munkanélküli marad? Attól az állam mit von le? Megint ott vagyunk, aki többet keres, többet tesz félre, több lehetősége van, több megtakarítása is, öregkorára többet kap. Aki meg nem tudott félretenni, akitől nem lehetett "eleget" levonni, egész életében éppen csak megélt, az öregkorára is ezen a szinten vegetál majd. Igazságtalannak tartom.

Ami pedig a 100 éve falun példát illeti, szerintem csak mi látjuk "átromantikázva" szépnek és dalolón könnyűnek azt az életet. Haltak bizony éhen, legalább is sokan éheztek, a gyermekhalandóságról ne is beszéljünk... a maival teljesen összehasonlíthatatlan világ volt.

Gergely_it · http://gergo.me 2014.10.01. 11:08:32

@fifibá55: Akkor már nem is érdemes próbálkozni vele? Talán arra kéne több hangsúlyt fektetni, hogy már a legkisebb kortól kezdve szolidaritásra, egymásra való odafigyelésre oktassa és nevelje (két nagyon különböző folyamat) az állam saját polgárait.

belekotty 2014.10.01. 11:08:42

@Krisz11: Nincs kedved eltartani egy nyuggert sem? Kár hogy anyád-apád eltartott, holott sokkal egyszerűbb lett volna még előtted a fogamzásgátlással törődniük.

Trompf · http://trompf.blog.hu 2014.10.01. 11:09:26

@a Ténytár:

Azért ez nem ilyen egyszerű.
Ugyanis a magánnyugdíj bevezetése az átmeneti időszakban (amíg nem mindenki fizeti a kezdetektől), addig cirka 2%-os GDP arányos hiányt eredményez.

Kérték a Visegrádi országok az EU-tól, hogy ezt a tételt ne számolják bele a hiánycélokba.

Erre az EU beintett.

A magyarok felszámolták erre az MNYP-t.

Amit terveznek a Lengyelek és a Szlovákok pedig zárkóznak a megszüntetéshez.

Szlovákok:
www.vg.hu/kozelet/politika/magannyugdij-penzek-hizlaljak-a-szlovak-allamhaztartast-397495

Lengyelek:
archivum.magyarhirlap.hu/lengyelorszag-felszamolja-a-magannyugdij-penztari-tagsagot

altimus 2014.10.01. 11:13:54

Az Orban rezsim tortenelmi bune az mnyp megszuntetese. Hosszu tavon jelentos terhet vett volna le az allami feki rendszer vallarol. Raadasul a 3000 milliard forintot egy ciklus alatt sikerult eltuntetni. Strukturalis atalakitasok helyett ezzel a penzzel tomkodtek be a lyukakat. A feki a jelenlegi szabalyok mellett fenntarthatatlan. A kerdes csupan az kinek fajjon, illetve kinek fajjon jobban es kevesbe.

belekotty 2014.10.01. 11:14:30

@Rodolfo63: "Miből gondolja a posztoló, hogy van még tartalék abban a rezsiben, amit a profitorientált (és így hatékonyságorientált) cégek "nyújtanak"?"

- hát ott, hogy a cég 17-18 forintért veszi az áramot az MVM-től és (Paks 12-ért termeli) ebből 55 forint lesz a lakosságnál a végén. ebből az 55 forintból kb 12 az ÁFA. Tehát durván nettó 42-43. A vezetési díj (a kisfogyasztói hálózat fenntartására kb 10 forint).
Vagyis még mindig max 27-30 forintnál tartunk.
Van mit lefaragni ebből az árból. És egy példa. Mi volna ha a nyugdíjakból a rezsit egyből levonnák, kikerülve mindenkit? Mennyit is lehetne a nyugdíjasok zsebében hagyni. A postás meg aki kifizeti a nyugdíjat, lefényképezné az órákat és csókolom.

belekotty 2014.10.01. 11:15:42

@altimus: Tévedés. Az Orbán kormány egyik nagyon helyes lépése volt a magánnyugdíj pénztárak megszüntetése.

belekotty 2014.10.01. 11:17:32

@Május 40.: "és amikor úgy érzi, hogy a megtakarított pénze elég lesz a haláláig" - és hol tartod a megtakarított pénzed? Bankokra, vagy brókerekre bízod? Esetleg magad tőzsdézel?

belekotty 2014.10.01. 11:18:36

@$pi$: Ez megszorítás, ne hazudozz!

belekotty 2014.10.01. 11:20:04

@üregi: Sajna ez benne van a forgató könyvben.

fifibá55 2014.10.01. 11:20:49

@Gergely_it: Igen, az átmeneti időben nélkülözhetetlen az általad is írt tanítás és nevelés. Ez egyrészt felkészítené a jövendő generációkat a felelős önállóságra, másrészt talán visszaszoktatná a társadalmat a korábban létezett, nálunk most szinte ismeretlen - legalábbis nemigen gyakorolt - együttélési normákra.

Gergely_it · http://gergo.me 2014.10.01. 11:23:12

@fifibá55: örülök, hogy valaki egyetért az utópiáimmal... :)

belekotty 2014.10.01. 11:23:33

@Trompf: "hanem egyenesen a kiadások csökkentéséről, ami a leginkább piacbaráti lépés. "
- Ja, hát Bokros esetében az ingyenes fogászat megszüntetése is csak kiadás csökkentés volt, nem?

belekotty 2014.10.01. 11:24:29

@Trompf: A nyugdíj csökkentése is csak kiadáscsökkentés, nem?
Az államilag támogatott felsőoktatási keretszámok csökkentése is csak kiadás csökkentés, nem?

egyetmondok 2014.10.01. 11:28:04

Az itt a csapda,de nem is kicsi, hogy bármi, ami eltér a kirovó-felosztó rendszertől csak úgy képzelhető el, hogy annak az állami bevételei csökkennek.
Ezt ez a magyar államháztartás képtelen elviselni, képtelennek bizonyult a manyup - ok esetében is.

altimus 2014.10.01. 11:38:48

@belekotty: :) hacsak az nem. biztos azt is helyesen tettek, hogy az impotenciajukat az elkonfiskalt 3000 milliard forinttal takargattak 4 even keresztul, nehogy csinalni kelljen valamit a gazdasaggal es a koltsegvetessel. tobb mint egy evtizedes megtakaritast tuntettek el. arrol nem is szolva, hogy torvenyi kotelezettseget vallaltak arra, hogy 2 millio ember +25% feki nyugdijat fog kapni a jovoben. ez hosszutavon igen nagy koltsegvetesi teher lesz.

belekotty 2014.10.01. 11:42:11

@altimus: Azt nem állítottam, hogy helyesen tették hogy elverték a manyupot. Az egy óriási bűn, hogy azzal takarták el a továbbra is történő eladósodást.

altimus 2014.10.01. 11:47:39

@belekotty: es az nem, hogy +25% feki manyupot garantaltak torvenyileg ketmillio ember szamara? ha ennek a koltsegvetesi oldalat kiszamolja valaki akkor megijed. nem is szamolta ki senki, mert meg se ertette az ellenzek azt, hogy erre garanciat vallalt a kormany es torveny szuletett. ez mai arakon szamolva kapasbol 600 milliard forint evente!! 10 evre _hatezer milliard_ duplaja az elvett penznek!

nyuggernyúzó 2014.10.01. 11:59:40

@colonel Tigh: Az élet nem habostorta. Adj lejjebb az igényeidből, költözz össze másokkal, menj legelni, menj el háziszolgának, oldd meg a gondjaidat. Én nem fogok eltartani hozzád hasonló semmirekellőket.

nyuggernyúzó 2014.10.01. 12:01:32

@trev: Ez a mentegetés meddig fog működni szerinted? Korfát láttál már? Kolompárék szerinted majd parasztokat mentenek?

oszt jónapot 2014.10.01. 12:08:46

@belekotty: Nem, inkább arra a kormányra bízom, aki 3 év alatt sikeresen elbaszta a 3000 milliárdot.

MACISAJT 2014.10.01. 12:16:54

"A Fidesz vélhetően valami drasztikus, a népnek kevésbé tetsző dobásra készül a nyugdíjakkal kapcsolatban. Legalábbis a komplett ellenzék erre következtet azokból az információkból, amik rendelkezésre állnak."

A komplett ellenzék , ahogy azt már megszokhattuk, kompletten le van szarva a hisztériáival együtt:

www.origo.hu/gazdasag/20141001-a-miniszterelnok-megnyugtatta-a-nyugdijasokat.html

csak egy néző 2014.10.01. 12:19:57

@nyuggernyúzó:
Neked hány kölyköd van, baromarcú?

belekotty 2014.10.01. 12:45:01

@nyuggernyúzó: Remélem egyedül, nyomorogva fogsz felfordulni!

belekotty 2014.10.01. 12:45:42

@MACISAJT: "A komplett ellenzék , ahogy azt már megszokhattuk, kompletten le van szarva a hisztériáival együtt:"
- Ez a ti filozófiátok. Stimmel.

altimus 2014.10.01. 12:48:41

@nyuggernyúzó: az a helyzet, hogy van egy tarsadalmi megegyezes, ez mukodteti a feki rendszert. tortent egy batortalan lepes ennek az arnyalasara, ez volt a manyup, de annak ugyebar lottek. a feki rendszer felmondasara nincs lehetoseg, nem jarhato ut. persze kozben, kicsit a fu alatt, bekerult az alaptorvenybe az, hogy szulotartasi kotelezettseg van. ennek a hatasa ma meg nem latszik, de elmeletileg azt is jelentheti amit te javasolsz. vagyis azt, hogy a tarsadalmi gondoskodas menjen at csaladi gondoskodasba.

ez nem ordogtol valo gondolat, ha pl. a nyugdijjarulekot (amit atneveztek) a dolgozo kapja meg a munkaltatotol, illetve ha ezt a terhet leveszi az allam a munkaltato nyakarol. ez igencsak gazdasagelenkito lepes lenne.

de pl. a gyerekszam figyelembevetele a nyugdij megallapitasakor is ebbe az iranyba mutat, ugyhogy elkepzelheto, hogy nyitott kapukat dongetsz.

kerdes az, hogy orban mennyire erzi stabilnak a rezsimet es mennyire mer elmenni. az mar latszik, hogy a ketteszakado orszag kepe nem ijeszti meg. a latinamerikanizalodastol se tart, mert ugy gondolja, hogy a rendorseg, a tek, az eroszakszervezetek meg tudjak a rezsimet vedeni. majd meglatjuk igy van-e?

Blogger Géza 2014.10.01. 12:56:36

Abba lehet hagyni a felesleges hisztikeltést, senki nem tervezett semmi rendkívülit a nyugdíjakkal. Varga szavait (amelyekben szó sem volt nyugdíjakról) kiforgatják és félremagyarázzák.

"A miniszterelnök szerint a kormány a jövőben is fontosnak tarja, hogy a nyugdíjak értéke megmaradjon."

www.origo.hu/gazdasag/20141001-a-miniszterelnok-megnyugtatta-a-nyugdijasokat.html

MACISAJT 2014.10.01. 12:57:13

@belekotty:

Bizony. A 23 millió beözönlő romántól kezdve a 800 ezer csípőprotézisért beözönlő erdélyi nyugdíjason át az IMF kipaterolása miatt bekövetkező apokalipszisért, egészen akár a mostani "nyugdíjcsökkentésig"...a komplett ellenzék , kompletten le van szarva a megszokott hisztériáival együtt...

Annyit érnek mint falus doktor lova.

oszt jónapot 2014.10.01. 12:57:33

@Blogger Géza: Márpedig, ha valamit ő kimond, akkor az úgy is lesz. :D

oszt jónapot 2014.10.01. 13:03:14

Mondjuk én kibaszottul remélem, hogy csökkentik a nyugdíjakat erősen.
"Ahogyan szavaztál, úgy bánjanak veled!” hogy a klasszikust idézzem.

altimus 2014.10.01. 13:05:19

@Blogger Géza: a baj pont ezzel az inkriminalt mondattal van. sajnos miniszterelnok ur szeret segget csinalni a szajabol.

altimus 2014.10.01. 13:08:29

@MACISAJT:
- romanon okosabbak voltak, nyugat europat ozonlottek el.
- a csipoprotezisre is eveket kell varni, igy az sem palya
- az IMF kipaterolasara nem volt szukseg, hiszen az utolso IMF hitelreszlet kifizetese utan maguktol mentek ki. de azert ne felejtsuk el azt sem, hogy a 2010-es kormanyvaltaskor 180 ft korul volt a svajci frank, most meg boven 250 forint felett. ez lazan 50%-al tobb torlesztot jelent a frank hiteleseknek. oszt az a franya allamadossag is inkabb emelkedik mint csokken.

MACISAJT 2014.10.01. 13:34:05

@altimus: "- az IMF kipaterolasara nem volt szukseg, hiszen az utolso IMF hitelreszlet kifizetese utan maguktol mentek ki")

Szamárság. Egyrészt 2010-ben lettek kipaterolva:
index.hu/gazdasag/magyar/2011/05/03/matolcsy_kipateroltuk_az_imf-et/

Másrészt maradtak volna ők az utolsó részlet kifizetése után is szívesen...

Ami pedig a svájci frankot illeti, az euróhoz képest is 25%-ot erősödött ezalatt.
Bizonyára erről is Matolcsy tehet:)

Mert a 2010-es kormányváltás előtt tíz nappal is, a görög válságnak köszönhetően az euró forint 282-ön állt, azóta eltelt négy és fél év, ma 310, ez azt jelenti hogy a forint négy és fél év alatt mindösszesen 10(tíz) százalékot gyengült, ami nem valami egetverő...

2014.10.01. 13:42:22

@nyuggernyúzó: Dehogynem fogsz eltartani semmirekellőket, már, ha képes leszel rá. A törvény majd kötelez rá, családi alapon. De pont az a lényeg, hogy a többség nem lesz rá képes, hiszen magukat is nehezen tudják fenntartani.

altimus 2014.10.01. 13:46:35

@MACISAJT: ugye most viccelsz, hogy matolcsy-t idezed mint forrast? Mit jelent egyatalan az, hogy "marad az IMF"? Az IMF-nek addig volt es lehetett beleszolasa a magyarorszagi ugyekben ameddig volt mo-nak IMF hitele. Ez resze az IMF hitelnyujtasi feltetelenek. Miutan az IMF hitel visszafizetesre kerul az IMF-nek nincs beleszolasa az ugyekbe, ergo nem kell "kipaterolni". (napersze amig van IMF hitel addig nem is lehet az IMF-er "kipaterolni"). Az euro 2010 elejen 260-270 forint volt, nem 280. nehany napja meg 316 volt, nem 310.

2014.10.01. 13:47:19

@altimus: "szulotartasi kotelezettseg van. ennek a hatasa ma meg nem latszik,"

Szerintem látszik. És azt jelenti, hogy marha nagy baj van, ha ebből törvény lesz.

belekotty 2014.10.01. 13:49:59

@MACISAJT:
Az adósság csökkentés kormánya - adósság emelkedés 6100 milliárd 2010 óta.

"Annyit érnek mint falus doktor lova. "

belekotty 2014.10.01. 13:53:51

@MACISAJT:
"300 forintos benzinár a gazdaság összeomlásával jár"
"300 forint feletti euró esetében a kormányfőnek le kell mondania"

altimus 2014.10.01. 14:00:59

@trev: a szulotartasi kotelezettseg torveny! benne van az alaptorvenyben!

micsoda? 2014.10.01. 14:04:03

Ez egy roppant hálás téma. Csak elő kell venni, és máris özönlik a komment.
Mindenesetre szégyen ahogy az idős embereket kezeli a kormány. Nemcsoda ha nálunk nyugereknek nevezik az idős embereket. Szégyen amilyen nyugdíjakat kapnak azok, akik felépítették az országot 2x. is. Miközben adakozó, a más országban élő soha ide nem tartozó, az ország működésében soha részt nem vevő nyugdíjasoknak pénzt ad. Ezért is fizetünk 27 %-os áfát. Szégyen a kormányra nézve, hogy nem mer a nagy nyugdíjakhoz hozzányúlni, 200- 300 ezres vagy a 900 ezreshez. Például úgy, hogy egy bizonyos ídeig ne kapjanak emelést. Tudom több az ifjú titán, aki azt hiszi ő nem lesz öreg. Pedig nagyon gyorsan. Remélem azt kapja amit megteremtett, nyugger lesz.

altimus 2014.10.01. 14:10:32

@micsoda?: nem tudom mi indikalja ezt a velemenyt. a nyugdijak jelenlegi szabaly szerinti valorizacioja _messze meghaladja_ az orszag teljesitokepesseget. en a magam reszerol kapasbol legalabb 3 evre befagyasztanam a nyugdijakat. utana pedig max egy inflacio alapu valorizaciot kovetnek. a magyar nyugdijak szorasa igen kicsi. a nyugdijasok zome kis szorassal nagyon hasonlo nyugdijat kap. kiemelkedo nagysagu nyugdijat elenyeszo szamu nyugdijas kap. ezt akar vissza is lehetne vagni, de minek, szinte nem jelentene megtakaritast, masreszt rengeteg torvenyi valtozas kellene hozza. arrol nem is szolva, hogy semmi nem osztonozne azt hogy az emberek minel nagyobb jovedelem utan fizessenek jarulekot (tudom, mas most a neve).

batran kimondhatjuk, hogy a rendszervaltozas nagy nyertesei a nyugdijasok. ingyen utazas, orvosi ellatas, jol valorizalt nyugdij, egyeb tamogatasok. ez persze nem veletlen. a nyugdijas nem hulye es pragmatikus szavazo. oda szavaz ahol tobbet kap, ideologia nem szamit.

altimus 2014.10.01. 14:14:18

@trev: pillanatok alatt meg lehet talalni az interneten az alaptorvenyt es a szulotartasi reszt.

Az Alaptörvény XVI. cikkének (4) pontja szerint „A nagykorú gyermekek kötelesek rászoruló szüleikről gondoskodni.”

belekotty 2014.10.01. 14:19:49

@MACISAJT:

"Fidesz: gondoljunk Gyurcsányra a tankolásnál

2006. június 29., csütörtök, 12:15 Utolsó frissítés: 2006. június 29., csütörtök, 12:19

Szerző: MTI
Kinyomtatom Elküldöm
Twitter

A Fidesz szerint a forintárfolyam gyengülését okozó kormányzati magatartás áll a rendkívül magas benzinár hátterében. Erről Szijjártó Péter szóvivő és Révész Máriusz országgyűlési képviselő beszélt.

A kőolaj világpiaci ára csak részben ok a benzin árának emelkedésére, ebben a forint árfolyamának mélyrepülése is szerepet játszik, hiszen a környező országokban, még Ausztriában is olcsóbb a tankolás, mint Magyarországon – hangsúlyozta Szijjártó Péter annak kapcsán, hogy a benzin ára elérte a 300 forintot.

Révész Máriusz, aki ebben a témában hétfőn interpellációt intézett a kormányfőhöz, hozzátette: Gyurcsány Ferenc egy nyilatkozata nyomán június 10-től kezdett drámaian gyengülni a forint.

Mint mondta, a forintárfolyam gyengüléséhez hozzájárult a kormány felelőtlen gazdaságpolitikája, amelynek következtében a Fitch hitelminősítő intézet nemrégiben megállapította, hogy a világon Magyarországon van a legnagyobb GDP-arányos hiány. Ha ezt lefordítjuk, akkor azt jelenti, hogy a Gyurcsány-kormány a világ legfelelőtlenebb és legpopulistább kormánya – jegyezte meg Révész.

Azt javasolom azoknak, akiket tankoláskor felbosszant a magas benzinár, hogy jusson eszükbe, ezt Gyurcsány Ferenc gazdaságpolitikájának és Gyurcsány Ferenc nagyszerű nyilatkozatainak köszönheti – mondta Révész Máriusz.

Szijjártó Péter kitért arra is, hogy a forintárfolyam gyengülése nehéz helyzetbe hozhatja a deviza alapú autóvásárlási hitelekkel rendelkezőket, hiszen hiába törlesztenek, a hitelállományuk nem csökken majd. Az autósokat sújtja még a súlyadóról a teljesítményadóra való áttérés, hiszen ez éves szinten 7-14 ezer forint közötti többlet terhet jelent majd azoknak a családoknak, akik az általában használt gépkocsitípusokkal rendelkeznek - tette hozzá a szóvivő.

A politikus kérdésre válaszolva cáfolta azt a lapértesülést, miszerint a Fidesz is részt vesz a kormány megszorító csomagja elleni érdekképviseleti demonstrációk, tüntetések szervezésében."

oszt jónapot 2014.10.01. 14:34:08

@belekotty: Remélem tudod, hogy egy fideszes minisztériumi osztályvezetővel vitatkozol. Csak gondoltam szólok, hogy nem érdemes túl sok energiát beleölni.

braue 2014.10.01. 14:35:42

@altimus: Két és félmillióan kapnak átlag 75 ezret de ebben benne van aki harmincezer alatt kap és az is aki száznegyvenkilencezret. (Már maga ez is óriási különbség. Az egyikből nyugodtan élhetsz, több mint másfélszerese a létminimumnak), a másikból éhenhalhatsz, hiszen a létminimum felét sem éri el.

Százötvenezren átlag 168 ezret, harmincezren átlag 220 ezre és így tovább.

Szerintem a ledolgozott éveknek kellene legfőképpen számítani, mert ma is előfordulhat, hogy aki egész életében dadus volt, az bizony ötvenezer nyugdíjjal megy el. Hol igazságos az?

braue 2014.10.01. 14:35:42

@altimus: Két és félmillióan kapnak átlag 75 ezret de ebben benne van aki harmincezer alatt kap és az is aki száznegyvenkilencezret. (Már maga ez is óriási különbség. Az egyikből nyugodtan élhetsz, több mint másfélszerese a létminimumnak), a másikból éhenhalhatsz, hiszen a létminimum felét sem éri el.

Százötvenezren átlag 168 ezret, harmincezren átlag 220 ezre és így tovább.

Szerintem a ledolgozott éveknek kellene legfőképpen számítani, mert ma is előfordulhat, hogy aki egész életében dadus volt, az bizony ötvenezer nyugdíjjal megy el. Hol igazságos az?

2014.10.01. 14:40:56

@altimus: Ez csak egy definíció nélküli, értelmezhetetlen irányelv. A jelenlegi gyakorlat szerint csak akkor érvényes, ha az önfenntartást nem veszélyezteti. Ha megszűnik a nyugdíj, akkor mindenkinek fizetnie kell ilyen szülőtartást, és erről nincs törvény. Még.

braue 2014.10.01. 14:43:33

@oszt jónapot: És miért ne szabadna, kellene, lehetne egy minisztériumi osztályvezetővel vitatkozni. Én még ki is fizettem őket előadásaik után néhány éve. ember, mint te. Akkor leszel nála kevesebb, ha azt hiszed úgy is van.

Le Orme 2 2014.10.01. 14:49:59

"A Fidesz vélhetően valami drasztikus, a népnek kevésbé tetsző dobásra készül a nyugdíjakkal kapcsolatban." Baromság. A nyugdíjakkal kapcsolatos bármilyen lépés, ha lenne, fokozatos lenne és nem drasztikus.

braue 2014.10.01. 14:53:22

@Le Orme 2: Azért a nyugdíjalap számítás drasztikus volt néhány éve. Kb,. 30%-kal csökkent a nyugdíja annak aki akárcsak egy nappal később mehetett el, mint a szerencsésebb haverja. Régen a bruttót vették alapul, most meg a nettót. Igaz a százalékok változtak, de nekem van ismerősöm, aki kiszámolta, hogy ennyit veszített két hónap miatt. Én is utánaszámoltam a nyugdíjkalkulátorral és igaza volt.

DFK 2014.10.01. 15:21:50

Már nem bírok magammal az izgalomtól: ugye most nem marad el az ellenzék által beharangozott választás utáni megszorítás. Kétszer már ráfáztam idén, mert mind a kétszer elmaradt. Talán most...

nu pagagyí 2014.10.01. 15:32:38

@MACISAJT: A Fidesz mindig valami drasztikus, a népnek kárt okozó lépést szokott tenni, amit agresszív propagandával ellensúlyoz.

-álkonzultációs happening után, azzal köszönőviszonyban nem lévő, farzsebből előhúzott, erőből lenyomott alaptörvény
-98%-os adóval sújtott tömeges kirúgások az állami szervezetektől
-drasztikus különadók a megkaparintandó ágazatokra és a haverok konkurenciájára (reklámadó, bankadók különböző válfajai, közműadó stb)
-munkanélküli segély helyett kényszermunka éhbrért
-az AB jogainak elvétele
-államosítás és centralizálás, egyidejűleg az önkormányzatiság lényegének megszüntetése, szimpla kijáróhivatallá degradálása
-piacok kisajátítása koncessziós bulikhoz
-választási törvények rapid farigcsálása

Miért lenne a nyugdíjjal kapcsolatban normális: hatástanulmánnyal, társadalmi konzultációval előkészített törvény. Te sem tudod mi lesz. Annyi tudható csak az eddigiekből, hogy a hűbéri osztály jól jár majd, a többibe meg belerúgnak.

nu pagagyí 2014.10.01. 15:34:42

@DFK: Nyugodj meg, a tolvajok és maffiózók ezentúl is jól járnak.

diobioesz 2014.10.01. 16:08:48

@Krisz11: Tájékoztatnálak fiatal Barátom,hogy az én gyermekeim és 46 év alatt annyi adót és járulékot fizettünk be,meg más is ebbe az össznépi társasjátékba,hogy senkinek,Neked sem kell egy fillért sem nekem fizetni.Egy csodaszép országot építettünk fel Nektek 90-re,amit hagytatok szétrabolni.Itt minden működött Gyermek,ha nem hiszed kérdezd meg Anyádat,Apádat,ha van! Buták vagytok! Beveszítek,hogy Te tartasz el engem.Az én Gyermekeim annyit fizetnek be havonta,hogy az én nyugdíjamra 6 hónapig elég és akkor még kérdezem,hol van az én befizetésem.Na most figyelj! Te Nyugati fizetésért harcolj,ne valami ellen,hanem valamiért és megoldódik a problémád.Gondolom megértettél,de nyugodtan kérdezz,mert az én korosztályom aki rendbe tette háború után az országodat,5-8 év múlva kihal,de jó 50%-unk már ki is halt és nem lesz kitől okosodnod...

oszt jónapot 2014.10.01. 16:35:13

@braue: Nem azt mondtam, hogy nem szabad, mindenki úgy bassza el az idejét, ahogy akarja.

micsoda? 2014.10.01. 18:26:51

@altimus:" messze meghaladja_ az orszag teljesitokepesseget. en a magam reszerol kapasbol legalabb 3 evre befagyasztanam a nyugdijakat""
Egyetértek, mert az a 70- 80 ezer forintot kapó nyugdijas, csak vegetál, és a 3 év alatt lehetősége lenne, hogy hogy elpusztuljon. Mert az orvosnak sem tud fizetni.
Érdekes az nem zavarja az ország teljesitőképességét, hogy a külhoni magyarok is kapnak nyugdijat, holott egy téglát nem tettek arébb, nem is fizettek járulékot. Sok kicsi sokra megy. Ezt, és magas nyugdijakat kéne befagyasztani.

$pi$ 2014.10.01. 20:08:31

@diobioesz: "Tájékoztatnálak fiatal Barátom,hogy az én gyermekeim és 46 év alatt annyi adót és járulékot fizettünk be"

Nehogy már, nem volt sem adó sem járulék annak a 46 évnek a legnagyobb részében. Úgyhogy kamu.

"Egy csodaszép országot építettünk fel Nektek 90-re"

Hát ha olyan csodaszép volt, akkor mi a fenének kellett szögesdróttal bekeríteni? Miért lőtték hátba azokat, akik ki akartak menni?

"Az én Gyermekeim annyit fizetnek be havonta,hogy az én nyugdíjamra 6 hónapig elég"

A nyugdíjjárulék 10%, úgyhogy ez az állítások igencsak valószínűtlen. Hacsak nem hatvan gyereket neveltél fel. Számolj utána mégegyszer.

Krisz11 2014.10.01. 20:29:40

@diobioesz: "Az én Gyermekeim annyit fizetnek be havonta,hogy az én nyugdíjamra 6 hónapig elég és akkor még kérdezem,hol van az én befizetésem."

Nagyon helyes. Ez esetben neked is jobb lenne, ha a gyerekeid adóbefizetését közvetlenül te kaphatnád, és nem másoknak osztják szét. És azzal is jobban járnál, ha a saját befizetésedet kapnád vissza. Én is ezt szeretném.
Nekem nemkell senki pénze de az enyémet se nyúlják le.
Mellesleg nekünk már nem is lesz nyugdíj.

diobioesz 2014.10.01. 20:46:03

@$pi$: Kérdezz mert Te is gyermek vagy! Kérdezheted Anyádat,Apádat is,ha van...Én nem hazudok,de Ti hagytátok szarrá menni ezt az országot fiatalok!A mesét a hátba lövésről meg ne vedd be,nézz utána...

diobioesz 2014.10.01. 20:52:50

@Krisz11: Igen, nekem jobb lenne,de a Feleségemnek meg még jobb,mert megalázóan kevés nyugdíjat kap.Látom Veled lehet beszélgetni.Nem tehetünk semmit,hazánkat nem mi hanem a nemzetközi pénztőke irányítja,de az egész világot is sajnos.Aztán van itt nagyobb baj is mint a nyugdíjasok.Él egy egymilliós közösség nálunk akiket akiket sajnos az 1.800.000 versenyszektorba dolgozónak kell eltartani születésétől haláláig.Mint írtam az én korosztályom 50%-a meg sem érte a 65 évet,ki van ez találva,mi még talán néhány évet élünk és nem leszünk,a korhatárt meg felvitték,de azt meg kell érni.

$pi$ 2014.10.02. 07:01:50

@diobioesz: "Kérdezz mert Te is gyermek vagy!"

Hülyeségeket beszélsz.

"Kérdezheted Anyádat,Apádat is,ha van..."

A te anyádat.

"Én nem hazudok,de Ti hagytátok szarrá menni ezt az országot fiatalok!"

Hazudsz.

"A mesét a hátba lövésről meg ne vedd be,nézz utána... "

Hazudsz.

A fizetéseknek meg a nyugdíjaknak utána számoltál már? Miért halgatsz azokról?

diobioesz 2014.10.02. 08:13:58

@$pi$: Jegyezd meg,mert amíg nem érsz el egy bizonyos kort,beszélsz a valamiről.Nekem a valamikor valami semmi volt,mint írtam szívesen adok tanácsot...
Tudod nekem nem élnek szüleim és nem tudom neked élnek-e azért írtam amit írtam.Megint buta vagy látod,de ezzel befejezem:

"Az idősek zöme tudja, milyen fiatalnak és tudatlannak lenni. De nincs olyan fiatal, aki tudná, milyen öregnek és bölcsnek lenni." - mondta Sir Harold Macmillan. Tehát hallgass addig,míg nem tudod miről beszélsz...

igazi Ténytár 2014.10.03. 04:48:28

@Gergely_it: Igen es az miert baj?

A Nyugdíjnak semmi köze nem szabad lennie a szociális támogatáshoz!

Akkor mar miért nem azon aggódunk, hogy jaj te miért nem annyit keresel X vállalatnál/varosban mint Y vállalatnál/varosban. Hat igazságos az ha ugyanolyan munkát végzel, ugyanannyit dolgozol?

az miért lenne igazságosabb, ha valaki egész életében fizet aztán jó pár nyugger, aki evekig nem csinalt semmit az ugyanannyi Nyugdijat kapna?

Akkor majd többet raksz felre, es bepótolod a kiesett éveket.

Ugyanugy ahogy munkanélküliként nem mész nyaralni mondjuk. Akkor nem jönnél azzal, hogy de igazságos az hogy XY nem mehet nyaralni, mert ...

A röhej az hogy ez utóbbit egyébként tudja a magyar lakosság! Tud kiadásokat levinni, szűkölködni is ha úgy esik az életében mert epp nem megy jól.

De a nyugdíj? Arra mar nem takarékoskodunk (koltsuk el azonnal ami van amint jobban megy), mert adja a csak az állam. Nekem jár! jár!

igazi Ténytár 2014.10.03. 04:53:12

@MACISAJT: "Másrészt maradtak volna ők az utolsó részlet kifizetése után is szívesen..."

Miert ne maradtak volna ha ORBAN BARATKENT VARTA OKET?

_____
m.hvg.hu/itthon/20120427_orban_radiointerju

Orbán Viktor: "az IMF a MI BARÁTUNK"

2012. április 27.

"Az IMF a mi barátunk" - hangsúlyozta a kormányfő a riporter felvetésére, hogy az IMF azért ad pénzt, hogy beleszólhasson a tagállamok belügyeibe. "Ez egy rosszindulatú értelmezés" - mondta ezzel kapcsolatban Orbán, aki szerint az IMF egy bank, ami pénzt ad kölcsön a tagállamoknak, és ÉSSZERŰ MAGATARTÁS, hogy látni akarják azokat a feltételeket, amiknek teljesülésekor ezek az országok vissza is tudják fizetni a kölcsönadott pénzt.

igazi Ténytár 2014.10.03. 04:55:29

@Gergely_it: Az arra volt példa, hogy nem volt nyugdíj és nem halt éhen tömegesen a magyar nép. Mert ugye most azon megy a sírás, hogy jaj nem lehet csökkenteni, mert akkor mi lesz?

Az lesz mint 100 éve. Ja, hogy a gyereke hagyna az utcán, megdögleni? Az miért az állam problémája ha a magyar ilyen (lenne?)

igazi Ténytár 2014.10.03. 04:57:51

@Trompf: Persze, nem egyszerű, de olyan mint a fogfájás.

lehet halasztani, csak akkor amikor szétrohad és belehalsz mert mar kihúzva se gyógyítható, akkor eszedbe jut hogy talán mégis csak jobb lett volna előbb, meg akkor is ha fájdalmas.

igazi Ténytár 2014.10.03. 05:02:42

@Trompf: De amit írsz az nem ugyanaz!

nem magánnyugdíj pénztárakról van szó, hanem állami nyugdíj, kötelezően levonva, DE SAJÁT SZÁMLAVEZETÉS ami a végén a tied vagy gyerekeidé lesz.

Csak ugye ez nem kell a politikusoknak, mert akkor
1, Nem lehet székházvédő nyugger szavazóréteget csinálni
2, Nem lehet a szürkegazdaságot, fekete gazdaságot elfogadni.
Nem fizetsz adót? Semmi gond, megy minden évben a TB számla, hogy 0 fizettél be, 0 nyugdíjat kapsz. Egyből érdeke lenne az alkalmazottnak is kikövetelni...

igazi Ténytár 2014.10.03. 05:15:13

@MACISAJT: megnyugtatta, AHOGY A KÖZMUNKÁSOKAT is választás előtt.

Utána meg hirtelen, ja nincs. Persze ha hülye a magyar meg is érdemli.

____
Hatvanezer ember mindenképp hoppon marad

A választások előttre időzítve 200 ezer embernek adott némi megélhetést az állam, részben tényleges munkavégzésért, részben tanfolyamokon való részvételért, de ennek április 30-ával vége.
____

igazi Ténytár 2014.10.03. 05:21:10

@diobioesz: "Gondolom megértettél,de nyugodtan kérdezz,mert az én korosztályom aki rendbe tette háború után az országodat,"

hagyjuk mar ezt a sunyi populista melldöngetést!

ha a te korosztályod építette fel akkor a TE KOROSZTÁLYOD VITTE IS BELE HÁBORÚBA ami szétb.. az országot!

Ja, olyankor kuss van, ugye, hogy ahhoz semmi köze a korosztályodnak, azok a komcsik, nacik, mindenki más volt... ti csak országot építeni mentetek a Don-Kanyarba is ugye stb.?

Szóval mindössze annyi történt, hogy amit szétb.. az össze is kellet raknotok, semmi ok dicsekedni, mellet döngetni.

Es akkor azt meg nem is vettek elő, hogy ugyanúgy a TE KOROSZTÁLYOD volt az is ami FENNTARTOTTA a kommunista rendszert ami miatt is tartunk ott ahol!

Ja, ahhoz sincs közötök... azok is nacik, komcsik voltak, nem ti.

igazi Ténytár 2014.10.03. 05:24:37

@MACISAJT: Igaz, mennek is a fiatalok, középkorúak Nyugatra.

Azt ti nyuggerek meg imádkozhattok Orbánhoz, hogy napi alamizsnatok meglegyen a stadionok mellett, amiért rá szavaztok.

Gergely_it · http://gergo.me 2014.10.03. 09:40:06

@a Ténytár: Az állam nem egy absztrakt valóság, valami, ami tőlünk függetlenül létezik. Az állam a társadalom politikai-hatalami szervezkedése, amely világos kötelességekkel bír az őt alkotók felé: meg kell védenie a lakosságot külső és belső támadásoktól, segíteni kell (persze, a szubszidiaritás elvét megtartva) a gazdasági, társadalmi, kulturális fejlődést, biztosítania kell az alapvető (élethez, tulajdonhoz, egészséghez, oktatáshoz, munkához, szabad vallásgyakorlás, stb.) való jogokat. És ebbe az is beletartozik, hogynem hagyja magára az önhibából vagy azon kívül szegényeket.

Az igazságosság erénye nem más, mint mindenkinek megadni, ami neki jár. Ezért egyrészt én sem mondtam, hogy mindenki kapjon ugyanannyit (fizetést vagy nyugdíjat), de az is az igazságosság és szolidaritás állam által kötelezően gyakorolt erényei ellen van, ha valaki kénytelen szegénységben élni.

Igen, volt, aki nem vagy keveset dolgozott egész életében, és az állam támogatására "hajazott". Ilyen van. Ettől még nem lehet őket éhen halni hagyni morális és társadalmi okokból.

Ami pedig a munka melletti félretevést illeti... Tudjuk nagyon jól, hogy nem mindig az keres többet az élete folyamán, aki okosabb, ügyesebb, hozzáértőbb, szorgalmasabb, stb, egyszóval nem mindig az, aki jobban megérdemli. És valaki minél többet keres (pl. éppen pártpolitikai hovatartozás miatt), annál többet tud félretenni, idős korában annál jobban él majd - még inkább növelve a távolságot szegény és gazdag között. Ahogy a világban, úgy egy országban is súlyos erkölcstelenség, ha a javak ennyire igazságtalanul oszlanak meg. Nem dőzsölhet senki, amíg valaki éhezik. És itt az államnak dolga, kötelessége van - ha kell, éppen a befizetett (levont) járulékok szétosztásánál, csökkentve a távolságot szegény és gazdag között.

csivava ellen dobócsillag nuncsaku 2014.10.09. 06:42:18

@$pi$: "Jah, 2006-ban 4.2 volt a GDP növekedése. Fasza, benne van az én 6 millió forintos hitelem is. Amiből már négymilliót visszafizettem és így már csak 17 millióval tartozom."
- Hehehe.. és még te pofázol másoknak a gazdaságról, amikor saját sorsodon látszik hogy pénzügyi idióta vagy? :-))

diobioesz 2014.10.10. 06:16:57

a Ténytár !Kértelek,hogy,hogy kérdezz,mert az ember élete nem találós kérdés,főleg nem egy idegen tudja a tutit.
A háború után születettek,hogyan csináltak volna háborút?Sületlenség Ember,mint a többi is amit írtál!
A kommunizmus mit tett tönkre? Ja,igen felépített nektek egy élhető országot.22 milliárd adóssággal,gyárakkal üzemekkel,Európa legjobb mezőgazdaságával!Mit csináltatok belőle? Egy keskeny rétegnek szétosztottátok a javakat a többit a földel egy szintre tiportátok,mert azt mondtátok piacgazdaságot építünk,meg demokráciát,ha Ti csak ennyit tudtok fulladjatok bele! Remélem mihamarabb megtörténik,mert nem az én véleményemet kell kritizálni,hanem figyelni kell értelmesen,hogy az ország lakosságának egy tizede márt itt hagyta Szép hazánkat,ami több mint az 56-os menekült.Egyszerűen azért,hogy élni tudjon!Ne arról mekegj,hogy mi volt,azt írd meg nekem Ti mit valósítottatok meg,mert még mindig abban a lakásokban és házakban élsz amit elődeim és az én korosztályom valósított meg Neked!Ha ezt nem tudod felfogni egy primitív lény vagy,de az ilyenek is elélnek egy ideig,csak semmi hasznuk.Várom a hőstetteidet,sorold...

igazi Ténytár 2014.10.11. 18:33:28

@diobioesz: "A háború után születettek,hogyan csináltak volna háborút?"

Mire volt a válasz? Hogy az ő generációjuk építették újra az országot.

Az országot állításod szerint a háború után születettek építették újra? !

Mondd te nagy okos Móricka, akkor romokban állt volna az ország egészen 1963 utánig (dedosok kedveert amikor 18 évesek lettek és dolgozni kezdtek volna az ujraepitesen) ?

igazi Ténytár 2014.10.11. 18:38:59

@Gergely_it: Ha morálisan nézed, hogy nem hallhat éhen senki, akkor egyszerű a megoldás.

MINDENKINEK AZONOS minimum összeg keresettől, munkaévektől függetlenül és nincs más (nyugdíj)

Az hogy mennyi azt tudjuk a Fideszesektol, Matolcsitol.

internetfigyelo.wordpress.com/2012/01/28/matolcsy-47-ezer-forintbol-ma-nagyon-jol-meg-lehet-elni-magyarorszagon-video/

Jelen pillanatban 47'000 forintos nyugdíj akkor mindenkinek es semmi tobb!
Aki tobbet akar rakjon magának félre. Éhen nem hal, 47 ezerbol jol meg lehet elni ugyanis. A többit nem az államtól kell varni.
süti beállítások módosítása